Estonia

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
sikakoira
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 25883
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2017 8:50 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja sikakoira »

damfin kirjoitti:
Ma Tammi 23, 2023 2:18 pm
sikakoira kirjoitti:
Ma Tammi 23, 2023 2:04 pm
damfin kirjoitti:
Ma Tammi 23, 2023 2:00 pm


niimpä niin... :lol:
Meinaat siis että itse sait tuosta jotain merkittävää irti . Kyljen vaurioita ei ole tutkittu ja arviot perustuvat pohjan koostumukseen jne... Yhtä tyhjän kanssa kuten odottaa osasikin ja lisätutkimuksia odotellessa..... :lol:
Kyljen vaurioita on tutkittu, vauriot täsmäävät pohjan muotoihin, vaurioista ei ole löytynyt mitään viitteitä räjähdyksestä tai törmäyksestä minkäänlaiseen toiseen alukseen.
-Bäckstrand näyttää 3D-mallista, miten iso osa Estonian kyljestä on vaurioitunut kuudennesta kannesta ylös päin. Näyttää, että vaurio on syntynyt laivan osuessa pohjaan uppoamisen lopuksi.

-Tutkimusryhmän keräämän uuden materiaalin perusteella ei ole nähtävissä merkkejä siitä, että Estonia olisi osunut yhteen toisen aluksen tai muun kelluvan esineen kanssa. Myöskään räjähdyksestä ei näy viitteitä.

-Jonas Bäckstrandin mukaan he eivät ole havainneet mitään merkkejä siitä, että laivan rahti olisi aiheuttanut vaurioita alukseen.
Siinähän tuota "yhtä tyhjän kanssa" olevaa pääpiirteittäin.

Mutta koska mitään ei pystytä 100% varmuudella sanomaan niin aina jää teoreettinen tilaisuus salaliittoteorioille.
Näyttää näyttää mutta mitään ei voida sulkea pois ennen kuin asiat tutkitaan kuten kävi selväksi kun haastattelut kuuntelet :lol:
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti

Avatar
sikakoira
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 25883
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2017 8:50 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja sikakoira »

MissMallard kirjoitti:
Ma Tammi 23, 2023 2:40 pm
Sieltä on, ymmärtäisin, vielä jossakin kohden tulossa Kurmin tutkimuksen sukellusten tulokset. Tietoa ei ole että pitääkö hän jonkun tiedotustilaisuuden vai miten aikoo purkaa tuloksiaan omista ROV-sukelluksistaan; ja onko hänellä aikomus vielä tehdä jatkosukelluksia- tai tutkimuksia Estonialle?? Joku kertokoon ketjuun jos tietänee asiasta.

Mutta Kurmilla on siis tällä hetkellä käsittelyn alla kaksi hypoteesia uppoamisesta. Mielenkiinnolla odottaisi hänenkin tuloksiaan ja itseäni kiinnostaisi kovasti jos Kurm julkaisisi ROV-sukelluskuvauksista autokannella materiaalia eli esim. liikkuvaa kuvamateriaalia. Ja kerrataan että Kurmin ROV-sukellustutkimuksissahan selvisi autokannelta että ainakin kuvatut ovet olivat kiinni erona yleiseen käsitykseen siitä että ovet olisivat olleet auki.
Kyllä vain ja Estonia olisikin siis maailmanhistorian ensimmäinen kokoluokkansa alus joka olisi uponnut ilman rungon vauriota ja hämmästyttävällä nopeudella. :lol:
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Ja se vielä vain huomiona että onko noissa merenpohjan tutkimuksissa otettu huomioon se uponneen Estonian hylyn päälle keretty hiekka/soramassan pumppaaminen kun aluksen "betonointia" silloin aloittivat; ja että miten tuollainen sora käyttäytyy meren pohjassa eli kovettuuko se hiekka/sora sinne kökkyläksi vai sirottuuko tasaisesti pohjaan?

Voi olla että pumpattua soraa ei ollut vielä niin merkittävää määrää että suoraan vaikuttaisi merkittävästi esim. merenpohjaan.

