Estonia

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

joepoika
Armas Tammelin
Viestit: 87
Liittynyt: La Syys 17, 2011 3:06 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja joepoika »

jasg- kirjoitti:
Ti Loka 26, 2021 3:49 pm
Noita autoja pähkäilette mitkä näkyy reiästä. Käykää lukemassa se tutkintaraportti sieltä sivulta missä nuo videotkin on. Siellä puhutaan, että reiästä näkyy bussi sekä kuorma-auto.

https://www.ojk.ee/et/sisu/allveeroboti ... -kokkuvote
Mietinkin että se näyttää isolta henkilö- tai pakettiauton pyöräksi, mutta toisaalta siinä on vaikea olla näkemättä pölykapselia joka olisi kuorma-autossa lähinnä huvittava varuste. Bussi sopisi kyllä hyvin näihin. Nyt pitää lainata tätä:
illar kirjoitti:
Ke Loka 13, 2021 12:58 pm
Joku tiedusteli paljonko on tilaa autokannen etuosassa.
Lastaus asetelmasta näkyy, että siellä on noni 10m jätetty vapaaksi.
SMIT TAK B.V. joka olisi nostanut hylyn, teki oman tutkimuksen ja sanoi sen olevan helppoa.
Heidän ROV kävi myös autokannella 20m ja se oli esteetöntä.

17.1.215b.JPG
(pieni nuoli ylöspäin on linkki @illar viestiin jossa kuva näkyy)
Nimittäin. Oikealla puolellahan ei pitänyt olla muuta kuin kuorma-autoja ja trailereita. Enkä voi uskoa, että bussi sentään keskikapin ja muutaman täyden kaistan läpi olisi tullut. Lastaussuunnitelmasta nähtävästi siis on poikettu.

hi3
Remington Steele
Viestit: 202
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 6:37 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja hi3 »

Veikkaisin NSA joukkojen bussiksi ja kuorma-auto kuljetti materiaalia 8)

Avatar
Rasvamaha
Neuvoja-Jack
Viestit: 561
Liittynyt: Ti Loka 13, 2020 2:05 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Rasvamaha »

MissMallard kirjoitti:
Ti Loka 26, 2021 7:26 pm
Tämä on aika tiukka, osin jotenkin kammottava video josta aika hyvin käy selväksi tuo uppoaminen ja että pelastumisen mahdollisuudet kokonaisuutena oli aika pienet. Tietysti puhutaan mallista eikä oikeasta laivasta mutta aika vaikuttava esitys ja kyllä tämä silmät avaa kun kokonaan tämän katsoo.

Olosuhteita ei toki autenttiseksi saa mutta kyllä tuosta tuo uppoaminen aukeaa aika hyvin.

"Model test, Estonia Sinking Simulation SSPA"

https://youtu.be/FNeIjqADJS0
Toiset vaan kertoi kiivenneensä kiinni ollutta ramppia pitkin, pienoismallissa se oli koko ajan auki...
Muistakaa jatkossakin äänestää SDP, Vasemmistoliitto, tai Vihreät. Saamme näin paskemman Suomen.

jasg-
Susikoski
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Joulu 23, 2014 2:24 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja jasg- »

hi3 kirjoitti:
Ti Loka 26, 2021 8:25 pm
Veikkaisin NSA joukkojen bussiksi ja kuorma-auto kuljetti materiaalia 8)
Ei, nämä on vain niitä havaintoja joita JAICin porukka jätti tekemättä ja antaa uuden porukan tehdä ne miltei 30v myöhemmin. 8)

ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 901
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

Rasvamaha kirjoitti:
Ti Loka 26, 2021 9:02 pm
Toiset vaan kertoi kiivenneensä kiinni ollutta ramppia pitkin, pienoismallissa se oli koko ajan auki...
JAIC:n virallisessa animaatiossakin ramppi on auki kuin tavaratalon ovet alennusruuhkassa.
Noh tää on tämä yksi näistä porukkaa jakavista asioista jokainen uskoo mihin haluaa minä siihen ettei ramppi ikinä ollut koskaan täysin auki ainakaan pinnalla ollessaan ja siksi myös virallinen totuus ei täsmää

joepoika
Armas Tammelin
Viestit: 87
Liittynyt: La Syys 17, 2011 3:06 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja joepoika »

