Tehty mikä tehty, 15 vuotta tuli

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Joosua
Adrian Monk
Viestit: 2910
Liittynyt: Pe Helmi 15, 2019 11:35 pm

Re: Tehty mikä tehty, 15 vuotta tuli

Viesti Kirjoittaja Joosua »

Niin tietää. Mutta kaikki eivät ole samaa mieltä syyllisestä. Ja tästä sitten väännetään.

Reozil

Re: Tehty mikä tehty, 15 vuotta tuli

Viesti Kirjoittaja Reozil »

Hermione kirjoitti:
Su Syys 12, 2021 4:12 pm
siiantaika kirjoitti:
Su Syys 12, 2021 3:04 pm
En itse löytänyt suoraa lainausta siitä, että hän olisi noin kehuskellut. Tuossa Nurmijärven uutisten haastattelussa hän ei vaikuta ylpeilevän urallaan, joten jätän persoonallisuusanalyysin tekemättä. Olen aiemmin lukenut jostain, että Bodomia hän päätyi tutkimaan lähinnä teknisistä syistä: hänelle oli nakitettu hommaksi käydä läpi vanhoja "kylmiä tapauksia" ilmeisesti siinä tarkoituksessa, että ne haluttiin siirtää vieläkin pimeämpään arkistoon. Ennen Bodomia hän oli jo käynyt läpi joitakin muita tapauksia ja ilmeisesti sitten päätti, että hommissa on vähän liian tylsää ja pitäisi saada toimintaa.
Boldaamani kohta on kyllä mielestäni jossain määrin persoonallisuusanalysointia. Vakavan henkirikoksen yhteydessä henkiin jääneen uhrin saattaminen epäillyksi ja viedä juttu oikeusistuimeen saakka on yksi vihoviimeisistä asioista mistä on "kiva" saada actionia.

Ei tuollaisella moraalilla omaavia poliiseja tarvita ainuttakaan. Hyvä että tämä tapaus on eläkkeellä jo.
Epäilen vahvasti, että kyse ei ole ollut vaan saada "actionia", kyllä siellä on selkeät tekijät ovat olleet takana antaa tuohon suuntaan. Minusta epäasiallista tämä mitä miten täällä käydään hänen pätevyyttään kohtaan osin hyökkäämään.

Childofhale
Frank Drebin
Viestit: 394
Liittynyt: Ma Maalis 02, 2020 8:35 pm

Re: Tehty mikä tehty, 15 vuotta tuli

Viesti Kirjoittaja Childofhale »

Joosua kirjoitti:
Ma Syys 13, 2021 1:03 am
Niin tietää. Mutta kaikki eivät ole samaa mieltä syyllisestä. Ja tästä sitten väännetään.
No minä en ainakaan tiedä kuka Bodomin murhat teki. Olen varmaan poikkeus.
Totuutta etsiessä on tärkeintä tiedostaa mitä kaikkea ei tiedä.

Reozil

Re: Tehty mikä tehty, 15 vuotta tuli

Viesti Kirjoittaja Reozil »

Childofhale kirjoitti:
Ma Syys 13, 2021 1:24 am
Joosua kirjoitti:
Ma Syys 13, 2021 1:03 am
Niin tietää. Mutta kaikki eivät ole samaa mieltä syyllisestä. Ja tästä sitten väännetään.
No minä en ainakaan tiedä kuka Bodomin murhat teki. Olen varmaan poikkeus.
Et ainut, tässä mietitään teorioita.

MikaK
Jane Marple
Viestit: 1096
Liittynyt: Ke Syys 18, 2019 9:29 pm

Re: Tehty mikä tehty, 15 vuotta tuli

Viesti Kirjoittaja MikaK »

Childofhale kirjoitti:
Ma Syys 13, 2021 1:24 am
Joosua kirjoitti:
Ma Syys 13, 2021 1:03 am
Niin tietää. Mutta kaikki eivät ole samaa mieltä syyllisestä. Ja tästä sitten väännetään.
No minä en ainakaan tiedä kuka Bodomin murhat teki. Olen varmaan poikkeus.
Minä taas en tiedä yhtään joka murhista epäiltynä heittäisi huulta "tehty mikä tehty 15 vuotta tuli" ELLEI olisi tekijä. Toki näitä elämäntapatunnustajia riittää useita per tunnettu juttu mutta niitä ei sido mikään eikä kukaan murhapaikalle.

siiantaika
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1357
Liittynyt: Su Loka 18, 2020 6:58 pm

Re: Tehty mikä tehty, 15 vuotta tuli

Viesti Kirjoittaja siiantaika »

Hermione kirjoitti:
Su Syys 12, 2021 4:12 pm
Vakavan henkirikoksen yhteydessä henkiin jääneen uhrin saattaminen epäillyksi ja viedä juttu oikeusistuimeen saakka on yksi vihoviimeisistä asioista mistä on "kiva" saada actionia.

