Estonia

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Rasvamaha
Neuvoja-Jack
Viestit: 561
Liittynyt: Ti Loka 13, 2020 2:05 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Rasvamaha »

jasg- kirjoitti:
Ma Loka 25, 2021 6:09 pm
Tässä kans mielenkiintoinen video. Ollut tubessa 10 vuotta, mutta nyt vasta tuli vastaan. Tuosta Ruotsista mitään ymmärrä, mutta video sukelluksista hyvä, sukeltaja yrittää saada Rovin autokannelle, näytetään mm meren pohjalla olevia sementtipaletteja ja lopussa vielä sukelluspöytäkirja.
https://m.youtube.com/watch?v=cr1R7_EDiR0

Aiempi rasvamahan linkki oli myös hyvä, jota en ollut aiemmin nähnyt, harmi että kaikissa puhutaan päälle ruotsia.
Tubessa on muistaakseni myös video, mikä on autokannella kuvattu, jossa sukelluksen ohjaajat kinastelevat jotain taustalla ja hetkeä myöhemmin nauha pätkäistään.
Tämäkin oli itselle ennen näkemätön video, eli näitä on siis youtubessa enemmänkin kun vaan osaisi oikeilla hakusanoilla hakea
Muistakaa jatkossakin äänestää SDP, Vasemmistoliitto, tai Vihreät. Saamme näin paskemman Suomen.

jasg-
Susikoski
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Joulu 23, 2014 2:24 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja jasg- »

Rasvamaha kirjoitti:
Ma Loka 25, 2021 6:35 pm
jasg- kirjoitti:
Ma Loka 25, 2021 6:09 pm
Tässä kans mielenkiintoinen video. Ollut tubessa 10 vuotta, mutta nyt vasta tuli vastaan. Tuosta Ruotsista mitään ymmärrä, mutta video sukelluksista hyvä, sukeltaja yrittää saada Rovin autokannelle, näytetään mm meren pohjalla olevia sementtipaletteja ja lopussa vielä sukelluspöytäkirja.
https://m.youtube.com/watch?v=cr1R7_EDiR0

Aiempi rasvamahan linkki oli myös hyvä, jota en ollut aiemmin nähnyt, harmi että kaikissa puhutaan päälle ruotsia.
Tubessa on muistaakseni myös video, mikä on autokannella kuvattu, jossa sukelluksen ohjaajat kinastelevat jotain taustalla ja hetkeä myöhemmin nauha pätkäistään.
Tämäkin oli itselle ennen näkemätön video, eli näitä on siis youtubessa enemmänkin kun vaan osaisi oikeilla hakusanoilla hakea
Joo ruotsiksi jos osaisi hakea ja siitä jotain ymmärtäisi, niin löytyisi dokumentteja ja kaikkea mahdollista.

https://m.youtube.com/watch?v=pKvX_r84dJI
Kannattaa tuokin vilkaista ja kiinnittää huomiota Rovin päiväykseen 9.10.94, ei ole aikasemmin osunut kohdalle näitä alkupään sukelluksia. Ainoastaan 2.10 kuvattu rampin kaiteet.

XiphiasGladius
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 96
Liittynyt: Su Elo 25, 2019 5:57 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja XiphiasGladius »