Avatar
Pad
Nikke Knakkertton
Viestit: 186
Liittynyt: To Joulu 27, 2018 2:47 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Pad »

MikaK kirjoitti:
Ma Tammi 23, 2023 2:17 pm
Jos mitään salattavaa ei olisi ollut niin miksi lukon osia hävitettiin mereen? Taisi olla vaan merkkejä räjähdyksestä. Miksi visiiri ei ole muistomerkki vaan tarkoin vartioitu sotilastukikohdassa? Miksi "liikaa" tietävien ihmisten piti "kadota" ikuisesti kun he menivät selviämään turmasta? :roll:
Tähänkin löytyy looginen ratkaisu. Jos, kuten olettaa sopii, raha on vaihtanut omistajaa siitä hyvästä että Estonian puutteita on katsottu läpi sormien ja kun onnettomuus on tapahtunut, ei sitä ole haluttu paljastaa vaan on yritetty jotain todisteita ns. lakaista maton alle.
Hei sinä siellä, onks sul kelloo?

Kuolemannaakka
James Bond (David Niven)
Viestit: 10813
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:43 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

Virallisten tutkimuksien tuloksena on aina ja poikkeuksetta teoria, joka on ollut virallinen jo ennen tutkimuksia=) Virallisissa tutkimuksissa ei tule koskaan uutta ja yllättävää tietoa, ihme kyllä.

Jos laivassa ei ollut ylimääräisiä reikiä sen upotessa, niin nopeasti se sitten yhden reiän kautta meni. Ei ollut ilmalukkoja tai osastointeja riittävästi, pelkkä "pulloon päästetty vesi" upotti äkkiä. Pullohan ei tuolla tavalla oikein uppoa, mutta eipä laivaa kai voi pullontiiviiksi sanoakaan. Mutta on tuota nopeutta kuitenkin ihmetelty, ja ajateltu, että pitäisi olla jossain muuallakin iso reikä.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS


”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi

outo ihmettelijä
Alibin satunnaislukija
Viestit: 60
Liittynyt: Ma Helmi 28, 2022 3:07 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja outo ihmettelijä »

Mielenkiintoinen oli tuo tiedotustilaisuus katsella.Toisaalta myös hävetä suomalaisuutta, kun ainoastaan meidän edustajamme jaksoi jankata, että alkuperäinen raportti pitää. Muut olivat kuitenkin erittäin varovaisia lausunnoissaan ja totesivat, että alkuperäiseen raporttiin tehdään korjauksia, eli ei se siis ollutkaan erehtymätön.
Kuitenkin muutaman mielenkiintoisen huomion tein, eli nyt tunnustettiin, että visiiriä on tutkittu ja todettu sen pystyvän kellumaan ja että mitoitus ei ole alkuperäisessä raportissa kunnossa. Toinen huomio oli, täälläkin esille tullut, merikelpoisuus tai oikeammin sen puute. Lisäksi esiteltiin muutama raportti, joista en kyllä saanut selvää, olivatko edeltävän päivän tarkastuksesta, joihin vedottiin, ettei laiva ollut merikelpoinen. Lisäksi muutamat vastaukset olivat ymmärrettävissä niin, että on olemassa todisteita, jotka eivät sovi kuvaan ja sen vuoksi ei voida olla varmoja mistään. No tietenkin autokannen ovet ovat jo yksi todiste, joka heikentää alkuperäisen raportin uskottavuutta. Lisäksi Viron jäsenen irtisanoutumisilmoitus toi pienen takauman edelliseen tutkintaan.

Mutta kuitenkin, onko joku oikeasti nähnyt yhtään todistetta siihen suuntaan, että ramppi olisi ollut auki? Muuta kuin täälläkin esitetty päätelmä, että pakkohan sen on aueta, jos visiiri irtoaa. No toisaalta, miksi visiiri ei voisi aaltojen, jotka lyövät edestä päin, voimasta nousta rampin yli? Huomattavasti todennäköisempi vaihtoehto, ihan näin insinöörin näkökulmasta, kun pohtii voimia ja niiden suuntia. Tätä tukee myös silminnäkijöiden lausunnot. Seuraava olettamus oli, että autokannen ovet pettivät. Nyt kun ramppi, joka oli kiinni alkuperäisen tutkimuksen aikana, on irti edestä ovien on todettu olevan kiinni. Viimeinen olettamusoli lasien massiivinen rikkoutuminen, joka salli veden virtaamisen sisään. Vallitettavasti en ole löytänyt tähänkään yhtään todistetta. Näillä olettamuksilla saatiin laskelmat näyttämään sopivilta teoriaan, jota Virossa arvosteltiin suuresti jo aikoinaan. Mitään vaihtoehtoa muuhun suuntaan ei huomioitu, vaikka tiettyjä ristiriitaisuuksia esiintyi.

