Telttamysteeri?

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Re: Telttamysteeri?

Viesti Kirjoittaja skoone »

papillon kirjoitti:
Sariola kirjoitti:

Hän piirsi näkymät saavuttuaan kello 1100 korvilla, näkymät jotka eivät välttämättä olleet samat kuin viisi tuntia aiemmin. :shock:
Olen papin kanssa samaa mieltä. - Ja uhrikuvaa varten uhrit aseteltiin uudelleen ns. "oikeille paikoille" Lönnbergin piirroksen mukaan. Aiemmin oli tietoa siitä (lehdissä esim.) että uhreja siirreltiin ja peiteltiin (siis esim. ambulanssimiesten toimesta, pitihän sitä varmistaa montako viedään sairaalaan).
Muista lähdekritiikki!
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Re: Telttamysteeri?

Viesti Kirjoittaja skoone »

teemu kirjoitti: Olisiko apua miettiä sitä, koska uhrikuva on otettu varjojen ja otaksutun polun suunnan avulla, molemmat suhteessa teltan suuntaan?
Mikä on tämän sanarykelmän ajatus?
Muista lähdekritiikki!
WesQ
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 13
Liittynyt: To Helmi 19, 2009 2:04 pm

Re: Telttamysteeri?

Viesti Kirjoittaja WesQ »

Mielestäni tähän on yksinkertainen selitys ja se on se, että lintupojat näkivät IB:n jalat ja se oli Nilssi kuka siellä haahuili. Turha tähänkään on mitään älyttömiä kahden murhaajan teorioita tunkea.
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Re: Telttamysteeri?

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Olen WesQ :n kanssa hyvin pitkälle samaa mieltä, sillä kun pojat ovat tulleet alapolkua ja nousseet keskipolulle, ei matkaa ole ollut motukkaan, siis Gussen, kuin jokunen metri.

Kilu edessä ja Heikki takana, pojat ovat saattaneet nähdä alapolulta tullessaan Sepin jalat ja kun ovat tulleet yläpolulle, sen jälkeen koivu ja prätkä ovat peittäneet muun näköalan, jolloin esimerkiksi alastonta Irmeliä ei ole huomattu, jonka teinipojat kyllä muistaisivat lopun ikäänsä.

Mitä tulee sitten siihen haahuilijaan, saattaa se hyvinkin olla Gustafsson, sillä muuten hän olisi näkynyt teltan päällä, jos olisi siinä köllinyt, eli mistä se ensimmäinen havainto Gussesta oli tullutkaan, oliko alapolulta, vai mistä, papillon kait muistaa?
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Re: Telttamysteeri?

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Hessu52 kirjoitti:Olen WesQ :n kanssa hyvin pitkälle samaa mieltä, sillä kun pojat ovat tulleet alapolkua ja nousseet keskipolulle, ei matkaa ole ollut motukkaan, siis Gussen, kuin jokunen metri. .....
Mitä onkaan kertonut Heikki Salonen kuulustelussa v. 1960?
Lintupoikien havainnot rantaan kätkeytyvästä miehestä ovat hyvin ylimalkaisia. Se viittaa siihen, että havaintomatka on todennäköisesti ollut enemmän kuin 10 metriä. Tässä kuvataan, että pojat olivat nousseet keskipolulle jo noin 20-25 metrin päässä moottoripyöristä.