Ei tuollaisella moraalilla omaavia poliiseja tarvita ainuttakaan. Hyvä että tämä tapaus on eläkkeellä jo.
Mielestäni tässä on tutkintaa laiminlyöty tahallaan, koska Marjatta Sahakankaan keksimää tarinaa ei tarkistettu millään tavoin. Foorumilta olen poiminut sen tiedon, että Marjatta oli retostellut Bodomin tapahtumilla televisiossa tutkinnan aikoihin, jonka jälkeen hänet kutsuttiin todistamaan myös osana rikostutkintaa. Jo ensimmäisessä kuulustelussa hän kertoi tapahtumista ihan eri tavalla kuin alkujaan TV:ssä, mutta hälytyskellot eivät soineet. Näen itse asian niin, että tutkintaa on tietoisesti rakennettu siihen suuntaan, että syyllinen pitää jostain löytää.

Hermione
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5039
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 6:38 pm

Re: Tehty mikä tehty, 15 vuotta tuli

Viesti Kirjoittaja Hermione »

Reozil kirjoitti:
Ma Syys 13, 2021 1:07 am

Epäilen vahvasti, että kyse ei ole ollut vaan saada "actionia", kyllä siellä on selkeät tekijät ovat olleet takana antaa tuohon suuntaan. Minusta epäasiallista tämä mitä miten täällä käydään hänen pätevyyttään kohtaan osin hyökkäämään.
Poliisivaltuuksia väärinkäyttäviä saa ja pitää arvostella, erityisesti silloin kun valtuuksia väärinkäytetään yksilön oikeusturvaa, vapautta ja kunniaa vastaan. Seuraukset ovat pitkäkantoiset; mm. täällä jotkut mikakoot marmattavat ettei syyttömät sano ja tee sitä ja tätä jne ja siksi syyllinen. Ja toimivat näin säännönmukaisesti jokaista tiedettyä syytettyä mutta syyttömäksi todettua kohtaan. Ja vaikka nämä mikakoot vastaavat loppuviimein henkilökohtaiseseti systemaattisesta nettivainoamisestaan, niin polttoaineen tälle toiminnalle ovat antaneet ne poliisihenkilöt, jotka ovat päätyneet vahingoittamaan kohteikseen valikoituneiden yksilöiden oikeusturvaa.

Bodom-case ei ole millään tavalla kunniakas askelmerkki poliisi-instistuution ja syyttäjänlautoksen historiassa. On todella häpeällistä, että koko tapaus meni käräjäoikeuteen saakka, jossa syytteet hylättiin; niitä ei olisi pitänyt nostaa alun perinkään olemassa olleella evidenssillä.

Childofhale
Frank Drebin
Viestit: 394
Liittynyt: Ma Maalis 02, 2020 8:35 pm

Re: Tehty mikä tehty, 15 vuotta tuli

Viesti Kirjoittaja Childofhale »

MikaK kirjoitti:
Ma Syys 13, 2021 5:30 am
Childofhale kirjoitti:
Ma Syys 13, 2021 1:24 am
Joosua kirjoitti:
Ma Syys 13, 2021 1:03 am
Niin tietää. Mutta kaikki eivät ole samaa mieltä syyllisestä. Ja tästä sitten väännetään.
No minä en ainakaan tiedä kuka Bodomin murhat teki. Olen varmaan poikkeus.
Minä taas en tiedä yhtään joka murhista epäiltynä heittäisi huulta "tehty mikä tehty 15 vuotta tuli" ELLEI olisi tekijä. Toki näitä elämäntapatunnustajia riittää useita per tunnettu juttu mutta niitä ei sido mikään eikä kukaan murhapaikalle.
Minkäslainen "elämäntapatunnustaja" esim. Gyllström on?
Totuutta etsiessä on tärkeintä tiedostaa mitä kaikkea ei tiedä.