ammattiamatööri kirjoitti:
Ti Loka 26, 2021 9:15 pm
Rasvamaha kirjoitti:
Ti Loka 26, 2021 9:02 pm
Toiset vaan kertoi kiivenneensä kiinni ollutta ramppia pitkin, pienoismallissa se oli koko ajan auki...
JAIC:n virallisessa animaatiossakin ramppi on auki kuin tavaratalon ovet alennusruuhkassa.
Noh tää on tämä yksi näistä porukkaa jakavista asioista jokainen uskoo mihin haluaa minä siihen ettei ramppi ikinä ollut koskaan täysin auki ainakaan pinnalla ollessaan ja siksi myös virallinen totuus ei täsmää
En ole vielä törmännyt niin hyvään teoriaan että uskoisin täysillä oikein mihinkään rampin osalta. Sen alapuolen jäljet kuitenkin olisi helppo selittää sillä, että osui bulbiin, ehkä täsmälleen yhden kerran. Ehkä repesi saranan nurkasta samalla. Sen jälkeen sellaista voimaa tuskin enää nähtiin, että ramppi olisi sulkeutunut yhtään ennen kuin laivan kääntyessä katolleen ja painovoiman hoitaessa homman. Bulbin osuma myös selittää äänekkään ja tuntuvan pamauksen. Kaksikin, jos myös visiiri osui ensin.

En muista missä asennossa laivan sanottiin olleen siinä ramppia pitkin kiipeämistarinassa? Jos köli osoitti horisontin yläpuolelle niin sopiihan sellainenkin tarina kuvioon.

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10529
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

ammattiamatööri kirjoitti:
Ti Loka 26, 2021 9:15 pm
Rasvamaha kirjoitti:
Ti Loka 26, 2021 9:02 pm
Toiset vaan kertoi kiivenneensä kiinni ollutta ramppia pitkin, pienoismallissa se oli koko ajan auki...
JAIC:n virallisessa animaatiossakin ramppi on auki kuin tavaratalon ovet alennusruuhkassa.
Noh tää on tämä yksi näistä porukkaa jakavista asioista jokainen uskoo mihin haluaa minä siihen ettei ramppi ikinä ollut koskaan täysin auki ainakaan pinnalla ollessaan ja siksi myös virallinen totuus ei täsmää
Olisi tosiaan mielenkiintoista tietää lisää tuosta ramppia pitkin kiipeämisestä ja siitä missä asennossa laiva oli tuossa vaiheessa.
Jos laiva oli vielä lähes pystyssä, tai siis alle 45 astetta kallistuneena, ja ramppi kiinni, niin miten sitä pitkin kiivettiin, mistä saatiin kiinni...?

Todennäköisesti tuo kiipeäminen on tapahtunut siinä vaiheessa kun laiva on ollut sivusuunnassa jo kyljellään tai köli jo ylöspäin, sekä perä kohti pohjaa, ja tuossa vaiheessahan painovoima on jo vetänyt rampin kiinni.

hi3
Remington Steele
Viestit: 202
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 6:37 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja hi3 »

damfin kirjoitti:
Ke Loka 27, 2021 6:59 am
ammattiamatööri kirjoitti:
Ti Loka 26, 2021 9:15 pm
Rasvamaha kirjoitti:
Ti Loka 26, 2021 9:02 pm
Toiset vaan kertoi kiivenneensä kiinni ollutta ramppia pitkin, pienoismallissa se oli koko ajan auki...
JAIC:n virallisessa animaatiossakin ramppi on auki kuin tavaratalon ovet alennusruuhkassa.
Noh tää on tämä yksi näistä porukkaa jakavista asioista jokainen uskoo mihin haluaa minä siihen ettei ramppi ikinä ollut koskaan täysin auki ainakaan pinnalla ollessaan ja siksi myös virallinen totuus ei täsmää
Olisi tosiaan mielenkiintoista tietää lisää tuosta ramppia pitkin kiipeämisestä ja siitä missä asennossa laiva oli tuossa vaiheessa.
Jos laiva oli vielä lähes pystyssä, tai siis alle 45 astetta kallistuneena, ja ramppi kiinni, niin miten sitä pitkin kiivettiin, mistä saatiin kiinni...?

