Estonia

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

factlover
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 102
Liittynyt: La Loka 17, 2020 2:39 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja factlover »

Mitä tuohon Pihtin ja Veiden kaksosten pelastamiseen tulee, niin tämä on mielenkiintoinen:

https://heiwaco.com/epunkt141.htm

Montako henkilöä Y64 pelasti ja miksi virallisen totuuden mukaan vain yhden henkilön pelastanut sai mitalin? Tuossa siis pohditaan, että Piht olisi pelastettu ensin Ruotsiin, mutta sieltä sitten tuotu parin mutkan kautta Turkuun.

Brass
Olivia Benson
Viestit: 739
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 6:17 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Brass »

MissMallard kirjoitti:
Ke Maalis 10, 2021 8:22 pm
Brass kirjoitti:
Ke Maalis 10, 2021 7:28 pm
Diego kirjoitti:
Ti Maalis 09, 2021 2:19 pm


Hahmotatko varmasti kokonaisuuden niin hyvin, että tämä keskustelu on mielekästä?

Hahmotuksessani ei ole vikaa, minulla voipi olla kokemusta meriolosuhteista ja erilaisista onnettomuustutkinnoista. Hiukan kieli poskella kirjoittelen, koska mielestäni koko Estonia-salaliitto on täyttä potaskaa. Jostain syystä täällä ei ole edes referoitu "johtavia Piht-teorioita", joissa Piht eliminoitiin automatkalla Helsinkiin 28.9.. Aikajanalla tämä onkin jo huomattavasti uskottavampi kuin salamurhaaminen heti ambulanssista noustessa, joka olisi vaatinut vähintään Aino Kkassisen apua. Täyttä potaskaa tietysti sekin. Piht on erittin suurella todennäköisyydellä Suomenlahden pohjassa.

Estonialla oli varmaan lastinaan jotain hämäräperäistä, mutta se ei liittynyt..........
.....
Oletko seurannut ketjua pidempään tai lukenut taaksepäin? Vaikka tämä on salaliittoteorioiden alla niin täällä on aika paljon myös ylipäätään keskustelua Estoniasta. Täällä on jengi vähän jakaantunut siihen mihin uskoo ja on meitä/heitä jotka uskoo Estonian loppuraporttiin ja sitten niitä jotka eivät usko ja jotakin siltä väliltä. Kaikille on mielestäni tilaa tässä ketjussa.

Itse uskon Estonian loppuraporttiin mutta yritin kääntää kytkimen sille moodille että katson tätä asiaa vähän toisin silmin kuten tuossa yllä yritin tehdä että josko tähän liittyisi jotakin ja mitä se jotakin voisi olla. Joskus on hyvä koittaa nähdä asioita myös toisten silmin. Ja tottahan se on että aikamoinen sekametelisoppa kaikenlaista on saatu liittymään tähän onnettomuuteen. Sitä ei voi kukaan kiistää.

Ehkä lopulta ajattelen että vaikka meri on kaunis hautapaikka niin ehkä näin jälkikäteen ajatellen ja jossitellen; Estonia olisi kannattanut aikanaan nostaa; maksoi mitä maksoi ja se kärsimys mitä se olisi tuonut tullessaan ihan laivan tutkimisesta lähtien niin olisi kannattanut nostaa alus, haudata uhrit maan multaan ja romuttaa koko alus kuten Costa Concordia aikoinaan romutettiin lopulta sitten. Tosin mikään helppo tehtävä se ei olisi kaikin puolin ollut ihan uhrien tunnistamisesta lähtien jne.

Odotan, kuten moni muukin kuitenkin suurella mielenkiinnolla josko nyt sitten pääsisivät tekemään uusia sukelluksia hylylle ja josko asioihin saataisiin vielä jonkinlaista selvitystä tai tarkennusta niihin kysymyksiin mitä tässä vuosien varrella on ilmennyt. Samalla sitten ehkä selviäisi että missä kunnossa hylky on ja sen mahdolliset ympäristövaikutukset jne.

ps. en tiedä mutta vastaus tuohon pimeän aluksen kysymykseen ja merestä henkilöiden noukkiminen voisi onnistua esim. sota-aluksilta ja sen henkilökunnalta tms. Mutta en ole todellakaan tässä asiantuntija. Varmaan sellaisilta henkilöiltä tai aluksilta jotka moista olisivat voineet harjoitella tms. Esim. kalastusaluksilla jossakin Beringinmerellä kyllä poimitaan kyytiin mereen pudonneita kalastajia mutta en tiedä onko ne alukset pimeänä, tuskinpa.

