Estonia

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

Arkipäiväinen
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 100
Liittynyt: Pe Syys 25, 2020 3:21 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Arkipäiväinen »

Olen tainnut täällä ennenkin jankata tätä, mutta ihmetten vaan. JAICin huuhaa-raportissa lukee:

"Pääkoneiden pysähtymisen jälkeen ESTONIA ajelehti noin 40 astetta kallistuneena oikea kylki vasten aaltoja. Veden sisääntulo keulasta jatkui, mutta huomattavasti hitaammin. Aallot hakkasivat ikkunoita vasten kannella 4. Ikkunat ja perässä olevat ovet murtuivat ja veden tunkeutuminen asuintiloihin pääsi alkamaan. Kun veden tulo jatkui, kallistuma ja peräviippaus kasvoivat ja alus alkoi upota."

Kuten tiedetään, autokannelta vesi ei mennyt laivan sisään vaan noista ovista ja ikkunoista. Miksi näiden ikkunoiden iskukestävyyksiä olla spekuloitu lainkaan? Tuo koko kohta on toki ristiriidassa pelastuneiden havaintojen kanssa, mutta silti ihmettelen, ettei tuota veden sisääntuloa eli laivan varsinaista uppoamissyytä ja JAICin sepitystä sille kommentoida missään.

Arkipäiväinen
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 100
Liittynyt: Pe Syys 25, 2020 3:21 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Arkipäiväinen »

Virolaisiin kapteeneihin ja konemiehiin ovat suomalaiset kuitenkin luottaneet aina. Virolaiseen voit aina luottaa.

https://www.youtube.com/shorts/os_rbH8uSEs

punch
Susikoski
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 5:32 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja punch »

damfin kirjoitti:
Ma Tammi 23, 2023 1:34 pm
Kyllähän tuo nyt taisi olla melko katkeraa kalkkia niille jotka odottivat uusien tietojen jotenkin heittävän varjon alkuperäisen raportin ylle ja vahvistavan teorioita räjähdyksistä ja sukellusveneistä.

Päin vastoin kaikki esille tullut tieto, muun muassa kyljen repeämien ja vaurioiden muodon täsmääminen merenpohjan kallion kanssa, viittaavat siihen että kaikki "uusina" esille tulleet vauriot ovat syntyneet laivan uppoamisen jälkeen pohjaan kosketuksen aiheuttamina eli uppoamisen syyksi jää edelleen se irronnut keulavisiiri.

Toki sellaista faktaahan ei ole olemassakaan joka kaikki salaliittohörhöt vakuuttaisi, varsinkin kun heidän intoaan pitää yllä se että jonkinlaista salailua kuitenkin harrastettiin eikä ihan kaikkea haluttu aikoinaan kertoa.

Salailu kylläkin liittyi juurikin laivan kuntoon, kun ei haluttu Viroa liikaa tuomita lepsuilusta ja leväperäisyydestä varsinkin kun samalla olisi jouduttu myöntämään että Ruotsillakin oli osansa asiaan sormien läpi katsomisessa.
Onhan tässäkin salailussa syyllisyyttä kerrakseen, sellaisen 852 ihmishengen verran. Ei sen salaliiton tarvitse liittyä mihinkään epätodennäköisimpiin vaihtoehtoihin, jotta vastuuvapaus syyllisiltä muuttuisi suuntaan tai toiseen. Takuulla on Virossa ja Ruotsissa vielä hengissä olevia henkilöitä, jotka tästä voidaan asettaa oikeuden eteen.

Avatar
Rasvamaha
Neuvoja-Jack
Viestit: 561
Liittynyt: Ti Loka 13, 2020 2:05 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Rasvamaha »

outo ihmettelijä kirjoitti:
Ma Tammi 23, 2023 8:33 pm
ammattiamatööri kirjoitti:
Ma Tammi 23, 2023 7:37 pm
Eli siis JAIC:n paperit toteavat aluksen olleen merikelpoinen kun taas tänään painotettiin hyvin voimakkaasti että aluksen ei olisi koskaan pitänyt päästä liikenteeseen.

Mielestäni tämä seikka on hyvinkin huomionarvoinen.

..........lyhennetty.......

Keskusteluissa ollaan pyöritty aika puhtaasti sen aselastin ympärillä ja hämäryys kaikessa liittyisi osaltaan siihen. Entäpä jos se suurin hämäryys ja kaikki muu liittyisi enemmänkin aluksen kunnon pimittämiseen ja sitä varten piti luoda kokonaisuus johon osa todistajalausunnoista ei edes mahtunut ja todisteita tukemaan virallista teoriaa otettiin sieltä täältä valikoiden.

