Estonia

Erilaiset salaliittoteoriat tänne.
Muulle foliohattuilulle on "Huu Haa" osasto

Valvojat: Raid, Moderaattorit

Avatar
Rescuer
Sherlock Holmes
Viestit: 3389
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 8:15 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Rescuer » Ti Loka 08, 2019 5:57 pm

Aiemmin EPIRBit saattoivat olla "häkissä", joka oli painelaukaisimella varustettu kehikko. Monesti vielä jousitettu niin, että painelaukaisimen katkaistessa kehikon lukituksen "ampui" poijun irti. Samalla tavalla toimii monet nykyiset muovikotelotkin.

Estonian aikaisissa EPIRBeissä ei ollut testikytkintä kuten nykyisissä. Tuo Konnad sijotettin vaaka-asentoon ja se laukesi oltuaan riittävän pitkään pystyasennossa.

Estonian kipinä oli tarkastanut poijujen toiminnan n. viikkoa ennen onnettomutta ja silloin nuo olivat toimlneet normaalisti. Nuo Kannadithan testattiin seuraavasti: avattiin poijun "häkki" varovasti ja nostettiin poiju pystyyn. Kun merkkivalo alkoi vilkkumaan, avattiin korkki ja käännettiin katkaisin OFF-asentoon. Tällöin hälytys ei vielä ehtinyt lähteä, mutta poijun "toimivuus" saatiin testattua.
Estonian molemmat EPIRBit olivat löydettäessä pois kytkettynä, olisikohan kipinältä jäänyt poijut virittämättä testin jälkeen? Ei olisi ollut ensimmäinen kerta noissa non-GMDSS laivoissa...
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...

Hawthorne
Aloitteleva besserwisser
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Elo 26, 2013 11:44 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Hawthorne » Ti Loka 08, 2019 6:40 pm

Rescuer kirjoitti:
Ti Loka 08, 2019 5:57 pm
Aiemmin EPIRBit saattoivat olla "häkissä", joka oli painelaukaisimella varustettu kehikko. Monesti vielä jousitettu niin, että painelaukaisimen katkaistessa kehikon lukituksen "ampui" poijun irti. Samalla tavalla toimii monet nykyiset muovikotelotkin.

Estonian aikaisissa EPIRBeissä ei ollut testikytkintä kuten nykyisissä. Tuo Konnad sijotettin vaaka-asentoon ja se laukesi oltuaan riittävän pitkään pystyasennossa.

Estonian kipinä oli tarkastanut poijujen toiminnan n. viikkoa ennen onnettomutta ja silloin nuo olivat toimlneet normaalisti. Nuo Kannadithan testattiin seuraavasti: avattiin poijun "häkki" varovasti ja nostettiin poiju pystyyn. Kun merkkivalo alkoi vilkkumaan, avattiin korkki ja käännettiin katkaisin OFF-asentoon. Tällöin hälytys ei vielä ehtinyt lähteä, mutta poijun "toimivuus" saatiin testattua.
Estonian molemmat EPIRBit olivat löydettäessä pois kytkettynä, olisikohan kipinältä jäänyt poijut virittämättä testin jälkeen? Ei olisi ollut ensimmäinen kerta noissa non-GMDSS laivoissa...
Näinhän sen kertookin hesari:

Estonian hätäpoijuista
oli unohtunut viritys

Autolautta Estonian kaksi hätäpoijua
eivät lähettäneet signaalia
pelastajille, koska niitä ei ollut
viritetty laivalla. Hätäpoijut pul
pahtivat pinnalle asianmukaisesti
laivan upotessa.
Turman kansainvälinen tutkimus
komissio on selvittänyt Viron
rannikolle ajautuneiden hätäpoi
jujen toimintaa. Poijujen akut olivat
täydessä varauksessa, mutta
ne eivät voineet lähettää mitään
virittämättöminä, kertoo komission
jäsen Kari Lehtola.
Komissio päätti kaksipäiväisen
kokoukseen perjantaina Helsinkigissä.
Ns. EPIRB-hätäpoijut oli huollettu
äskettäin, ja ne oli sijoitettu
sääntöjen mukaisesti paikoilleen.
Asennusvaiheessa unohtui kuitenkin
poijujen aktivointi: suojakansi
pitää avata ja kääntää kytkinpäälle.
Hätäpoijun aktivointi kuului
Estonialla radiosähköttäjien tehtäviin,
joita laivalla oli kaksi.
Tutkinta on vielä kesken, mutta
komissio on kuullut radiosähköttäjää
asiassa, kertoi komission
asiantuntijajäsen Asser Koivisto.
Hätäpoijun tarkoitus on lähettää
uponneen laivan sijainti sekä
kertoa etsijöille laivan nimi
Koiviston arvion mukaan poijujen
mykkyydellä ei ollut suurta
vaikutusta itse pelastustoimiin,
sillä poijut pulpahtavat pintaan
vasta laivan upottua

