Puhuuko Nisse totta?

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!

Puhuuko Nisse totta?

Kyllä, Nisse puhuu totta sen mukaan kun muistaa
50
40%
Ei. Nisse valehtelee ja vaikenee epäedullisista asioista
76
60%
 
Ääniä yhteensä: 126

alpo
Nikke Knakkertton
Viestit: 157
Liittynyt: Ti Touko 22, 2007 7:03 pm

Puhuuko Nisse totta?

Viesti Kirjoittaja alpo »

Kenellekään ei ole jäänyt epäselväksi se, että Nissen kertomuksissa on ristiriitaisuuksia. Usein sitä, että kertomukset muuttuvat ja syytetty muuttaa lausuntojaan, pidetään syyllisyyteen viittaavana tekijänä. Bodomin kohdalla tilanne on ongelmallisempi. Onhan aikaa kulunut melkoisesti. On selvää, että todelliset muistikuvat voivat vaihtua valemuistoihin.
Eli miten on, puhuuko Nisse totta sen muistikuvan mukaan mikä hänellä on tapahtumista? Vai valehteleeko tai vaikeneeko hän itselleen epäedullisissa asioissa.

Tumppi
Susikoski
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Touko 11, 2007 1:59 pm

Viesti Kirjoittaja Tumppi »

Valehtelee. Kyllä sitä itse tollaisen tapahtuman muistaisi ikuisesti. Vammat eivät ole todellisia...

Urho

Viesti Kirjoittaja Urho »

Olin aikanaan elokuussa 2005 hyvin yllättynyt siitä kuinka vähän ristiriitaisuuksia syyttäjä oli esitutkintapaketin johdantoon löytänyt. Niitähän on tuskin lainkaan, eikä kyse ole mistään olennaisesta.

Joten voisitteko pistellä listaa olennaisista asioista, joissa esille tulee ristiriitaisuuksia. Itse muistuu mieleen ne vasta vuonna 2004 mieleen muistuneet kalastajat sekä kenkäkätkön unohtuminen.

Keppien katkomiset, uikkariasiat ja uimiset jääkööt omaan arvoonsa, jokainen yli 30-v voi yrittää muistella vaikkapa lakkiaspäiväänsä, ja miettiä mitä muistaa koululle menosta, pukeutumisesta jne.

Listaa ristiriitaisuuksista siis tulemaan, kiitos!

groot
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1494
Liittynyt: To Huhti 19, 2007 11:18 pm
Paikkakunta: Dublin Ireland the funny country

Viesti Kirjoittaja groot »

Ristiriitaisuuksia Gustafssonin kertomuksesta on varmuudella vaikea osoittaa kun ei ole kuin hanen kertomansa. Hanen "paras kaverinsa", "tyttoystava" ja "parhaan kaverin tyttoystava" ovat mullan alla.Ymmarran kylla, etta et ymmarra sita.Sinulle on olemassa vain Gustafsson :wink: :lol:

Gustadsson voi siis surutta ketoa mita tahansa ja sinulle se menee lapi. :wink:

Sinansa hyva,etta toit esiin tuo lakkiaisasian, silla itse ainakin muistan melkein tarkelleen mita tapahtui vaikka olin myohemmissa pippaloissa erittain kannissa.Samaten muistan tarkalleen eraan sukuumme kuuluvan henkilon kuoleman ja siittakin on aikaa vuosikymmenia.

Se oli sinulta oiva veto ja pohjustus Gustafssonin muistinmenetykselle.Saada meidat tuntemaan empatiaa vanhaa nuhteetonta ja hyvaa ihmista kohtaan.Miksi hanta jahdattiin, miksi hanta vielakin lynkataan. No se muisti, kyllahan se katoaa monien vuosikymmenien jalkeen.

Pitaisiko tassa puhua asian psykologisesta puolesta?

Negatiisia asioita ei haluta muistaa, positiiviset halutaan muistaa tai muistia katoaa kaskysta silloin jos halutaan pelata omaan pussiin.