Todennäköisesti tuo kiipeäminen on tapahtunut siinä vaiheessa kun laiva on ollut sivusuunnassa jo kyljellään tai köli jo ylöspäin, sekä perä kohti pohjaa, ja tuossa vaiheessahan painovoima on jo vetänyt rampin kiinni.
Jep. Tuosta syystähän se on pohjassakin ollut melkein kiinni asennossa. En kyllä itsekään koe, että sitä pitkin kukaan missään tilanteessa olisi voinut "kiivetä" mihinkään järkevään suuntaan. Iso osa tulevista uhreistahan roikkui laivassa kiinni kyllä loppuun asti, joten mahdollisesti sieltä tuurilla joku selvisi ja on kertonut miten "kiipesi ramppia pitkin" eli takertunut kiinni keula-alueen osiin. On muuten melkoinen saavutus jos sieltä selvinnyt hengissä :shock:

Avatar
Rasvamaha
Neuvoja-Jack
Viestit: 561
Liittynyt: Ti Loka 13, 2020 2:05 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Rasvamaha »

Estonia ramp oli suletud, see on fakt - Ain-Alar Juhanson ---> https://www.youtube.com/watch?v=wbuM1tp4L7Q
Muistakaa jatkossakin äänestää SDP, Vasemmistoliitto, tai Vihreät. Saamme näin paskemman Suomen.

Arkipäiväinen
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 100
Liittynyt: Pe Syys 25, 2020 3:21 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Arkipäiväinen »

hi3 kirjoitti:
Ke Loka 27, 2021 10:35 am
Jep. Tuosta syystähän se on pohjassakin ollut melkein kiinni asennossa. En kyllä itsekään koe, että sitä pitkin kukaan missään tilanteessa olisi voinut "kiivetä" mihinkään järkevään suuntaan. Iso osa tulevista uhreistahan roikkui laivassa kiinni kyllä loppuun asti, joten mahdollisesti sieltä tuurilla joku selvisi ja on kertonut miten "kiipesi ramppia pitkin" eli takertunut kiinni keula-alueen osiin. On muuten melkoinen saavutus jos sieltä selvinnyt hengissä :shock:
Tuo rampin kautta tullut mies oli Ain-Alar Juhanson, kansainvälisen tason triathlonisti. Oli kyseisenä vuonna voittanut Viron duathlon-mestaruuden 17-vuotiaana. Ihan potentiaalinen kiipeilijä.

jasg-
Susikoski
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Joulu 23, 2014 2:24 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja jasg- »

Liittyen ramppi niin netistä löytyy kuvia autokannella, joissa näkyy ne rampin varmuusköydet (vai mitkä oikealta nimeltään ovat?) Kiinnetettyinä ramppiin. Köydet ja niiden kiinnikkeet on kunnossa, eikä ne näytä olevan rikki ollenkaan. Se puhuu sen puolesta, että ramppi ei olisi auki ollut. Jos tämänhetkisten tietojen ja kuvien perusteella jotain voi itse kotisohvalta päätellä niin ramppi ei ole ollut auki. Ramppi on vääntynyt v malliin ylhäältä alas päin pystysuunnassa hieman yli puolen välin ja siitä puolenvälin tienoilta vääntynyt poikittais suunnassa hieman ulos. Ramppi siis ollut yläpäästään jonkin verran auki, ehkä noin 1m.

Eilen löysin myös joitain kuvia sukelluksilta 1996. Kuvassa näkyy rockwaterin ukkojen sukellusaukko, jonka edestä poistettu ritilä. Kuplien perusteella voisi olettaa, että sisälle on sukellettu myös kesällä 96
960611121610.jpg
960611121610.jpg (418.37 KiB) Katsottu 914 kertaa

joepoika
Armas Tammelin
Viestit: 87
Liittynyt: La Syys 17, 2011 3:06 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja joepoika »

jasg- kirjoitti:
Ke Loka 27, 2021 3:41 pm
Liittyen ramppi niin netistä löytyy kuvia autokannella, joissa näkyy ne rampin varmuusköydet (vai mitkä oikealta nimeltään ovat?) Kiinnetettyinä ramppiin. Köydet ja niiden kiinnikkeet on kunnossa, eikä ne näytä olevan rikki ollenkaan. Se puhuu sen puolesta, että ramppi ei olisi auki ollut. Jos tämänhetkisten tietojen ja kuvien perusteella jotain voi itse kotisohvalta päätellä niin ramppi ei ole ollut auki. Ramppi on vääntynyt v malliin ylhäältä alas päin pystysuunnassa hieman yli puolen välin ja siitä puolenvälin tienoilta vääntynyt poikittais suunnassa hieman ulos. Ramppi siis ollut yläpäästään jonkin verran auki, ehkä noin 1m.
JAIC kertoo: Vaijerit, joiden tarkoitus oli estää ramppia kaatumasta keulapiikin kannelle, olivat irronneet korvakkeistaan rampin molemmilla puolilla.

