Nilsin muisti

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Re: Nilsin muisti

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Ja sontaa suoltaa taas "luotettava" Sariola!

Vai ei oman vaimon todistus voi olla luotettava?

Mikä siitä tekee niin epäluotettavan?

Jos Sariolalla olisi vaimo ja hän joutuisi joskus todistamaan Sariolan edesottamuksia, niin häntä (vaimoa) täytyisi pitää todellakin epäluotettavana, koska hän on aikoinaan kelpuuttanut miehekseen Sariolan kaltaisen höppänän ja lööperin puhujan!

Et ole Sariola vastannut tiedusteluuni, mitä olen valehdellut ja milloin?

No tuohan on jo tuttua, että haukut muita kirjoittajia ihan aiheetta, milloin vähäjärkisiki, milloin tyhmiksi, vaikkei sinulla olisi minkäänlaista varaa moisiin väitteisiin, sen olet kirjoituksillasi meille kaikille jo usein todistanut, ääliö!

awa
Angus MacGyver
Viestit: 6540
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: Nilsin muisti

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola kirjoitti:Itse olen joutunut tekemisiin liikennetapaturmassa päänsä kolauttaneen henkilön kokemuksiin. Olen antanut aikoinani kyseisestä henkilöstä lausunnon päättäjille silloisen ammattini puolesta, keskusteltuani pitkään hänen kanssaan. En tiedä oliko ollut aivovammaa, mutta muisti toimi hyvin omituisesti. Hän ei esim. muistanut hyvin tuntemiensa kaverien etunimiä, vaan käytti keskustelussa kiertoilmausta. Muistissa oli selviä aukkoja, eikä henkilö vaikuttanut palautuneen normaaliin , aikaisempaan olotilaan lainkaan. Kyllä minusta näyttää siltä, että Gustafssonilla on ollut hyvin vastaava tila. Saattaa muistaa joitakin pätkiä sieltä täältä, mutta muistissa on myös aukkoja. Näitä omituisuuksia voi mielestäni esiintyä nimenomaan tällaisissa tapauksissa, joissa henkilö on saanut iskun päähänsä. Ja vammojen mukaan juuri niin on käynyt. En yhtään ihmettele noita hataria lausuntoja muistikuvista. Ne ovat tällaisessa tapauksessa täysin normaaleja ja odotettuja.
Kerro Sariola, milloin Gustafsson on kertonut, että ei muista murhaillan tapahtumia tarkasti?

Jos olen oikein ymmärtänyt, Gustafsson muistaa kaiken tarkasti. Kulureitit hän on kertonut, miten niemelle tultiin, jäätelön ostot, onkivapojen veistot jne - mutta sitten tarina alkaa ohentumaan, aina siihen hetkeen asti kun seurue paneutuu nukkumaan. Mitä niemellä tehtiin aiemmin illan aikana, sitä Gustafsson ei ole koskaan tarkasti kertonut. Mutta ei Gustafsson ole kertonut sitäkään, että hän ei muistaisi tapahtumia, poislukien poliisikuulustelut 2004, jolloin muistissa oli paljonkin epätarkkuuksia.

Illan tapahtumista Gustafsson kuitenkin muistaa ja kertoo vielä elokuvankirkkaalla kuvauksella telttaan asettumisen ja illan viimeiset hetket hyvänyönpusuineen. Kunnes muisti meni ja heräsi - oliks se nyt torsstaina ... ja ehän mä tiennyt kolmeen viikkoon mitä oli tapahtunut ... mä luulin et lepikkoon olin ajanut poistulomatkalla jne. Eli sielläkin - muistissa oli, että retkellä oli oltu. Todellisessa elämässä sitäkään muistikuvaa mistään retkestä ei välttämättä olisi ollut?!

Erikoinen voi ihmisen muisti olla.

- hymm -
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"

Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Re: Nilsin muisti

Viesti Kirjoittaja Sariola »

awa kirjoitti: .... Kerro Sariola, milloin Gustafsson on kertonut, että ei muista murhaillan tapahtumia tarkasti? ..... ..... .....
Erikoinen voi ihmisen muisti olla.

