Puhuiko Marjatta totta?

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Boswell
Armas Tammelin
Viestit: 73
Liittynyt: Ti Touko 09, 2017 5:54 pm

Re: Puhuiko Marjatta totta?

Viesti Kirjoittaja Boswell »

Onko Marjatta enää elossa? Mieleen tuli kysymys? Mitä jos Marjatta olikin kuullut jotain jonkun läheisen kertomaa asiasta, pitänyt tätä totena, vaikka ei ollut paikalla. Nyt kun tämän asian esille tulo tapahtui, Marjatta päätti kertoa kuulopuheet siltä ajalta.Varsinkin siitä syystä että, asian kertonut henkilö oli kuollut. Mut joo, minä ja mun heittoni.

Maza
Jane Marple
Viestit: 1032
Liittynyt: La Touko 26, 2007 1:17 pm

Re: Puhuiko Marjatta totta?

Viesti Kirjoittaja Maza »

Wagner kirjoitti:
Ti Huhti 09, 2013 10:59 am
Silja Regina oli toki stoorissa kuvitteellinen, mutta sellainenkin laiva on itämerellä seilannut.

8)
Laiva oli Silvia Regina. Yksi Silja LInen laivoja. Sinulla nämä yksityiskohdat aina lipsuu.
The path of the righteous man is beset on all sides by the inequities of the selfish and the tyranny of evil men.

Stobbart
Poliisikoira Rex
Viestit: 273
Liittynyt: Ti Helmi 20, 2018 11:42 am

Re: Puhuiko Marjatta totta?

Viesti Kirjoittaja Stobbart »

Boswell kirjoitti:
Ti Loka 08, 2019 1:28 pm
Onko Marjatta enää elossa? Mieleen tuli kysymys? Mitä jos Marjatta olikin kuullut jotain jonkun läheisen kertomaa asiasta, pitänyt tätä totena, vaikka ei ollut paikalla. Nyt kun tämän asian esille tulo tapahtui, Marjatta päätti kertoa kuulopuheet siltä ajalta.Varsinkin siitä syystä että, asian kertonut henkilö oli kuollut. Mut joo, minä ja mun heittoni.
Elossa on, löytyy facebookista omalla nimellään. Joku minfolainen kertoi täällä ottaneensa häneen yhteyttäkin, mutta Marjatta ei ollut halunnut asiaa enää kommentoida. En kyllä yhtään ihmettele, eikös se oikeudessakin sanonut suunnilleen "Minä onneton menin avaamaan suuni OBS-ohjelmassa." Eli katui laukalle lähteneitä puheitaan, kun joutui sitten oikeuteen asti puhumaan valaehtoisesti. Kaikki viittaa siihen, että "Markka" on kyllä ainakin välillisesti tiennyt, jos ei tuntenut, Nilsin, ja vanhalla tädillä on sitten vähän lähtenyt mielikuvitus laukkaamaan vuosien mittaan. Onhan se kiva juoruta, että mä tunsin sen murhaajan, kyllä mä aina tiesin että se teki sen. Voi toki olla, että tarinansa on myös perustunut joihinkin kuulopuheisiin ja huhuihin, ja on kertonut ne sitten itse koettuina tapahtumina. Joka tapauksessa Marjatan tarinat osoittautuivat aikamoiseksi satuiluksi, oli Gusse sitten syyllinen tai ei. Kertoo syyttäjän epätoivoisesta tilanteesta, että kelpuuttivat Marjatan oikeuteen asti. Eikö hänen tarinassa olleita ammottavia aukkoja voitu oikeasti selvittää, ennen kuin hänet päästettiin oikeuteen nolaamaan itsensä? Virpiähän ei sitten kuuden tunnin kuulustelun jälkeen enää kelpuutettukaan todistajaksi. Oli varmastikin Marjatasta opittu, ja rimaa nostettu.

awa
Angus MacGyver
Viestit: 6540
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: Puhuiko Marjatta totta?