Sea kirjoitti:
Ma Loka 25, 2021 3:45 pm
Keulavisiirin mahdollisuuksia tehdä Dplay-reikää kylkeen käsiteltiin jo aika kauan sitten, enkä tiedä kuinka moni täällä on nykyisin sitä mieltä että visiiri olisi tehnyt sen reiän. Aika paljon niin on kuitenkin aiemmin väitetty. Yksi asia jäi mielestäni puuttumaan keskustelusta. Laivan keulan muoto on sellainen että se työntää asioita, kuten vettä ja visiirejä poispäin laivasta. Jos visiiri siis olisi irronnut jo pinnalla, keulan muoto työntäisi laivan edetessä sen kauemmas laivasta ja mahdolliset raapaisujäljet pitäisi olla keulan alueella. Kun Dplay-reikä on selvästi taaempana suoran kyljen alueella, ja lisäksi suojan puolella, pidän TÄYSIN mahdottomana että visiiri yhtäkkiä keulan työnnettyä sen pois laivan vierestä, ajelehtisi vastatuuleen takaisin ja iskeytyisi dokumentissa norjalaisen proffan kuvaamalla valtavalla voimalla kylkeen! :roll:
Ei se ihan tuolla tavalla toimi. Se veden virtausnopeus kappaleiden välissä, tässä tapauksessa laivan rungon ja visiirin välissä, kasvaa ja paine laskee, ihan Bernoullin lain mukaisesti. Seurauksena kappaleet pyrkivät toisiaan kohti. Sama ilmiö selittää myös ns. pohjaimun (squat).

Sea
Alokas
Viestit: 8
Liittynyt: To Loka 21, 2021 6:05 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Sea »

hi3 kirjoitti:
Ma Loka 25, 2021 5:16 pm
Sea kirjoitti:
Ma Loka 25, 2021 3:45 pm
Keulavisiirin mahdollisuuksia tehdä Dplay-reikää kylkeen käsiteltiin jo aika kauan sitten, enkä tiedä kuinka moni täällä on nykyisin sitä mieltä että visiiri olisi tehnyt sen reiän. Aika paljon niin on kuitenkin aiemmin väitetty. Yksi asia jäi mielestäni puuttumaan keskustelusta. Laivan keulan muoto on sellainen että se työntää asioita, kuten vettä ja visiirejä poispäin laivasta. Jos visiiri siis olisi irronnut jo pinnalla, keulan muoto työntäisi laivan edetessä sen kauemmas laivasta ja mahdolliset raapaisujäljet pitäisi olla keulan alueella. Kun Dplay-reikä on selvästi taaempana suoran kyljen alueella, ja lisäksi suojan puolella, pidän TÄYSIN mahdottomana että visiiri yhtäkkiä keulan työnnettyä sen pois laivan vierestä, ajelehtisi vastatuuleen takaisin ja iskeytyisi dokumentissa norjalaisen proffan kuvaamalla valtavalla voimalla kylkeen! :roll:
Teet maallikon päätelmän, mutta ikävä kyllä väärän. Laivan sivuilla on juurikin päinvastoin virtaus kohti laivan kylkeä.
Olen koulutukseltani laivanrakennustekniikan diplomi-insinööri ja pääaineeni oli hydrodynamiikka. Olen työkseni mm. tehnyt numeerisia virtauslaskelmia ja mallikokeita laivarungoille. Vapaassa vedessä kulkevan laivan kyljellä virtaus kohdistuu kohti laivaa vasta lähellä perää, jossa se imeytyy vähän runkomuodosta riippuen perän alle. Mm. matkustajalautoissa käytettävä ns. alavirtausperä, jossa kylki on hyvin suora perään asti, tämä ilmiö on vähäisempi ja tapahtuu vasta muutama metri ennen perää. Ilmiö on nähtävissä jos katsoo vaikka ruotsinlaivan kaiteen yli.

Virtauksen kulkiessa kahden suuren kappaleen (esim. laiva-laiva tai laiva-ranta) välissä syntyy ns. Squat-ilmiö, jossa virtaus kiihtyy ja paine alenee. Tällöin syntyy jonkin verran imua. Visiirin ja laivankin välille sama ilmiö syntyisi, mutta todella pienessä määrin johtuen visiirin pienestä koosta laivaan nähden.

jasg-
Susikoski
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Joulu 23, 2014 2:24 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja jasg- »

27.410e.jpeg
27.410e.jpeg (80.24 KiB) Katsottu 1233 kertaa
Joku kysyi niistä ikkunoista, että onko ne rikki. Tuossa raportissa mainitaan, että jotkin ikkunat olivat rikki.