... "Käveltyään murhaniemekkeen itäistä rantaa kulkevaa polkua pitkin he olivat kääntyneet jyrkästi vasemmalle kulkevalle polulle, koska heillä ei ollut ollut tarkoituksena mennä sanotun niemen kärkeen. Kertoja ei sanonut enää muistavansa kumpi heistä oli kävellyt edellä. Noustuaan niemekkeellä olevan kumpareen päälle kertoja oli nähnyt siitä noin 20-25 metrin päässä niemen kärkeen päin kaksi puunrunkoja vastaan vasten nojollaan olevaa moottoripyörää ja niiden välittömässä läheisyydessä kasassa olevan teltan ja teltan viereen puihin pingotetun narun, jossa näytti olevan pyyheliina ja jotain muutakin vaalealta vaikuttavaa vaatetta kuivumassa. Kertoja oli nähnyt lisäksi, että kasassa olevan teltan päällä makasi mies, jolla oli tummat housut päällään, muuta miehestä ei näkynytkään. Kertoja oli nähnyt myös kuinka teltan niemen kärjen puoleisesta päästä oli lähtenyt joku mies niemekkeen itärannalle päin. Tästä miehestä kertoja ei voinut sanoa muuta kuin, että sillä ei voinut olla mitään tummia vaatteita eikä tämä myöskään ollut erittäin iso- tai pienikokoinen, sillä siinä tapauksessa se olisi kiinnittänyt enemmän huomiota." ...
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Re: Telttamysteeri?

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Katsos Sariola, siinä on vissi ero, kun minä kerron jotain, niin olen ottanut myös asioista selkoa, mutta kun sinä vetelet tosina täällä omia arveluitasi, niin se olisi ylläpidon huomioitava.

Minä siis olen keskustellut tästä poikien kulkemisesta niemelle erään henkilön kanssa ja hän tatusti tietää mistä on ollut kyse, no niin, Kilu kulki edeltä ja Hessu perässä ensin alapolkua, kunnes nousivat pääpolulle sinne töyrään pääle, sillä poikien oli tarkoitus mennä katsomaan pyöriä, joiden tiesivät olevan niemessä.

Sinä Sariola kuvailet jossain, että lintupojat olisivat edenneet niemelle mennessään jotenkin hiljaa, mutta kyllä he koko ajan olivat keskustelleet, joten teltalla haahuilija on kyllä kuullut heidän tulonsa.

Kilu oli ehdottanut Heikille pyörien lähempää tarkastelua, mutta Heikki oli sanonut, että "antaa niiden olla", josta lehdistö sitten veti tuon lauseen, että tämä rannassa haahuilija olisi sanonut, "antaka heidän olla".

Jätä sinä Sariola nuo oletuksesi pois, sillä eivät ne tee Gussesta sen enempää syytöntä, kuin syyllistäkään, mutta sinusta ne tekevät naurettavan.

Sitten tuo teltan asento?

Mikä se on Sariola mielestäsi, eli mikä on ollut teltan suuaukon suunta ilmnsuunnissa, eikä noissa haista paskan "ympyräsuunnissa".

Entä mikä on polun suunta, sillä kun väität yhden kuusen juurien kohdalta menneen pääpolulta alas, olet jälleen väärässä, sillä se pääpolku on mennyt niitten juurien ohi etelästä katsottua vasemmalta puolelta metritolkulla.

Jos tuo polku kulkisi kuten sinä olet väittänyt, noiden hehe hehe hehe, ympyräsuuntiesi kanssa, niin se polku olisi johtanut jyrkänteeltä siitä männyn vierestä alas, mitä se ei ole suinkaan tehnyt, heh heh "ympyräsuunta".

Käsittäisin niin, että Aaallon uhrikuva on otettu suoraan polulta, jotta polun linja olisi merkkinä tutkijoile, sillä miksi mennä jostain pöpeliköstä ottamaan kuvia, joita on sitten jälkeen päin olut huono kohdentaa.

Toisessa lavastuskuvassa on pyritty samaan, kuin uhrikuvassa, vaan siinä on muutaman asteen heitto, ei siis iso, mutta pitkällä välimatkalla suurikin heitto.

Miksi Sepon motukka on piirretty väärälle puolelle puuta, eli pohjoisen puolelle, sillä todellisuudessa se oli etelän puolella, ainakin siinä valokuvassa, josta olemme Lokan kanssa kirjoitelleet?
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Re: Telttamysteeri?

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Heikki Salonen on kuitenkin kuulustelupöytäkirjan mukaan kertonut seuraavasti:


" Noustuaan niemekkeellä olevan kumpareen päälle kertoja oli nähnyt siitä noin 20-25 metrin päässä niemen kärkeen päin kaksi puunrunkoja vastaan vasten nojollaan olevaa moottoripyörää. "
.
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Re: Telttamysteeri?