MikaK
Jane Marple
Viestit: 1096
Liittynyt: Ke Syys 18, 2019 9:29 pm

Re: Tehty mikä tehty, 15 vuotta tuli

Viesti Kirjoittaja MikaK »

Childofhale kirjoitti:
Ma Syys 13, 2021 2:50 pm
MikaK kirjoitti:
Ma Syys 13, 2021 5:30 am
Childofhale kirjoitti:
Ma Syys 13, 2021 1:24 am


No minä en ainakaan tiedä kuka Bodomin murhat teki. Olen varmaan poikkeus.
Minä taas en tiedä yhtään joka murhista epäiltynä heittäisi huulta "tehty mikä tehty 15 vuotta tuli" ELLEI olisi tekijä. Toki näitä elämäntapatunnustajia riittää useita per tunnettu juttu mutta niitä ei sido mikään eikä kukaan murhapaikalle.
Minkäslainen "elämäntapatunnustaja" esim. Gyllström on?
Hän ei ole ollut syytteessä joten hän voi huudella vapaasti mitä hyvänsä.

siiantaika
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1357
Liittynyt: Su Loka 18, 2020 6:58 pm

Re: Tehty mikä tehty, 15 vuotta tuli

Viesti Kirjoittaja siiantaika »

Ei Nissekään ollut syytteessä tokaistessaan noin. Onko tunnustus pitävä aina silloin, kun joku keksii nostaa syytteen jälkikäteen?

Childofhale
Frank Drebin
Viestit: 394
Liittynyt: Ma Maalis 02, 2020 8:35 pm

Re: Tehty mikä tehty, 15 vuotta tuli

Viesti Kirjoittaja Childofhale »

MikaK kirjoitti:
Ma Syys 13, 2021 5:21 pm
Childofhale kirjoitti:
Ma Syys 13, 2021 2:50 pm
MikaK kirjoitti:
Ma Syys 13, 2021 5:30 am


Minä taas en tiedä yhtään joka murhista epäiltynä heittäisi huulta "tehty mikä tehty 15 vuotta tuli" ELLEI olisi tekijä. Toki näitä elämäntapatunnustajia riittää useita per tunnettu juttu mutta niitä ei sido mikään eikä kukaan murhapaikalle.
Minkäslainen "elämäntapatunnustaja" esim. Gyllström on?
Hän ei ole ollut syytteessä joten hän voi huudella vapaasti mitä hyvänsä.
Gyllströmin syyllisyyttä tutkittiin hyvin tarmokkaasti ja hän kärsi siitä huomattavan paljon ja teki mitä todennäköisimmin itsemurhan. Mutta hänen tunnustuksillaan ei ole väliä koska hän ei ollut syytteessä? Eli vaikka Virpi-juttu olisi totta senkin voi jättää huomiotta koska Gustafsson ei ollut silloin syytteessä?
Totuutta etsiessä on tärkeintä tiedostaa mitä kaikkea ei tiedä.

MikaK
Jane Marple
Viestit: 1096
Liittynyt: Ke Syys 18, 2019 9:29 pm

Re: Tehty mikä tehty, 15 vuotta tuli

Viesti Kirjoittaja MikaK »

siiantaika kirjoitti:
Ma Syys 13, 2021 5:25 pm
Ei Nissekään ollut syytteessä tokaistessaan noin. Onko tunnustus pitävä aina silloin, kun joku keksii nostaa syytteen jälkikäteen?
No olihan hän poliisin hoteissa silloin. Hieman eri asia kuin tunnustaa lämpimikseen vapaalta jalalta. Jos olisit syyttömänä joutumassa elinkautiseen et varmaankaan toteaisi "tehty mikä tehty".

Avatar
dazu
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4658
Liittynyt: Pe Elo 19, 2011 4:28 pm
Paikkakunta: Tampereen puukotushoodit

Re: Tehty mikä tehty, 15 vuotta tuli

Viesti Kirjoittaja dazu »

