Estonia

Erilaiset salaliittoteoriat tänne.
Muulle foliohattuilulle on "Huu Haa" osasto

Valvojat: Raid, Moderaattorit

turakainen
Neuvoja-Jack
Viestit: 278
Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 11:48 am

Viesti Kirjoittaja turakainen » Ma Elo 11, 2008 11:46 am

MUTTA MUTTA yksiasia kiiniti huomiota kun luin kirjaa tapaus estoni nimittäin se että kun alus alkoi täyttyä vedellä niin alimmilla kansilla olevat sanoivatettä vesi tuli alhaakta päin eikä ylhäältä autokannelta päin . Lisäksi alus oli kallistunut vaikka toisen puolen painolasti tankit oli täynnä:Oliko alus saanut vettäsisään jo aikaisemmin

Nobody
Alokas
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2008 2:51 pm

Vahtras?

Viesti Kirjoittaja Nobody » To Elo 14, 2008 6:06 pm

Joku aiemmin kirjoitti Kalev Vahtrasista "Linde poistui huoneesta ja kun hän palasi oli Vahtras poissa. Myöhemmin Vahtrasin pahoinpitelyjälkiä täynnä oleva ruumis toimitettiin Viroon."

Miksi muistan lukeneeni Estonia-aiheisesta kirjasta Vahtrasin kuolleen jo turmassa? Kun luin asiasta, hätkähdin, sillä olin pari vuotta aiemmin hakenut töitä Virosta ja minua haastatteli Ruth Vahtras, jonka tajusin vasta kirjasta olleen Vahtrasin leski. Leskeäkin kun oli kirjaan haastateltu.

Estonian turman aikaan olin Suomessa ja aika lailla pääkallonpaikalla töissä. Itse en ollut mukana turman selvittelyissä, mutta läheiset työkaverit olivat.

Harriet Makepeace

Viesti Kirjoittaja Harriet Makepeace » Pe Elo 15, 2008 4:31 pm

Surullisenkuuluisan Estonia-laivan rakensi Viking Line varustamo. M/S Estonia liikennöi Itämerellä aikaisemmin nimillä Viking Sally, Silja Star ja Wasa King ennenkuin virolais-ruotsalainen varustamo Estline osti aluksen v 1993.

Suomalaiset matkustajalaivat -kirjan mukaan alus joutui haveriin peräti 13 kertaa ennen suuronnettomuutta.

20.10.81: Törmäsi reunamerkkiin.
25.10.82: Pohjakosketus
1.9.83: Ohjauspotkuri vika meinasi aiheuttaa törmäyksen saareen.
23.5.84: Karilleajo.
4.2.85: Juuttui ahtojäihin, ja sai vaurion yhteen pääkoneeseen.
2.4.85: Potkurivika.
5.11.88: Karilleajo.
2.11.89: 700 lukiolaishuligaania rikkoi mm. hyttejä.
3.11.89: Maihinnousupaniikki
27.12.89: Törmäsi kalastusveneeseen.
.

Lisäksi Viking Sally laivalla on murhattu kaksi ihmistä. Reijo Hammar surmasi vuonna 1986 liikemies Antti Eljaalan ja tuomittiin elinkautiseen. Toisen, selvittämättömän henkirikoksen uhri oli saksalaisnuori Klaus Shelke. Molemmista tapauksista on oma ketju Murhainfossa.

Muutama vuosi sitten saapui Viroon saksalainen toimittaja Jutta Rabe, joka oli kovin kiinnostunut Estonia-turmasta. Hän on mm. kirjoittanut M/S Estonian onnettomuutta käsittelevän kirjan
Estonia : tragedia merellä (saks.Die Estonia: Tragödie eines Schiffsuntergangs). Kirjasta on myös tehty osittain tositapahtumiin perustuva elokuva, 'Baltic Storm' (Itämeren arvoitus). Raben ja Bemiksen työryhmä sukelsi Estonian hylylle v 2000 .Hankkeen rahoitti amerikalainen miljonääri Gregg Bemis. Sukeltajat kuvasit Estonian hylkyä ja ottivat siitä näytteitä. Näytteet tutkittiin Saksassa, mutta jälkia räjähdysaineista ei löydetty.