Viesti Kirjoittaja awa »

Siirrän tuolta vammakeskustelun puolelta tänne oikeaan topicciin.
Kunto Kalpa kirjoitti:
Su Elo 09, 2020 3:53 pm
metsätonttu kirjoitti:
Su Elo 09, 2020 12:46 pm
awa kirjoitti:
Su Elo 09, 2020 12:41 pm
Kyllä tätäkin on käsitelty, esimerkiksi ketjussa "Puhuiko Marjatta totta".
Ok, oikeus ei ole pitänyt todistustusta täysin luotettavana, joten sitä ei ole otettu huomioon tuomioita annettaessa.

https://yle.fi/tvuutiset/uutiset/upics/ ... tuomio.pdf
Oikeus jätti Markan höpinät kokonaan huomioimatta. Oli niin selkeää valehhtelua, että ooksat pois. Syyttäjienmunaus alkoi jo siitä, että ottivat todaistajan, jonka tarina oololosihteiden,li jyrkässä ristiriidassa niin päiväkirjamerkinnän, KarjLaisen lausunnon kuin Markan oman tvjorinan kanssa.
No - ei noita Marjatan puheita ihan noin vain voi ohittaa. Pitää muistaa, että aikaa tuosta oli kulunut vuosikymmeniä ja Oittaakin on muuttunut tuona aikana paljon. Se mikä on mielenkiintoista, niin murhaniemen leiriläisistä ei ollut mitään havaintoa murhaniemessä noihin aikoihin mistä Marjatta kertoi eli kyllä nämä retkeläiset jossakin kävivät. Toinen merkillepantava seikka Marjattan kertomuksessa on moottoripyörän ääni ja Marjatta ei ole ainoa joka tuosta on kertonut.

Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Puhuiko Marjatta totta?

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Urho kirjoitti:
To Elo 09, 2007 12:00 pm
Marjatta Sahakangas tuli ensimmäisen kerran esille ruotsinkielisessä obs-ohjelmassa, jossa hän kertoi kuinka hän ja 5 muuta nuorta olivat telttailleet Bodom-järven rannalla "yleisellä leirintäalueella". Illan aikana Bodomin uhrit ja Nils Gustafsson olivat vierailleet tässä toisessa leirissä, ja vierailun yhteydessä pojat olivat nahistelleet työtistä. Myöhemmin leiristä oli kuutunut riitelyn ja moottoripyörän ääntä. Marjatta kertoi nähneensä moottoripyörässä kaatumisen jäljet. Kaikille Marjatan porukan ihmnisille oli ollut selvää, kuka veriteot oli tehnyt. Ohjelmassa kerrottiin myös, että poliisi oli aikanaan kuullut näitä muita telttailijoita.

Ohjelman jälkeen poliisi kutsui Marjatan kuulusteluun, jossa hän kertoi hivenen erilaisen tarinan. Leiripaikka olikin muuttunut "yleisestä leirintäalueesta" Rackaruddenin niemelle, missä ei ollut näkynyt ketään, telttailijoita olikin vain 4 ja poliisi ei ollutkaan kuulustellut heistä ketään.

Oikeudessa Marjatta todisti samoin kuin oli poliisikuulustelussa kertonut. Puolustus osoitti hänen tarinansa epäuskottavaksi mm. sen osalta, että väitetyllä leiripaikalla telttaileminen oli ehdottomasti kielletty. Myös Marjatan kertomus reitistä, jota pitkin he olivat kulkeneet murhan jälkeen osoittautui mahdottomaksi, koska sen varrella oli leveähkö puro. Marjatta kertoi heidän ylittäneen puron kaatunutta puuta pitkin kävellen, mutta paikallisen todistajan mukaan sellaista ei ole siellä koskaan ollut.

Edellä kerrottu on tiivistelmä, enkä ole edes ottanut esiin Jäppisen kaverin kertomaa, tai sitä, että sekä Karjalaisen havainto että päiväkirjamerkintä puhuvat tarinaa vastaan. Silti tekee mieli kysyä niiltä lukuisita kirjoittajilta, jotka uskovat Marjatan tarinaan, että MIKSI? Mikä saa teidät uskomaan ihmistä, joka vaikenee 45 vuotta, mutta tulee sitten esille kahdella erilaisella tarinalla, joista löytyy lukuisia mahdottomuuksia.
Hyvä yleiskatsaus Marjatan kakkapuheista !

8)
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"

awa
Angus MacGyver
Viestit: 6540
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: Puhuiko Marjatta totta?

Viesti Kirjoittaja awa »

^Ymmärrän hyvin tuon Marjatan kertomuksen, mutta sitä en ymmärrä, että joku tulkitsee aikalaisten todistaneen, että puron takia Marjatan tarina on mahdoton. Varsinkin kun kertojia ainakaan minä en tiedä. Tuo puro kierrettiin ja kaarettiin ja ohitettiin ja puron ylittävä puu voi olla muistikuva menneiltä vuosikymmeniltä. Ei välttämättä liity Bodomin murhiin.

