Estonia

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

illar
Alokas
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Loka 12, 2021 1:05 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja illar »

Minusta kyllä on Kurm avoin ja tiedolla mukana.
En tiedä mistä geologian tutkijan tiedot on peräsin, mutta kun Kurm-n ROV tönäisee videolla haarukan "kallioon", niin kyllä se savea on.
Sen valtion tutkimuksen videolta löytyy minuutin paikkeilla että jotain kaiteita on syvällä "kallion" sisällä?:
https://www.ojk.ee/et/sisu/allveeroboti ... ukeldumine

Kyllä se voi näyttää kalliolta, mutta pitää aina koepala ottaa:
http://files.ctctcdn.com/eba32e1d001/e0 ... 4a51de.jpg

Voi olla että jossain etäämpänä on sileää "bedrock", kuten on Nourtevan 1995 Merentukimus keskusen raportissa.
Mutta NMC yhtiö, joka järjesti betonilla peittämistä, piirteli raportissa vaan useiden metrien paksusta savikerrosta.
Peittäminen epäonnistui kun kivi massa lähti luisumaan saven päällä...

Arkipäiväinen
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 100
Liittynyt: Pe Syys 25, 2020 3:21 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Arkipäiväinen »

loikkari kirjoitti:
Ti Loka 12, 2021 1:44 pm
Missähän kunnossa kiinnitysliinat lienee 25 vuoden meressä olemisen jälkeen? Se on kuitenkin kohtuullisen pitkä aika minkä ne on olleet meriveden vaikutuksen alaisina. Ei ne ainakaan rautaa/kettinkiä ole.
Rautaketjuilla on kiinnitetty, jos on kiinnitetty. Tuossa selitellään aihetta, ks. n. 11:20 https://www.youtube.com/watch?v=m9ABWkdh4IY&t=1581s

jasg-
Susikoski
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Joulu 23, 2014 2:24 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja jasg- »

hi3 kirjoitti:
Ti Loka 12, 2021 9:52 am
jasg- kirjoitti:
Ti Loka 12, 2021 9:29 am
hi3 kirjoitti:
Ti Loka 12, 2021 8:31 am


Ensinnäkin huomautettava, että koko ramppi ei ole vääntynyt sisäänpäin. Ainoastaan osa tukirakenteista.



Tämä suora lainaus loppuraportista. Ei mitään uutta auringon alla.
Olet varmaan kaikki uudet sukellusvideot katsonut? Minun silmään näyttää että koko ramppi on v malliksi vääntynyt kun rovilla ajetaan ja kuvataan sen yli.
Ihan jokaista sekuntia en ole katsonut, mutta osa videoista kokonaan ja osa kelaten sieltä täältä. Mielestäni rampin esimerkiksi pintalevyt eivät olleet vääntyneet, vaan ainoastaan tukirakenteet alapuolelta, mutta voin olla väärässäkin ja lupaan katsoa uudestaan videoita :)

E:
https://www.ojk.ee/et/sisu/allveeroboti ... ukeldumine

1.11.xx kohdasta kun tuota pyörittelen uudestaan, niin ei tuossa mielestäni edelleenkään ole kuin tukirakenteiden saamia osumia. Pintalevyt ovat suorat ja ehjät. Ehkä ajattelette tuota rampin ymmärtääkseni luonnollista nivelmäistä rakennetta, että se olisi jokin vääntymä kun ei olekaan luotisuora levyrakenne?
Kuuluuko rampin siis olla yläosastaan noin vääntyneenä v malliin "luonnollinen nivelmäinen rakenne" vai tulisiko sen olla suora. Vai onko nämä vain niitä pelkkiä tukirakenteen vääntymiä?
Screenshot_20211012-173149.jpg
Screenshot_20211012-173149.jpg (270.66 KiB) Katsottu 577 kertaa

hi3
Remington Steele
Viestit: 202
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 6:37 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja hi3 »

Minun mielestäni juurikin niin. Ei tuo ole vääntynyt vaan rakennettu tuohon muotoon.

Kuva

regedit
Scooby-Doo
Viestit: 21
Liittynyt: La Huhti 04, 2020 3:40 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja regedit »

Ballasti kirjoitti:
Ti Loka 12, 2021 5:17 pm
regedit kirjoitti:
Ti Loka 12, 2021 3:33 pm
Jori Puska kirjoitti:
Ma Loka 11, 2021 10:47 am
Costa Concordian operaatio arvioiden mukaan tosiaan maksoi miljardin. Ja sehän ei edes ollut mikään laivan nosto pohjasta vaan puoliksi pinnalla olevan laivan kääntö ja poiskuljetus. Estonia tulisi olemaan aivan toista kokoluokkaa, heitetään veikkauksena 10 miljardia.