Turun Sanomat 06.09.2000) kirjoittaa:

Estoniasta tiistaina julkistetut videokuvat eivät yllättäneet kansainvälisen tutkijakomission jäseniä. Suomalaistutkija Kari Lehtola kehui amerikkalaismiljönääri Gregg Bemisin ryhmän kuvauksia korkeatasoisiksi. Kahden ja puolen tunnin videokasetti sisälsi vedenalaisia kuvia puolisen tuntia. Tutkijoille ne eivät silti kertoneet mitään uutta.
- Niissä ei ollut pienintäkään merkkiä räjähdyksestä eikä niissä todellakaan näkynyt reikää, Lehtola totesi nähtyään Viron television esittämän koosteen Bemisin kuvauksista.
Bemisin ryhmä on pyrkinyt todistamaan, että Estonian uppoamisen todellinen syy olisi räjähdyksen tuloksena syntynyt reikä aluksen keulassa.


Rabbe’n työryhmä oli ilmeisesti sitä mieltä että Venäjän salainen palvelu KGB olisi upottanut laivan.

Suomen, Viron ja Ruotsin hallitukset ovat tehneet sopimuksen Estonian hylyn ’rauhoittamisesta’. Aluksen uppoamispaikalla ja sitä ympäröivällä alueella kiellettiin sukeltaminen ja muut toimet, joilla pyritään nostamaan ruumiita tai esineitä hylystä tai meren pohjalta. Kiellon rikkomisesta tuomittaan sakkoa tai vankeutta enintään yksi vuosi.(lähde:Finlex)

V. 2000 Ruotsin poliisi antoi hänestä pidätysmääräyksen ja häntä epäiltiin hautarauhan rikkomisesta. Rabe ehti kuitenkin paeta, ennekuin viranomaiset saivat hänet kiinni.

Avo Piht oli Estonian kapteeni. Merellä noudatetaan sääntöä että kapteeni poistuu laivasta viimeisten joukossa. Tosin Avo Piht oli kohtalokkaana yönä mukana matkustajana, laivan kapteenin tehtävissä oli Arvo Andersson.

Avo Piht’n leski Sirje Piht oli täysin varma että mies pelastui. Sirje Piht on kertonut ystävilleen ollensa yhdeydessä puolisoon Estonian turman jälkeen. Sirje Piht kuoli viime vuonna, hänellä oli aivokasvain.
Kuitenkin monet ovat epäilleet näitä lausuntoja, joiden mukaan Avo Piht olisi poistunut laivasta.

Mitä tulee Kalev Vahtraksen tapaukseen, niin tosiaan Turun sairaalan silloinen ylilääkäri Antti Jääskeläinen on kertonut Jutta Rabelle että yhdelle potilaalle oli tilattu Ruotsista helikopteri. Jääskeläisen mukaan asiakirjoista selvisi että tämä potilas todettiin kuolleeksi ennen kuin kopteri ehtii paikalle. Estonian keittiömestari Peeter Palgunov on nähnyt hänet pelastusveneessa ja Silver Linde sairaalassa. Kuolintodistuksessa luki että kuolinsyy oli uppoaminen tai hypotermia. V. 2002 Juta Rabbe pyysi Suomen poliisia tutkimaan Vahtraksen kuolemaan johtaneita syitä.

Silver Linde tuomittiin Suomessa 2000 luvun alkupuolella huumausainerikoksista vankilaan.