- hymm -
Muisti on omituinen. Lehtileikkeleissä silloin muutama päivä tapahtuman jälkeen oli kerrottu, että G ei muistanut yön tapahtumista mitään. Tällaisen lausunnon oli antanut poliisi. Tuo sopii kuvaan. Muistia palautuu myöhemmin ajan kanssa. Osalle ajasta ei palaudu muistia lainkaan, vaan muistiaukko on siltä osin "totaalinen". Näinhän se on sekä teoriassa että käytännössä, ja näin näyttää käyneen myös Bodomilla. Aivan teorian mukaisesti. Vaikuttaa hyvin todenmukaiselta.

Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Re: Nilsin muisti

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Ihmetyttää tuossa Gustafssonnin muistissa se, että hän jo seuraavana aamuna nosti kaksi sormea pystyyn, kun tiedusteltiin surmaajista!

Näin muistaisin tapahtuneen!

Sittemmin ele tulkittiin voitonmerkiksi, joka oli Winstonin "tavaramerkki".

Outoa olisi ollut kenekään mennä näyttämään voitonmerkkiä tuollaisen kysymyksen jälkeen, vai mitä?

Siispä jos Gustafssonni muistikin asian oikein, ts. oli nähnyt lintupoikien käyneen niemellä ja ajatteli käyttää näitä jotenkin alibinaan, mutta homma olisi mennyt jotenkin vaikeammaksi, joten oli kenties parempi vaan pysyä muistamattomana.

Tuo muistamattomuushan tuli oitis sen jälkeen, kun Gustafssonni oli jutellut äiteensä Helgan kanssa ja mennyt "tajuttomaksi", herätäkseen sitten siihen, kun äiti oli vieressä ja Gustafssonni luuli häntä poliisiksi heh ja heh!

Outoa että hän luuli siviilivaatteissa ollutta äitiään poliisiksi, sillä naispoliiseja oli tuohon aikaan hyvin vään, jos ollenkaan, niin tai näin, mutta kuinka hänelle tuli heti mieleen oitis poliisi, jos muisti oli heikkona, no miksi ei lääkäri, tai sairaanhoitaja, sillä kait hän sen tajusi, että oli sairaalassa.

Toisen kertomuksen mukaan, hän olisi saanut heti tajuihinsa tultuaan naapurisängystä tarjouksen tupakin röyhyttämiseen, johon oli kait suostunutkin, eikä olisi mikään ihme, jos sen kessuttelun jälkeen olisi olo tuntunut hieman enemmän huterolta, kuin mitä "laki sallii"!

Olen melko varma siitä, että Gustafssonni tietää surmista enemmän, kuin on suostunut kertomaan, mutta miksi nuo salailut sitten edelleenkin täytyy pitää, se on kumma!

Ressu>>
Remington Steele
Viestit: 208
Liittynyt: To Elo 12, 2010 4:01 am
Paikkakunta: Alaska

Re: Nilsin muisti

Viesti Kirjoittaja Ressu>> »

Oleellistahan on se, mitä surmatöiden tekijään/tekijöihin liittyvää häneltä kysyttiin. On saattanut näyttää sitä voitonmerkkiä.....tai sitä, että surmaajia on kaksi. Huom. Hessu! En ole missään vaiheessa "idolisoinut" Nilsiä. Kun surmatapaus on avoin, kaikki teoriat täytyy mukisematta niellä, ilman paatosta. Näin se vaan menee, ellei ole esittää takuuvarmaa näyttöä.

Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Re: Nilsin muisti

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Niin, jos kysytään montako surmaajaa on ollut paikalla ja toinen nostaa kaksi sormea, niin mitähän tuo merkinnee?

Entä sitten tuo muu tuo muistipuoli?

Kuinka voisi muistaa surmaajien määrän, kun muut muistikuvat ontuvat, kuin vanha koni, hevosia kuitenkaan pahemmin mollaamatta?

Miten on yleensäkään tiennyt, että joku on häntä pahoinpidellyt, kun sitten kohta ei muistakaan mitään, tuo jos mikä on outoa, selitelköön Sariola mitä vaan muistiaukoista.

Edelleenkin, kun hän väittää ettei tiennyt surmista mitään kolmeen viikkoon, ennen kuin poliisi hänelle tapahtumat kertoi, nekin ihmetyttävät suuresti.

