Estonia

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2466
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Costa Concordia oli risteilyalus ja Estonia matkustaja-autolautta. Costalla ei ollut autokantta. Että eroja on näissä aluksissa mutta laivoja siis molemmat.

Arkipäiväinen
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 100
Liittynyt: Pe Syys 25, 2020 3:21 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Arkipäiväinen »

Amnestia kirjoitti:
Pe Heinä 23, 2021 12:00 pm
Laiva oli jo uponnut, ja JAIC oli keksinyt mielestään tyhjentävän teorian keulavisiirin irtoamisesta (joka saattaa olla se oikea teoria).

Kuinkahan vahvasti tutkijat oikeasti tutkivat siellä yhtään mitään versus kuinka paljon siellä vietettiin mukavaa laivalomaa votkan ja päivärahojen kuittailun muodossa?
JAICin tekemän tutkimuksen tehtävä oli vain ja ainoastaan käydä yksityiskohtaisesti läpi se, miten keulavisiiri on irronnut, miten mikäkin pultti on teoreettisesti saattanut vääntyä ja mitä siitä on kenties voinut seurata ja sen pohjalta todistaa, miten kaikki on oikeasti mennyt. Nämä asiat on kerrottu tällä palstalla ja muualla jo tuhanteen kertaan, mutta pakko jankata. Kuten tuossa virolaisen tutkintakomitean raportissa todetaan (2006), on käsittämätöntä, miten mahdollisia uppoamiseen vaikuttavia tekijöitä ja niihin liittyviä havaintoja pyyhittiin maton alle. Erityisesti kritisoitiin tuota pamausta, minkä jälkeen laiva kallistui rajusti. Kuten todettu, loppuraportissa on haastateltujen sanomisia peitelty ja vääristelty, mutta kyllähän sinnekin on lipsahtanut tekstiä, joka yhteenvetoa tehdessä olisi jotenkin pitänyt ottaa huomioon, esim:

- "Hän meni vuoteeseen, mutta ei ollut vielä nukahtanut, kun hän – 5–10 minuuttia myöhemmin – kuuli omituisen, tuntemattoman äänen, joka muistutti jonkinlaista iskua tai värähtelyä [4]. Hän ei osannut arvioida, mistä ääni oli peräisin, mutta sen jälkeen alus kallistui voimakkaasti oikealle."

- "Äkkiä alus tärähti ja muutamaa hetkeä myöhemmin se kallistui voimakkaasti."

- "Metallinen isku ei muistuttanut lekan ääntä, vaan kuului valtaisa, selvästi metallinen, laukausta muistuttava ääni, joka kaikui kaikkialla rungossa. Sitä seurasi pieni kallistuma. Muutamat baarissa olleet ihmiset puhuivat äänestä esittäen sellaisia kommentteja kuin: ”Nyt törmäsimme jäävuoreen.”

- Äkkiä hän heräsi, kun kuului isku ja alus keinahti voimakkaasti 3–5 kertaa. Sitten kuuluneen voimakkaan iskun jälkeen hän kuuli kaksi tai
kolme voimakasta raapivaa ääntä muutaman sekunnin välein. Alus kallistui ja esineet putoilivat pöydältä lattialle."

- ... noin 40–50 sekuntia myöhemmin hyvin voimakkaan metallisen pamahduksen. Hän huolestui, koska äänet kuulostivat siltä kuin rungon levyt olisivat antaneet periksi. Hän tajusi, että jotakin oli vialla. Hän nousi vuoteestaan. Pian sen jälkeen alus kallistui oikealle."


Nämä kommentit ovat siis ainoastaan tiivistelmämuotoisia erittäin selektiivisiä tekstejä, mutta kun niitä lueskelee, helpolla huomaa miten siellä on mielenkiintoisia havaintoja, joiden huomioon ottaminen ei ole ollut JAICin kiinnostuksen kohteena. JAIC tutki keulaportin pultteja ja saranoita ja haastattelut laitettiin dokumenttiin mukaan, jotta raportista saataisiin pitempi ja saataisiin se näyttämään kattavalta. Edit.: huvittavaa muuten, miten myös tuossa Dplayn löytämän reiän spekuloinneissa MTV:kin kirjoittaa: "Estonialta pelastuneista ihmisistä kukaan ei ole kertonut kuulleensa laivan kyljen reiän syntymisestä aiheutuneita ääniä." Heh! https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tut ... #gs.768h7j

Paljon ovat selviytyneet käyttäneet tuota termiä "pamaus", mikä raportissa on järestään muutettu muotoon "metallinen pamaus" - itse olen alusta asti naureskellut näille pommispekulaatioille, mutta toisaalta aikapommia käytettiin ensimmäisen kerran vuonna 1776 juuri sukelluveneiskussa. Estoniassa ensimmäinen pamaus kuului klo 00:00.

