Jäppis-teoria

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Matlock
Christopher Lorenzo
Viestit: 1515
Liittynyt: Pe Marras 02, 2007 6:18 pm
Paikkakunta: Helsinki

Jäppis-teoria

Viesti Kirjoittaja Matlock »

Nostanpa Joulun kunniaksi esiin edellisellä foorumilla esitetyn n.s. Jäppis-teorian, jonka kehittelijä taitaa kirjoitella täälläkin. Teoriaa lie käsitelty täälläkin, muttei kuitenkaan omassa ketjussaan.

Ideahan lähti siitä, että N.G. olisi tehnyt surmat ja niistä syntyneen melun herättämä naapurileirin mies (P.J.) olisi juossut paikalle ja auttanut Nisseä lavastuksessa: vienyt kengät piiloon, hävittänyt muita tavaroita ja ehkä jopa murjonut Nissen naaman todettuun kuntoon. Karjakon näkemät hahmot olisivatkin olleet Nisse ja P.J.

Teoriassa on sinänsä järkeä, vaikkakaan sekään ei pysty selittämään Nissen makuupaikalta löytyneitä verijälkiä. Se selittäisi kuitenkin monta asiaa, jotka sotivat Nissen syyllisyyttä vastaan. P.J. olisi saattanut olla kello kuuden mies ja/tai töyrään taa piiloutunut mies.

Teorian vastustajat tietysti toteavat, ettei mitään toista leiriä ollut olemassa. Kuitenkin ajatusta P.J:n tai jonkun muun avustavasta roolista ei kannata heti hylätä ; esimerkiksi Sariolahan on alusta lähtien korostanut, että Nisse voi olla syyllinen vain, mikäli hänellä on ollut apuri lavastamassa.

Mielipiteitä?
Pasilan mies.
Loka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5207
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: On The Edge

Viesti Kirjoittaja Loka »

Ihanaa. Justiin jotain tämmöstä olenkin kaivannut. Muistutetaan tässä samalla, että bodomilla saattoi todellakin olla muitakin leiriläisiä samaan aikaan nuorten kanssa. Suomi-Amerikkaseura, Sahakankaan sakki.... jätettäköön tästä mainitsematta muut.

Millaiset etäisyydet leiriläisten kesken ovat olleet? Näistä lukisin lisää mielelläni jos jolla kulla on lisää tietoa.
konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Viesti Kirjoittaja konsta »

No joo, en ole tämän tyyppistä teoriaa vastustanut sinänsä. Toki se selittäisi paljon. Jäppisteoriaa olen vastustanut vain siksi, että siihen on liitetty valheellisia tosiasioita(hieno sanayhdistyelmä), kuten mm se, että Nils myi prätkänsä Jäpiselle tapahtumien jälkeen. Hessu mm levitteli tätä tosiasiana, kuten mm sitä, että prätkä myytiin alkuperäisellä rekisteriotteella, joka siis piti olla kateissa.

Jäppisteorian toinen heikkous on tietenkin Markan-stoori, jota nyt ei usko sokea Reettakaan.

Mutta jos Nils olisi syyllinen, niin jotain apua olisi todennäköisesti kaivattu. Tai sitten sattumia, joista meillä ei ole mitään tietoa. Muuten Nilsin syyllisyydestä ei tule koskaan uskottavaa.
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Kun nyt taas kerran konsta haukut minua tuossa prätkä asiassa valehtelijaksi, niin olisi mukava kuulla ne perusteet, joilla noin väität.

Se on helppo sanooa toista valehtelijaksi ja jättäää sitten asia perustelematta, kun itse ei tiedä koko asiasta mitään.

Annahan tulla niitä perusteita.
konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Viesti Kirjoittaja konsta »

Hessu52 kirjoitti:Kun nyt taas kerran konsta haukut minua tuossa prätkä asiassa valehtelijaksi, niin olisi mukava kuulla ne perusteet, joilla noin väität.

Se on helppo sanooa toista valehtelijaksi ja jättäää sitten asia perustelematta, kun itse ei tiedä koko asiasta mitään.

Annahan tulla niitä perusteita.
Hessu hyvä, sinähän tässä asiassa olet näyttövelvollinen, älä käännä todistetaakkaa, se tulee kaksinkertaisena takaisin.
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Etkö ole vieläkään hommannut niitä tietoja ARK:sta.

Jos et ole, niin älä minua syytä äläkä myöskään hauku valehtelijaksi.

Tuo on juuri sinun ja Urhon tyylistä, että kiertelette totuutta silloin, kun joudutte ahtaalle, tai unohdatte muuten täysin koko asian.

Kun sinulla ilmiseövästi ei ole mitään faktatietoa, jota taas minulla on, niin älä ala toisia haukkumaan.