(pahoittelut että tuli editoitua tätä nyt moneen kertaan)
Täytyy tunnustaa, että en ole koko ketjua lukenut. Jonkin verran häiritsee se, että monilla kirjoittajilla ei ole selvästi minkäänlaista kokemusta meriolosuhteista ja kuvitelmat joidenkin tiedustelupalvelujen kaikkivoivasta operoinnista ovat peräisin 007- elokuvista.

Itämeren aallokko on Estonian uppoamispaikalla usein ristiaallokkoa ja yleisesti meren pienuudesta ja alhaisesta suolapitoisuudesta johtuen aalokko on terävää ja suoraan sanoen v-mäistä. Olen harjoitellut veneestä (40 jalkainen purjevene) pudonneen henkilön pelastamista kovassa tuulessa ja se on valoisassakin haastavaa. Vaikka gps-paikka isketään navigaattoriin man-overboard toiminnalla, niin kohde katoaa helposti näkyvistä. Estonian turmayönä merkitsevä aallonkorkeus oli noin 4 metriä ja yksittäiset aallot luokkaa 8 metriä. Tähän lisänä 20 m/s tuuli ja pilkkopimeys asettaa omia haasteita. Kahden tietyn henkilön löytäminen ja poimiminen merestä nopeasti vaikuttaa uskomattomalta. Sen olisi myös pitänyt ennakolta varautua hyvin pelastusoperaatioon. Siis upotetaan 170 metrinen alus pirunmoisessa myräkässä, pomitaan kaksi sieltä hypännyttä henkilöä kyytiin ja poistutaan paikalta. Hieno suunnitelma! Alus olisi varmaan näkynyt tutkassa ja sen liikkeistä olisi jäänyt havaintoja.

Mielenkiinnolla odotan, että selvitellään lisää. Nuo viimeisessä dokumentissa esitettyjen rungon murtumien syy on varmasti helposti todettavissa. Järkevää olisi varmaan ollut aikoinaan nostaa koko alus, koska se ei edes ole kovin syvällä. Maksajaa sille operaatiolle ei ehkä silloin oikein löytynyt. Costa Concordian pelastustyö maksoi luokkaa miljardi euroa ja sen maksoi varustamo. Laiva oli 290 metrinen ja aika hankalasti karilla, joten Estonian pelastustyö olisi ollut halvempi.
WW2 jälkeisen merisotahistorian suurimmat tappiot aiheuttaa maa, jolla ei ole edes kunnon laivastoa.

factlover
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 102
Liittynyt: La Loka 17, 2020 2:39 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja factlover »

Brass kirjoitti:
Pe Maalis 12, 2021 4:30 pm
Alus olisi varmaan näkynyt tutkassa ja sen liikkeistä olisi jäänyt havaintoja.
Eikö näitä havaintoja vähintään ollut silminnäkijöiltä, mutta oliko myös tutkalla?

Avatar
Rasvamaha
Neuvoja-Jack
Viestit: 561
Liittynyt: Ti Loka 13, 2020 2:05 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Rasvamaha »

factlover kirjoitti:
Pe Maalis 12, 2021 6:47 pm
Brass kirjoitti:
Pe Maalis 12, 2021 4:30 pm
Alus olisi varmaan näkynyt tutkassa ja sen liikkeistä olisi jäänyt havaintoja.
Eikö näitä havaintoja vähintään ollut silminnäkijöiltä, mutta oliko myös tutkalla?

"Alueelta poistui tuntematon alus, jota ei tavoitettu."
Muistakaa jatkossakin äänestää SDP, Vasemmistoliitto, tai Vihreät. Saamme näin paskemman Suomen.

Omaha83
Alokas
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2021 2:38 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Omaha83 »

Rasvamaha kirjoitti:
Pe Maalis 12, 2021 9:54 pm
factlover kirjoitti:
Pe Maalis 12, 2021 6:47 pm
Brass kirjoitti:
Pe Maalis 12, 2021 4:30 pm
Alus olisi varmaan näkynyt tutkassa ja sen liikkeistä olisi jäänyt havaintoja.
Eikö näitä havaintoja vähintään ollut silminnäkijöiltä, mutta oliko myös tutkalla?

