Sekalaisia kysymyksiä ja pohdintoja Bodomista

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Avatar
LexVeritas
Michael Knight
Viestit: 4106
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: Sekalaisia kysymyksiä ja pohdintoja Bodomista

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

Kivilahti on jossain toisessa jutussa maininnut muistaakseni Veston työnjohtajankin mutta tässä tämä epämääräisempi toteamus työntekijästä "jonka tunsi muutama henkilö":

KIVILAHDEN PIKAHAASTATTELU PUHELIMESSA 31.5.06

O:Olavi
W:Waldemar

O:Kivilahti!
W: Päiviä, tässä xxx xxxxx ! Olen Bodom -asialla ja jätin eilen viestinkin, sopiskos tovin keskustella.
O: Olen aika rasittunut asiasta ja on aika paljon joutunut tästä rassatuksi ja olen sairaskin.
W: Ketkä ovat rassanneet?
O: No lehtimiehet
W: Jaa sairas, no miten.... joo no mä esittelen itseni, olen Bodom sivujen ylläpitäjä. Keskustelua käydään yhä. Ja onhan tämä edelleen kansallinen trauma ---Jaa että miten pitkään olet ollut sairaana, onko vakavaakin?
O: Olen ollut 40 v sairas.
W: Asiahan oli oikeudessakin eikä selvinnyt.
O:Eikä tuu selviimäänkään!
W:Eli et usko Gustafssonin syyllisyyteen!
O:En
W:Miten niin et?
O: Vääränvärinen!
W: Mitä tarkoitat-vääränvärinen?
O: Se oli vaalea se mies, Gustafsson oli tumma.
W: Sä siis oot sitä mieltä, että sun näkemäsi mies on syyllinen!
Tunsiksä sen miehen, oliko se Vestön työmaalla töissä?
O: Joo oli, sen tunsi muutama henkilö. Rikospoliisi ei tutki enää koko juttua.
Mut nyt mä lopetan.
W: Ok, jos sä et halua jatkaa, niin onhan sulla siihen oikeus , mutta onko sulla sanottavana terveisiä keskustelijoille?
O: Keskustelkoot mun puolessa ihan rauhassa vaan.
W: No hyviä vointeja sulle !
O:Samoin!

Siitä tyynyliinakääröstä on vielä todettava, ettei sperman alkuperää tiedetä edes maantieteellisesti.

Veikkaan sen toimineen jommankumman Tulilahden uhrin polkupyörän satulasuojana siinä olleen kahvitahran perusteella.
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä Raidaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto
Japi
Alibin satunnaislukija
Viestit: 61
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:29 am

Re: Sekalaisia kysymyksiä ja pohdintoja Bodomista

Viesti Kirjoittaja Japi »

dazu kirjoitti: To Marras 10, 2022 6:09 am
Puliukko kirjoitti: Ke Marras 09, 2022 5:31 pmLiäisin tuohon listaan myös henkilöllisyydeltään avoimeksi jääneen "Oittaan hullun pojan", Salava/Salevan sekä niin sanotut B:n veljekset, joista aikanaan Klakissa kirjoitettiin.
Ketäs nuo Salava/Saleva ja B:n veljekset on? En muista noihin nimiin törmänneeni aikaisemmin. Oittaan hullu poika oli ilmeisesti Kari Kaukiainen, joka oli iältään jotain 14-15-vuotias. Kyseessä on saattanut olla joku muukin, mutta tuo se kai todennäköisesti oli...

Yksi ajatukseni oli sellainen, että Arska, Kaukiainen ja joku kolmas poika olisivat kolmeen pekkaan tehneet tuon jutun, mutta ovat kyllä liian nuoria...

LexVeritas kirjoitti: Ke Marras 09, 2022 11:55 pm^On ollut. Gerkman oli läheisen vesilaitoksen (Vesto Oy) työnjohtaja, jonka Olavi Kivilahti kertoi tehneen "oudon liikkeen" murhien paljastumisaamuna. Mikä tuo outo tai erikoinen liike oli, on jäänyt hieman epäselväksi. Liittyi ilmeisesti aamulenkkeilyyn. Kivilahti on antanut ymmärtää pitävänsä näkemäänsä "kello 6 kulkijaa" Gerkmanina.
Japi kirjoitti: To Marras 10, 2022 12:06 amTyönjohtajaan liittyvä teoria on tuttu. Ensimmäistä kertaa oikealla nimellä. Olavi Kivilahti oli näiden "outojen liikkeiden" näkijä ? Valokuvakin on tullut vastaan jossain kohtaa, vaalea mies hiukan pönäkkä muistaakseni
Kivilahti on mielestäni kommentoinut, että sekä Gerkman, että Ahti Oksanen sopivat kello kuuden miehen aka murhaajan tuntomerkkeihin...

Puliukko kirjoitti: To Marras 10, 2022 1:29 amKivilahti on myös kertonut Gerkmanin vihanneen telttailijoita vielä enemmän, kuin kiskaukko.
Mielenkiintoinen tieto. En ollut tähänkään törmännyt aikaisemmin. Gerkmanin pisteet nousevat: sopii tekijän tuntomerkkeihin, on ilmestynyt paikalle heti, kun ruumiit löytyivät...