Toisaalta myös kaikki muunlaiset teoriat ovat todettu salaliittoteorioiksi heti alusta asti, vaikka moni muu teoria tukisi todisteita tarkemmin. Jopa niitä, jotka jätettiin aluksi huomioimatta. Kuten kyljen reikä, jonka telakka toi esille omissa tutkimuksissaan jo 90-luvulla. Kuitenkin nyt tunnustettu asia, että visiiri voi kellua myös tutkintalautakunnan mielestä, muuttaa myös mahdollisuuksia. Alkujaan, kun visiirin oli "pakko" upota suoraan, niin sen ei katsottu voivan aiheuttaa muita vaurioita ja sen löytöpaikan varaan rakennettiin aikajana, jota on kritisoitu virheelliseksi monissa yhteyksissä. Kuitenkin sen päätelmän kumoutuminen vie pohjan raportin uskottavuudelta enemmän. Ei, en tarkoita miinoja, räjähteitä tai törmäyksiä, vaan paljon yksinkertaisempaa selitystä.

Mikä esittää, ettei visiiri voinut irrota avaamatta ramppia. Visiiri olisi sitten osunut vakaajaan ja saanut sen hitsaukset repeämään. Kyseinen modifikaatio kuitenkin suoritettiin halvalla kyseiseen alukseen, niin onko työnlaatu ollut 100%? Kyseinen seikka kuitenkin tukisi huomattavasti tarkemmin silminnäkijöiden kuvauksia kuin myös esitettyjä todisteita. Ei kyseinen malli kuitenkaan poista tietenkään sitä tosiasiaa, että laivan kunto ei ollut priimaa ja päällystö kuitenkin saanut koulutuksen edesmenneessä itänaapurissa, jossa ajattelumallit olleet aina hieman erilaiset turvallisuusasioihin. Eli on olemassa ihan tosiasiallisia malleja vaihtoehtoisiksi tapahtumaketjuiksi ilman, että kannattaa heti kaikkia arvostella foliohatuiksi.

Emelie DeWitt
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 115
Liittynyt: To Tammi 21, 2021 4:11 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Emelie DeWitt »


ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 902
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

Eli siis JAIC:n paperit toteavat aluksen olleen merikelpoinen kun taas tänään painotettiin hyvin voimakkaasti että aluksen ei olisi koskaan pitänyt päästä liikenteeseen.

Mielestäni tämä seikka on hyvinkin huomionarvoinen.

***foliohattu päähän***

JAIC:n raportissa on miljoona onnetonta sattumaa asioita vaan tapahtuu ja ketjureaktiota ketjureaktion perään. Jos oltaisiin sillon todettu vaikka poliittisten päättäjien suulla, että kuka helvetti päästi aluksen satamasta niin syyllisiä olisi kaiveltu ja ehkäpä olisi vaikuttanut myös vakuutuskorvauksiin jos aluksen todellinen kunto olisi paljastunut. Joten tutkinnassa oli tarkoitus hämärtää todellisuus umpisurkeasta merikelpoisuudesta. Siihen yhtälöön istuu vallan mainiosti atlanttilukon pultin kadottaminen, sukellusvideoiden mysteerinen katoaminen, visiirin säilyttäminen katseilta piilossa, kassakaappiin nuijitut dokumentit ja Ruotsin halu betonoida paatti vaikka JAIC:n työ oli vielä kesken. Alusta ei saisi koskaan päästä muut tutkimaan koska todellinen kunto voisi paljastua. Karmeaa keliä oikein pakkosyötettiin joka tuutista joka loi mielikuvan siitä, että nyt kävi huono tuuri kun tuli niin isot aallot ja vei koko aluksen. Todellisuudessahan keli oli pelkkä voimakkaan puoleinen syysmyrsky.

