Estonia

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

Brass
Olivia Benson
Viestit: 739
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 6:17 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Brass »

Diego kirjoitti:Poikkeuksellinen tilanne oli siis eliminoijien etu. Navalnyi sen sijaan yritettin eliminoida ihan rauhallisissa normiolosuhteissa ja on ollut jo pitkään tarkasti vartioitu kaveri asemansa vuoksi, koska on erittäin tähtäimessä Venäjällä. Mutta Piht oli tuossa tilanteessa yksi Estonialta pelastunut muiden kuin laivan upottaneiden silmissä, joiden silmissä hän oli upotetun laivan kapteeni. Luuletko siis, että esim. kylmän sodan aikana on ollut puoli armeijaa liikkeellä, kun jonkun siviilin pää täytyi pudottaa? Se tehtiin mahdollisimman vähin elein. 1994 toimessa oli Venäjällä ja Virossa vielä paljon vanhoja Neuvostoliiton tiedustelupalvelu KGB:n tyyppejä, jotka olivat maailmanluokan tekijöitä tämäntyyppisessä. Maissa olleiden varmistajien homma oli jopa helppo, koska tarvittaessa jopa tiedotusvälineistä pystyi seuraamaan (lähes epäammattimaista), missä pelastuneita on.

Piht on omalla tavallaan poleemisin pelastunut kadonnut, mutta entäpä muut, kuten esim. Veiden sisarukset? Et kommentoinut mitään siihen laivalla olleiden osalta ehkä kaikkein ihmeellisimpään asiaan, että miten on mahdollista että Viron tv:ssä lueteltiin Piht, Vaide x 2 ja muita pelastuneita, mutta heitä ei koskaan löytynyt mistään elävinä eikä kuolleina. Eli nimiä siitä käsinkirjoitetusta listasta. Kenellä olisi ollut motiivi ne siihen väärentäen kirjoittaa, tai miten tuollainen erhe on voinut syntyä, kun on ollut vielä kiire ja kaaos, ja kaikki on varmaankin tapahtunut nopeasti, kuten pelastuneiden kirjaukset. Hyvin oleellinen asia on myös se, että ilmeisesti kaikki pelastuneet mutta kadonneet olivat virolaisia laivan henkilökuntaan kuuluneita / laivalla töissä olleita, eli ilmeisesti Pihtin kanssa samassa pelastusveneessä olleita. Pihtin jakaus epäselvässä ambulanssivideossa ei ole tässä se suurin juttu.
Vaikka Itämeri on pieni meri, niin laivan uppoaminen arvaamatta, kovassa myrskyssä ja keskellä yötä pistää minkä tahansa tiedustelupalvelun kyvyt äärimmilleen. Kukaan ei voinut tietää laivan uppoavan noin 40 minuutissa tapahtumien alusta. Pelastuneita vietiin Suomeen ja Ruotsiin satunnaisesti. Aikajanne toiminnalle erittäin lyhyt.

En ole nähnyt tiedustelupalvelun kenttäagentteja, mutta lukemani perusteella ne ovat erittäin kaukana 007-tyyppisestä henkilöistä ja toiminta on hyvin arkista puurtamista. Mitään kuvitteellisen Estonia-operaation tyyppistä ei ole koskaan paljastunut, vaikka paljon on tullut julkisuuteenkin. Ihmisillä on tarve löytää jokin "korkeampi käsi" ohjailemaan toimintaa ja on vaikea kyväksyä erilaisten sattumien ketjua suurissa onnettomuuksissa. Estoniassa tapahtumat lähtivät liikkeelle kokemattomasta entisesrä rahtilaivan kipparista, Avo Pihtistä, joka ajoi kovassa syysmyrskyssä päin aaltoja rikkoen keulavisiirin.

Kaikki kadonneiden pelastettujen kohtaloon liittyvä on tietysti spekulaatiota. Varmaa on ainoastaan, että mitään muuta konkreettista todistetta ei ole, kuin jostain syystä epäilyttävät pelastettujen listat juuri Pihtin kohdalla: molemmissa nimi kirjoitettu väärin ja lisättyy ehkä myöhemmin? Vaikka videoita on paljon, niin ei niissä Pihtiä näy. Videoidenkin eliminointi on tietysti mahdollista. Tosielämästä huomaamme kuitenkin, että aina niitä jälkiä jää. Homma ei toimi kuin elokuvissa niinkuin esimerkiksi Skripalin tapauksesta käy ilmi.