Mutta se lienee silminäkijöiden mukaan todistettu, että Nils Gustafsson seurueineen kävi jossakin pois murhaniemestä, muttä tätä Gustafsson ei ole koskaan paljastanut tapahtuneen tai ylipäätään muistavansa.

Omituisen vähän Gustafsson on yleensäkin kertonut mitä illan aikana tapahtui.

- hymm -

Kunto Kalpa
Sofia Karppi
Viestit: 442
Liittynyt: Pe Marras 06, 2015 1:17 pm

Re: Puhuiko Marjatta totta?

Viesti Kirjoittaja Kunto Kalpa »

Mistähän murhaniemen leiriläisistä awa nyt puhuu, ja mikä muka todistaa heidän, siis uhrien, käyneen jossain?
Prätkän äänestä ei ole puhunut kukaan muu kuin Markka. Toki moni muistaa kuinka palstalla jotkut yrittivät väkisin vääntää kioskimiehen havaintoa säksättävästä moposta ja sitä ajaneesta oman kylän pojasta Nisseksi ja hänen moottoripyöräkseen. Se nyt vaan ei mene läpi ajatuksena sitten millään.

awa
Angus MacGyver
Viestit: 6540
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: Puhuiko Marjatta totta?

Viesti Kirjoittaja awa »

Kunto Kalpa kirjoitti:
Ma Elo 10, 2020 7:37 am
Mistähän murhaniemen leiriläisistä awa nyt puhuu, ja mikä muka todistaa heidän, siis uhrien, käyneen jossain?
Murhaniemellä ei tainnut leiriytyä kuin Gustafsson, Seppo, Irmeli ja Tuulikki. Murhaniemi on sen verran kapea kaistale ja viereiseltä niemeltä on sinne jokseenkin esteetön näköyhteys, että voidaan varmuudella sanoa, että nelihenkinen nuorison leirporukka näkyy ja kuuluu naapurustoon. Joka tapauksessa murhaniemelle on vaikea piiloutua, ainakin nelihenkisen seurueen.

Ja tästä taitaa olla jopa veneellä liikuneiden silminnäkijöiden lausunto siitä, että murhaniemellä ei ollut ketään. Murhaniemeltä ei ole mitään silminäkijähavintoja leiriläisistä noihin aikoihin mitä Marjatta kertoo. Eli jossakin nämä nuoret olivat, ei kai ne ilmaankaan voi väliaikaisesti haihtua?

Kunto Kalpa kirjoitti:
Ma Elo 10, 2020 7:37 am
Prätkän äänestä ei ole puhunut kukaan muu kuin Markka. Toki moni muistaa kuinka palstalla jotkut yrittivät väkisin vääntää kioskimiehen havaintoa säksättävästä moposta ja sitä ajaneesta oman kylän pojasta Nisseksi ja hänen moottoripyöräkseen. Se nyt vaan ei mene läpi ajatuksena sitten millään.
Onpa outoa, kioskimiehen rouva kertoi pärinäpojasta ja miestään rauhoitellakseen kertoi tämän olevan oman kylän poikia. Oma veikkaukseni on, että Gustafsson on saattanut illan karmivan riehumisen päätteeksi ajaa pyörällään kotiin ja jatkossa saanut apua isältään. Isä saattoi olla sotaa käynyt kaveri ja tiesi metkut, missä uhria esittämällä saattoi päästä livahtamaan pois rintamalta. Jotkut taisivat rintamalla jopa haavoittaa itseään päästäkeen pälkähästä. No nuo sotatarinat ei kuulu tähän.

Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Puhuiko Marjatta totta?

Viesti Kirjoittaja Wagner »

awa kirjoitti:
Ma Elo 10, 2020 9:53 pm

Oma veikkaukseni on, että Gustafsson on saattanut illan karmivan riehumisen päätteeksi ajaa pyörällään kotiin ja jatkossa saanut apua isältään. Isä saattoi olla sotaa käynyt kaveri ja tiesi metkut, missä uhria esittämällä saattoi päästä livahtamaan pois rintamalta. Jotkut taisivat rintamalla jopa haavoittaa itseään päästäkeen pälkähästä. No nuo sotatarinat ei kuulu tähän.
Teltasta poispäin ei ole dokumentoituja verijälkiä.
Kukaan uhreista ei siis poistunut surmapaikalta.
https://www.kaleva.fi/bodomin-verinen-s ... in/2057939

8)
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"

Kunto Kalpa
Sofia Karppi
Viestit: 442
Liittynyt: Pe Marras 06, 2015 1:17 pm

Re: Puhuiko Marjatta totta?