"Alueelta poistui tuntematon alus, jota ei tavoitettu."
Myönnän, että en ole lukenut koko ketjua, mut ketä tässä lainataan? Loppuraporttia?

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2466
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Brass kirjoitti:
Pe Maalis 12, 2021 4:30 pm
MissMallard kirjoitti:
Ke Maalis 10, 2021 8:22 pm
Brass kirjoitti:
Ke Maalis 10, 2021 7:28 pm

Hahmotuksessani ei ole vikaa, minulla voipi olla kokemusta meriolosuhteista ja erilaisista onnettomuustutkinnoista. Hiukan kieli poskella kirjoittelen, koska mielestäni koko Estonia-salaliitto on täyttä potaskaa. Jostain syystä täällä ei ole edes referoitu "johtavia Piht-teorioita", joissa Piht eliminoitiin automatkalla Helsinkiin 28.9.. Aikajanalla tämä onkin jo huomattavasti uskottavampi kuin salamurhaaminen heti ambulanssista noustessa, joka olisi vaatinut vähintään Aino Kkassisen apua. Täyttä potaskaa tietysti sekin. Piht on erittin suurella todennäköisyydellä Suomenlahden pohjassa.

Estonialla oli varmaan lastinaan jotain hämäräperäistä, mutta se ei liittynyt..........
.....
Oletko seurannut ketjua pidempään tai lukenut taaksepäin? Vaikka tämä on salaliittoteorioiden alla niin täällä on aika paljon myös ylipäätään keskustelua Estoniasta. Täällä on jengi vähän jakaantunut siihen mihin uskoo ja on meitä/heitä jotka uskoo Estonian loppuraporttiin ja sitten niitä jotka eivät usko ja jotakin siltä väliltä. Kaikille on mielestäni tilaa tässä ketjussa.

Itse uskon Estonian loppuraporttiin mutta yritin kääntää kytkimen sille moodille että katson tätä asiaa vähän toisin silmin kuten tuossa yllä yritin tehdä että josko tähän liittyisi jotakin ja mitä se jotakin voisi olla. Joskus on hyvä koittaa nähdä asioita myös toisten silmin. Ja tottahan se on että aikamoinen sekametelisoppa kaikenlaista on saatu liittymään tähän onnettomuuteen. Sitä ei voi kukaan kiistää.

Ehkä lopulta ajattelen että vaikka meri on kaunis hautapaikka niin ehkä näin jälkikäteen ajatellen ja jossitellen; Estonia olisi kannattanut aikanaan nostaa; maksoi mitä maksoi ja se kärsimys mitä se olisi tuonut tullessaan ihan laivan tutkimisesta lähtien niin olisi kannattanut nostaa alus, haudata uhrit maan multaan ja romuttaa koko alus kuten Costa Concordia aikoinaan romutettiin lopulta sitten. Tosin mikään helppo tehtävä se ei olisi kaikin puolin ollut ihan uhrien tunnistamisesta lähtien jne.

Odotan, kuten moni muukin kuitenkin suurella mielenkiinnolla josko nyt sitten pääsisivät tekemään uusia sukelluksia hylylle ja josko asioihin saataisiin vielä jonkinlaista selvitystä tai tarkennusta niihin kysymyksiin mitä tässä vuosien varrella on ilmennyt. Samalla sitten ehkä selviäisi että missä kunnossa hylky on ja sen mahdolliset ympäristövaikutukset jne.

ps. en tiedä mutta vastaus tuohon pimeän aluksen kysymykseen ja merestä henkilöiden noukkiminen voisi onnistua esim. sota-aluksilta ja sen henkilökunnalta tms. Mutta en ole todellakaan tässä asiantuntija. Varmaan sellaisilta henkilöiltä tai aluksilta jotka moista olisivat voineet harjoitella tms. Esim. kalastusaluksilla jossakin Beringinmerellä kyllä poimitaan kyytiin mereen pudonneita kalastajia mutta en tiedä onko ne alukset pimeänä, tuskinpa.