Itselleni myös ihan uusi tieto. "Mistä" Gerkman ilmestyi paikalle on kysymys joka askarruttaa ehkä eniten. Asuiko lähettyvillä, tuskin Veston rakennustyömaa oli Lauantain ja Sunnuntain aikana mitenkään kauhean aktiivinen.
Japi
Alibin satunnaislukija
Viestit: 61
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:29 am

Re: Sekalaisia kysymyksiä ja pohdintoja Bodomista

Viesti Kirjoittaja Japi »

LexVeritas kirjoitti: To Marras 10, 2022 7:37 am Kivilahti on jossain toisessa jutussa maininnut muistaakseni Veston työnjohtajankin mutta tässä tämä epämääräisempi toteamus työntekijästä "jonka tunsi muutama henkilö":

KIVILAHDEN PIKAHAASTATTELU PUHELIMESSA 31.5.06

O:Olavi
W:Waldemar

O:Kivilahti!
W: Päiviä, tässä xxx xxxxx ! Olen Bodom -asialla ja jätin eilen viestinkin, sopiskos tovin keskustella.
O: Olen aika rasittunut asiasta ja on aika paljon joutunut tästä rassatuksi ja olen sairaskin.
W: Ketkä ovat rassanneet?
O: No lehtimiehet
W: Jaa sairas, no miten.... joo no mä esittelen itseni, olen Bodom sivujen ylläpitäjä. Keskustelua käydään yhä. Ja onhan tämä edelleen kansallinen trauma ---Jaa että miten pitkään olet ollut sairaana, onko vakavaakin?
O: Olen ollut 40 v sairas.
W: Asiahan oli oikeudessakin eikä selvinnyt.
O:Eikä tuu selviimäänkään!
W:Eli et usko Gustafssonin syyllisyyteen!
O:En
W:Miten niin et?
O: Vääränvärinen!
W: Mitä tarkoitat-vääränvärinen?
O: Se oli vaalea se mies, Gustafsson oli tumma.
W: Sä siis oot sitä mieltä, että sun näkemäsi mies on syyllinen!
Tunsiksä sen miehen, oliko se Vestön työmaalla töissä?
O: Joo oli, sen tunsi muutama henkilö. Rikospoliisi ei tutki enää koko juttua.
Mut nyt mä lopetan.
W: Ok, jos sä et halua jatkaa, niin onhan sulla siihen oikeus , mutta onko sulla sanottavana terveisiä keskustelijoille?
O: Keskustelkoot mun puolessa ihan rauhassa vaan.
W: No hyviä vointeja sulle !
O:Samoin!

Siitä tyynyliinakääröstä on vielä todettava, ettei sperman alkuperää tiedetä edes maantieteellisesti.

Veikkaan sen toimineen jommankumman Tulilahden uhrin polkupyörän satulasuojana siinä olleen kahvitahran perusteella.
Kivilahti kertoo kyllä niin ristiriitaisesti asiota aiempiin kertomuksiinsa verrattuna,että voiko näille haastatteluille antaa paljoakaan painoarvoa.
Avatar
LexVeritas
Michael Knight
Viestit: 4106
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: Sekalaisia kysymyksiä ja pohdintoja Bodomista

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

^ Vaikea sanoa.

Gerkmanista on valokuva Petri Juutin ja Raija Riikalan vuoden 2007 julkaisussa Veden vuosisata: Espoon vesihuolto 1930-luvulta 2000-luvulle.

Muita kolmoismurhaan tavalla tai toisella liitoksissa olevia, Vestoon kytkeytyviä henkilöitä ovat ainakin Pirjo Pentti Timberg (lähimpänä murhapaikkaa eli vesilaitoksella yönsä viettänyt), Janne Kinnunen, Aarne Kesseli, nimeltä mainitsematon seppä, sekä rautatiehallituksen virkamies Sigurd Oma Veli "Sigge" Vuolasmaa, joka ilmeisesti oli murhaniemessä jo ennen hälytyksen tehnyttä Esko Johanssonia. Hänelle on täällä Bodom-osiossa oma ketjunsakin:

viewtopic.php?f=4&t=8070
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä Raidaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto
Puliukko
Olivia Benson
Viestit: 742
Liittynyt: Ti Tammi 03, 2012 10:21 pm

Re: Sekalaisia kysymyksiä ja pohdintoja Bodomista

Viesti Kirjoittaja Puliukko »

dazu kirjoitti: To Marras 10, 2022 6:09 amKetäs nuo Salava/Saleva ja B:n veljekset on? En muista noihin nimiin törmänneeni aikaisemmin. Oittaan hullu poika oli ilmeisesti Kari Kaukiainen, joka oli iältään jotain 14-15-vuotias. Kyseessä on saattanut olla joku muukin, mutta tuo se kai todennäköisesti oli...
Salava/Saleva (aatelisperäisestä sukunimestä on ollut keskusteluissa kaksi eri kirjoitusasua). Tämä heppu oli paikallinen, jotenkin erikoinen, kehitysvammainen tai mielenvikainen poika, jonka oli havaittu tahrineen puukkonsa vereen murha-aamuna. Keskusteluissa on väitetty, että hänen vanhempansa olisivat polttaneet murhia seuraavana aamuna vaatteita ja jonkun poliisin väitetään tienneen hänet tekijäksi, mutta katsonut läpi sormien hänen erityispiirteidensä vuoksi.