Viesti Kirjoittaja Kunto Kalpa »

awa kirjoitti:
Ma Elo 10, 2020 9:53 pm
Kunto Kalpa kirjoitti:
Ma Elo 10, 2020 7:37 am
Mistähän murhaniemen leiriläisistä awa nyt puhuu, ja mikä muka todistaa heidän, siis uhrien, käyneen jossain?
Murhaniemellä ei tainnut leiriytyä kuin Gustafsson, Seppo, Irmeli ja Tuulikki. Murhaniemi on sen verran kapea kaistale ja viereiseltä niemeltä on sinne jokseenkin esteetön näköyhteys, että voidaan varmuudella sanoa, että nelihenkinen nuorison leirporukka näkyy ja kuuluu naapurustoon. Joka tapauksessa murhaniemelle on vaikea piiloutua, ainakin nelihenkisen seurueen.

Ja tästä taitaa olla jopa veneellä liikuneiden silminnäkijöiden lausunto siitä, että murhaniemellä ei ollut ketään. Murhaniemeltä ei ole mitään silminäkijähavintoja leiriläisistä noihin aikoihin mitä Marjatta kertoo. Eli jossakin nämä nuoret olivat, ei kai ne ilmaankaan voi väliaikaisesti haihtua?

Kunto Kalpa kirjoitti:
Ma Elo 10, 2020 7:37 am
Prätkän äänestä ei ole puhunut kukaan muu kuin Markka. Toki moni muistaa kuinka palstalla jotkut yrittivät väkisin vääntää kioskimiehen havaintoa säksättävästä moposta ja sitä ajaneesta oman kylän pojasta Nisseksi ja hänen moottoripyöräkseen. Se nyt vaan ei mene läpi ajatuksena sitten millään.
Onpa outoa, kioskimiehen rouva kertoi pärinäpojasta ja miestään rauhoitellakseen kertoi tämän olevan oman kylän poikia. Oma veikkaukseni on, että Gustafsson on saattanut illan karmivan riehumisen päätteeksi ajaa pyörällään kotiin ja jatkossa saanut apua isältään. Isä saattoi olla sotaa käynyt kaveri ja tiesi metkut, missä uhria esittämällä saattoi päästä livahtamaan pois rintamalta. Jotkut taisivat rintamalla jopa haavoittaa itseään päästäkeen pälkähästä. No nuo sotatarinat ei kuulu tähän.
Ihan mielenkiintoinen, siis valikoiva logiikka. ETP:ssä on lukuisten todistajien havaintoja leiriläisistä, mutta kun jokin ajankohta puuttuu, niin se kertoo siitä, että kävivät silloin jossain. Jos niitä havainnoitsijoita oli niin paljon, niin eikö jonkun olisi pitänyt havaita niitteen marssi sinne suht kaukana olleeseen niemeen? Siellä niemessähän ei leiriytymistä siedetty.

Kuka tahansa Kunnarlantietä ajanut voidaan siis tulkita Rantaojantietä ajaneeksi Nisseksi. Eipä siihen oikein voi mitään sanoa. Miten mahtaa awa sitten selittää sen, että sen Jäppisen kaverin, Lahtisen veli vannoo, ettei veljensä ollut murhaviikonloppuna Bodomilla?

awa
Angus MacGyver
Viestit: 6540
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: Puhuiko Marjatta totta?

Viesti Kirjoittaja awa »

Ei tässä mistään valikoivasta logiikasta ole kysymys - vaan siitä, että niemeä järveltä seuranneet silminnäkijät eivät nähneet leiriläisiä ja leiriläisten liikkumista niemellä ja se tarkoittaa jotakuinkin varmasti sitä, että nämä leiriläiset eivät niemellä tuolla havaintohetkellä olleet. Tämä lienee faktojen toteamista!
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"

Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Puhuiko Marjatta totta?