Alan hiljalleen näkemään, että itse uppoaminen ja vääntö siitä on jopa sivuseikka jos taustalta paljastuisi systemaattista dokumenttien väärentelyä.
Tuo aselasti on se mielenkiintoinen näkökulma. Alkujaan puhetta on ollut sotilasmateriaalista. Mielenkiintoista on ollut miten ihmisten mielissä sotilasmateriaali tarkoittaa aseita tai räjähteitä. Kuitenkin jopa tullivirkailijat ovat antaneet ymmärtää, että kyseessä olisi ennemminkin ollut sähköisten laitteiden kuljetusta. Jossain oli juurikin siitä miten oli tarkastettu Volvon takaluukku ja todettu sen sisältävän materiaalia, jonka ymmärsi sotilasmateriaaliksi. Eli ohjusten ohjailujärjestelmiä, tutkajärjestelmiä tai radiolaitteita, jotka myös ovat sotilasmateriaalia, eikä se nyt taida olla enää suurikaan salaisuus, että kyseistä materiaalia kulki länteen erinäisiä reittejä pitkin kyseisenä aikana.
Ja tietenkään yksikään osapuoli ei halua myöntää, että materiaalia olisi laivassa ollut. Mutta onkin sitten ihan toinen asia, onko sillä minkäänlaista merkitystä uppoamisen kannalta, muuta kuin mainehaitta kaikille osapuolille.
Sinällään tuo päätelmä voisi olla oikean suuntainen, että laiva haluttiin pitää liikenteessä, jotta tavara kulkisi. Ja tuolloinhan oli yleinen uskomus ettei tuollainen alus uppoa, ainakaan hirveän nopeasti/helposti. Laivan kunnon heikkoudesta oli jo aikoinaan puhetta ja tuolloin Virossa kyllä onnistui rahalla saada ihan millainen todistus vaan haluttiin. 90-luvun Viro oli aika erilainen kuin nykyään.
Mutta että autolautta, jonka kyydissä mahdollisesti ohjusten ohjailujärjestelmiä, tutkajärjestelmiä joitain muuta elektronisia vempaimia, pitäisi haudata soran ja betonikuoren alle, haiskahtaa aika paljon.



Ai visiiri kelluukin hetken aikaa, enkös mää ole niin sanonutkin 8) :lol:
Muistakaa jatkossakin äänestää SDP, Vasemmistoliitto, tai Vihreät. Saamme näin paskemman Suomen.

Ghost hunting
Horatio Caine
Viestit: 6414
Liittynyt: Ke Elo 16, 2017 3:16 pm
Paikkakunta: aarniometsä

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Ghost hunting »

Tunnustaisivat vaan, että laivaa ei huollettu, alus oli myyty väärin perustein ja alukselle sopimattomaan reittiliikenteeseen.
Alunperin kun se oli saksassa rakennettu vain Suomen saaristoon.

ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 902
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

Uuden lähestymiskulman perusteella syyllisiä olisi voitu hyvin hakea jos JAIC:n raportti olisi myös lähestynyt asiaa merikelpoisuusnäkökulmasta.
Laivan päällystöllä on oltava tarkka tieto millä vehkeellä sitä oikein merillä seilataan joten aluksen vastuullinen kapteenihan tässä se suurin syyllinen on kun vioista huolimatta starttasi aluksen satamasta. Se vaan, että vuosikymmenet ollaan menty sillä oletuksella jotta asioita vain tapahtui ja uhreja ovat kaikki myös laivan päällystö. Kaikki on vapautettu aina tarkastajista laivavalmistajaan ja miehistöäkään ei ole tikun nokkaan nostettu vaikka työkulttuurin amatöörimäisyydestä on ollut viitteitä jo ikuisuus.

Tietenkään se nyt ei mitään isossa kuvassa muuta siellä Estonia makaa merenpohjassa jatkossakin ja lähes 900 uhria. Se taas voi muuttua ettei Estonian tapausta enää katsottaisi niin sinisilmäisesti vaan ymmärrettäisiin, että aluksen ei olisi pitänyt koskaan lähteä satamasta. Suurin syyllinen tässä ei ole ne aallot vaan asiat jotka tapahtuivat ennen koko merille lähtöä.

