Oliko seurueella riitaa?

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Oulunmies
Martin Beck
Viestit: 826
Liittynyt: Ke Loka 31, 2007 5:27 am

Viesti Kirjoittaja Oulunmies »

Niin, äsken oltiin kohtuullisen yksimielisiä, ettei Nissellä ollutkaan kallonpohjanmurtumaa. Nyt taas mm. brillen hematoomaa vedetään kehiin todisteeksi kallonpohjanmurtumasta. Mielestäni Nissellä oli ainoastaan mustat silmät joista on todisteena ainakin yksi kuva hänestä sairaalasängyssä leukalasta paikallaan. Silmien ympärillä olevat mustelmat ovat ko. kuvasssa tuoreen näköiset. Turvotusta on havaittavissa kuvassa mustien silmän ympärysten mukana.

Olen nähnyt ihmisiä jotka ovat kertoneet kaatuneensa pari kolme päivää sitten ja ovat kertoessaan olleet hyvävointisia ilman mitään neurologisia oireita. Silmiinpistävää näillä ihmisillä on vain ollut se, että heillä on ollut brillen hemtaooman KALTAISET silmänympärykset.

Lisäksi ihmetyttää, että Nisellä nuo hematoomat olisivat lähteneet noinkin äkkiä pois siis jos olisivat olleet aidot kallonpohjanmurtumaan liittyneet b:n hematoomat. Tosin en tiedä monenko päivän päästä noita sairaalakuvia on Nissestä otettu tapahtuman jälkeen. Mieleen on kuitenkin painunut kuva jossa mies on tupakalla toisten potilaiden kanssa ilman hematoomia. :o
papillon
Perry Mason
Viestit: 3635
Liittynyt: Su Joulu 23, 2007 12:12 pm
Paikkakunta: Ei kenenkään maa.

Viesti Kirjoittaja papillon »

^ Brillen hematoomasta jaariteltiin Gustafssonin vammat - osiossa muutaman sadan viestin verran.
Noinkohan epidemia tännekin osioon leviää, jopa muuntuneena Brillen hematooman kaltaiseen tilaan. :lol:
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Oulunmies kirjoitti:Niin, äsken oltiin kohtuullisen yksimielisiä, ettei Nissellä ollutkaan kallonpohjanmurtumaa. Nyt taas mm. brillen hematoomaa vedetään kehiin todisteeksi kallonpohjanmurtumasta. Mielestäni Nissellä oli ainoastaan mustat silmät joista .......
Yksimielisiä ei ole oltu. Vain siinä tapauksessa, että aivan varmuudella ei tiedetä oliko todellakin NG:llä kallonpohjan murtuma. Sellainen merkintä hänen potilastietoihinsa on merkitty hammasklinikalla samoin kuin Brillen hematooma. Siis jos todetaan: EI VARMUUDELLA TIEDETÄ. Siitä voisi olla yksimielisyyttä. Todennäköisemmältä näyttää, että on ollut Brillen hematooma ja on ollut kallonpohjan murtuma, koskapa röntgenlääkäri on merkinnut sen potilaan tietoihin. Kyllä nuo lääkärit tunsivat hyvin Brillen hematooman - he olivat hyvin ammattitaitoisia jo tuolloin 60-luvulla. Jostakin valokuvasta arviointi johtaa helposti harhaan. Tuolloin lääkäri on voinut läheltä seurata oireita ja tehdä johtopäätäksiä.
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Kerropa Sariola minulle tyhmälle, minkälainen tämän puolustuksen todistelijan Tenovuon virka on ja mitä siihen kuuluu, kun tunnut tietävän miehen nerouden noinkin hyvin?

Kenties potilaiden hoitoa, onko Tenovuo, myöskään minkään vakuutusyhtiön, tai Kelan:n sivutoiminen asiantuntijalääkäri?