Myös tutkimusaineistoa on teillä tietämättömillä eikä JAIC koskaan koko tausta-aineistoaan vapaaseen käyttöön antanut. Samalla voitiin kirkkain silmin väittää, että kyllä tuo reitille kelpasi nyt vaan sattui paska keli. Olen aivan vakuuttunut että ainakin ne viimeisimmät kuntotarkastukset on väärennetty. Miksi alus haluttiin väkisin pitää reitillä. No siihenhän istuisi vallan mainiosti salakuljetusreitin ylläpito.

Samoin mystiset murhat onnettomuuden jälkeen. Ruotsi omisti (?) noina aikoina osan Estlinesta oliko kenties valtio osaomistajana? Miltä se mahtaisikaan näyttää muiden silmissä kun selviäisi että alus täysi ruostekasa jonka uppoaminen olisi ollut pelkkä ajan kysymys. Enulan murha sopii tähän erittäin mainiosti. Tiesi aluksen todellisesta kunnosta oli vaaraksi suunnitelmalle. Hiljentää piti. Samoin kävi Pihtille & co. mikäli nämä selvisivät niin riski siitä, että Piht aluksen kapteenina menee paljastamaan totuuden olisi ollut liian iso.

***foliohattu pois päästä***

Keskusteluissa ollaan pyöritty aika puhtaasti sen aselastin ympärillä ja hämäryys kaikessa liittyisi osaltaan siihen. Entäpä jos se suurin hämäryys ja kaikki muu liittyisi enemmänkin aluksen kunnon pimittämiseen ja sitä varten piti luoda kokonaisuus johon osa todistajalausunnoista ei edes mahtunut ja todisteita tukemaan virallista teoriaa otettiin sieltä täältä valikoiden.

Alan hiljalleen näkemään, että itse uppoaminen ja vääntö siitä on jopa sivuseikka jos taustalta paljastuisi systemaattista dokumenttien väärentelyä.

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Kyllä JAIC-raportti tietenkin pureutuu alukseen ja alukselle tehtyihin huoltoihin ja tarkastuksiin vuosien varrella. Raportista saa yleisellä tasolla kuvan että alus olisi ollut hyvässä kunnossa ja merikelpoinen ja että siitä pidettiin huolta.

On vaikea keksiä syytä miksi aluksen todellista kuntoa olisi sitten vääristelty tai pehmennelty esim. JAIC-raportissa.

JAIC-raportista lainattua aluksen hyvää kuntoa ilmaisevia kommentteja:

s.35 3.2.10
Huolto, muutostyöt ja vauriot


"Eri aikoina aluksen huoltotehtävissä
mukana olleet ihmiset ovat yleisesti ilmaisseet tyytyväisyytensä alusta kohtaan
ja he ovat pitäneet alusta hyvänä ja ongelmattomana."


s. 48 3.7.4
Merikelpoisuusominaisuudet


"Kokeneet perämiehet, joita on haastateltu aluksen merikelpoisuusominaisuuksista, ovat yleisesti olleet tyytyväisiä
alukseen sillä varauksella, että kovassa
vasta-aallokossa piti nopeutta pienentää
tai kurssia muuttaa matkustajien mukavuuden vuoksi."


s.55 5.2
Aluksen kunto
lähdettäessä


"Lähtiessään Tallinnasta 27.9.1994 alus
oli merikelpoinen ja asianmukaisesti
miehitetty. Viranomaisten ja luokituslaitoksen tarkastuksissa ei oltu havaittu
mitään erikoista. Alus pidettiin hyvässä
kunnossa useiden todistajien kertoman
mukaan"

"Komissio on kuullut harjoitusta johtaneita tarkastajia ja he ovat kertoneet,
että alus oli hyvässä kunnossa ja sitä
hoidettiin hyvin. He eivät havainneet sellaisia epäkohtia, joihin olisi pitänyt puuttua tai jotka olisivat antaneet aihetta vakaviin huomautuksiin, jos kysymyksessä olisi ollut todellinen satamatarkastus"


s.223 LUKU 20
Havainnot


"Aluksen kunto

• Alus oli merikelpoinen ja asianmukaisesti miehitetty.
• Lasti oli kiinnitetty normaalisti ja visiiri oli asianmukaisesti suljettu ja
lukittu aluksen lähtiessä.
• Aluksella oli noin yhden asteen suuruinen kallistuma vasemmalle sen
saapuessa avomerelle


s.224 Tekniset seikat

"• Visiirin huollon yleinen taso oli tyydyttävä. Todetut vähäiset puutteet
huoltotoiminnassa eivät olleet onnettomuuden kannalta merkittäviä tekijöitä."