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10561
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

JAIC:n raportin oli tarkoituskin olla pelkästään raportti siitä kuinka itse onnettomuus tapahtui, käsittääkseni useaan kertaan Lehtolan taholtakin korostettiin sitä että raportin ei ole tarkoitus etsiä syyllisiä eikä syyttää ketään vaan yksinkertaisesti perehtyä tekniseen puoleen ja tapahtumiin onnettomuuden aikana.

"kulissien takaa" taisi tulla muutamalta taholta tietoa että syyllisiä ei haluttu osoittaa kun varsinkaan hiljattain itsenäistynyttä Viroa ei haluttu julkisesti syytellä, varsinkin kun peiliin katsomisen paikka oli muillakin osallisilla, Suomellakin siltä osalta että oli myynyt laivan eteenpäin siitä huolimatta että tiesi ettei laiva ollut varsinaisesti soveltuva sille reitille jolle se ostettiin, jälkikäteen ajatellen ehkä myymisen ehdoksi olisi pitänyt asettaa se että keulaportti ja visiiri hitsataan kiinteästi kiinni ja käytetään pelkästään peräporttia.

Tuohon aikaan ei vaan ilmeisesti voitu kuvitellakaan että keulavisiirin pettämisestä voisi seurata koko laivan nopea uppoaminen, kun muutaman kerran oli jo vastaavasta tilanteesta selvitty ilman suuria ongelmia.
Tällä kertaa sitten vaan laivan "puikoissa" oli ylimielinen virolainen jolla suuri näyttämisen halu ja nopeutta ei voimakkaasta merenkäynnistä huolimatta haluttu pudottaa siinäkään vaiheessa kun ensimmäinen keulasta kuulunut pauke olisi viimeistään antanut aihetta tiputtaa vauhtia.

Arkipäiväinen
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 100
Liittynyt: Pe Syys 25, 2020 3:21 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Arkipäiväinen »

Noihin Lehtolan asiantuntijakommentteihin tulisi suhtautua pienellä varauksella. Mainitsi itsekin tuossa yhdessä tänne linkitetyssä haastattelussa, että ongelma oli, että neuvottelut käytiin kaikki englanniksi ja hän ei osaa englantia. Voi olla, että jokunen puheenvuoro on Lehtolalta mennyt ohi. Lehtola sanoi jo onnettomuuden jälkeisenä päivänä haastatteluissa käytännössä ihan kaiken mitä hänellä on ollut sen jälkeen sanottavaa. Keulaportti irtosi ja sillä sipuli! (...ja voisko joku tutkija tehdä tieteelliset laskelmat ja todistaa, että keulaportti voi ihan oikeasti irrota aaltojen voimasta, niin siinähän tulee se onnettomuusraportti tehtyä samalla...)

Jaah
Alokas
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2023 9:39 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Jaah »

Huomasko kukaan muu että tuossa uudessa 3d kuvassa peräsimet on käännetty oikealle vaikka onnettomuus raportissa laivaa käännettiin vasemmalle. Tai tietääkö kukaan millä periaatteella nuo toimii voiko ne omalla painolla kääntyä :?:

ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 902
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

Mitäköhän herra on tarkoittanut tuolla boldatulla kohdalla. Vähän lisämausteita keitokseen? :D
Kaja Kunnas
15:10 | Päivitetty 15:32
Tallinna

ESTONIA-HYLYN arviointiryhmä julkaisi maanantaina aiempaa vahvempia todisteita alkuperäisen onnettomuus­tutkimus­raportin tueksi, mutta puheenjohtaja Rene Arikas on tyytymätön töiden viivästymiseen Virossa ja eroaa tehtävästä. Eripuraa on ollut rahoituksesta Viron talous- ja kommunikaatio­ministeriön kanssa.

”En pidä mahdollisena jatkaa onnettomuus­tutkimus­keskuksen johtajana enkä Estonian arviointiryhmän puheenjohtaja, koska on ollut lain rikkomuksia ja on estetty niin Estonian-hylyn arviointia kuin muuta onnettomuus­tutkintaa”, Arikas sanoi HS:lle tiedotustilaisuuden jälkeen.

Arikas arvostelee Viron talous- ja kommunikaatio­ministeriötä siitä, ettei ole voinut palkata asiantuntijoita projektiin. Epäselvää on ollut, milloin yli- ja yötyöt korvataan ja milloin ei.

”Siksi Estonia-hylyn arviointiprojekti Virossa on viivästynyt noin puolella vuodella”, Arikas sanoi.

