Murha-aseet

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Hessu52 kirjoitti:Kunhan sinäkin Wagner pääsisit eroon haamusta nimeltä Arska, niin voisit ehkä nähdä todellisisa asioita tarkemmin, mutta tuo sinun myyttisi Arskasta, estää totuuden valon näkymästä sinulle.
Kyllä Arska on todellinen henkilö eikä hänen osuuteensa Bodomin kolmoissurmiin ole myytti, vaan tunnustukseensa ja ulkopuolisen tahon sen vahvistamaan lausumaan perustuva asia.
8)
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"

awa
Angus MacGyver
Viestit: 6540
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Viesti Kirjoittaja awa »

^ Joo - kyllä "arska" on todellinen henkilö jota voidaan syyttää aina tarpeen sitä vaatiessa. Voihan se olla valemuisto ja näin - "arskasta" kertovalle aivan yhtä tosi - kuin vaikkapa posthypnotic suggestiossa saatu unohtamiskäsky. Kevennystä.
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"

Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wagner »

awa kirjoitti:^ Joo - kyllä "arska" on todellinen henkilö jota voidaan syyttää aina tarpeen sitä vaatiessa. Voihan se olla valemuisto ja näin - "arskasta" kertovalle aivan yhtä tosi - kuin vaikkapa posthypnotic suggestiossa saatu unohtamiskäsky. Kevennystä.
Arskasta Bodom-keskustelu alkoi vuosia sitten ja keskustelun paisuttua varsin mittavaksi teki KRP oman ratkaisunsa tunneittuine seuraamuksineen.
8)
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"

awa
Angus MacGyver
Viestit: 6540
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Viesti Kirjoittaja awa »

Wagner kirjoitti:Arskasta Bodom-keskustelu alkoi vuosia sitten ja keskustelun paisuttua varsin mittavaksi teki KRP oman ratkaisunsa tunneittuine seuraamuksineen.
8)
No voi jehna - enhän tuota vihjausta aiemmin hokannut!

Niinhän se on -> eräs "arska" kiilusilmä - on Espoon pahamaineisen oikeusistuimen myötävaikutuksella - nimitetty "tuttiritariksi" tikareineen.

Ja todettu Wagnerin harmiksi myöhemmin - syyttömäksi.
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"

Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

No Wagner, kun tiedät niin paljon Bodomin tapauksesta, niin missä niitä todisteita Arskan tekosista on?

Koenelle hän on tekosensa tunnustanut?

Onko jossain esimerkiksi ääninauhaa, jolla tämän Arskan ääni kertoo, että "minä sen tein, vaikka olin vielä vaipat housuissa".

Vaan hänethän lähetettiin oikein Amerikkaan, jossa hän sitten Zodiak murhaajana niitti mainetta ja kunniattomuutta lukuisilla lisämurhilla.

Jos tuollaisesta on todisteita, niin miksi niitä ei ole viety poliisille, vaan pantataan jossain?

Kerropa Wagner nyt sitten ne faktasi, jotka liittävät tämän Arskan Bodomiin!

awa
Angus MacGyver
Viestit: 6540
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Viesti Kirjoittaja awa »

___ viivan hiljaista tuntuu olevan. Jos joku sitä säikähtää - tietää :D Sinä tiedät Hessu.
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"

Maza
Jane Marple
Viestit: 1032
Liittynyt: La Touko 26, 2007 1:17 pm

Viesti Kirjoittaja Maza »

Hessu52 kirjoitti:Kerropa Wagner nyt sitten ne faktasi, jotka liittävät tämän Arskan Bodomiin!
Samaa olen kysynyt vuosikaudet. Ei niitä ole. Onhan tarina sinänsä värikäs ja mielenkiintoinen, mutta se perustuu vain Wagnerin kuvitelmiin.
The path of the righteous man is beset on all sides by the inequities of the selfish and the tyranny of evil men.

nightowl
Nikke Knakkertton
Viestit: 167
Liittynyt: Ti Touko 15, 2007 8:48 pm

Viesti Kirjoittaja nightowl »

Hessu52 kirjoitti:No Wagner, kun tiedät niin paljon Bodomin tapauksesta, niin missä niitä todisteita Arskan tekosista on?

