Estonia
Valvoja: Moderaattorit
Re: Estonia
Ei ole montaa päivää takaperin, kun katselin tv:stä jotain sota-ajan meritaisteluja, jossa saksan sukellusvene törmästi pinta-ajossa suoraan jenkki sotalaivan kylkeen (ilmeisesti ihan reipasta vauhtia, kun oli muuten liian lähellä torpedoidakseen) U-bootin keula vääntyi lähes 90° sivulle pitkältä matkaa, mutta laiva nilkutti silti takaisin telakalle korjattavaksi. Eli kyllä ne jo 40-luvulla kesti melkoista ryskettä, niin mitä lie 90-luvun vehkeet rakenteeltaan.
Kuviakin siitä oli, mutta en taas millään löydä pika-googlettamalla
Kuviakin siitä oli, mutta en taas millään löydä pika-googlettamalla
Re: Estonia
Tuo kaiteitten irroitus tapahtui 28.9-2.10. 1994 välisenä aikana.damfin kirjoitti: ↑Ti Syys 29, 2020 4:28 pmEn ollut paikalla kun tuo tapahtui enkä edes tiedä onko noin todellisuudessa tapahtunut.
Mutta jos noin on tapahtunut ja ne on siististi irrotettu, niin veikkaisin niitä sukeltavia polttoleikkaajia jotka ovat käyneet rampin ja visiirin sarananoista hakemassa näytekappaleita onnettomuuskeskuksen tutkintoja varten.
Re: Estonia
Varmaan siksi, ettei sitä kukaan pääsr tutkimaan ja toteamaan olevan eri kuin mikä on yhä kiinni Estoniassa.Postimies kirjoitti: ↑Ti Syys 29, 2020 1:38 pmhttps://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005919741.html
On tietysti mahdollinen kysymys, että miksi virolaisen aluksen osaa säilytetään Ruotsissa puolustusvoimien alueella
Re: Estonia
Hermione kirjoitti: ↑Ti Syys 29, 2020 3:50 pmItsekin ihmettelen, että mikäli sukellusvene olisi törmännyt autolauttaan, joka upposi, niin kuinka ihmeessä se sukellusvene selviäisi moisesta törmäyksestä ajokuntosena, saati elinkelpoisena? En tunne sukellusveneiden rakennetta, niiden kuuluu kestää suuria paineita, mutta voisiko runko pysyä ehjänä. Ja vaikka pysyisikin, niin törmäys aiheuttaisi muita vaurioita ja henkilöstökin vähintään loukkaantuisi.
Riippunee kaiketi millä vauhdilla ja mihin kohtaan ottaa osuman. Onhan noita onnettomuuksia sattunut ja törmäyksiä, tuossa listaa 2000-luvun tapauksista.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of ... since_2000
Re: Estonia
Ehime Marun tapaus voisi antaa viitteitä kuinka asia saattoi mennä.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ehime_Mar ... _collision
Hätänousua harjoitellessa USS Greeneville osui Japanilaiseen koululaiva Ehime Maruun joka upposi törmäyksen seurauksena. Alus upposi kymmenessä minuutissa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ehime_Mar ... _collision
Hätänousua harjoitellessa USS Greeneville osui Japanilaiseen koululaiva Ehime Maruun joka upposi törmäyksen seurauksena. Alus upposi kymmenessä minuutissa.
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti
-
- Martin Riggs
- Viestit: 625
- Liittynyt: To Helmi 13, 2020 6:29 pm
Re: Estonia
Sattuuko kukaan muistamaan elokuvaa jossa virossa oli vieraan vallan sotilastukikohta ja josta käsin erikoisjoukot teki estonialle täsmäiskun?
Elokuva herätti huomiota kun julkaistiin jokunen vuosi onnettomuuden jälkeen.
Edit:Baltic Storm
Elokuva herätti huomiota kun julkaistiin jokunen vuosi onnettomuuden jälkeen.
Edit:Baltic Storm
Re: Estonia
^
Tuli tuo joskus vilaistua,ei ollut kovin hääppöinen leffa kylläkään.