Entäpä tämä vieuskaveri, joka tarjosi vihreetä Norttia heti tostaina, eikö muka olisi kertonut, mitä on tapahtunut, no ja taatusti olisi, jos joku muuta luulee, on melko yksiniittinen!

Selvät valikoivat muistiaukot Gustafssonnilla on ollut, ei muuhun johtopäätökseen noista puheista voi päästä, vai mitä Ressu?

awa
Angus MacGyver
Viestit: 6540
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: Nilsin muisti

Viesti Kirjoittaja awa »

Niinpä niin, Gustafsson todellakin nostaa kahta sormea, vaikka ei tiedä kolmeen viikkoon mitä on tapahtunut. Liekö lepikkoon ajettu kaksi kertaa??

- hymm -
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"

Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Re: Nilsin muisti

Viesti Kirjoittaja Sariola »

awa kirjoitti:Niinpä niin, Gustafsson todellakin nostaa kahta sormea, vaikka ei tiedä kolmeen viikkoon mitä on tapahtunut. Liekö lepikkoon ajettu kaksi kertaa??
- hymm -
Tuosta voi päätellä, että awa ei ole omaksunut sellaista tietoa, että ollessaan muistiaukossa voi muistaa sen hetkisiä asioita, mutta mutta myöhemmin kun on jo palannut normaaliin olotilaan, eikä siis ole muistiaukossa, niin ei välttämättä muista edes kyseisestä päivästä mitään. Tämä pitää paikkansa. Lue teoriaa muistiaukoista.

Olisi aika oppia tällainenkin asia.

Näyttäessään kahta sormea on Gustafsson todennäköäisesti ollut juuri silloin muistiaukossa ja muistanut jotakin jota tapahtui niihin aikoihin. Myöhemmin muistiaukko asettuu paikalleen ja sen sisällä olevia asioita ei enää muistakaan - niistä ei välttämättä ole hajuakaan jäljellä. Tuo kahden sormen näyttäminen voi tarkoittaa esim.lintupoikia, mutta se ei välttämättä tarkoita sitä, että nuo kaksi olisivat nimenomaan tekijöitä. Ei siitä voi vetää mitään varmoja johtopäätöksiä.

Myös tuo kolmesta viikosta puhuminen on yhtä kehnoa tietoa. Sekin on yhtä tyhjän kanssa. Se voi esim. tarkoittaa, että vasta sitten hän sai tietää tapauksesta tarkkoine yksityiskohtineen. Hyvin mahdollista. Sekin on Gustafssonin omaa kertomusta, eikä kaikkea sanottua pidä ottaa kirjaimellisesti. Tuo on sellaista turhaa tietoa, josta ei voi päätellä mitään merkittävää.

awa
Angus MacGyver
Viestit: 6540
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: Nilsin muisti

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola kirjoitti:Näyttäessään kahta sormea on Gustafsson todennäköäisesti ollut juuri silloin muistiaukossa ja muistanut jotakin jota tapahtui niihin aikoihin. Myöhemmin muistiaukko asettuu paikalleen ja sen sisällä olevia asioita ei enää muistakaan - niistä ei välttämättä ole hajuakaan jäljellä.

Niinkö - tai sitten Gustafsson pyytää tupakkia ja sitten onkin unohtanut, että on koskaan tupakkia polttanutkaan. Just just.

- hymm -
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"

Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Nilsin muisti

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Tulkintaa.
Mahdollisesti kahden sormen muodostama V on ollut tarve viestiä jonkin V-alkuisen tarpeesta.
Täysin tavanomaista nuorelle miehelle, sillä vitamiinit ovat elintärkeitä.

8)
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"

awa
Angus MacGyver
Viestit: 6540
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: Nilsin muisti

Viesti Kirjoittaja awa »

Olisiko mahdollista, että Gustafsson olisi muistanut muistiaukossa, joka Sariolan mukaan vasta myöhemmin oli asettunut siihen paikoilleen, kirjaimet? Kirjaimia on kuitenkin aika paljon ja niiden muistamisessa Gustafsson saa vasta tarkkana olla, varsinkin muistiaukossa. Voihan olla, että ei muista edes sitä, että on ruotsinkielinen!

- hymm -
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"

Kotipoliisi
Martin Beck
Viestit: 847
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 8:07 pm
Paikkakunta: Stadin Kernel

Re: Nilsin muisti

Viesti Kirjoittaja Kotipoliisi »

Oiskohan tuo V-merkki ollut ihan vaan, että "Venttiä tänne vähän äkkiä!"