Itse rohkenen olla sitä mieltä että laivan huollossa on ollut puutteita ja sittemmin lakkautettu Estline-varustamo syyllistyi vakaviin laiminlyönteihin koskien aluksen turvallisuutta.

http://www.hot.ee/estoniakatastroof/rabe.html
http://www.sloleht.ee/index.aspx?id=119411
http://www.saunalahti.fi/wtc2001/estonia.htm

Doctor Lecter
Agentti Mulder
Viestit: 12250
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter » Pe Elo 15, 2008 8:25 pm

Harriet Makepeace kirjoitti:Surullisenkuuluisan Estonia-laivan rakensi Viking Line varustamo.
Rakennutti Viking Line, mutta rakensi Meyer Werftin telakka Länsi-Saksan Papenburgissa.

http://www.youtube.com/watch?v=9qxrxX3UkqY
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

Antti_
Aloitteleva besserwisser
Viestit: 49
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 9:17 pm

Viesti Kirjoittaja Antti_ » Su Elo 17, 2008 1:35 am

Doctor Lecter kirjoitti:
Harriet Makepeace kirjoitti:Surullisenkuuluisan Estonia-laivan rakensi Viking Line varustamo.
Rakennutti Viking Line, mutta rakensi Meyer Werftin telakka Länsi-Saksan Papenburgissa.

http://www.youtube.com/watch?v=9qxrxX3UkqY
Alus valmistui vuonna 1980 Jos L Meyer Werft - telakalta, Papenburgissa, Saksassa. Sen (rakennuttaja/)omistaja oli Rederi Ab Sally, joka vuokrasi aluksen Viking Line:lle käyttöön ja laivan nimeksi tuli Viking Sally..
Viking Linen liikenteessä Sally oli 05.07.1980-30.04.1990 ja kulki reittiä Turku-Maarianhamina -Tukholma.
4/1990 Alus siirtyi Silja Linen liikenteeseen nimellä Silja Star, reitillä Turku–Maarianhamina–Tukholma.
1991 Alus siirtyi Vaasanlaivojen liikenteeseen nimellä Wasa King, reitille Vaasa–Uumaja.
1993 Alus siirtyi Estlinen liikenteeseen nimellä Estonia, reitille Tallinna-Tukholma.
1994 Alus haaksirikkoutui.



Mielestäni se on paska puhetta, että siellä olisi ollut jotain pommeja tms.. Kyllä se keulavisiiri on vain irronnut rasituksen vuoksi. Komentosillalle ei ole keulavisiirin irtoamista näkynyt "kuolleen kulman" takia.
Tuossahan oli lisäksi tullut black out(=sähkökatkos), joka on haitannut tilannetta.

Tuolloin oli kova tuuli, mutta kyllä pelastustöissäkin olisi ollut parantamisen varaa. ( Monet kuolivat kylmyyteen.)

Alus olisi kyllä heti pitänyt nostaa merenpohjasta. Saa nähdä jääkö se ruostumaan sinne merenpohjaan(menevät puhki kaikki polttoainesäiliöt yms. aikanaan) vai nostetaanko se koskaan... Tosin onhan noita muitakin aluksia merenpohjassa, jotka pitäisi nostaa..

turakainen
Neuvoja-Jack
Viestit: 278
Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 11:48 am

Viesti Kirjoittaja turakainen » Su Elo 17, 2008 2:00 am

Doctor Lecter kirjoitti:
Harriet Makepeace kirjoitti:Surullisenkuuluisan Estonia-laivan rakensi Viking Line varustamo.
Rakennutti Viking Line, mutta rakensi Meyer Werftin telakka Länsi-Saksan Papenburgissa.

http://www.youtube.com/watch?v=9qxrxX3UkqY
Ja jos ollaan oikein tarkkoja niin aluksen rakennutti sally niminen varustamo joka oli yksi vikingin osakas varustamoita

Harriet Makepeace

Viesti Kirjoittaja Harriet Makepeace » Pe Elo 22, 2008 9:11 pm

Doctor Lecter kirjoitti:
Harriet Makepeace kirjoitti:Surullisenkuuluisan Estonia-laivan rakensi Viking Line varustamo.
Rakennutti Viking Line, mutta rakensi Meyer Werftin telakka Länsi-Saksan Papenburgissa.

http://www.youtube.com/watch?v=9qxrxX3UkqY
Jos ei muuta sisältöä viestiin pysty tarjoamaan, niin aletaan virittämään OT-keskustelua ja levittämään tälläistä huu-haa tietoa. Vai onko kyseessä peräti ilmainen suomen kielen opetus ulkomaalaisille 'suomalaistyyliin'.