Itse en tieda minkatyyppisesta muistinmenetyksesta Gustafssonilla on kyse :oops: :cry:

Jukka
Harjunpää
Viestit: 315
Liittynyt: Pe Huhti 20, 2007 1:06 pm

Viesti Kirjoittaja Jukka »

groot kirjoitti:Ristiriitaisuuksia Gustafssonin kertomuksesta on varmuudella vaikea osoittaa kun ei ole kuin hanen kertomansa.
Ei pidä paikkaansa. Karjalaisen 14.6.1960 antama todistajalausunto noin kello neljän onkiretkestä vastaa Gustafssonin 23.6.1960 antamaa kertomusta.

Irvikissa
Remington Steele
Viestit: 241
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 9:42 pm

Viesti Kirjoittaja Irvikissa »

Monesta asiasta on vain hänen kertomansa, mikä ei tietysti tee hänestä syyllistä. Eikö tuo Jukan mainitsema onkitarina kuitenkin muuttunut vuoden -60 kuulusteluissa kerrotusta siihen, mitä hän kertoi 2004? Oliko se jo 60-luvulla selvää, että Karjalaisen näkemät kalastajat olivat Boisman ja Gustafsson?

Urho

Viesti Kirjoittaja Urho »

Grootin kirjoituksessa jo melkoisesti komiikkaa. Nisse siis puhuu ristiriitaisia, muttei oikein pysty sanomaan miksi, koska on vain hänen sanomansa. Missä siis se risti?

Ja miksi ihmeessä taivastellaan tuota Nissen muistamattomuutta? Mieshän muistaa kaiken hyökkäyshetkeen saakka, sen jälkeen on pimeätä, vrt. liikenneonnettomuuden uhreihin, ja 4 päivän pimeys. - Onko muuten jotain merkitystä hänen tarinansa kannalta sillä, onko muistikatkos päivä vai neljä?

Edeleen kaipaisin jonkinlaista luetteloa tuon fraasin "Nissen ristiriitaiset puheet" pohjaksi. Nythän tuli pelkkää selittelyä sekä epätoivoisia herjoja minua kohtaan. Jatka vain groot, mitä enemmän pistelet sen kauemmaksi asiakirjoittajasta putoat.

konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Viesti Kirjoittaja konsta »

Olen sitä mieltä, että jos valehtelua on tapahtunut, niin se pitäisi jotenkin olla osoitettavissa. En minä ainakaan pysty keksimään yhtään sellaista yksityiskohtaa, jossa voisi olla valehtelua, harhauttamista tai peittelyä.

Kun Nils kertoo uutena tieona kahdesta kalastajasta, niin hän uskoo, että olisi maininnut sen jo 60-luvulla. Lisäksi kalastajat nähtiin edellisenä iltana, jolloin kohtaanminen on kyllä kokolailla merkityksetön. Ihme jos tuollaisella järvellä ei olisi törmännyt onkijoihin.

Tarinoiden eroja eri aikakausilta on, eroavauudet ovat lähinnä turhanpäiväisissä yksityiskohdissa. Ei ole yhtä harjoiteltua tarinaa, vaan unohtuvia asioita, kuten odottaisikin.

Uhro tavoin, toivoisin joskus näkeväni listan "ristiriitaisuuksista", etenkin merkitys pohdittuna.

teemu
Javier Pena
Viestit: 1794
Liittynyt: Ti Huhti 10, 2007 1:39 pm

Viesti Kirjoittaja teemu »

Olen samaa mieltä siitä, että tarkoitushakuista valehtelua oman syyttömyyden selittämiseksi on hyvin vaikeaa löytää.

On jäänyt mietityttämään Gustafssonin ensimmäisen kuulustelupöytäkirjan 23.6.1960 maininta siitä, että motoristit olisivat ensin käyneet tulevan leiripaikkansa lähellä, mutta siellä olleiden ihmisten vuoksi lähteneet hakemaan järven pohjoispäästä uutta paikkaa, ja sitten kuitenkin palanneet takaisin. Tästä ei ole tietoa myöhemmissä kuulusteluissa, joten onkohan ollut jokin väärinkäsitys?