Viesti Kirjoittaja Wagner »

awa kirjoitti:
To Elo 20, 2020 9:59 pm
Ei tässä mistään valikoivasta logiikasta ole kysymys - vaan siitä, että niemeä järveltä seuranneet silminnäkijät eivät nähneet leiriläisiä ja leiriläisten liikkumista niemellä ja se tarkoittaa jotakuinkin varmasti sitä, että nämä leiriläiset eivät niemellä tuolla havaintohetkellä olleet. Tämä lienee faktojen toteamista!
Isoisästäni oli Murhaniemeä vastapäiseltä rannalta joku ottanut kuvia kalastessaan veneestä tuttuine lokkeineen.
Kuvat olivat ja mahdollisesti edelleen ovat poliisilla.
Havaintonsa olivat muut järvellä tuolloin olleet sekä Murhaniemen (Hästholmen) rannasta itään lähtenyt vene.
Mainitsi myös havainneensa BKP:n 'pomon' Martti Kolin poikansa kanssa.

8)

Wer hebt, er lebt: Heben und leben lassen
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"

awa
Angus MacGyver
Viestit: 6540
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: Puhuiko Marjatta totta?

Viesti Kirjoittaja awa »

Nostetaan tämäkin ylös, sillä minun mielestä Marjatan tarina on hyvin mielenkiintoinen.
teemu kirjoitti:
Su Loka 14, 2007 2:21 pm
Loka kirjoitti:
teemu kirjoitti: Mutta kerro, mitä olet ajatellut?
Tarkistaisin pari juttua Marjatan lausunnosta, muistelen että pistit jonnekin tänne ketjuun sen? En löydä haulla eikä ole näköjään omissa arkistoissakaan. Muistatko mistä sen löytäisin?
En ole tuonut niitä tänne aikaisemmin, mutta jälkimmäinen kuulustelupöytäkirja on nyt tässä alla.

Muurala (a): Per Jou 16, 2005 10:53 pm Viestin aihe: Re: Esitutkinnan OBS-lisäpöytäkirjat
KUULUSTELUKERTOMUS
Keskiviikkona 29. päivänä kesäkuuta 2005 kello 12.30 alkaen Luopioisten kunnantalolla rikosylikonstaapeli Matti Päivisen kuulustelemana ja rikosylikonstaapeli Markku Tuomisen kuulustelutodistajana läsnä ollessa.

Todistaja, kerroshoitaja SAHAKANGAS e. Kumberg, Tarja Raija Marjatta uudelleen kuulusteltuna uudistaa aikaisemman kuulustelukertomuksensa ja sanoo sen olevan oikein merkitty sekä edelleen kysyttäessä kertoi seuraavaa:

Minulle on ennen kuulustelun alkua kerrottu oikeuteni ja velvollisuuteni tässä kuulustelussa. Ymmärrä minulle ennen kuulustelun alkua kerrotut oikeuteni ja velvollisuuteni.

Minulla on sellainen käsitys, että Pentti ”Pena” Jäppinen ja Nils ”Nisse” Gustafsson ovat tutustuneet toisiinsa moottoripyöräilyn kautta. Tällä tarkoitan sitä, että he ovat silloin liikkuneet samoissa piireissä. Sitä kuinka kauan aikaa he olivat tunteneet toisensa, en osaa sanoa. Kuten olen jo kertonut, heidän tapaamisensa olivat satunnaisia, eli päivittäin he eivät olleet toistensa kanssa tekemissä.

Minulla oli siihen aikaan monta kutsumanimeä, joita olivat mm. Markka sekä Jatta, jota nimeä minusta yleensä käytettiin. Sukunimeni tuohon aikaan oli Kumberg.

Kuten jo olen kertonut Nils ”Nisse ” Gustafssoniin tutustuin Pentti Jäppisen kautta. Aikaisemmin en ollut Nissen kanssa missään tekemissä. Nissen kanssa keskustellessani käytimme usein ruotsinkieltä, mistä muut paikalla olleet kuten Pentti, Seppo Laitinen ja Seija Nieminen, meitä usein huomauttivat.

Seurustelu Pentin kanssa päättyi muistaakseni vuonna 1962 tai 1963. Lopetettuani seurustelun Pentin kanssa tapasin Nisseä tosi satunnaisesti. Tämä johtui siitä, etten Pentistä erottuani enää liikkunut niissä samoissa piireissä missä Nissen oli tapana liikkua.

Olen usein ollut paikalla kun Nisse on ottanut, meistä muista paikalla olleista, aivan mitättömistä asioista ns. pultit. Hän ei koskaan käynyt kehenkään varsinaisesti käsiksi, mutta huusi ja räyhäsi kovalla äänellä niin kauan, että sai tahtonsa läpi. Nämä Nissen pultit tapahtuivat hänen ollessa selvin päin, eli alkoholilla ei ollut mitään osuutta näiden tapahtumien kanssa.