Jutta Rabe toimi yhtenä käsikirjoittajana.
Tuli tuo joskus vilaistua,ei ollut kovin hääppöinen leffa kylläkään.
Jutta Rabe toimi yhtenä käsikirjoittajana.
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti
Re: Estonia
Onhan Virossa nytkin USA:n sotilastukikohta. Suomessakin on melko varmasti jonkunlainen tukikohtaratkaisu. Joskus se sijaitsi Takoraudantiellä, mutta on nykyisellään lakkautettu.
Re: Estonia
Hyvinkin voi olla reikä keulavisiirin terävästä kulmasta. Mitenhän nuo norjalaisen laskelmat on tehty? Tuohon visiirin pinta-alaltaan pieneen kärkeen keskittyy kyllä todella isot voimat, kun se on vielä vettä täynnä kauhamaisesti niinkuin täällä jo sanottiin.
-
- Jack Bauer
- Viestit: 902
- Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm
Re: Estonia
Se teoria vaan on jotenkin edelleen kaukaa haettu. En ymmärrä mitenkään miksi virallinen tutkintaraportti näyttää kuinka se visiiri tipahtaa suoraan keulapulbiin osuttuaan alasuuntaan. Ei se jatka näissä kertomuksissa matkaansa laivan tyyrpuurin puolelle ja yhtäkkiä sitten kelluukin kymmeniä metrejä jotenkin mystisesti samalla aallon viskottua siihen niin paljon lisävoimaa, että menee rungosta läpi. Tutkintakomissiolla on ollut tämä tieto aivan 100% varmasti se laiva on kyllä kuvattu ja reikä havaittu. Miksi tämä elintärkeä tieto on pimitetty jos jotain ei haluta salata?vursti kirjoitti: ↑Ti Syys 29, 2020 5:43 pm Hyvinkin voi olla reikä keulavisiirin terävästä kulmasta. Mitenhän nuo norjalaisen laskelmat on tehty? Tuohon visiirin pinta-alaltaan pieneen kärkeen keskittyy kyllä todella isot voimat, kun se on vielä vettä täynnä kauhamaisesti niinkuin täällä jo sanottiin.
Täällä oli joo yksi kommentti jostain YLE:n radio-ohjelmasta missä joku "asiantuntija" oli kertomassa taas "totuuksia". Tuo reikä ei muodoltaan sovi mitenkään tähän vääntöteoriaan. Laivahan meni vauhdilla alas ja ainakin dokumentin perusteella oli aika priimakunnossa kun sitä käytiin alkujaan kuvailemassa. Ei siinä ollut mitään sen kummempia jälkiä. Laiva muuten käytännössä täysin ehjä mutta keskelle runkoa yhtäkkiä 4 metrin pituinen reikä? Ei sovi kuvioon. Laivahan ei tehnyt mitään Titaniceja eli ei murtunut vaan perä edellä lähdettiin kohti mutapohjaa ja pohjaan ei kovin paljoa matkaa ollut. Mikäli vääntöteoria olisi tosi niin vauriot rungossa olisivat huomattavasti isommat.
Mutta koska dokumentin laskelmat ovat vain yhdet laskelmat ja keulavisiiri ei voi olla syynä niin toivottavasti saadaan jotain vastapuoleltakin lähitulevaisuudessa. Eli laskelmia ja eri näkökantoja perustuen kaikkeen siihen dataan mitä on olemassa. Itse olen pelkkä noviisi näissä asioissa enkä todellakaan osaa edes alkeellisia laskutoimituksia näistä asioista. Mutta sen tiedän, että tutkintaraportti on valehdellut kansalaisille päin naamaan. Se ei enää jätä selittelyille sijaa.
