Estonia

Erilaiset salaliittoteoriat tänne.
Muulle foliohattuilulle on "Huu Haa" osasto

Valvojat: Raid, Moderaattorit

OscM
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 06, 2016 10:34 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja OscM » Su Syys 29, 2019 10:54 pm

Avo Pihtiin väitti jo vuosia sitten (sori, en muista lähdettä, olisiko ollut Raben kirja) joku törmänneensä Etelä-Afrikassa. Tämän nähnyt henkilö olisi ollut joku aiemmin samoilla laivoilla Pihtin kanssa työskennellyt ja väitti kykenevänsä tunnistamaan tämän hyvin. Mutta tottako vai ei; mahdoton tietää.

Laivan hälytyksistä: ainoaksi jäänyt matkustajille suunnattu hälytys taidettiin antaa vain viroksi ja se vasta niin myöhään, että jos vasta sen kuultuaan lähti hytistä pyrkimään pois panikoivan ihmismassan läpi ja kallistuman ollessa jo sellainen, että seinällä piti (siis oikeasti) kävellä, myöhäistä oli.

Tämäkin hälytys oli muistaakseni jonkun reception-virkailijan tekemä (oliko näin?), eikä sen osan henkilökuntaa, jonka olisi pitänyt vastata turvallisuudesta.

Henkilökunnalle kuulutettiin tätä ennen pari salakielistä "nyt on ongelma" - viestiä. "Mr. Starlight" tai jotain sen suuntaista.

Koko tapahtuman aloittaneista jysäysäänistä siihen, että koko laiva oli täysin pinnan alla kului aikaa vain alle tunti. Ne, jotka pelastuivat, olivat niitä, jotka lähtivät yläkansille ihmettelemään heti äänet kuultuaan tai lievemmän kallistumisen havaittuaan.

ABC
6 miljoonan dollarin mies
Viestit: 4064
Liittynyt: To Touko 31, 2007 2:23 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ABC » Su Syys 29, 2019 11:14 pm

https://www.friatider.se/vittne-s-g-sak ... -finska-ut

FriaTiderin jutussa kerrotaan, miten Estonialla taxfreen päällikkönä aikoinaan työskennellyt Raivo Martinson kertoo nähneensä tv:ssä kapteeni Avo Pihtin Utössä pelastuneiden joukossa. Martinson itse oli Saksassa uppoamisen aikaan. Hän sanoo vaienneensa aiemmin mutta kertovansa nyt Svenska YLElle mitä näki. Martinson oli Pihtin perheen tuttava joten hän varmaankin tunsi kapteenin ulkonäön melko hyvin. (Lisäksi on tietysti muut havainnot Pihtistä.)

Toimittaja Sven Anér selvitti 2000-luvun alussa, että uppoamisen jälkeen Arlandasta lähti lentokone ilmeisesti USAan kyydissään neljä tai viisi tuntematonta henkilöä. Artikkelissa tapaus rinnastetaan kahden egyptiläisen kaappaamiseen USAan samoihin aikoihin, siis 2001 jälkeen; tästä jälkimmäisestä tapauksesta nousi meteli, mutta poliitikot eivät koskaan joutuneet vastaamaan siitä.

Pihtin lisäksi Estoniasta ensin pelastuneiksi ilmoitetuista katosi muitakin. Näistä 3 oli kuulemma ollut samalla pelastuslautalla Pihtin kanssa: 2 tanssityttöä (kaksoset) ja pääkoneenkäyttäjä. Pihtin mainitaan myös virallisissa lähteissä jakaneen pelastusliivejä kannella, joten siinä vaiheessa hän tosiaan oli ulkona laivasta. Jutun mukaan hän olisi päätynyt muiden kanssa sairaalaan, mutta kadonnut, ja muut 3 myös. Tyttöjen äiti kertoo, että Huddingen sairaalasta ilmoitettiin tyttöjen olevan turvassa. Toisen tanssitytön nimi oli sairaalan tiedoissa lempinimen muodossa, eli se oli pitänyt saada suoraan henkilöltä itseltään tai joltain läheiseltä kuten siskolta. Äiti kertoo myös, että tytär soitti hänelle noin 2 vuoden kuluttua, mutta puhelu katkesi heti tervehdyksen jälkeen.