Koenelle hän on tekosensa tunnustanut?

Onko jossain esimerkiksi ääninauhaa, jolla tämän Arskan ääni kertoo, että "minä sen tein, vaikka olin vielä vaipat housuissa".

<snip>
Oliko Arskalla vielä 15-vuotiaana vaipat housussa tai mikälie tuttiritari?
Miksi Hessu noin luulet?

Entäs jos Arska just bara auttoi kaveria heittämällä läppää?
Sekottamalla peliä?

¤¤¤

Avatar
Hovimestari
Martin Beck
Viestit: 754
Liittynyt: To Syys 03, 2009 10:51 pm

Re: Murha-aseet.

Viesti Kirjoittaja Hovimestari »

Hei palstalaiset! Olen uusi täällä. Älkää lyökö tylpällä aseella ainakaan heti :wink:
Voin myöhemmin kertoa, miten tänne päädyin ja mikä on oma "Bodom-taustani".

Mutta aloitetaan murha-aseista - tai aseesta, niinkuin aion seuraavassa pohdiskella. Tämä(kin) teoria on varmaan pohdittu puhki jollain Bodom-palstalla joskus, mutta kun en täältä mitään mainintaa pienellä etsiskelyllä löytänyt, niin käydään nyt uudestaan.

Kuten kartsa68 tuolla moottoripyöräketjussa, en minäkään pidä kiveä mitenkään varmana tai edes kovin todennäköisenä murha-aseena. Yksinkertaisesti siitä syystä että se on melkein mihin tahansa työhön äärimmäisen epäkäytännöllinen työkalu, kuten jokainen tietää joka joskus on kiveä esim. vasaran korvikkeena käyttänyt tai yrittänyt käyttää. Kolmen tai neljän ihmisen kolkkaaminen/tappaminen nopeassa tahdissa muokkaamattomalla luonnonkivellä siten, ettei oma käsi ole sen jäljiltä aivan p-un päreinä, on jo sinänsä melkoinen fakiiritemppu. Syyllinen Gustafssonin oikean käden pitäisi olla paljon huonommassa kunnossa kuin mitä se on ollut, ja syyllinen ulkopuolinen olisi melko varmasti jättänyt verijälkiä telttaan. Jokainen voi myös kokeilla kuinka monta iskua, joissa on oikeasti tappamisen meininki, pystyy kivellä antamaan esim. puupölkkyä vasten ennenkuin oma käsi on lähes käyttökelvottoman turtana kun iskuista välittyvä vastavoima kohdistuu suoraan kämmenen luihin. Oikeastaan kiven puolesta puhuu vain se seikka että niitä on ollut maastossa runsaasti tarjolla. Joten "heitetään kivi pois" nyt ensin.

Pääasiallinen murha-ase on siis kuitenkin ollut tylppä astalo, ja terä-asetta on käytetty "viimeistelyyn" ja/tai raivon purkamiseen. Luettuani pohdiskeluja erilaisista ase-ehdokkaista, aseen vaihtamisesta kädessä, iskujen "kätisyydestä" jne. aloin miettimään mikä olisi ase, jossa yhdistyvät sekä tylppä astalo että terä?

Päädyin vaihtoehtoon, joka on kyllä vähän kaukaa haettu, mutta teknisesti oivallinen: Kivääri, jossa on pistin kiinnitettynä. Siinä meillä on ase, jossa on

a) Tylpässä päässä sekä laakeita että teräviä kulmia, ja pinta joka on ainakin osaltaan 20-30 mm leveä.

b) Kahdella kädellä käytettävä ase. Kätisyyden merkitys vähenee, ja tällä kun lyö ylhäältä alaspäin maata vasten olevaan ihmispäähän niin heikkokin ihminen saa kyllä iskuihin kallon murskaavan voiman, ja iskut ovat suhteellisen tarkkoja.

c) Vartta. Tekijä ei välttämättä ole saanut veriroiskeita kuin jaloilleen - eivätkä veritahrat näy tummissa housuissa kuin läheltä katsottuna. Lisäksi jos tekijä voi olla seisaallaan ovat teltassa olijat vielä pahemmin alakynnessä; torjumaan ei ylety ja tekijällä on selkeämpi kokonaiskuva tilanteesta, jolloin on helppo iskeä kulloistakin pakoon yrittäjää.

d) Pyöräytä se käsissäsi ympäri niin sinulla on samoilla eduilla varustettu terä-ase - ilman että tarvitsee tuhlata kalliita sekunteja itse aseen vaihtamiseen. Muistaakseni on huhuttu aseesta, joka ei ole aivan tavallinen puukko?