Minulla ei ole mitään tietoa siitä kenen kanssa Nisse olisi siihen aikaan tapellut. Kuten olen kertonut, olen kuullut toisten henkilöiden kertoneen Nissen joutuneen usein tappeluihin. En kuitenkaan pysty sanomaan yhtään sellaista tapahtumaa, jossa Nisse olisi jonkun kanssa tapellut. En tuntenut Nissen lähipiiriä, enkä tästä syystä pysty sanomaan kenen kanssa hän olisi silloin tapellut.

Nisseä olen tavannut Bodomin jälkeen kaksi kertaa. Näillä kerroilla tarkoitan sellaisia tapaamisia, että olemme keskustelleet keskenämme. Olen toki useammin nähnyt häntä jossakin ohimennen, mutta silloin emme ole keskustelleet.

Ensimmäisen kerran näin Nissen Helsingin linja-autoasemalla noin 3-4 kuukautta Bodonjärven tapahtumien jälkeen. Nisse oli silloin liikkeellä yksi ja matkalla kotiinsa. En nähnyt hänen menevän linja-autoon. Tämä tapaaminen kesti korkeintaan 10-15 minuuttia ja se

Luettu, annettu tarkastettavaksi ja hyväksytty: Tarja Raija Marjatta SAHAKANGAS


päättyi siitä syystä, että aloin urkkimaan Nisseltä tarkemmin hänen kuulumisiaan. Tässä vaiheessa Nisse ilmoitti minulle, että hänellä oli kiire ja lähdimme kumpikin omille teillemme. Asiasta, josta aloin tarkemmin Nisseltä kyselemään koski juuri Bodom-järven tapahtumia. Minulle tuli sellainen tunne, ettei Nisse halunnut niistä mitään puhua. En pitänyt sitä kuitenkaan mitenkään ihmeellisenä koska en varmaan itsekään tuossa tilanteessa Nissenä olisi siitä halunnut puhua.

Toisen kerran tapasin Nissen useita vuosia myöhemmin. Olin aikaisemmin jo kuullut puhetta siitä, että Nisse oli mennyt naimisiin. Tämä toinenkin tapaaminen tapahtui Helsingissä, mutta en nyt pysty sanomaan missä siellä. Nisse oli silloin liikkeellä yhdessä vaimonsa kanssa. Heidät tavattuani kysyin Nisseltä, että tämä seurassasi olevan naishenkilö on varmaan vaimosi. Tämän jälkeen Nisse esitteli meidät toisillemme. Tämäkään toinen tapaaminen ei kestänyt kovin kauaa, ehkä 10-15 minuuttia. Tämän tapaamisen aikana Nisse katsoi minua suoraan silmiini ja tällä ymmärsin hänen tarkoittavan, etten saisi puhua tai kysyä mitään Bodom-järven tapahtumista. Sanallisesti hän ei tästä sanonut minulle mitään, ainoastaan tällä silmiin katsomiselle. Vaikka en tuntenutkaan Nisse mitenkään hyvin, ymmärsi ensimmäisen linja-autoasemalla tapahtuneen tapaamisen perusteella, ettei hän halunnut minun puhuvan Bodom-järven tapahtumista. Tapaamisen yhteydessä puhuimme sekä suomea että ruotsia.

Olen myöhemmin miettinyt syitä siihen miksi Nisse ei halunnut minun kyselevän häneltä Bodom-järven tapahtumista. Olen tullut siihen tulokseen, että jostakin syystä Nissellä oli huono omatunto ko. tapahtumista. Tällä tarkoitan sitä, että hän oli ainoa eloon jäänyt kyseisestä telttaseurueesta.

Kysyttäessä vastaan, että tuttavuus Seppo Boismaniin on syntynyt samalla tavalla kuin Nisseenkin, eli moottoripyöräilyn kautta. Seppoa olen tavannut huomattavasti harvemmin kuin Nisseä. Pääasiassa Seppo puhui suomea, mutta kyllä hän joskus käytti myös ruotsin kieltä. Mielestäni Seppo oli rauhallinen enkä koskaan ole kuullut juttuja, että hän olisi tapellut jonkun kanssa. Poikien liikkuessa kaksistaan Nisse oli se, joka määräsi mitä tehdään ja mitä ei.