Samassa lyhyttä havaintoa autokannella.

hi3
Remington Steele
Viestit: 202
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 6:37 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja hi3 »

Sea kirjoitti:
Ma Loka 25, 2021 7:22 pm
hi3 kirjoitti:
Ma Loka 25, 2021 5:16 pm
Sea kirjoitti:
Ma Loka 25, 2021 3:45 pm
Keulavisiirin mahdollisuuksia tehdä Dplay-reikää kylkeen käsiteltiin jo aika kauan sitten, enkä tiedä kuinka moni täällä on nykyisin sitä mieltä että visiiri olisi tehnyt sen reiän. Aika paljon niin on kuitenkin aiemmin väitetty. Yksi asia jäi mielestäni puuttumaan keskustelusta. Laivan keulan muoto on sellainen että se työntää asioita, kuten vettä ja visiirejä poispäin laivasta. Jos visiiri siis olisi irronnut jo pinnalla, keulan muoto työntäisi laivan edetessä sen kauemmas laivasta ja mahdolliset raapaisujäljet pitäisi olla keulan alueella. Kun Dplay-reikä on selvästi taaempana suoran kyljen alueella, ja lisäksi suojan puolella, pidän TÄYSIN mahdottomana että visiiri yhtäkkiä keulan työnnettyä sen pois laivan vierestä, ajelehtisi vastatuuleen takaisin ja iskeytyisi dokumentissa norjalaisen proffan kuvaamalla valtavalla voimalla kylkeen! :roll:
Teet maallikon päätelmän, mutta ikävä kyllä väärän. Laivan sivuilla on juurikin päinvastoin virtaus kohti laivan kylkeä.
Olen koulutukseltani laivanrakennustekniikan diplomi-insinööri ja pääaineeni oli hydrodynamiikka. Olen työkseni mm. tehnyt numeerisia virtauslaskelmia ja mallikokeita laivarungoille. Vapaassa vedessä kulkevan laivan kyljellä virtaus kohdistuu kohti laivaa vasta lähellä perää, jossa se imeytyy vähän runkomuodosta riippuen perän alle. Mm. matkustajalautoissa käytettävä ns. alavirtausperä, jossa kylki on hyvin suora perään asti, tämä ilmiö on vähäisempi ja tapahtuu vasta muutama metri ennen perää. Ilmiö on nähtävissä jos katsoo vaikka ruotsinlaivan kaiteen yli.

Virtauksen kulkiessa kahden suuren kappaleen (esim. laiva-laiva tai laiva-ranta) välissä syntyy ns. Squat-ilmiö, jossa virtaus kiihtyy ja paine alenee. Tällöin syntyy jonkin verran imua. Visiirin ja laivankin välille sama ilmiö syntyisi, mutta todella pienessä määrin johtuen visiirin pienestä koosta laivaan nähden.
Tulit ensin kertomaan keulan muodon olevan sellainen että työntää kappaleet pois sen luota, käyttäen termejä ajelehtiminen ja niin edelleen ja nyt vaihtui keskustelut Otaniemen kurssille samantien. Anteeksi, mutta ensimmäinen viestisi oli kyllä todella heikosti kirjoitettu tuolta osaamispohjalta tai sitten teit sen tahallasi trollataksesi? Miksi tulla kertomaan laivan työntävän kappaleita pois luotaan, kun itsekin olet lähinnä sitä mieltä että se vetää tai on neutraali.
Voiman riittävyydestä lienee vaikea kenenkään varmuudella sanoa juuta tai jaata. Monet kuulohavainnot kyllä viittaavat siihen, että visiiri kolisi laivan kylkeä vasten irrotessaan. Korostan sanaa viittasi, koska sekin vain teoria.

