Saloniuksen haastattelu.

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
yövuoro
Martin Beck
Viestit: 781
Liittynyt: To Joulu 11, 2008 5:26 pm
Paikkakunta: HUS

Re: Saloniuksen haastattelu.

Viesti Kirjoittaja yövuoro »

Komppaan!
Muoks
Eli suoraan myöntää jonkinlaisen yhteenoton olleen, kattottas sitten kumpi kaatuu. Ei nimennyt tuossa kioskia.
Asia edelleen arka. Gustafsson jäänyt alakynteen ja sitten kostanut. Riitaa ollut illan mittaan, Markan mukaan jo aiemmin illalla, niemeltä kuulunut vihaista puhetta ym.
Mahdollisesti.
Mysteereitä ei ole. Ainakaan mun tietääkseni.
konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Re: Saloniuksen haastattelu.

Viesti Kirjoittaja konsta »

yövuoro kirjoitti:Komppaan!
Muoks
Eli suoraan myöntää jonkinlaisen yhteenoton olleen, kattottas sitten kumpi kaatuu. Ei nimennyt tuossa kioskia.
Asia edelleen arka. Gustafsson jäänyt alakynteen ja sitten kostanut. Riitaa ollut illan mittaan, Markan mukaan jo aiemmin illalla, niemeltä kuulunut vihaista puhetta ym.
Mahdollisesti.
Mistään riidasta ei ole havaintoja, vaikka ihan vieressä on ollut ihmisiä aina puoleen yöhön asti. Tyyni ilta, hiljainen puhekkin olisi kuulunut.

Mutta jos joku yhteenotto olisi ollut, niin Nils ei olisi saanut "hyvitystä". Eli jos hän salaa jonkun yhteenoton, niin lause: katsotaan kumpi..., viittaisi siihen, että Nils joutui tappiolle..
Eli sellainenkin olisi vielä mahdollista, että Nils suojelee jotakuta.
KO:Edellä todetut lukuisat seikat tukevat vahvasti johtopäätöstä Gustafssonin syyttömyydestä, eikä asiassa esitetty näyttö edes kokonaisuutena arvostellen osoita, että Gustafsson olisi kohdistanut syytteessä kerrotussa tilanteessa väkivaltaa...
awa
Angus MacGyver
Viestit: 6555
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: Saloniuksen haastattelu.

Viesti Kirjoittaja awa »

konsta kirjoitti:Eli sellainenkin olisi vielä mahdollista, että Nils suojelee jotakuta.
Tämäkin on tullut mieleen. Huonomuistisuutta, vammojen liioittelua ja kaikkea tämän kaltaista on ollut.

Haastattelun lopussa on mielenkiintoinen tuo Nils Gustafssonin kommentti, että saa käyttää jos nimi ei "näy". Mitä Gustafsson mahtoi tarkoittaa tuolla?

- hymm -
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
yövuoro
Martin Beck
Viestit: 781
Liittynyt: To Joulu 11, 2008 5:26 pm
Paikkakunta: HUS

Re: Saloniuksen haastattelu.

Viesti Kirjoittaja yövuoro »

Kattotais sitten kumpi kaatuu,
kyseessä lähitaistelu tilanne. Teltassa Gustafsson oli makuulla, makaava mies kaatuu aika helposti, kev.
Pjpj havaisti kyllä todella mielenkiintoisen seikan , kun Gustafsson kertoi tekijäksi kioskimiehen ja sitten kuitenkin toivoo revanssia tekijän kanssa nimeä mainitsematta.
Suojelu, harhauttaminen ym, tarvinneeko siinä muuta kuin oman nahkansa pelastaminen tai sitten joku todella läheinen.Kuka läheinen asettaisi Gustafssonin vaaraan joutua syytetyksi, murhaisi hänen kaverinsa,
korkeintaan joku pahasti mustasukkainen henkilö.
Mysteereitä ei ole. Ainakaan mun tietääkseni.
Gaia
Susikoski
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Loka 06, 2009 5:52 pm
Paikkakunta: Saavuttamattomissa tuolla puolen

Re: Saloniuksen haastattelu.

