Estonia

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

Jokier
Susikoski
Viestit: 31
Liittynyt: Ke Marras 05, 2008 8:46 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Jokier »

Kyllä juuri tuota juttua tarkoitin minusta jos Jutta olisi halunnut pitää juttunsa koossa olis tämä elokuva kannattanut unohtaa :roll:
-se moottorisaha blondi mihin se hävis?
-siltä loppu bensa.

mipa74
Hetty Wainthropp
Viestit: 484
Liittynyt: Ke Loka 03, 2007 4:32 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja mipa74 »

Valdovas kirjoitti:
Jokier kirjoitti: päihittää maineikkaimmat meritaistelukuvaukset.[/i]

- http://lehti.samizdat.info/2005/08/11/1276/

Kuulostaa tosin lievästi epäuskottavalta - jopa Jutta Rabe -kriteerein...! :mrgreen:
Ette ehkä ole tietoisia, että samizdat on loistava satiirinen verkkojulkaisu, jonka jutut ovat 100% puutaheinää.
When I die I don't want no part of heaven
I would not do heaven's work well
I pray the devil comes and takes me
To stand in the fiery furnaces of hell
(B.Springsteen - Youngstown)

Valdovas
Axel Foley
Viestit: 2433
Liittynyt: Ke Syys 24, 2008 12:25 pm
Paikkakunta: Paikallinen ryhmä, Orionin haara 4 B 13

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Valdovas »

mipa74 kirjoitti:
Valdovas kirjoitti:
Jokier kirjoitti: päihittää maineikkaimmat meritaistelukuvaukset.[/i]

- http://lehti.samizdat.info/2005/08/11/1276/

Kuulostaa tosin lievästi epäuskottavalta - jopa Jutta Rabe -kriteerein...! :mrgreen:
Ette ehkä ole tietoisia, että samizdat on loistava satiirinen verkkojulkaisu, jonka jutut ovat 100% puutaheinää.
Entä mikä olisi mielestäsi vastaava Jutta Raben prosenttilukema...?? :mrgreen:

mipa74
Hetty Wainthropp
Viestit: 484
Liittynyt: Ke Loka 03, 2007 4:32 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja mipa74 »

Valdovas kirjoitti: Entä mikä olisi mielestäsi vastaava Jutta Raben prosenttilukema...?? :mrgreen:
Jutut on tehty 3,5 promillessa, bullshit-osuus n. 180% :D
When I die I don't want no part of heaven
I would not do heaven's work well
I pray the devil comes and takes me
To stand in the fiery furnaces of hell
(B.Springsteen - Youngstown)

Valdovas
Axel Foley
Viestit: 2433
Liittynyt: Ke Syys 24, 2008 12:25 pm
Paikkakunta: Paikallinen ryhmä, Orionin haara 4 B 13

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Valdovas »

mipa74 kirjoitti:
Valdovas kirjoitti: Entä mikä olisi mielestäsi vastaava Jutta Raben prosenttilukema...?? :mrgreen:
Jutut on tehty 3,5 promillessa, bullshit-osuus n. 180% :D
Juu, aika hyvin vastaa minunkin arviotani... :lol:

REB
Armas Tammelin
Viestit: 82
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 8:42 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja REB »

Tässä olisi muutama videoklippiä MS Estonian sukelluksesta. Linkkinä Youtube. Henkilökohtaisesti en itse ole ennen nähnyt näitä videoklippejä. Ovat mielenkiintoisia.

On the way into the ship: http://www.youtube.com/watch?v=thPw07mG ... re=related

Exploring deck 6: http://www.youtube.com/watch?v=ACpsOTfEplg

Diver search bridge for logbook: http://www.youtube.com/watch?v=ImR3asU4gFA

Diver taking samples: http://www.youtube.com/watch?v=U7dkrwdy_hU

MS Estonia bridge: http://www.youtube.com/watch?v=uDyQ8WYOg28
"The case is solved - Tapaus on hutkittu..."

Avatar
Juliet Jones
Axel Foley
Viestit: 2409
Liittynyt: La Elo 23, 2008 10:40 pm
Paikkakunta: Little Stempington

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Juliet Jones »

<--- Tuon Aquarius- nimimerkin vedenalaiset videot ovat tosi mielenkiintoisia. Sukeltaja menee Estonian uumeniin asti ja kohtaa siellä myös turmassa menehtyneiden ruumiita, lukee komentosillan mittareita, ym. En olisi uskaltanut itse, kun en pelkästä sukeltamisestakaan niin tykkää..