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10528
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

hi3 kirjoitti:
Ma Loka 25, 2021 8:57 pm
Sea kirjoitti:
Ma Loka 25, 2021 7:22 pm
hi3 kirjoitti:
Ma Loka 25, 2021 5:16 pm


Teet maallikon päätelmän, mutta ikävä kyllä väärän. Laivan sivuilla on juurikin päinvastoin virtaus kohti laivan kylkeä.
Olen koulutukseltani laivanrakennustekniikan diplomi-insinööri ja pääaineeni oli hydrodynamiikka. Olen työkseni mm. tehnyt numeerisia virtauslaskelmia ja mallikokeita laivarungoille. Vapaassa vedessä kulkevan laivan kyljellä virtaus kohdistuu kohti laivaa vasta lähellä perää, jossa se imeytyy vähän runkomuodosta riippuen perän alle. Mm. matkustajalautoissa käytettävä ns. alavirtausperä, jossa kylki on hyvin suora perään asti, tämä ilmiö on vähäisempi ja tapahtuu vasta muutama metri ennen perää. Ilmiö on nähtävissä jos katsoo vaikka ruotsinlaivan kaiteen yli.

Virtauksen kulkiessa kahden suuren kappaleen (esim. laiva-laiva tai laiva-ranta) välissä syntyy ns. Squat-ilmiö, jossa virtaus kiihtyy ja paine alenee. Tällöin syntyy jonkin verran imua. Visiirin ja laivankin välille sama ilmiö syntyisi, mutta todella pienessä määrin johtuen visiirin pienestä koosta laivaan nähden.
Tulit ensin kertomaan keulan muodon olevan sellainen että työntää kappaleet pois sen luota, käyttäen termejä ajelehtiminen ja niin edelleen ja nyt vaihtui keskustelut Otaniemen kurssille samantien. Anteeksi, mutta ensimmäinen viestisi oli kyllä todella heikosti kirjoitettu tuolta osaamispohjalta tai sitten teit sen tahallasi trollataksesi? Miksi tulla kertomaan laivan työntävän kappaleita pois luotaan, kun itsekin olet lähinnä sitä mieltä että se vetää tai on neutraali.
Voiman riittävyydestä lienee vaikea kenenkään varmuudella sanoa juuta tai jaata. Monet kuulohavainnot kyllä viittaavat siihen, että visiiri kolisi laivan kylkeä vasten irrotessaan. Korostan sanaa viittasi, koska sekin vain teoria.
En nyt haluaisi olla ilkeä "uudelle" nimimerkille, mutta kyllähän tuosta nyt kieltämättä sellainen vaikutelma tulee että ensin tultiin takki auki kertomaan että kyllähän tuollainen kiilamainen laivan keula työntää kaiken pois tieltään joten eihän se keulavisiiri voi mitenkään siihen kylkeä vasten kolista... ja sitten kun asiaa hieman oikaistiin löytyikin googlesta äkkiä itselleen sopiva koulutus ja ammatti sekä nippelitietoa asiasta :lol:

Toisaalta, jos ne diplomi-insinöörit ja suunnittelijat olisivat aina oikeassa, niin ei kai se estonian keulavisiiri olisi ikinä pettänytkään, tai ainakaan se ei pettäessään olisi rikkonut keulaporttia ja ehkä ne tyhjennyspumputkin olisivat toimineet siinäkin tilanteessa kun niitä oikeasti tarvittiin, eikä pelkästään paperilla.

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2466
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Kertoisitteko ystävällisesti tarkennuksena että mikä reikä tämä nyt onkaan?

Ja kohdassa n. 01.30 alkaa näkyä auton renkaat uumenista.

https://youtu.be/jYlz1HMUsxY

ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 901
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

Ellei nyt jotain aivan erikoista virhettä ole omassa päässäni tapahtunut niin kyseessä on dplay-reikä.
Sijaitsee eStline-tekstin S-kirjaimen kohdalla. Videolla vähän sitä kirjainta näkyvissäkin

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2466
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Kiitos @ammattiamatööri taasen! Mietin samaa reikää mutta en varma ollut enää asiasta ollenkaan.

