Miten itse olisit toiminut?

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
:o)

Viesti Kirjoittaja :o) »

kukkuu kirjoitti:
konsta kirjoitti:
:o) kirjoitti:
Sinähän väitit, että Gustu-Nalle löydettäessä oli sivussa vai mitenkäs se nyt oli, ei muiden kanssa samassa kasassa, kuten Lönnbergin piirustus esittää. Siis osittain Björklundin päällä.
Lönnbergin rikospaikkapiirroksen mukaan NG makaa kyljellään, suunnilleen kiinni IB:ssä, hänen vierellään. Tuota pitäisin autenttsinpana, vaikkei siitäkään ole varmuutta, koska paikalliset siviilit ovat saattaneet tutkia uhreja jo ennen poliisin tuloa. Parhaimassa tapauksessa pari tuntia odottelua, jos ristiriitaista lausunnoista voi jotakin päätellä.
Mielestäni julkisuudessa ollut kuva uhreista, samoin kuin poliisin piirrokset tilanteesta eivät voi mitenkään vastata tilannetta löytöhetkellä.
Samat sanat sinullekin: tässä on nyt kyse siitä, miten on mahdollista, että Gustafsson oli aina eri asennossa, kun paikalle osui eri aikoina useita löytäjiä?

Ei kyse ole tutkijoiden paikallesaapumishetkestä, eikä ambulanssimiestenkään, vaan uimarantaan saapuneiden ihmisten, niiden, jotka osuivat kuka mistäkin syystä teltalle ennen viranomaisia ja sairasautoakin.

Lönnberg-episodi piti käydä konstan toivomuksesta, ja hyvin näyttää eksytys onnistuneenkin... :lol:

Siis kerran vielä: jokainen eri aikana paikalle osunut, joiden nimet löytyvät ETP:stä, kertoi Gustafssonin olleen aina eri asennossa.
Syynä ei voi olla muistivirheet, koska ne todistukset on tietenkin kirjattu ylös heti tapahtumien jälkeen...
Ja katso ja lue tarkasti Gustafssonin vastaus kuulustelijan kysymykseen siitä, kuinka se on mahdollista ja mitä hänellä on siihen sanottavaa.

13.5.2004 suoritetussa kuulustelussa kysyttäessä todistajahavainnoista, joiden mukaan Gustafssonin asento on vaihdellut aamulla hänen maatessa teltan päällä hän [Gustafsson] toteaa, ettei tiedä siitä mitään ja sanoo: "munhan on täytynyt sitt mennä helkkarin pitkälle, että mä olen pystynyt hävittämään kaikki tavarat...koska nehän olis löytynyt sillon jos...kaikki kadonnut tavara."

Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Urho hyvä.

Kiitos vastineestasi, joka ei kuitenkaan sisältänyt sitä, miten itse olisit toiminut Nissen paikalla.

Kun ihmettelet sitä, että Nisse ei olisi piitannut lintubongareiden havainnoista, niin ei hänen olisi tarvinnutkaan.

Olisiko tuo nyt ollut temppu tai mikään, ottaa muutama kymmenen askelta polkua mantereensuuntaan paikalle, jossa lintubongarit olivat hahmon nähneet ja kääntyä ympäri itse toteamaan tilanne.

Ei se niin kummallisempaa olisi ollut.

Miksi ympäristöstä ei sitten ole löytynyt veripisaroita tai jälkiä, niin kyllä niitä siellä oli, sillä ensin paikalle tulleet, olivat luulleet että siellä oli tapeltu, kuten poliisikin luuli, ennen kuin laittoi "ison remmin päälle".

Siinä kirjoittajat ovat oikeassa, että paikalla oli aamulla porukkaa, kuin hollituvassa ja sotkivat jälkiä ja samalla teltan ulkopuolellakin olleet verijäljetkin maastoon, johon ne ilmeisen pian katosivat.

Joku silminnäkijöistäkin kertoi, että Nisse olisi maannut teltan päällä, jolloin niinkin pienen teltan päällämakaaminen aiheuttaa sen, että väkisinkin joku jää alle, kun kaiken lisäksi Nisse oli maannut siinä poikittain.