Et voinut huomauttaa tuossa viimeisessä kirjoituksessa, että tuo oli juuri se minun kirjoittamani Öhmanin arvio, jonka olin ETP:sta lainannut sanasta sanaan.

No, sehän olisikin ollut sinulta aivan kohtuuton vaatimus, sillä eiväthän sinun haukkumisesi valehtelijaksi muuta käsitystäsi, vaikka asia myöhemmin todeksi osoitettaisiinkin.
pasi
Martin Beck
Viestit: 818
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 10:58 am

Viesti Kirjoittaja pasi »

Sariola kirjoitti:Täytyy muistaa, että [Öhman] on pääasiassa kirurgi, ei suinkaan aivovammaspesialisti, jota taas Tenovuo on.
Öhman on siis neurokirurgi, ja tässä ilmeisesti vihjailet, ettei neurokirurgi ymmärrä aivovammoista juuri mitään. Toisessa ketjussa taas vihjailet, ilman mitään perusteita, että verijälkitutkijat ovat ehkä syyllistyneet vakavaan rikokseen. Onnea valitsemallasi tiellä.
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Viesti Kirjoittaja Sariola »

pasi kirjoitti:
Sariola kirjoitti:Täytyy muistaa, että [Öhman] on pääasiassa kirurgi, ei suinkaan aivovammaspesialisti, jota taas Tenovuo on.
Öhman on siis neurokirurgi, ja tässä ilmeisesti vihjailet, ettei neurokirurgi ymmärrä aivovammoista juuri mitään. Toisessa ketjussa taas vihjailet, ilman mitään perusteita, että verijälkitutkijat ovat ehkä syyllistyneet vakavaan rikokseen. Onnea valitsemallasi tiellä.
Tietysti neurokirurgi tietää jonkin verran myös aivovammoista, mutta ei hän ole kuitenkaan spesialisti aivovammojen ja muistiaukkojen tuntemuksessa. Tunnettu spesialisti aivovammojen puolella sensijaan on Olli Tenovuo, joka on professori, siis tutkija ja yliopiston opettaja ja hän on spesialisti nimenomaan aivovammoissa. Varmaa on myöskin se, että Tenovuo on osallistunut myös käytännön työhön tuolla alalla, vaikka onkin erittäin tunnettu teoreetikkona ja ehkä tunnetuin aivovammaspesialisti Suomessa kautta aikojen. Öhman kieltäytyi arvioimasta oikeudessa sitä, kuinka pitkä muistiaukko olisi ollut hänen mielestään mahdollinen NG:n tapauksessa. "Ei ottanut kantaa", sanotaan käräjäoikeuden tuomiossa.

Veritutkimusryhmän vetäjä Anja Ytti räväytti oikeudessa veret seisauttavan lausunnon, jossa hän totesi, että "mikään heidän tutkimuksissaan ei suoraan, eikä edes epäsuorasti viittaa NG:n syyllisyyteen". Ellei hän olisi tuota sanonut, voitaisiin tuota tutkimusryhmää ehkä syyttää puolueellisuudesta. Nyt se pääasia on sanottu julki ja nimenomaan oikeuden istunnossa. Mitä Oulun mies tähän sanoo? 8)
MEG
Adrian Monk
Viestit: 2587
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 2:01 pm

Yltin todistus

Viesti Kirjoittaja MEG »

Minä muistan niinpäin että Puolustusasianajaja kysyi Yltiltä "Viittaako mikään tutkimuksissanne, suoraan tai epäsuorasti Gustafssonin syyllisyyteen"
Johon Yltti :" Ei"
Asiasisältöön ei tällä tarkennuksella liene merkitystä.
awa
Angus MacGyver
Viestit: 6554
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola kirjoitti: Tietysti neurokirurgi tietää jonkin verran myös aivovammoista, mutta ei hän ole kuitenkaan spesialisti aivovammojen ja muistiaukkojen tuntemuksessa. Tunnettu spesialisti aivovammojen puolella sensijaan on Olli Tenovuo, joka on professori, siis tutkija ja yliopiston opettaja ja hän on spesialisti nimenomaan aivovammoissa.
Nyt nimimerkki Sariola on jo vääristelyiden tai tietämättömyyden äärirajoilla. Tutustu nyt Sariola edes arvioimiesi lääketieteen osaajien erikoisosaamiseen, ennen kuin, tuon kaltaista tekstiä tänne kirjoittelet.