Itse taidat olla suurin totuuden kiertäjä, tällä palstalla.
konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Viesti Kirjoittaja konsta »

Etkö Hessu todellakaan tajua, että on sinun tehtäväsi hakea nuo tiedot ARK:sta ja todistaa väitteesi. Muussa tapauksessa olet pahainen juoruakka ja huhujen levittelijä.
Loka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5207
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: On The Edge

Viesti Kirjoittaja Loka »

konsta kirjoitti:Etkö Hessu todellakaan tajua, että on sinun tehtäväsi hakea nuo tiedot ARK:sta ja todistaa väitteesi. Muussa tapauksessa olet pahainen juoruakka ja huhujen levittelijä.
Noh noh, joulu on ovella konsta. Ollaan kaikki kilttejä toisille.

Loka toivottaa kaikille hyvää joulua. Ihan kaikille.
konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Viesti Kirjoittaja konsta »

Loka kirjoitti: Noh noh, joulu on ovella konsta. Ollaan kaikki kilttejä toisille.

Loka toivottaa kaikille hyvää joulua. Ihan kaikille.

No juuri joulupukin takia vähän kovistelinkin Hessua, että saisi edes vähän lahjoja.
Loka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5207
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: On The Edge

Viesti Kirjoittaja Loka »

konsta kirjoitti:
Loka kirjoitti: Noh noh, joulu on ovella konsta. Ollaan kaikki kilttejä toisille.

Loka toivottaa kaikille hyvää joulua. Ihan kaikille.

No juuri joulupukin takia vähän kovistelinkin Hessua, että saisi edes vähän lahjoja.
:D :D :D :D Oletpas huomaavainen!
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5185
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 8:18 pm

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Ilmeisesti teorian motiivi olisi hyöty, eli prätkäkaupat???
Motiivina pitäisi olla joku sellainen seikka, jossa auttaja olisi hyötynyt huomattavasti.
Murhan salailu, jopa avustaminen, vaatii mielestäni erityistä sidettä.
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
nightowl
Nikke Knakkertton
Viestit: 167
Liittynyt: Ti Touko 15, 2007 8:48 pm

Viesti Kirjoittaja nightowl »

Hessu52 kirjoitti:Etkö ole vieläkään hommannut niitä tietoja ARK:sta.

Jos et ole, niin älä minua syytä äläkä myöskään hauku valehtelijaksi.

Tuo on juuri sinun ja Urhon tyylistä, että kiertelette totuutta silloin, kun joudutte ahtaalle, tai unohdatte muuten täysin koko asian.

Kun sinulla ilmiseövästi ei ole mitään faktatietoa, jota taas minulla on, niin älä ala toisia haukkumaan.

Itse taidat olla suurin totuuden kiertäjä, tällä palstalla.

Heippa Hessu.

Luin tuossa ihan äskettäin Bodomin mysteriota ja sieltä seuraavaa:

"Kadonnut omaisuus
...
Gustafssonille kuuluvat
... ja moottoripyörän UL-901 rekisteriotteen vastatodistus ja ..."

Moottoripyörien (puoli/koko?)ammattilaisena kertonet tukeeko tuo esittämääsi juttua NG:n moottoripyöräkaupoista? Vastatodistus kaiketi tarkoittaa, että varsinainen rekisteriote ei ollut mukana ja kadonnut? Kerro, en tiedä.

Jos NG möi pyöränsä Jäppiselle alihintaan, outoa olisi. Tapahtuiko niin?

Älä kuitenkaan mollaa Konstaa. Reilu peli.
Ja ihmisillä hyvä tahto.

Onnellista joulua kaikille rehellisille nettietsiville.

¤
MEG
Adrian Monk
Viestit: 2586
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 2:01 pm

Viesti Kirjoittaja MEG »

Sen verran tiedetään varmuudella, että Marjatta Kumberg ja Jäppinen seurustelivat surmien aikoihin ,mutta olivatko murhayönä Bodomilla?
Nisse ei muista tunteneensa Jäppistä (eikä Marjattaa) mutta on mahdollista- ehkä todennäköistäkin-että olivat jossain nuorisoporukoissa ohimennen nähneet kun asuivat samoilla seuduilla.

"Jäppis-teorioilla" laajemmassa mielessä on keskusteluissa tarkoitettu käsityksiä, että Gustafssonilla olisi surmat tehtyään ollut tuttu apuri, jonka "piikkiin"voitaisiin panna vaikeasti selitettävät Lavastus ,varkaus y.m. toimet.
Minusta apurin kuvitteleminen johtaa suuriin ajatusvaikeuksiin. Olisiko avustaja ollut paikalla jo surmien aikana, vai ilmaantunut sattumalta tai Nissen jotenkin mystisesti hakemana tai kutsumana?
Loka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5207
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: On The Edge

Viesti Kirjoittaja Loka »

^Jos kuvitellaan tässä teoriassa, että Gusse on syyllinen, Tuulikin merkinnät poissulkevat ainakin ulkopuolisen olon "yöreissulla." Ts. Gussen olisi pitänyt pystyä hakemaan apuri, mikä taas johtaa siihen että Gusse oli toimintakykyinen, mikä taas johtaa siihen, että Gusse on voinut tehdä surmat myös yksin.
MEG
Adrian Monk
Viestit: 2586
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 2:01 pm

Viesti Kirjoittaja MEG »

Siis Summa summarum toimivaa "Jäppis teoriaa" ei kukaan ole pystynyt esittämään.
Vastaa Viestiin