Kahden tanssitytön katoaminen on varmasti omaisten kannalta tragedia. Joku erikoinen käänne asiassa lienee, mutta sen liittäminen Pihtiin on jo aikamoista spekulaatiota. Jotkut ovat arvelleet, että tälläinen onnettomuus antaa hyvän mahdollisuuden kadota ja muuttaa identiteettiä. Mielestäni monin verroin uskottavampi teoria kuin tulla jonkun tiedustelupalvelun murhaamaksi.

Erikoista muuten olisi, jos Piht ja tanssitytöt olisivat olleet pelastusveneessä, kun veneitä ei voitu laskea kallistuman takia. Ehkä ensimmäisten kymmenien minuuttien aikana, mutta silloin kapteeni olisi lähtenyt ensimmäisten joukossa.
WW2 jälkeisen merisotahistorian suurimmat tappiot aiheuttaa maa, jolla ei ole edes kunnon laivastoa.

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2466
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Miten jollekin toiselle alukselle olisi käynyt jos se olisi törmännyt Estoniaan? Jos ajatellaan ettei olisi sukellusvene mutta vaikkapa saattoalus tai joku muu keskisarjan alus tai raskaampi? Toki siellä pitäisi Estonian reiän kohdalla näkyä aika jurmut ja mahdollisesti maalipintaa tästä törmääjästä kuten joku tuolla ylempänä totesi.

Tällainen löytyi Wikipediasta mutta onko tästä jollakin enemmän tietoa: "Kun Estonia oli uppoamassa, joissakin laivoissa havaittiin valaisematon tuntematon alus, joka kulki suoraan poispäin Estoniasta. Pelastuneiden silminnäkijähavaintojen mukaan alukseen olisi nostettu merestä tai pelastuslautalta kaksi ihmistä.[3]"

^Mutta jos esim. tuo alus olisi törmännyt Estonian kylkeen tai sinne reiän kohdalle (esim. keulabulbi tms) niin olisiko ollut tuossa nostamassa mahdollisesti merestä ihmisiä vai olisiko alus ollut itsekin uppoamisvaarassa?

Diego
Hetty Wainthropp
Viestit: 463
Liittynyt: Su Kesä 28, 2015 10:27 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Diego »

Brass kirjoitti:
Ti Maalis 09, 2021 11:33 am
Vaikka Itämeri on pieni meri, niin laivan uppoaminen arvaamatta, kovassa myrskyssä ja keskellä yötä pistää minkä tahansa tiedustelupalvelun kyvyt äärimmilleen. Kukaan ei voinut tietää laivan uppoavan noin 40 minuutissa tapahtumien alusta. Pelastuneita vietiin Suomeen ja Ruotsiin satunnaisesti. Aikajanne toiminnalle erittäin lyhyt.
Ei. Tässä skenaariossa laiva ei uponnut arvaamatta, vaan se upotettiin tiettyyn aikaan melko tietyssä paikassa. Matkustajalaivojen reittiaikataulut ovat varsin tarkkoja, olkoonkin että Estonia lähti satamasta vartin myöhässä. Arvelit aiemmin ajanjaksoa noin kuudeksi tunniksi. Se riittää, vähempikin pitäisi riittää. Ja jos ajatellaan maissa olleita eliminoijia, niin ei aikataulu ollut heidän käsissään ennen kuin vasta sitten kun pelastuneita tuotiin maihin. Eiväthän he pelastushelikoptereista tai pelastusaluksilta yrittäneet ketään eliminoida, siinä vaiheessa ei vielä ollut pelastuneiden henkilöllisyyksiäkään tiedossa muilla kuin pelastuneilla itsellään ja niillä, jotka paikallaolijoista heidät tunsivat. Kun (maihin tulleiden) pelastuneiden henkilöllisyyksiä oli tiedossa, oli selvää että eliminoitavia oli, koska pelastuneissa oli Piht ja kumppanit. Myös operaation suuri(n) puute liittyi tähän: tietoa pelastuneista oli jo lähtenyt yleiseen tiedotukseen, josta syystä näitä pelastuneita mutta kadonneita nyt ihmetellään.

Silloin myös noin 40 minuutilla ei ole merkitystä, onko se 30,40 tai 60 minuuttia. Ja ei kuljetusten satunnaisuus ole se juttu, vaan eliminoijien tiedossa oli ne vähät paikat, jonne pelastuneita hyvin luultavasti tultaisiin viemään. Ja liikkuminen näissä kaupungeissa/paikkakunnilla on nopeaa ja huomaamatonta. Siviilinä massassa.