Re: Estonia
Eikös jokin aika sitten joku eksynyt tutkimaan tuota visiiriä säilytysalueelle. Jotain juttua oli lehdissä jossain välissä. Oliko joku geokätkijä tai jotain.RL11/6 kirjoitti: ↑Ti Syys 29, 2020 4:53 pmVarmaan siksi, ettei sitä kukaan pääsr tutkimaan ja toteamaan olevan eri kuin mikä on yhä kiinni Estoniassa.Postimies kirjoitti: ↑Ti Syys 29, 2020 1:38 pmhttps://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005919741.html
On tietysti mahdollinen kysymys, että miksi virolaisen aluksen osaa säilytetään Ruotsissa puolustusvoimien alueella
https://virtualglobetrotting.com/map/es ... bow-visor/
Viimeksi muokannut sikakoira, Ti Syys 29, 2020 6:13 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti
-
- Alokas
- Viestit: 3
- Liittynyt: Ti Syys 29, 2020 5:16 pm
Re: Estonia
Lueskelin ketjun uusimmat sivut pikaseen läpi enkä löytänyt mainintaa tästä https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/aed2 ... 829a372c7d uutisesta(linkki vie iltalehden sivuille), jossa kerrotaan Kalevan uutisoineen kyljessä olevasta reiästä jo vuonna 1997.
Lähteenä toimi silloinen saksalaistelakka Meyer Werftin päätutkijaa, merikapteeni Werner Hummel, joka oli lehden tietojen mukaan nähnyt videokuvaa vaurioista. Onko kyseessä sama reikä vai olenko itse tippunut kärryiltä, kun nyt puhutaan "reijästä, jota ei pitänyt olla olemassa" ja "mullistavasta löydöstä".
Lisäksi käsitin, ettei videokuvaa olisi pitäny olla saatavilla, kun hylky on ollut kyljellään peittäen vauriot. Onko kuvattu hylyn sisältä vai viittaako uutinen edes samaan reikään, josta nyt pöhistään?
Tässä vielä koko iltalehden uutinen:
Estonian turmaa käsittelevä uutuusdokumentti kertoo hylyn kyljessä olevasta suuresta reiästä. Suomi, Ruotsi ja Viro ovat ilmoittaneet aloittavansa yhteisen tutkinnan tuoreista Estonia-paljastuksista.
Estonia upposi syyskuussa 1994. Onnettomuudessa kuoli yli 800 ihmistä.
Virallisen Estonia-tutkintakomission loppuraportin mukaan laiva upposi keulavisiirin irtoamisen vuoksi.
Sanomalehti Kaleva kertoo uutisoineensa Estonian kyljen repeämästä jo vuonna 1997.
”Telakan saamissa videonauhoituksissa Estonian hylystä löytyi suurehko repeämä oikeasta kyljestä ns. nollakannella, jossa sijaitsivat sauna ja uima-allas. Tason yläpuolella oli ensin ykköskansi hytteineen ja seuraavaksi autokansi”, Kaleva kirjoitti vuosikymmeniä sitten.
Jutussa haastateltiin silloista saksalaistelakka Meyer Werftin päätutkijaa, merikapteeni Werner Hummelia. Meyer Werft rakensi Estonian vuonna 1980.
Suomalaismiehistön kerrottiin havainneen vakavia vikoja
Kalevan vuosikymmenten takaisen uutisen mukaan Hummel piti Estonian kyljestä löytyneen repeämän syntyä ”täytenä mysteeriona”.
– Minä en tiedä siitä mitään, mutta joku tietää siitä varmasti jotain, ehkä viralliset tutkijat. Reiän tarkkaa kokoa on vaikea määritellä. Siitä kuitenkin ryöppysi paljon vettä nopeasti ja joudutti kallistumaa, Hummel kertoi Kalevan mukaan vuonna 1997.
Kalevan juttu kertoi tuolloin myös, että virolaisia edeltänyt suomalaismiehistö oli havainnut Estoniassa vakavia vikoja jo vuonna 1992, mutta niitä ei koskaan korjattu. Tämäkin tieto perustui lehden mukaan Meyer Werftin paljastamiin tutkimustuloksiin.