(pahoittelut että tuli editoitua tätä nyt moneen kertaan)
Täytyy tunnustaa, että en ole koko ketjua lukenut. Jonkin verran häiritsee se, että monilla kirjoittajilla ei ole selvästi minkäänlaista kokemusta meriolosuhteista ja kuvitelmat joidenkin tiedustelupalvelujen kaikkivoivasta operoinnista ovat peräisin 007- elokuvista.

Itämeren aallokko on Estonian uppoamispaikalla usein ristiaallokkoa ja yleisesti meren pienuudesta ja alhaisesta suolapitoisuudesta johtuen aalokko on terävää ja suoraan sanoen v-mäistä. Olen harjoitellut veneestä (40 jalkainen purjevene) pudonneen henkilön pelastamista kovassa tuulessa ja se on valoisassakin haastavaa. Vaikka gps-paikka isketään navigaattoriin man-overboard toiminnalla, niin kohde katoaa helposti näkyvistä. Estonian turmayönä merkitsevä aallonkorkeus oli noin 4 metriä ja yksittäiset aallot luokkaa 8 metriä. Tähän lisänä 20 m/s tuuli ja pilkkopimeys asettaa omia haasteita. Kahden tietyn henkilön löytäminen ja poimiminen merestä nopeasti vaikuttaa uskomattomalta. Sen olisi myös pitänyt ennakolta varautua hyvin pelastusoperaatioon. Siis upotetaan 170 metrinen alus pirunmoisessa myräkässä, pomitaan kaksi sieltä hypännyttä henkilöä kyytiin ja poistutaan paikalta. Hieno suunnitelma! Alus olisi varmaan näkynyt tutkassa ja sen liikkeistä olisi jäänyt havaintoja.

Mielenkiinnolla odotan, että selvitellään lisää. Nuo viimeisessä dokumentissa esitettyjen rungon murtumien syy on varmasti helposti todettavissa. Järkevää olisi varmaan ollut aikoinaan nostaa koko alus, koska se ei edes ole kovin syvällä. Maksajaa sille operaatiolle ei ehkä silloin oikein löytynyt. Costa Concordian pelastustyö maksoi luokkaa miljardi euroa ja sen maksoi varustamo. Laiva oli 290 metrinen ja aika hankalasti karilla, joten Estonian pelastustyö olisi ollut halvempi.
No tämä on spekulaatio-ketju ja ainakin osa on ihan maallikko "kotisohva-asiantuntijoita" joihin itsekin lukeudun. Toki lukenut sen mikä itseä kiinnostaa tämän onnettomuuden jne muun osalta. Eli jos täydellistä asiantuntijuutta kaipaat niin sitten on varmaan mentävä jonnekin alan palstalle . Eli ehkä tässä ketjussa ei keskitytä esim. teknisiin yksityiskohtiin tms; toki niitäkin on esitetty mutta enemmän sellaista pohdintaa pohjautuen olemassa oleviin materiaaleihin esim. netissä ja saatavilla oleviin kuvamateriaaleihin esim. Youtubessa keskustelu täällä pyörii pääsääntöisesti.

Ja olet oikeassa tuon aallokon suhteen että Itämeren aallokko on juuri tuollaista kuin kuvailet ja siksipä varmaan on vaikea kuvitella että kovin helposti ketään sieltä merestä olisi pelastettu mihinkään pimeään alukseen. Näkyy Suomen merivartioston Turva-aluksessa olevan sellainen matalahko perä että johonkin sellaiseen alukseen voisi ehkä olla helpompi nostaa mereen pudonneita esimerkiksi tai vastaavan tyylin alus. Toki luotsit esim. kipuaa tikkaita pitkin isompiinkin aluksiin navakallakin tuulella mutta he nousevat niihin pienemmistä aluksista eli eivät tietenkään suoraan merestä. Amorellan pelastustöissä pyöri kaikenlaisia aluksia siellä Amorellan ympärillä että johonkin sellaiseen ns. pelastustoiminnan veneeseen voisi onnistua mereen pudonneen pelastus mutta tämä vain spekulaatiota ja pitää todella muistaa nuo erittäin haastavat olosuhteet Estonian uppoamisyönä avomerellä eikä sinne keliin olisi kovin heppoisella aluksella varmaan kyetty lähtemään oli missio mikä tahansa.