MikaK kirjoitti:
Su Syys 12, 2021 11:14 pm
Hyvää työtähän Tuominen tämän jutun kanssa teki, sai jopa tunnustuksen ulos mutta valitettavasti homma kaatui oikeusteknillisiin seikkoihin kun tuota aikaa oli kulunut liikaa todisteiden kannalta eikä Virpiäkään ehditty saada oikeuteen vaikka sielläkin suunnalla oli tunnustus valmiina loogisine motiiveineen (mustasukkaisuus) jos todennäköisyyksiä miettii niin huomattavasti todennäköisempää tällainen tapahtumankulku kuin jonkun ulkopuolisen mielipuolen hyökkäys. Vähän sama kuin Ulvilan tapauksessa poliisilla ei ole kiinnostusta tutkia tapausta sen aktiivisemmin kun kaikki tietää tekijän mutta juttu kaatui juridisiin koukeroihin ja nyansseihin.
Mielestäni Nilsin epäileminen teosta oli vähintäänkin perusteltua ja Tuominen teki kyllä oikeasti hyvää työtä, tutkiessaan Nilsin mahdollisen osuuden. Olihan tässä sellaisia teknisiä seikkoja, jotka epäsuoraan viittasivat Nilsin syyllisyyteen. Ongelmana on se, että tässä oli myös teknisiä seikkoja, jotka varsin suoraan viittasivat Nilsin syyttömyyteen, kuten Nilsin veri hänen nukkumapaikallaan siinä kohtaa, missä hänen päänsä olisi ollut. Lisäksi osa Nilsin syyllisyyteen viittaavista teknisistä seikoista kaatui oikeudenkäynnin jälkeen, kun brittiläinen ja saksalainen laboratorio löysivät Mäen roiskeverta Nilsin kenkien sisäpohjista, osoittaen, että Nilsin kengät eivät olleetkaan olleet kenenkään jalassa teon aikana.
Myös Nilsin syyllisyyden puolesta puhuneet kaksi "yllätystodistajaa" osoittautuivat valehtelijoiksi. Kaiken kukkuraksi teossa näkyvät seksuaaliset piirteet eivät sovi yhteen sen kanssa, että Nils olisi tehnyt teon mustasukkaisuuksissaan. Profiloinnin näkökulmasta teko viittaa ulkopuoliseen tirkistelijään, jolla on ollut seksuaalinen motiivi. Mustasukkaisuussurmissa ei seksuaalisia piirteitä ole vielä koskaan havaittu.
Rikoksena vertaisin tätä juttua mieluummin Tulilahteen, kuin Ulvilaan. En myöskään näe, että miten Ulvilan tapaus osoittaisi Nilsin syyllisyyden.
Nilsin tunnustus taas ei ole minkään arvoinen.

MikaK kirjoitti:
Ma Syys 13, 2021 5:30 am
Minä taas en tiedä yhtään joka murhista epäiltynä heittäisi huulta "tehty mikä tehty 15 vuotta tuli" ELLEI olisi tekijä. Toki näitä elämäntapatunnustajia riittää useita per tunnettu juttu mutta niitä ei sido mikään eikä kukaan murhapaikalle.
Sinä et varmaankaan tiedä, mutta KRP:n murharyhmän päällikkö, Tero Haapala totesi tästä niin, että kuulusteltavat yleensä tunnustavat pitkien kuulustelujen jälkeen rikoksia, mitä he eivät ole tehneet ja, että on osa ihan perus poliisityötä, että pystytään erottamaan nämä letkautukset oikeista tunnustuksista. Tätä Nissen tekemää tunnustusta ei siis näin ollen voida käyttää todisteena mistään.

MikaK kirjoitti:
Ti Syys 14, 2021 10:25 am
No olihan hän poliisin hoteissa silloin. Hieman eri asia kuin tunnustaa lämpimikseen vapaalta jalalta. Jos olisit syyttömänä joutumassa elinkautiseen et varmaankaan toteaisi "tehty mikä tehty".
Olet oikeassa, Nilsin tunnustus on erittäin epävarma, koska se tapahtui kuulustelujen jälkeen. Mutta eipä ne vapaaltakaan tehdyt tunnustukset kovinkaan uskottavia useinkaan ole.

Itse en pitäisi kenenkään tämän jutun yhteydessä tekemää tunnustusta näyttönä syyllisyydestä.
Suomen on ottanut otteeseensa USAsta ja Venäjältä johdettu alt-right oikeisto ja USAsta johdettu vihervasemmisto, jotka toteuttavat USAn ja Venäjän sisäpolitiikkaa Suomessa ja ovat näin tehneet Suomesta ks. maiden jatkeen ja vieneet Suomelta itsenäisyyden

Reozil

Re: Tehty mikä tehty, 15 vuotta tuli

Viesti Kirjoittaja Reozil »