Tässäkin ketjussa ollut kuva Estoniasta satamassa kuitenkin antaa hieman toista kuvaa aluksen kunnosta ainakin ulospäin.

outo ihmettelijä
Alibin satunnaislukija
Viestit: 60
Liittynyt: Ma Helmi 28, 2022 3:07 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja outo ihmettelijä »

ammattiamatööri kirjoitti:
Ma Tammi 23, 2023 7:37 pm
Eli siis JAIC:n paperit toteavat aluksen olleen merikelpoinen kun taas tänään painotettiin hyvin voimakkaasti että aluksen ei olisi koskaan pitänyt päästä liikenteeseen.

Mielestäni tämä seikka on hyvinkin huomionarvoinen.

..........lyhennetty.......

Keskusteluissa ollaan pyöritty aika puhtaasti sen aselastin ympärillä ja hämäryys kaikessa liittyisi osaltaan siihen. Entäpä jos se suurin hämäryys ja kaikki muu liittyisi enemmänkin aluksen kunnon pimittämiseen ja sitä varten piti luoda kokonaisuus johon osa todistajalausunnoista ei edes mahtunut ja todisteita tukemaan virallista teoriaa otettiin sieltä täältä valikoiden.

Alan hiljalleen näkemään, että itse uppoaminen ja vääntö siitä on jopa sivuseikka jos taustalta paljastuisi systemaattista dokumenttien väärentelyä.
Tuo aselasti on se mielenkiintoinen näkökulma. Alkujaan puhetta on ollut sotilasmateriaalista. Mielenkiintoista on ollut miten ihmisten mielissä sotilasmateriaali tarkoittaa aseita tai räjähteitä. Kuitenkin jopa tullivirkailijat ovat antaneet ymmärtää, että kyseessä olisi ennemminkin ollut sähköisten laitteiden kuljetusta. Jossain oli juurikin siitä miten oli tarkastettu Volvon takaluukku ja todettu sen sisältävän materiaalia, jonka ymmärsi sotilasmateriaaliksi. Eli ohjusten ohjailujärjestelmiä, tutkajärjestelmiä tai radiolaitteita, jotka myös ovat sotilasmateriaalia, eikä se nyt taida olla enää suurikaan salaisuus, että kyseistä materiaalia kulki länteen erinäisiä reittejä pitkin kyseisenä aikana.
Ja tietenkään yksikään osapuoli ei halua myöntää, että materiaalia olisi laivassa ollut. Mutta onkin sitten ihan toinen asia, onko sillä minkäänlaista merkitystä uppoamisen kannalta, muuta kuin mainehaitta kaikille osapuolille.
Sinällään tuo päätelmä voisi olla oikean suuntainen, että laiva haluttiin pitää liikenteessä, jotta tavara kulkisi. Ja tuolloinhan oli yleinen uskomus ettei tuollainen alus uppoa, ainakaan hirveän nopeasti/helposti. Laivan kunnon heikkoudesta oli jo aikoinaan puhetta ja tuolloin Virossa kyllä onnistui rahalla saada ihan millainen todistus vaan haluttiin. 90-luvun Viro oli aika erilainen kuin nykyään.

Rysty
Susikoski
Viestit: 33
Liittynyt: To Heinä 09, 2015 3:27 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Rysty »

Kuolemannaakka kirjoitti:
Ma Tammi 23, 2023 3:41 pm
Virallisten tutkimuksien tuloksena on aina ja poikkeuksetta teoria, joka on ollut virallinen jo ennen tutkimuksia=) Virallisissa tutkimuksissa ei tule koskaan uutta ja yllättävää tietoa, ihme kyllä.