Nyt joku voi kysyä, että miksei sitten ampunut sillä aseella. Jos olisi niin veikkaan että koko Bodom-osio olisi huomattavasti nykyistä lyhyempi :wink: Ja voihan olla, ettei ase ollut ampumakunnossa, tai murhaaja otti sen alunperin mukaan vain pelottelutarkoituksessa, tai huomasi paikanpäällä että ampuminen on teknisesti huonompi vaihtoehto. (Kaksipiippuisen haulikonkin joutuisi välissä lataamaan ainakin 2 kertaa ja yksipiippuisen 4 kertaa - Kioskimies, anybody?) Vielä voisi mainita että tässä skenaariossa tekijä, jonka motoriikka toimii edes välttävästi, tuskin satuttaa itseään lainkaan eikä niinollen jätä myöskään DNA-jälkiä.
You can choose a ready guide in some celestial voice. If you choose not to decide, you still have made a choice! You can choose from phantom fears and kindness that can kill. I will choose a path that's clear; I will choose freewill. -Rush

papillon
Perry Mason
Viestit: 3635
Liittynyt: Su Joulu 23, 2007 12:12 pm
Paikkakunta: Ei kenenkään maa.

Re: Murha-aseet.

Viesti Kirjoittaja papillon »

^Miten sitä nyt osaa olla lyömättäkään, pehmustetaan nyt kumminkin astalo vaikkapa tyynyn sisään :lol: :

Miksei se voisi olla kertomasi aseyhdistelmä, mutta sen kysymyksen voinee esittää että mistä hemmetistä semmoinen tulisi jonkun mieleen ja miten sen toisi ja veisi paikan päälle?

Ja ennenkaikkea miksi, mikä olisi himasta lähtiessä motiivi?
Mukana ampuma ase, saattajana hillitön raivo sillä sitä on ollut matkassa varmasti., eikä sitten ammu vaan hutkii ja pistää ?

Jos kerran tappotuulella oli niin miksei jättänyt pistintä veks ja ruuvannut äänenvaimenninta kiinni?

No voi olla ettei vaikkapa pystykorvaan saanut ko. välinettä kiinni, tosin oletan että näppärä sen saa siihen kyllä.

No, tämänkin tappovälineen kohdalla on niin ettei sitä voine poissulkea, mutta kaikkien teorioiden ja esitelmien on kestettävä rakentavanpuoleinen kritiikki, muuten ne on kökköteorioita. Sitä olen mieltä.

Pahin ongelma astalossasi taitaa olla tuo pistin. Mikä sellaisen teräosan läpimitta on?
Niitäkin on tietenkin erimallisia, taisi olla tovereilla " rotanhäntäpistin " siis arvatenkin sangen kapea, mutta muuten ilmeisesti vähintään puukon luokkaa?

Nyt on kuitenkin niin että osa pistojäljistä - en muista ulkoa - oli sangen kapean oloisia, tätä olisikin syytä pohtia.

Aikanaan funtsattiin että jos ase ole tavallinen puukko, se olisi ollut melko vanha, paljon hiottu, kulunut.
No ne millit haavoista joku kohta kiikuttaa. Mulla muistikuva että vähän niitä millejä oli.

Vielkä kevennysjuttu :

Sotaväessä harjoiteltiin pistintaistelua , tyrkittiin terää riippuvaan säkkiin.
Harjoitus sujui hyvin kunnes erään soltun pistin jäi jumiin .

" Huomio ! Seis ! Parkaisi luutnantti.

Tietäväinen ilme naamallaan hän kysäisi että mitäs soltut tekisivät taistelussa tässä tilanteessa?