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Hessu52 kirjoitti: ....

Sitten tuo teltan asento?

Mikä se on Sariola mielestäsi, eli mikä on ollut teltan suuaukon suunta ilmansuunnissa, eikä noissa haista paskan "ympyräsuunnissa". ....
Teltan asennosta ei ole täsmällistä tietoa, on vain arvioita. Arvioni:
*Teltan oviaukko on suunnassa 50 ast.
*Uhrikuvan kuvaussuunta on 125 ast.
*Polun suunta 165 ast.

Kuten edellisistä kirjoituksista huomataan, kompassin kehä on jaettu 60 jako-osaan, kukin 100 piirua. Käytännössä tuosta jako-osasta käytettiin minun suunnistusaikoinani kyllä nimitystä aste. Näyttää olevan niin, että joissakin kompasseissa käytetään astetta (ympyräaste, kulman aste), siis kehä on jaettu 360:een asteeseen. Molempia käytetään. Aste on kulman suuruuden mitta. On siis hyvin luonnollista ja oikein, että käytetään astetta ilmaisemassa suuntia. Se ei ole millään lailla pois oikeasta. Tuossa yläpuolella olen ilmoittanut nuo kolme suuntaa nimenomaan asteissa (ympyräasteissa). Se on oikein käyttökelpoinen ja sopiva mittayksikkö tässä. Nuo kolme ilmoittamaani arvoa ovat tietysti vain arvioita, mutta lienevät lähellä oikeita. Saa siinä muutkin arvuutella.
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Re: Telttamysteeri?

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Et siis osaa sanoa tuotakaan oikein, siis suuaukon suuntaa, eli itä-koillinen, tai itä-kaakko.

No sen poliisit ovat kait kompasseillaan todenneet, että itään olisi suuaukko ollut, vai mitä?

Sinä se vain rohkeasti Sariolat muuttelet poliisien mittaamia tuloksia ja päättelet ne omien mielihalujesi mukaan ja jaat näin ollen väärää informaatiota sellaisille, jotka eivät ole asiasta aivan perillä.

Vainajien asentojakin olet mielivaltaisesti piirrellyt poliisin rikospaikkapiirroksen päälle, miksi?

Eikö muka Lönnberg ole ollut mielestäsi tarpeeksi pätevä rikospaikan piirtäjä, kun ei ole piirtänyt uhreja niin, kuin sinä olisit halunnut.

Gustafssonin asennoista on todistettavasti ollut erilaisia silminnäkijä versioita, mutta lähinnä siitä, onko hän maannut kyljellään, tai selällään, mutta ei siinä asennossa, kuin sinä olet piirtänyt.

Tuo on ollut merkki siitä, että Gustafsson on ollut siinä kunnossa, että hän olisi halutessaan voinut joko huutaa apua, tai vaikkapa kotata sitä hakemaan, mutta tuo flegmaattisuus avun hakemisen suhteen, tekee hänestä epäilyttävän, kuten poliisitkin, eli KRP, ei Lönnberg, tai Paavola, asian liian myöhään huomasivat.

Voisiko ylläpito viimeinkin huomioida tämän trolli Sariolan vaikutukset tässä Bodomin jutussa.

En saanut vastausta Sariola siitä, miten olet siirrellyt tuon polun keskiviivan paikkaa metritolkulla, noissa "mallinnuksissasi", miksi Sepon moottoripyörä on väärällä puolella puuta, miksi polkuasi on siirretty lähemmäs minun alkuperäistä polunsuuntaani?

Selitäpä nuo meille kaikille ja varsinkin ylläpidolle, jonka lempilapsi tunnut olevan.
Matlock
Christopher Lorenzo
Viestit: 1515
Liittynyt: Pe Marras 02, 2007 6:18 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Telttamysteeri?