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2466
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

"Erityisen mielenkiintoista tässä radioliikenteessä on se, että kun kaikki ympärillä olevat laivat ottivat kurssin kohti Estonian sijaintipaikkaa auttaakseen sitä, havaittiin eräs pieni, tunnistamaton ja valaisematon laiva, joka ei ajanut onnettomuuspaikalle, vaan päättäväisesti siitä poispäin… ja katosi Estonian sijaintipaikan ja Suomen saariston välillä. " (lainaus alla olevasta toimittajan kirjoittamasta artikkelista)

"Upotettiinko Estonia räjäyttämällä?
Viola Heistonen
25.10.2016"

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/viovio ... yttamalla/

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10529
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

MissMallard kirjoitti:
La Maalis 13, 2021 9:42 am
"Erityisen mielenkiintoista tässä radioliikenteessä on se, että kun kaikki ympärillä olevat laivat ottivat kurssin kohti Estonian sijaintipaikkaa auttaakseen sitä, havaittiin eräs pieni, tunnistamaton ja valaisematon laiva, joka ei ajanut onnettomuuspaikalle, vaan päättäväisesti siitä poispäin… ja katosi Estonian sijaintipaikan ja Suomen saariston välillä. " (lainaus alla olevasta toimittajan kirjoittamasta artikkelista)

"Upotettiinko Estonia räjäyttämällä?
Viola Heistonen
25.10.2016"

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/viovio ... yttamalla/
Eli "tieto" tunnistamattomasta valaisemattomasta laivasta perustuu Jutta Raben kirjaan, se tuosta ei selviä mistä Rabe tuon tiedon oli kehitellyt.

factlover
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 102
Liittynyt: La Loka 17, 2020 2:39 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja factlover »

damfin kirjoitti:
La Maalis 13, 2021 10:27 am
Eli "tieto" tunnistamattomasta valaisemattomasta laivasta perustuu Jutta Raben kirjaan, se tuosta ei selviä mistä Rabe tuon tiedon oli kehitellyt.
Tässä Picture 11:n kohdalla käsitellään tutkahavaintoja, joita ei ole osattu yhdistää tunnettuihin aluksiin

http://privat.bahnhof.se/wb576311/factg ... route.html

Brass
Olivia Benson
Viestit: 739
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 6:17 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Brass »

^Tuossa jutussa olevat alukset ovat " tunnistamattomia", mutta ei siinä sen enempää tule ilmi. Liikkuivat useamman kilometrin päässä tuulen yläpuolella, joten tuskin olivat poimimassa ketään merestä. Koska 90-luvulla ei ollut AIS-järjestelmä käytössä, niin tutkassa näkyvän aluksen tunnistaminen ei onnistunut ilman radiokontaktia ja silloinkin hiukan hankalaa. Joskus merivartiosto pyysi ajamaan tiettyyn suuntaan, että pystyi tunnistamaan aluksen tutkassa.
WW2 jälkeisen merisotahistorian suurimmat tappiot aiheuttaa maa, jolla ei ole edes kunnon laivastoa.

Avatar
Jovian
Nikke Knakkertton
Viestit: 167
Liittynyt: Ke Loka 07, 2020 10:58 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Jovian »

factlover kirjoitti:
La Maalis 13, 2021 9:13 pm
damfin kirjoitti:
La Maalis 13, 2021 10:27 am
Eli "tieto" tunnistamattomasta valaisemattomasta laivasta perustuu Jutta Raben kirjaan, se tuosta ei selviä mistä Rabe tuon tiedon oli kehitellyt.
Tässä Picture 11:n kohdalla käsitellään tutkahavaintoja, joita ei ole osattu yhdistää tunnettuihin aluksiin

http://privat.bahnhof.se/wb576311/factg ... route.html
Nuo laivathan ovat siis itään päin Estoniasta, toisin kuin tämä Jutta Raben mainitsema tuntematon alus joka lähti Suomeen päin onnettomuuspaikalta
"Vaikka meidän oma oikeustajumme miten sanoisi että näitä ihmisiä on kohdeltu väärin, on syytä painottaa että heitä on kohdeltu aivan laillisesti."