Ehdotukset olivat erilaisia tapoja kiskoa pistintä kylkiluiden välistä, kunnes luutnantti kertoi miten asia oli:

" Tietysti laukaisette aseenne, niin rekyyli irroittaa pistimen ! "

Yksi solttu viittasi vielä arasti ja luvan saatuaan totesi :

" Jos mulla on vielä paukkukin jäljellä ei tule mitään pistintaistelua " :lol:
- Sanos muuta ja älä muuta sano!

Avatar
Hovimestari
Martin Beck
Viestit: 754
Liittynyt: To Syys 03, 2009 10:51 pm

Re: Murha-aseet.

Viesti Kirjoittaja Hovimestari »

papillon kirjoitti:^Miten sitä nyt osaa olla lyömättäkään, pehmustetaan nyt kumminkin astalo vaikkapa tyynyn sisään :lol: :
Hyvä, niin en ehkä tarvitsekaan tukikaulusta :mrgreen:
Miksei se voisi olla kertomasi aseyhdistelmä, mutta sen kysymyksen voinee esittää että mistä hemmetistä semmoinen tulisi jonkun mieleen ja miten sen toisi ja veisi paikan päälle?
Mistä sitä tietää, mistä kaikenmaailman asiat tulevat hullujen mieleen. Vinksahtanuthan tekijä on joka tapauksessa ollut, kun on kolme viatonta nuorta raa'asti tappanut.

Tuoda ja viedä voi ihan kantamalla, ehkä aseen pituudesta riippuen sitä voi kantaa vähän peitellen. Onhan tuolta viety kassillinen tavaraa ja parit kengätkin, mahdollisesti moottoripyörää apuna käyttäen, ilman että sitä on kukaan huomannut. Autosta, veneestä jne. ase ei myöskään näy.

Itseäni mietityttää lähinnä se, kuinka paljon kiväärin tai haulikon kanssa liikkunut henkilö olisi tuolla alueella tuona aikana herättänyt huomiota, varsinkin kun melko pian kävi selväksi ettei murhia tehty ampuma-aseella?
Ja ennenkaikkea miksi, mikä olisi himasta lähtiessä motiivi?
Mukana ampuma ase, saattajana hillitön raivo sillä sitä on ollut matkassa varmasti., eikä sitten ammu vaan hutkii ja pistää ?
No yksi motiivi voisi tosiaan olla tuo pelottelu, tarkoituksena varmistaa etteivät nuoret telttaile vähään aikaan ainakaan sillä alueella; jos haluaisi jonkun "peljästyttää perseettömäksi" niin tuskin parempaa tapaa voisi olla kuin aamuyöllä teltan aukosta työntyvä kiväärinpiippu. Varsinainen ylikiehuva raivo onkin tullut sitten vasta paikanpäällä kun on nähty koko kuvio: Viinapullot, tupakkiaskit, motskarit, tiivis tunnelma teltassa...

Tai sitten tämä hyvin epätodennäköinen, mutta silti mahdollinen skenaario, eli "Perkele kun pistää vihaksi, lähdenpä aamuyöstä kiertämään Bodomjärven rantaa, torrakko kaapista ja jos joku sopiva uhri sattuu vastaan niin sen pahempi sille"

Ampua ei voi, jos ei ole panoksia, ja niitä ei välttämättä tullut mukaan kun alunperin ei tarkoituksena ollut ampua. Ja jos alkuperäisenä tarkoituksena ei ole ampua, niin pelotteluun kelpaa muutenkin toimimaton ase. Ja jos tekijä on ollut sillä tavalla hullu että järki leikkaa kuitenkin jossain asioissa, niin on varmasti ymmärtänyt ettei 4+ laukausta kiväärillä/haulikolla jää kuulaassa kesäyössä huomiotta.
Jos kerran tappotuulella oli niin miksei jättänyt pistintä veks ja ruuvannut äänenvaimenninta kiinni?

