mikä mättää tutkimuksissa ja miksi

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Childofhale
Frank Drebin
Viestit: 394
Liittynyt: Ma Maalis 02, 2020 8:35 pm

Re: mikä mättää tutkimuksissa ja miksi

Viesti Kirjoittaja Childofhale »

kapteeni kirjoitti:
Ke Syys 01, 2021 7:31 pm
Tovi kirjoitti:
Ti Elo 31, 2021 9:12 pm


🤣 Ai että mikä lausunto, ihan kuin MikaK:n värittelyjä.
Eikös kyseisessä verijäljessä ollut aika merkityksellistä se, että se todettiin Nilsin vereksi ja että se löytyi juuri siitä mistä pitikin kun verrattiin Nilsin kertomuksiin ja näin ollen tuki niitä?
No sitähän minä olen täällä suorastaan rukoillut, että joku laittaisi kyseisen pätkän poliisin papereista tänne, jotta voisi lukea, olisiko se 100 % varmuudelle NIlsin verta - minun muistaakseni yksikään näyte ei ollut satavarmasti identifioitavissa yksittäiseen henkilöön, kun kyse oli ikivanhoista ja huonontuneista näytteistä.

Ja vaikka oiskin Nilsin verta, niin mikä estää sen, että se on syntynyt hänen olleessaan hyökkääjä?
No kyllä DNA on aika yksiselitteinen asia, varsinkin on kun helppo verrata näytteisiin elävästä Gustafssonista. Muiden uhrien ruumiistahan otettiin myös näytteet, eli kaikkien DNA-profiili on ollut tiedossa. DNA:ta on saatu paljon vanhemmistakin näytteistä. Tuskin kukaan täällä omistaa mitään laboratoriodokumentteja näistä testeistä. Okeudessahan nämä tiedot on esitetty ja arvioitu. Jos sinulla on lähde, jossa ilmaistaan, että testituloksissa oli jotain epäselvyyttä, laita ihmeessä.

Se, että Gustafssonin verta on teltan pohjassa valuneena, ja teltan päällä pieni roiske ja muutama kosketus jälki on hyvinkin oleellista. Se kertoo mm. että Gustafsson on mitä todennäköisimmin saanut vammansa teltassa, kuka ikinä ne antoikaan. Se kertoo myös että, jos Gustafsson oli tekijä hänen haavansa eivät jostain syystä vuotaneet verta teltan päälle murhien aikana, eivätkä ainakaan ole syntyneet teltan päällä kamppaillessa. Jos Gustafssonin vammat syntyivät teltassa ennen tekoja, se tarkoittaisi, että muut jäivät mitä luultavimmin nukkumaan veriseen telttaan. En sano, että nämä jäljet tekevät Gustafssonin syyllisyyden mahdottomaksi, mutta ne tulee ottaa huomioon, jos rakentaa keissiä häntä vastaan.

Oletko yhtä skeptinen Gustafssonin kenkien verijäljistä vai ainoastaan niistä mitkä viittaavat Gustafssonin syyttömyyden?
Totuutta etsiessä on tärkeintä tiedostaa mitä kaikkea ei tiedä.

siiantaika
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1357
Liittynyt: Su Loka 18, 2020 6:58 pm

Re: mikä mättää tutkimuksissa ja miksi

Viesti Kirjoittaja siiantaika »

kapteeni kirjoitti:
Ke Syys 01, 2021 7:31 pm
Tovi kirjoitti:
Ti Elo 31, 2021 9:12 pm


🤣 Ai että mikä lausunto, ihan kuin MikaK:n värittelyjä.
Eikös kyseisessä verijäljessä ollut aika merkityksellistä se, että se todettiin Nilsin vereksi ja että se löytyi juuri siitä mistä pitikin kun verrattiin Nilsin kertomuksiin ja näin ollen tuki niitä?
No sitähän minä olen täällä suorastaan rukoillut, että joku laittaisi kyseisen pätkän poliisin papereista tänne, jotta voisi lukea, olisiko se 100 % varmuudelle NIlsin verta - minun muistaakseni yksikään näyte ei ollut satavarmasti identifioitavissa yksittäiseen henkilöön, kun kyse oli ikivanhoista ja huonontuneista näytteistä.
Käräjäoikeus on tuomiolauselmassaan todennut, että kyseinen veritahra on ollut NG:n verta. Se on siis faktaa.
kapteeni kirjoitti:
Ke Syys 01, 2021 7:31 pm
Ja vaikka oiskin Nilsin verta, niin mikä estää sen, että se on syntynyt hänen olleessaan hyökkääjä?
Ethän sinä tee sillä DNA-todistelulla sitten yhtään mitään, kun olet jo valmiiksi päättänyt, että se on kuitenkin merkityksetön seikka syyllisyyttä punnitessa.