Olenko Urho hyvä haukkunut Sinua Palon fanittajaksi, tai peesailijaksi, kuten olin kirjoituksestasi ymmärtäväninäni.

En mielelläni koskaan nimittele ketään, mutta jos olen näin tehnyt, pyydän anteeksi ja pahoittelen tapausta.

Hauskaa Vappua, mutta eläkää ihmisiksi, että ette pääse kaunistamaan tilastoja.

kukkuu
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1369
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:25 pm

Viesti Kirjoittaja kukkuu »

:o) kirjoitti:
kukkuu kirjoitti:
konsta kirjoitti: Lönnbergin rikospaikkapiirroksen mukaan NG makaa kyljellään, suunnilleen kiinni IB:ssä, hänen vierellään. Tuota pitäisin autenttsinpana, vaikkei siitäkään ole varmuutta, koska paikalliset siviilit ovat saattaneet tutkia uhreja jo ennen poliisin tuloa. Parhaimassa tapauksessa pari tuntia odottelua, jos ristiriitaista lausunnoista voi jotakin päätellä.
Mielestäni julkisuudessa ollut kuva uhreista, samoin kuin poliisin piirrokset tilanteesta eivät voi mitenkään vastata tilannetta löytöhetkellä.
Samat sanat sinullekin: tässä on nyt kyse siitä, miten on mahdollista, että Gustafsson oli aina eri asennossa, kun paikalle osui eri aikoina useita löytäjiä?

Ei kyse ole tutkijoiden paikallesaapumishetkestä, eikä ambulanssimiestenkään, vaan uimarantaan saapuneiden ihmisten, niiden, jotka osuivat kuka mistäkin syystä teltalle ennen viranomaisia ja sairasautoakin.

Lönnberg-episodi piti käydä konstan toivomuksesta, ja hyvin näyttää eksytys onnistuneenkin... :lol:

Siis kerran vielä: jokainen eri aikana paikalle osunut, joiden nimet löytyvät ETP:stä, kertoi Gustafssonin olleen aina eri asennossa.
Syynä ei voi olla muistivirheet, koska ne todistukset on tietenkin kirjattu ylös heti tapahtumien jälkeen...
Ja katso ja lue tarkasti Gustafssonin vastaus kuulustelijan kysymykseen siitä, kuinka se on mahdollista ja mitä hänellä on siihen sanottavaa.

13.5.2004 suoritetussa kuulustelussa kysyttäessä todistajahavainnoista, joiden mukaan Gustafssonin asento on vaihdellut aamulla hänen maatessa teltan päällä hän [Gustafsson] toteaa, ettei tiedä siitä mitään ja sanoo: "munhan on täytynyt sitt mennä helkkarin pitkälle, että mä olen pystynyt hävittämään kaikki tavarat...koska nehän olis löytynyt sillon jos...kaikki kadonnut tavara."
Olen samaa mieltä Nissen asentojen muuttumisista aamun tunteina. Näin ainakin todistajien kertomusten mukaan on tapahtunut, Sivin näkemän mukaan mukaan Nils olisi jopa (Siv katseli itäisestä rannasta alhaalta) tullut teltasta ulos. No, se ei kuitenkaan voi pitää paikkaansa.
Kirjoitukseni kritisoi vain poliisien kertomaa tilanteesta löytöhetkellä. Poliisien ja ensimmäisten silminäkijöiden aikaiset tilanteet ovat olleet tyystin erilaisia.

konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Viesti Kirjoittaja konsta »

kukkuu kirjoitti:
Olen samaa mieltä Nissen asentojen muuttumisista aamun tunteina.
Olen ítsekkin samaa mieltä. Miksi muuten juuri Sivin todistajalausunto pitäisi hylätä? Ihan yhtä totta kuin muutkin. Pitäisin melkein ihmeenä, jos ei alentuneessa tajunnantilassa lainkaan liikkuisi. Kokonaan toinen juttu on, että saako näistä todistjalausunnoista enää mitään tolkkua. Yli kolme vuotta vanhat todistajalausunnot katsotaan enimmäkseen vanhuntuneiksi.