Kaleva toi uutisessaan esille, että saksalaisyhtiö halusi jutun julkaisuajankohtana, vielä vuosia onnettomuuden jälkeen edelleen todistaa, ettei se ole tehnyt rakenne- tai suunnitteluvirheitä alunperin Viking Sallyna tunnetussa aluksessa.
Lähteenä toimi silloinen saksalaistelakka Meyer Werftin päätutkijaa, merikapteeni Werner Hummel, joka oli lehden tietojen mukaan nähnyt videokuvaa vaurioista. Onko kyseessä sama reikä vai olenko itse tippunut kärryiltä, kun nyt puhutaan "reijästä, jota ei pitänyt olla olemassa" ja "mullistavasta löydöstä".
Lisäksi käsitin, ettei videokuvaa olisi pitäny olla saatavilla, kun hylky on ollut kyljellään peittäen vauriot. Onko kuvattu hylyn sisältä vai viittaako uutinen edes samaan reikään, josta nyt pöhistään?
Tässä vielä koko iltalehden uutinen:
Estonian turmaa käsittelevä uutuusdokumentti kertoo hylyn kyljessä olevasta suuresta reiästä. Suomi, Ruotsi ja Viro ovat ilmoittaneet aloittavansa yhteisen tutkinnan tuoreista Estonia-paljastuksista.
Estonia upposi syyskuussa 1994. Onnettomuudessa kuoli yli 800 ihmistä.
Virallisen Estonia-tutkintakomission loppuraportin mukaan laiva upposi keulavisiirin irtoamisen vuoksi.
Sanomalehti Kaleva kertoo uutisoineensa Estonian kyljen repeämästä jo vuonna 1997.
”Telakan saamissa videonauhoituksissa Estonian hylystä löytyi suurehko repeämä oikeasta kyljestä ns. nollakannella, jossa sijaitsivat sauna ja uima-allas. Tason yläpuolella oli ensin ykköskansi hytteineen ja seuraavaksi autokansi”, Kaleva kirjoitti vuosikymmeniä sitten.
Jutussa haastateltiin silloista saksalaistelakka Meyer Werftin päätutkijaa, merikapteeni Werner Hummelia. Meyer Werft rakensi Estonian vuonna 1980.
Suomalaismiehistön kerrottiin havainneen vakavia vikoja
Kalevan vuosikymmenten takaisen uutisen mukaan Hummel piti Estonian kyljestä löytyneen repeämän syntyä ”täytenä mysteeriona”.
– Minä en tiedä siitä mitään, mutta joku tietää siitä varmasti jotain, ehkä viralliset tutkijat. Reiän tarkkaa kokoa on vaikea määritellä. Siitä kuitenkin ryöppysi paljon vettä nopeasti ja joudutti kallistumaa, Hummel kertoi Kalevan mukaan vuonna 1997.
Kalevan juttu kertoi tuolloin myös, että virolaisia edeltänyt suomalaismiehistö oli havainnut Estoniassa vakavia vikoja jo vuonna 1992, mutta niitä ei koskaan korjattu. Tämäkin tieto perustui lehden mukaan Meyer Werftin paljastamiin tutkimustuloksiin.
Kaleva toi uutisessaan esille, että saksalaisyhtiö halusi jutun julkaisuajankohtana, vielä vuosia onnettomuuden jälkeen edelleen todistaa, ettei se ole tehnyt rakenne- tai suunnitteluvirheitä alunperin Viking Sallyna tunnetussa aluksessa.
Re: Estonia
Totta. Luulisi kuitenkin että törmäyksessä tulisi sellaiset vauriot että myös sukellusvene ja miehistö tarvitsisi ulkopuolista apua jolloin asia olisi tullut myös heti ilmi.Iivis kirjoitti: ↑Ti Syys 29, 2020 4:55 pmHermione kirjoitti: ↑Ti Syys 29, 2020 3:50 pmItsekin ihmettelen, että mikäli sukellusvene olisi törmännyt autolauttaan, joka upposi, niin kuinka ihmeessä se sukellusvene selviäisi moisesta törmäyksestä ajokuntosena, saati elinkelpoisena? En tunne sukellusveneiden rakennetta, niiden kuuluu kestää suuria paineita, mutta voisiko runko pysyä ehjänä. Ja vaikka pysyisikin, niin törmäys aiheuttaisi muita vaurioita ja henkilöstökin vähintään loukkaantuisi.