Tuossa siis lyhyesti jutun sisältö. Piht ei siis ollut työvuorossa vaan matkustajana laivalla kun onnettomuus tapahtui. Iltiksen jutussa kerrottu väitetty matkalaukku Pihtin hytissä, samoin kuin Voroninin kytkökset herättävät monia kysymyksiä Estonian lastista turmayönä. Mielestäni on todennäköistä, että siellä kuljetettiin ehkä jopa useampaa "salaista" lastia. Nuo yllä mainitsemani havainnot armeijan edustajista valvomassa lastausta kertoivat nimenomaan amerikkalaisista sotilashenkilöistä. Tällainen kytkös selittäisi, miksi lastin tiedot on salattu. Tuolloin Neukkula oli aivan juuri vasta kaatunut. NL joukot juuri lähdössä ja Viro ei vielä ollut Naton jäsen (liittyi vasta 2004), ollen myös ilman omaa puolustusta. Jenkit todennäköisesti olivat Baltiassa läsnä epävirallisesti heti kun itsenäisyys oli julistettu, ja sotilasteknologia on kiinnostanut heitä aivan varmasti. Tilanne oli siis epävakaa ja kaikenlaista lienee tapahtunut kulissien takana.

Voronin, joka oli muuten venäläinen, oli laivalla poikansa ja isänsä kanssa. Kaikki 3 pelastuivat; isä oli vanhin pelastunut ja poika toiseksi nuorin. Jos Voroninilla olisi ollut syytä pelätä sabotaasia laivalla, hän ei varmasti olisi ottanut perhettään mukaan. Siksi hän ainakin lienee pitänyt matkaa tavanomaisena. Myöskään Piht ei ole voinut epäillä etukäteen vaaraa, eihän hän muuten olisi ollut laivalla. Sen sijaan ainakin yksi todistaja väittää nähneensä, miten merestä poimittiin pari ihmistä laivaan, joka poistui saman tien itään päin. Turman aikaan sattunut radioliikenteen häiriö, joka tosin on voinut johtua myös rajuilmasta, voisi liittyä tähän - suurvalloilla oli jo tuohon aikaan varsin kehittynyttä häirintäteknologiaa.
Every ship must sail a world.

MissMallard
Matlock
Viestit: 815
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard » Su Syys 29, 2019 11:33 pm

Ylilaudalle oli joku löytänyt tuollaisen artikkelin joka on ilmeisesti Helsingin Sanomista pian onnettomuuden jälkeen.
Liitteet
e9569c96.jpg
e9569c96.jpg (32.49 KiB) Katsottu 2757 kertaa

ABC
6 miljoonan dollarin mies
Viestit: 4064
Liittynyt: To Touko 31, 2007 2:23 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ABC » Su Syys 29, 2019 11:54 pm

MissMallard kirjoitti:
Su Syys 29, 2019 5:48 pm
Ottamatta enempää kantaa salaliittoteorioihin niin tuosta Avo Pihtistä.

Syy miksi hänet on "hävitetty" tai kadotettu pois on se että kirjoittamaton sääntö merillä on että kapteeni jättää viimeisenä laivan. Mikä hässäkkä nousi Costa Concordian kapteenin laivan jättämisestä niin se että Estoniassa kuoli niin valtavasti ihmisiä ja jos Piht olisi jäänyt henkiin eli ei olisi kunnioittanut tuota kirjoittamatonta sääntöä niin mikä mylläkkä siitä olisi sitten noussutkaan! Ja luultavasti olisi ollut vaarana että joku pistää Pihtin pois päiviltä jne. Eli veikkaan että hänet kadotettiin sen vuoksi että ei uponnut ja kuollut siellä laivassa muiden mukana vaan oli pötkinyt sieltä karkuun ja pelastunut. Tämä siis vain omaa arvelua.
Minäkin luulin ensin, että Piht olisi mahdollisesti lynkattu kiukkuisten virolaisten toimesta. Mutta tosiaan, hän ei ollut työvuorossa, eikä siis komentosillalla. Laivan päällikkö sen sijaan oli laivan upotessa kahden muun (joista toinen oli yliperämies) kanssa komentosillalla, josta tuli myös heidän hautansa (ainakin Rockwaterin ukkojen vierailuun asti, vrt. eräs YouTube-video).