kukkuu
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1369
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:25 pm

Viesti Kirjoittaja kukkuu »

konsta kirjoitti:
kukkuu kirjoitti:
Olen samaa mieltä Nissen asentojen muuttumisista aamun tunteina.
Olen ítsekkin samaa mieltä. Miksi muuten juuri Sivin todistajalausunto pitäisi hylätä? Ihan yhtä totta kuin muutkin. Pitäisin melkein ihmeenä, jos ei alentuneessa tajunnantilassa lainkaan liikkuisi. Kokonaan toinen juttu on, että saako näistä todistjalausunnoista enää mitään tolkkua. Yli kolme vuotta vanhat todistajalausunnot katsotaan enimmäkseen vanhuntuneiksi.


Heureeeeeka...Jippiiiiiii.... Hyväääää Vappuaaaaaaaa.....
Konsta on kanssani samaa mieltä. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Matlock
Christopher Lorenzo
Viestit: 1515
Liittynyt: Pe Marras 02, 2007 6:18 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Matlock »

Ulkopuolisen murhaajan osaan en pysty eläytymään, koska hänen motiiveistaan ja taustoistaan ei ole mitään tietoa.

Jos olisin NG ja tehnyt teot, kaippa olisin paniikissa miettinyt, yrittääkö paeta ja jos niin minne, elääkö loppuelämä jossain kaukomailla pidätystä peläten, jos sinne edes pääsisi.

Jos olisin hylännyt pakenemisvaihtoehdon ja tajunnut vammojeni voivan mahdollistaa itseni uhrin rooliin, olisi tietysti ensimmäinen pelko ollut jonkun saapuminen paikalle. Teoista on kummonkin lähtenyt varmasti jotain ääntä, mikä voi houkutella ohikulkijan paikalle vaikka onkin aamuyö.

Siispä olisin toiminut erittäin nopeasti, paniikinomaisesti kiinnijäämistä peläten. Mihinkään tavaroiden polttamisiin, kilometrien piilotusreissuihin tai puihin kiipeilyihin ei olisi kantti riittänyt missään nimessä. Ruumiiden siirtely ja puukonpistot olisivat saattaneet tulla mieleen, ylipäätään olisin keskittänyt kaiken huomion ruumiisiin ja telttaan sekä murha-aseeseen enkä häslännyt kenkien tai tavaroiden kanssa muuta kuin aivan välttämättömimmän jos sitäkään olisin tajunnut. Veren, sekasotkun ja hirvittävän paniikin keskellä pienet yksityiskohdat olisivat jääneet varmasti huomiotta.

Lintubongarien paikalletulo olisi ollut pelin menetys, koska olisin olettanut heidän nähneen jotain raskauttavaa. Mutta olisinko siinä vaiheessa enää yrittänyt paeta vaiko lavastusta, vaikea sanoa.
Pasilan mies.

Loka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5207
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: On The Edge

Viesti Kirjoittaja Loka »

^Matlock, ota huomioon että Nils on ollut humalassa. Ehkä jopa vahvassa. Älkää nyt sivuuttako sitä tosiasiaa, että ihminen joka on humalassa, ei käyttäydy kuten ihminen joka ajattelee selvillä aivoilla.

Aamulla on varmasti ollut vuosisadan jysäri. :shock:

awa
Angus MacGyver
Viestit: 6540
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Viesti Kirjoittaja awa »

Loka kirjoitti:^Matlock, ota huomioon että Nils on ollut humalassa. Ehkä jopa vahvassa. Älkää nyt sivuuttako sitä tosiasiaa, että ihminen joka on humalassa, ei käyttäydy kuten ihminen joka ajattelee selvillä aivoilla.

Aamulla on varmasti ollut vuosisadan jysäri. :shock:
Loka on oikeassa.

Laskelmien mukaan Gustafssion, jos hän on juonut viinat on ollut kaatokännissä ja varmasti vähän oudon näköinen - kännipissään. Siis erinäköinen kuin selvinpäin aikaisemmin iltapäivällä.