B:n veljekset ovat taas varhaisissa Klak-keskusteluissa esiin tuodut kaksi veljestä, joista on väitetty löytyneen jälkiä Bodominjärveltä.[/quote]
R.B. JA V.B.
A.W.:Klak-keskustelu
Tunnen henkilön joka on asunut Bodomilla murhien aikaan, ja olen kuullut häneltä tapauksesta yhtä sun toista (paljon myös sellaista mitä ei ole julkisuudessa puhuttu)sama henkilö tiesi myös Assmannin. Siitä olen varma että Assmann ei ole murhaaja, Assmann oli melkoinen naistenmies ja siksi hänen kuulustelustaan ei ole kovin tyhjentävästi kerrottu julkisuudessa

En myöskään tiedä varmuudella kuka on murhaaja mutta eräästä henkilöstä minulla on omat epäilyni ja hän ei ollut yksin matkassa (oli kaksi miestä ja toinen ei voinut mitään kun pienikokoisempi kimpaantui)

Vihjaan vielä että ne kaksi miestä olivat veljeksiä ja kotoisin Kauniaisista

Harmi kun en aina ehdi koneelle ! Oot Rane aika tavalla ilmeisesti paneutunu Bodomin juttuun, en uskalla mitään nimiä sanoa mutta isovelin nimikirjaimet on R.B ja pikkuvelin Y.B. Heistä se isoveli oli pienikokoisempi, ko. veljeksillä ei pyyhi hyvin,kumpikin on pitkään kolunnu eri laitoksia ja Y.B on yrittäny kahdesti itsemurhaa. Outoa kyllä kummankaan tuntomerkit eivät sovi kovin hyvin piirrokseen mikä on tehty hypnoosikokeen pohjalta. Kumpikin on ollut eturintaman miehiä sodassa ..... Siis tottuneita tappajia vailla omantunnon tuskia, eipä ole ihme että homma on sujunut ja he pystyvät kirkkain silmin kiistämään kaiken. Uskon että myös Kyllikki Saaren murhaaja on entinen etulinjan sotilas jonka pokka pitää taatusti

R.B:tä kuulemma "Vitutti" kattella niitten mekastusta. Oli motkottanut siitä kuulemma koko illan, hän ei muuten ollut tekemisissä nuorten kanssa. En tiedä miksi poliisin ikäarvio tekijästä on tuommoinen. Itse olen sitä mieltä että tuommoinen teko kysyy kyllä vähän kypsempää ikää (nuoret raivopäät on huolimattomia), ja varsinki se kylmäpäisyys mikä tekijöillä on ollut,ja näyttäähän moni yli neljäkymppinen kolmekymppiseltä, varsinkin pikaisesti nähtynä. Olen tavannut vain Y.B:n enkä saanut hänestä mitään irti

Ei millään pahalla mutta uskon että kaikki "Arska" puheet ovat pelkkiä juoruja, lähtöisin Alibi tai Rikos lehdestä. Miten ihmeessä joku pystyy tunnistamaan "Arskan" vasta -90 luvulla vaikka kyseinen piirros on ollu enemmän lehdissä jo 60 - 70 luvulla ko. lehdet on ennenkin sepitelly omia "Jymyjuttuja" .... Mene ja tiedä, Uskokoon ken haluaa. Itselläni on oma linja missä ei ole "Arskaa" eikä "Assmannia". Arska on keksitty hahmo ja Assmann oli pelkkä naistennaurattaja joka ei tekoon olisi pystyny. Sensijaan "Remonttimies" saattaa sopia linjaani koska en ole selvillä mikä on tuonut R.B:n ja Y.B:n Bodomille helluntaiksi (kumpikaan ei piitannut kalastuksesta)
RE: Lisää Bodomista 2

Lähettäjä: Sentti | 07.05.2003 - 16:45 | 529 |

Olen tutkinut kauan tätä rikosta. Tällä hetkellää yhdyn noihin bodomin kotisivujen tekijään (en nyt muista kuka hän oli) Y.B Ja R.B ovat hyvin sopivia tuohon rooliin. En heitä ole itse tavannut, mutta kuullut paljon juttua heistä. Ensinnäkin olen itsekin käynyt tampereen vakoilu vai oliko se vakooja museossa. Itse huomasin heti sen bodom jutun seinällä. Aloin kyselemään meille kierrosta pitävältä hemmolta sen kuvan faktoja. Hän ei tiennyt mitään, mutta yksi museon työntekijöistä oli perehtynyt 30-vuotta ko. murhiin. Hän oli epäillyt assmania kauan eikä ollu uskonut hänen alibejaan kunnes sitten kuuli rkp:n uusia lausunto ko. tapauksesta. Tämä ko. museon työntekijä oli alkanut etsiä uusia syyllisiä. Y.B ja R.B veljekset olivat kaiketi kolahtaneet myös hänelle. En muista mitä hän oli selittänyt mutta heistä oli löytynyt jotain todisteita bodomin järveltä. Seinällä olevat veriset sormenjäljet ovat kuulemma liian epämääräiset tutkittavaksi, mutta niitä on verrattu mms. Assmanin sormenjälkiin, eivätkä ne sopineet yhtään toisiinsa. En ole varma tämän kertomani jutun kaikista faktoista, mutta luulen suuren osan olevan totta. Älkää ruvetko syyllistämään jos kaikki ei pidä paikkaansa, koska siitä on 10-vuotta kun kävin vakooja/vakoilu museossa.
RE: Lisää Bodomista 2