Onhan tuo "repaleinen" reikä mutta on siinä iskuvoimaakin ollut tuolloin. Mietin että jos tuo auto/rekka tms iskeytyi tuosta "lävitse" sisältäpäin ja "kimposi" sitten mukkelismakkelis takaisin sisälle "katolleen"?
No tuskinpa.

joepoika
Armas Tammelin
Viestit: 87
Liittynyt: La Syys 17, 2011 3:06 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja joepoika »

MissMallard kirjoitti:
Ma Loka 25, 2021 9:46 pm
Kertoisitteko ystävällisesti tarkennuksena että mikä reikä tämä nyt onkaan?

Ja kohdassa n. 01.30 alkaa näkyä auton renkaat uumenista.

https://youtu.be/jYlz1HMUsxY
Juu on se mullistava löytö eli Dplay-reikä. Ulottuu korkeussuunnassa ykköskannen hytistä autokannelle.

Toinen iso reikä mikä näissä uusissa videoissa (ehkä ensimmäisen kerran varmuudella?) tuli ilmi on nollakannella luultavasti saunaosastosta ihan hiukan perään päin. Ihmettelen vähän että ei ole täkäläisessä mediassa osunut silmiin mitään tuosta, kooltaan kuitenkin ihan samaa luokkaa ja spekulaatioiden ystäville tämä vielä on joka säällä varmasti vesirajan alapuolella. En tiedä onko Ruotsissa tai Virossa uutisoitu kun en noita medioita seuraa.

Toiseen aiheeseen, jota muutama sivu sitten arvuuteltiin, eli oikean puolen vakaajan silläolo: telakan raportin mukaan vakaajat kääntyvät automaattisesti sisään nopeuden laskiessa alle 4 solmuun.

Edit: siinä kohdassa itse asiassa käsitykseni mukaan näkyy kahden auton renkaat. Vasemmalle jää sen auton rengas minkä pohjaakin siinä näkyy ja ylempi on päälle pudonnut toinen auto. Kuvaa hyvin sitä millainen keitos siellä on kaiken kaatuilun jälkeen.

regedit
Scooby-Doo
Viestit: 21
Liittynyt: La Huhti 04, 2020 3:40 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja regedit »

ammattiamatööri kirjoitti:
Su Loka 24, 2021 3:22 pm
MissMallard kirjoitti:
Su Loka 24, 2021 10:52 am
Ja se pelastusliivien jakaja siellä kannella oli Avo Piht kun tuli siitä aiemmin tuolla kirjoitettua. Tästä syystä moni ajatteli että hyväkuntoisen 40 vuotiaan Pihtin olisi pitänyt selvitä onnettomuudesta koska oli jo kannella ja jakoi pelastusliivejä jne. Ehkä liivejä ei sitten riittänyt enää itselle tai tapahtui jotakin muuta ikävää sitten ettei Piht selvinnyt pelastuslautalle tms.
Piht on nähty kannella. Ja eilen kun nyt lueskelin vähän lisää niin Ainsalu ja & Tammes on myös nähty kannella. Pihtistä on varmuudella useampikin havainto ja niin on ilmeisesti noista kahdesta muustakin.

Tuossa muuten aivan hemmetin hyvä keskusteluketju kymmenen vuoden takaa. Siinä on vastailemassa jonkun kirjan väitteisiin joku joka toiminut ainakin perämiehenä isoilla aluksilla ja tietotaitoa näyttää riittävän. Ilmeisesti tällä ollut myös työkavereita jotka tuntevat pelastuneita miehistön jäseniä. Siellä otetaan kantaa vähän kaikkeen aina JAIC:n raportista laivavalmistajan raporttiin ja tekstistä huokuu rautainen ammattitaito alaa kohtaan. Siellä esim. annetaan Linden kertomuksia kohtaan aika railakasta raippaa. Kannattaa lukaista
https://www.flightforum.fi/topic/23790- ... at/?page=3
Kyllä ja kiitos linkistä, erittäin hyvää tekstiä, sain monta vastausta kysymyksiin.