Brass
Olivia Benson
Viestit: 739
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 6:17 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Brass »

Tuossa kuva, johon yllä on viitattu. Alukset ovat tuulen suunnassa sivulla ja tutkahavainnot ovat klo 2.51 - 5.56 välillä. Lähin piste on arviolta noin 8 km Estonian uppoamispaikasta. Estonia ilmoitti ilmeisesti Mayday- kutsun yleisellä kanavalla 16, joten sen kuulivat kaikki lähistöllä olleet alukset. Yleisen käytännön mukaan tuollaisessa tilanteessa käännetään keula kohti avuntarvitsijaa. Merivartiostolla ei tuossa tilanteessa ole mitään muuta keinoa (1994) tunnistaa aluksia kuin näköhavainto tai radioliikenne.


Kuva
WW2 jälkeisen merisotahistorian suurimmat tappiot aiheuttaa maa, jolla ei ole edes kunnon laivastoa.

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2466
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Brass kirjoitti:
Ke Maalis 17, 2021 10:58 am
Tuossa kuva, johon yllä on viitattu. Alukset ovat tuulen suunnassa sivulla ja tutkahavainnot ovat klo 2.51 - 5.56 välillä. Lähin piste on arviolta noin 8 km Estonian uppoamispaikasta. Estonia ilmoitti ilmeisesti Mayday- kutsun yleisellä kanavalla 16, joten sen kuulivat kaikki lähistöllä olleet alukset. Yleisen käytännön mukaan tuollaisessa tilanteessa käännetään keula kohti avuntarvitsijaa. Merivartiostolla ei tuossa tilanteessa ole mitään muuta keinoa (1994) tunnistaa aluksia kuin näköhavainto tai radioliikenne.


Kuva
Sen verran korjaan ettei kuullut kaikki alukset Estonian Maydaytä. "Isabella osallistui vuonna 1994 uponneen M/S Estonian pelastusoperaatioon. Muista aluksista poiketen Isabella ei kuullut Estonian hätäkutsua." (Wikipedia).
Tuolla alueella oli tuolloin jotakin häiriöitä radioliikenteessä. Tätä on käsitelty tässä ketjussa aiemmin.

Noista kahdesta aluksesta että onhan tuo mielenkiintoista että aika lähellä uppoamispaikkaa on ollut pari tunnistamatonta alusta. Ottaen huomioon kelin ja myrskyävän meren niin ihan kaikenlaisilla aluksilla siellä tuskin on voitu olla liikkeellä?

ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 901
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

Omaha83 kirjoitti:
Ma Maalis 08, 2021 11:00 pm
Kuva
Mayday-sanoman ajankohtaa (01:23) olen myös yrittäny sovittaa vaihtoehtoiseen tapahtumakulkuun, mutta täytyy nyt ensin tunnustella mitä täällä sanotaan. Täällähän ne asiat lopulta ratkaistaan :lol:
En tiedä muistelenko nyt ihan omiani mutta Estonialta oltiin lähetetty hätäkutsu jo aikaisemmin. Joku / jotkin alukset olivat kuulleet tämän mutta signaali oli tässä mayday-sanomassa ollut niin heikko ettei sitä osattu tulkita mayday-kutsuksi koska siitä ei ilmeisesti saatu tarpeeksi selvää juuri tuon heikon signaalin takia. Se mihin kellonaikaan tämä ensimmäinen sanoma on lähetetty siitä ei ole mulla harmainta hajua mutta papereissahan puhutaan aina vain tuosta yhdestä ja ainoasta Mayday-kutsusta joka meni perille ja lähti tivoli pyörimään. Jos jollain on tästä jotain tarkempaa tietoa niin kiinnostaisi lähinnä onko tämän heikkosignaalisen sanoman kellonajasta jotain tietoa olemassa.

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10529
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

^
Menee nyt ihan epämääräiseksi muisteluksi eli ei välttämättä pidä paikkaansa, mutta muistelen että ennen sitä varsinaista hätäkutsua joku miehistöstä olisi jollain omalla radiopuhelimella yrittänyt hätäkutsua koska oli ymmärtänyt että apua tarvitaan, mutta komentosillalta ei vielä tässä vaiheessa oltu suostuttu hätäkutsua lähettämään koska oli kuviteltu että tilanne saadaan vielä korjattua ja ylpeys olisi kärsinyt kolahduksen jos apua olisi pyydelty.

Vastaa Viestiin