CPO
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 160
Liittynyt: To Maalis 18, 2010 1:23 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja CPO » Ke Loka 09, 2019 10:38 am

Aiemmin EPIRBit saattoivat olla "häkissä", joka oli painelaukaisimella varustettu kehikko
Ok, ei ole tuo ”häkki”-nimitys tullut koskaan vastaan, Vanhoja EPIRBin rosteritelineitä/-koteloita minulla taitaa olla pari vielä varastossakin makaamassa. Oman alani vuoksi ei tarvinnut noita poijuja testailla, toki Kannadin vehkeet olivat tuttuja ulkonäöltä.
Autolautta Estonian kaksi hätäpoijua
eivät lähettäneet signaalia
pelastajille, koska niitä ei ollut
viritetty laivalla. Hätäpoijut pul
pahtivat pinnalle asianmukaisesti
laivan upotessa.
Tämä oli uutta tietoa, se antaakin loogisen selityksen, miksi varsin toimintavarmat laitteet eivät hälyttäneet.

OscM
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 192
Liittynyt: Su Maalis 06, 2016 10:34 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja OscM » To Loka 10, 2019 12:33 am

ABC kirjoitti: Laivoissa on iän kaiken käytetty hiekkaa painona sekä suojaamaan arvokkaita lasteja. Mutta päteekö tämä autolauttoihin, siitä minulla ei ole tietoa. En ole ainakaan ikinä kuullut että ruotsinlaivoissa olisi hiekkaa painona kuin vanhoissa purjelaivoissa!

Raportissa (vrt. yo. kuva) lukee näin: "The hull below the bulkhead deck was subdivided by fifteen watertight transverse bulkheads, equipped with watertight doors as required." Nuo jaot näkyvätkin kuvassa. Jos tällä kannella oli hiekkaa nimenomaan allasosastolla, se on siis luultavammin tullut sinne ulkoa (koska jos laivassa oli jotain painohiekkaa niin se olisi varmastikin ollut jossain muussa osastossa).
.


Heh, vaikka Estonialla olikin ehkä joitain erikoisia turvallisuusratkaisuja (kuten se, ettei painavia kalusteita oltu kiinnitetty asiamukaisesti seiniin), ei siellä saunassa ja suihkutiloissa tosiaan varmaankaan hiekkaa kuljetettu.

ABC:

Alaosan jako 15 vesitiiviiseen osaan tarkoittaa myös, että sinne olisi pitänyt jäädä paljon kellumista edesauttavia "taskuja". Tämän vuoksi vedentulo autokannelle, jota ei ollut jaettu osiin, on täytynyt olla hyvin nopeaa, muuten uppoaminen olisi kestänyt kauemmin. Eli rampin olisi pitänyt olla auki kokonaan tai lähes kokonaan. Mutta nyt kun alus on pohjassa se on auki vain metrin verran. Tälle omituisuudelle olisi kyllä mukava saada selitys



Voisi jollain hataralla fysiikan ymmärtämisellä arvella, että pohjimmaisena laivassa olevat suuret "ilmakammiot" olisivat aiheuttaneet sen, että vaikka autokansi olisi ammollaan ja täynnä vettä, laiva jäisi kyljelleen tai ylösalaisin kellumaan tunneiksi, ehkä ei edes pystyisi uppoamaan. Se niiden tarkoitus kaiketi on.

Jack the Ripper
Columbo
Viestit: 2342
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 2:31 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper » To Loka 10, 2019 1:36 pm

Jopa minä maakrapu tiedän että nykyajan moottoroiduissa aluksissa (M/S) samoin vanhanliiton purjelaivoissa (S/S) saattaa olla painolastitankkeja jotka ovat ladattu, ei hiekalla (sic) vaan merivedellä. Laiva on suunniteltu kulkemaan tietyssä lastissa parhaiten, jos rahtia tulee sopivasti liikaa, merivettä (ballast) pumpataan pois jotta alus ui optimaalisessa syvyydessä, polttoainetta säästyy ja merikelpoisuus säilyy.

Vai olinko U-Boat unessani, painolasti lasketaan mutta boatti ei silti nouse...tästä unesta on niin ihanaa herätä, vaikka pienen huoneeni tunkkaiseen ilmaan, ei haittaa!
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"

Sverdlov
Sammakkoprofessori
Viestit: 411
Liittynyt: Pe Marras 11, 2016 9:28 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Sverdlov » To Marras 28, 2019 8:29 am

Ettäkö S/S olisi ihan purjelaiva??? No, maakravuksi sinä ilmoittauduitkin.
Anteeksi nimimerkkini, mutta en tiedä mihin päin sen pitäisi viitata?

Laasti
Neuvoja-Jack
Viestit: 271
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2012 9:21 pm
Paikkakunta: Nowhere

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Laasti » Pe Joulu 20, 2019 12:43 pm

Hän on paljastanut vain yhden kerran nimensä alkuperän...

Vastaa Viestiin