kapteeni
Frank Drebin
Viestit: 390
Liittynyt: Ti Kesä 05, 2007 7:13 pm

Re: mikä mättää tutkimuksissa ja miksi

Viesti Kirjoittaja kapteeni »

Childofhale kirjoitti:
Ke Syys 01, 2021 8:59 pm


No kyllä DNA on aika yksiselitteinen asia, varsinkin on kun helppo verrata näytteisiin elävästä Gustafssonista.
Eipä ole, varsinkin vanhoissa / sekoittuneissa / pilaantuneissa näytteissä voi jäädä selkeää epävarmuutta, kenestä se on peräisin. Joudutaan tutkimaan sellaista DNA:n osa aluetta, joka ei anna kovin tarkkoja tuloksia.

Childofhale
Frank Drebin
Viestit: 394
Liittynyt: Ma Maalis 02, 2020 8:35 pm

Re: mikä mättää tutkimuksissa ja miksi

Viesti Kirjoittaja Childofhale »

kapteeni kirjoitti:
To Syys 02, 2021 2:15 pm
Childofhale kirjoitti:
Ke Syys 01, 2021 8:59 pm


No kyllä DNA on aika yksiselitteinen asia, varsinkin on kun helppo verrata näytteisiin elävästä Gustafssonista.
Eipä ole, varsinkin vanhoissa / sekoittuneissa / pilaantuneissa näytteissä voi jäädä selkeää epävarmuutta, kenestä se on peräisin. Joudutaan tutkimaan sellaista DNA:n osa aluetta, joka ei anna kovin tarkkoja tuloksia.
Niin, varmaan *voi* jäädä epävarmuutta, onko onko sinulla jotain lähdettä josta ilmenisi, että Bodomin tutkinnassa jäi?
Totuutta etsiessä on tärkeintä tiedostaa mitä kaikkea ei tiedä.

Joosua
Adrian Monk
Viestit: 2910
Liittynyt: Pe Helmi 15, 2019 11:35 pm

Re: mikä mättää tutkimuksissa ja miksi

Viesti Kirjoittaja Joosua »

Yksi seikka joka mätti, oli se että tärkeitä todistajia oli jo ehtinyt kuolla eikä heitä voitu enää kuulla. Myös heidän kuulustelunsa, vaikka ne sinällään oli tehty varsin hyvin, eivät enää täyttäneet muotomääräyksiä joten niitäkään ei voitu käyttää oikeudenkäynnissä.

kapteeni
Frank Drebin
Viestit: 390
Liittynyt: Ti Kesä 05, 2007 7:13 pm

Re: mikä mättää tutkimuksissa ja miksi

Viesti Kirjoittaja kapteeni »

Childofhale kirjoitti:
To Syys 02, 2021 2:52 pm

Niin, varmaan *voi* jäädä epävarmuutta, onko onko sinulla jotain lähdettä josta ilmenisi, että Bodomin tutkinnassa jäi?
Muistaakseni Bodomin kohdalla oli enemmän sääntö kuin poikkeus, että verijälkien dna-analyysin tuloksissa oli paljon häilyvyyttä. Yritän hommata ne paperit, kun kukaan ei niitä täällä julkaise. Aikanaan luin niitä jonkin mediatalon nettisivuilta, mutta en ottanut jemmaan,

Avatar
dazu
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4658
Liittynyt: Pe Elo 19, 2011 4:28 pm
Paikkakunta: Tampereen puukotushoodit