Lähettäjä: a ® | 08.05.2003 - 16:24 | 565 | |

Lähettäjä: Sentti | 07.05.2003 - 16:45 | 529 | |

---------------------------------------------- ---------------------------------

... Tämä ko. museon työntekijä oli alkanut etsiä uusia syyllisiä. Y.B ja R.B veljekset olivat kaiketi kolahtaneet myös hänelle. En muista mitä hän oli selittänyt mutta heistä oli löytynyt jotain todisteita bodomin järveltä.

---------------------------------------------- ----------------------

Kalastajat?

Seinällä olevat veriset sormenjäljet ovat kuulemma liian epämääräiset tutkittavaksi...

---------------------------------------------- ----------------------

Olen nähnyt ko. kuvan sormenjäljistä, ne ovat mielestäni

korkeatasoiset, erittäin selvät!
Lisäisin listaan vielä Veli Rissasen, mistä jotkut ovat väittäneet myös löytyneen todisteita Bodomilta. Nämä on kuitenkin vähän sellaisia juttuja, että niihin pitää suhtautua varauksella. Niin ikään lisäisin väkivaltaiseksi tiedetyn metsuri Laurilan, sekä nimimerkki Boswellin kertomat ryöstäjäveljekset.

Näistä profilointijutuista tuli mieleen, että Klakissa oli aikanaan väite, että joku kirjoittaja olisi tuntenut jonkun poliisin, joka oli kertonut kirjoittajalle, että tekoihin olisi liittynyt sellainen julkisuudelta pimitetty tieto, kuin suiden silpominen. Mutta tuollaistahan voi tietysti kuka tahansa väittää, vaikka toki tuolloin elettiinkin Internetin alkuaikoja ja trollaaminen ei ollut niin yleistä.
Avatar
dazu
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4667
Liittynyt: Pe Elo 19, 2011 4:28 pm
Paikkakunta: Tampereen puukotushoodit

Re: Sekalaisia kysymyksiä ja pohdintoja Bodomista

Viesti Kirjoittaja dazu »

^Suiden silpominen ei ollut mukana oikeudenkäynnissä nähdyissä tiedoissa uhrien vammoista. Tuosta kuitenkin puhuttiin käsittääkseni enemmänkin 90-luvulla ja 2000-luvun alussa. Voisikohan olla mahdollista, että asia oltaisiin salattu vielä 2005 oikeudenkäynnissäkin...
Ylipäätään kaikki tiedot liittyen käytettyyn väkivaltaan olisi kiinnostavia ja mielestäni nämä tiedot voisi jo julkaista, kun tekijä on kuitenkin jo melko varmasti kuollut.

Noita epäiltyjä voisi kans yrittää rankata profiloinnin perusteella. Korkeimmat pisteet annan 23-36-vuotiaille miehille, jotka sopivat silminnäkijöiden kuvaukseen vaaleatukkaisesta miehestä ja, joilla on tiedettyä seksuaalirikoshistoriaa. Minua kiinnostaa erityisesti päällepäin tavallisen oloiset, työssäkäyvät miehet, joilla on jossain vaiheessa saattanut olla perhettäkin, sekä sitten toisaalta vankikarkurit ja alueella oleskelleet ehkä asunnottomat henkilöt, ehkä haussa olevat henkilöt.
Kehitysvammaiset ja psyykkisesti sairaat eivät hirveästi kiinnosta Bodomin osalta.

Nuo B:n veljekset voisi olla sellainen pariskunta, mitä voisi lähteä kans selvittämään.
Suomen on ottanut otteeseensa USAsta ja Venäjältä johdettu alt-right oikeisto ja USAsta johdettu vihervasemmisto, jotka toteuttavat USAn ja Venäjän sisäpolitiikkaa Suomessa ja ovat näin tehneet Suomesta ks. maiden jatkeen ja vieneet Suomelta itsenäisyyden
Avatar
dazu
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4667
Liittynyt: Pe Elo 19, 2011 4:28 pm
Paikkakunta: Tampereen puukotushoodit

Re: Sekalaisia kysymyksiä ja pohdintoja Bodomista

Viesti Kirjoittaja dazu »