Siitä, että laivalla todennäköisesti oli salaistakin lastia ei tietenkään seuraa, että uppoaminen olisi täytynyt olla sabotaasi. Sally oli vanha purkki ja täysin sopimaton myrskyn oloihin. (Saksalaisen nuoren murhan aikainen kapteeni oli muuten sanonut, että laiva oli kirottu, sillä tapaushan oli siellä jo 3. murha parin vuoden sisään.) Sen sijaan väitetty kahden matkustajan hakeminen merestä erikseen, sekä radiohäiriö ovat oikeastaan ainoat asiat, jotka viittaavat ulkopuoliseen puuttumiseen. Kolmas erikoinen juttu on visiirin lommo tai mahdollinen alimman kannen reikä, sillä on olemassa teoria, että alus olisi törmännyt sukellusveneeseen. Lommo on tosin voinut ehkä tulla pudotessa tai nostettaessa? Myös se ehdotus, että hylky olisi heti pitänyt peittää betonilla on erikoinen ja mieleen tulee, onko hylyllä mitattu säteilyarvoja?
Every ship must sail a world.

OscM
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 06, 2016 10:34 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja OscM » Ma Syys 30, 2019 12:03 am

Pitäisi etsiä se koko Hesarin artikkeli ja sivu, mistä tuo pätkä on.

Ne harvat, jotka pelastuslautoille pääsivät, joutuivat odottamaan pelastamista useitakin tunteja, jotkut jopa 5-6 tuntia. Selityksiä tälle ovat kai olleet kova merenkäynti, pimeys vaikeuttamassa pelastustöitä, ja se, että lähinnä ollut ruotsinlaiva, jonka monet juuri Estonialta mereen hypänneetkin ehtivät nähdä, ei tullutkaan heti auttamaan vaan ajoi vain eteen päin - tiedonkulussa ja pelastustöiden johdossa oli monenlaisia ongelmia. Juuri tuo radioliikennehäiriö oli yksi.

Myös joku pelastustiimi lähti muistaakseni Helsingistä vasta aamulla ajamaan autolla ensin kohti länsirannikkoa, mitä ihmeteltiin - miksi eivät lähteneet suoraan Helsingistä helikoptereilla. Tämän kaiken kestäessä hyvin moni ulos laivasta selvinneistä itse asiassa kuoli hypotermiaan, ei niinkään hukkunut.

Siksi väkisinkin tulee mieleen myös se, odotettiinko ennen pelastustöiden aloittamista lisäinformaatiota aluksen lastin vaarallisuudesta, esimerkiksi. Jos viive johtui todellisuudessa siitä. Voisiko vaikka olla niin, että pelättiin uppoamispaikan olevan radioaktiivinen, tai jotain.

Sterling
Alibin kestotilaaja
Viestit: 341
Liittynyt: Su Syys 28, 2008 8:25 pm
Paikkakunta: Vaihtelee

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Sterling » Ma Syys 30, 2019 8:24 am

OscM kirjoitti:
Su Syys 29, 2019 10:54 pm

Laivan hälytyksistä: ainoaksi jäänyt matkustajille suunnattu hälytys taidettiin antaa vain viroksi ja se vasta niin myöhään, että jos vasta sen kuultuaan lähti hytistä pyrkimään pois panikoivan ihmismassan läpi ja kallistuman ollessa jo sellainen, että seinällä piti (siis oikeasti) kävellä, myöhäistä oli.

Tämäkin hälytys oli muistaakseni jonkun reception-virkailijan tekemä (oliko näin?), eikä sen osan henkilökuntaa, jonka olisi pitänyt vastata turvallisuudesta.

Henkilökunnalle kuulutettiin tätä ennen pari salakielistä "nyt on ongelma" - viestiä. "Mr. Starlight" tai jotain sen suuntaista.
Reception naistyöskentelijä kuulutti hiljaisella äänellä häiere häiere laevalla on häeire . Jotenkin noin. Ilmeisesti sen jälkeen jäi irti olevan limsaautomaatin alle. Eloonjäänyt matkustaja kertonut näin.
Seuraava kuulutus mr skylight one and two, tämän kuulutti joku muu.
Jos haluat rauhaa, valmistaudu sotaan.

reinoo
Alokas
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2019 1:21 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja reinoo » Ma Syys 30, 2019 11:22 pm

ABC kirjoitti:
Su Syys 29, 2019 11:54 pm
MissMallard kirjoitti:
Su Syys 29, 2019 5:48 pm
Ottamatta enempää kantaa salaliittoteorioihin niin tuosta Avo Pihtistä.