Arikasin mukaan ongelmat rahoituksen käyttöön saamiseksi ministeriöstä alkoivat viime toukokuussa. Samalla inflaatio sekä avomeritutkimuksen kysynnän kasvu maailmalla nostivat hintoja. Saman tutkimuksen minimihinta nousi toukokuun ja marraskuun välillä puolella miljoonalla, 1,3 miljoonasta 1,8 miljoonaan euroon.

ESTONIA-HYLYN tutkimus on viivästynyt hallinnollisten erimielisyyksien vuoksi, Viron talous- ja kommunikaatioministeriön viestintäosasto vastaa sähköpostitse. Ongelma olivat palkankorotuspyynnöt, jotka tulivat kesken vuoden. Kun niihin ei vastattu, Arikas ei vahvistanut virolaisen projektityöryhmän työsopimuksia.

Viro ja Ruotsi jakavat keskenään Estonia-hylyn tutkimuskulut. Suomi osallistuu yhteydenpitäjänä, koska onnettomuus tapahtui Suomen talousvesillä.

Estonia-alus upposi myrskyssä matkalla Tallinnasta Tukholmaan 28. syyskuuta 1994. Onnettomuudessa kuoli 852 ihmistä ja 137 pelastettiin. Vuonna 1997 julkaistun onnettomuustutkintaraportin mukaan syynä oli keulavisiirin ja keularampin irtoaminen, minkä vuoksi vesi vyöryi autokannelle ja upotti aluksen nopeasti.

Matkustaja-alus ja sitä ympäröivä meren pohja päätettiin tutkia tarkemmin sen jälkeen, kun ruotsalaisohjaaja Henrik Evertssonin dokumenttielokuva paljasti aukon aluksen oikeassa kyljessä 2020.

Siitä vauhdittui huhumylly aluksen mahdollisesta törmäyksestä sukellusveneeseen tai räjähdyksestä. Dokumenttia varten oli kuvattu toinenkin aukko samassa kyljessä, mutta sitä ei näytetty elokuvassa. Aukkojen aiheuttajan selvittämiseksi perustettiin arviointiryhmä, jonka puheenjohtajaksi tuli Viron onnettomuustutkimuskeskuksen johtaja Rene Arikas.

Tukholman yliopiston professori Martin Jakobson esitteli maanantaina havainnekuvien avulla, kuinka aukot aluksessa noudattavat meren pohjassa olevan kallion muotoa. Epätasaisessa merenpohjassa harjanteella lepäävässä hylyssä havaittiin useita muitakin vaurioita.

”On todennäköistä, että aukot syntyivät aluksen osumista meren pohjaan”, tiivisti varajohtaja Jonas Bäckstrand Ruotsin onnettomuustutkintavirastosta.

Mikään ei viitannut räjähdykseen tai törmäykseen liikkuvaan kohteeseen.

Seuraavaksi tarkoitus on kuvata autokansi sisältäpäin ja nostaa keularamppi ylös. Hengissä selviytyneiden haastattelujen pohjalta laaditaan aikajana, jossa verrataan kertomuksia.

Helmikuun alussa Estonia-hylyn arviontiryhmän puheenjohtajana aloittaa tekniikan tohtori Märt Ots, jonka tehtävä on koota virolainen työryhmä uudelleen.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009347227.html

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Jaah kirjoitti:
Ti Tammi 24, 2023 10:23 pm
Huomasko kukaan muu että tuossa uudessa 3d kuvassa peräsimet on käännetty oikealle vaikka onnettomuus raportissa laivaa käännettiin vasemmalle. Tai tietääkö kukaan millä periaatteella nuo toimii voiko ne omalla painolla kääntyä :?:
Tuossa jotakin keskustelua peräsimistä. En tiedä löytyykö noista vastausta?

https://keskustelu.suomi24.fi/t/1057773 ... jattu-alus

https://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=3288.0;wap

Tuolta maritimeforumilta voisi löytyä "merikarhuja" kertomaan asiasta enemmän tai tarkemmin. Toki voihan heitä tännekin eksyä.

Hyvä kysymys ja huomio!

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Ja @ammattiamatöörille; mitä lie Arikas tarkoittaa mutta tuntuu jotenkin jatkumolta kaikenmaailman sattumuksille mitä Estonian ympärille on nivoutunut alusta asti. Niitä toitkin itse esiin aiemmin tuolla ylempänä eräässä kommentissasi.

Jännä että reilu 28 vuoden jälkeen onnettomuuden tutkintaa jotenkin hankaloitettaisiin edelleen.