Jos joku toimittaja kykenee, niin voisi kysyä KRP:lta jossain yhteydessä, että oliko uhreissa muita vammoja, kuin ne, mitkä vuoden 2005 oikeudenkäynnin yhteydessä kerrottiin. Luulisi, että poliisi voisi tähän vastata joko kyllä, tai ei, vaikka vammoista ei tarkemmin voisikaan kertoa.
Suomen on ottanut otteeseensa USAsta ja Venäjältä johdettu alt-right oikeisto ja USAsta johdettu vihervasemmisto, jotka toteuttavat USAn ja Venäjän sisäpolitiikkaa Suomessa ja ovat näin tehneet Suomesta ks. maiden jatkeen ja vieneet Suomelta itsenäisyyden
Puliukko
Olivia Benson
Viestit: 742
Liittynyt: Ti Tammi 03, 2012 10:21 pm

Re: Sekalaisia kysymyksiä ja pohdintoja Bodomista

Viesti Kirjoittaja Puliukko »

dazu kirjoitti: Pe Marras 11, 2022 3:37 am ^Suiden silpominen ei ollut mukana oikeudenkäynnissä nähdyissä tiedoissa uhrien vammoista. Tuosta kuitenkin puhuttiin käsittääkseni enemmänkin 90-luvulla ja 2000-luvun alussa. Voisikohan olla mahdollista, että asia oltaisiin salattu vielä 2005 oikeudenkäynnissäkin...
Ylipäätään kaikki tiedot liittyen käytettyyn väkivaltaan olisi kiinnostavia ja mielestäni nämä tiedot voisi jo julkaista, kun tekijä on kuitenkin jo melko varmasti kuollut.

Noita epäiltyjä voisi kans yrittää rankata profiloinnin perusteella. Korkeimmat pisteet annan 23-36-vuotiaille miehille, jotka sopivat silminnäkijöiden kuvaukseen vaaleatukkaisesta miehestä ja, joilla on tiedettyä seksuaalirikoshistoriaa. Minua kiinnostaa erityisesti päällepäin tavallisen oloiset, työssäkäyvät miehet, joilla on jossain vaiheessa saattanut olla perhettäkin, sekä sitten toisaalta vankikarkurit ja alueella oleskelleet ehkä asunnottomat henkilöt, ehkä haussa olevat henkilöt.
Kehitysvammaiset ja psyykkisesti sairaat eivät hirveästi kiinnosta Bodomin osalta.

Nuo B:n veljekset voisi olla sellainen pariskunta, mitä voisi lähteä kans selvittämään.
Kyllä se on täysin mahdollista, että se olisi salattu, koska tuo Tuomisen ja syyttäjän linja oli ilkeästi sanottuna erittäin tarkoitushakuinen. Esim. se kuuluisa tyynyliina sivuutettiin täysin sekä telttaa ei jostain kumman syystä tutkittu kokonaan, vaikka resursseja aivan varmasti siihen olisi ollut. Ilkeästi sanottuna voisi sanoa näin, että tutkinnassa haluttiin selvittää vain ne asiat, ketkä sopisi siihen teoriaan, että Gustafsson on syyllinen. Ehkä tuo suiden silpominenkin voisi olla sellainen asia, mikä on jätetty pois, koska ehkä profilointimielessä ei sovi teoriaan mustasukkaisuusdraamasta. Enemmän tällaisen maallikon mielestä suun silpominen voisi viitata siihen, että uhrit olisivat soittaneet suutaan tekijälle. Gyllströmin kohdalla tuo kävisi järkeen, koska olen aina epäillyt, että joku uhreista olisi soittanut tälle suutaan, oli Gyllström tekijä tai ei. Tämä suiden silpominen sopisi kyllä myös siihen, että 2000-luvun alussa joko nimimerkki Rane tai Waldemar tai molemmat (en muista enää tarkasti) haastatteli Tuomista edeltäviä tutkijoita, jotka pitivät Matalamäkeä sekä vaihtoehtoisesti kivitaskua potentiaalisempana tekijänä, jotka paljastivat, että on olemassa sellainen yksityiskohta, jota ei ole kerrottu julkisuuteen ja jonka ainoastaan tekijä ja poliisi tietää. Matalamäen motiiviksihan tuolloisen teorian mukaan esitettiin se, että uhrit olisivat pilkkanneet tuon ajan asenteisiin nähden erikoista tyyppiä, jolla sitten olisi naksahtanut päässä.
Puliukko
Olivia Benson
Viestit: 742
Liittynyt: Ti Tammi 03, 2012 10:21 pm

Re: Sekalaisia kysymyksiä ja pohdintoja Bodomista

Viesti Kirjoittaja Puliukko »

Unohtui vielä mainita, että Sisko-Liisa Lehtisen murhaajaa on myös epäilty aikanaan.
Mies oli poliisille tuttu, sillä häntä oli kuulusteltu aiemmin yhtenä syylliseksi epäillyistä ns. Bodomin murhasta. Bodomin murhat ovat tapaus, jossa kolme telttailijaa murhattiin verihelluntaina 1960. Neljäs telttailija loukkaantui. Kolmoismurha on yhä selvittämättä.

