BODOM: Poikien moottoripyörät. ( ketju 1 )

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Viesti Kirjoittaja konsta »

teemu kirjoitti: Olisiko tässä käsityksessä takana Presson grafiikka?
Presson grafiiikka syntyi vasta esitutkinnan aikana ja on pahasti värittynyt, eli sen tyrkyttäjä oli voimakkaasti biassoitunut. Siinä näkyy hyvin myös todistajalle järjestettyä "alibia" näkemättömyydestä, sekä uusien yksityikohtian kirjo, jolla haluttiin viitata tiettyyn suuntaan.

Mielenkiintoista on, että täälläkin on Hessu, joka ajaa samaan suuntaan.
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Oikean puoleisen pyörän pitäisi olla toisessa asennossa, eli polun suuntaisesti.

Lintupojat on piirretty väärään paikkaan koivuun nähden, mihin Gussen, eli oikeanpuoleinen prätkä nojaa.

Jos pojat ovat tällaisena surmapaikan nähneet, niin silloin on sumaajan tai jonkun muut pitänyt käydä tekemässä uusi lavastus.

Se kuva, joka kaivelee mielessäni, olisi ollut niin, että Sepin prätkä, joka on ainoa kohdaallaan oleva asia, olisi ollut pyykkinarun edessä ja pyykkinaru kuitenkin niin korkealla, etteä sen aivan hyvin näki, sekä ne muutamat vaatteet narulla.

Onko kukaan tullut ajatelleeksi, että jos hahmolla ei ollut paitaa ollenkaan päällä, jolloin paljas nahka olisi näyttänyt epäselvästi pusikon takaa vaalealta paidalta?
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Viesti Kirjoittaja skoone »

Hessu52 kirjoitti:Oikean puoleisen pyörän pitäisi olla toisessa asennossa, eli polun suuntaisesti.

Lintupojat on piirretty väärään paikkaan koivuun nähden, mihin Gussen, eli oikeanpuoleinen prätkä nojaa.

Jos pojat ovat tällaisena surmapaikan nähneet, niin silloin on sumaajan tai jonkun muut pitänyt käydä tekemässä uusi lavastus.

Se kuva, joka kaivelee mielessäni, olisi ollut niin, että Sepin prätkä, joka on ainoa kohdaallaan oleva asia, olisi ollut pyykkinarun edessä ja pyykkinaru kuitenkin niin korkealla, etteä sen aivan hyvin näki, sekä ne muutamat vaatteet narulla.

Onko kukaan tullut ajatelleeksi, että jos hahmolla ei ollut paitaa ollenkaan päällä, jolloin paljas nahka olisi näyttänyt epäselvästi pusikon takaa vaalealta paidalta?
Onhan tarkkaa kuvausta, on kuin olisit itse nähnyt :?:
Muista lähdekritiikki!
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Viesti Kirjoittaja skoone »

Hessu52 kirjoitti:Onko kukaan tullut ajatelleeksi, että jos hahmolla ei ollut paitaa ollenkaan päällä, jolloin paljas nahka olisi näyttänyt epäselvästi pusikon takaa vaalealta paidalta?
Tuo oli kyllä aika hyvä pointti! Keskisuomalaislehdessä on valokuva, jossa NGn äiti on kuvattu niemellä, ja äidin takana seisoo paidaton nuorehko mies, joka mielestäni sopisi kuvauksiin ulkonäkönsä puolesta...
Muista lähdekritiikki!
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Sen verran arvon skoone olen juttua miettinyt ja valokuvia katsellut, sekä monta kertaa paikalla käynyt, että jonkinlaisen mielikuvan olen saanut asetelmasta.

Tuo piirros ei näytä esimerkiksi sitä, kuinka pitkä ja jyrkkä penkere on rannanpuolella.

Jos olin itse aikoinani väärässä teltan oikean asennon suhteen, niin kyllä tuon piirroksen tekijäkin on ihan metsässä Gussen prätkän suhteen.