Syy miksi hänet on "hävitetty" tai kadotettu pois on se että kirjoittamaton sääntö merillä on että kapteeni jättää viimeisenä laivan. Mikä hässäkkä nousi Costa Concordian kapteenin laivan jättämisestä niin se että Estoniassa kuoli niin valtavasti ihmisiä ja jos Piht olisi jäänyt henkiin eli ei olisi kunnioittanut tuota kirjoittamatonta sääntöä niin mikä mylläkkä siitä olisi sitten noussutkaan! Ja luultavasti olisi ollut vaarana että joku pistää Pihtin pois päiviltä jne. Eli veikkaan että hänet kadotettiin sen vuoksi että ei uponnut ja kuollut siellä laivassa muiden mukana vaan oli pötkinyt sieltä karkuun ja pelastunut. Tämä siis vain omaa arvelua.
Minäkin luulin ensin, että Piht olisi mahdollisesti lynkattu kiukkuisten virolaisten toimesta. Mutta tosiaan, hän ei ollut työvuorossa, eikä siis komentosillalla. Laivan päällikkö sen sijaan oli laivan upotessa kahden muun (joista toinen oli yliperämies) kanssa komentosillalla, josta tuli myös heidän hautansa (ainakin Rockwaterin ukkojen vierailuun asti, vrt. eräs YouTube-video).

Siitä, että laivalla todennäköisesti oli salaistakin lastia ei tietenkään seuraa, että uppoaminen olisi täytynyt olla sabotaasi. Sally oli vanha purkki ja täysin sopimaton myrskyn oloihin. (Saksalaisen nuoren murhan aikainen kapteeni oli muuten sanonut, että laiva oli kirottu, sillä tapaushan oli siellä jo 3. murha parin vuoden sisään.) Sen sijaan väitetty kahden matkustajan hakeminen merestä erikseen, sekä radiohäiriö ovat oikeastaan ainoat asiat, jotka viittaavat ulkopuoliseen puuttumiseen. Kolmas erikoinen juttu on visiirin lommo tai mahdollinen alimman kannen reikä, sillä on olemassa teoria, että alus olisi törmännyt sukellusveneeseen. Lommo on tosin voinut ehkä tulla pudotessa tai nostettaessa? Myös se ehdotus, että hylky olisi heti pitänyt peittää betonilla on erikoinen ja mieleen tulee, onko hylyllä mitattu säteilyarvoja?
Estonia ei ollut hirvean vanha vain 14vuotta ja paljon paremmassa kunnossa kuin on väitetty.

Säteily arvoja on mitannut ainakin jutta raben porukka ja mitään säteilyä ei havaittu.

Laivan pohjassa on reikä mikä on tullut sisältä ulospäin siintä on valokuvia ja näkyy videoilla luultavasti se on haluttu peittää betonilla ikiajoiksi.

keulavisiiri on taas kiinnostava 6 silminnäkiää on nähnyt että visiiri oli laivassa paikallaan sen upotessa ja ensimmäisissä kaikuluotaus kuvissa visiiri oli laivan edessä eli se on irronnut vasta laivan upotessa ja laiva on pohjaan painuessa osunut visiiriin mikä on aiheuttanut lommon. keulavisiirin pettämis teoriahan keksittiin ja kerrottiin mailmalle jo ennen hylyn löytämistä ja siintä pidettiin kiinni loppuun saakka.

Avatar
Brigitte
Aloitteleva besserwisser
Viestit: 55
Liittynyt: Su Elo 28, 2011 2:34 am
Paikkakunta: Villi Länsä

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Brigitte » La Loka 05, 2019 11:10 am

Uskon ihan varauksetta siihen, että jotkut hengissä selvinneet miehistön jäsenet on yksinkertaisesti koettu vaarallisiksi todistajiksi tapahtumille ja heidät on pitänyt hoitaa pois alta tavalla tai toisella. Ihme ja kumma on sekin, että näistä todistuksia antaneista miehistön jäsenistä on ollut hyvin hankala löytää tietoa enää, eli he ovat ikään kuin hiljenneet. Silver Lindestä sen verran, että hänhän tosiaan sai toisen henkilön kanssa huumerikostuomion vuonna 2001:

https://www.ohtuleht.ee/101563/estonial ... omes-turmi (seuraavan voi työntää vaikka google kääntäjään, ellei eesti taivu)
Estonialt pääsenud Silver Linde pandi Soomes türmi

Tõnis Erilaid, 23. jaanuar 2001, 00:00

Silver Linde, uppunud parvlaeva Estonia vahimadrus, mõisteti eile Soomes 9 aastaks vangi. “Linde ennast süüdi ei tunnistanud. Me kaebame otsuse edasi,” ütles SL Õhtulehele tema kaitsja Juhani Ripatti.