Nyt sama mies, keski-ikäinen autonasentaja, torkkui autossaan muutama päivä Liisan murhan jälkeen Riihimäen aluesairaalan luona 10. elokuuta 1974. Kello oli noin puoli kahdeksan aamulla.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006430137.html

Kuriositeettina tuo sopisi väljästi siihen selvännäklijä Croisetin "näkemään" heppuun autoineen.
Avatar
LexVeritas
Michael Knight
Viestit: 4106
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: Sekalaisia kysymyksiä ja pohdintoja Bodomista

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

Kaikkien aikojen kolmanneksi mielenkiintoisin epäilty on mielestäni Oittaan kartanon karjakko Marjatta Leppäsen varhain aamulla näkemä polkupyörää kassien kera "väärältä" eli oikealta puolelta taluttanut "tummakasvoinen" mies, jonka jäljet katosivat lopullisesti jonnekin Hackjärven seutuville.

"...oli 5.6 kello 4.30 – 05.00 nähnyt kartanon suunnalta valtamaantielle johtavalla tiellä polkupyörällä olevan miehen, joka oli ollut n. 30-35 vuotias, tukevahko, tumma kasvoiltaan, silmät siniset ja tuijottavat, yllään tumma pikkutakki ja tumma lippalakki; likainen."


Helsingin Sanomat
Lauantaina huhtikuun 2. pnä 1966

Bodomjärven polkupyörämiehestä
tahdotaan yleisöltä ilmoituksia

Espoon Bembölen kylässä Bodomjärven rannalla ensimmäisenä helluntaipäivänä 5.6.1960 sattuneen kolmoismurhan tutkimukset keskittyvät nyt mieshenkilöön, jonka nähtiin kohta murhan jälkeen noin klo 6.45 tulevan tapahtumapaikalta päin Korsbackan suunnalta ja menevän Espoon kunnan kaatopaikalle päin.

Hänellä oli polkupyörän ohjaustangossa kaksi naisten kantokassia. Miehen nähtiin sekä ajavan että taluttavan pyörää. Yleisestä tavasta poiketen hän talutti pyörää kävellen sen oikealla puolella.

Tiedot epätarkkoja

-Epäiltyjä on ollut tavattomasti, on vieläkin ja lisää tulee joka päivä uusien ilmoitusten perusteella.Tarkistustutkimuksissa on selvinnyt, että murhaa edeltäneenä iltana havaittiin tuntemattoman miehen jättävän polkupyöränsä leiripaikalle johtavan polun risteykseen noin klo 21 aikaan. Miehellä oli mukanaan ilmeisesti yksi kassi.

-Miehen tuntomerkit ovat epätarkkoja, sillä kaikki havainnot on tehty melko nopeasti. Nyt etsityllä miehellä oli kaksi kassia, joista toisen kuvaus sopii tapahtumapaikalta kadonneeseen Nils Gustafssonin kassiin.

-Mies ei ilmeisesti ole tuntenut noin kahden kilometrin pituista Hackjärvelle johtavaa polkua hyvin, sillä eräässä suonotkelmassa hän oli kahlannut polviaan myöten liejussa vaikka lähelle oli tehty risuista kantava tie. Polku oli yleensä vähän käytetty ja sen vuoksi jäljet säilyivät koskemattomina, kertoi poliisineuvos Ylösjoki.

Pari päivää murhan jälkeen oli Espoon kunnan kaatopaikalta Hackjärvelle johtavan polun varrelta tavattu miehen jalkineen jälkiä sekä polkupyörän jälkiä, jotka olivat johtaneet aina Hackjärvelle saakka.

Koska metsäpolku silloin vielä oli ollut hyvin kostea ja liejuinen, on oletettavissa, että henkilö joka kyseistä polkua pitkin oli kulkenut, oli tullessaan Hackjärvelle ollut hyvin likainen.

Miehen tuntomerkit: Ikä silloin 35-40 vuotta, pituus noin 175-180 cm, vartalo normaali, tummaverinen tai tumma parransänki.Vaatetus: Tumma puku ja valkoinen paita sekä ilmeisesti matalat kengät, avopäin. Yleisvaikutus epäsiisti.

Polkupyörä oli ollut musta miesten pyörä ja vanhan näköinen.Kassit olivat molemmat olleet samankokoisia eli noin 50 cm pitkiä ja 20-25 cm korkeita sekä varustettu kahdella kantohihnalla. Toinen oli ollut väriltään musta ja toinen keltaruudullinen.

Keskusrikospoliisi pyytää yleisöltä tietoja edellä kuvatusta miehestä.

ja:

HELSINGIN SANOMAT
Tiistaina huhtikuun 5.pnä 1966 Nro 93

BODOM-JUTUN HAVAINNOT
SOPIVAT HYVIN YHTEEN

Poliisi on saanut uusia ilmoituksia epäillystä polkupyörämiehestä, joka oli nähty neljässä eri paikassa Bodomin kolmoismurhan tapahtumisen jälkeen. Ensimmäinen havainto oli tehty kohta murhien jälkeen murhapaikan suunnalla. Toinen tehtiin verityön paljastumisajankohtana Hackjärven niemessä, kolmas saman päivän iltana Westendissä ja neljäs epäilyttävä liikkuja nähtiin toisena helluntaipäivänä Espoon Isojärven Niemen kartanon lähellä.