No voi olla ettei vaikkapa pystykorvaan saanut ko. välinettä kiinni, tosin oletan että näppärä sen saa siihen kyllä.
Enpä ole kuullut kiväärin äänenvaimentimesta muissa kuin jossain aivan erikoismalleissa, jokatapauksessa varmasti paljon harvinaisempi esine Suomessa v. 1960, kuin äänenvaimentimeton kivääri :lol:
No, tämänkin tappovälineen kohdalla on niin ettei sitä voine poissulkea, mutta kaikkien teorioiden ja esitelmien on kestettävä rakentavanpuoleinen kritiikki, muuten ne on kökköteorioita. Sitä olen mieltä.
Tietysti, ja poliisihan on tämänkin kuvion jo varmasti läpi käynyt ja turhaksi todennut, koskapa päätti Gustafssonia syyttää. Vammojen vertailumateriaaliahan on varmasti vielä tuohon aikaan runsaasti ollut...

Päädyin tuohon kivääriin kun mietin asetta joka voi jättää sekä jyrkkäreunaisia että laakeita jälkiä, voi näyttää sekä oikea- että vasenkätisen tekosilta, ei satuta tekijää vaikka löisi vähän huonostikin, eikä jätä tekijään helposti havaittavia verijälkiä. Pistin oli enemmänkin sellainen "bonus". Tietysti jos tekijä on ollut jonkin sortin asehullu niin ei ole ihan kaukaa haettua että mukana on sekä kiväärin tapainen ase että pistin, joka ei siihen aseeseen kuitenkaan käy. Sellaisilla toisaalta on kai taipumus jäädä nopeasti kiinni.
Pahin ongelma astalossasi taitaa olla tuo pistin. Mikä sellaisen teräosan läpimitta on?
Niitäkin on tietenkin erimallisia, taisi olla tovereilla " rotanhäntäpistin " siis arvatenkin sangen kapea, mutta muuten ilmeisesti vähintään puukon luokkaa?

Nyt on kuitenkin niin että osa pistojäljistä - en muista ulkoa - oli sangen kapean oloisia, tätä olisikin syytä pohtia.

Aikanaan funtsattiin että jos ase ole tavallinen puukko, se olisi ollut melko vanha, paljon hiottu, kulunut.
No ne millit haavoista joku kohta kiikuttaa. Mulla muistikuva että vähän niitä millejä oli.
Niin minunkin mielestäni. Otin sen oikeastaan mukaan vain siksi että se sopisi "yhden aseen" teoriaan ja koska huhuttiin aseesta, joka on kuin tavallinen puukko, mutta ei sitten ihan kuitenkaan.

Tarkistin asiaa googlettamalla ja niinhän se on kuten muistinkin: Rotanhäntä on piikkimäinen ase, jonka poikkileikkaus on X:n muotoinen, eli sen voi sulkea heti pois, koska jäljistä ei voi erehtyä ja ne olisi tunnistettu heti. Suomalainen esim. "Pystykorvan" pistin muistuttaa enemmän veistä, mutta lienee pitempi ja kapeampi kuin esim. Mora, tarkkoja mittoja en tiedä. Toisaalta niitäkin on kyllä useampia kuin näitä kahta mallia ja Suomen armeijan varustus on tunnetusti ollut aika kirjavaa.

Omana kevennyksenä voisi mainita Etelävaltiolaisen USA:n sisällissodan veteraanin toteamuksen että pistin on kyllä ihan turha ase, koska "en vielä koskaan ole tavannut jenkkiä, joka jäisi sitä odottelemaan" :mrgreen:
You can choose a ready guide in some celestial voice. If you choose not to decide, you still have made a choice! You can choose from phantom fears and kindness that can kill. I will choose a path that's clear; I will choose freewill. -Rush

Kartsa68
Remington Steele
Viestit: 200
Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 9:40 pm

Re: Murha-aseet.

Viesti Kirjoittaja Kartsa68 »

Oletko koskaan Hovimestari lukenut Nils Gustafssonin kahta ensimmäistä kuulustelua, alkaen kesäkuulta 1960, jokunen viikko tapahtumien jälkeen? Eli jolloin hän oli omien sanojensa mukaan "toimintakyvytön" ja muisti jo tuolloin perättäiset kuulustelut päin honkia. Toki Bodomin niemellä seisoo muita päätä pidempi, suoraryhtinen nuorimies. Enemmän kuin moni vetänyt yhtenä osasena omat johtopäätöksensä. Papillonin postaamina löytyvät näiltä sivuilta, niin tää minuakin potki. Funtsailes sen jälkeen uudelleen näitä -John Doe from somewhere- asioita.