Soomlased päästsid Linde tormimöllus Läänemerest ja ravisid teda Turu haiglas. Nüüd on soomlased leidnud, et Linde oli seotud narkootikumiveoga Soome. Ta töötas kuni arreteerimiseni Helsingi sadamas Hansateele kuuluval parvlaeval Meloodia laotöölisena.

Linde juurest narkootikume ei leitud
“Eile Linde, 30, otsust ei kuulnud,” tunnistas kaitsja Juhani Ripatti. “Täna vanglas kuuleb. Aga me oleme juba varem arutanud, et kaebame edasi - Linde juurest ju narkootikume ei leitud ning me ei näe mingit põhjust, miks ta peaks vangis istuma. Temaga koos vahi alla võetud Ärni (nii seisis kohtupaberites - toim.) Kallas tunnistas end süüdi ja seetõttu sai ka vaid 6 aastat ja 8 kuud. Süüdistaja nõudis Lindele 11aastast vanglakaristust, kuid kohus sellega nõusse ei jäänud. Me võitleme edasi,” kinnitab Ripatti.

Silver Linde on väidetavalt aidanud Soome toimetada üle 19 kilo amfetamiini.

“Kohus tutvus asjaga põhjalikult - ainuüksi otsuse põhjendav osa on 11-leheküljeline,” öeldi Helsingi linnakohtust SL Õhtulehele.

Väidetavalt oli Kallas Linde tuttav autojuht, kes sai narkootikumi juba Tallinnas enda kätte ja pidi selle Soomes pärast maale jõudmist jälle tagasi andma. Peamine vaidlus keskendus kohtus selle ümber, millised reaalsed kogused narkootikume Soome toodi. Advokaatide kinnitusel ei saanud tegu olla kuigi suure äriga.

Elu vedas pisut viltu
“Pärast Estonia hukku läks Linde Tartusse, ta on sealtkandist pärit. Kuid eks meil kõigil vedas pärast Estonia õnnetust (pere)elu pisut viltu. Eks ta sellepärast tuligi Tallinna tagasi,” räägib üks omaaegne Estonia laevapere liikmeid, kes aga tunnistab, et viimasel ajal on Linde silmist kaotanud. “Ega tal praegu kerge ei ole, see on selge - aga minu arvates on süüdistus ülekohtune,” kinnitab ta.

“Praegu on Linde Helsingi maakonnavanglas ja karta võib, et ringkonnakohtusse (Soomes õuekohus) jõuab asi alles 2-3 kuu pärast,” tunnistab advokaat Juhani Ripatti. “Seni tuleb tal tahes-tahtmata vangis olla ja oodata.”

Ripatti ei oska hinnata, kui optimistlikult Linde tulevikku vaatab.

“Kohus tegi nn. kantseleiotsuse - selle kuulutamise juures ei olnud ei kohtualuseid ega nende esindajaid. Mina sain otsuse napp veerandtund tagasi,” rääkis advokaat eile kell pool viis õhtul. “Linde saab otsuse kätte alles täna.”

Laevahuku oluline tunnistaja
Estonia vahimadrusena oli Linde viimane, kes käis autotekil, kuhu tunginud vesi laeva kreeni viis ja seejärel uputas. Linde kuulis küll täiesti ebaharilikku metalset lööki, kuid märkis, et visiiri sulgumist tähistavad tuled põlesid rohelist signaali ja kõik pidi korras olema. Kui Estonia tüürimees Tormi Ainsalu ta hiljem uuesti autotekile saatis - väidetavalt märkasid reisijad laevas vett -, siis Linde sinna enam ei jõudnud. Koos pagevate reisijatega läks ta ülemisele tekile ja kaotas kaptenisillaga ühenduse.

Olulise tunnistajana kuulati Lindet hiljem mitu korda üle ja märgiti vasturääkivusi tema eri ajal antud tunnistusis.
Linde on kaiketi siis istunut sen 9 vuotta, eli päässyt ulos ehkäpä 2010 (?). Mitä sen jälkeen? Googlettelun tuloksena löysin sukututkimuspalvelu Genin kautta pienen viitteen: https://www.geni.com/people/Silver-Lind ... 7512411303 . Tällä edesmenneellä henkilöllä näyttää olevan sisko Getter Linde, jolla Facebookin mukaan on yhteyksiä Tartoon, jossa myös Silver Linde asui. Geni on päätellyt edesmenneen henkilön syntymä- ja kuolinajan ilmeisesti ihan omatoimisesti, koska se ei ainakaan syntymävuoden mukaan voi pitää paikkaansa ja alempana aikajanalla näyttäytyykin pelkkiä kysymysmerkkejä. Lisään kuvakaappauksen k.o. sivusta tähän heti kun keksin miten.