Gussen prätkän etupyörän pitäisi osoittaa niemen kärkeä kohden, eikä näyttää kohti lähintä rantaa eli sinne, minne teltan suuaukko oli.

Polkuahan ei piirroksessa näy ollenkaan, joka olisi ehdoton edellytys oikean kuvan luomisessa.
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Katselin tuota piirrosta. Aika hyvä. NG:n moottoripyörää pitäisi tosiaan pyöräyttää 100 astetta vastapäivään, niin että nokka osottaisi kohti niemen kärkeä. Siinä kohdassa missä näkyy SB:n jalka ja kenkä, juuri siinä oli SB:n pää, mutta peitettynä. Jalat olivat juuri vastakkaiseen suuntaan eli oikealle ja olivat katsojalta näkymättömissä moottoripyörän ja koivun takana. Siinä sen näkyvän jalan etupuolella makaili NG teltan päällä jalat vasemmalle. Siinä paikalla ei nyt ole ketään. Muuten melko hyvä kuva. Kuvaajalla on ollut mielessä se valokuva, joka on otettu niemen kärjen puolelta, mutta ei ole osannut pyöräyttää maisemaa 180 astetta aivan oikein. Kuitenkin, kun huomioi nuo korjaukset, on kuva varsin hyvä, vaikka siinä onkin asiavirheitä.
Jesse Livermore
Hetty Wainthropp
Viestit: 454
Liittynyt: Ti Touko 08, 2007 9:09 pm

Viesti Kirjoittaja Jesse Livermore »

Paremminkin pitäisi kysyä, mikä siinä kuvassa oli oikein? Luultavasti siinä oli enemmän asioita väärin kuin oikein.
Tarkemmin ajatellen, siinä kuvassa taisi kaikki olla päin helvettiä?
:o
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Olen Jessen kanssa asiasta täysin samaa mieltä.

Kun itse olin luulossa, että teltta oli polun suunnassa suuaukko niemen nokkaa kohden, niin silloin koko homma oli itselläni tavallaan metikössä.

Tällaiset kuvat sotkevat ajattelua ja panevat luulemaan ihan muita asioita ja silloin ollaankin jo metsässä.

Kummastuttaakin se, että tällaisia vääriä tietoja on annettu tiedoitusvälineisiin, eikä niitä ole jälkeenpäin mitenkään oikaistu, vaan on annettu lukijoiden elää harhaluulossa.

Mistähän nämä väärät tiedot on alunperin saatu, sillä muistaakseni teltan sijainnit ovat väärin ainakin Bodomjärvi.com:issa ja Hannes Markkulan jommassa kummassa kirjassa.
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

No jos ei kukaan muu uskalla tämän osion tuhannen rajaa rikkoa, niin teen sen itse.
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Tuossa kun eilettäin kuuntelin jälleen kerran Gussen kuulustelua ja kun hän otti puheeksi onkipojat, ne n.25-30 vuotiaat y-tikkuineen, niin taas havahduin, kun Gusse alkoi sepitellä kellonaikaa, joka olisi ollut silloin, kun he nämä"pojat" näkivät.

Gusse kertoilee, ettei tullut vilkaiseeksi kelloonsa, joten ei sen takia tiedä oikeaa aikaa, mutta aurinko oli kait laskenut mutta ei ollut pimeää, korkeintaan hämärää.

Ajaksi taisi tulla klo. 23,00 +/- 30min.

Gusse siinä kellonaikaa selitellessään ikäänkuin änkytti, ettei tullut katsoneeksi kelloaan, mutta jos kello ranteessa on, niin kyllä sitä muutaman kerran tunnissa tulee vilkaiseeksi.