Hahmotatko varmasti kokonaisuuden niin hyvin, että tämä keskustelu on mielekästä?

Brass kirjoitti:
Ti Maalis 09, 2021 11:33 am
En ole nähnyt tiedustelupalvelun kenttäagentteja, mutta lukemani perusteella ne ovat erittäin kaukana 007-tyyppisestä henkilöistä ja toiminta on hyvin arkista puurtamista.
Se on kovaa ja raakaa, huomaamatonta työtä. Miten Bond tähän liittyy?
Brass kirjoitti:
Ti Maalis 09, 2021 11:33 am
Mitään kuvitteellisen Estonia-operaation tyyppistä ei ole koskaan paljastunut, vaikka paljon on tullut julkisuuteenkin. Ihmisillä on tarve löytää jokin "korkeampi käsi" ohjailemaan toimintaa ja on vaikea kyväksyä erilaisten sattumien ketjua suurissa onnettomuuksissa. Estoniassa tapahtumat lähtivät liikkeelle kokemattomasta entisesrä rahtilaivan kipparista, Avo Pihtistä, joka ajoi kovassa syysmyrskyssä päin aaltoja rikkoen keulavisiirin.
Ei ole koskaan paljastunut? Suuriakin paljastuneita "salaliittoja" kyllä tiedetään. Ja tässä tapauksessa niitä sattumia riittää. Jo lähtökohta, että näin suuri ja ainakin Euroopassa harvinainen onnettomuus kohtaa laivaa, joka kuljettaa salaa aseita, on jännä sattuma. Ja tiedät kyllä salailun. Sitä on ollut tässä tapauksessa monessa kohdassa. Vasta vuosia onnettomuuden jälkeen paljastettiin, että tuo Estonian matka oli myös asekuljetus. Miksi raportissa on niin moni asia pielessä? Miksi haluat sivuuttaa nämä asiat? Ymmärrän tuon, mitä kirjoitat salaliittoteorioista yleisellä tasolla, mutta Estonia ei ole enää tyypillinen salaliittoteoria, niin paljon on puhdasta tietoa sen puolesta, että salattavaa on. Ehkäpä jotkut ihmiset haluavat jonkun psykologisen motiivin pohjalta selitellä itselleen ja muille, että kaikki mitä meille kerrotaan, on totta. Ehkä jonkinlaista auktoriteettiuskoa. Se varmaan sinänsä ymmärrettävällä mekanismilla pyrkii luomaan turvallisuudentunnetta psyykessä.
Brass kirjoitti:
Ti Maalis 09, 2021 11:33 am
Kaikki kadonneiden pelastettujen kohtaloon liittyvä on tietysti spekulaatiota. Varmaa on ainoastaan, että mitään muuta konkreettista todistetta ei ole, kuin jostain syystä epäilyttävät pelastettujen listat juuri Pihtin kohdalla: molemmissa nimi kirjoitettu väärin ja lisättyy ehkä myöhemmin? Vaikka videoita on paljon, niin ei niissä Pihtiä näy. Videoidenkin eliminointi on tietysti mahdollista. Tosielämästä huomaamme kuitenkin, että aina niitä jälkiä jää. Homma ei toimi kuin elokuvissa niinkuin esimerkiksi Skripalin tapauksesta käy ilmi.
Videot on vielä helpompaa eliminoida kuin videoissa esiintyvät ihmiset. Ei pidä takertua Pihtin nimen kirjoitusasuun, kun muitakin kummallisuuksia on, kuten koko lista ja sen pitäminen niin vahvana tietona, että se päätyi jopa Viron uutislähetykseen. Ja kerroin kyllä, että nimen on voinut Pihtin puolesta joku muukin kirjoittaa, esim. jos Piht on ollut loukkaantunut. Jälkiä voi jäädäkin, mutta harvoin niitä iltapäivälehdistä luetaan. Vaikka Estonian kohdalla niitä on ollut tv:ssäkin.
Brass kirjoitti:
Ti Maalis 09, 2021 11:33 am
Kahden tanssitytön katoaminen on varmasti omaisten kannalta tragedia. Joku erikoinen käänne asiassa lienee, mutta sen liittäminen Pihtiin on jo aikamoista spekulaatiota. Jotkut ovat arvelleet, että tälläinen onnettomuus antaa hyvän mahdollisuuden kadota ja muuttaa identiteettiä. Mielestäni monin verroin uskottavampi teoria kuin tulla jonkun tiedustelupalvelun murhaamaksi.
On sekin periaatteessa mahdollista. Luultavampaa kuitenkin on eliminointi, koska identiteetin vaihtaminen randomonnettomuuden (tässä ajattelen teoriaasi, että uppoaminen olisi ollut sattumanvarainen onnettomuus) jälkeen olisi huomattavasti vaikeampi operaatio yksilölle kuin hänen eliminoimisensa tiedustelupalvelun toimesta. "Joku erikoinen käänne" on koko Estonian uppoaminen, jos niin haluaa ajatella.
Brass kirjoitti:
Ti Maalis 09, 2021 11:33 am
Erikoista muuten olisi, jos Piht ja tanssitytöt olisivat olleet pelastusveneessä, kun veneitä ei voitu laskea kallistuman takia. Ehkä ensimmäisten kymmenien minuuttien aikana, mutta silloin kapteeni olisi lähtenyt ensimmäisten joukossa.
Vaikea sanoa, miten se käytännössä meni. Ehkä lähtikin pian, jos se ei sillä hetkellä ollut keneltäkään muulta pois. Eikös mm. se Italiassa pari vuotta sitten karille ajaneen matkustajalaivan kapteeni, Schettini tms., lähtenyt ensimmäisten joukossa. Ajatuksesi, että kapteeni jättäisi laivan aina viimeisenä on kaunis, mutta..