Re: mikä mättää tutkimuksissa ja miksi

Viesti Kirjoittaja dazu »

kapteeni kirjoitti:
To Syys 02, 2021 10:03 pm
Muistaakseni Bodomin kohdalla oli enemmän sääntö kuin poikkeus, että verijälkien dna-analyysin tuloksissa oli paljon häilyvyyttä. Yritän hommata ne paperit, kun kukaan ei niitä täällä julkaise. Aikanaan luin niitä jonkin mediatalon nettisivuilta, mutta en ottanut jemmaan,
Bodomin kohdalla toki oli paljon myös niitä tahroja, joissa oli sekoittunutta verta. Näin ei kuitenkaan tietenkään ollut niiden jälkien kohdalla, joista on pystytty sanomaan, kenelle jäljet kuuluivat. Eli, jos kapteeni yrittää tässä esittää, että kaikki Bodomin verijäljet olivat sekoittuneita, vedoten siihen, että osa oli, niin pieleen menee.
Suomen on ottanut otteeseensa USAsta ja Venäjältä johdettu alt-right oikeisto ja USAsta johdettu vihervasemmisto, jotka toteuttavat USAn ja Venäjän sisäpolitiikkaa Suomessa ja ovat näin tehneet Suomesta ks. maiden jatkeen ja vieneet Suomelta itsenäisyyden

kapteeni
Frank Drebin
Viestit: 390
Liittynyt: Ti Kesä 05, 2007 7:13 pm

Re: mikä mättää tutkimuksissa ja miksi

Viesti Kirjoittaja kapteeni »

dazu kirjoitti:
Pe Syys 03, 2021 8:36 am
Eli, jos kapteeni yrittää tässä esittää, että kaikki Bodomin verijäljet olivat sekoittuneita, vedoten siihen, että osa oli, niin pieleen menee.
No enpä yritä väittää sellaista. Näyttää, että olet huonosti perillä DNA-tutkimuksesta. Kannattaa lukea esim. Hesarin juttu, jossa selostetaan, miten vanhoista pilaantuneista näytteistä saadaan joskus vain mitokondriaalinen dna jonka todistusvoima voi jäädä heikoksi.

"Mitokondriaalisesta dna:sta saatu tunniste on heikompi kuin genomisesta dna:sta saatu", Louhelainen sanoo. "Sen avulla saadaan tietää vain tietty todennäköisyys."

https://www.hs.fi/kuukausiliite/art-2000002819960.html

Samasta syystä aiempi Viiltäjä-Jack tutkimus tuotti aika huonon tuloksen. Verrattiin murhaahan oletetusti lähettämää kirjettä epäiltyyn, tarkemmin siis postimerkkien "nuoltuja puolia". Ne täsmäsivät mutta yleistettävyys olio 1/100. Siis jos Lontoossa oli 5 milj asukasta niin tulos olisi täsmännyut noin 50 000 muuhunkin kansalaiseen, joista jokainen on DNA-testin valossa yhtä varteenotettava epäilty. SIis jokainen niistä on 1/50 000 todennäköisyydellä syyllinen pelkän dna testin valossa. Mainittakoon, että sekin oli mahdollista, että kirje ei ollut oikean murhaajan lähettämä. Ja että molemmat näytteet olivat kontaminoituja.

Palaan Bodomiin kun saan poliisin paperit.

Avatar
dazu
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4658
Liittynyt: Pe Elo 19, 2011 4:28 pm
Paikkakunta: Tampereen puukotushoodit

Re: mikä mättää tutkimuksissa ja miksi

Viesti Kirjoittaja dazu »

kapteeni kirjoitti:
Su Syys 05, 2021 3:28 pm
Kannattaa lukea esim. Hesarin juttu, jossa selostetaan, miten vanhoista pilaantuneista näytteistä saadaan joskus vain mitokondriaalinen dna jonka todistusvoima voi jäädä heikoksi.
Mun käsittääkseni Bodomin tutkimusten aikoihin, 2000-luvun alussa, ei edes vielä saatu otettua tätä mitokondrio-DNA:ta. Voin toki olla väärässäkin. Jokatapauksessa Bodomin tapauksen näytteet eivät ole mitokondrio DNA:ta vaan ihan sitä laatua, minkä todistusvoima on kovaa luokkaa.

Sen tyynyliinan DNA on mielenkiintoinen, koska siitä saatiin 2000-luvun alun menetelmillä otettua erinomaiset DNA-näytteet. Etenkin tuon ajan menetelmillä DNA näytettä ei olisi saatu, jos tyynyliina olisi altistunut vesisateelle, tai pitkään kestävälle auringonvalolle. Tyynyliinan oli täytynyt tulla rikospaikalle ainakin kahden viikon sisällä ennen murhia. Rikospaikalla oli satanut edellisen kerran kaksi viikkoa ennen murhia... Lisäksi poliisin on pitänyt säilyttää tyynyliina erinomaisissa olosuhteissa, että näytteet eivät ole pilaantuneet.