dazu kirjoitti:
Ti Syys 14, 2021 5:19 pm
MikaK kirjoitti:
Su Syys 12, 2021 11:14 pm
Hyvää työtähän Tuominen tämän jutun kanssa teki, sai jopa tunnustuksen ulos mutta valitettavasti homma kaatui oikeusteknillisiin seikkoihin kun tuota aikaa oli kulunut liikaa todisteiden kannalta eikä Virpiäkään ehditty saada oikeuteen vaikka sielläkin suunnalla oli tunnustus valmiina loogisine motiiveineen (mustasukkaisuus) jos todennäköisyyksiä miettii niin huomattavasti todennäköisempää tällainen tapahtumankulku kuin jonkun ulkopuolisen mielipuolen hyökkäys. Vähän sama kuin Ulvilan tapauksessa poliisilla ei ole kiinnostusta tutkia tapausta sen aktiivisemmin kun kaikki tietää tekijän mutta juttu kaatui juridisiin koukeroihin ja nyansseihin.
Mielestäni Nilsin epäileminen teosta oli vähintäänkin perusteltua ja Tuominen teki kyllä oikeasti hyvää työtä, tutkiessaan Nilsin mahdollisen osuuden. Olihan tässä sellaisia teknisiä seikkoja, jotka epäsuoraan viittasivat Nilsin syyllisyyteen. Ongelmana on se, että tässä oli myös teknisiä seikkoja, jotka varsin suoraan viittasivat Nilsin syyttömyyteen, kuten Nilsin veri hänen nukkumapaikallaan siinä kohtaa, missä hänen päänsä olisi ollut. Lisäksi osa Nilsin syyllisyyteen viittaavista teknisistä seikoista kaatui oikeudenkäynnin jälkeen, kun brittiläinen ja saksalainen laboratorio löysivät Mäen roiskeverta Nilsin kenkien sisäpohjista, osoittaen, että Nilsin kengät eivät olleetkaan olleet kenenkään jalassa teon aikana.
Myös Nilsin syyllisyyden puolesta puhuneet kaksi "yllätystodistajaa" osoittautuivat valehtelijoiksi. Kaiken kukkuraksi teossa näkyvät seksuaaliset piirteet eivät sovi yhteen sen kanssa, että Nils olisi tehnyt teon mustasukkaisuuksissaan. Profiloinnin näkökulmasta teko viittaa ulkopuoliseen tirkistelijään, jolla on ollut seksuaalinen motiivi. Mustasukkaisuussurmissa ei seksuaalisia piirteitä ole vielä koskaan havaittu.
Rikoksena vertaisin tätä juttua mieluummin Tulilahteen, kuin Ulvilaan. En myöskään näe, että miten Ulvilan tapaus osoittaisi Nilsin syyllisyyden.
Nilsin tunnustus taas ei ole minkään arvoinen.

MikaK kirjoitti:
Ma Syys 13, 2021 5:30 am
Minä taas en tiedä yhtään joka murhista epäiltynä heittäisi huulta "tehty mikä tehty 15 vuotta tuli" ELLEI olisi tekijä. Toki näitä elämäntapatunnustajia riittää useita per tunnettu juttu mutta niitä ei sido mikään eikä kukaan murhapaikalle.
Sinä et varmaankaan tiedä, mutta KRP:n murharyhmän päällikkö, Tero Haapala totesi tästä niin, että kuulusteltavat yleensä tunnustavat pitkien kuulustelujen jälkeen rikoksia, mitä he eivät ole tehneet ja, että on osa ihan perus poliisityötä, että pystytään erottamaan nämä letkautukset oikeista tunnustuksista. Tätä Nissen tekemää tunnustusta ei siis näin ollen voida käyttää todisteena mistään.

MikaK kirjoitti:
Ti Syys 14, 2021 10:25 am
No olihan hän poliisin hoteissa silloin. Hieman eri asia kuin tunnustaa lämpimikseen vapaalta jalalta. Jos olisit syyttömänä joutumassa elinkautiseen et varmaankaan toteaisi "tehty mikä tehty".
Olet oikeassa, Nilsin tunnustus on erittäin epävarma, koska se tapahtui kuulustelujen jälkeen. Mutta eipä ne vapaaltakaan tehdyt tunnustukset kovinkaan uskottavia useinkaan ole.

Itse en pitäisi kenenkään tämän jutun yhteydessä tekemää tunnustusta näyttönä syyllisyydestä.
Toisaalta jos ei tunne nykytekniikka(esim DNA) ja tulee syytöstä voi hyvinkin ajatella, että parempi vain tunnustaa pois mitä on tehnyt., ehkä se katsottaisiin lieventävänä tekijänänä.

Avatar
dazu
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4658
Liittynyt: Pe Elo 19, 2011 4:28 pm
Paikkakunta: Tampereen puukotushoodit

Re: Tehty mikä tehty, 15 vuotta tuli

Viesti Kirjoittaja dazu »

^Aika erikoinen ajatuksenkulku yrittää kiertää sitä asiaa, että Nissen tunnustus oli hyvin todennäköisesti ns. väärä tunnustus.
Suomen on ottanut otteeseensa USAsta ja Venäjältä johdettu alt-right oikeisto ja USAsta johdettu vihervasemmisto, jotka toteuttavat USAn ja Venäjän sisäpolitiikkaa Suomessa ja ovat näin tehneet Suomesta ks. maiden jatkeen ja vieneet Suomelta itsenäisyyden

Vastaa Viestiin