Tapahtumien kulkua voi täällä hahmotella, mutta tarkkojen yksityiskohtien tietäminen on mahdotonta, joten parempi on keskittyä tiettyihin kyseenalaisiin tietoihin sinänsä ja lopputulokseen, ja jättää tapahtumienkulun arvioinnissa väljyyttä. Ei tätä täällä vissiin kuitenkaan ratkaista, eikä tätä keskustelua kannata jatkaa, koska on tullut vaikutelma että puolustat kantaasi liian puutteellisella ymmärryksellä kokonaisuudesta ja muutamista yksityiskohtaisemmista asioista.

tasaraha
Remington Steele
Viestit: 236
Liittynyt: Ti Loka 06, 2020 7:22 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja tasaraha »

Ei kait tuo edellisissä viesteissä oleva videoklippi ole se mistä Piht on väitetysti tunnistettu. Mielestäni olen lukenut, että Pihtin tunnistus on nimenomaan tapahtunut videoklipistä, jossa hän nouse ulos ambulanssista ja tämä klippi sitten mystisesti katosi.

Mikä on se motiivi, että selviytyneiden listoille lisättäisiin tuosta vaan jonkun toisen nimi? Onko siellä pelastustoimissa ollut mukana joku, joka on selailut matkustajalistaa ja tuuminut, että heitänpä piruuttaani tuosta tuon nimen ja tuosta vaikka pari nimeä lisää listalle, että minfolaiset voi sitten tulevaisuudessa pähkäillä salaliiton kanssa?
Voisin ymmärtää myös sen, että otetaan toisen henkilöllisyys paremman tulevaisuuden toivossa, mutta täytyy kyllä olla mielestäni todella tyhmä ihminen, jos kuvittelee sen onnistuvan ottamalla esimerkiksi kapteeni Pihtin henkilöllisyyden ja näitä nimiä oli ainakin yhdeksän.
Ja väittihän tämä tutkimuslautakunnassa Viroa edustanut Andi Meisterkin, että Piht selviytyi turmasta.

Olen myös lukenut tästä mystisestä pimeästä aluksesta, joka olisi poistunut päinvastaiseen suuntaan Estoniasta. Samoin oli tämä yhden kuljetusliikkeen kaverin murha Tallinnassa. Tämän äitihän väitti, että poikansa olisi henkilökohtaisesti toimittanut henkilökohtaisesti jonkun pikapaketin kapteenille ennen Estonian lähtö viimeiselle matkalle.

Sitten on tämä virolainen toimittaja Raid, joka väittää Utön saarella tavanneensa henkilön jolla olisi ollut valokuvia näistä pelastuneista ja sitten tämä henkilö katoaa myös mystisesti. Mikähän tämän Raidin motiivi on väittää semmoista?

Edelleen en tiedä upposiko Estonia kuten on aikaisemmin viranomaisten taholta esitetty ja paljon on varmaan keksittyjä tarinoita monesta kulmasta tämän turman ympärillä. Joka tapauksessa nuo selviytyneiksi ilmoitetut ja sittemmin kadonneet henkilöt, niin jotainhan siinä on pielessä.