Yritetäänpä auttaa aiheeseen liittyvällä mielikuvitustakin hivelevällä esimerkillä:

Esimerkissä Gustafsson on joutunut telttaretkellä, Helluntaina -60, ilkeämielisen kiilusilmäisen ihmishirviön telomaksi, jossa tuo raakalainen on aiheuttanut Gustafssonille , "kuolettavilla" iskuillaan aivoruhjeen. Tarvitseeko hän ...


Neurologia jonka erikoisosaaminen on:

tutkia ja hoitaa aivojen ja hermoston sairauksia.

Neurologisiin sairauksiin kuuluvat muun muassa dementia, epilepsia, aivohalvaus, MS-tauti ja Parkinsonin tauti ja erilaiset selittämättömät päänsäryt.


.. vai olisiko Gustafsson tarvinnut neurokirurgia:

joka hoitaa tapauksia jossa äkilliset traumaattiset aivovammat ja niiden nopea kirurginen hoito on välttämätöntä ihmishengen pelastamiseksi.

- tämä on laaja aihe ja siinä on päällekäisyyksiä mutta jostakin on aloitettava, jotta alkuun Sariolalta lainaamani tekstin kaltaisia, idioottimaisia söpellyksiä ei näkyisi.
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
papillon
Perry Mason
Viestit: 3635
Liittynyt: Su Joulu 23, 2007 12:12 pm
Paikkakunta: Ei kenenkään maa.

Viesti Kirjoittaja papillon »

^ Vammakeskustelulla on ikioma osastonsa. :shock:
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Kyllä awa hyvin tietää, että Suomen tunnetuin ja tunnustetuin aivovammojen erityistuntija on nimenomaan Olli Tenovuo eikä suinkaan Juha Öhman. Paitsi tutkintoa, niin erityispätevyys jollakin erityisalueella riippuu myös siitä miten kyseinen lääkäri on suuntautunut käytännön työssään. Tämä on faktatietoa, ja helposti vahvistettavissa esim. Internetin kautta. Hyvä pätevyys edellyttää mm. tutustumista laajoihin alaan liittyviin materiaaleihin kuten tuhansiin käytännön tapauksiin. Juuri niin on asia Olli Tenovuon kohdalla. Kannattaa vilkaista vaikkapa aivovammaliiton sivuja. :)
Mariacka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5075
Liittynyt: Ma Syys 10, 2007 7:34 pm

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

^Tenovuon tehtävänä oli todistaa puolustuksen asiantuntijana, olisiko NG:llä voinut olla toimintakykyä haittaava aivovamma, vaikkei siitä ollut mitään varmaa todistetta. Hän kertoi, että on olemassa aksonitason aivovaurioita, joita ei aina kuvissa nähdä. Siinä suurinpiirtein kaikki.

Neurokirurgeilla on yleensä aika hyvä käsitys siitä, miten ulkoiset vammat ja väkivalta sekä aivovammat korreloivat.

Mutta mitä tulee alkuperäiseen kysymykseen siitä, oliko seurueella riitaa, niin se on ollut täysin mahdollista.
pasi
Martin Beck
Viestit: 818
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 10:58 am

Viesti Kirjoittaja pasi »

Sariola kirjoitti:Kannattaa vilkaista vaikkapa aivovammaliiton sivuja.
Minä vilkaisin, mutta en löytänyt esim. liiton kannanottoa, jonka mukaan Tenovuo olisi Suomen johtava aivovamma-asiantuntija. Google puolestaan löytää sen, että Suomen Neuropsykologisen Yhdistyksen mukaan tässä seminaarissa puhuivat eturivin aivovamma-asiantuntijat.