Näin ollen uskoni siihen, että jengi olisi koonnut kaikken sen hiemankin arvokkaamman tavaran moottoripyörän sivulokeroon, ottaa edelleen tulta, joten murharosvo ei niitä "arvotavaroita" ole mielestäni vienyt.
teemu
Javier Pena
Viestit: 1794
Liittynyt: Ti Huhti 10, 2007 1:39 pm

Viesti Kirjoittaja teemu »

Hessu52 kirjoitti:Tuossa kun eilettäin kuuntelin jälleen kerran Gussen kuulustelua ja kun hän otti puheeksi onkipojat, ne n.25-30 vuotiaat y-tikkuineen, niin taas havahduin, kun Gusse alkoi sepitellä kellonaikaa, joka olisi ollut silloin, kun he nämä"pojat" näkivät.

Gusse kertoilee, ettei tullut vilkaiseeksi kelloonsa, joten ei sen takia tiedä oikeaa aikaa, mutta aurinko oli kait laskenut mutta ei ollut pimeää, korkeintaan hämärää.

Ajaksi taisi tulla klo. 23,00 +/- 30min.

...
Hessu52:lla on siis nauhat käytössä, vai ovatko kuulustelut tiedostoina?

Purettu kuulusteluteksti kertoo samasta dialogista:
MT: No mihin aikaan tämä heidän tapaaminen oli?
NG: Huh, siin on taas se kello…kun pitäis kaikki kirjoittaa muistiin ja kokoajan kattoo kelloa
MT: Oliko kyseessä ilta, aamuyö?
NG: No se oli, se oli, sanotaan, se ei ollut yö, että oli valoisaa vielä, että aurinko oli ylhäällä
MT: Siis ilta vai aamu? Jos pannaan puoliyö rajaksi niin kummalla puolella?
NG: No kyllä se nyt on ennen puoltayötä…
MT: Ennen puoltayötä?
NG: Niin, koska oli valoisaa vielä et ei ollut pimeetä…
MT: No mihinkä aikaan se ranta hiljeni taikka?
NG: No siit oli, se olis täytynyt olla joskus 20.30 mennessä niin musta tuntuu että, 20.30-21.30 niin uimarit oli häipynyt siitä jo…mutt sekin on vaikee arvioida se aika koska siihen aikaan on aika valoisaa vielä…
MT: No oliko nää onkipojat lähtenyt sitten ennen uimareita vai uimareitten jälkeen?
NG: En mä tiedä koska ne on lähtenyt…ne jäi sinne vielä kun me lähdettiin pois
Aurinko laski Helsingin horisontin mukaan klo 21:30. Aika hyvin Gustafsson auringostakin tiesi ajan. Poislaskettua näyttää olevan, että aurinko olisi paistanut hänelle enää helluntaiaamun puolella.

Hessu52 muistaa tapahtuman sattuneen kaksi tuntia myöhemmin kuin mitä Gustafsson kertoi kuulustelussa.
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

No spekuloidaan nyt tuolla kellon ajalla, jonka kuulustelijat melkeinpä pakottivat Gussen sanomaan, että olihan se klo.21.06.

No se siitä, mutta minä olisin ainakin sanonut , että muistaakseni kun viimeksi kelloa katsoin, se näytti sitä ja tätä.

Eikö tuollainen olisi ollut normaali vastaus, jos kello on ranteessa ollut?

Silloin yöllä uimaan lähtiessään, hän ei ollut katsonut kelloaan, joka on ensireaktio, kun ihminen herää, tai sitten kaverilta kysyminen, mitäs kello on?

Epäilen, ettei Gussella jostain syystä ollut koko iltana kelloa kädessään, sillä koskaan hön ei siitä muista illan ja yön aikana mitään katsoneen.

Eipä silti, eihän hän muista paljon muutakaan.
Loka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5207
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: On The Edge

Viesti Kirjoittaja Loka »

Hessu52 kirjoitti: Epäilen, ettei Gussella jostain syystä ollut koko iltana kelloa kädessään, sillä koskaan hön ei siitä muista illan ja yön aikana mitään katsoneen.