Thev.ekvivalentti
Alokas
Viestit: 6
Liittynyt: La Loka 03, 2020 12:04 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Thev.ekvivalentti »

Kirjoittaja Brass » Ti Maalis 09, 2021 11:33 am
Estoniassa tapahtumat lähtivät liikkeelle kokemattomasta entisesrä rahtilaivan kipparista, Avo Pihtistä, joka ajoi kovassa syysmyrskyssä päin aaltoja rikkoen keulavisiirin.
Piht oli ymmärtääkseni vapaalla turmayönä.
Kirjoittaja Harriet Makepeace » Pe Elo 15, 2008 4:31 pm
Avo Piht oli Estonian kapteeni. Merellä noudatetaan sääntöä että kapteeni poistuu laivasta viimeisten joukossa. Tosin Avo Piht oli kohtalokkaana yönä mukana matkustajana, laivan kapteenin tehtävissä oli Arvo Andersson.

Kuolemannaakka
James Bond (David Niven)
Viestit: 10803
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:43 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

Thev.ekvivalentti kirjoitti:
Ke Maalis 10, 2021 12:49 am
Kirjoittaja Brass » Ti Maalis 09, 2021 11:33 am
Estoniassa tapahtumat lähtivät liikkeelle kokemattomasta entisesrä rahtilaivan kipparista, Avo Pihtistä, joka ajoi kovassa syysmyrskyssä päin aaltoja rikkoen keulavisiirin.
Piht oli ymmärtääkseni vapaalla turmayönä.
Kirjoittaja Harriet Makepeace » Pe Elo 15, 2008 4:31 pm
Avo Piht oli Estonian kapteeni. Merellä noudatetaan sääntöä että kapteeni poistuu laivasta viimeisten joukossa. Tosin Avo Piht oli kohtalokkaana yönä mukana matkustajana, laivan kapteenin tehtävissä oli Arvo Andersson.
Ja Pihtin hytistä löytyi väitetysti joku salainen salkku, jonka perään sukelleltiin.


Jos nyt foliohattuillaan, niin Piht oli sopinut nämä kuljetukset, ja ehkä kuljetti itse jotain mystistä salkkupommia tai vetypommin piirustuksia, kun kapteenin tavaroita ei tietenkään ratsata.
Siinä vaiheessa kun laiva meni pohjaan ja tajuttiin, että salkku jäi sinne, ja on hyvin mahdollista muutenkin, että hämärähommat selviää, niin on voitu myös Pihtille ehdottaa, että otatko uuden henkilöllisyyden ja siirryt Skotlannin nummille asumaan, vai jäätkö vastailemaan kysymyksiin?

Siis jos ei tapettu.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS


”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi

Kuolemannaakka
James Bond (David Niven)
Viestit: 10803
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:43 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

jäikö henkiin yhtään miehistön jäsentä, jonka olisi pitänyt tietää laivan lastista?
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS


”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi

Brass
Olivia Benson
Viestit: 739
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 6:17 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Brass »

Diego kirjoitti:
Ti Maalis 09, 2021 2:19 pm


Hahmotatko varmasti kokonaisuuden niin hyvin, että tämä keskustelu on mielekästä?

Hahmotuksessani ei ole vikaa, minulla voipi olla kokemusta meriolosuhteista ja erilaisista onnettomuustutkinnoista. Hiukan kieli poskella kirjoittelen, koska mielestäni koko Estonia-salaliitto on täyttä potaskaa. Jostain syystä täällä ei ole edes referoitu "johtavia Piht-teorioita", joissa Piht eliminoitiin automatkalla Helsinkiin 28.9.. Aikajanalla tämä onkin jo huomattavasti uskottavampi kuin salamurhaaminen heti ambulanssista noustessa, joka olisi vaatinut vähintään Aino Kkassisen apua. Täyttä potaskaa tietysti sekin. Piht on erittin suurella todennäköisyydellä Suomenlahden pohjassa.

Estonialla oli varmaan lastinaan jotain hämäräperäistä, mutta se ei liittynyt uppoamiseen. Pääsyy on arkisesti liian kova vauhti ja siitä johtuva keulavisiirin irtoaminen. Laiva ei soveltunut avomeriajoon ja sen luokitus oli väärä. Vesi tulvi autokannelle ja aiheutti kohtalokkaan kallistuman. Päällikkö aikoi kääntää laivan tuulen kautta ja ilmeisesti pakittamalla ajaa veden pois autokannelta. Käännös oli tehtävä tuulen kautta, koska kallistus oli oikealle. Kallistuskulma oli kuitenkin jo liian iso ja manööveri pahensi tilannetta, huonosti kiinnitetty lasti irtosi ja loppu on historiaa. Olen nähnyt online tietokoneen näytöltä laskelmat Estonian stabiilisuudesta erilaisista vedenkorkeuksista autokannella. Yllättävän pienellä vedenkorkeudella laiva menee epästabiiliksi, koska autokansi on korkealla ja siellä vesi velloo sivusuunnassa laajalla alueella.