Avatar
Rasvamaha
Neuvoja-Jack
Viestit: 561
Liittynyt: Ti Loka 13, 2020 2:05 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Rasvamaha »

Löytykö autoramppi laivan vierestä, vai irronneena laivan etupuolelta , jos vierestä, niin kuinka se sinne voisi itsestään mennä, eihän se kellu ei, ja tuskin niin isoja virtauksia on ette ne kuljettaisi ramppia
Muistakaa jatkossakin äänestää SDP, Vasemmistoliitto, tai Vihreät. Saamme näin paskemman Suomen.

Arkipäiväinen
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 100
Liittynyt: Pe Syys 25, 2020 3:21 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Arkipäiväinen »

Rasvamaha kirjoitti:
Pe Heinä 23, 2021 3:51 pm
Löytykö autoramppi laivan vierestä, vai irronneena laivan etupuolelta , jos vierestä, niin kuinka se sinne voisi itsestään mennä, eihän se kellu ei, ja tuskin niin isoja virtauksia on ette ne kuljettaisi ramppia
Ramppi on laivan oikealla puolella, osittain runkoa vasten, eikä ole kiinni saranoista.

Brass
Olivia Benson
Viestit: 739
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 6:17 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Brass »

Arkipäiväinen kirjoitti:
Pe Heinä 23, 2021 7:08 pm
Rasvamaha kirjoitti:
Pe Heinä 23, 2021 3:51 pm
Löytykö autoramppi laivan vierestä, vai irronneena laivan etupuolelta , jos vierestä, niin kuinka se sinne voisi itsestään mennä, eihän se kellu ei, ja tuskin niin isoja virtauksia on ette ne kuljettaisi ramppia
Ramppi on laivan oikealla puolella, osittain runkoa vasten, eikä ole kiinni saranoista.
Mikä on tässä tapauksessa oikea puoli? Laivan oikea puoli on styrpuur, mutta laiva on kyljellään kallistuneena yli 130 astetta.

Ramppi on ollut vähän kuin ovi saranoillaan, mutta "karmi" yli 40 astetta vinossa. Laiva oli uppoamisen jälkeen kallellaan 120 astetta ja vuonna 2019 jo 132 astetta. Lisäksi keula on perää alempana. Tämän hetken lukemaa en ole löytänyt. Todennäköisesti "ylin" sarana on antanut ensin periksi ja ramppi on hiukan pyörähtänyt ennen alasaranan pettämistä. Vaikka ramppi on terästä, siinä on pinta-alaa melkoisesti, joten se on hiukan leijunut kaatuessaan.

Jos ramppi on avautunut jonkin ulkopuolisen tekijän takia, niin se todennäköisesti olisi samassa paikassa kuin luonnollisesti irrotessaan. Mitään kovin massiivisia laitteita sukeltajat eivät tuollaisessa operaatiossa tarvitse. Jonkinlainen paineilmalla toimiva tunkkauslaite, vinssisysteemi tms. Kun rampin yläreuna (normikäytössä) lähtee liikkeelle, niin ramppi ei enää tukeudu reunastaan laivan runkoon ja rampin paino jää kokonaan saranoiden varaan. Tuossa asennossa "yläsarana" otaa vastaan voimia, joihin sitä ei ole suunniteltu. Hitsaus pettää ja loppu on historiaa.

Todennäköisin syy on laivan vajoamisesta syntynyt rungon liike, joka on hiukan liikauttanut ramppia ja se ei enää tukeutunut reunastaan laivan runkoon. Ramppihan oli jo muutenkin hiukan auki yläreunastaan. Toinen mahdollinen syy on " yläsaranan" hitsauksen pettäminen korroosion, huonon hitsauksen tms. takia.
WW2 jälkeisen merisotahistorian suurimmat tappiot aiheuttaa maa, jolla ei ole edes kunnon laivastoa.

