jasg- kirjoitti: ↑To Loka 28, 2021 8:00 pm
Vähän väliä mietitään, että miten estonialla on kiinnitetty kuorma. Alla kuva Estonian sidontatarvikkeista.
cardeck_2.jpg
Sama kuvahan on ainakin täällä:
https://sok.riksarkivet.se/estonia?infosida=bildgalleri
Sen alapuoleisessa kuvassa mikä näyttää samaa paikkaa kauempaa kuvattuna kerrotaan, että se olisi keskikapissa, mutta kun tuossa oviaukossa ei ole liukuovea, vieressä näkyy jonkun laitteiston (ramppi /ja visiiri?) ohjauspaneeli, pelastusrengas luultavasti olisi lähempänä vettä ja loppuraporttikin kertoo sidontavälineet varastoiduksi autokannen etu- ja takapään tiloissa niin voisin tuon ehkä laidan muodon perusteella arvella, että se paikka oikeasti on keulan vasemmalla puolella, eli ramppi jäisi tuosta alemmasta kuvasta oikealle. Autokannen takapää näkyy esim. täällä
https://vasabatarna.se/wasaking/wasa_king_inr.htm ja siinäkin nuo isot ohjetarrat on porttien sivuilla.
Mutta asiaan, kuvassa on n. 40 liinaa. Liekö toisella puolella tai toisessa päässä laivaa ollut saman verran, eli montako niitä yhteensä mahtoi olla käytettävissä? Äkkiä ajatellen pitäisi laittaa jokainen ajoneuvo neljällä kiinni, eli 8 liinaa per rekka (=vetoauto ja perävaunu) jos haluaa niiden pysyvän siinä paikassa ja asennossa mihin ne on ajettu. Nythän on ollut puhetta, että kaikkia ajoneuvoja ei ollut kiinnitetty siitä(kään) syystä, että ne olivat liian lähellä toisiaan, eli ilmeisesti kiinnityspisteet kannessa olisi voitu käyttää ainoastaan väljemmällä lastauksella. Autokansi taas oli jokseenkin täynnä, eli väljyyttä ei ollut järjestettävissä. Onnettomuuden nopeuteen myötävaikuttanut tekijä lastin siirtyminen epäilemättä on kuitenkin ollut. Kun kannelle joskus päästään sukeltamaan, niin olisi mielenkiintoista tietää montako liinaa autokannen varastoista tai välittömästä läheisyydestä löytyy ja jos tiedetään montako niitä alunperin oli, voidaan päätellä sekin montako raskasta ajoneuvoa on varmuudella ollut täysin kiinnittämättä.