Olen kertonut aikaisemmin, että Nissen, Sepon, Tuulikin ja Irmelin tullessa teltallemme huomasin Nissen olevan humalassa koska hän horjui. Mistään muusta ei ollut huomattavissa, että Nisse oli juonut. Kuten olen jo kertonut Nissellä ja Sepolla oli riitaa mukana olleista tytöistä. Nissen räyhääminen oli kuitenkin niin normaalia, tilanteissa joissa asiat eivät menneet niin kuin hän halusi, etten siinä tilanteessa usko alkoholilla olleen mitään vaikutusta Nissen käyttäytymiseen. Teltalla ollessamme Nisse ja Seppo ainoastaan huusivat toisilleen, mutta eivät missään vaiheessa käyneet käsiksi toisiinsa. Tuulikki ja Irmeli seurasivat sivusta poikien räyhäämistä hyvin varovaisen oloisina.

Kysyttäessä vastaa, että sanoessani pojilla olleen riitaa mukana olleista tytöistä, tarkoitin sillä sitä, että Nisse olisi halunnut olla Tuulikin kanssa. Nisse oli kuitenkin tuolla telttaretkellä yhdessä Irmelin kanssa.

Meidän silloin ollessa Bodom-järvellä ei teltallamme käynyt ketään muita kuin Nisse, Seppo, Tuulikki ja Irmeli. Myöskään me emme silloin illalla käyneet missään. En silloin siellä ollessani nähnyt siellä ketään muita henkilöitä. Kuulin kyllä alueelta muidenkin kuin Nissen porukan ääniä, mistä päättelin alueella olevan meidän ja Nissen porukan lisäksi muitakin henkilöitä. Nämä kyseiset äänet kuuluivat nykyisen leirintäalueen suunnalta. Lähellä leiripaikkaamme oli silloin myös uimaranta, eli äänet ovat saattaneet kuulua uimassa olleille henkilöille.

Luettu, annettu tarkastettavaksi ja hyväksytty: Tarja Raija Marjatta SAHAKANGAS
Olen ajanut päätietä ohi leirintäalueen, mutta koskaan en ole käynyt meidän telttapaikalla tai Nissen porukan telttapaikalla. Ensimmäisen kerran palasin tapahtumapaikalle kun kävin ensimmäisen kuulusteluni jälkeen näyttämässä poliiseille vuoden 1960 telttapaikkaamme.

Kerroin aikaisemmassa kuulustelussani ottaneeni silloin vuonna 1960 valokuvia Bodom-järveltä. En kuitenkaan ole mistään löytänyt noita silloin ottamiani valokuvia. Valokuvia olen näyttänyt ainakin Pentti Jäppiselle. Kuvat ovat olleet pakattuna pahvilaatikoihin, mistä syystä niiden näyttäminen on ollut harvinaista. Niiden näyttäminen täysin vieraille henkilöille on täysin turhaa.

Kysyttäessä vastaan, että päätin alkaa puhumaan näistä asioista viime keväänä. Kuulin silloin, että Nisseä syytetään tässä asiassa murhista ja mielestäni tässä ei ole kyse murhista vaan äkkipikaistuksissa tehdystä teosta. Minulla on sellainen mielipide, ettei Nisse ole tarkoittanut tehdä mitään tälläista, mistä häntä nyt syytetään. Kuulin sen illan aikana Nissen porukan teltan luota kova äänistä puhetta, joiden sanoista en kuitenkaan saanut selvää. Sieltä kuulemani äänet kuuluivat kuitenkin siellä olleille henkilöille, eli Nisselle, Sepolle, Tuulikille ja Irmelille. En siis kuullut heidän telttansa luota kenenkään muun henkilön tai henkilöiden ääniä. Tämän perusteella sanoisin Nissen teltalla olleen juuri sen porukan, jonka siellä piti olla.

Bodom-järven tapahtumista olen puhunut, poliisien lisäksi, yhdelle televisiotoimittajalle, entiselle työkaverilleni Christian Borgille sekä pojalleni Tomi Sahakankaalle. Eilen kerroin myös tästä asiasta lyhyesti Merja Niemiselle. Christianille, televisiotoimittajalle ja pojalleni Tomille olen kaikille kertonut tästä tapahtumasta samanlaisen kertomuksen, jonka olen myös kertonut näissä kuulusteluissani.

Pelko siitä, että nimeni tulee julkisuuteen, on syy siihen miksi en aikaisemmin ole tästä asiasta halunnut kenellekään puhua. Lisäksi olen luottanut siihen, ettei Suomessa tämän asian takia ketään syytöntä tuomista sekä se, että kysymyksessä on niin raaka rikos, joka varmasti jossakin vaiheessa selvitetään. Nyt kuitenkin julkisuudessa on koko ajan puhuttu kolmoismurhista, mikä aiheutti sen, että päätin tulla kaikista aikaisemmin kertomistani peloistani huolimatta julkisuuteen. Omasta mielestäni en tässä tapauksessa ole halunnut suojella ketään muuta kuin itseäni.