Arkipäiväinen
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 100
Liittynyt: Pe Syys 25, 2020 3:21 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Arkipäiväinen »

Brass kirjoitti:
La Heinä 24, 2021 12:02 pm
Mikä on tässä tapauksessa oikea puoli? Laivan oikea puoli on styrpuur, mutta laiva on kyljellään kallistuneena yli 130 astetta.

Ramppi on ollut vähän kuin ovi saranoillaan, mutta "karmi" yli 40 astetta vinossa. Laiva oli uppoamisen jälkeen kallellaan 120 astetta ja vuonna 2019 jo 132 astetta. Lisäksi keula on perää alempana. Tämän hetken lukemaa en ole löytänyt. Todennäköisesti "ylin" sarana on antanut ensin periksi ja ramppi on hiukan pyörähtänyt ennen alasaranan pettämistä. Vaikka ramppi on terästä, siinä on pinta-alaa melkoisesti, joten se on hiukan leijunut kaatuessaan.

Jos ramppi on avautunut jonkin ulkopuolisen tekijän takia, niin se todennäköisesti olisi samassa paikassa kuin luonnollisesti irrotessaan. Mitään kovin massiivisia laitteita sukeltajat eivät tuollaisessa operaatiossa tarvitse. Jonkinlainen paineilmalla toimiva tunkkauslaite, vinssisysteemi tms. Kun rampin yläreuna (normikäytössä) lähtee liikkeelle, niin ramppi ei enää tukeudu reunastaan laivan runkoon ja rampin paino jää kokonaan saranoiden varaan. Tuossa asennossa "yläsarana" otaa vastaan voimia, joihin sitä ei ole suunniteltu. Hitsaus pettää ja loppu on historiaa.

Todennäköisin syy on laivan vajoamisesta syntynyt rungon liike, joka on hiukan liikauttanut ramppia ja se ei enää tukeutunut reunastaan laivan runkoon. Ramppihan oli jo muutenkin hiukan auki yläreunastaan. Toinen mahdollinen syy on " yläsaranan" hitsauksen pettäminen korroosion, huonon hitsauksen tms. takia.
Oikea puoli varmaan siis styyrpuur. Tuo kuva missä sitä havainnollistetaan ei ihan hahmotu minulle. Käykää tutkimassa https://www.delfi.ee/artikkel/94054877/ ... e-vajadust (aika 44:45)
(vöörirampi lebab vaste laiva kärel = ajoramppi makaa laivaa vasten). Tuolla on paljon kuvia tuosta vöörerampista, joista asia varmaan hahmottuu paremmin.

Avatar
Rasvamaha
Neuvoja-Jack
Viestit: 561
Liittynyt: Ti Loka 13, 2020 2:05 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Rasvamaha »

Laivaa vasten, laivan vieressä, enemmän minulle kertoisi , kun olisi joku virallinen hahmotelma/piirros, että missä se ramppi on ja miten päin.
Muistakaa jatkossakin äänestää SDP, Vasemmistoliitto, tai Vihreät. Saamme näin paskemman Suomen.

Arkipäiväinen
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 100
Liittynyt: Pe Syys 25, 2020 3:21 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Arkipäiväinen »

Rasvamaha kirjoitti:
La Heinä 24, 2021 3:06 pm
Laivaa vasten, laivan vieressä, enemmän minulle kertoisi , kun olisi joku virallinen hahmotelma/piirros, että missä se ramppi on ja miten päin.
Tuolta löytyy esityksen slaidit englanniksi - ei muuta kuin analysoimaan: https://pilv.mkm.ee/s/sWqlesShxLKcUM2# (viimeisin tiedosto) Lisäksi siellä on paljon muuta mielenkiintoista matskua, erityisesti nuo videot missä Arikas esittelee tutkimusta. Siellä esitellään liikkuvaa kuvaa laivalta, mistä hahmottaa paljon paremmin. Pitää katsella lisää...

factlover
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 102
Liittynyt: La Loka 17, 2020 2:39 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja factlover »

Tämä on mielenkiintoinen:
https://www.facebook.com/permalink.php? ... 0274711852

On tutkittu myös paikkaa, josta visiiri nostettiin. Visiirin kohta peitetty kivillä. Miksi?