Avatar
Brigitte
Aloitteleva besserwisser
Viestit: 55
Liittynyt: Su Elo 28, 2011 2:34 am
Paikkakunta: Villi Länsä

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Brigitte » La Loka 05, 2019 7:19 pm

Tässäpä tämä, hetken kesti keksiä miten tänne lisätään kuva.
Liitteet
sl.JPG
sl.JPG (74.4 KiB) Katsottu 1327 kertaa

ABC
6 miljoonan dollarin mies
Viestit: 4064
Liittynyt: To Touko 31, 2007 2:23 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ABC » La Loka 05, 2019 10:30 pm

Nimim. reinoon toteamus, että Estonia oli vain 14 v. on kiinnostava. Olen ollut siinä käsityksessä, että aluksella oli paljon metallin väsymistä ym. kulumista havaittavissa, mutta ovathan lentokoneet paljon kovemmassa käytössä ja niitäkin lennetään noin 25 vuoden ajan! Eli selitykset metallin väsymisestä keulaportin tapauksessa eivät ole suinkaan mitenkään kovin selviä onnettomuutta ajatellen.

Estonia-onnettomuuden raporttihan löytyy enkuksi verkosta osoitteesta onse.fi. Siellä kerrotaan mm. että MOB-alus eli laivasta pudonneen henkilön pelastamiseksi tarkoitettu pikku alus löytyi kellumasta Hangon edustalta. Pelastusveneiden irrottamiseksi olisi pitänyt painaa nappia ilmeisesti komentosillalla, mutta sitä ei koskaan tehty, ja lopulta monet veneet irtosivat vasta upotessa. Ehkä kaikkein omituisin havainto on, että EPIRB-majakoiden häkit olivat tyhjät ja majakat löydettiin merestä Viron rannikolta Dirhamin lähistöltä yhdessä pelastusliivien ja -lauttojen kanssa. EPIRB-majakka on siis sellainen radiopuhelimen näköinen laite, jonka tarkoituksena on lähettää signaalia uponneen laivan sijainnista pelastajille. Eli miksi ihmeessä nämä elintärkeät pelastuslaitteet on viskattu(?) laivasta menemään? Rockwaterin miehet havaitsivat majakoiden häkit tyhjinä, mutta raportti ei kerro, missä kunnossa häkit olivat - mielestäni aivan oleellinen tieto. Näitä löydettyjä majakoita vieläpä testattiin ensin suomalaisten toimesta joulukuussa 1994 ,ja myöhemmin ne toimivat vielä 4 tuntia yhteen soittoon virolaisella jäänmurtaja Tarmolla, jolloin venäläiset havaitsivat yhtäjaksoisen signaalin.

Mitä räjähteisiin tulee, Suomen poliisi otti näytteitä visiiristä, ja mitään ei havaittu. Mutta on tietysti mahdoton sanoa, olisiko esimerkiksi pohjanpuoleisessa rungossa reikää.

Raportti toteaa myös, että onnettomuus alkoi noin 00:55 kun etuosasta kuului kova paukahdus. Visiirin putoamisen jälkeen tuli ensin noin 15 asteen kallistuma ja noin klo 01:20 kallistuma oli jo noin 30 astetta, mikä aiheutti pääkoneiden pysähtymisen. Tästä vain noin 5 minuutin sisällä laiva kallistui 45 asteeseen, joka on puolet suorasta kulmasta (suora kulma = 90 astetta ja täysi ylösalaisin kääntyminen siis 180 astetta). Generaattorit pettivät ja silloin laivan valot sammuivat, mutta tässä vaiheessa kaikki pelastuneet olivat jo pakosti ulkona, sillä 45 astetta on jo niin suuri kallistuma, että sirkuksen akrobaatteja lukuun ottamatta sitä ei kiipeä yksikään ihminen ilman tikaspuita. Laiva upposi tämän jälkeen todella nopeasti kääntyen ensin ympäri ja noin 01:50 se oli jo kadonnut. Tästä voi päätellä, että ne, jotka heräsivät noin 15 asteen kallistumaan, saivat vain noin kymmenisen minuuttia löytää tiensä laivan 7. kannelle, koska 45 asteessa kiipeäminen portaissa ja ulospääsy hyteistä oli jo mahdotonta (ovi oli katossa ja käytävät muuttuneet kuiluiksi). Todennäköisesti useimmat hyteissä nukkujat kuitenkin heräsivät vasta kallistuman ollessa noin 30 astetta, koska myrsky oli kova (tämä on omaa spekulaatiotani perustuen omiin kokemuksiin myrskyistä Itämerellä) - näillä ihmisillä oli muutama minuutti aikaa pelastautua, jos olivat hyväkuntoisia ja pystyivät kiipeämään 7. kannelle osin seiniä ja portaiden kaiteita pitkin.
Every ship must sail a world.