Mutta se kuuluisa mutta eli syy miksi tämäkin ketju heräsi uudelleen henkiin on se nyt suurellekin yleisölle uusi ja mahdollisesti useampi reikä, siihen haluaisin vastauksen samalla ammattitaidolla, jolla tuo linkin V. Gröndahl tuolla uppoamiseen johtavat syyt kertoo.
(edit. kirj.virhe)

Myös Ruotsin nopea soran laskeminen ja käsittääkseni juuri sen reiän kohdalle jää ilman vastausta, "aikalaisena" muistan vielä, kun he suunnittelivat koko aluksen betonointia.

Avatar
Rasvamaha
Neuvoja-Jack
Viestit: 561
Liittynyt: Ti Loka 13, 2020 2:05 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Rasvamaha »

MissMallard kirjoitti:
Ma Loka 25, 2021 10:38 pm
Kiitos @ammattiamatööri taasen! Mietin samaa reikää mutta en varma ollut enää asiasta ollenkaan.

Onhan tuo "repaleinen" reikä mutta on siinä iskuvoimaakin ollut tuolloin. Mietin että jos tuo auto/rekka tms iskeytyi tuosta "lävitse" sisältäpäin ja "kimposi" sitten mukkelismakkelis takaisin sisälle "katolleen"?
No tuskinpa.
Jos kyljen puhkaisuun ulkoa päin tarvitaan 500 tonnin voima, näin on tutkijat väittänyt,niin luulen että saman voiman tarvii myös sisältäpäin, ja laivan kallistuessa hitaasti, en usko että kulkuneuvot olisi reikää tehny, ja jos kyseessä on D-playn löytämä reikä, ja sehän oli tullut ulkoa sisään päin

joepoika kirjoitti:
Ma Loka 25, 2021 11:19 pm
MissMallard kirjoitti:
Ma Loka 25, 2021 9:46 pm
Kertoisitteko ystävällisesti tarkennuksena että mikä reikä tämä nyt onkaan?

Ja kohdassa n. 01.30 alkaa näkyä auton renkaat uumenista.

https://youtu.be/jYlz1HMUsxY
siinä kohdassa itse asiassa käsitykseni mukaan näkyy kahden auton renkaat. Vasemmalle jää sen auton rengas minkä pohjaakin siinä näkyy ja ylempi on päälle pudonnut toinen auto. Kuvaa hyvin sitä millainen keitos siellä on kaiken kaatuilun jälkeen.
MissMallard kirjoitti:
Ma Loka 25, 2021 10:38 pm
Kiitos @ammattiamatööri taasen! Mietin samaa reikää mutta en varma ollut enää asiasta ollenkaan.

Onhan tuo "repaleinen" reikä mutta on siinä iskuvoimaakin ollut tuolloin. Mietin että jos tuo auto/rekka tms iskeytyi tuosta "lävitse" sisältäpäin ja "kimposi" sitten mukkelismakkelis takaisin sisälle "katolleen"?
No tuskinpa.
Sanoisin että siinä näkyy yhden auton taka-akseli
Muistakaa jatkossakin äänestää SDP, Vasemmistoliitto, tai Vihreät. Saamme näin paskemman Suomen.

Sea
Alokas
Viestit: 8
Liittynyt: To Loka 21, 2021 6:05 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Sea »

damfin kirjoitti:
Ma Loka 25, 2021 9:13 pm
hi3 kirjoitti:
Ma Loka 25, 2021 8:57 pm
Sea kirjoitti:
Ma Loka 25, 2021 7:22 pm


Olen koulutukseltani laivanrakennustekniikan diplomi-insinööri ja pääaineeni oli hydrodynamiikka. Olen työkseni mm. tehnyt numeerisia virtauslaskelmia ja mallikokeita laivarungoille. Vapaassa vedessä kulkevan laivan kyljellä virtaus kohdistuu kohti laivaa vasta lähellä perää, jossa se imeytyy vähän runkomuodosta riippuen perän alle. Mm. matkustajalautoissa käytettävä ns. alavirtausperä, jossa kylki on hyvin suora perään asti, tämä ilmiö on vähäisempi ja tapahtuu vasta muutama metri ennen perää. Ilmiö on nähtävissä jos katsoo vaikka ruotsinlaivan kaiteen yli.