Ne turmasta pelastetut 13 miehistöön ja muuhun henkilökuntaan kuulunutta jäsentä ovat melkoinen mysteeri. Heidäthän kirjattiin pelastuneina eri sairaaloihin, joista he sittemmin katosivat jälkiä jättämättä. Osa heistä etsintäkuulutettiin Interpolin toimesta, mm. kapteeni Avo Piht. Mukana oli myös muutama viihdetanssija, sekä matruuseja. Pääsin jäljittämään noista henkilöistä kootun nimilistan sivuston "elaestonia.org" kautta, ja sen jo luinkin, mutta en ehtinyt kopioimaan kun sivulta hyökkäsi troijalainen koneelleni. Sittemmin en enää ole listaa päässyt katsomaan, enkä ole muualta vielä löytänyt. Kaikki elävinä kadonneet olivat virolaisia. Tuon tapahtuman on uskottu tukevan jonkinlaista salaliittoteoriaa.

Sunnuntai- illasta asti olen kolunnut kaikenlaista Estonian turmaa koskevaa läpi. Aika voimakkaita tuntemuksia tuo asia vieläkin herättää. Yksikään lapsimatkustaja ei pelastunut, on siinä ollut kamala hätä heidän huoltajillaankin yrittää saada lapsia turvaan, kun kaikki ovat olleet paniikissa. Nuorin pelastunut oli muistaakseni 14v., ja suurin osa muista pelastuneista raavaita miehiä.

Korjattu kirjoitusvirhe kapteenin nimessä.

Avatar
Juliet Jones
Axel Foley
Viestit: 2409
Liittynyt: La Elo 23, 2008 10:40 pm
Paikkakunta: Little Stempington

Re:

Viesti Kirjoittaja Juliet Jones »

minttusuklaa kirjoitti:

Sitten kadonneista kysymyksiä:

Pelastuslistoissa oli nimiä jotka myöhemmin poistettiin. Nämä ihmiset siis ensin ilmoitettiin pelastuneiksi ja olivat aina uudessa päivitetyssä listassa päiväkausia. Heidän omaisilleen soitettiin ja vahvistettiin heidän olevan elossa. Soittajina oli mm. suurlähetystö. Yksi oli pelastuneiden listalla lempinimellä, jonka vain lähimmät sukulaiset ja ystävät tiesi.
Lääkärit ovat kertoneet että nimet vahvistettiin moneen kertaan ettei varmasti anneta vääriä nimiä julkisuuteen.
Kaikki pelastuneiden listalla olleet mutta sittemmin kadonneet olivat Estonian miehistön jäseniä.

Ruotsin Merenkulkuviraston turvallisuuspäällikkö Bengt-Erik Stenmark ilmoitti 30.9.1994 että Avo Piht on pelastunut ja että häntä on jo kuulusteltu. Menetti myöhemmin työpaikkansa mutta ei ole koskaan perunut lausuntoaan.
Piht näkyy myös saksalaisen tv-kanavan aamu-uutislähetyksessä ja tästä kuvasta hänet tunnisti lukuisat ystävät. Myöhemmin tämä nauha katosi. Miksi?

Sitten on nämä puhelut joita tuli Veiden perheen kotiin 1995 ja 1996. Veiden perheen kaksi tyttöä oli laivalla tanssijoina ja molempien ilmoitettiin pelastuneen. Eivät kuitenkaan tulleet kotiin. Heille tuli siis mystisiä soittoja joissa tyttö sanoi esim. että "olen anne" mutta puhelu katkesi pian sen jälkeen.

Entäpä sitten tapaus Silver Linde? Linde oli laivan vahtimatruusi joka pelastui. Hän oli Turun sairaalassa samassa huoneessa laivalla työskennelleen Kalev Vahtrasin kanssa. Vahtras oli hyväkuntoinen. Linde poistui huoneesta ja kun hän palasi oli Vahtras poissa. Myöhemmin Vahtrasin pahoinpitelyjälkiä täynnä oleva ruumis toimitettiin Viroon.

Tässä nyt vain muutama mystinen juttu asiaan liittyen.
Näitä samoja mietin minäkin..