Viron valtion budjetti tälle vuodelle oli n 13 miljardia. Ne on siellä innoissaan että Estonia pitäisi nostaa mutta mitäpä luulette että ne sanoisivat jos kuulisivat että siitä ilosta että paatti saadaan pinnalle niiden verot kaksinkertaistetaan? Minä veikkaan että pohjaan jää laiva.
Niin, en ota nyt kantaa pitäisikö Estonia nostaa vai ei, mutta mielestäni Costa Concordian ja Estonian vertailu on turhaa.
Estonia oli 155,43m pitkä ja 15,5 bruttotonnia eli käsittääkseni ilman autoja, kun Costa Concordia oli 290m pitkä ja 114,5t. painava.
Mainitsemasi bruttorekisteritonni on tilavuusmitta. Yksi rekisteritonni on vajaat kolme kuutiota. Estonian tapauksessa bruttorekisteritonneja oli n. 15600. Aluksen massa on sitten jotakin aivan muuta.
Kiitos oikaisusta, ihmettelin jo kirjoittaessa tuota noin suurta paino eroa.
Etsinnästä huolimatta en ole löytänyt M/S Estonian kokonaispainoa mistään, mutta kuollutpaino (polttoaine, autot, painolastivesi, jne) oli lähtöhetkellä 2300t. (lähde: loppuraportti)

Aikaisemmin oli jossain pohdittu autojen kiinnitystä, loppraportti sanoo näin: "Alus oli varustettu perustyyppiä olevilla
kiinnitysvöillä raskaiden ajoneuvojen ja
konttien kiinnittämiseksi autokanteen.
Aluksella oli kiiloja raskaiden ajoneuvojen paikallaan pysymisen varmistamiseksi
ja henkilöautojen varmistamiseksi nostettavilla autokansilla ja viettävillä kansipinnoilla.
Kiinnitysvarusteet tarkastettiin kolmen kuukauden välein ja uusittiin tarvittaessa. Varusteita säilytettiin autokannen
etu- ja peräpäässä huoltotiloissa."

Kiinnitysvyöt siis viittaa punokseen, joka on voinut hyvinkin kärsiä yli 25 vuodessa.

jasg-
Susikoski
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Joulu 23, 2014 2:24 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja jasg- »

hi3 kirjoitti:
Ti Loka 12, 2021 6:02 pm
Minun mielestäni juurikin niin. Ei tuo ole vääntynyt vaan rakennettu tuohon muotoon.

Kuva
En ymmärrä, mitä koitat kuvallasi todistalla, mutta tuo ruudunkaappaus minkä laitoin on kuva keula rampista yläpäästä kuvattu alapäätä kohden, keskikohdalla ramppia näkyy nuo tukirakenteiden painaumat, samasta kohti ramppi on vääntynyt mutkalle v malliin. Aina olen itse ollut ymmärryksessä, että itse ramppi on suora ja ylä- sekä alapäässä on saranoidut "levyt". En tiedä ymmärrätkö mitä tällä haetaan takaa, toivottavasti muut ymmärtää.
NG20211012-063450.png
NG20211012-063450.png (313.6 KiB) Katsottu 543 kertaa
Piirsin tuon v painauman tuohon kuvaan, että saisi ymmärryksen mitä tarkoitan.

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Rampin nostaminen oli hyvä idea tuolla aiemmin. Nostettiinhan visiirikin mutta silloin ei ollut taidettu hautarauhaa vielä julistaa. Toki onko tuossa ajatusta sulkea uudelleen tuo avoin keula autokannelle jollakin tavalla uudelleen vai jääkö se noin avoimeksi hamaan tappiin asti?? Jos se noin jää niin se voi kiehtoa ulkopuolisia sukeltajia ja on suuri riski että siellä autokannella voisi tapahtua sitten joku esim. sukellusonnettomuus tms. Se vaikuttaa hyvin vaaralliselta paikalta.

Kyllä se Kurmin tutkimus kokonaisuutena on ihan hyvä asia. Eri sukellustutkimukset voi tukea toinen toisiaan ja laajentaa kokonaiskuvaa. Ettei jäisi kuvaa että valtioiden tutkimus häärää omiaan eli asiat näytetään vain tietyn tahon intressien mukaisesti. Toki avoimuuteen on pyritty molemmissa tutkimuksissa mikä on hieno asia. Skandaalinhakuisesti kuten DPlay-dokkari vähän haiskahti ei kyllä enää kannattaisi Estonian turmaa lähestyä. Toki sillä saa huomiota, ehkä rahaakin, mutta ihmiset kaipaavat kovia faktoja ja todisteita; ei enää mitään epämääräisiä heittoja ilmoille.