Wikipedia:
"Ventti (savukemerkki).
Ventti (aikaisemmin tunnettu nimellä Boston) on savukemerkki, jota myydään Suomessa ainoastaan itsekäärittäväksi."


Mitenköhän se Nisse muistiaukossaan ja stupidor-tilassaan muisti vetävänsä röökiä? No, jotkut asiat eivät unohdu koskaan.

8)
They copied all that they could follow but they could not copy my mind,
and I left ´em sweating and stealing and a year and half behind.

- Rudyard Kipling

Naattori
Sofia Karppi
Viestit: 428
Liittynyt: Su Syys 05, 2010 8:05 pm

Re: Nilsin muisti

Viesti Kirjoittaja Naattori »

Ylimalkasesti selailin keskustelun läpi ja huomasin monen epäilevän muistikatkoa...
Sekin oli monesti jo todettu, että kukaan muu kuin Nils ei totuutta muististaan tiedä. Joku oli sanonut, että aika kova kaveri jos oikeasti muistaakin eikä ole koko aikana lipsauttanut mitään, mitä mukamas ei muista.
Mulla on noin kolmen päivän mittanen muistikatko reilun kymmenen vuoden takaa kun kaaduin pyörällä ja löin pääni. Aluksi katko oli noin viisi päivää, mutta kaventui pian kolmeen päivään jossa on pysynyt. Muistan aika tarkkaan kaikki, mitä tapahtui ennen pään lyömistä, katko alkaa ehkä 15 minuuttia ennen iskua.
Muistikatko on aluksi äärimmäisen pelottavaa, se tilanne kun tulet tolkkuihisi ja ymmärrät, ettet muista esimerkiksi mikä päivä on. Silloin itse olin tullut uudelleen kyselyikään ja tahtonut tietää IHAN kaikki, mitä oli tapahtunut. Näiden mulle kerrottujen tietojen pohjalta loin itselleni uudet muistikuvat unohtuneiden tilalle. En edelleenkään ole varma ihan kaikesta, että minkä oikeasti muistan ja mikä mulle on kerrottu.
Tällä halusin vaan valaista ihmisille Nilsin mahdollista tilaa. Tämä oli tietysti minun tarinani, jokainen on eilainen, mutta näin ainakin voi käydä.
Conan kirjoitti:Naisvihaa pitäisi alkaa ymmärtämään. Kyllähän naiset on ihan vitun ärsyttäviä, on täysin ok vihata niitä.

Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Re: Nilsin muisti

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Ihan alkuun se, että en koskaan ole epäillyt sitä, etteikö ihmielle voisi tulla muistinmenetyksiä vakavien aivovammojen seurauksina, päin vastoin!

Gustafssonnin muistiaukot, sillä niitä pitäisi olla peräti kaksi päällekäin, eivät eivät olisi noilla nakkikioski vammoilla tulleet, eli aivotärähdys ja poskihaava, sekä naarmu käsivarressa!

Milenkiintoista Naattori, mutta voisitko kertoa tarkemmin omasta kokemuksestasi, eli muistatko edes mitään sieltä välistä, yhtä pienen pientä kuvaa, kuten Gustafssonni muistaa, "puukkoa tulleen niin pirusti ja tytöt huusivat apua, sekä Seppo oli saanut jo osuman?"

Muistatko osittaisia välähdyksiä sieltä täältä, vai onko muistiaukkosi ihan totaali kolmelta päivältä?

Kuinka pitkä tajuttomuutesi on ollut?

Oliko se ruhjetasoinen aivovamma?

Pyydän anteeksi uteliaisuuttani ja jos kysymyksilläni loukkaan Sinua, mutta kieltämättä olen kiinnostunut noista seikoista.

Ja tähän lopuksi vaan se, että jos väittää, ettei jotain asiaa muista, niin sitten ei muista, sen helpompaa tapaa ei olekaan esittää muistamatonta, sillä "kun ei muista vaikka kuinka koputtaisi, niin minkäs teet!"

