Kadonneiden tavaroiden kohtalo

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!

Kadonneiden tavaroiden kohtalo

Järvessä kalanruokana
12
18%
Olisi pitänyt katsella ylöspäin
4
6%
Kivien koloissa
2
3%
Eikun ne kaivettiin maahan jonnekin
7
11%
Olivat missä tahansa, ne haettiin pois melko pian
21
32%
Ulkopuolisen murhaajan muistoesineinä
20
30%
 
Ääniä yhteensä: 66

awa
Angus MacGyver
Viestit: 6541
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Viesti Kirjoittaja awa »

Juuri näin, liitetään selvitettävien asioiden listaan ? :D

- awa -
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"

Mariacka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5075
Liittynyt: Ma Syys 10, 2007 7:34 pm

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

papillon kirjoitti:Hessu, ilman sarvipäitä ja hampaita vaihtelun vuoksi, tuohon sukellustouhuun liittyvä juttu:

Se kassi on kerniä mitä sitten meinaakaan, eikös kerniliina ollut joskus jossain muodossa käytössä huusholleissa tms?
Onko sama kuin lakkanailon, ja onko kestänyt mahdollista veden uhittelua?

Tästä luettelosta hiffasin. :shock:

lähde KRP/ETP
Eikös kerniliinat ole sama asia kuin vahakangasliinat (vakstuukit)? Pöytäliinoina niitä käytetään edelleenkin vars. lapsiperheissä. Nykyään kestävät pesuakin, ennen taisivat olla epäkäytännöllisempiä - en ihmettele, vaikka koppuroituisivat ja hajoaisivat vuosien saatossa ja vedessä. Ei ole mielestäni sama kuin lakkanailon.

Mitä tuo kenkäsekoilu tuossa luettelolapussa tarkoittaa? Luovutettu Leppävaara(an) 7.6.60? Alatekstin mukaan kuitenkin puuttuvat. Sotkeutuivatko poikien kengät, vai luovutettiinko SB:n kenkiäkään heti? Jos 7.6. oli kenkien löytöpäivä, niin sitten lista oli jo valmis ja tuo lisäys.

Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Vai osasi se Nikanderin pappa sittenkin kirjoittaa, sillä pidin häntä aina sellaisena, joka osasi ainoastaa lukea.

Tuo kerni saattaa tarkoittaa ihan samaa, eli lakkanailoina, sillä Nikanderin useinkin tavattuani, hänen Suomenkielen taitonsa oli kovasti vajavainen ja kuten siihen aikaan oli kaikenlaisista muovitavaroista tapana sanoa, että ne olivat joko "kerniä", tai "kuttaperkkaa", niin mene ja tiedä.

Nikander puhui hyvin vahvasti ruotsalaisvoittoisesti Suomea, joten en ihmettelisi yhtään sitä, vaikka hän olisi tarkoittanut tuossa "lakkanailonista kassia", jollaiset olivat silloin muodissa, mutta juuri tuon Ruotsivoittoisen aksenttinsa takia, olisi käyttänyt sanaa kerni, varmahan tuosta en voi olla.

Toki muistaisin, että kassejakin tehtiin "kernistä", mutta niiden pakkaskestävyys oli sitten sitä sun tätä, kuten eräitten suomalaisvähemmistön sen aikaisten nahkatakkien kanssa, jotka kaiketi nekin oli tehty kernistä, koska pakkasella tuppasivat hihat irtoilemaan, mutta se oli silloin se.

Mutta sekin olisi ollut sitä muovia, joka ei maadu vuosikymmenien saatossa, joten kaiketi tavarat vielä ovat löydettävissä, jos ne Bodomin pohjassa ovat.

skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Viesti Kirjoittaja skoone »

papillon kirjoitti:Hessu, ilman sarvipäitä ja hampaita vaihtelun vuoksi, tuohon sukellustouhuun liittyvä juttu:

Se kassi on kerniä mitä sitten meinaakaan, eikös kerniliina ollut joskus jossain muodossa käytössä huusholleissa tms?
Onko sama kuin lakkanailon, ja onko kestänyt mahdollista veden uhittelua?

Tästä luettelosta hiffasin. :shock:

lähde KRP/ETP
Kerni on muovipintaista puuvillakangasta. Pehmeämpää variaatiota käytetään juuri ns. vakstuukeissa. Aluksi kerniä käytettiin (vähän eri koostumus) juuri laukkujen/kassien materiaalina ja olipa niitä kernitakkejakin (vrt keinonahka).

Lakkanailon tuli käyttöön juuri takkien materiaalina, ja vasta 60-luvun lopulla. Laukkuja ei siitä pahemmin tehty.
Muista lähdekritiikki!

Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Itselläni oli kuitenkin lakkanailon koululaukku, joten kyllä niitä ainakain "Stockalta" sai.