Varhain aamulla ensimmäisenä helluntaipäivänä oli kohta Bodomin rannalla tapahtuneen kolmoismurhan jälkeen nähty miehen tulevan polkupyörällä murhapaikalta päin Korsbackan suunnalta ja menevän Espoon kunnan kaatopaikalle päin. Pyörän ohjaustangosta oli riippunut kaksi naisten kantokassia. Miehen oli nähty ajavan sekä taluttavan polkupyöräänsä. Hän oli taluttanut pyörää vasenkätisesti, kävellen sen oikealla puolella.

Myöhemmin aamupäivällä nähtiin Hackjärven niemessä sijaitsevasta huvilasta sinne johtavalla polulla miehen taluttavan polkupyörää. Pyörän ohjaustangossa oli vain yksi kassi. Mies oli avopäin. Hänellä oli yllään valkoinen paita ja hän käytti mustasankaisia silmälaseja. Kolme henkilöä näki hänet huvilasta 40-50 metrin päässä, jolloin mies oli kääntynyt ympäri ja palannut polkua takaisin.

Mies nähtiin murhan paljastumisen aikoihin - toisin sanoen kello 10-11 aikaan. Toista kassia silminnäkijät eivät ilmoittaneet nähneensä. Poliisin arvelujen mukaan miehellä saattoi olla silmälasit harhauttamismielessä.

Samana päivänä nähtiin kello 18 paikkeilla Westendin vaiheilla Jorvaksentiellä epäsiisti ja partainen pyörämies, jolla oli yllään pitkät housut ja vaalea paita. Mies talutti oudolta puolelta vanhannäköistä mustaa polkupyörää ja ohjaustangosta roikkui kaksi kassia tai kääröä. Hän näytti 35-40 vuotiaalta ja oli matkalla Helsinkiin päin.

Toisena helluntaipäivänä tavattiin neljäs epäilyttävä pyöräilijä Espoon Isojärven pohjoisrannalla lähellä Niemen kartanoa. Hän talutti myös pyöräänsä ja lisäksi vasemmalla puolellaan. Mies näytti keski-ikäiseltä. Pyörä oli ilmoittajan mukaan vanha. Pyörämies oli nähty aamupäivällä.

Ajallisesti nämä kaikki havainnot sopivat hyvin yhteen ja antavat tutkijoille lisää viitteitä Bodomin tapausten selvittelyssä.

---------

Täksi polkupyörän taluttajaksi olen joskus ehdottanut syyntakeetonta kaksoissurmaajaa, kulkuri Herman Katajaista, jolla lienee ollut ongelmia kassiensa kanssa haavoituttuaan alavartaloon jatkosodan aikana (kertoman mukaan vaimonsa jätti hänet ko. vamman takia). Havainnon mukaan tuntemattomalla oli ollut Bodomille saapuessaan mukanaan vain yksi kassi mutta poistuessaan niitä olikin ollut kaksi. Kyseessä oli siis hyvin mahdollisesti vähintäänkin naistenkassivaras.

Seppo Boisman oli mahdollisesti kastroitu. Mielestäni tämä voi olla se poliisin vihjaama seikka, jonka vain poliisi ja murhaaja tietävät.
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä Raidaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto
Avatar
LexVeritas
Michael Knight
Viestit: 4106
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: Sekalaisia kysymyksiä ja pohdintoja Bodomista

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

Kuva

Täyttä ymmärrystä vailla oleva polkupyörää talutteleva kulkumies, kello- ja kukkarovaras, kaksoissurmaaja Herman Katajainen, kuvattu vuonna 1971.

Pentti Vartiainen nimisen puusepän ilmoitettua, että hän oli 6.6.60 tavannut Espoon Kilossa epäilyttävän, verisen miehen, jonka hän tunnisti Pauli Luomaksi, pidätettiin Luoma Helsingissä 8.6. vastaisena yönä, mutta hänen alibinsa tuli todistettua useiden henkilöiden voimalla eikä hän ilmeisestikään ollut Vartiaisen tapaama mies, jota ei koskaan ole saatu identifioitua. Vartiainen kuitenkin väitti vielä vuoden 1960 elo-syyskuun vaihteessa, että kyseessä täytyi olla Luoma eikä kenenkään muun, sillä hänen mielestään kahta samannäköistä miestä ei voi olla olemassa. Vartiaisen antamat tuntomerkit olivat: Ikä noin 30-35 vuotta, pituus noin 180 senttiä, vartalo hoikka, kasvot laihat, parta ajamaton ja noin 1 – 1,5 sentin sängellä, tukka ristivärinen. Vaatetuksena oli ruskea pikkutakki, tummat housut, vaalea paita, jonka rinnuksissa ja hihansuissa veritahroja, avopäin, yleisvaikutelma likainen.

Kuva

Työlaitoskarkuri Pauli Kustaa Luoma, kuvattu ties milloin.

Vaikeaa arvioida näiden kuvien perusteella, mutten ainakaan lievää yhdennäköisyyttä Katajaisen ja Luoman välillä kieltäisi.
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä Raidaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto
Puliukko
Olivia Benson
Viestit: 742
Liittynyt: Ti Tammi 03, 2012 10:21 pm

Re: Sekalaisia kysymyksiä ja pohdintoja Bodomista

Viesti Kirjoittaja Puliukko »

LexVeritas kirjoitti: La Marras 12, 2022 1:17 pm Kuva

Täyttä ymmärrystä vailla oleva polkupyörää talutteleva kulkumies, kello- ja kukkarovaras, kaksoissurmaaja Herman Katajainen, kuvattu vuonna 1971.