Löytyykö kuvalähdettä, joka kumoaa tämän?

Äkkiä ajatellen ne vaijerit on siellä siksi, että jos hydrauliikkaan tulee häiriö, joka sallii rampin tulla alas omalla painollaan, niin sitä nykäisyä ei haluta sylintereihin, vaan vaijeri ottaa sen vastaan hiukan ennen kuin sylinterit on ääriasennossa. Tuonkin perusteella ihan normaaleilla saranoiden liikeradoilla ramppi siis osuu bulbiin kun sitä tarpeeksi avaa. Millä muulla ne rampin alapinnan jäljet voi selittää?

hi3
Remington Steele
Viestit: 202
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 6:37 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja hi3 »

Arkipäiväinen kirjoitti:
Ke Loka 27, 2021 3:22 pm
hi3 kirjoitti:
Ke Loka 27, 2021 10:35 am
Jep. Tuosta syystähän se on pohjassakin ollut melkein kiinni asennossa. En kyllä itsekään koe, että sitä pitkin kukaan missään tilanteessa olisi voinut "kiivetä" mihinkään järkevään suuntaan. Iso osa tulevista uhreistahan roikkui laivassa kiinni kyllä loppuun asti, joten mahdollisesti sieltä tuurilla joku selvisi ja on kertonut miten "kiipesi ramppia pitkin" eli takertunut kiinni keula-alueen osiin. On muuten melkoinen saavutus jos sieltä selvinnyt hengissä :shock:
Tuo rampin kautta tullut mies oli Ain-Alar Juhanson, kansainvälisen tason triathlonisti. Oli kyseisenä vuonna voittanut Viron duathlon-mestaruuden 17-vuotiaana. Ihan potentiaalinen kiipeilijä.
Pahoittelut, kirjoitin kännykällä aiemmin vain lyhyesti viestini. Pointti ei ollut kiipeilyn haasteessa vaan siinä, että sillä hetkellä kun ramppia on kaiken käsityksen mukaan voinut kiivetä on laiva ollut juuri menossa kohti pohjaa ja siinä vaiheessa laivan lähettyvillä olevien todennäköisyys selvitä hengissä lienee kaikista heikoin ja vain ne onnekkaat voivat toivoa selviävänsä, jotka ehtineet tarpeeksi kauas uppoavasta laivasta. Siinä kun ei auta mitkään triathlonistin taidot fysiikkaa vastaan. Ihminen on kuin kärpänen kevätpurossa siinä vaiheessa.

Avatar
Rasvamaha
Neuvoja-Jack
Viestit: 561
Liittynyt: Ti Loka 13, 2020 2:05 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Rasvamaha »

Yhdessä dokumentissä, näytetään pienoismallista reikää, keulasta sisäpuolelta rampin vierestä.

Faktaa vai fiktiota ??
Liitteet
Screenshot_20211024-184055_Opera.jpg
Screenshot_20211024-184055_Opera.jpg (437.66 KiB) Katsottu 830 kertaa
Muistakaa jatkossakin äänestää SDP, Vasemmistoliitto, tai Vihreät. Saamme näin paskemman Suomen.

jasg-
Susikoski
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Joulu 23, 2014 2:24 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja jasg- »

jasg- kirjoitti:
Ma Loka 25, 2021 6:09 pm
Tässä kans mielenkiintoinen video. Ollut tubessa 10 vuotta, mutta nyt vasta tuli vastaan. Tuosta Ruotsista mitään ymmärrä, mutta video sukelluksista hyvä, sukeltaja yrittää saada Rovin autokannelle, näytetään mm meren pohjalla olevia sementtipaletteja ja lopussa vielä sukelluspöytäkirja.
https://m.youtube.com/watch?v=cr1R7_EDiR0

Aiempi rasvamahan linkki oli myös hyvä, jota en ollut aiemmin nähnyt, harmi että kaikissa puhutaan päälle ruotsia.
Tubessa on muistaakseni myös video, mikä on autokannella kuvattu, jossa sukelluksen ohjaajat kinastelevat jotain taustalla ja hetkeä myöhemmin nauha pätkäistään.