Jos laivassa ei ollut ylimääräisiä reikiä sen upotessa, niin nopeasti se sitten yhden reiän kautta meni. Ei ollut ilmalukkoja tai osastointeja riittävästi, pelkkä "pulloon päästetty vesi" upotti äkkiä. Pullohan ei tuolla tavalla oikein uppoa, mutta eipä laivaa kai voi pullontiiviiksi sanoakaan. Mutta on tuota nopeutta kuitenkin ihmetelty, ja ajateltu, että pitäisi olla jossain muuallakin iso reikä.
Matkustajalautta ei ole mikään pullo, vaan siellä on valtavasti painavaa tavaraa ja väliseinää sisällä. Merta vasten kallistuneen kyljen ylempien kansien maisemaikkunat myös särkyivät paineessa, josta tuli valtavasti vettä sisään.

Ei tässä tapauksessa ole mitään mystistä tai spekuloitavaa. Visiirin lukkoja oli jo moneen kertaan juuttumisen vuoksi polttoleikattu auki saavuttaessa satamaan ja sitten hitsattu takaisin kiinni lähtöä. Visiiri ei ollut merikelpoinen ja murtui lopulta sään vaikutuksesta. Onnettomuuden syitä ovat varustamon puutteellinen turvallisuuskulttuuri eli aluksen kunto, ja sen liian kova matkavauhti suhteessa merenkäyntiin. Näiden yhteysvaikutus mahdollisti katastrofin.

factlover
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 102
Liittynyt: La Loka 17, 2020 2:39 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja factlover »

Raben kirjassahan on alkuperäiseksi väitetty ruotsalaisten tekemä harjoitustarkastuksen dokumentti, jossa oli merkittävä määrä puutteita aluksen kunnossa, eikä alusta olisi haluttu päästää merelle. Alus kuitenkin lähti. JAIC:n loppuraportissa olisi näin siis väärennetty tarkastusraportti.

Oliko Estonian pakko päästä matkaan johtuen laivalla olleesta salaisesta kuormasta? Liittyykö koko hämäryys tuohon salaiseen lastiin ja sen poisto-operaatioon heti uppoamisen jälkeen? Laivan huono kunto on monessakin lähteessä tuotu esiin samoin kuin nuo jatkuvat keulavisiirin avaamiset lekalla ja hitsipillillä.

MerkkaR1
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 10
Liittynyt: Su Tammi 03, 2021 12:27 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MerkkaR1 »

Joku täs kuviossa haiskahtaa erittäin pahasti. Miten on mahdollista, että alkuperäisisessä raportissa alusta pidettiin priimakuntoisena, mutta nyt vuosikymmeniä myöhemmin todetaankin Estonian olleen liikkuva hauta-arkku.

Ei tää nyt välttämättä tarkoita mitään sukellusvenetörmäyksiä tai ufojen hyökkäyksiä Estoniaa vastaan, mutta kyllä tää mun mielestä sen todistaa että Estonian uppoamiseen ja/tai uppoamisen tutkimiseen liittyy jotain hämärää. Mitä se hämärä on, siihen en ota kantaa.

outo ihmettelijä
Alibin satunnaislukija
Viestit: 60
Liittynyt: Ma Helmi 28, 2022 3:07 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja outo ihmettelijä »

factlover kirjoitti:
Ma Tammi 23, 2023 9:05 pm
Raben kirjassahan on alkuperäiseksi väitetty ruotsalaisten tekemä harjoitustarkastuksen dokumentti, jossa oli merkittävä määrä puutteita aluksen kunnossa, eikä alusta olisi haluttu päästää merelle. Alus kuitenkin lähti. JAIC:n loppuraportissa olisi näin siis väärennetty tarkastusraportti.