Markkinointiviestinnässä VL painottaa että yhtiö on tiivisti mukana uusien alusten suunnittelu- ja rakennustöissä.

esim. Viking XPRS on ensimmäinen uuden aikakauden alus, jonka suomalainen varustamo on rakentanut varta vasten Helsinki-Tallinna-reitille.

Viking Line ottaa uusien alusten kokoa ja rungon muotoa suunniteltaessa huomioon ympäristön, reitit ja liikennöintialueet. Tämän vuoksi emme rakenna suurimpia aluksia Itämerellä.

Lähde: www.vikingline.fi

Valdovas
Columbo
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke Syys 24, 2008 12:25 pm
Paikkakunta: Paikallinen ryhmä, Orionin haara 4 B 13

Viesti Kirjoittaja Valdovas » Pe Joulu 26, 2008 8:43 pm

minttusuklaa kirjoitti: Muutenkin nuo samat kysymykset, joita tässä ketjussa mainittu, ihmetyttävät minua.
Ruotsissahan Carl Bildt lupasi heti uppoamisen jälkeen että laiva nostetaan. No sitten kävi niin kuin kävi ja alettiin keksiä näitä syitä miksei voida nostaa yms.
Edes ruumiita ei voitu nostaa vaikka niitä käytiin liikuttelemassa ja kuvaamassa hylyssä.
Politiikot lupailevat vahingossa kansaa miellyttääkseen vaikka mitä ennen kuin alkavat harkita asiaa paremmin. Samaan lankaanhan haksahti sitten Mona Salinkin myöhemmin.
Sitten vielä muutama kysymys:

Miksi Kari Lehtola valehteli hylyn sijaintipaikan?
Miksi usean pelastuneen silminnäkijähavaintojen mukaan keulavisiiri on ollut kiinni laivassa vielä hetkeä ennen uppoamista?
Valehdeltiinko hylyn sijaintipaikka siksi että ehdittiin käydä siirtämässä visiiri kauemmas hylystä?
Mihinkähän nämä väitteet perustuvat? Faktaa ja lähteitä, kiitos, jos sattuisi olemaan? Oletan, että olet kuitenkin lukenut virallisen raportin, vai oletko? Pitäisi löytyä hyvinvarustetuista kirjastoista helpostikin, ehkä jopa verkostakin.

Valdovas
Columbo
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke Syys 24, 2008 12:25 pm
Paikkakunta: Paikallinen ryhmä, Orionin haara 4 B 13

Viesti Kirjoittaja Valdovas » Pe Joulu 26, 2008 9:07 pm

Matula kirjoitti:Ms Estonian hylystä nostetuista metallinpalasista on todettu niiden muodon olleen räjähdystä tukeva. Myös aluksen kyljessä on reikä!! Tästä reiästä repaleet suuntautuvat rungosta ulospäin, mikä viittaisi rungon sisältäpäin tulleeseen voimaan, räjähdykseen?
Missäs luotettavassa primäärilähteessä löytyy mainintaa tällaisesta? Ei ole ainakaan minuun silmiini sattunut.
Monet seikat tosiaan ruokkivat näitä salaliittoteorioita. Toisaalta myrsky oli melkoinen ja säällä lienee ollut osuutta asiaan, vai oliko?
Jospa vaikka olisi! :mrgreen: Entäs jos se yksinkertaisin selitys sattuisikin olemaan samalla myös se oikea...! :D
Olen lukenut kaikki kirjastosta saatavat teokset onnettomuudesta, sekä ruotsinkieliset, että suomenkieliset. Toisaalla näissä on myös viitattu epäjohdonmukaiseen onnettomuustutkintaan.
Kirjoilla ja "kirjoilla" on eroa... ;)
1) Yllä mainittu metallin vääntyminen rungosta ulospäin. Lisäksi metallin repeämispinta on tutkimusten jälkeen todettu samankaltaiseksi, mitä räjähdyksen jälkeen saadaan aikaan.
Evidenssiä, pliis...
2) Moni asiantuntija on sanonut, että aluksen olisi pitänyt pysyä pinnalla ilman keulavisiiriäkin useita päiviä.
Ketkähän "asiantuntijat"? Ei tarvitse tietää paljoakaan laivatekniikasta kun ymmärtää, että tuo on puhdasta potaskaa. Ajattelepa esim. Herald of Free Enterprisea!