Olipa minulla sellainen pitkä lakkanailoninen pitkä rotsikin, joskus -60 luvun alussa, joka kahisi, kuten nämä nykyiset tuulipuvutkin.

No sama se, olisiko kassi kerniä, tai lakkanailonia, sillä molemmat säilyvät vallan hyvin "maatumatta" , joten ei sellainen minun ajatusta tavaroiden etsimisestä järvestä mitenkään heikennä.

Onko siinä kenties jotain vaarallista jollekin henkilölle, kun aina tuosta kadonneesta kassista kirjoitettaessa, joku alkaa " vetuloimaan " sen mahdollisuuksista säilyä vuosien saatossa, tai että sen sisältämät tavarat metallin osalta ovat sulaneet grafiitiksi?

Mikä siinä on niin vaarallista, että jopa herjauskampanjaa on käyty, etten vaan missään nimessä alkaisi etsimään tavaroita järvestä?

Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Malmilammen löytö

Viesti Kirjoittaja Wagner »

teemu kirjoitti: Malmilammen louhikosta löytyi myöhemmin repaleinen teltta, joka lienee ollut piilossa vuosien ajan. Kiven kolossa oli tavaraa sielläkin, mutta luultavasti ei Bodomiin liittyen.
Teltan lisäksi siinä oli ollut miesten pitkiä alusvaatteita.
Teltta oli ollut aivan samantyyppinen kuin joka oli Bodomin surmissa, vihreä harjateltta, jonka päissä oli puukepit.
Mahdollisesti Malmilammen takana olevan kallion koloista tai mastosta voi vieläkin löytyä jotain sinne jemmattua kamaa.
8)
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"

kukkuu
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1369
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:25 pm

Viesti Kirjoittaja kukkuu »

Sariola kirjoitti:Luulen kyllä, että tavarat on kaivettu maahan, mutta ei välttämättä aivan lähelle. Suonsilmäkkeeseen upottamalla ja sammalella peittäminen on yksi mahdollisuus. Tai tavanomaisen kuopan kaivaminen, tavarat sinne ja sitten peittäminen ja naamiointi, niin että ei näy päällepäin. Ja siellä ovat.
Tekijällä ollut siis lapio mukana.

papillon
Perry Mason
Viestit: 3635
Liittynyt: Su Joulu 23, 2007 12:12 pm
Paikkakunta: Ei kenenkään maa.

Viesti Kirjoittaja papillon »

Hessu52 kirjoitti:
Onko siinä kenties jotain vaarallista jollekin henkilölle, kun aina tuosta kadonneesta kassista kirjoitettaessa, joku alkaa " vetuloimaan " sen mahdollisuuksista säilyä vuosien saatossa, tai että sen sisältämät tavarat metallin osalta ovat sulaneet grafiitiksi?

Mikä siinä on niin vaarallista, että jopa herjauskampanjaa on käyty, etten vaan missään nimessä alkaisi etsimään tavaroita järvestä?
Ei siitä ole sanailtu, että etsit, vaan siitä, että olet sanonut että etsit, mutta sitten selittelet etkä etsikään. Siksi.
Toimi äläkä selitä. :lol:

Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Joo, lapio ja kirves on surmaajalla ollut, kun on lähtenyt helluntaiyönä tappotöitä tekemään.

Vielä kun keksittäisiin surmaajalle kunnon motiivi, niin keissi olisi surmaajaa vailla valmis.

No surmaaja on kuitenkin jättänyt yhden todistajan henkiin, joka kaikeksi onneksi ei muista koko jutusta omien sanojensa mukaan mitään, joten ei surmaaja ihan täysiä pisteitä tuhotyöstään voi saada.

Oikeassa elämässä surmaaja ei jätä yhtään todistajaa henkiin, kun on surmannut kolme, sillä ei se neljäskään olisi hänen kaplaansa kiini joutuessaan enää sen ajan lain mukaan lisännyt.

Lisäksi tuo nerokas surmaaja lavasteli paikkoja niin, ettei niissä tunnu olevan järjen hiventäkään, kun paras lavastus olisi ollut pistää puukko Gustafssonin kätöseen ja ottaa mahdollismman nopeasti pitkät paikalta.

Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Lapio

Viesti Kirjoittaja Wagner »

kukkuu kirjoitti:
Sariola kirjoitti:Luulen kyllä, että tavarat on kaivettu maahan, mutta ei välttämättä aivan lähelle. Suonsilmäkkeeseen upottamalla ja sammalella peittäminen on yksi mahdollisuus. Tai tavanomaisen kuopan kaivaminen, tavarat sinne ja sitten peittäminen ja naamiointi, niin että ei näy päällepäin. Ja siellä ovat.
Tekijällä ollut siis lapio mukana.
Arskalla oli lapio mukanaan lapissakin jostain syystä 1991.
Se jäi Korsatunturin länsipuolelle, puukkonsa oli hukannut yöaikaan.
Tämä on tosi.
8)
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"

papillon
Perry Mason
Viestit: 3635
Liittynyt: Su Joulu 23, 2007 12:12 pm
Paikkakunta: Ei kenenkään maa.