Aihe on kirjaimellisesti imaissut minut nyt mukaansa, ja kun "joutavalla" aikaa on, niin kiertelen poimimassa muutamia faktoiksi jo listattuja asioita, tilastoja ja silminnäkijöiden kuvauksia.

Tässä ensin tilastoa pelastuneiden ikä- ja sukupuolijakaumasta:
http://www.kolumbus.fi/estonia/

Age distribution of those rescued

Age Men Women Total
10 - 14 1 - 1

15 - 19 7 2 9
20 - 24 26 4 30
25 - 29 12 5 17
30 - 34 14 5 19
35 - 39 16 3 19

40 - 44 13 3 16
45 - 49 7 1 8
50 - 54 9 2 11
55 - 59 - 1 1

60 - 64 4 - 4
65 - 69 2 - 2

Total 111 26 137

Samalta sivustolta löytää lopullisen raportin, sillä nuo kaikki tiedot on koonnut Lehtolan johtama tutkintalautakunta, joka siis koostui Suomen, Ruotsin ja Viron asiantuntijoista.

Tässä Wiksun kansikuvaus, jotta noita myöhempiä koostamiani asioita olisi helpompi asettaa paikoilleen:
Kansikuvaus
Estoniassa oli 9 kantta:

Kannella 0 sijaitsivat puhdas- ja likavesisäiliöt, trimmitankit, sekä saunatilat uima-altaineen.
Kannella 1 sijaitsivat konevalvomo verstaineen, kannelle 7 johtavien keulaportaiden alapää, portaat saunaosastolle sekä aluksen edullisimmat hytit.
Kansilla 2 ja 3 sijaitsi ylempi ja alempi autokansi, joiden keskellä olivat portaikot aluksen ylemmille ja alemmille kansille.
Kannella 4 sijaitsivat keula- ja keskiosassa kolmella käytävällä jaetut hyttiosastot, pääportaikon ja peräportaikon alapää, erillinen portaikko kannelle 1 sekä peräosassa Night Club Estonia, kokoustilat ja elokuvateatteri.
Kannella 5 sijaitsivat keulan hyttiosasto, infopiste, verovapaa myymälä, kansimatkustajien lepotuoliosasto, Pub Admiral, Cafe Neptunus sekä muutama pienempi myymälä.
Kannella 6 sijaitsivat keulan hyttiosasto, ravintola Seaside, tanssiravintola Baltic Bar, Casino sekä Poseidon-ravintola.
Kannella 7 sijaitsivat keula-, pää- ja peräportaikoiden yläpää, kävelykansi sekä miehistön hytit ja lepotilat.
Kannella 8 sijaitsivat osa miehistön hyteistä ja lepotiloista, pelastusveneet, sekä molemmilla puolilla ramppi itsestääntäyttyville pelastuslautoille.
Kannen 9 muodosti komentosilta.
Huomaatte, että olen kadottanut kaksi pelastunutta jonnekin :roll:

Kannen 1 matkustajista 22 selviytyi
Kannen 4 matkustajista 32 selviytyi
Kannen 5 matkustajista 31 selviytyi
Kannen 6 matkustajista 16 selviytyi
Kannelta 7 pelastettiin 26 henkilöä, joista 2 matkustajia ja loput miehistöä ja viihdyttäjiä
Kannelta 8 pelastui 8 miehistön jäsentä

.. kaikkiaan 135, eli kaksi puuttuu, enkä löytänyt heidän pelastumisestaan mainintaa (missä olivat ja mistä löytyivät) vaikka kaikkiaan pelastuneita siis piti olla 137. Olivatko komentosillan porukkaa?

Avatar
Juliet Jones
Axel Foley
Viestit: 2409
Liittynyt: La Elo 23, 2008 10:40 pm
Paikkakunta: Little Stempington

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Juliet Jones »

Juliet Jones kirjoitti: http://www.kolumbus.fi/estonia/

Samalta sivustolta löytää lopullisen raportin, sillä nuo kaikki tiedot on koonnut Lehtolan johtama tutkintalautakunta, joka siis koostui Suomen, Ruotsin ja Viron asiantuntijoista.
Siis tuota sivustoa ylläpitää yksityinen henkilö. Seuraavaksi paneudun silminnäkijöiden kuvauksiin.. on valtavasti materiaalia, ja erittäin kiinnostava aihe!

