Surullisenkuuluisan Estonia-laivan rakensi Viking Line varustamo. M/S Estonia liikennöi Itämerellä aikaisemmin nimillä Viking Sally, Silja Star ja Wasa King ennenkuin virolais-ruotsalainen varustamo Estline osti aluksen v 1993.
Suomalaiset matkustajalaivat -kirjan mukaan alus joutui haveriin peräti 13 kertaa ennen suuronnettomuutta.
20.10.81: Törmäsi reunamerkkiin.
25.10.82: Pohjakosketus
1.9.83: Ohjauspotkuri vika meinasi aiheuttaa törmäyksen saareen.
23.5.84: Karilleajo.
4.2.85: Juuttui ahtojäihin, ja sai vaurion yhteen pääkoneeseen.
2.4.85: Potkurivika.
5.11.88: Karilleajo.
2.11.89: 700 lukiolaishuligaania rikkoi mm. hyttejä.
3.11.89: Maihinnousupaniikki
27.12.89: Törmäsi kalastusveneeseen.
.
Lisäksi Viking Sally laivalla on murhattu kaksi ihmistä. Reijo Hammar surmasi vuonna 1986 liikemies Antti Eljaalan ja tuomittiin elinkautiseen. Toisen, selvittämättömän henkirikoksen uhri oli saksalaisnuori Klaus Shelke. Molemmista tapauksista on oma ketju Murhainfossa.
Muutama vuosi sitten saapui Viroon saksalainen toimittaja
Jutta Rabe, joka oli kovin kiinnostunut Estonia-turmasta. Hän on mm. kirjoittanut M/S Estonian onnettomuutta käsittelevän kirjan
Estonia : tragedia merellä (saks.Die Estonia: Tragödie eines Schiffsuntergangs). Kirjasta on myös tehty osittain tositapahtumiin perustuva elokuva, 'Baltic Storm' (Itämeren arvoitus). Raben ja Bemiksen työryhmä sukelsi Estonian hylylle v 2000 .Hankkeen rahoitti amerikalainen miljonääri Gregg Bemis. Sukeltajat kuvasit Estonian hylkyä ja ottivat siitä näytteitä. Näytteet tutkittiin Saksassa, mutta jälkia räjähdysaineista ei löydetty.
Turun Sanomat 06.09.2000) kirjoittaa:
Estoniasta tiistaina julkistetut videokuvat eivät yllättäneet kansainvälisen tutkijakomission jäseniä. Suomalaistutkija Kari Lehtola kehui amerikkalaismiljönääri Gregg Bemisin ryhmän kuvauksia korkeatasoisiksi. Kahden ja puolen tunnin videokasetti sisälsi vedenalaisia kuvia puolisen tuntia. Tutkijoille ne eivät silti kertoneet mitään uutta.
- Niissä ei ollut pienintäkään merkkiä räjähdyksestä eikä niissä todellakaan näkynyt reikää, Lehtola totesi nähtyään Viron television esittämän koosteen Bemisin kuvauksista.
Bemisin ryhmä on pyrkinyt todistamaan, että Estonian uppoamisen todellinen syy olisi räjähdyksen tuloksena syntynyt reikä aluksen keulassa.
Rabbe’n työryhmä oli ilmeisesti sitä mieltä että Venäjän salainen palvelu KGB olisi upottanut laivan.
Suomen, Viron ja Ruotsin hallitukset ovat tehneet sopimuksen Estonian hylyn ’rauhoittamisesta’. Aluksen uppoamispaikalla ja sitä ympäröivällä alueella kiellettiin sukeltaminen ja muut toimet, joilla pyritään nostamaan ruumiita tai esineitä hylystä tai meren pohjalta. Kiellon rikkomisesta tuomittaan sakkoa tai vankeutta enintään yksi vuosi.(lähde:Finlex)
V. 2000 Ruotsin poliisi antoi hänestä pidätysmääräyksen ja häntä epäiltiin hautarauhan rikkomisesta. Rabe ehti kuitenkin paeta, ennekuin viranomaiset saivat hänet kiinni.
Avo Piht oli Estonian kapteeni. Merellä noudatetaan sääntöä että kapteeni poistuu laivasta viimeisten joukossa. Tosin Avo Piht oli kohtalokkaana yönä mukana matkustajana, laivan kapteenin tehtävissä oli
Arvo Andersson.
Avo Piht’n leski
Sirje Piht oli täysin varma että mies pelastui. Sirje Piht on kertonut ystävilleen ollensa yhdeydessä puolisoon Estonian turman jälkeen. Sirje Piht kuoli viime vuonna, hänellä oli aivokasvain.
Kuitenkin monet ovat epäilleet näitä lausuntoja, joiden mukaan Avo Piht olisi poistunut laivasta.
Mitä tulee
Kalev Vahtraksen tapaukseen, niin tosiaan Turun sairaalan silloinen ylilääkäri Antti Jääskeläinen on kertonut Jutta Rabelle että yhdelle potilaalle oli tilattu Ruotsista helikopteri. Jääskeläisen mukaan asiakirjoista selvisi että tämä potilas todettiin kuolleeksi ennen kuin kopteri ehtii paikalle. Estonian keittiömestari Peeter Palgunov on nähnyt hänet pelastusveneessa ja Silver Linde sairaalassa. Kuolintodistuksessa luki että kuolinsyy oli uppoaminen tai hypotermia. V. 2002 Juta Rabbe pyysi Suomen poliisia tutkimaan Vahtraksen kuolemaan johtaneita syitä.
Silver Linde tuomittiin Suomessa 2000 luvun alkupuolella huumausainerikoksista vankilaan.
Itse rohkenen olla sitä mieltä että laivan huollossa on ollut puutteita ja sittemmin lakkautettu Estline-varustamo syyllistyi vakaviin laiminlyönteihin koskien aluksen turvallisuutta.
http://www.hot.ee/estoniakatastroof/rabe.html
http://www.sloleht.ee/index.aspx?id=119411
http://www.saunalahti.fi/wtc2001/estonia.htm