Milläköhän tavalla koulutusasema ei sukellusveneen tapauksessa silloin tällöin lähde ajelulle?Rescuer kirjoitti: ↑To Loka 22, 2020 5:09 pmTuolta samalta sivulta selviää jos vain osaa lukea, että kyseinen S-169 oli tunnuksella UTS-287 21.06.1976 alkaen kiinteänä koulutusasemana, ei operatiivisessa käytössä...matalanveenmanaatti kirjoitti: ↑To Loka 22, 2020 3:25 pm Ei muuten pidä paikkaansa. Viimeinen poistui venäläisten käytöstä 2014, ja kuului vielä Itämeren laivastoon: http://russianships.info/eng/submarines/project_613.htm
Löytyy tästäkin ketjusta parikymmentä sivua sitten...
Lisäksi tuo S-169 vaihtoi nimeä matkan varrella ja Mustanmeren laivaston mukaan se otettiin pois käytöstä jo 1990. Ei aina kannata ihan luottaa noihin taulukkotietoihin vaan hakea lähteitä myös muilta sivuilta.
Surffailin vähän venäjänkielisiä sivustoja ja sieltä löytyi muun muassa tällaista tietoa vuodelta 2017.
Eli vielä 2017 tämänkin verran liikenteessä ollut Whiskey-botskeja. Trolleille luu kurkkuun.The Whiskey formed the spearhead of the Soviet navy during the first part of the Cold War, like the “gato” modernized (Guppy) for Americans. There were many transfers abroad in the late 1950s: Albania 4, Bulgaria 2, China 5, Cuba 1, Egypt 7, Indonesia 14, North Korea 4, Poland 4, Syria 1. There were also accidents, such as the S-178, sinking after a fatal collision with a refrigerated ship in 1981 in front of Vladivostok, the S80, converted into a missile launcher, in 1961, or the S-137, the famous “Whiskey on the Rocks” whose the Western press gaussed and had come up on pitfalls trying to spy on the Swedish Naval Base Karlskrona in 1981.
But overall, they were considered very successful and solid. There were still 60 in service in 1985, of which 50 were now active. In 1990, there were 18 left in reserve. On the other hand, there were many conversions and modifications, experimental test variants. This was the case of the series of 26 units of the 613V project, the range of action increased by “Jumboization”, 4 of the pole-and-shoot version (NATO “Canvas Bag”), 6 anti-ship missile launchers with 2 ramps SS-N-3 (NATO “Twin cylinder”), 6 with 4 SS-N-3 ramps on the side of the kiosk (NATO “Long Bin”), and 13 other prototypes. One of these “Whiskey” is currently visiting the USA. In addition, the S-194 is for sale in Sweden for € 250,000 and another in the USA for $ 450,000.
Lähde: https://translate.googleusercontent.com ... QAjFCJxSMw