"Bodomin varjossa" lopulta kerrotaan, että motoristeilla oli tapana ajella sen tarkemmin pitämättä kirjaa missä käytiin, ja esitetään sellainen variantti leiripaikan hakemisesta, että keskiniemen ollessa varattuna retkue päätyi itäisimpään niemeen. Mahdollisesti ilmansuunnat olisivat olleet sekaisin ensimmäisessä pöytäkirjassa. Ei olisi ollut järven pohjoispäässä käyntiä, vaan leiripaikkaa olisi haettu etelärannan niemistä lännen puolelta.

Oli miten oli; jos lopulta leiriydyttiin paikkaan, joka aluksi oli varattuna, niin siinä olisi ollut siemen reviirikiistalle. Ilman telttoja ollut ns. amerikanseurue olisi Hillevi Lahtisen mukaan joutunut kehoituksesta poistumaan samalta niemeltä. Vaikka vm. tapauksen ajankohta on jäänyt vahvistamatta, leiripaikkaan kenties liittyi korvamerkki, eikä pelkkä teltanpystytyskielto.

Urho

Re: Puhuuko Nisse totta?

Viesti Kirjoittaja Urho »

alpo kirjoitti:Kenellekään ei ole jäänyt epäselväksi se, että Nissen kertomuksissa on ristiriitaisuuksia. Usein sitä, että kertomukset muuttuvat ja syytetty muuttaa lausuntojaan, pidetään syyllisyyteen viittaavana tekijänä. Bodomin kohdalla tilanne on ongelmallisempi. Onhan aikaa kulunut melkoisesti. On selvää, että todelliset muistikuvat voivat vaihtua valemuistoihin.
Eli miten on, puhuuko Nisse totta sen muistikuvan mukaan mikä hänellä on tapahtumista? Vai valehteleeko tai vaikeneeko hän itselleen epäedullisissa asioissa.
En tiennytkään, että ne ristiriitaisuudet ovat näin vähissä :shock:

merzi
Hetty Wainthropp
Viestit: 466
Liittynyt: Ti Touko 15, 2007 9:51 am

Re: Puhuuko Nisse totta?

Viesti Kirjoittaja merzi »

Urho kirjoitti:
alpo kirjoitti:Kenellekään ei ole jäänyt epäselväksi se, että Nissen kertomuksissa on ristiriitaisuuksia. Usein sitä, että kertomukset muuttuvat ja syytetty muuttaa lausuntojaan, pidetään syyllisyyteen viittaavana tekijänä. Bodomin kohdalla tilanne on ongelmallisempi. Onhan aikaa kulunut melkoisesti. On selvää, että todelliset muistikuvat voivat vaihtua valemuistoihin.
Eli miten on, puhuuko Nisse totta sen muistikuvan mukaan mikä hänellä on tapahtumista? Vai valehteleeko tai vaikeneeko hän itselleen epäedullisissa asioissa.
En tiennytkään, että ne ristiriitaisuudet ovat näin vähissä :shock:
vastu

No olen sitämieltä! että jos äkkipikaisten teko olisi tehty ! ja sen olisi tehnyt
yksi uhriksi epäilty, ja kännipäissään.
Olisi tämä ko. henkilö ollut useammin väkivallan teoissa, viranomaisten kanssa tekemisissä, esim. kiivastus ja perheväkivalta, tietoa sata varmaa
tietty ei ole? vai onko? Ja uskon että ihminen juovuksissa ei ole selvän vertainen:(

MEG
Adrian Monk
Viestit: 2569
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 2:01 pm

Viesti Kirjoittaja MEG »

Minusta Nisse ei puheissaan valehtele eikä johda harhaan, ainakaan tietoisesti. Ihmisen muistin ja psyyken toimintoja tunnetaan toistaiseksi hyvin pintapuolisesti.
N.G. puheiden ristiriitaisuudet johtunevat, paitsi kuluneesta ajasta, hänen yrityksestään liittää hämärät muistikuvat muualta tihkuneeseen tietoihin ja huhuihin.
Hyvänä esimerkkinä on Marjatta Sahakankaan tarina. N.G. kiisti ensin tunteneensa (ja kiistää yhä) Sahakangasta ja tavanneensa tätä murha-yönä. Myöhemmin, asiaa päässään järkeiltyään hän kertoi kuulustelijalle Marjatan mahdollisesti olleen toisen niistä kahdesta tytöstä, jotka jotenkin tunsi Gulfin baarista, murhan jälkeisinä aikoina.
Nyttemmin on selvinnyt että hän oli väärässä kumpikaan ei ollut Marjatta,
mutta ei varmaankaan mitään harhaanjoohtamista, vaan valaiseva esimerkki, miten prosessoi asioita.