Riippunee kaiketi millä vauhdilla ja mihin kohtaan ottaa osuman. Onhan noita onnettomuuksia sattunut ja törmäyksiä, tuossa listaa 2000-luvun tapauksista.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of ... since_2000
Re: Estonia
Hms Gotlandin teknisiä tietoja:Tekniset tiedot
Uppouma
1 240 t (pinnalla)
1 490 t (sukelluksissa)
Pituus
60,0 m
Leveys
6,06 m
Syväys
5,6 m
Koneteho
1-akselinen, 2 x Hedemora V12A/15-Ub -dieselmoottoria 3 600 bhp
sähkömoottori 1 800 shp
2 x Stirling V4-275R Mk II AIP yksikköä
Nopeus
11 solmua (pinnalla)
20 solmua (sukelluksissa)
Miehistöä
25
Aseistus
4 x 53 cm torpedoputkea
2 x 40 cm torpedoputkea
22 x miinaa.
Tarkoittaako tuo Uppouma aluksen painoa? Estonian kyljen repeämän aiheuttaneen iskun oli laskettu vaativan 1000 tonnin voima, 4 solmun nopeudella.
Uppouma
1 240 t (pinnalla)
1 490 t (sukelluksissa)
Pituus
60,0 m
Leveys
6,06 m
Syväys
5,6 m
Koneteho
1-akselinen, 2 x Hedemora V12A/15-Ub -dieselmoottoria 3 600 bhp
sähkömoottori 1 800 shp
2 x Stirling V4-275R Mk II AIP yksikköä
Nopeus
11 solmua (pinnalla)
20 solmua (sukelluksissa)
Miehistöä
25
Aseistus
4 x 53 cm torpedoputkea
2 x 40 cm torpedoputkea
22 x miinaa.
Tarkoittaako tuo Uppouma aluksen painoa? Estonian kyljen repeämän aiheuttaneen iskun oli laskettu vaativan 1000 tonnin voima, 4 solmun nopeudella.
Re: Estonia
Ylempänä on esimerkki laivan uppoamisesta törmäyksen seurauksena. Siinä tapauksessa sukellusveneen kapteeni ei jäänyt auttamaan pelastustöissä vaan jatkoi matkaa. 9 henkeä neljästätoista hukkui uppoamisen seurauksena. Estonia kooltaan ei mitenkään erityisesti eroa tuosta tapauksesta.No eroaa se jonkinverran mutta vastaava skenaario täysin mahdollinen.Hermione kirjoitti: ↑Ti Syys 29, 2020 6:14 pmTotta. Luulisi kuitenkin että törmäyksessä tulisi sellaiset vauriot että myös sukellusvene ja miehistö tarvitsisi ulkopuolista apua jolloin asia olisi tullut myös heti ilmi.Iivis kirjoitti: ↑Ti Syys 29, 2020 4:55 pmHermione kirjoitti: ↑Ti Syys 29, 2020 3:50 pm
Itsekin ihmettelen, että mikäli sukellusvene olisi törmännyt autolauttaan, joka upposi, niin kuinka ihmeessä se sukellusvene selviäisi moisesta törmäyksestä ajokuntosena, saati elinkelpoisena? En tunne sukellusveneiden rakennetta, niiden kuuluu kestää suuria paineita, mutta voisiko runko pysyä ehjänä. Ja vaikka pysyisikin, niin törmäys aiheuttaisi muita vaurioita ja henkilöstökin vähintään loukkaantuisi.
Riippunee kaiketi millä vauhdilla ja mihin kohtaan ottaa osuman. Onhan noita onnettomuuksia sattunut ja törmäyksiä, tuossa listaa 2000-luvun tapauksista.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of ... since_2000
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti