Estonia

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

hi3
Remington Steele
Viestit: 202
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 6:37 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja hi3 »

jasg- kirjoitti:
Pe Loka 22, 2021 6:18 am
hi3 kirjoitti:
To Loka 21, 2021 9:39 pm
jasg- kirjoitti:
To Loka 21, 2021 7:38 pm


Mitään uusia tutkimuksiahan ei tarvittaisi tehdä, jos aikanaan onnettomuus oltaisi tutkittu. Heti Estonian uppoamisen jälkeen otettiin suurennuslasiin keulavisiirin irtoaminen. Sekin taidettiin päättää ennen kun yhtäkään todistajaa on kuultu.

Mitä helvetin tutkimista se semmonen on, että tuijotetaan yhtä asiaa, eikä oteta huomioon kaikkea muuta ympärillä olevaa.
Itseään ei tässä asiassa kismitä muu kuin se ettei uhrie ja uhrien omaisten olisi tarvinut kokea mitään tämmöistä. Asiat olisi pitänyt hoitaa oikein mitään peittelemättä että oikeus toteutuu. Nyt oltiin menossa pelkän ennalta päätetty teorian kanssa vaikka hautaan asti.

Uutta tutkimusta ollaan tehty tällä hetkellä läpinäkyvästi ja jaettu tietoa sitä mukaan kun sitä on tullut. Tässähän oli jäävuoren huippu ja kartoitus suunnitelma tulevan vuoden tutkimuksiin.
Ja hienosti väritetty faktoja :D

Heti aamun valjettua tuli jo pelastuneilta havaintoja, että visiiri puuttui keulasta kun laiva upposi. Joten mitäpä luulet, että lähdetään heti selvittämään ensisijaisesti?
Laivan uppoamisen kannalta ei ole ilmennyt yhtään mitään mikä antaisi osviittaa etteikö alkuperäinen tutkintaraportti pidä kutinsa.
Aamun valkeamisella ja uppoamisajankohdalla on eroa monta tuntia, ota laskin käteen ja laske. Vai soittiko joku matkapuhelimella ilmottaakseen visiirin uupumuksesta, samalla kun kamppailee hengestään laivan kyljen päällä.? Vai oliko se sittenkin se alus joka poimi tyypin tai pari merestä ja häipyi?Eiköhän se uppoamisteoria ole päätetty heti kun tieto saatiin Estonian ongelmista. Eihän tuo JAICin "tutkiminen" puhu minkään muun puolesta että visiiri on irronnut ja ramppi auennut. Siinä ollaan niin kovanluokan "tutkijoita" että jätetään silminnäkijä havaintoja sivuun jos ne ei tue omia teorioita. Eräskin JAICin jäsen väitti loppuun asti ettei siellä mitään reikiä ole.
Mitä yrität aikajanalla kiistää? Kyllä se nyt ihan looginen ketju on, että ensin pelastettiin ja aamusta kun pelastusoperaatio alkoi olla ohi ja pelastuneet saatu lämpimään ja hieman tokenemaan kokemastaan niin alettiin kokoamaan tutkintaa ja kuulemaan pelastuneita. Se oli ensimmäisenä aamuna kun tutkintakomission suuntaan tuli jo puheita pelastuneilta (konemestari mm), että hän näki laivan uppoamisen ja visiiri puuttui. Sitten tuli usealta muultakin sama havainto, joten lähdettiin pikaisesti selvittämään tätä asiaa ja pari päivää myöhemmin sukellukset vahvistivat visiirin puuttumisen. Tästä taas seurasi luonnollisesti visiirin etsiminen ja miettiminen miksi se irtosi ja mitä laivalle tapahtui viimeisen tunnin aikana.

WTC torneihin törmää terroristien lentokoneet, niin olisiko sielläkin pitänyt jättää se tutkintalinja heti helvettiin ja alkaa miettiä onko tämä valtion salaliitto ja tornien runkoon oli piilotettu räjähteitä...

hi3
Remington Steele
Viestit: 202
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 6:37 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja hi3 »

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000003371998.html

"Uponneesta autolautta Estoniasta otetut videokuvat kertovat, että alus on menettänyt keulavisiirinsä ja sen takana oleva vesitiivis keulaportti on yläosastaan noin metrin verran auki. Turman tutkijoiden mukaan vesi on päässyt aukosta esteittä autokannelle ja kaatanut laivan.


Estonia-turmaa tutkiva kansainvälinen komissio julkisti sukellusrobotin ottamat videokuvat maanantaina Turussa. Niissä ei visiiriä näy lainkaan. Sen sijaan kuvat kertovat, että visiirin kiinnikkeet ovat murtuneet ja suurin osa kumitiivisteistä on poissa. Vain pala on jäljellä.


Visiiri on irrotessaan repinyt auki myös laivan runkoa.


Tutkimuskomissio ei pysty kertomaan, miksi visiiri on poissa ja keulaportti auki.


Onnettomuudesta pelastunut Estonian konemestari kertoi maanantaina keulavisiirin puuttuneen, kun hän lähti laivasta.


Suomen viranomaiset jatkoivat matkustajalaivojen tarkastuksia ja asettivat kaksi työryhmää tutkimaan, miten lauttojen turvallisuutta voitaisiin parantaa. Liikenneministeri Ole Norrbackin mukaan lauttojen keulaportteja on ehkä hitsattava kiinni, jos Estonia-turman syy löytyy keulan pettämisestä. Portit hitsattaisiin niiltä aluksilta, jotka kulkevat pitempiä pätkiä avomerta eli lähinnä linjoilla Helsinki-Tukholma ja Helsinki-Travemünde."

Uutinen 4.10.1994.

Kiinnitättekö huomion samaan kuin minä? Boldasin itselleni mielenkiintoisimman asian. Mihin tuo kommentti viittaa :?:

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

"Viimeisenä päivänä Tallinnassa alusta käytettiin Viron merenkulkulaitoksen tarkastajien koulutusohjelmassa. Tällöin pidettiin Pariisin sopimuksen (Paris MOU ks. 9.1) mukainen satamatarkastusharjoitus. Tarkastajaharjoittelijat suorittivat perusteellisen satamatarkastuksen ja heitä valvoi ja opasti kaksi kokenutta Ruotsin merenkulkulaitoksen tarkastajaa. Harjoituksen yhteydessä laadittiin Pariisin sopimuksen mukainen tarkastuspöytäkirja. Pöytäkirja on tämän raportin liitejulkaisussa (Supplement 223).
Komissio on kuullut harjoitusta johtaneita tarkastajia ja he ovat kertoneet, että alus oli hyvässä kunnossa ja sitä hoidettiin hyvin. He eivät havainneet sellaisia epäkohtia, joihin olisi pitänyt puuttua tai jotka olisivat antaneet aihetta vakaviin huomautuksiin, jos kysymyksessä olisi ollut todellinen satamatarkastus. Eräitä puutteita kuitenkin havaittiin. Esimerkiksi keulavisiirin kumitiivisteet olivat kuluneet ja naarmuuntuneet ja ne olivat uusimisen tarpeessa ja eräiden autokannen vesitiiviiden luukkujen kannet olivat auki ja niiden kunnosta päätellen ainakin yksi niistä oli yleensä auki. Kuulemisessa todettiin myös, että ruotsalaiset tarkastajat olivat havainneet “välinpitämättömyyttä lastiviivasopimukseen liittyviä seikkoja kohtaan” tavattuaan aluksen päällystöä harjoituksen aikana." (lainaus JAIC-raportti)

Se mitä tuosta mietin ^että ilmeisesti vesitiiviit luukut on eriasia kuin vesitiiviit ovet? Keskusteluissa netin kätköissä oli jossakin maininta että hyvin pitkälti Estonian lasti olisi ylipäätään ollut vain kumikiiloilla ja käsijarruilla "kiinni" matkojen aikana. Että sellainen oli osin käytössä aluksilla noihin aikoihin. Lisäksi löysin mainintoja että JAIC-raportissa kellonajat eivät olisi ihan kohdallaan. Eli siellä on sivutettu lausuntoja joissa äänet keulasta olisivat kuuluneet jo aiemmin. Löytyi mainintoja että autokannelta olisi kuulunut ääniä kun rekka pyörii ympäri. Mitä se sitten tarkoittaakaan että "pyörii ympäri"?
Jotakin mainintoja näin että Meyer-telakan tutkimus olisi väittänyt että rekka tai rekat lähtivät liikkeelle ja törmäsivät autoramppiin joka painoi visiirin auki ja putoamaan.

Kellonajoista sen verran että Silver Lindenhän kertomukset kellonajoista jne. muuttuivat kuulustelujen edetessä niin ettei lopulta niistä oikein hahmota että kävikö Linde komentosillalla lopulta ollenkaan. Oli mainintoja että osa pelastuneista koki että heitä painostettiin kuulusteluissa tai kiirehdittiin eteenpäin joten he eivät saaneet kerrotuksi asioita niin kuin halusivat ne kertoa. (ei pidä sivuuttaa selviytyneiden kertomuksia mutta tuollaisessa traumaattisessa tilanteessa ihmismieli voi tehdä tepposiaan eli muistatko kaikki tapahtumat minuutilleen. Katsoitko kelloa juuri kun jotakin tapahtui jne..?)

Lisäksi löysin tuosta Estonian reitistä pohdintaa että olisi käyttänyt kuitenkin normaalista poikkeavaa reittiä Naissaaren tuntumassa. Ilmeisesti siis pohjoisempaa reittiä. Tätä tukisi jonkun pelastuneen kertomus että hän oli nähnyt Mariellan valot jo aiemmin.

Tuossa nyt ylhäällä ^keskusteluja ja havaintoja menneiltä vuosilta mitä taas eilen tuli netistä koluttua. En ota taas kirjoitusten oikeellisuuteen kantaa. JAIC-raportin osalta teksti on faktaa tuossa alussa. Varmasti suurin osa näistä aiheista löytyy jo tästä ketjusta jostakin kohden.

edit. mitä tulee JAIC-raporttiin niin se ei etsi syyllisiä. JAIC-raportin yksi tehtävä oli myös laivaturvallisuuden kehittäminen ja kyllähän onnettomuuden jälkeen alettiin moneen asiaan kiinnittää tarkempaa huomiota laivaliikenteessä. Niitä uudistuksia on paljon mikä tulee keulaportteihin, laivan vakavuuteen, alusseurantaan tutkilla, meripelastukseen, meripelastushälyytyksiin jne jne. Eli vaikka onnettomuus oli traaginen ja surullinen niin siitä seurasi kuitenkin paljon hyviä asioita.

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Lisään vielä erään luetun asian josta en ollut aiemmin kuullutkaan. En taas ota kantaa oikeellisuuteen; eli Estonian kapteenit Arvo Andersson ja Avo Piht olivat ruokailleet turma-illan aikana yhdessä laivan ruokaravintolassa ja aina kun alus oli iskeytynyt voimakkaasti aaltoon niin Anderrson ja Piht olivat keskeyttäneet ruokailun ja näyttäneet järkyttyneiltä.

CPO
Remington Steele
Viestit: 213
Liittynyt: To Maalis 18, 2010 1:23 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja CPO »

Tässä on aina ollut se ongelma kun oikeastaan niitä tutkintoja on kaksi. On laivavalmistajan tutkinta ja on JAIC:n tutkinta.
Laivavalmistajan tutkintaa aina painetaan maan rakoon sillä, että on kuulemma tarkoituksenhakuinen ja sillä pyritään vain pääsemään ulos vastuusta. No lopultahan Ranskassa ihan muutama vuosi sitten oikeus päättikin ettei laivanvalmistajalla ole vastuuta Estonian uppoamisessa.

Eli se mikä aiheuttaa mun mielestä eniten ongelmia on juuri se paljonko kukin antaa painoarvoa laivavalmistajan väitteille koskien virallista raporttia. Mielestäni näitä ei voi pelkällä olankohautuksella sivuuttaa koska kyse nyt on sentään koko aluksen rakentaneen firman vastaväitteistä.
Ja siinä taas päästään siihen, että niitä väitteitä pitäisi jotenkin pystyä poissulkemaan mutta siinä taas on virallinen taho epäonnistunut pahemman kerran. Joko tahallaan tai huonon jälkihoidon seurauksena.
Se, että aluksen tehnyt telakka pyrki viemään tutkintaa pois visiiristä ja sen mahdollisista heikkouksista, on yksi syy miksi pohdin, oliko aluksen visiirikonstruktio ylipäätään riittävä kaikkiin Itämerenolosuhteisiin. Toki mahdolliset oikeuden käynnin tuomat korvausvaateet varmaan myös laittoivat kaikki hälytykset päälle ja vastuusta pyrittiin rimpuilemaan pois millä keinoilla tahansa.
Valitettavasti taloudellisuus(eli raha) menee turvallisuuden edelle miltei aina, joten suunnittelussa on varmasti haluttu maksimoida visiirin käytettävyys mikä tukisi nopeaa lastinkäsittelyä=raha. Materiaaleissa ja niiden vahvuuksissa voidaan myös säästää, jolloin saadaan kilpailukykyisempi tarjous liikkeelle, ja vaikka paperilla uuden aluksen turvallisuustaso olisi riittävä, voidaan pohtia miten mahdollinen laskettua kovempi rasitus(vaikeat jäätalvet, paljon avomeriajoa etelä-lounaaseen=hallitseva aallokon suunta vastapalloon ajettaessa) vaikuttaa vuoisien saatossa visiiriin. Voisi ajatella, että Itämerenliikenteeseen tulleiden matkustajarollikoiden suunnittelijatkin olivat siinä uskossa, että eihän tuollaiseen lätäkköön voi noin suuret alukset upota, jolloin tämä Itämeren luonnonvoimien aliarvioiminen on ollut kollektiivinen ansa koko merenkulkualalla.
Aluksen tilauserittelystä selviäisi, millaisiin maksimiolosuhteisiin alus oli tilattu, mutta on varmaan vaikea arvioida jälkeenpäin mitä kaikkea vuosien saatossa käytönaikainen rasitus oli visiirille tehnyt.
"Viron merenkulkulaitoksen tarkastajien koulutusohjelmassa. Tällöin pidettiin Pariisin sopimuksen (Paris MOU ks. 9.1) mukainen satamatarkastusharjoitus. Tarkastajaharjoittelijat suorittivat perusteellisen satamatarkastuksen ja heitä valvoi ja opasti kaksi kokenutta Ruotsin merenkulkulaitoksen tarkastajaa. Harjoituksen yhteydessä laadittiin Pariisin sopimuksen mukainen tarkastuspöytäkirja. Pöytäkirja on tämän raportin liitejulkaisussa (Supplement 223).
Komissio on kuullut harjoitusta johtaneita tarkastajia ja he ovat kertoneet, että alus oli hyvässä kunnossa ja sitä hoidettiin hyvin. He eivät havainneet sellaisia epäkohtia, joihin olisi pitänyt puuttua tai jotka olisivat antaneet aihetta vakaviin huomautuksiin, jos kysymyksessä olisi ollut todellinen satamatarkastus. Eräitä puutteita kuitenkin havaittiin. Esimerkiksi keulavisiirin kumitiivisteet olivat kuluneet ja naarmuuntuneet ja ne olivat uusimisen tarpeessa ja eräiden autokannen vesitiiviiden luukkujen kannet olivat auki ja niiden kunnosta päätellen ainakin yksi niistä oli yleensä auki. Kuulemisessa todettiin myös, että ruotsalaiset tarkastajat olivat havainneet “välinpitämättömyyttä lastiviivasopimukseen liittyviä seikkoja kohtaan” tavattuaan aluksen päällystöä harjoituksen aikana." (lainaus JAIC-raportti)
Tuosta käy myös ilmi, että Viron merenkulkuhallinto oli lapsenkengissä, ja kuten aikaisemminkin kirjoitin, ruotsalaiset kädestä pitäen kouluttivat tarkastajia. Huomasin myös, että tuohon raporttiin on käsialan perusteella tehnyt huomioita kaksi eri henkilöä. Se mitä JAIG raportti kertoo puutteista, on tarkastajien suullisesi kertomaa, sillä raportista ei luettuna voi päätellä, että "Bow door" on visiiri, eikä autokantta mainita ollenkaan(tuossa Bulkhead decks puutteessa). Vaikka päällisin puolin tarkastuksessa ei minunkaan silmiin ole mitään veret seisauttavaa, niin kirjattuja ongelmia on juuri visiiriin ja vesitiiviyteen liittyen(näillä ei muuten tarkoiteta kongien vesitiiviitä ovia, vaan muita luukkuja jotain tuolla on). Lisäksi useassa vaaditussa manuaalissa tai ohjeessa sekä lastinkiinnitystarvikkeissa on ollut sanomista, ja tämä kielii henkilöstön asenteesta turvallisuutta kohtaan.

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Eräs puheenvuoro Estoniasta. Tuo vaan vähän uusia tai vaiettuja näkökulmia onnettomuuteen. Oheinen artikkeli vain tuon kirjoittajan näkemys enkä ota kantaa suuntaan tai toiseen.

"M/S ESTONIA. Se mistä ei sovi puhua."
Esko Karinen
1.10.2020 7:38
päivitetty 1.10.2020 7:38

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/esko-k ... ovi-puhua/

Avatar
Rasvamaha
Neuvoja-Jack
Viestit: 561
Liittynyt: Ti Loka 13, 2020 2:05 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Rasvamaha »

MissMallard kirjoitti:
Pe Loka 22, 2021 1:34 pm
Eräs puheenvuoro Estoniasta. Tuo vaan vähän uusia tai vaiettuja näkökulmia onnettomuuteen. Oheinen artikkeli vain tuon kirjoittajan näkemys enkä ota kantaa suuntaan tai toiseen.

"M/S ESTONIA. Se mistä ei sovi puhua."
Esko Karinen
1.10.2020 7:38
päivitetty 1.10.2020 7:38

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/esko-k ... ovi-puhua/
M/S ESTONIA. Se mistä ei sovi puhua.
Esko Karinen
Esko Karinen
1.10.2020 7:38
päivitetty 1.10.2020 7:38
4
111

Estonian uppoamisessa on elementtejä joista on ollut mukavinta vaieta. Aluksesta pelastui uskomattoman vähän ihmisiä. Jossakin mättää ja isosti, ja näistä syistä on ollut parasta vaieta. Tapahtumasarja on niin nolo jo muutenkin.

Nyt kun aikaa on kulunut, kenties olisi aika sanoa syyt julki:

Ahneus

Laiva suunniteltiin ahneus-periaate edellä. Tila on maksimoitava samalla kun pellin kulutus on minimoitava. Periaate johti rakenteeseen, jossa keulavisiiri oli niin läheisessä liitossa ajorampin kanssa, että visiiri irrotessaan repäisi ajorampin auki.

Terveiden suunnitteluperiaatteiden mukaan näiden pitää olla erillisiä järjestelmiä. Mutta ahneus voitti, tällä saatiin muutama metri lisää autokantta samalla peltimäärällä.

Ruumisarkku

Vielä vakavammat seuraukset ahneus sai matkustajatiloissa. Tilat oli maksimoitava, jolloin eliminoitiin mahdollisuus päästä pois aluksesta. Normaalisti tämäntyyppisissä aluksissa on sisäänotto kyljessä, jollaiset nyt on rakennettukin sisaralukseen. Tämä sisäänotto mahdollistaa pääsyn alakansilta ulos tarvitsematta nousta ylimmälle kannelle.

Estoniassa oli täysin sileät kyljet. Tällä saatiin muutama neliö lisätilaa cafeterialle tai hyteille.

Nämä suunnitteluvirheet eivät ole vahinkoja vaan tietoisia ohituksia. Tähän ahneuspiirileikkkiin ovat syyllistyneet kaikki osapuolet. Tilaaja etunenässä, mutta yhtä hyvin voi osoittaa sormella kaikkia osallisia, varsinkin niitä viranomaisia jotka ovat rakenteet hyväksyneet.

Nämä ovat niitä suomalaisten (ja ahvenanmaalaisten) tekemiä virheitä, joista vaietaan.

Degeneroitunutta laivaväkeä

Autolautta on siisti sisätyöpaikka. Ollaan lämpimässä ja muutaman vuoden kuluttua tuntuu, että eihän tuonne ulos voi mennä. Uppoamispaikalla on myrsky, joten ei voi mitään. Tämä koskee siis niitä muita autolauttoja jotka ovat olleet paikalla.

Ennenvanhaan purjelaivakokemus on ollut pakollista päällystölle. Tämä oli lisäsyy sille, miksi nimenomaan Suomessa niin pitkään pystyttiin purjehtimaan isoilla purjelaivoilla. Hyvin useat miehistön jäsenet itse asiassa maksoivat siitä, että pääsivät töihin ja taatusti kaikki perämiehet.

Muissa maissa purjekoululaivoja on edelleen käytössä ja hyvästä syystä. Päällystöstä toivon mukaan katoaa tällä tavoin pelko elementtiä kohtaan. Purjelaiva on olennaisesti ulkotyöpaikka.

Lähin meistä lukien on purjekoululaiva MIR, josta valmistuu Pietarissa osaavaa laivaväkeä. Ja sellaista jolle merielementti on tullut tutummaksi kuin meikäläiselle päällystölle.

En muuten yhtään tiedä, onko purjehduskoulutusta merivoimissa. Muiden maiden merivoimissa kyllä on. Fregatti Suomen Joutsen oli merivoimien koulutusalus.

90-luvun asenteet

Hitusen on saattanut vaikuttaa sekin, että virolaista laivayhtiötä on pidetty kilpailijana. Kenties kaikki olisi pantu peliin, mikäli vahinko olisi tapahtunut punaiselle tai valkoiselle lautalle.

Nykyään kai enää harva katsoo virolaisia alaspäin. Tuohon aikaan tilanne oli toinen.

Se vaiettu asia

Suomalaisilla autolautoilla, ja itse asiassa kaikilla kaupallisilla aluksilla on MOB-vene. Man Over Board. Vene on siltä varalta jos joku putoaisi veteen. MOB-vene voidaan laskea kaikissa oloissa veteen. Rahtialuksissa se on usein korkealla veteen sojottavilla kiskoilla. Tällaisessa kun laitetaan turvavyöt kiinni, vene putoaa korkealta ja tekee kunnon sukelluksen osuessaan veteen. Tätä rakennetta ei ole autolautoissa, mutta niissä ihan taatusti on MOB-vene.

Syynä siihen, ettei MOBeja laskettu, on se, ettei niitä olisi pystytty nostamaan takaisin. Just joo, kai ne olisi voitu kerätä pois myöhemmin, vaikka viikon päästä jollei aikaisemmin olisi kerinnyt.

MOB-veneet olisi pitänyt varustaa huovilla ja kuumilla sokerijuomilla. Syy ennenaikaiseen kuolemaan kylmään veteen joutuneilla on usein se, että käytettävissä oleva energia loppuu. Juoman ei olisi tarvinnut olla vättämättä edes kuumaa, ihan cokiskin auttaa, antaa polttoainetta keholle. Nopeimmin energiaa saa alkoholista, ehkä naukku konjakkia pelastuneille olisi ollut paikallaan.

Mielialalla on suuri vaikutus pelastumiseen. Vitutukseen kuolee erityisen nopeasti jos on alusvaatteisillaan kylmässä meressä. Tilannetta parantaa kovasti jos voi kokea että joku edes yrittää auttaa.

MOBin miehistöllä olisi pitänyt olla pelastautumispuvut (niitäkin löytyy joka laivasta) ja he olisivat mm. voineet auttaa pelastettavia nousemaan pelastuslautoille ja kääriä näitä peitteisiin.

Päätehtävä olisi ollut kuitenkin jakaa juomaa ja lämmintä.

Kapteenin määräysvalta

Osalla paikalla olleiden autolauttojen laivaväestä olisi ollut halu auttaa. Suorastaan polttava halu. Kapteeni kielsi lähtemisen.

Tämä on surullista, mutta merellä kapteenin sana on laki. Tämä on hiukan antiikkista mutta näin se vaan on. Lentoliikenteessä on ehkä paremmin päästy yli johtamisongelmista, mutta toistaiseksi meriliikenteessä ei olla oikein päästy yli tällaisesta auktoriteettiajattelusta.

Muut syyt

Estoniaan on tullut repeämä sen osuessa pohjaan. Se ei liity onnettomuuteen.

Suomalainen onnettomuustutkinta on vältellyt onnettomuuden todellisia syitä, ahneutta ja kyvyttömyyttä ja löytänyt syntipukin saksalaisesta hitsarista. Todella säälittävää.

Suurin syyllinen on ahneus. Ahneuden pahin ilmentymä on ollut ajaa täyttä höyryä vastamyrskyyn. Tästä virheestä on tehnyt päätöksen aluksen kapteeni. Suurimman syyllisyyden kantaa Estonian kapteeni, rauha hänen sielulleen.
+4
Esko Karinen
Esko Karinen
Kopsasin jutun ennen kuin se siirtyy maksumuurin taakse, tai muokkaavaat sitä
Muistakaa jatkossakin äänestää SDP, Vasemmistoliitto, tai Vihreät. Saamme näin paskemman Suomen.

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10561
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

^
Muuten ihan asiaakin, mutta hieman överiksi meni tuo muiden paikalle tulleiden laivojen syyllistely, muun muassa siitä että ei mukamas haluttu toimia ripeämmin ja avuliaammin koska oltiin kateellisia virolaisille, mitä vittua tuo tuollainen väite on?? siellä teki aikoinaan paikalle päässeet laivat sen minkä kykeni ja kyseenalaistamatta sitä mennäänkö apuun vai jatketaanko omaa risteilyä.
Ei ne pelastustoimet vaan tuollaisessa säässä ja merenkäynnissä ole mitään helppoa hommaa eikä se todellakaan käy niin että sinne vaan vedetään täysikokoisella risteilyaluksella täyttä höyryä päätä pahkaa keskelle tapahtumapaikkaa meressä sinnittelevien ihmisten keskellä, kun tarkoitus on kai kuitenkin yrittää saada ne ihmiset sieltä merestä pois yhtenä kappaleena ja hengissä eikä tehdä niistä lihamureketta silpomalla ne potkureihin tai aallokossa laivan kylkeä vasten hakkautumalla.

Ja että oikein kuumaa sokerijuomaa ja huopia mob-veneisiin ja veneet molskista vaan aaltojen keskelle, kylläpä kuulostaa helpolta, Esko on varmaan itse harjoitellut kuinka näppärästi tuollainen pilkkopimeässä myrskyssä onnistuu,Esko olisi varmaan itsekin sukeltanut sukkana laivan kannelta mereen etsimään estoniaa meren pohjasta ja aukomaan ikkunoita pelastaakseen loukkuun jääneitä ihmisiä.

Pahoittelut että tuo kirjoitus sai tunteet pintaan, pistää vaan vihaksi tuo että lähes suurin syy onnettomuuden vakavuudesta yritetään kaataa paikalle saapuneiden auttajien niskaan ja kyseenalaistetaan heidän ammattitaitonsa ja halukkuutensa toimia tuollaisessa tilanteessa, siinä nimittäin käsittääkseni kapteenilta (kuin myös miehistöltä) vaaditaan jo melkoista ammattitaitoa ja kylmähermoisuutta pitää iso matkustajalautta paikoillaan tuollaisessa myrskyssä, mahdollisimman pienellä potkureiden käytöllä ettei aiheutettaisi ylimääräisiä uhreja keskellä meressä kamppailevia ihmisiä.

CPO
Remington Steele
Viestit: 213
Liittynyt: To Maalis 18, 2010 1:23 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja CPO »

MissMallard kirjoitti:
Pe Loka 22, 2021 1:34 pm
Eräs puheenvuoro Estoniasta. Tuo vaan vähän uusia tai vaiettuja näkökulmia onnettomuuteen. Oheinen artikkeli vain tuon kirjoittajan näkemys enkä ota kantaa suuntaan tai toiseen.

"M/S ESTONIA. Se mistä ei sovi puhua."
Esko Karinen
1.10.2020 7:38
päivitetty 1.10.2020 7:38

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/esko-k ... ovi-puhua/
Tuon kirjoituksen voi jättää omaan arvoonsa, kirjoittaja ei tiedä mistä puhuu. Ei pitäisi alkaa virheitä edes perkaamaan, mutta pari noin esimerkiksi alla.
Estoniassa oli täysin sileät kyljet
Estoniassa oli luukkuja myös kyljissä
Ollaan lämpimässä ja muutaman vuoden kuluttua tuntuu, että eihän tuonne ulos voi mennä.
Ihan höpö höpö juttua
Suomalaisilla autolautoilla, ja itse asiassa kaikilla kaupallisilla aluksilla on MOB-vene. Man Over Board. Vene on siltä varalta jos joku putoaisi veteen. MOB-vene voidaan laskea kaikissa oloissa veteen.
Tähän saakka oikein, mutta sitten:
Rahtialuksissa se on usein korkealla veteen sojottavilla kiskoilla. Tällaisessa kun laitetaan turvavyöt kiinni, vene putoaa korkealta ja tekee kunnon sukelluksen osuessaan veteen.
Tämä ei ole MOB vene, vaan Freefall lifeboat, jolla hlöstö rahtialukselta voi evakuoida itsensä.
Syynä siihen, ettei MOBeja laskettu, on se, ettei niitä olisi pystytty nostamaan takaisin. Just joo, kai ne olisi voitu kerätä pois myöhemmin, vaikka viikon päästä jollei aikaisemmin olisi kerinnyt.
MOB voidaan nostaa takaisin alukseen. Sillä nimensä mukaan haetaan mereen pudonnut henkilö, jonka jälkeen vene ja miehistö nostetaan takaisin kannelle.
Nopeimmin energiaa saa alkoholista, ehkä naukku konjakkia pelastuneille olisi ollut paikallaan.
Taas ihan höpö höpöä
Osalla paikalla olleiden autolauttojen laivaväestä olisi ollut halu auttaa. Suorastaan polttava halu. Kapteeni kielsi lähtemisen.
Autolautat eivät siinä kelissä voineet tehdä juuri mitään. Keli ei mahdollistanut omaa henkilöstöä riskeeraamatta laskea mereen auttajia/muuta kalustoa, vaikka sitäkin yritettiin isolla riskillä. Kyllä ne kapteenitkin ihan varmasti halusi tehdä kaikkensa.

Avatar
Rasvamaha
Neuvoja-Jack
Viestit: 561
Liittynyt: Ti Loka 13, 2020 2:05 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Rasvamaha »

Rasvamaha kirjoitti:
To Loka 21, 2021 11:56 pm
Näkyykö teidän mielestänne kuolleen kasvot tai pää ajassa 0.16s --> https://youtu.be/J2kn-4JLALI

Tönäseekö se irtopään ikkuna aukosta pihalle ?

Vai kuvittelenko minä omiani...
Hä, mitä muut mieltä ?
Muistakaa jatkossakin äänestää SDP, Vasemmistoliitto, tai Vihreät. Saamme näin paskemman Suomen.

Insomnia
Harjunpää
Viestit: 347
Liittynyt: Ti Joulu 03, 2019 4:28 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Insomnia »

Rasvamaha kirjoitti:
Pe Loka 22, 2021 2:19 pm
Rasvamaha kirjoitti:
To Loka 21, 2021 11:56 pm
Näkyykö teidän mielestänne kuolleen kasvot tai pää ajassa 0.16s --> https://youtu.be/J2kn-4JLALI

Tönäseekö se irtopään ikkuna aukosta pihalle ?

Vai kuvittelenko minä omiani...
Hä, mitä muut mieltä ?
Ihan saman huomasin minäkin, kun näitä vanhoja videoita katselin. Sivutin asian vain oman mielen kepposena, mutta kyllähän tuo nyt uudelleen katsottuna päältä näyttää :shock: Voiko ruumis hajota tuohon kuntoon parissa kuukaudessa suht kylmässä vedessä (+6c°) ? Kun saman sukelluksen toisessa videossa yhdessä hytissä käydessään värikuvassa näkyy selvästi jalat (sääret, polvet ja vähän reisiä) ylänurkassa. Kuvaus loppui siihen ja seuraava kuva olikin jo taas käytävältä.

Avatar
Rasvamaha
Neuvoja-Jack
Viestit: 561
Liittynyt: Ti Loka 13, 2020 2:05 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Rasvamaha »

Insomnia kirjoitti:
Pe Loka 22, 2021 2:41 pm
Rasvamaha kirjoitti:
Pe Loka 22, 2021 2:19 pm
Rasvamaha kirjoitti:
To Loka 21, 2021 11:56 pm
Näkyykö teidän mielestänne kuolleen kasvot tai pää ajassa 0.16s --> https://youtu.be/J2kn-4JLALI

Tönäseekö se irtopään ikkuna aukosta pihalle ?

Vai kuvittelenko minä omiani...
Hä, mitä muut mieltä ?
Ihan saman huomasin minäkin, kun näitä vanhoja videoita katselin. Sivutin asian vain oman mielen kepposena, mutta kyllähän tuo nyt uudelleen katsottuna päältä näyttää :shock: Voiko ruumis hajota tuohon kuntoon parissa kuukaudessa suht kylmässä vedessä (+6c°) ? Kun saman sukelluksen toisessa videossa yhdessä hytissä käydessään värikuvassa näkyy selvästi jalat (sääret, polvet ja vähän reisiä) ylänurkassa. Kuvaus loppui siihen ja seuraava kuva olikin jo taas käytävältä.
Tässä videossa Dave sanoo ajassa 2.10 että pahasti maatunut ruumis --> https://youtu.be/uDyQ8WYOg28

Yllättävän nopesti maatuminen alkanut, ellei sitten kalat ja ravut ole olleet asialla
Muistakaa jatkossakin äänestää SDP, Vasemmistoliitto, tai Vihreät. Saamme näin paskemman Suomen.