Erilaiset sukellusveneiden törmäysteoriat ovat mahdottomia tapahtumien kulun kannalta sekä erilaisiin äänihavaintoihin liittyen. Ellei se sukellusvene paukutellut kylkiä todella pitkään, kun etsi heikkoa kohtaa. Sukellusveneen kippari oltaisiin varmaan pistetty eläkkeelle, jos hän tuossa kelissä olisi ajellut pinnan tuntumassa. Törmäämällä tarkoituksellisesti 160 metrin laivan upottamisessa ei ole järjen hivettäkään.

160 metrinen Estonia upposi noin 50 metrin syvyyteen, joten upotessa siihen kohdistui valtavia voimia, joita ei suunnittelussa otettu huomioon. Esim. Titanic katkesi upotessan. Laiva on myös vuosien kuluessa liikkunut pohjassa, joen siihen on jatkuvasti kohdistunut kovia voimia omasta painosta johtuen. Todennäköinen syy rungon vaurioille on em. seikat ja jatkotutkimukset tulevat ne vahvistamaan. Varmaa on kuitenkin se, että salaliittiteoreetikot eivät sitä tule uskomaan.

Eräs hauska yksityikohta taitaa olla jopa Wikipediassa, jonka mukaan valoton pimeä alus poimi merestä kaksi ihmistä ja poistui paikalta. Tuon aluksen piirustukset pitäisi saada, sillä se mullistaisi meripelastuksen: Pystyy paikallistamaan ja poimimaan monimetrisestä aallokosta kaksi henkilöä vaivattomasti ilman valojakin.
WW2 jälkeisen merisotahistorian suurimmat tappiot aiheuttaa maa, jolla ei ole edes kunnon laivastoa.

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2466
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Brass kirjoitti:
Ke Maalis 10, 2021 7:28 pm
Diego kirjoitti:
Ti Maalis 09, 2021 2:19 pm


Hahmotatko varmasti kokonaisuuden niin hyvin, että tämä keskustelu on mielekästä?

Hahmotuksessani ei ole vikaa, minulla voipi olla kokemusta meriolosuhteista ja erilaisista onnettomuustutkinnoista. Hiukan kieli poskella kirjoittelen, koska mielestäni koko Estonia-salaliitto on täyttä potaskaa. Jostain syystä täällä ei ole edes referoitu "johtavia Piht-teorioita", joissa Piht eliminoitiin automatkalla Helsinkiin 28.9.. Aikajanalla tämä onkin jo huomattavasti uskottavampi kuin salamurhaaminen heti ambulanssista noustessa, joka olisi vaatinut vähintään Aino Kkassisen apua. Täyttä potaskaa tietysti sekin. Piht on erittin suurella todennäköisyydellä Suomenlahden pohjassa.

Estonialla oli varmaan lastinaan jotain hämäräperäistä, mutta se ei liittynyt uppoamiseen. Pääsyy on arkisesti liian kova vauhti ja siitä johtuva keulavisiirin irtoaminen. Laiva ei soveltunut avomeriajoon ja sen luokitus oli väärä. Vesi tulvi autokannelle ja aiheutti kohtalokkaan kallistuman. Päällikkö aikoi kääntää laivan tuulen kautta ja ilmeisesti pakittamalla ajaa veden pois autokannelta. Käännös oli tehtävä tuulen kautta, koska kallistus oli oikealle. Kallistuskulma oli kuitenkin jo liian iso ja manööveri pahensi tilannetta, huonosti kiinnitetty lasti irtosi ja loppu on historiaa. Olen nähnyt online tietokoneen näytöltä laskelmat Estonian stabiilisuudesta erilaisista vedenkorkeuksista autokannella. Yllättävän pienellä vedenkorkeudella laiva menee epästabiiliksi, koska autokansi on korkealla ja siellä vesi velloo sivusuunnassa laajalla alueella.