Oliko Estonian pakko päästä matkaan johtuen laivalla olleesta salaisesta kuormasta? Liittyykö koko hämäryys tuohon salaiseen lastiin ja sen poisto-operaatioon heti uppoamisen jälkeen? Laivan huono kunto on monessakin lähteessä tuotu esiin samoin kuin nuo jatkuvat keulavisiirin avaamiset lekalla ja hitsipillillä.
Tätä asiaa käsiteltiin aikoinaan paljonkin mediassa ja silloin muistaakseni asia selvitettiin jotenkin näin. Koska kyseessä oli koulutukseen liittyvä harjoitus, niin sitä ei voida käsitellä virallisena dokumenttina. Aluksen viimeinen virallinen luokitustodistus otettiin pohjaksi ja lisäksi haastateltiin eri tekijöitä, jotka totesivat aluksen olleen merikelpoinen ja hyvässä kunnossa (varustamo kenties?). Eli ei väärennetty vaan "oikea". Näistä syistähän raporttia on epäilty, onhan raportissa todettu, että todistajien lausuntojakin on muutettu niiltä osin kuin lautakunta katsoo ne virheellisiksi.
Rysty kirjoitti:
Ma Tammi 23, 2023 8:40 pm

Matkustajalautta ei ole mikään pullo, vaan siellä on valtavasti painavaa tavaraa ja väliseinää sisällä. Merta vasten kallistuneen kyljen ylempien kansien maisemaikkunat myös särkyivät paineessa, josta tuli valtavasti vettä sisään.

Ei tässä tapauksessa ole mitään mystistä tai spekuloitavaa. Visiirin lukkoja oli jo moneen kertaan juuttumisen vuoksi polttoleikattu auki saavuttaessa satamaan ja sitten hitsattu takaisin kiinni lähtöä. Visiiri ei ollut merikelpoinen ja murtui lopulta sään vaikutuksesta. Onnettomuuden syitä ovat varustamon puutteellinen turvallisuuskulttuuri eli aluksen kunto, ja sen liian kova matkavauhti suhteessa merenkäyntiin. Näiden yhteysvaikutus mahdollisti katastrofin.
Tuo sana maisemaikkuna kuulostaa hieman huvittavalta, kun muistelee tuon ajan laivoja. Niissä ei järin suuria ikkunapintoja ollut. Eikä hirveästi niitä irtonaisia väliseiniä.
Lisäksi henkilökunta, joka tarkkaili autokantta, on tehnyt luonnoksen raporttiin, jossa on ramppi kuvattu kiinni olevana. Sen sivuilta on alkanut tulla vettä, kun alus on kallistunut. Lisäksi samoihin kellon aikoihin ihmiset kertovat henkilökunnalle yläkansilla, että autokannen alapuolella on vettä. Eli olivat jo kiivenneet kallistuvassa laivassa alhaalta ylös ennen tapahtunutta ja jo silloin vettä on ollut laivassa sisällä. Lisäksi autokannen alapuolelta pelastuneet ovat kertoneen veden tulleen alhaaltapäin.
Kyseiset seikat puoltavat reikää vesirajan alapuolella.
Se on kyllä kiistaton tosiasia, että kyseisen maan turvallisuuskulttuuri oli tuolloin vanhaa NL ajattelua. Ja ääniin olisi tullut suhtautua suuremmalla tarkkuudella ja mahdollisesti pienemmällä nopeudella.

factlover
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 102
Liittynyt: La Loka 17, 2020 2:39 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja factlover »

outo ihmettelijä kirjoitti:
Ma Tammi 23, 2023 10:01 pm
Tätä asiaa käsiteltiin aikoinaan paljonkin mediassa ja silloin muistaakseni asia selvitettiin jotenkin näin. Koska kyseessä oli koulutukseen liittyvä harjoitus, niin sitä ei voida käsitellä virallisena dokumenttina. Aluksen viimeinen virallinen luokitustodistus otettiin pohjaksi ja lisäksi haastateltiin eri tekijöitä, jotka totesivat aluksen olleen merikelpoinen ja hyvässä kunnossa (varustamo kenties?). Eli ei väärennetty vaan "oikea". Näistä syistähän raporttia on epäilty, onhan raportissa todettu, että todistajien lausuntojakin on muutettu niiltä osin kuin lautakunta katsoo ne virheellisiksi.
Näin juuri. Väitetysti alkuperäinen tarkastustulos on tässä https://www.estoniaferrydisaster.net/es ... 5.200b.JPG ja JAICin raportissa olisi tästä modattu versio, josta on poistettu kaikki sellaiset raskauttavat havainnot, jotka olisivat pitäneet aluksen satamassa.

Asiasta enemmän täällä: https://www.estoniaferrydisaster.net/es ... pter36.htm

Vastaa Viestiin