Avatar
Juliet Jones
Axel Foley
Viestit: 2409
Liittynyt: La Elo 23, 2008 10:40 pm
Paikkakunta: Little Stempington

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Juliet Jones »

Tässä linkki erään selviytyjän tarinaan:
http://www.varsi.net/english/estonia1.shtml

Hän kertoo miettineensä jälkeenpäin, että koska vastaava turma siltikin, uudenaikaisesta tekniikasta ja muusta kehityksestä huolimatta on mahdollinen, että olisiko mahdollista pelastaa kaikki matkustajat.. Ja hän vastaa miettimäänsä: "Ei." Yrittäessään kollegoidensa ja muutamien aktiivisten matkustajien kanssa kiireessä ja huonoissa olosuhteissa pelastaa Estonialta mahdollisimman monta ihmistä, hän teki samalla hyviä havaintoja ihmisluonteesta, joka ei meillä kaikilla ole sama. Me kaikki reagoimme yksilöllisellä tavalla odottamattomiin tapahtumiin, mutta selviytyjän huomioiden mukaan ihmiset voidaan silti jakaa jonkinlaisiin ryhmiin:

Why is it that accidents still happen, despite all of the modern equipment?



I'll tell you why. Because of the human factor. Humans react very different from what they are supposed to in the event of a disaster.

60% of the people become totally inactive. They don't do anything, and even if you tell them what to do, they still don't.

Another 10-12% panic, totally panic. They do stupid things; scream, cry, and are not able to save themselves.

The next group of people are the ones, that don't do anything themselves, but expect to be instructed of what to do. If you tell them, they will do anything you say, but if nobody tells them anything, they will most likely perish.

The next group are the ones that only think of themselves. They are dangerous, because they will do nothing other than save themselves; they even leave families and loved ones behind.

The final group of people are the opposite. They will do anything to save as many as possible, and often with great risk of their own lives.

Valdovas
Axel Foley
Viestit: 2433
Liittynyt: Ke Syys 24, 2008 12:25 pm
Paikkakunta: Paikallinen ryhmä, Orionin haara 4 B 13

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Valdovas »

Juliet Jones kirjoitti:<--- Tuon Aquarius- nimimerkin vedenalaiset videot ovat tosi mielenkiintoisia. Sukeltaja menee Estonian uumeniin asti ja kohtaa siellä myös turmassa menehtyneiden ruumiita, lukee komentosillan mittareita, ym. En olisi uskaltanut itse, kun en pelkästä sukeltamisestakaan niin tykkää..

Ne turmasta pelastetut 13 miehistöön ja muuhun henkilökuntaan kuulunutta jäsentä ovat melkoinen mysteeri. Heidäthän kirjattiin pelastuneina eri sairaaloihin, joista he sittemmin katosivat jälkiä jättämättä. Osa heistä etsintäkuulutettiin Interpolin toimesta, mm. kapteeni Avo Piht. Mukana oli myös muutama viihdetanssija, sekä matruuseja. Pääsin jäljittämään noista henkilöistä kootun nimilistan sivuston "elaestonia.org" kautta, ja sen jo luinkin, mutta en ehtinyt kopioimaan kun sivulta hyökkäsi troijalainen koneelleni.
Hm, voisikohan tuosta troijalaisesta tehdä jotain päätelmiä myös ko. sivuston sisällöllisestäkin luotettavuudesta...?? 8) Yleensä moisiin nimittäin törmää hiukan epäilyttävämmillä sivuilla... :wink:

Nuo huhut turmasta "pelastuneista", mutta sittemmin "kadonneista" ihmisistä ovat varsin sitkeitä ja laajalle levinneitä, mutta on kovin vaikea ymmärtää, miten moinen olisi mahdollista. Vaikka onnettomuudessa olisikin jotain hämärää (mitä en siis sitäkään pidä mitenkään toteennäytettynä), niin on vaikea kuvitella, miksi juuri mainitut ihmiset olisi haluttu "kadottaa". Kapteenin ja matruusien nyt voisi vielä kuvitella ehkä tienneen tai nähneen jotain tulenarkaa, mutta entäs jotkut viihdetanssijat sitten..?? :?