Erilaiset sukellusveneiden törmäysteoriat ovat mahdottomia tapahtumien kulun kannalta sekä erilaisiin äänihavaintoihin liittyen. Ellei se sukellusvene paukutellut kylkiä todella pitkään, kun etsi heikkoa kohtaa. Sukellusveneen kippari oltaisiin varmaan pistetty eläkkeelle, jos hän tuossa kelissä olisi ajellut pinnan tuntumassa. Törmäämällä tarkoituksellisesti 160 metrin laivan upottamisessa ei ole järjen hivettäkään.

160 metrinen Estonia upposi noin 50 metrin syvyyteen, joten upotessa siihen kohdistui valtavia voimia, joita ei suunnittelussa otettu huomioon. Esim. Titanic katkesi upotessan. Laiva on myös vuosien kuluessa liikkunut pohjassa, joen siihen on jatkuvasti kohdistunut kovia voimia omasta painosta johtuen. Todennäköinen syy rungon vaurioille on em. seikat ja jatkotutkimukset tulevat ne vahvistamaan. Varmaa on kuitenkin se, että salaliittiteoreetikot eivät sitä tule uskomaan.

Eräs hauska yksityikohta taitaa olla jopa Wikipediassa, jonka mukaan valoton pimeä alus poimi merestä kaksi ihmistä ja poistui paikalta. Tuon aluksen piirustukset pitäisi saada, sillä se mullistaisi meripelastuksen: Pystyy paikallistamaan ja poimimaan monimetrisestä aallokosta kaksi henkilöä vaivattomasti ilman valojakin.
Oletko seurannut ketjua pidempään tai lukenut taaksepäin? Vaikka tämä on salaliittoteorioiden alla niin täällä on aika paljon myös ylipäätään keskustelua Estoniasta. Täällä on jengi vähän jakaantunut siihen mihin uskoo ja on meitä/heitä jotka uskoo Estonian loppuraporttiin ja sitten niitä jotka eivät usko ja jotakin siltä väliltä. Kaikille on mielestäni tilaa tässä ketjussa.

Itse uskon Estonian loppuraporttiin mutta yritin kääntää kytkimen sille moodille että katson tätä asiaa vähän toisin silmin kuten tuossa yllä yritin tehdä että josko tähän liittyisi jotakin ja mitä se jotakin voisi olla. Joskus on hyvä koittaa nähdä asioita myös toisten silmin. Ja tottahan se on että aikamoinen sekametelisoppa kaikenlaista on saatu liittymään tähän onnettomuuteen. Sitä ei voi kukaan kiistää.

Ehkä lopulta ajattelen että vaikka meri on kaunis hautapaikka niin ehkä näin jälkikäteen ajatellen ja jossitellen; Estonia olisi kannattanut aikanaan nostaa; maksoi mitä maksoi ja se kärsimys mitä se olisi tuonut tullessaan ihan laivan tutkimisesta lähtien niin olisi kannattanut nostaa alus, haudata uhrit maan multaan ja romuttaa koko alus kuten Costa Concordia aikoinaan romutettiin lopulta sitten. Tosin mikään helppo tehtävä se ei olisi kaikin puolin ollut ihan uhrien tunnistamisesta lähtien jne.

Odotan, kuten moni muukin kuitenkin suurella mielenkiinnolla josko nyt sitten pääsisivät tekemään uusia sukelluksia hylylle ja josko asioihin saataisiin vielä jonkinlaista selvitystä tai tarkennusta niihin kysymyksiin mitä tässä vuosien varrella on ilmennyt. Samalla sitten ehkä selviäisi että missä kunnossa hylky on ja sen mahdolliset ympäristövaikutukset jne.

ps. en tiedä mutta vastaus tuohon pimeän aluksen kysymykseen ja merestä henkilöiden noukkiminen voisi onnistua esim. sota-aluksilta ja sen henkilökunnalta tms. Mutta en ole todellakaan tässä asiantuntija. Varmaan sellaisilta henkilöiltä tai aluksilta jotka moista olisivat voineet harjoitella tms. Esim. kalastusaluksilla jossakin Beringinmerellä kyllä poimitaan kyytiin mereen pudonneita kalastajia mutta en tiedä onko ne alukset pimeänä, tuskinpa.

(pahoittelut että tuli editoitua tätä nyt moneen kertaan)

HannesHolmes
Scooby-Doo
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Loka 12, 2020 9:56 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja HannesHolmes »

Kuolemannaakka kirjoitti:
Ke Maalis 10, 2021 2:48 pm
jäikö henkiin yhtään miehistön jäsentä, jonka olisi pitänyt tietää laivan lastista?
Silver Linde? Epämääräinen tuomio huumeiden salakuljetuksesta myöhemmin eli olisi ainakin mun laskuissa voinut olla tietoinen laivan lastista.