awa
Angus MacGyver
Viestit: 6541
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Viesti Kirjoittaja awa »

Vaikea on arvioida puhuuko Gustafsson totta, koska on aika vähän asioita jotka voidaan varmistaa - puheissa illan tapahtumista on varmasti kaikki totta mitä Gustafsson kertoo. Ja on tietysti asioita joita ei muista tai ei muista kuinka sen on aiemmin kertonut - mikä on inhimillistä.

Se että Gustafsson muisti / tiesi väärin omat vammansa on peräti kummallista - Gustafsson kertoi vammoistaan virheellisesti niitä liioitellen.

Sitten on tämä Gustafssonin muistamattomuus - jota ei oikeastaan voi valehteluksi sanoa. On vain omituinen erittäin harvinainen tarkkarajainen muistinmenetys - joka toisaalta epäillään johtuneen vammasta - mutta siihen on täytynyt liittyä myös psyykkisen häpeä. Gustafsson nimittäin hypnoosissa pystyi elokuvantarkasti kuvaamaan hyökkääjän - ja sieltä tulee vielä se kolmas syy - hypnoosissa Gustafssonia käskettiin unohtamaan kaikki kertomansa.

Eli ei ole ihme, että ei muista mitään - silloin ei tarvitse pelätä valehtelevansa - ja kysyttäessä asiaa muistamisesta - Gustafsson vastaakin vapaasti lainaten - " kun ei tuu niin ei tuu vaikka kuinka koputtais " .

Miksi Gustafsson ei kertonut kalastajista - 60 , kun pliisi pyysi noita kahta kalastajaa ilmoittautumaan poliisille - tiesikö ketä tarkoitettiin ja tiesi myös sen, että nämä kalastajat ei koskaan tule ilmoittautumaan poliisille - vaan on parempi, että näistä kalamiehistä ei tiedetä sen enempää.

Sitten 2004 tulikin tilanne, jossa oli tarve kertoa tarina näistä kalamiehistä tuntomerkkeineen.

Kieltämättä herää topicin aiheen kysymys - puhuuko Nils Gustafsson totta - kalamiehistä ?
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"

groot
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1494
Liittynyt: To Huhti 19, 2007 11:18 pm
Paikkakunta: Dublin Ireland the funny country

Viesti Kirjoittaja groot »

Tuskin Gustafsson valehtel- Han yritti kaikkensa muistaakseen dramaattisen yon jalkeeni. Ehka han pohti muistinsa menettamista ja sita,etta menetti parhaan ystavansa Sepin. Nils ehka tunsi syyllisyytta,etta oli menettanyt muistinsa ja sita, etta ei voinut auttaa ystavaansa Sepia eika tyttoystavaansa Irmelia.Sepin tyttoystava Tuulikkin suretti. Olettaisin etta Nils kavi lapi suuria syyllisyyden tunteita, etta selvesi ainoana taman tuntemattoman raakalaisen murhaajan jaljilta.
Sekin, etta nahkatakkin vereentyikelvottomaksi painoi takaraivossa - luultavasti tam nahkatakki pelasti hanen henkensa kun han nukkui niin, etta kaikki iskut paksuun kalloon tuli vasemalle puolelle.

Alice Oz
Lauri Hanhivaara
Viestit: 139
Liittynyt: La Huhti 21, 2007 8:54 pm

Viesti Kirjoittaja Alice Oz »

Gustafsson ei valehtele mutta vaikenee totuudesta.
Älä välitä virheistä, sillä olen antanut ne jo anteeksi itselleni.

Juice Leskinen

Vastaa Viestiin