Lues ihan ajatuksella. Näin rookiebuddynä suosittelen :D

Avatar
Hovimestari
Martin Beck
Viestit: 754
Liittynyt: To Syys 03, 2009 10:51 pm

Re: Murha-aseet.

Viesti Kirjoittaja Hovimestari »

Kartsa68 kirjoitti:Oletko koskaan Hovimestari lukenut Nils Gustafssonin kahta ensimmäistä kuulustelua, alkaen kesäkuulta 1960, jokunen viikko tapahtumien jälkeen? Eli jolloin hän oli omien sanojensa mukaan "toimintakyvytön" ja muisti jo tuolloin perättäiset kuulustelut päin honkia.
Olen muistaakseni joskus aiemmin lukaissut ja luin juuri äsken uudestaan - tosin se ei ihan onnistunut, koska 30.6. kuulustelun 3. sivun linkistä tuleekin uudestaan 23.6. kuulustelun 3. sivu... Mutta en kyllä ymmärrä miten nämä liittyvät murha-aseeseen? Ei kai Gustafsson ole väittänyt olleensa enää kuulustelujen aikaan toimintakyvytön, varsinkin kun myöhemmissä kuulusteluissa kertoo käyneensä poliisien kanssa niemellä juhannusaattona??
Toki Bodomin niemellä seisoo muita päätä pidempi, suoraryhtinen nuorimies. Enemmän kuin moni vetänyt yhtenä osasena omat johtopäätöksensä. Papillonin postaamina löytyvät näiltä sivuilta, niin tää minuakin potki. Funtsailes sen jälkeen uudelleen näitä -John Doe from somewhere- asioita.

Lues ihan ajatuksella. Näin rookiebuddynä suosittelen :D
Sori, tämä osuus meni kyllä ihan ohi. Kuka suoraryhtinen nuorimies? Mitkä johtopäätökset? Kuka sinua on potkinut? Voitko selventää.
You can choose a ready guide in some celestial voice. If you choose not to decide, you still have made a choice! You can choose from phantom fears and kindness that can kill. I will choose a path that's clear; I will choose freewill. -Rush

kompassi
Scooby-Doo
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Loka 17, 2007 7:41 pm

Re: Murha-aseet.

Viesti Kirjoittaja kompassi »

Sorkkarautaa käytettiin mm. rakennustyömailla betonivalumuottien
purkamiseen. 60-luvulla naulat otettiin talteen..

Iskettäessä sorkat edellä tekee pistinmäisiä reikiä..
Paksuus n. 3 cm:n luokkaa.

Pharaoh
Martin Beck
Viestit: 847
Liittynyt: Ti Kesä 05, 2007 1:46 pm
Paikkakunta: poistunut keskuudestanne Hejaciin.

Re: Murha-aseet.

Viesti Kirjoittaja Pharaoh »

kompassi kirjoitti:Sorkkarautaa käytettiin mm. rakennustyömailla betonivalumuottien
purkamiseen. 60-luvulla naulat otettiin talteen..

Iskettäessä sorkat edellä tekee pistinmäisiä reikiä..
Paksuus n. 3 cm:n luokkaa.
Sorkkarauta on loivan J- tai S-kirjaimen muotoinen työkalu jota käytetään purkutöissä. Sillä tosiaan irroitettiin naulat laudoista vielä silloin kun työvoima oli halpaa. Raudan toinen pää on talttamainen ja toinen halkaistu taltta, siitä nimi "sorkka". Sorkka nitkutetaan naulan kannan alle, jonka jälkeen raudan mutkaa vipuna käyttäen väännetään naula irti. Usein naula käyristyy ja se voidaan naputella suoraksi. Apumiehen hommaa joka usein maksettiin penniä/lauta.
Työlästä kierrätystä...

Sorkkarautaa ei kanniskelut mukanaan kukaan muu kuin murtomies. Sen verran painava se on. Sillä sai väännettyä kätevästi yksinkertaisen oven auki. Sorkkaraudan saattoi löytää purkutyömaalta ja isommilta rakennustyömailta, jossa käytettiin telineitä. :wink:

Vastaa Viestiin