Nykyaikaisilla menetelmillä saadaan otettua mitokondrio-DNA hyvinkin vanhoista ja huonosti säilytetyistä esineistä, kuten Viiltäjä-Jackin tutkimuksissa.
Suomen on ottanut otteeseensa USAsta ja Venäjältä johdettu alt-right oikeisto ja USAsta johdettu vihervasemmisto, jotka toteuttavat USAn ja Venäjän sisäpolitiikkaa Suomessa ja ovat näin tehneet Suomesta ks. maiden jatkeen ja vieneet Suomelta itsenäisyyden

kapteeni
Frank Drebin
Viestit: 390
Liittynyt: Ti Kesä 05, 2007 7:13 pm

Re: mikä mättää tutkimuksissa ja miksi

Viesti Kirjoittaja kapteeni »

dazu kirjoitti:
Ma Syys 06, 2021 4:24 pm
Mun käsittääkseni Bodomin tutkimusten aikoihin, 2000-luvun alussa, ei edes vielä saatu otettua tätä mitokondrio-DNA:ta.
Viittasin nimenomaan samoihin aikoihin tehtyyn erään dekkarikirjailijan tutkimuksiin, joissa käsittääkseni piti tutkia nimenomaan mitokondriaalista DNA:ta. Olen lukenut kirjan, mutta en minäkään kaikkea muista.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/201703112200084117

Kirjailijan johtopäätökset ja niiden perusteet ovat herättäneet melko paljon kritiikkiä, ja mielestäni ihan aiheesta.

Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: mikä mättää tutkimuksissa ja miksi

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Olen vakuuttunut siitä, että toinen tappajista oli ne tunnustanut Arska.

Kertomuksensa sekä sen vahvistanut Risto/Reiska olivat autenttisia.

Mutta kun patu on ollut Tabu, isänsä Ruotsin kuningasperheen tuttu
ja UKK:n kalakaveri sekä 60-luvun tutkivien poliisien perseennuolija,
on korrutiomaassamme jo tuolloin ollut tutkimattomuus ymmärrettävää.

Wer hebt, er lebt...

:shock: :cry: :roll: :twisted:
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"

awa
Angus MacGyver
Viestit: 6541
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: mikä mättää tutkimuksissa ja miksi

Viesti Kirjoittaja awa »

Wagner kirjoitti:
Ti Syys 28, 2021 4:20 pm
Olen vakuuttunut siitä, että toinen tappajista oli ne tunnustanut Arska.
....
Miten ajattelit Arskan selittävän Gustafssonin kertomuksen Virpille?
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"

Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: mikä mättää tutkimuksissa ja miksi

Viesti Kirjoittaja Wagner »

awa kirjoitti:
Ke Syys 29, 2021 10:10 pm
Wagner kirjoitti:
Ti Syys 28, 2021 4:20 pm
Olen vakuuttunut siitä, että toinen tappajista oli ne tunnustanut Arska.
....
Miten ajattelit Arskan selittävän Gustafssonin kertomuksen Virpille?
Miten ajattelit Virpin kertomuksen olevan totta ?

:roll: 8)

Wer hebt, er lebt
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"

sikakyösti
Sofia Karppi
Viestit: 437
Liittynyt: Ma Syys 21, 2015 2:06 pm

Re: mikä mättää tutkimuksissa ja miksi

Viesti Kirjoittaja sikakyösti »

*poistettu lautamiestekstiä*t:mode

nimimerkki Wagnerilta haluaisin kysyä, pidätkö mahdollisena että ruotsinkielinen Gustafsson ja ruotsinkielinen Arska olisivat voineet tuntea toisensa jollain tasolla?

Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: mikä mättää tutkimuksissa ja miksi

Viesti Kirjoittaja Wagner »

sikakyösti kirjoitti:
La Loka 02, 2021 12:51 pm
*poistettu lautamiestekstiä*t:mode

nimimerkki Wagnerilta haluaisin kysyä, pidätkö mahdollisena että ruotsinkielinen Gustafsson ja ruotsinkielinen Arska olisivat voineet tuntea toisensa jollain tasolla?
Mahdollisesti ovat olleet koulu- tai riparkavereita.

8)
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"

Vastaa Viestiin