Ei se mahdollisia epäluuloja ja salaliittoteorioita jne. ainakaan lopullisesti hälvennä.

ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 902
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

Näihin tutkimuksiin lähdettiin avoimuutta korostaen.
Niitä vähän yli vuosi sitten julkaistuja sukellusvideoita en ole enää löytänyt mistään. Ne on ojk:n sivuilta kadonneet tai ainakaan alkuperäiset linkit eivät toimi.

Myös tää koko tutkimusprosessi meni erittäin sekavaksi jossain kohti niiden ensimmäisten sukellusten jälkeen kukaan täälläkään ei tuntunut tietävän missä vaiheessa prosessi uusia lausuntoja tuli ja meni mitä tutkitaan tutkitaanko mitään mitä seuraavaksi. Tietoa oli hankala löytää ja aikataulut paukkui. Nämä kyllä loivat Estonialle kyllä oman nettisivun estonia1994.ee mutta siellä esim. dokumentti-sektio on ihan tynkä ja video / photo-sektorilla lähinnä yleiskuvia tutkimusaluksilta. Pitkiä aikoja tässä mentiin siten, että mistään ei kuulunut yhtään mitään.

Ja nyt päälle vielä tää rahasotku ja hieman hämäryyttä lisäävät tutkintajohtajan eroaminen sekä väitteet tutkinnan estämisestä / hankaloittamisesta.

Eli kun tässä mietin että miten hyvin tämä avoimuuden periaate on nyt toteutunut niin toki vihdoin on dataa ulos annettu ja niitä tutkimustuloksia on verkossa vähän siellä sun täällä. Mutta lopulta silti tässä omaan nenääni tuoksuu joku pieni salailun kulttuuri edelleen.

Mitä siellä kulissien takana oikeasti touhutaan ja onko nyt jotain josta arvotaan, että tuleeko julkisuuteen vai eikö tule.

Avatar
sikakoira
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 25883
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2017 8:50 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja sikakoira »

Mun mielipide on että homma tähän mennessä meni juuri niin kuin suunniteltiin.

Mitään mistään ei nyt löydetty ja huomiota pyritään kiinnittämään maaston muotoon joka kuulemma täsmää kilometrin kokoisen aukon muotoon jota ei alkuperäisisissä tutkimuksissa jostain syystä huomattu :mrgreen:
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10561
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

ammattiamatööri kirjoitti:
Ti Tammi 24, 2023 11:31 pm
Mitäköhän herra on tarkoittanut tuolla boldatulla kohdalla. Vähän lisämausteita keitokseen? :D
”En pidä mahdollisena jatkaa onnettomuus­tutkimus­keskuksen johtajana enkä Estonian arviointiryhmän puheenjohtaja, koska on ollut lain rikkomuksia ja on estetty niin Estonian-hylyn arviointia kuin muuta onnettomuus­tutkintaa”, Arikas sanoi HS:lle tiedotustilaisuuden jälkeen.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009347227.html
Minä veikkaan että Viron osalta tuossa on käynyt niin että innostuttiin niistä uusista havainnoista aluksen kyljen vaurioista, ja ajateltiin tosissaan että nyt on mahdollisuus löytää näyttöä sille että jokin sukellusvene törmäsi Estoniaan joten uppoamisen syynä ei olisikaan virolaisten hutilointi ja leväperäisyys aluksen huollossa ja operoinnissa, eli uusilla tutkimuksilla saataisiin mahdollisuus osoittaa syyllinen jostain muualta kuin Virosta.

Sitten siinä vaiheessa kun uudet tutkimuksetkin alkoivat osoittamaan siihen suuntaan että ei löydy mitään merkkejä sukellusveneestä tai räjähdyksestä, vaan se on sittenkin meren pohja joka on aiheuttanut vauriot, ja lisäksi tutkimuksissa alettiin esittää lisää vahvistuksia puutteellisen huollon aiheuttamalle laivan huonolle kunnolle, ja että jopa lakeja olisi rikottu tarkastusten osoittamien puutteiden peittelyn yhteydessä, joiltain tahoilta Virossa loppui yllättäen kiinnostus tutkimusten jatkon rahoittamiselle.

Arikas saattoi sitten tuosta vetää omat johtopäätöksensä ja katsoi parhaimmaksi erota epäkiitollisesta tehtävästä jouduttuaan mahdollisesti jopa painostuksen kohteeksi.

Vastaa Viestiin