Sinulta löytyy varmaankin linkki, josta käy ilmi Tenovuon asema tunnetuimpana ja tunnustetuimpana aivovammaspesialistina?
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Viesti Kirjoittaja Sariola »

pasi kirjoitti:
Sariola kirjoitti:Kannattaa vilkaista vaikkapa aivovammaliiton sivuja.
Minä vilkaisin, mutta en löytänyt esim. liiton kannanottoa, jonka mukaan Tenovuo olisi Suomen johtava aivovamma-asiantuntija. .....
Eihän sitä valita vuosittain kuin "oskaria". Se on selvä. Mutta aivovammojen yhteydessä törmää aina tähän nimeen. Hän on mm. laatinut luokituksia aivovammojen vaikeusasteista.

Kyseisessä seminaarissa olivat luonnoitsijoina mm. Juha Öhman ja Olli Tenovuo. Ei siitä pääse mihinkään, että Tenovuota pidetään yleisesti arvostetuimpana aivovammojen asiantuntijana. Ainakin minä olen saanut sen käsityksen, vaikka jollakin sivulla ei niin sanotakaan. Se on sanomattakin selvää ja vaikka jollakin sivulla ei niin lukisikaan.

Kyllä myös Espoon käräjäoikeus antoi suuren merkityksen sille, mitä Tenovuo sanoi asiasta. Ja varmaan hän on myös tuon arvostuksen ansainnut.

Oliko se niin, että awa ja Oulunmies ovat vanhasta kaukaa otetusta valokuvasta tehneet diagnoosin, että NG:llä ei ole ollut "Brillen hematoomaa" vaan tavallinen musta silmä. Kumpaa uskoa enemmän. Diagnoosin tehnyttä pätevää hammasklinikan röntgenlääkäriä, vai awaa ja Oulunmiestä, jotka ovat perehtyneet asiaan vanhan valokuvan avulla.
Arvatkaapa kumpaa minä pidän pätevämpänä ja paremmin asiaan perehtyneenä? 8) :)

Kyllä myös Tenovuo on perehtynyt NG:tä koskeviin asiatietoihin ja muodostanut oman käsityksensä laajaan kokemukseensa ja teoriatietoihinsa perustuen, kun on nähnyt potilaan tiedot. Tenovuon arvio on ollut "keskivaikea aivovamma" ja hänen mukaansa muistiaukko on ollut hyvin mahdollinen. Hän ei nähnyt siinä mitään ristiriitaa. Tätä ei ratkaistu äänestämällä. Syyttäjän monet todistajat kärsivät tappion 6-0.
Määrä ei ratkaise vaan laatu. Valitettavasti demokratiassa usein ratkaisee määrä, ja siinäkin tapauksessa, että enemmistö on väärässä. Näin ei käynyt onneksi käräjäoikeudessa. Kyllä se niin oli, että Tenovuon ja Ytin lausunnot olivat niitä ratkaisevia lausuntoja. Ja hyvä niin.
awa
Angus MacGyver
Viestit: 6554
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Viesti Kirjoittaja awa »

Tämä Tenovuohan on ainoastaan dosentti. Nuorimmat dosentit taitaa olla hieman yli parikymppisiä ?? :D

Niin ja mitä tulee aiheeseen, minäkin pidän täysin mahdollisena, että seurueella on voinut olla riitaa, Bodomjärvellä Helluntaina 1960.
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Sariola, kyselin aiemmin Tenovuon meriiteistä ja onko hän kenties vakuutusyhtiöiden tai Kelan avustava erikoislääkäri, mutta en ole kuullut sinlta mitään.

No onko?
Vastaa Viestiin