Avatar
Rasvamaha
Neuvoja-Jack
Viestit: 561
Liittynyt: Ti Loka 13, 2020 2:05 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Rasvamaha »

jasg- kirjoitti:
Ti Loka 12, 2021 5:49 pm
hi3 kirjoitti:
Ti Loka 12, 2021 9:52 am
jasg- kirjoitti:
Ti Loka 12, 2021 9:29 am


Olet varmaan kaikki uudet sukellusvideot katsonut? Minun silmään näyttää että koko ramppi on v malliksi vääntynyt kun rovilla ajetaan ja kuvataan sen yli.
Ihan jokaista sekuntia en ole katsonut, mutta osa videoista kokonaan ja osa kelaten sieltä täältä. Mielestäni rampin esimerkiksi pintalevyt eivät olleet vääntyneet, vaan ainoastaan tukirakenteet alapuolelta, mutta voin olla väärässäkin ja lupaan katsoa uudestaan videoita :)

E:
https://www.ojk.ee/et/sisu/allveeroboti ... ukeldumine

1.11.xx kohdasta kun tuota pyörittelen uudestaan, niin ei tuossa mielestäni edelleenkään ole kuin tukirakenteiden saamia osumia. Pintalevyt ovat suorat ja ehjät. Ehkä ajattelette tuota rampin ymmärtääkseni luonnollista nivelmäistä rakennetta, että se olisi jokin vääntymä kun ei olekaan luotisuora levyrakenne?
Kuuluuko rampin siis olla yläosastaan noin vääntyneenä v malliin "luonnollinen nivelmäinen rakenne" vai tulisiko sen olla suora. Vai onko nämä vain niitä pelkkiä tukirakenteen vääntymiä?
Screenshot_20211012-173149.jpg

Tuo ei ole rampin yläsosa, vaan rampin yläossa on sellainen erillinen nivelletty kärki, joka laskeutuu laiturille.

Ja jos nuo vääntymät olisi tarkoituksella tehtyjä, niin luulisi siinä myös näkyvän enemmän jotain tukirautojakin
Muistakaa jatkossakin äänestää SDP, Vasemmistoliitto, tai Vihreät. Saamme näin paskemman Suomen.

Suurvisiiri
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Loka 20, 2020 2:10 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Suurvisiiri »

Ramppi itsessään vaikuttaa kyllä suoralta. Kärjessä on saranoitu osuus mutta aiempi kuva ei mielestäni ollut tuosta saranoidusta osuudesta.

Linkki hieman suttuiseen mustavalkoiseen kuvaan mutta selvittää mielestäni asian.

http://www.estline.ee/en/pildigalerii/i ... ig&id=2220

Edit: tarkemmin zoomailtuani, tuo voi kyllä ollakin juuri se saranoitu kohta.

jasg-
Susikoski
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Joulu 23, 2014 2:24 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja jasg- »

Rasvamaha kirjoitti:
Ti Loka 12, 2021 6:44 pm
jasg- kirjoitti:
Ti Loka 12, 2021 5:49 pm
hi3 kirjoitti:
Ti Loka 12, 2021 9:52 am


Ihan jokaista sekuntia en ole katsonut, mutta osa videoista kokonaan ja osa kelaten sieltä täältä. Mielestäni rampin esimerkiksi pintalevyt eivät olleet vääntyneet, vaan ainoastaan tukirakenteet alapuolelta, mutta voin olla väärässäkin ja lupaan katsoa uudestaan videoita :)

E:
https://www.ojk.ee/et/sisu/allveeroboti ... ukeldumine

1.11.xx kohdasta kun tuota pyörittelen uudestaan, niin ei tuossa mielestäni edelleenkään ole kuin tukirakenteiden saamia osumia. Pintalevyt ovat suorat ja ehjät. Ehkä ajattelette tuota rampin ymmärtääkseni luonnollista nivelmäistä rakennetta, että se olisi jokin vääntymä kun ei olekaan luotisuora levyrakenne?
Kuuluuko rampin siis olla yläosastaan noin vääntyneenä v malliin "luonnollinen nivelmäinen rakenne" vai tulisiko sen olla suora. Vai onko nämä vain niitä pelkkiä tukirakenteen vääntymiä?
Screenshot_20211012-173149.jpg

Tuo ei ole rampin yläsosa, vaan rampin yläossa on sellainen erillinen nivelletty kärki, joka laskeutuu laiturille.