Kuten parissa muussakin yhteydessä olen tuonut esillle, uskottavalle salaliittoteorialle ei riitä, että virallisissa versioissa ja raporteissa on mahdollisesti joitain puutteita ja että joku kierous olisi periaatteessa mahdollista. Lisäksi tarvitaan mm. pätevä ja riittävän arvokas motiivi ja tavoite, jota ei muilla helpommilla tavoilla saa toteutettua, pystyviä ja motivoituneita tekijöitä sopivissa asemissa sekä riittäviä ja uskottavia keppejä tai porkkanoita, joilla asiasta tietävät saadaan myöhemminkin pitämään suunsa kiinni. Mikään esitetyistä lukuisista motiiveista ei kyllä kovinkaan hyvin noita kriteerejä pysty täyttämään...

Olisikohan vastaus noihin "kadonneisiin" niinkin yksinkertainen asia kun erehdykset ja väärintunnistukset välittömästi onnettomuutta seuranneissa kaoottisissa oloissa, joissa pelastettuja tuotiin vielä useisiin paikkoihin eri maihin. Hätäisessä uutistaistossa sitten virheellisetkin tiedot ovat päässeet julkisuuteen, eikä niiden dementointi jälkikäteen ole ollut kovinkaan helppoa senkään jälkeen kun luotettavampaa tietoa on ollut tarjolla. Lisäksi on sellainen monesta muustakin onnettomuudesta ja tragediasta tuttu inhimillinen piirre, että ihmiset haluavat loppuun asti uskoa, että heidän läheisensä ovat ehkä sittenkin selvinneet, varsinkaan jos ja kun ruumista tai muuta kiistatonta näyttöä kohtalosta ei ole ollut saatavilla.

Avatar
Juliet Jones
Axel Foley
Viestit: 2409
Liittynyt: La Elo 23, 2008 10:40 pm
Paikkakunta: Little Stempington

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Juliet Jones »

Valdovas kirjoitti:
Juliet Jones kirjoitti: Ne turmasta pelastetut 13 miehistöön ja muuhun henkilökuntaan kuulunutta jäsentä ovat melkoinen mysteeri. Heidäthän kirjattiin pelastuneina eri sairaaloihin, joista he sittemmin katosivat jälkiä jättämättä. Osa heistä etsintäkuulutettiin Interpolin toimesta, mm. kapteeni Avo Piht. Mukana oli myös muutama viihdetanssija, sekä matruuseja. Pääsin jäljittämään noista henkilöistä kootun nimilistan sivuston "elaestonia.org" kautta, ja sen jo luinkin, mutta en ehtinyt kopioimaan kun sivulta hyökkäsi troijalainen koneelleni.
Hm, voisikohan tuosta troijalaisesta tehdä jotain päätelmiä myös ko. sivuston sisällöllisestäkin luotettavuudesta...?? 8) Yleensä moisiin nimittäin törmää hiukan epäilyttävämmillä sivuilla... :wink:

Olisikohan vastaus noihin "kadonneisiin" niinkin yksinkertainen asia kun erehdykset ja väärintunnistukset välittömästi onnettomuutta seuranneissa kaoottisissa oloissa, joissa pelastettuja tuotiin vielä useisiin paikkoihin eri maihin. Hätäisessä uutistaistossa sitten virheellisetkin tiedot ovat päässeet julkisuuteen, eikä niiden dementointi jälkikäteen ole ollut kovinkaan helppoa senkään jälkeen kun luotettavampaa tietoa on ollut tarjolla.
Elaestonia.org on ilmeisesti juuri sellainen syöttösivusto, johon saa vapaasti lähetellä Estoniaa koskevia juttuja, siksipä siellä voi olla mitä tahansa.. troijalaisia tai legendoja, joiden todenperäisyys ei välttämättä ole taattu. Haulla se ei kuitenkaan ollut ainoita osumia ja perehdynkin aineistoon heti ehtiessäni paremmin.

Aukkoja edelleen on, ja Estonian tarina elää, tuskin sitä koskaan saadaan sellaiseen päätökseen jota voisi lopulliseksi ja ainoaksi totuudeksi sanoa. Siitä kuitenkin olen itse vakuuttunut, ettei virallinen loppuraportti onnettomuudesta ole koko totuus, siinä on muutaman lukukerran jälkeen, - laajasta kerronnasta ja tehdystä selvitystyöstä huolimatta huomattavia puutteita.