Viesti Kirjoittaja papillon »

Jos kamat maahan kätkettiin, tarvittiin toki kaivamiseen työkalu.
Lähimmät työkalut olivat Pirjo Pertti Timperin varastossa, mutta niitä ei oltu käytetty koska Pirjo Pertti sanoi niin, hän oli asian tarkistanut, mitään ei puuttunut. Huoks :shock:

Juontuipa mieleen taas sandis ja sen 3jk n asevarasto.
Pois lähteviltä ikäluokilta oli hukkunut lipasta ja kirvestä ym hilavitkutinta.

Korvaus piti maksaa. Mutta ko. asevaraston kundit möi niitä puoleen hintaan, eivätkä jääneet kiinni.

Miksei? Siksei kun tekivät itse inventaarin, saivat siitä vielä kuntsarin. :lol:

No niin. Maastossa olisi voinut jemmata myös kivien alle, en usko että vauhdikas etsintäketjuoli kovinkaan tarkka.

No löysivät he kumminkin kengät. Tuo pikkusälli näyttää olevan lähes joka kuvassa. Onko Johanssonin Kari? Linssilude. :lol:

Kuvassa ensi katsomalta takana on tie, vaan ei taida olla.
Mistä kuva on, onko mielipiteitä?

RockOla69
Nikke Knakkertton
Viestit: 162
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2008 10:48 pm

Viesti Kirjoittaja RockOla69 »

Isäni toimi tuolloin Uudenmaan Jääkäripatjoonassa komppanianpäällikkönä ja komppaniasta oli silloin komennettu jääkärijoukkue etsintätöihin. Isäni mukaan sotilaita oli haravoimassa espoon metsiä myös mm. viestirykmentistä Riihimäeltä - hänen mukaansa yhteensä noin rauhanajan pataljoonan verran, eli 300-400 sotilasta. Nyt jo iäkäs isäni on hyvin hämmästynyt väitteestä, että aluetta ei oisi tutkittu tarkkaan. Kaikenlaista rojua kuulemma löytyi ja KAIKKI kerättiin talteen ja luovutettiin poliisille!

Kadonneet tavarat ovat siis joko järvessä(epätodennäköistä) tai luultavammin kuljetettu pois alueelts

papillon
Perry Mason
Viestit: 3635
Liittynyt: Su Joulu 23, 2007 12:12 pm
Paikkakunta: Ei kenenkään maa.

Viesti Kirjoittaja papillon »

RockOla69 kirjoitti:Isäni toimi tuolloin Uudenmaan Jääkäripatjoonassa komppanianpäällikkönä ja komppaniasta oli silloin komennettu jääkärijoukkue etsintätöihin. Isäni mukaan sotilaita oli haravoimassa espoon metsiä myös mm. viestirykmentistä Riihimäeltä - hänen mukaansa yhteensä noin rauhanajan pataljoonan verran, eli 300-400 sotilasta. Nyt jo iäkäs isäni on hyvin hämmästynyt väitteestä, että aluetta ei oisi tutkittu tarkkaan. Kaikenlaista rojua kuulemma löytyi ja KAIKKI kerättiin talteen ja luovutettiin poliisille!

Kadonneet tavarat ovat siis joko järvessä(epätodennäköistä) tai luultavammin kuljetettu pois alueelts
No tämä on hyvä tieto. Kysypäs faijaltas, kiivettiinkö puihinkin? Ihan vaan mielenkiinnosta olis kiva tietää. :lol:

papillon
Perry Mason
Viestit: 3635
Liittynyt: Su Joulu 23, 2007 12:12 pm
Paikkakunta: Ei kenenkään maa.

Viesti Kirjoittaja papillon »

^^Niin ja tuo 300-400 ukkoa, eikös se ole pari komppaniaa?
Miten muistan että komppania on n 200 äijää, pataljoona n 800?

Nimimerkki " Voin muistaa väärinkin, sotimisestani on jo vajaat 40 vuotta " :lol:

RockOla69
Nikke Knakkertton
Viestit: 162
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2008 10:48 pm

Viesti Kirjoittaja RockOla69 »

Rauhanajan pataljoonassa oli 60-luvulla 3-4 omppaniaa plus esikunta- ja huoltokomppania ja jopa kuormasto-osastot(hevoset, traktorit yms)
UudJP:stä oli käsittääkseni komennettu paikalle siis jääkärijoukkue, muista alueen yksiköistä mm. riihimäeltä varmaan vastaava joukko?
Täytyy tosiaan tarkentaa faijalta, mutta "puihin katsomisista" ei ole kyllä ollut mitään puhetta.

Anyway, faija on sitä mieltä että Nisse "voi olla, tai sitten ei ole" murhaaja! 8)

Minun mielestäni ei ole!

Vastaa Viestiin