Eipä silti, eihän hän muista paljon muutakaan.
Hessu on asian ytimessä. Nissellä ei ole ollut kelloa ranteessa, oletuksena sama ajatus on ollut minulla.
teemu
Javier Pena
Viestit: 1794
Liittynyt: Ti Huhti 10, 2007 1:39 pm

Viesti Kirjoittaja teemu »

^Asian eräs ydin on se, että Gustafsson ei ole nähnyt helluntaipäivän aamuaurinkoa. Hän tietää sen, koska käyttää auringon ylhäälläoloa vuorokausien erottamiseen toisistaan: toisen aikana hän näki auringon, mutta toisen aikana ei muista nähneensä. Siten murhat ovat tapahtuneet ennen auringonnousua. Rackaruddenin tilanhoitaja kuuli avunhuutoja klo kaksi yöllä. Aurinko nousi vasta kolmelta. Todennäköinen murhien aika olisi tämän mukaan klo kaksi.

Timperi nukkui kahdestatoista kolmeen, eikä osaa sanoa mitään siltä ajalta. Kolmelta ulkona kaikki oli rauhallista.

Kioskimies ja vaimo valvoivat kolmen kahta puolta rannassa käyneen motskarin takia, ja menivät sitten jälleen nukkumaan.

Aili Karjalaiselta ns. karkasivat unet. 3:45 hän meni rantaan pyykille. Sitä ennen hänellä olisi ollut makuuhuoneensa ikkunasta suora näkymä keskiniemen kallion yli murhateltalle, joskin vastavaloon. Ei tiedetä, että hän olisi katsonut ulos.

Lehtiuutisen mukaan teltta oli ollut pystyssä klo 4. Se on pitänyt pystyttää uudelleen, jos murhat tapahtuivat klo kaksi.

Neljän korvilla saapunut Kivilahti ei kuullut mitään ennen keskiniemen miehen saapumista kuuden maissa. Teltan voisi kaataa (ja vetää hieman toiseen paikkaan) ilman, että sitä kuulee metsäisen niemen taakse 200 metrin päähän, Kivilahden paikalle asti. Lintupojat kuulivat jotain ihmisääntä avoimen itäisen lahden yli, ja näkivät teltan luhistuneena ja miehen teltalla.

Ehkä klo kuuden mies kaatoi teltan, ja ehkä jopa veti sitä toiseen paikkaan. Lintupoikien saapuminen keskeytti toimiinnan, mitä nyt sitten olikin menossa. Joka tapauksessa Gustafsson jäi henkiin. Noilla aikatauluilla hän ehkä olisi hengenvelassa Johanssonille, joka lopulta hälytti poliisit.
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Ensnnäkään Gustafssonnin sanomisiin ja tarinoihin nyt ei kannata paljoakaan panna painoa.

Siihen kuitenkin uskon, että Sepi on mennyt kalaan, koska lauluvihkossakin on siitä maininta.

Kun Sepi on lähtenyt kalaan, niin ei hän sysipimeään ole lähtenyt, vaan valoisaan aikaan, koska silloin kohon liikkeet näkee varmaankin huomattavasti paremmin, kuin pimeässä.

Karjakko Karjalainen näki kahden nuoren miehen aamulla murhaniemessä, sekä keskiniemessä ja kaiken todennäköisyyden mukaan juuri retkeläiset ja hän oli liikkeellä neljän aikoihin, jolloin aurinko on porottanut taivaalla jo tunnin.

Gusse sanoo Sepin olleen kalassa noin tunnin (taas arvio, eikä kelloon ole katsottu), joten se, että teltta olisi ollut pystyssä vielä 04.00 pitänee paikkansa.

Mitä sen jälkeen onkaan tapahtunut, jaa a?

Onhan illan aikana saattanut tapahtua jotain sellaista, koka sitten aamulla on johtanut surmiin ja johon minulla on vakaa usko ja teoria, mutta ne ovat tulleet jo aiemmin kerrottua.
Lukittu