Kun ajat vain huononevat ja talouskriisi koskettaa Viroa tällä hetkellä rankasti, tulee mieleen kuinka se vaikuttaa sikäläisten laivaliikenneyhtiöiden rahankäyttöön.. mahtaako kaluston tarkastuksista päästä tulevaisuudessa läpi jotakin sellaista, että se käy kohtalokkaaksi matkustajille..

Avatar
Juliet Jones
Axel Foley
Viestit: 2409
Liittynyt: La Elo 23, 2008 10:40 pm
Paikkakunta: Little Stempington

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Juliet Jones »

Sirje Piht, kapteeni Avo Pihtin aviovaimo (hän kielsi itseään kutsuttavan leskeksi), etsi totuutta kuolemaansa (uudenvuodenyö 2005- 2006) asti. Hän ei suostunut uskomaan miehensä, eikä niiden muidenkaan pelastettujen ja sittemmin kadonneiden kuolemaa.
Sirje Piht oli saanut Ruotsista virallisia teitä pitkin tiedon, että Avo Piht otettiin yöllä 28. syyskuuta pelastushelikopteri Q97:n kyytiin, ja toimitettiin "täysissä voimissaan" klo 4.20 Suomeen Utön saarelle. Klo 4.47 vietiin Piht edelleen Maarianhaminaan kopterilla Y69.

http://www.ohtuleht.ee/index.aspx?id=166716
Ta on Rootsi ametlikest kanalitest teada saanud, et Avo Piht võeti 28. septembri öösel päästekopteri Q97 pardale ja toimetati täie tervise juures kell 4.20 Soome lähedale Utö saarele. Kell 4.47 viidi Piht edasi Marienhaminasse helikopteriga Y69.
Sirje Piht pyysi Viron Suojelupoliisilta (Kaitsepolitsei)kesällä 2004 selvityksen siihen vahvistaako pelastushelikopterin miehistö kapteenin pelastumisen vai ei. Pihtin tietojen mukaan nauhalla piti oleman tallessa haastattelu, jossa helikopterilentäjä vahvistaa kapteenin viemisen Utön saarelle.

Kapo: n johtaja A. Sinisalu kirjoitti Pihtille vastaukseksi, että nauha oli olemassa, mutta ei heidän hallinnassaan, kuitenkaan tutkimusryhmästä kukaan ei muistanut kuulleensa ruotsalaisen lentäjän kertomusta Avo Pihtin viemisestä Utölle.
Suojelupoliisista otettiin laivaturmaa koskevasta nauhasta vain kopio, ei alkuperäistallennetta.
Sirje Pihtia kehotettiin myös kääntymään toisen tahon, Radio Kuku:n puoleen, ilmeisesti juuri alkuperäisen nauhan kuulemisen mahdollistamiseksi.
Tänavu suvel saatis Sirje Piht kaitsepolitseile järelepärimise, kas Kuku raadiost konfiskeeritud helisalvestisel kinnitab helikopterimeeskond kapteni pääsemist või ei.

Pihti teada pidi lindil olema intervjuu Rootsi helikopterijuhiga, kes tõestas, et viis Avo Pihti Utö saarele.

Kapo direktor Arnold Sinisalu kirjutas Pihtile vastuseks, et helisalvestist nende valduses säilinud ei ole. Samas kinnitab ta, et kõnealune lint oli olemas, kuid uurimisgruppi kuulunud inimesed ei mäletanud, et oleksid kuulnud intervjuud Rootsi helikopterjuhiga Avo Pihti viimise kohta Utö saarele.

Sinisalu soovitas Pihtil pöörduda Kuku poole, sest võib-olla on neil salvestis arhiivis säilinud. Sinisalu selgitab, et kaitsepolitseinikud võtsid laevahukku käsitlevast lindist vaid koopia, mitte originaalsalvestisi.
Sirje Piht kirjoitti myös Carl Bildtille kirjeen lokakuussa 2004, jossa pyysi tätä käyttämään inhimillistä kykyään ja valtaansa asian selvittämiseksi. Vastausta ei tainnut koskaan tulla..