EDIT: lisätään toinen linkki
https://m.youtube.com/watch?v=pKvX_r84dJI

Tuo rov kuvan päivämäärä on aika mielenkiintoinen. 9.10.94 ei ole aikasemmin osunut kohdalle näitä alkupään sukelluksia. Ainoastaan 2.10 kuvattu rampin kaiteet.
Löytyi tuohon ylempään linkkiin puhtaaksi kirjoitettu keskustelu. Eli siinä ei rov kuvaa meren pohjalla olevaa rojua ja sementtiä, vaan autokannella olevaa tavaraa. Tämä alla oleva keskustelupätkä on ollut tällä palstalla joskus aiemminkin, mutta ilman videota.

Video SHK B 40 b: Video log 23:26 - 23:39, ROV investigation on cardeck.

Time: At 23.11.18 the video is cut to 23.26.35 where this outprint starts.
DC = dive control
BG 1 = background 1
BG 2 = background 2
BG 3 = background 3
A = person speaking with an accent
X = other person
Time whitin [ ]
unclear whitin (?)



[23.26.35]

DC: Attempt to enter the cardeck this time with the assistance of the diver.

BG 1: Here is the diver now

BG 2: Just go straight down

BG 1: No no no no no no, straight down

BG 2: We have been here before...

BG 1: No but not...

BG 3: Oh, stop there...first time

BG 1: Now?

BG 3: Is it going to (alert?) now [23.22.09]

BG 2: Alert

X: (unclear?)

BG 3: It is straight down to where you (were?) you have to go down the (stairs?), you can not come in from the top apparently.

BG 1: Roger, we got lost here about 3 times...

[ROV following the "ramp tunnel" close to deck towards the starboard side 23.27.38]

[Passing starboard upper corner of opening in to cardeck 23.57.52, depth 79 m]

[Starboard bulkhead in view 23.27.58]

[Passing starboard railing, most forward point at the ship 23.28.17, depth 84m]

[Going straight down, hit the seabed 23.28.50, depth 91,5 m]

DC: We are seeing some debris now...suggests we are inside now

BG? (unclear?)

A: Ja, that's cargo, that's pallets, that's (pallet-dised?) cargo that's on a pallet , that's cargo, that is cement, ja [23.31.18]

A: ja, ja, that's cement

BG 1: Come closer the...[23.32.18]

A: That's pallets [23.32.34]

A: That's cement again [23.32.42]

A: Lets go an other direction

A: Ja, this are decks [23.32.51]

A: That's something...

A: ...having this (dies?) [23.33.04]

DC: Continuing inward on the cardeck [23.33.18]

BG 1: What's this [23.33.28]

BG 1: Come closer

DC: Since there were debris of various descriptions [23.33.36]

BG 2: That's some trousers [23.33.40]

BG 1: Ja

X: (unclear?)

BG 2: Appears to be a lot of cement and pallets [23.33.54]

X: (unclear?)

BG 2: We are inside the cardeck some where

BG 1: That's cement pallets [23.34.40]

X: ...was moulded...

X: ja, ja...

X: under the ship [23.34.58]

X: ...not in the 180

X: (unclear discussion?)

X: What is that? [23.35.33]

BG 2: That's a lot of debris covered with silt

BG 1: OK

BG 3: The agreement is (sounds?) (Ruswell?) been here more than 30 meters telling an excursion, I am just not about that at the present time. The diver could fit the hole....That was the big (dave?) (packet?)...That's the far as the diver could get...so...my...excursion [23.33.52]

X: (unclear?)

X: You can't go any further than that? [23.36.19]

BG 1: You were on the maximum?

BG 3: 20 meters is as far as I can go [23.36.26]

BG 1: OK, but, but, can we go a little bit more downwards before you leaving because now we went...

BG 2: We were on the bottom...

X: (unclear discussion, many voices?)

BG 1: The side shell is down...[23.36.53]

X: (unclear?)

X: So you are looking at the deck

X: It's all silt, siltcement or...

BG1: Every time he goes a little bit deeper he still...[23.37.10]

BG 1: The only thing is, is if you see the depth your on 90 meters, if I take...cant be that much

X: (unclear?)

BG 2: (unclear and something like?) "bowdoor also in (haar?) simple can't see anything...

BG 1: ja, it is, ja, but, ja ja ja, the thing is that...OK she went down by the stern, Then it might... [23.38.12]

Vastaa Viestiin