Omaha83
Alokas
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2021 2:38 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Omaha83 »

https://www.youtube.com/watch?v=Xl07Y3mDqHo&t=2450s
Tuoretta matskua. Estonialta selviytynyt Paul Barney muistelee turmayötä. JAIC ei ollut kiinnostunut hänen stooristaan.

Avatar
sikakoira
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 25883
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2017 8:50 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja sikakoira »

^
MIELENKIINTOISTA TOSIAANKIN.Kumma homma sekin sekoilu keulavisiirin olinpaikan kanssa mitä alkuun käytiin. :lol: :wink: Julkisuuteen kerrottiin täysin erilaisia koordinaatteja kuin mistä sitten mukamas se visiiri lopulta löytyi. :lol:

Tutkakuvissa se paikannettiin jo alkuvaiheessa hylyn viereltä jne.... :lol:
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti

Avatar
Jovian
Nikke Knakkertton
Viestit: 167
Liittynyt: Ke Loka 07, 2020 10:58 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Jovian »

Omaha83 kirjoitti:
Ke Maalis 10, 2021 9:36 pm
https://www.youtube.com/watch?v=Xl07Y3mDqHo&t=2450s
Tuoretta matskua. Estonialta selviytynyt Paul Barney muistelee turmayötä. JAIC ei ollut kiinnostunut hänen stooristaan.
This is interesting question I am still asking myself. Is whether I clearly - And I had maritime knowledge, could see if it was the bow sticking out to the sea. So the ship is clearly with the bow sticking out. If you take this bow visor off which is it obviously has at some point it's come off. If you take it off the ship doesn't necessary look like the bows. But I clearly saw it was the bows. So was the bow visor on when it was going down? That is a question I still like to get answered. I can't, I clearly saw that night and could identify that the ship had gone down stern first and the bows were sticking out the water
Litteroin kohdan 1:20:00 eteenpäin. Korjatkaa jos jotain meni vituiksi.
"Vaikka meidän oma oikeustajumme miten sanoisi että näitä ihmisiä on kohdeltu väärin, on syytä painottaa että heitä on kohdeltu aivan laillisesti."

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10529
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

Paul Barneyn uskovattuus vaan hieman kärsii siitä seikasta että kuten hän itsekin myöntää niin hän on vuosikymmeniä uskonut virallisen raportin onnettomuudesta, visiirin irtoamisineen, eli vuosikymmeniä on mennyt ilman että hänen mieltään on vaivannut näkikö hän että visiiri oli paikallaan kun laiva upposi vai näkikö hän pimeässä vain epämääräisien siluetin laivasta sen upotessa.

Mutta nyt kun on alettu heittää esille teorioita sukellusveneistä sun muista, ja kerrottu laivan kyljessä olevasta reiäistä, Paulille palaa yllättäen mieleen että "minähän näin että visiiri oli paikallaan kun laiva upposi!" :roll:

Kuitenkin välittömästi onnettomuuden jälkeen, ennen kuin oli mitään varmaa tietoa onnettomuuden syystä, osa pelastuneista kertoi nähneensä että laivasta puuttui visiiri sen upotessa, vielä siinä vaiheessa noita kertomuksia hämmästeltiin ja pidettiin epäuskottavina, varustamokin taisi julistaa että ei se voi pitää paikkaansa, ei se visiiri ole voinut irrota.
Ensimmäiset kaikuluotainhavainnotkin osoittivat että hylyssä olisi visiiri paikallaan, kun oli unohdettu että kaikuluotaimen ohjelmistoon oli syötetty laivan 3-d malli, joka sitten automaattisesti täydensi näytölle piirtyvään kuvaan sen keulan mallin eli visiirin. Jossain vaiheessa se kaikuluotain ohjelmisto jonkin heijastuman takia sitten piirsi sen visiirin siihen laivan viereen, josta lähti sitten liikkeelle elävä legenda siitä että visiiri olisi löytynyt alunperin laivan vieresta ja siirretty salaapäin kauemmas.

Sitten kun saatiin ensimmäistä kuvamateriaalia hylystä saatiin vahvistus noille silminnäkijöiden havainnoille, kun nähtiin että se visiiri todellakin puuttui.

Oikeusnotaari
Lauri Hanhivaara
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Syys 23, 2020 9:25 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Oikeusnotaari »

Keulan muodon tunnistaa myös keulabulbista, vaikka visiiri puuttuisikin.
Vääryys ja kohtuuttomuus

Vastaa Viestiin