Avatar
Juliet Jones
Axel Foley
Viestit: 2409
Liittynyt: La Elo 23, 2008 10:40 pm
Paikkakunta: Little Stempington

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Juliet Jones »

Kansikuvaus
Estoniassa oli 9 kantta:

Kannella 0 sijaitsivat puhdas- ja likavesisäiliöt, trimmitankit, sekä saunatilat uima-altaineen.
Kannella 1 sijaitsivat konevalvomo verstaineen, kannelle 7 johtavien keulaportaiden alapää, portaat saunaosastolle sekä aluksen edullisimmat hytit.
Kansilla 2 ja 3 sijaitsi ylempi ja alempi autokansi, joiden keskellä olivat portaikot aluksen ylemmille ja alemmille kansille.
Kannella 4 sijaitsivat keula- ja keskiosassa kolmella käytävällä jaetut hyttiosastot, pääportaikon ja peräportaikon alapää, erillinen portaikko kannelle 1 sekä peräosassa Night Club Estonia, kokoustilat ja elokuvateatteri.
Kannella 5 sijaitsivat keulan hyttiosasto, infopiste, verovapaa myymälä, kansimatkustajien lepotuoliosasto, Pub Admiral, Cafe Neptunus sekä muutama pienempi myymälä.
Kannella 6 sijaitsivat keulan hyttiosasto, ravintola Seaside, tanssiravintola Baltic Bar, Casino sekä Poseidon-ravintola.
Kannella 7 sijaitsivat keula-, pää- ja peräportaikoiden yläpää, kävelykansi sekä miehistön hytit ja lepotilat.
Kannella 8 sijaitsivat osa miehistön hyteistä ja lepotiloista, pelastusveneet, sekä molemmilla puolilla ramppi itsestääntäyttyville pelastuslautoille.
Kannen 9 muodosti komentosilta.
Silminnäkijäkuvauksista löysin erään mielenkiintoisen seikan:
Laivan yökerhossa, joka sijaitsi kannella 4, oli klo 1.15 vain kuusi henkeä joista kolme kuului miehistöön. He pakenivat välittömästi kun lattialle alkoi tulvia vettä ja tavarat siirtyilivät paikoiltaan. Yksi pakenevista yökerholaisista huomasi heti halliin päästyään halkeaman sen katossa ja veden valuvan siitä sisään. Huom! Siis kansi 4 on syvyyssuunnassa keskellä ja autokannet sen alapuolella. Veden kerrotaan selvityksissä tulleen autokannen rikkonaisen keulan kautta laivaan. Huomioitavaa on se, ettei laivan kallistuma tuolloin ollut vielä hälyyttävä, eikä vesi tullut yläpuolelta kallistuman vuoksi. Ihmiset olisivat paenneet yökerhostakin jo aiemmin, sillä vettä hörppäävä kallistuma olisi toki huomattu pelkällä tasapainoaistilla..
Samaan aikaan, eli klo 1.15- 1.20 noin kuului ainoa matkustajille suunnattu kuulutus naisäänellä, jota on kuvattu heikoksi, pelokkaaksi ja loukkaantuneeksi. Se tuli todennäköisesti laivan infosta: "Häire, häire, laeval on häire!"

Lopulta laivan henkilökunnan organisoimaan matkustajien evakuointiin jäi aikaa vain 15- 20min... Siitä huomioita myöhemmin.

Valdovas
Axel Foley
Viestit: 2433
Liittynyt: Ke Syys 24, 2008 12:25 pm
Paikkakunta: Paikallinen ryhmä, Orionin haara 4 B 13

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Valdovas »

Juliet Jones kirjoitti:Sirje Piht, kapteeni Avo Pihtin aviovaimo (hän kielsi itseään kutsuttavan leskeksi), etsi totuutta kuolemaansa (uudenvuodenyö 2005- 2006) asti. Hän ei suostunut uskomaan miehensä, eikä niiden muidenkaan pelastettujen ja sittemmin kadonneiden kuolemaa.
Läheistensä kuoleman kieltäminen on yleinen inhimillinen ilmiö, mutta mitään todistusvoimaahan sillä ei ole. Tällaisiin tapauksiin liittyy usein vielä enneunia, haamuja ja muita etiäisiä. Tunnettu merionnettomuuksiin liittyvä tapaushan on monissa kummitustarinoita kokoavissa teoksissakin siteerattu vara-amiraali Sir George Tryonin "ilmestyminen" kotonaan Lontoossa juuri sillä hetkellä kun hänen törttöilynsä takia kaksi Britannian Välimeren laivaston panssarilaivaa jysäytti yhteen kirkkaassa päivänvalossa Tripolin (Libanon, ei Libya) edustalla 22. kesäkuuta 1893 hänen komentamansa käännösmanööverin mentyä totaalisti pieleen ja jonka tuloksena hänen lippulaivansa HMS Victoria upposi 13 minuutissa mukanaan vara-amiraali itse ja 357 muuta miehistön jäsentä.