- http://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Herald ... Enterprise
3) Miksi alusta ei nostettu??
Miksi olisi pitänyt? Helkkarin kallista ja teknisesti vaativaa? Ajattelepa miten mukavaa omaisille ja muille olisi ollut satojen ruumiiden kaivaminen laivan sokkeloista. Silti kaikkia ei kuitenkaan olisi löydetty, joten eivät kaikki kuitenkaan olisi "maallista" hautasijaa saaneet.
Aika kattavaa tekstiä tukemaan salaliittoa.
http://heiwaco.tripod.com/e7del1.htm
Eipä juuri vakuuta. Kaverilla on oikein hienolta kuulostava "Heiwa Co - European Agency for Safety at Sea", mutta kun katsoo lafkan "palveluja" ja "julkaisuja", niin eipä löydy paljon muuta kuin Estonian salaliittoteorioita ja vanhoja rakeisia kuvia paateista, joilla saattaa olla jotain tekemistä ko. lafkan kanssa tai sitten ei... :lol:

- http://heiwaco.tripod.com/prodservs.htm
- http://heiwaco.tripod.com/carnet_propositions.htm

Tärkein "uutinenkin" sivuilla tuntuu olevan se, että on kulunut 5203 päivää Estonian uppoamisesta! Hiukan rajallisilta tuntuvat nuo "agencyn" kiinnostuksen kohteet... ;)

Ai niin, ja yhteystiedotkin ovat vallan komeat ja luottamusta herättävät:

Heiwa Co - European Agency for Safety at Sea

Anders Björkman
6, rue Victor Hugo, F 06 240 Beausoleil, France
Tel. +33(0)4 93784590,
Mobile +33(0)661725424
email:
[email protected]


Hm, jos olisin oikeasti kiinnostunut meriturvallisuudesta, niin enpä taitaisi laivani turvallisuutta moisen firman kontolle heiwata...! :mrgreen:

Mutta tietysti kaikkeahan voi ja on syytäkin epäillä. Jos joku epäilee kriittistä asennettani ja hänellä on meriturvallisuuteen liittyviä päivänpolttavia tarpeita ja kysymyksiä, niin ei muuta kuin yhteyttä Andersiin sinne Victor Hugon kadulle! Lycka till! :D

Helga
Alokas
Viestit: 28
Liittynyt: To Joulu 04, 2008 1:16 am

Viesti Kirjoittaja Helga » Ti Tammi 06, 2009 8:05 pm

JimTV:ssä on ilmaiseksi nähtävänä tänään telkkarista tullut Estonia-dokumentti. Aika salaliittoteoriahakuista, mutta ihan kiinnostavaa :D
http://www.jimtv.fi/nettitv/default.asp ... liftType=0

Jokier
Alokas
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Marras 05, 2008 8:46 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Jokier » Ke Helmi 25, 2009 3:33 am

-se moottorisaha blondi mihin se hävis?
-siltä loppu bensa.

Anile
Matlock
Viestit: 772
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2008 2:30 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Anile » Ke Helmi 25, 2009 8:45 am

Entäs jos löytyisikin joku, esim. TYKSin henkilökuntaan kuuluva, joka on tuntenut henkilökohtaisesti kapteeni Pihtin ja nähnyt hänet sairaalassa, siis elossa?
Uskaltaisiko tällainen henkilö kertoa asiasta julkisesti?

stripe
Alokas
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2009 6:37 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja stripe » Ke Helmi 25, 2009 4:55 pm

Anile kirjoitti:Entäs jos löytyisikin joku, esim. TYKSin henkilökuntaan kuuluva, joka on tuntenut henkilökohtaisesti kapteeni Pihtin ja nähnyt hänet sairaalassa, siis elossa?
Uskaltaisiko tällainen henkilö kertoa asiasta julkisesti?
Ei koska häntä sitoo vaitiolovelvollisuus.