Viesti Kirjoittaja Matlock »

Hessu52 kirjoitti: Voisiko ylläpito viimeinkin huomioida tämän trolli Sariolan vaikutukset tässä Bodomin jutussa.
.
Äläs nyt taas heittäydy noin avuttomaksi. Kyllä sinä Sariolalle pärjäät, kunhan opit sisäistämään ne piirut!
Pasilan mies.
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Re: Telttamysteeri?

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Tässä on vain sellainen mätä lokki haudattuna, että minä en koskaan usko väärää tietoa, enkä sitä tarkoituksellisesti levitä, niin kuin muutamalla on täällä tapana.

Kyllä minä tiedän polun oikean suunnan ja kuinka se on aikoinaan mennyt, en siitä olisi silloin aikoinaan kirjoittanutkaan, jollen olisi tiennyt, mutta sellainen, joka on napanuorastaan kiini kotipöydän jalassa, ei koskaan opi, eikä pysty näkemaan asioita, niin kuin ne oikeasti ovat, se pitäisi Matlockinkinoppia tietämään, eikä uskoa oppi-isäänsä kaikessa.

Teltan suuaukon sijainnin tiedän taatusti paremmin, kuin Sariola, joten en noista ala hänen kanssaan spekuloimaan muuten, kuin sen verran, että hän halveksuu loukkaavasti Lönnbergin rikospaikka piirroksia, sillä kyllä Lönnberg on ne piirtänyt niin hyvin ja paikalleen, kuin sen ajan poliisia oli poliisikoulussa opetettu.

Lönnberg on ollut tunnollinen poliisi, kun hän on säästänyt, jollei nyt suurinta osaa, niin lähes kaikki kirjalliset piirustuksensa rikospaikalta, jopa niin, että edelleenkin Gustafssonin moottoripyörän asento polkuun nähden on hyvin todennettavissa, siihen ei Sariolan mielikuvituksia tarvita, eikä "ympyräasteita" heh heh heh heee.
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Re: Telttamysteeri?

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Hessu52 kirjoitti: .....
1)Vainajien asentojakin olet mielivaltaisesti piirrellyt poliisin rikospaikkapiirroksen päälle, miksi?

2)Eikö muka Lönnberg ole ollut mielestäsi tarpeeksi pätevä rikospaikan piirtäjä, kun ei ole piirtänyt uhreja niin, kuin sinä olisit halunnut.

3)Gustafssonin asennoista on todistettavasti ollut erilaisia silminnäkijä versioita, mutta lähinnä siitä, onko hän maannut kyljellään, tai selällään, mutta ei siinä asennossa, kuin sinä olet piirtänyt.
..... .
NUMERO 1:
En ole väittänyt, että L olisi ollut huono rikospaikan piirtäjä. En ole piirrellyt vainajien asentoja mielivaltaisesti. Lönnbergin piirros on kopsattu sellaisenaan, vain pyöräytetty sopivaan asentoon polkuun nähden. Olen lisännyt siihen kuvitellun ylimääräisen miehen, joka olisi maannut jalat lounaaseen päin.

NUMERO 2:
En ole esittänyt mitään vaatimuksia Lönnbergin piirustukselle. Olen vain huomannut, että mikäli SB on kuvassa pää länteen, niin NG on samassa kuvassa suunnilleen jalat etelään.

NUMERO 3:
En ole piirtänyt kummassakaan piirroksessa lainkaan Gustafssonia. Ensimmäinen piirros on täydellinen kopio alkuperäisestä piirroksesta, ja siihen olen vain lisännyt kuvitellun ulkopuolisen miehen, jolla ei toistaiseksi ole nimeä.

Näiden piirrosten tarkoitus:
Jos on niin, että NG on ollut alusta lähtien siinä samalla paikallaan, niin näyttää hyvin todennäköiseltä, että siinä kasan päällä onkin makaillut ylimääräinen mies tummine housuineen ja jalat länteen tai lounaaseen tai niiden välille suunnattuna.
Myös tuo toinen kuva, joka markkeeraa Lönnbergin piirrosta on aivan itse piirretty, mutta mahdollisimman tarkasti alkuperäisen piirroksen mukaisesti, niin että se on "tarkka jäljennös" alkuperäisestä piirroksesta. En siis ole muutellut henkilöiden paikkoja tai asentoja, ne ovat koskemattomina alkuperäisillä paikoillaan.
papillon
Perry Mason
Viestit: 3635
Liittynyt: Su Joulu 23, 2007 12:12 pm
Paikkakunta: Ei kenenkään maa.