EDIT: Siellä on siis visiirin muotoinen kivikasa meren pohjassa.

ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 901
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

factlover kirjoitti:
Su Heinä 25, 2021 2:04 pm
On tutkittu myös paikkaa, josta visiiri nostettiin. Visiirin kohta peitetty kivillä. Miksi?

EDIT: Siellä on siis visiirin muotoinen kivikasa meren pohjassa.
Ei oma mielikuvitus riitä keksimään yhtään syytä mitä tuossa paikassa nyt olisi salattavaa. Kyllähän se visiiri on siihen kuopan jättänyt mutta siinä kaikki. Vai onko tuohon kohtaan haudattu jotain mitä ei haluta löydettävän kuten se väitetty atlanttilukon pultti joka tarinoiden mukaan heivattiin tutkintakomission jäsenen toimesta helikopterista tarpeettomana takaisin mereen? Mistä se pultti muuten edes löytyi oliko visiirissä kiinni vai mitä netti ei tarjoa tähän legendaan oikein mitään sen tarkempaa tietoa (tai en osaa sitä tietoa etsiä).

factlover
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 102
Liittynyt: La Loka 17, 2020 2:39 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja factlover »

Tästä herää kyllä väistämättä taas kysymyksiä, mistä visiiri oikeasti löydettiin ja mistä se nostettiin ylös. Entä jos kaikuluotaimella ”löydettiin” tuo visiirinmuotoiseksi tehty kivikasa ja visiiri kuitenkin nostettiin ylös rungon vierestä...

Miksi kukaan olisi asetellut meren pohjaan kiviä siten, että niistä muodostuu 3d-malli visiiristä.

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10528
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

Eikös sinne jossain vaiheessa jotain merenalaista muistomerkkiä puuhattu, olisiko tuo nyt sitten se?

Avatar
sikakoira
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 25883
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2017 8:50 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja sikakoira »

^
Eipä kyllä muistu mieleen moista ja aika omituistahan se muistomerkki sitten visiirin löytöpaikalle olisikin pystyttää kun koko visiirikin on pois kuljetettu. :lol:
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti

Mies 1968
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 110
Liittynyt: Ke Loka 23, 2019 10:11 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Mies 1968 »

factlover kirjoitti:
Su Heinä 25, 2021 3:39 pm
Tästä herää kyllä väistämättä taas kysymyksiä, mistä visiiri oikeasti löydettiin ja mistä se nostettiin ylös. Entä jos kaikuluotaimella ”löydettiin” tuo visiirinmuotoiseksi tehty kivikasa ja visiiri kuitenkin nostettiin ylös rungon vierestä...

Miksi kukaan olisi asetellut meren pohjaan kiviä siten, että niistä muodostuu 3d-malli visiiristä.
Kuten kirjoitat, tai sitten visiirin hinaamiseen laivalta valituksi tulleelle löytöpaikalle käytettiin tarvikkeita mitä ei voitu nostaa vaan ne piti peittää.

ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 901
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

Estonia paikannettiin 30.9
Keulavisiiri Löydettiin 18.10
Keulavisiiri nostettiin vasta 18.11
Rockwaterin tutkimukset alkoi 2.12

Tuossa nyt virallisista dokumenteista kaivetut päivämäärät. Ehkä eniten ihmetyttää miksi visiirin löytymisestä nostoon kesti tasan kuukausi? Avaintodiste koko onnettomuudessa ja hirveä paine päällä kansat vaativat vastauksia ja hallitukset puun ja kuoren välissä. Mikä otti siis noin kauan saada 56 tonnin painoinen visiiri ylös matalasta vedestä kuivalle maalle? Luulisi koko tutkimusten jumittaneen koko tuon ajan ja kiire olisi ollut mutta ei näköjään. Ja siis niissä Rockwaterin tutkimuksissa on sitä videokuvaa niistä irti leikatuista kaiteista. Ne kaiteet on leikattu irti ennen päivämäärää 2.12.

Vastaa Viestiin