Ja tuonne edemmäs, vaikka Viking Linen XPRS laivan yhteydessä onkin julkaistu tuollainen teksi, ei VL omista yhtään telakkaa tai ole itse rakentanut yhtään laivaa vaan on ostanut rakennuspalvelut ulkopuoliselta telakalta.

Valdovas
Columbo
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke Syys 24, 2008 12:25 pm
Paikkakunta: Paikallinen ryhmä, Orionin haara 4 B 13

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Valdovas » To Helmi 26, 2009 3:49 am

Jokier kirjoitti:Tässä hiukan salaliittoa tukevia videoita

http://video.google.com/videoplay?docid ... 4122640473 Jutta Raben pieni dokumentti
Tuo on aika pitkä, enkä ehdi sitä ainakaan nyt katsoa kokonaan läpi. Muistaakseni se tuli aikoinaan Suomenkin TV:ssa. Oliko siinä joku tietty kohta tai väite, jota pitäisit salaliittoväitteitä tukevana tai jota halusit kommentoida?
http://www.youtube.com/watch?v=atjKbaohJds Kapteeni Piht hengissä??
Ikävä kyllä en hallitse juurikaan Venäjää, mutta ilmeisesti tuossa videopätkässä haluttiin väittää, että ambulanssissa näkynyt mies olisi kapteeni Piht. Verrattuna hänestä esitettyihin kuviin (esim. alla), se voisi tietysti olla mahdollista. Toisaalta kyseessä voi olla myös joku hiukan samannäköinen mies. Mitenkään ehdottomana en identiteettiä kyllä pitäisi.

Kuva

Sitä paitsi olennainen kysymys niin tässä kuin muissakin salaliittoteorioissa on tietysti tekijä ja motiivi. Miksi joku näkisi noin kovasti vaivaa ja sitten vielä osallistuisi yhteen modernin ajan pahimmista joukkomurhista...? Mikään esitetyistä syistä (jotain vanhaa sotatekniikkaa, uraania tai muuta radioaktiivista ainetta ym.) ei tunnu oikein riittävältä syyltä, eikä missään tapauksessa olisi suhteessa tehtyyn tekoon, mikäli kyseessä siis olisi aluksen tahallinen upottaminen. Sitä paitsi väitteet räjähdys- ym. jäljistä hylyssä eivät vaikuta kovinkaan uskottavilta ja myrskyn voima ja suhteellisen heikko keularakenne vaikuttavat aivan uskottavilta selityksiltä aluksen uppoamiseen.
Joo, tutuilta ja ilmeisen autentisilta kuulostavat, varsinkin tuo eka pätkä, jossa Estoniakin on vielä äänessä. Sehän on ollut julkisuudessa hyvinkin moneen kertaan eri muodoissa. Mitä evidenssiä niissä sitten olisi mahdollisille salaliitoille? Minä en ainakaan pikaisesti kuunnellen huomannut niissä mitään, mikä olisi ristiriidassa ns. virallisen näkemyksen kanssa.

Jokier
Alokas
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Marras 05, 2008 8:46 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Jokier » To Helmi 26, 2009 6:39 am

Juu sorry hiukan huonosti muotoiltu tuo minun viesti siis

Jutta Raben filmin laitoin koska siinä hän esittelee pommi teoriaansa.

Mayday viestit laiton jos joku ei vaikka ole vielä niitä kuullut mayday viesteissä EI siis ole mitään salaliittoa ne ovat aitoja ja täyttä faktaa

Jutta menetti kyllä hiukan uskottavuuttaan kun löysin netistä tiedon että hän olis tekemässä/tehnyt elokuvan siitä Copterlinen turmasta siinäkin olisi muka pommi ollut asialla ja koneen kyydissä armeija väkeä / salaisuuksia jos löydän sen tekstin vielä niin laitan sen tänne
-se moottorisaha blondi mihin se hävis?
-siltä loppu bensa.

Vastaa Viestiin