Ja jos nuo vääntymät olisi tarkoituksella tehtyjä, niin luulisi siinä myös näkyvän enemmän jotain tukirautojakin


Tuo on Rovin kuvaamaa materiaalia, jossa se on juuri ohittanut rampin yläosan nivelletyn kärjen. Eli voidaan puhua että rampin yläosasta otettu otos rampin alapäähän päin, alapää ei kokonaisuudessaan kuvassa näy, koska pimeää noin syvällä. Siinä nelos videossa aika hyvin näkyy tuo rampin painauma
Vielä toinen kuva hahmottamaan. Sininen nuoli näyttää että mistä suunnasta mihin päin kuva otettu, punainen nuoli näyttää missä on rampin yläpää, punainen viiva kuvastaa rapin keskikohtaa
NG20211012-065858.jpg
NG20211012-065858.jpg (454.96 KiB) Katsottu 525 kertaa

jasg-
Susikoski
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Joulu 23, 2014 2:24 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja jasg- »

Suurvisiiri kirjoitti:
Ti Loka 12, 2021 7:00 pm
Ramppi itsessään vaikuttaa kyllä suoralta. Kärjessä on saranoitu osuus mutta aiempi kuva ei mielestäni ollut tuosta saranoidusta osuudesta.

Linkki hieman suttuiseen mustavalkoiseen kuvaan mutta selvittää mielestäni asian.

http://www.estline.ee/en/pildigalerii/i ... ig&id=2220

Edit: tarkemmin zoomailtuani, tuo voi kyllä ollakin juuri se saranoitu kohta.
Vaikuttaisi aika hölmöltä ajella laivaan jossa ramppi on v mallinen, matalammassa tuning Pokemon pilipali autossa menis ainakin pohja paskaksi kun koko rampin keskikohdan matkalla raapisi pohjaa :lol:

Suurvisiiri
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Loka 20, 2020 2:10 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Suurvisiiri »

jasg- kirjoitti:
Ti Loka 12, 2021 7:02 pm
Tuo on Rovin kuvaamaa materiaalia, jossa se on juuri ohittanut rampin yläosan nivelletyn kärjen. Eli voidaan puhua että rampin yläosasta otettu otos rampin alapäähän päin, alapää ei kokonaisuudessaan kuvassa näy, koska pimeää noin syvällä. Siinä nelos videossa aika hyvin näkyy tuo rampin painauma
Vielä toinen kuva hahmottamaan. Sininen nuoli näyttää että mistä suunnasta mihin päin kuva otettu, punainen nuoli näyttää missä on rampin yläpää, punainen viiva kuvastaa rapin keskikohtaa
NG20211012-065858.jpg
Toi kuva selvensikin hienosti eli tosiaan poikittaiset jäykisteet rikki eikä pitkittäiset. Ihan en ollut aluksi kartalla. Juuri näin kuten sanot.

Edit: Kävin miettimään että koska tuo on rampin alapinta niin olisiko jäljet tulleet rampin osuessa keulabulbiin? Hankala kuvista sanoa että sattuuko noille kohdin.

illar
Alokas
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Loka 12, 2021 1:05 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja illar »

Tällaista on GGoE tarjonnut rampin vahinkoihin.
760s2+p2.JPG
760s2+p2.JPG (237.35 KiB) Katsottu 493 kertaa

hi3
Remington Steele
Viestit: 202
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 6:37 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja hi3 »

Niin ne poikkituennat on v-painumat ja sehän on sanottu jo vuonna 1997. Nyt oli kait kyse onko koko ramppi taipunut v-muotoon ja minä sanon, että ei ole. Ainoastaan tukirakenne, ei rampin poikkileikkaus missään suunnassa katsottuna.

hi3
Remington Steele
Viestit: 202
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 6:37 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja hi3 »

jasg- kirjoitti:
Ti Loka 12, 2021 6:38 pm
hi3 kirjoitti:
Ti Loka 12, 2021 6:02 pm
Minun mielestäni juurikin niin. Ei tuo ole vääntynyt vaan rakennettu tuohon muotoon.

Kuva
En ymmärrä, mitä koitat kuvallasi todistalla, mutta tuo ruudunkaappaus minkä laitoin on kuva keula rampista yläpäästä kuvattu alapäätä kohden, keskikohdalla ramppia näkyy nuo tukirakenteiden painaumat, samasta kohti ramppi on vääntynyt mutkalle v malliin. Aina olen itse ollut ymmärryksessä, että itse ramppi on suora ja ylä- sekä alapäässä on saranoidut "levyt". En tiedä ymmärrätkö mitä tällä haetaan takaa, toivottavasti muut ymmärtää.
NG20211012-063450.png
Piirsin tuon v painauman tuohon kuvaan, että saisi ymmärryksen mitä tarkoitan.
Sinä siis välität, että jos rampin yläpinnalle laitetaan linjari poikittain kulkusuuntaan nähden, niin rampin ajopinta on keskikohdaltaan notkolla? Olen tästä täysin eri mieltä kaiken näkemäni perusteella. Ainoa missä esiintyy vahinkoa on alapinnan tukirakenteet.

Vastaa Viestiin