OscM
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 06, 2016 10:34 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja OscM » Su Loka 06, 2019 12:59 am

ABC kirjoitti:
Todennäköisesti useimmat hyteissä nukkujat kuitenkin heräsivät vasta kallistuman ollessa noin 30 astetta, koska myrsky oli kova (tämä on omaa spekulaatiotani perustuen omiin kokemuksiin myrskyistä Itämerellä) - näillä ihmisillä oli muutama minuutti aikaa pelastautua, jos olivat hyväkuntoisia ja pystyivät kiipeämään 7. kannelle osin seiniä ja portaiden kaiteita pitkin.
Totta, ja siinä vaiheessa käytävät ja aulat olivat myös jo aivan tukossa ihmisistä. Myös ovi kannelle on ollut nopeasti vaikeapääsyinen, joku viimeisimmistä kannelle päässeistä kertoi ottaneensa vauhtia ja hypänneensä tarttuakseen oveen/oviaukkoon, joka oli siinä vaiheessa jo lähes katossa.

Tämän kaiken vuoksi monet pelastuneista olivatkin niitä, jotka olivat jo valmiiksi hereillä ja yläkansilla. Tapahtumat etenivät tosiaan niin valtavalla vauhdilla etenkin loppua kohden, että sitten kun vaara kävi ilmeiseksi, pelastuminen oli jo mahdotonta. Monethan alkuvaiheessa lähtivät liikkeelle vain uteliaisuuttaan tai saadakseen selville, mitä oikein oli tapahtumassa.

Jotkut sukeltajista vai oliko sukellusrobotin kuvaa, en valitettavasti muista lähdettä, kertoivat saunaosaston olevan puolillaan hiekkaa. Ja koska saunaosasto sijaitsi autokannen alapuolisissa kerroksissa (kuinka paljon sen alapuolella, oliko pohjimmainen?) eikä siinä kerroksessa ollut siis lainkaan ikkunoita, olisi tämä todiste suuresta repeämästä/aukosta pohjassa tai kyljessä.

Avatar
sikakoira
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 2817
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2017 8:50 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja sikakoira » Ma Loka 07, 2019 10:27 pm

Mikä on kaikkein suurin ihme on se että niinkin moni selvisi hengissä niissä olosuhteissa.Hyvin kyllä vielä muistaa kyseisen päivän sääolot. Hämmästyttävän nopeasti upposi kuitenkin purkilo,ei tapahdu ihan jokapvä moisia.
“I think we have to find out what happened first. Here we go again with, you know, you’re guilty until proven innocent. I don’t like that. "
Donald Trump

ABC
6 miljoonan dollarin mies
Viestit: 4064
Liittynyt: To Touko 31, 2007 2:23 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ABC » Ti Loka 08, 2019 12:27 am

OscM kirjoitti:
Su Loka 06, 2019 12:59 am
Jotkut sukeltajista vai oliko sukellusrobotin kuvaa, en valitettavasti muista lähdettä, kertoivat saunaosaston olevan puolillaan hiekkaa. Ja koska saunaosasto sijaitsi autokannen alapuolisissa kerroksissa (kuinka paljon sen alapuolella, oliko pohjimmainen?) eikä siinä kerroksessa ollut siis lainkaan ikkunoita, olisi tämä todiste suuresta repeämästä/aukosta pohjassa tai kyljessä.
Saunaosasto sijaitsi kannella 0, eli alimman hyttikannen (1) alapuolella. Pohjapiirros kansista:
http://onse.fi/estonia/kuvat/suuren/kuva3_12s.gif

Laivoissa on iän kaiken käytetty hiekkaa painona sekä suojaamaan arvokkaita lasteja. Mutta päteekö tämä autolauttoihin, siitä minulla ei ole tietoa. En ole ainakaan ikinä kuullut että ruotsinlaivoissa olisi hiekkaa painona kuin vanhoissa purjelaivoissa!