Re: Telttamysteeri?

Viesti Kirjoittaja papillon »

Sariola kirjoitti:
Minä arvelen, että Lönnberg on piirtänyt NG:n väärään asentoon. Se on vain arvio.
Tässähän tämä " arviosi " on, käsittääkseni siinä kyseenalaistat Lönnbergin kyvyt piirtää rikospaikan tilanne.
- Sanos muuta ja älä muuta sano!
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Re: Telttamysteeri?

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Sinä Sariola siis väität, että joku toinen ulkopuolinen olisi mennyt pötköttämään kaikkien vainaitten päälle noin niin kuin hämäysmielessä?

Ei saatana, siis kaksi jätkää ovat juuri surmanneet kolme ihmistä mitä raaimmalla tavalla ja sitten kaksi nuorta pojanjolppia tulee kyttäilemään teltan läheisyyteen, ja näistä surmaajista toinen menee penkereen taakse piiloon ja toinen heittäytyy ruumiskasan päälle pötköttelemään.

Ei, ei, eiköhän tuossa olisi käynyt kylmät myös Kilulle ja Salosen Hessulle, sillä mitä sen enää olisi ollut väliä, kun kolmesta murhasta, sillä murhia ne olisivat olleet, niin pari nuorta jolppia siihen jonon jatkoksi vaan, ei olisi tuomioita luettaessa pari vainaata lisää tuntunut enää missään.

Olisi saattanut mennä jopa kekinäisen nahistelun piikkiin.

Eiköhän Kilun ja Hessun pelastanut se, että he olivat kahden ja tämä puskaan viuhahtaja on ollut sen verran heikossa hapessa lavastelun jälkeen, ettei hänestä olisi ollut vastusta kahdelle nuorelle pojakoltiaisellekaan.

Ja se puhe, jota lintupojat sanoivat kuulleensa, on voinut olla surmaajan yksinpuhelua, jota äärimmäinen stressitila saattaa aiheuttaa, näin on minulle kertonut henkilö, joka tietää ihmisen henkisestä ja sielullisesta elämästä enemmän, kuin palstamme kaikkien alojen asiantuntija Sariola.

Tässä tapauksessa ainoa oikea paikka mahdolliselle surmaajalle, olisi ollut se ruumiskasan päällimmäinen.
Oulunmies
Martin Beck
Viestit: 826
Liittynyt: Ke Loka 31, 2007 5:27 am

Re: Telttamysteeri?

Viesti Kirjoittaja Oulunmies »

papillon kirjoitti:
Sariola kirjoitti:
Minä arvelen, että Lönnberg on piirtänyt NG:n väärään asentoon. Se on vain arvio.
Tässähän tämä " arviosi " on, käsittääkseni siinä kyseenalaistat Lönnbergin kyvyt piirtää rikospaikan tilanne.

Papi, palstan vallitseva todellisuus on, että ainoastaan sen lohijokialkuisen tohtorin väitteet on totta ja muut esim. todistajat puhuu pääosin paskaa. Joten kyllä nuo konstaapelitkin sitten on valehdelleet ja tehneet virheitä. Ainoastaan lääkärit on VARMASTI olleet päteviä ja tiesivät oikeat diagnoosit jne...jne... :lol:

P.s on täysin absurdia asettaa tuo telttapaikkapiirros johonkin myöhmemmin kyhättyyn kontekstiin?!!! Teltta oli paikassa A ennen surmia ja paikassa B jälkeen. Kyllä se kangaskin liikkuu kun murjotaan kasvoja hajalle. Ja oletettavasti uhrit ovat tehneet vastarintaa, kuka sitä sormi suussaan tappamistaan vartoo kuten Lahtinen totesi tuntemattomassa?!
Vastaa Viestiin