There is a legend in which Tryon's wife had given a large social party in their London home, and Admiral Tryon was seen descending the staircase by a number of people the moment his ship collided with the Camperdown.

An odd pendant to this occurrence was a report of an apparition of Tryon walking through the drawing room of his family home in Eaton Square, London, looking straight ahead, without exchanging a word to anyone, in front of several guests at a party being given by his wife on the same day as he drowned in the Mediterranean.


- http://en.wikipedia.org/wiki/George_Tryon
- http://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Victoria_(1887)
Sirje Piht oli saanut Ruotsista virallisia teitä pitkin tiedon, että Avo Piht otettiin yöllä 28. syyskuuta pelastushelikopteri Q97:n kyytiin, ja toimitettiin "täysissä voimissaan" klo 4.20 Suomeen Utön saarelle. Klo 4.47 vietiin Piht edelleen Maarianhaminaan kopterilla Y69.

http://www.ohtuleht.ee/index.aspx?id=166716
Ta on Rootsi ametlikest kanalitest teada saanud, et Avo Piht võeti 28. septembri öösel päästekopteri Q97 pardale ja toimetati täie tervise juures kell 4.20 Soome lähedale Utö saarele. Kell 4.47 viidi Piht edasi Marienhaminasse helikopteriga Y69.
Eivätpä taida nuo õhtulehden "tiedot" ikävä kyllä pitää paikkaansa. Tarkkaan dokumentoidun onnettomuusraportin mukaan ruotsalainen Super Puma kopteri Q 97 starttasi Visbysta Gotlannista klo 2.50 (Viron aikaa kuten kaikki raportin ajat) ja saapui tuntia myöhemmin eli klo 3.50 onnettomuuspaikalle, noukki 6 henkilöä (kukaan heistä ei ollut Avo Piht) kahden kumoon kaatuneen pelastusveneen päältä ja lennätti heidät Utöön, jonne kopteri saapui klo 5.00. Ei siis täsmää yllä väitettyyn aikatauluun mitenkään.

Vielä heikommin tilanne on väitetyn Boeing Kawasaki kopterin Y 69 lennon kanssa, sillä se starttasi Ronnebysta Etelä-Ruotsista klo 4.30 ja saapui onnettomuuspaikalle vasta klo 6.45 ja yritti nostaa kolmea henkilöä kumoon menneeltä pelastusveneeltä, mutta sen nostovinssi meni epäkuntoon ja se joutui pyytämään toista samanlaista kopteria Y 74 pelastamaan sekä mainitut kolme henkilöä että Y 69:n pintapelastajan, joka oli loukkaantunut lyötyään päänsä veneen kylkeen alloon heittäessä hänet sitä vastaan. Kaikki mainitut henkilöt saatiin turvaan, mutta vinssittömänä Y 69 lensi Marianhaminaan.

Eli hiukan vaikea olisi tainnut "Pihtin" olla kavuta Y 69:än Utössä 4.47 jos se vasta 17 minuuttia aiemmin oli startannut satojen kilometrien päästä Ronnebysta... 8)
Sirje Piht kirjoitti myös Carl Bildtille kirjeen lokakuussa 2004, jossa pyysi tätä käyttämään inhimillistä kykyään ja valtaansa asian selvittämiseksi. Vastausta ei tainnut koskaan tulla..
Niin, ehkä Bildtillä taisi olla sentään jotain järkeä päässään, toisin kuin Mona Sahlinilla, joka jossain vaiheessa epähuomiossa tuli sanoneeksi jotain, että lautan nostaminenkin olisi mahdollista, ja joutui sitten jälkeenpäin vetämään sanojaan takaisin ja paikkaamaan asiaa, mikä tietysti pani taas uutta vettä myllyyn kaikille salaliittospekulanteille... 8)

Vastaa Viestiin