Naattori
Sofia Karppi
Viestit: 428
Liittynyt: Su Syys 05, 2010 8:05 pm

Re: Nilsin muisti

Viesti Kirjoittaja Naattori »

Ihan vapaasti saa Hessu kysyä, siksi sen tänne kirjoitinkin :)
Siis kuten jo sanoin, en voi aivan varmasti sanoa mitkä on oikeita muistikuvia. Mutta näin itse koen ne päivät:
Muistan olleeni ystäväni luona ja muistan, kun saimme idean lähteä tuttujemme luokse pyörillä. Pyöräilymatkasta en muista mitään muuta, kuin sen, että pysähdyin ojan viereen ja noukin ojasta tölkin (..keräilin junnuna erilaisia tölkkejä..) ja laitoin sen reppuuni.
Tästä meni 10-15 minuuttia kun kaaduin heti alamäen jälkeen ja löin pääni pyörätelineeseen. Taju lähti, mutta oli palannut jo ennen ambulanssin tuloa. Minut vietiin paikalliseen terveyskeskukseen josta lähetettiin heti naapurikaupungin isompaan sairaalaan, siellä olin tarkkailussa pari päivää. Sairaalasta en muista mitään vaikka tajuissani ja puhekykyinen olen ollut kokoajan. Muistan hämärästi kotimatkan sairaalasta (tästä muistikuvasta en ole ihan varma onko se koettua vai kerrottua) ja sen, että väsytti ja tahdoin vain omaan sänkyyn. Sen jälkeen kävi paljon ystäviä katsomassa ja äiti hössötti..siitä asti taas muisti pelaa.
Pyöräilykypärää mulla ei tietenkään ollut, joten isku kohdistui suoraan päähän. Verta ei koskaan tullut, eli pinnallisia ruhjeita ei tullut kun joku mustelma olkapäähän. Ja ihan aivotärähdys oli lääkärin diagnoosi.
Hessu52 kirjoitti:Milenkiintoista Naattori, mutta voisitko kertoa tarkemmin omasta kokemuksestasi, eli muistatko edes mitään sieltä välistä, yhtä pienen pientä kuvaa, kuten Gustafssonni muistaa, "puukkoa tulleen niin pirusti ja tytöt huusivat apua, sekä Seppo oli saanut jo osuman?"
Tähän on pakko vastata vielä erikseen. Kuten jo monesti sanoin, en tiedä mitkä muistikuvat ovat todellisia. Tavallaan olen sitä mieltä, että en muista sairaalasta mitään. Toisaalta muistan, kun äitini seisoo sairaalahuoneessani ja katsoo ulos ikkunasta. Ja uskon EHKÄ muistavani millainen huoneeni siellä oli. Voisin vaikka piirtää siitä kuvan. Mutta..en tiedä onko muistikuva todellinen.
Näitä on hankala selittää :roll:
Tuota Nilsin kommenttia jos mietin omakohtasesti..hmm.. Väittäisin, että voi ja ei voi muistaa.
Kolme vaihtoehtoa tulee mieleeni:
1. Yksinkertaisesti muistaa. Ihan niinkuin itsekkin ennen iskua muistan nostaneeni sen tölkin ojasta.
2. Ei muista, mutta kuvittelee muistavansa. Hänhän tietää kutakuinkin mitä on tapahtunut, ihan kuin me kaikki muutkin. Puukkoa on tullut pirusti.
3. Valehtelee.
Tietenkään, kun ei tiedetä missä vaiheessa Nils on tuon pääosuman saanut.. Itselläni ei osuman jälkeen ole minkäänlaisia muistikuvia piiiiiitkään aikaan. Ei ambulanssikuskeista, ei matkasta sairaalaan, ei pitkästä matkasta seuraavaan sairaalaan, ei siellä hoitajista tai lääkäreistä vaikka olin yhtä potkaissutkin. Että jotenkin en usko, että iskun jälkeen pystyisi muistamaan seuraavien tuntien saati minuuttien tapahtumia. Mutta, jos puukko on heilunut jo ennen iskua päähän, niin saattaa muistaakkin jotain.
Viimeksi muokannut Naattori, Su Huhti 03, 2011 10:51 pm. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Conan kirjoitti:Naisvihaa pitäisi alkaa ymmärtämään. Kyllähän naiset on ihan vitun ärsyttäviä, on täysin ok vihata niitä.

Vastaa Viestiin