Raportissa (vrt. yo. kuva) lukee näin: "The hull below the bulkhead deck was subdivided by fifteen watertight transverse bulkheads, equipped with watertight doors as required." Nuo jaot näkyvätkin kuvassa. Jos tällä kannella oli hiekkaa nimenomaan allasosastolla, se on siis luultavammin tullut sinne ulkoa (koska jos laivassa oli jotain painohiekkaa niin se olisi varmastikin ollut jossain muussa osastossa).

Alaosan jako 15 vesitiiviiseen osaan tarkoittaa myös, että sinne olisi pitänyt jäädä paljon kellumista edesauttavia "taskuja". Tämän vuoksi vedentulo autokannelle, jota ei ollut jaettu osiin, on täytynyt olla hyvin nopeaa, muuten uppoaminen olisi kestänyt kauemmin. Eli rampin olisi pitänyt olla auki kokonaan tai lähes kokonaan. Mutta nyt kun alus on pohjassa se on auki vain metrin verran. Tälle omituisuudelle olisi kyllä mukava saada selitys.
Every ship must sail a world.

CPO
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 158
Liittynyt: To Maalis 18, 2010 1:23 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja CPO » Ti Loka 08, 2019 3:26 pm

Ehkä kaikkein omituisin havainto on, että EPIRB-majakoiden häkit olivat tyhjät ja majakat löydettiin merestä Viron rannikolta Dirhamin lähistöltä yhdessä pelastusliivien ja -lauttojen kanssa. EPIRB-majakka on siis sellainen radiopuhelimen näköinen laite, jonka tarkoituksena on lähettää signaalia uponneen laivan sijainnista pelastajille. Eli miksi ihmeessä nämä elintärkeät pelastuslaitteet on viskattu(?) laivasta menemään? Rockwaterin miehet havaitsivat majakoiden häkit tyhjinä, mutta raportti ei kerro, missä kunnossa häkit olivat - mielestäni aivan oleellinen tieto. Näitä löydettyjä majakoita vieläpä testattiin ensin suomalaisten toimesta joulukuussa 1994 ,ja myöhemmin ne toimivat vielä 4 tuntia yhteen soittoon virolaisella jäänmurtaja Tarmolla, jolloin venäläiset havaitsivat yhtäjaksoisen signaalin.
Mitähän nämä EPIRB häkit on? EPIRB poiju on hätälähetin, joka kiinnitetään alukseen vedenpaineeseen perustuvalla laukaisimella, jonka tarkoitus on irrottaa EPIRB aluksesta uppoamisen hetkellä(ettei hätälähetin mene pohjaan). EPIRB ja painelaukaisin on seinätelineessä(voi olla muovinen kotelo tänä päivänä), matkustajapaateilla yleensä stattubrykalla(ohjaamon katto) maston seinässä tai reelingissä. Estonian aikaan se on ollut noin 50 cm pitkä sylinterin näköinen, oranssi pötkö. Toinen samanlainen on voinut olla sisällä sillalla mukaan otettavaksi, tai aluksen toisella sivulle telineessä. Optimitilanteessa tuo poiju otetaan pelastuslauttaan tai -veneeseen mukaan ja laukastaan manuaalisesti, mutta usein se irtoaa aluksen upotessa ja alkaa automaattisesti veteen joutuessaan lähettämään paikkaa.

Jos en nyt väärin muista, niin epäiltiin, että Estonian EPIRB poijut olivat irrotessaan tarttuneet paatin rakenteisiin, ja tulleet ihmisten ilmoille myöhemmin. Siksi hälytystä ei keskukseen mennyt, mutta ne löytyivät myöhemmin.

Esim. tuosta saa kolmannella kotimaisella kaiken tarpeellisen tiedon laitteesta https://en.wikipedia.org/wiki/Emergency ... activation
Laivoissa on iän kaiken käytetty hiekkaa painona sekä suojaamaan arvokkaita lasteja. Mutta päteekö tämä autolauttoihin, siitä minulla ei ole tietoa. En ole ainakaan ikinä kuullut että ruotsinlaivoissa olisi hiekkaa painona kuin vanhoissa purjelaivoissa!
Ei ole enää hiekkaa tai kiviä painolastina, aluksissa käytetään painolastitankkeja, joiden nestepintaa säätelemällä aluksen asentoa trimmataan.

Hawthorne
Aloitteleva besserwisser
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Elo 26, 2013 11:44 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Hawthorne » Ti Loka 08, 2019 4:21 pm

Ne molemmat EPIRBit oli huollettu pari kuukautta aikaisemmin ja niiden ainakin olisi pitänyt sijaita niin, että toinen ainakin irtoaa, kaatui laiva miten päin tahansa.

Vastaa Viestiin