Virtauksen kulkiessa kahden suuren kappaleen (esim. laiva-laiva tai laiva-ranta) välissä syntyy ns. Squat-ilmiö, jossa virtaus kiihtyy ja paine alenee. Tällöin syntyy jonkin verran imua. Visiirin ja laivankin välille sama ilmiö syntyisi, mutta todella pienessä määrin johtuen visiirin pienestä koosta laivaan nähden.
Tulit ensin kertomaan keulan muodon olevan sellainen että työntää kappaleet pois sen luota, käyttäen termejä ajelehtiminen ja niin edelleen ja nyt vaihtui keskustelut Otaniemen kurssille samantien. Anteeksi, mutta ensimmäinen viestisi oli kyllä todella heikosti kirjoitettu tuolta osaamispohjalta tai sitten teit sen tahallasi trollataksesi? Miksi tulla kertomaan laivan työntävän kappaleita pois luotaan, kun itsekin olet lähinnä sitä mieltä että se vetää tai on neutraali.
Voiman riittävyydestä lienee vaikea kenenkään varmuudella sanoa juuta tai jaata. Monet kuulohavainnot kyllä viittaavat siihen, että visiiri kolisi laivan kylkeä vasten irrotessaan. Korostan sanaa viittasi, koska sekin vain teoria.
En nyt haluaisi olla ilkeä "uudelle" nimimerkille, mutta kyllähän tuosta nyt kieltämättä sellainen vaikutelma tulee että ensin tultiin takki auki kertomaan että kyllähän tuollainen kiilamainen laivan keula työntää kaiken pois tieltään joten eihän se keulavisiiri voi mitenkään siihen kylkeä vasten kolista... ja sitten kun asiaa hieman oikaistiin löytyikin googlesta äkkiä itselleen sopiva koulutus ja ammatti sekä nippelitietoa asiasta :lol:

Toisaalta, jos ne diplomi-insinöörit ja suunnittelijat olisivat aina oikeassa, niin ei kai se estonian keulavisiiri olisi ikinä pettänytkään, tai ainakaan se ei pettäessään olisi rikkonut keulaporttia ja ehkä ne tyhjennyspumputkin olisivat toimineet siinäkin tilanteessa kun niitä oikeasti tarvittiin, eikä pelkästään paperilla.
Kertauksena:
- laivan keulan alue työntää asioita poispäin laivasta joten siellä voisi olla raapimisjälkiä
- tasaisen kyljen alueella, jossa reikä sijaitsee, ei synny virtausta kohti laivaa
- lähellä perää voi syntyä vaimea virtaus kohti laivaa

joepoika
Armas Tammelin
Viestit: 87
Liittynyt: La Syys 17, 2011 3:06 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja joepoika »

Rasvamaha kirjoitti:
Ti Loka 26, 2021 9:37 am
Sanoisin että siinä näkyy yhden auton taka-akseli
Kuudes sukellus: https://www.ojk.ee/et/sisu/allveeroboti ... ukeldumine

En menisi sanomaan, että laitaa vasten oleva ajoneuvo on auto välttämättä lainkaan, voi olla myös perävaunu.

Ajassa 21:09 näkyy tämä viitattu kohta. Taaempana näkyvä eri ajoneuvoon kuuluva rengas on selvästi vanteen ulkopuoli kameraa päin, eli se ajoneuvo "loppuu" siihen jatkuu siitä "taakse" päin. Laitaa vasten on toinen, rungollinen ajoneuvo, ja rungon keskellä on 3 kpl painesäiliöitä ja siitä päätellen alempi pyörä kuuluu tähän ajoneuvoon, jonka runko näkyy.

Ajassa 16:45 näkyy 1.5m korkeammalta alaviistoon kuvattuna hyvin sama runko ja sen saman akselin toisen puolen rengas.

Muutan kantani, jos joku osaa perustella miten tämä pitäisi nähdä toisella tavalla :)

Vastaa Viestiin