Hymm...( kuka tuntee kenet - tunteeko vieraan vai onko varma tutusta )
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"

Jukka
Harjunpää
Viestit: 315
Liittynyt: Pe Huhti 20, 2007 1:06 pm

Viesti Kirjoittaja Jukka »

awa kirjoitti:
Loka kirjoitti:^Matlock, ota huomioon että Nils on ollut humalassa. Ehkä jopa vahvassa. Älkää nyt sivuuttako sitä tosiasiaa, että ihminen joka on humalassa, ei käyttäydy kuten ihminen joka ajattelee selvillä aivoilla.

Aamulla on varmasti ollut vuosisadan jysäri. :shock:
Loka on oikeassa.

Laskelmien mukaan Gustafssion, jos hän on juonut viinat on ollut kaatokännissä ja varmasti vähän oudon näköinen - kännipissään. Siis erinäköinen kuin selvinpäin aikaisemmin iltapäivällä.

Hymm...( kuka tuntee kenet - tunteeko vieraan vai onko varma tutusta )
Mitään todisteita ei ole siitä, että Nisse ja Sepi olisivat olleet tolkuttomassa humalassa saati siitä, että Nisse olisi ollut enemmän kännissä kuin Sepi.

Lauluvihkossa lukee "Nisse ja Sepi kännissä". Se viittaa siihen, että kummankin pojan humalatila on ollut kuta kuinkin samanlainen. Jos Nisse olisi ollut enemmän humalassa, olisi teksti ollut esimerkiksi "Nisse kännissä, Sepikin hieman" tai vain "Nisse kännissä".

Lauluvihkon tekstit kertovat hieman tylsästä tunnelmasta leirissä. Mistään uhkaavasta tai pelottavasta tilanteesta ei ole tietoakaan. Nissen ja Sepin humalatila ei siten ole voinut olla kovin voimakas. Myöskään onkiretki klo 4 aamulla ei todennäköisesti olisi jaksanut kiinnostaa poikia, mikäli ankara humala tai jysäri olisi ollut päällä.

Lopuksi vielä oleellisin pointti: raaka känni ja murhien teko tehokkaasti, nopeasti ja äänettömästi ovat toisensa pois sulkevia tekijöitä. Jos syy halutaan vierittää Gustafssonin niskoille, silloin ei voida vedota humalatilaan esimerkiksi motiivia etsittäessä. Jos taas lähdetään siitä, että Gustafsson nautti enimmät viinat ja oli kaatokännissä, on erittäin todennäköistä, että hän ei ole murhia kyennyt tekemään.

Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Jukka kirjoitti: ---------------
Lauluvihkon tekstit kertovat hieman tylsästä tunnelmasta leirissä. Mistään uhkaavasta tai pelottavasta tilanteesta ei ole tietoakaan. Nissen ja Sepin humalatila ei siten ole voinut olla kovin voimakas. Myöskään onkiretki klo 4 aamulla ei todennäköisesti olisi jaksanut kiinnostaa poikia, mikäli ankara humala tai jysäri olisi ollut päällä.

Lopuksi vielä oleellisin pointti: raaka känni ja murhien teko tehokkaasti, nopeasti ja äänettömästi ovat toisensa pois sulkevia tekijöitä. Jos syy halutaan vierittää Gustafssonin niskoille, silloin ei voida vedota humalatilaan esimerkiksi motiivia etsittäessä. Jos taas lähdetään siitä, että Gustafsson nautti enimmät viinat ja oli kaatokännissä, on erittäin todennäköistä, että hän ei ole murhia kyennyt tekemään.
Hyvää päättelyä!

Tekijä ei ole ollut kaatokännissä, vaan erittäin hyvässä suorituskunnossa, ja on ollut melkoisen harkitsevainen ja tarkka tekemisissään. Kaikki viittaa sellaiseen. Teko vaikuttaa harkitulta - ei sattumalta.

Kaatokännissä oleva tuskin pystyy tuollaiseen suoritukseen!

Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Aivan, känninen henkilö ei pysty tuohon, mutta viinaahan jätettiin aamua varten vielä puoli pulloa, entäs likööriä?

Jos on sitten yöllä pillastuksissaan tehnyt surmat, niin onhan sen jälkeen ollut hyvää aikaa juoda loput viinat ja nakata pullot murha-aseen perässä järveen.

Ei sitä heti viinasta känniin tule, vaan on siinä ku(i)puunsa ottanut aina lavastuksen jälkeen hiukka lisää.

Kun homma on ollut valmis, niin tempaissut loput.

Nythän en suinkaan kirjoitanut Nils Gustafsonista, jonka Espoon käräjäoikeus on surmista vapauttanut, vaan mielikuvitus tekijästä.

Jukka
Harjunpää
Viestit: 315
Liittynyt: Pe Huhti 20, 2007 1:06 pm

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Hessu52 kirjoitti: Jos on sitten yöllä pillastuksissaan tehnyt surmat, niin onhan sen jälkeen ollut hyvää aikaa juoda loput viinat ja nakata pullot murha-aseen perässä järveen.

Ei sitä heti viinasta känniin tule, vaan on siinä ku(i)puunsa ottanut aina lavastuksen jälkeen hiukka lisää.
Logiikkaa kiitos. Jos murhaaja olisi ollut Gustafsson ja hänen tavoitteenaan olisi ollut ollut tehdä ovela lavastus, niin miksi ihmeessä hän olisi ryypännyt viinat teon jälkeen? Kyllä hän olisi tiennyt, että ovelaan lavastukseen ja yksityiskohtien suunnitteluun tarvitaan aivotoiminnan selkeyttämistä, ei sen sumentamista.

Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Eipähän tuo olisi isoja lavastuksia tarvinnut.

Kamat kassiin ja järveen kivi painona, sekä kengät kiven alle piiloon, vartin homma.

Sitten on alkanut adrenaliini haihtua ja kankkunen pukata pintaan, silloin on napannut ne viinat lärviinsä, jolloin on ollut huomattavasti helpompi olo.

Kenties on pystynyt jopa nukkumaankin kasan päällä.

Mutta pahamaineinen Espoon käräjäoikeus ei tällaisia tarinoita olisi uskonut, eikä uskonut muitakaan tarinoita, vaan julisti Nils Gustafssonin syyttömäksi murhiin.

Jukka
Harjunpää
Viestit: 315
Liittynyt: Pe Huhti 20, 2007 1:06 pm

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Hessu52 kirjoitti:Eipähän tuo olisi isoja lavastuksia tarvinnut.
Kamat kassiin ja järveen kivi painona, sekä kengät kiven alle piiloon, vartin homma.
Entäs joidenkin tällä foorumilla hehkuttama lintupoikien näkökentän määrittely ja ruumiiden siirtely viivottimella tulosten selvittyä? Tuohon olisi vaadittu selvä pää, eikä myöskään maanmittausinsinöörin koulutus olisi ollut pahitteeksi.

Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Minun teoriani mukaan, murhaaja on yrittänyt vetää koko telttaa harjanteelta alas ja raahata se syvemmälle järveen, kenties sen takia, ettei niitä heti löydettäisi.

Lintupoikien yllättävä saapuminen kuitenkin esti homman, tai sitten ei vaan ollut voimia raahata koko parttiaa jonkkaan.

Murhaaja on voinut ottaa kengät mukaansa ja mennä lintupoikien perässä tietenkin salaa, katsomaan, mikä heidän reaktionsa on ja samalla sitten käydä jemmaamassa kengät sinne minne ne sitten jemmasikin.

Mitittyään asioita uudelleen, niin hän sitten teki lopullisesti oman ratkaisunsa, johon ei paljon mielikuvitusta tarvita ja kaikki meni läpi, varsinkin Espoon käräjäoikeudessa, joka vapautti Nils Gustafssonin näytön puutteessa murhista ja nyt hän on syytön ja vapaa mies.

Vastaa Viestiin