Insomnia
Harjunpää
Viestit: 347
Liittynyt: Ti Joulu 03, 2019 4:28 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Insomnia »

^^^ damfinin kirjoitukseen sen verran, että eihän Esko Karinen kirjoituksessaan puhunut kateudesta virolaisia kohtaan, vaan minusta tarkoitti alaskatsomisella ja kilpailijana sitä vähättelevää asennetta, mitä välillä vieläkin kuulee osalta suomalaisista. Että tuollainen pieni maa haparoivin askelin koittaa olla kuin muut länsimaat, mutta ei ihan onnistu. Kai tuolle on joku oikea sanakin, mutta ei kateus.

Yleisesti estonian uppoamisessa ja vähäistä pelastautuneiden määrää ihmeteltäessä tunnutaan jatkuvasti unohtavan se tosiasia, että suurin osa oli hyteissään (yö) ja laivalla täys blackout, yhdistettynä syksyinen myrsky-yö, niin silloin on todella pimeää :idea: (vaikka kuu näkyisikin, ei paljoa lohduta laivan sisällä käytävillä). Eli miten kukin kuvittelee itse selvityvänsä säkkipimeässä sängystä heti noustessa osaavan kävellä nopeasti alakerroksista osin seiniä pitkin (laivan kallistuminen) ja pääsevän vielä portaikoista jotenkin kansille, joiden sijaintia suurin osa ei varmasti osannut edes hahmottaa :?:

Ainakaan missään ei ole mainittu että käytävillä olisi palanut minkäänlaista hätäpoistumisvaloakaan, eli täysi säkkipimeys.

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Tuohon Erkin kirjoitukseen. Kaippa sen olikin tarkoitus vähän "ravistaa/ärsyttää" ja kärjistää. Siinähän ne tavallaan rivien välistäkin ja suoraan sanottuna syyt Estonian uppoamiseen jne. JAIC-raportti ei etsinyt syyllisiä; toki varmaan sieltäkin rivienkin välistä on luettavissa se mitä kukakin haluaa lukea ja syyksi uppoamiseen asetella.

Ehkä Erkki viittaa esim. siihen että isolle Silja Europalle pelastettiin vain yksi onnettomuuden uhri jne. Itsekin olin tuosta yllättynyt aikoinaan kun ajattelin jotenkin "tyhmästi" mielessäni että kyllähän nämä toiset laivat toisensa pelastavat ja meressä olijat jne jne. Kunnes tuli tuosta luettua ettei se nyt ollutkaan tuossa kelissä ja olemassa olevilla resursseilla ja pelastussysteemeillä niin yksinkertaista pelastaa yhtään ketään näihin muihin aluksiin jne. ps. Finnjetillähän oli myös lasti lopulta lähtenyt liikkeelle keikuttuaan aalloilla siellä pelastustehtävissä ja sen oli poistuttava turvallisuussyistä. Samoinhan Europan keulaportti otti osumaa kelistä niin ettei se nyt irrota meinannut saranoiltaan, vaan niinpäin ettei sitä saatu satamassa enää auki.
Youtubessa on muuten videonpätkiä Finnmerchantilta(ko)? (ulkomuistista tuon nyt nappasin) kun ovat pelastustehtävissä tuolla Estonian uppoamispaikalla. Ei niistä nyt paljoa muuta voi nähdä kuin että keli oli kohtuullisen raju tuolloin.

ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 902
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

MissMallard kirjoitti:
Pe Loka 22, 2021 1:34 pm
Eräs puheenvuoro Estoniasta. Tuo vaan vähän uusia tai vaiettuja näkökulmia onnettomuuteen. Oheinen artikkeli vain tuon kirjoittajan näkemys enkä ota kantaa suuntaan tai toiseen.
Ihan melkein ohi aiheen mutta tuossa kun puhuttiin ahneudesta niin Mäkelä on ainakin antanut ymmärtää että Estonia oli alkujaan suunniteltu paperille siten että komentosilta olisi ollut edempänä laivaa. Mutta ilmeisesti tilaaja oli jonkun syyn takia (estetiikka?) halunnut siirtää sitä pari metriä taakse päin. En sitten tiedä oltiinko tuossa vaiheessa ymmärretty, että näköyhteys keulavisiiriin kadotetaan mutta itse suunnitteluvaiheessa tämän suhteen tehtiin kardinaaliluokan virhe nyt kun jälkiviisaana on hyvä todeta. Tietysti turhaa jossittelua se mitä olisi tapahtunut jos komentosilta olisi nähnyt visiirin irtoamisen ja olisiko kenties ainakin enemmän porukkaa pelastettu kun oltaisiin kääntöliikkeiden kanssa toimittu toisella tavalla. Jätetään ne spekulaatiot nyt väliin.
Rasvamaha kirjoitti:
Pe Loka 22, 2021 2:49 pm
Yllättävän nopesti maatuminen alkanut, ellei sitten kalat ja ravut ole olleet asialla
Erikoista koska Dplay-dokkarissa se yksi Rockwaterin sukeltaja kertoo kuinka ruumiit olivat kuin eilen kuolleita ja osalla oli huulipunatkin paikallaan. Sai käsityksen tämän kaverin puheista että ruumiit olivat hyväkuntoisia noin muuten.

Vastaa Viestiin