Bodom-järven tapahtumista puhuimme paljonkin Pentin, Sepon ja Seija Nimeisen kanssa. Alussa meillä ei ollut mitään yhteistä sopimusta siitä miten meidän pitäisi toimia tässä tilanteessa. Noin vuosi Bodom-järven tapahtuman jälkeen sovimme keskenämme siitä, ettei kukaan meistä mene kertomaan havainnoistaan poliisille, jos he eivät tule sitä meiltä erikseen kysymään. Syy siihen, miksi päätimme näin toimia oli se, että tiesimme miten Nisse käyttäytyisi meitä kohtaan saatuaan tietää, että olisimme kertoneet sen illan tapahtumat poliisille. Tällä tarkoitan sitä, että Nisse kostaisi jollain konstilla tämän meille. En nyt enkä silloin pelkää henkeni puolesta, millä tarkoitan sitä, etten usko Nissen tekevän minulle mitään niin pahaa, että menettäisin henkeni. Meillä kaikilla neljällä oli selvä kuva tuon illan tapahtumista, millä tarkoitan sitä, että meidän mielestämme Nisse oli syyllinen. Tämä perustui siihen, että illan aikana kuulimme Nissen teltalta kova äänistä meteliä, jonka jälkeen tuli aivan hil-jaista. Tämän jälkeen kuulin kun joku lähti sieltä ajamaan moottoripyörällä. Ajattelin jo silloin, että nyt se pöljä (Nisse) lähti pois teltalta muiden jäädessä vielä sinne. Tämä sopii hyvin myös Nissen käyttäytymiseen niissä tilanteissa, joissa hän ei saanut tahtoaan läpi.

Luettu, annettu tarkastettavaksi ja hyväksytty: Tarja Raija Marjatta SAHAKANGAS


Kuten kerroin kuulin jonkun lähtevän Nissen telttapaikalta moottoripyörällä, mutta en missään vaiheessa kuullut sen palaavan takaisin sinne. Aamulla porukalla Nissen telttapaikalle mentyämme en kiinnittänyt mitään huomiota poikien, Nissen ja Sepon moottoripyöriin. Sinne mentyämme näin kun Nisseä nostettiin paareille ja muistan, että hänen kasvonsa olivat veressä. Järkytyin siinä tilanteessa niin pahoin, etten pystynyt sen tarkemmin katsomaan hänen vammojaan.

Luettu, annettu tarkastettavaksi ja hyväksytty: Tarja Raija Marjatta SAHAKANGAS
Loka kirjoitti:...löysin evoluutiosivut kun etsin Hessulle kenkiä. Onko ne sinun?
Sivut eivät ole minun. Luin pikaisesti omaa alaani koskevan osuuden. Kriittisenä esiintyvä kirjoittaja ei tunne asiaa, vaikka yksittäisiä tiedon sirpaleita on paljon. Näkemys halutusta lopputuloksesta näyttää olevan.

- hymm -
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"

Avatar
LexVeritas
Perry Mason
Viestit: 3998
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: Puhuiko Marjatta totta?

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

Kuten tunnettua, käräjäoikeus vakuuttavasti perustellen hylkäsi Sahakankaan todistuksen epäuskottavana.

En tule kommentoimaan sitä mitenkään muuten. :lol:
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä 2 aikaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto

Hermione
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5039
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 6:38 pm

Re: Puhuiko Marjatta totta?

Viesti Kirjoittaja Hermione »

Hmm. Vai että Nisse oikein silmillä viesti, ettei saa ottaa vaimon läsnä ollessa puheeksi Bodomin tapahtumia :roll: Onko ihan morsettanut räpsyttämällä?

Kuinkahan minulle tuli tuosta todistajanlausunnosta mieleen, että Marjatan ilmianto oli kosto joskus muinoin saaduista rukkasista. Herkän itsetunnon loukkaus voi olla sellainen paikka joillekin, ettei siitä pääse ikinä yli. Jatan koston hetki tuli sitten vihdoin 2000-luvun alussa neljä vuosikymmentä myöhemmin. On muuten pitkä aika kantaa kaunaa...

Vastaa Viestiin