Pentti Vartiainen nimisen puusepän ilmoitettua, että hän oli 6.6.60 tavannut Espoon Kilossa epäilyttävän, verisen miehen, jonka hän tunnisti Pauli Luomaksi, pidätettiin Luoma Helsingissä 8.6. vastaisena yönä, mutta hänen alibinsa tuli todistettua useiden henkilöiden voimalla eikä hän ilmeisestikään ollut Vartiaisen tapaama mies, jota ei koskaan ole saatu identifioitua. Vartiainen kuitenkin väitti vielä vuoden 1960 elo-syyskuun vaihteessa, että kyseessä täytyi olla Luoma eikä kenenkään muun, sillä hänen mielestään kahta samannäköistä miestä ei voi olla olemassa. Vartiaisen antamat tuntomerkit olivat: Ikä noin 30-35 vuotta, pituus noin 180 senttiä, vartalo hoikka, kasvot laihat, parta ajamaton ja noin 1 – 1,5 sentin sängellä, tukka ristivärinen. Vaatetuksena oli ruskea pikkutakki, tummat housut, vaalea paita, jonka rinnuksissa ja hihansuissa veritahroja, avopäin, yleisvaikutelma likainen.

Kuva

Työlaitoskarkuri Pauli Kustaa Luoma, kuvattu ties milloin.

Vaikeaa arvioida näiden kuvien perusteella, mutten ainakaan lievää yhdennäköisyyttä Katajaisen ja Luoman välillä kieltäisi.
Mielenkiintoinen yksityiskohta tuossa aiemmin mainitsemassani poliisien haastattelussa oli se, että he olivat näyttäneet haastattelijataholle joitain kuvia, joissa yhdessä oli ympyröity silmälasipäinen mies.

Kukahan muuten on tämä kuvan paidaton nuori mies?

Kuva
Avatar
LexVeritas
Michael Knight
Viestit: 4106
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: Sekalaisia kysymyksiä ja pohdintoja Bodomista

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

^Kyllä, ko. kuva ympyröidyin silmälasipäin on mielestäni hyvinkin mahdollisesti juurikin tuo kuva kulkusmies Katajaisesta. Tämä on siis silkka arvaus.

Toisen kuvan paidaton heppu on muistaakseni Nils-Eric Blomqvist, joka teki havaintoja murhapaikalla ensimmäisten joukossa yhdessä Harriet ja Marita Husmanin sekä Henrik Rosenqvistin kanssa. Kertoi mm. teltan vieressä maan olleen "kuin koroilla raavittua", mistä sitten uutisoitiin Kansan uutiset-lehdessä, joka oletettavasti päätyi myös Gustafssonin vanhempien silmien eteen. Paljon myöhemmin asiaa yritettiin irvokkaasti käyttää Nils Gustafssonia vastaan.
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä Raidaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto
Puliukko
Olivia Benson
Viestit: 742
Liittynyt: Ti Tammi 03, 2012 10:21 pm

Re: Sekalaisia kysymyksiä ja pohdintoja Bodomista

Viesti Kirjoittaja Puliukko »

LexVeritas kirjoitti: La Marras 12, 2022 2:37 pm ^Kyllä, ko. kuva ympyröidyin silmälasipäin on mielestäni hyvinkin mahdollisesti juurikin tuo kuva kulkusmies Katajaisesta. Tämä on siis silkka arvaus.

Toisen kuvan paidaton heppu on muistaakseni Nils-Eric Blomqvist, joka teki havaintoja murhapaikalla ensimmäisten joukossa yhdessä Harriet ja Marita Husmanin sekä Henrik Rosenqvistin kanssa. Kertoi mm. teltan vieressä maan olleen "kuin koroilla raavittua", mistä sitten uutisoitiin Kansan uutiset-lehdessä, joka oletettavasti päätyi myös Gustafssonin vanhempien silmien eteen. Paljon myöhemmin asiaa yritettiin irvokkaasti käyttää Nils Gustafssonia vastaan.
Kukahan tuo kuvan silmälasipäinen mies on, taikka tuo selin oleva vaalea, mustiin housuihin ja vaaleaan paitaan pukeutunut mies? Voisiko jälkimmäinen olla Per-Åke Gerkman?
2f566d7694164a3d8a8b6d2d194fde91.png
2f566d7694164a3d8a8b6d2d194fde91.png (366.7 KiB) Katsottu 2429 kertaa
Avatar
LexVeritas
Michael Knight
Viestit: 4106
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: Sekalaisia kysymyksiä ja pohdintoja Bodomista

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

En tiedä, ja vois se jälkimmäinenkin olla, miksei vois?

Gerkman ainakin täällä

https://www.researchgate.net/profile/Pe ... ppaamo.pdf

kuva 4.13 sivulla 69.
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä Raidaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto
Vastaa Viestiin