Viesti Kirjoittaja Gaia »

Se on sanottava että on kyllä kummallisia nuo NG:n kertomukset. Mitä enemmän niitä kuuntelee sitä enemmän silmät pyöristyy.

:shock: :shock: :shock:
teemu
Javier Pena
Viestit: 1794
Liittynyt: Ti Huhti 10, 2007 1:39 pm

Re: Saloniuksen haastattelu.

Viesti Kirjoittaja teemu »

Luin ja kuuntelin haastattelun uudelleen. On vaikea asettua Gustafssonin asemaan, mutta yritän löytää viestin hänen sanomisistaan:

”..., mä luulin vaan, et olin lepikköön ajanu pois tullessa...”
NG ei ole kiinnittänyt huomiota siihen, että käsissä ei ole kaatumisjälkiä.
On mahdollisesti aivan ensimmäinen selitys itselle.
Luultavasti hän ei usko tässä vaiheessa, että olisi voinut saada selkäänsä, vaan olisi ollut muu syy sairaalaan joutumiseen.

Toivola (ei-sanatarkasti Nissen kertomasta): ”...teltassa olleet eivät päässeet mihinkään, ja sitten oli ruvennut tulemaan puukkoa pirusti...”
NG on luopunut motskarionnettomuusteoriasta ja päätynyt siihen, että tapahtuneelle on ulkopuolinen tekijä.
Kertomus antaa syyn sille, että jäi tappiolle: tekijä sitoi kankaalla paikoilleen, istui päällä painona ja löi itseä ja muita puukolla, ei sille mitään voinut.
Ei tarvitse edelleenkään perustua kokonaisuudessaan muistikuvaan, vaan selitys on tarkoitettu kolmannelle osapuolelle kuvaamaan tilannetta, missä kolme uhria kuoli.

”… kokeiltas uudestaan kumpi sitten kaatuu...”
Uhrista tuntuu mahdollisesti häpeälliseltä, ettei pystynyt suojelemaan tyttöystäväänsä eikä ystäväänsä.
Hän kyllä hoitaisi homman nyt, jos tilanne vielä tulisi.
Taustalla on se, ettei hän ei ole saanut mitään kriisiapua, kuten nykyisin on tapana.
Ei ihme, että hän yhä olisi käsitellyt asiaa mielessään, ja vakuutellut, ettei häntä tarvitse luulla puolustuskyvyttömäksi.

… se oli varmaan se joka sen kioskin pitäjä.. (kyläläisten käsitys)
NG hakee yhä syytä ja tekijää, selitystä itselleen ja ehkä vielä enemmän muille, elää Bodomin varjossa ja vetoaa siihen, mitä muut puhuvat tekijästä.
Kaksi kalastajaa edellisenä iltana (tulevat esiin vasta ETP:ssä): Sopii olemaan lehdistön kautta omaksuttu viimeisin epäily itselle tekijästä, kts. ed.
Ehkä hän on epävarma omasta osuudestaan, koska ei muista riittävästi, eikä poliisi ole löytänyt tekijää. Siksi oli suuri helpotus, kun tuomittiin syyttömäksi.


Mahdollisesta tappelusta: Jos Gustafsson olisi ottanut yhteen jonkun henkilön kanssa, niin tämä olisi tosiasiassa ollut niin taitava, ettei olisi ottanut vastaan yhtään osumaa. Gustafsson oli nyrkkiottelija, ja kunnolliset osumat paljain rystysin olisivat näkyneet hänen nyrkeistään. Vastustaja olisi tällöin osannut hyvin jotain silloista lähitaistelulajia, kuten nyrkkeilyä, painia, judoa, jiu-jitsua tai savatea. Gustafssonin olisi pitänyt tajuta lopputuloksesta, että vastustaja on harjoitellut ja taitava. Nyt hän kuitenkin uhoaa kaatavansa tämän seuraavalla kerralla, ilmeisesti itse sen enempää harjoittelematta vastustajan lajia. Tästä päättelen, ettei hän muista ottelua, vaan otaksuu sen vain olleen, mahdollisesti.

---------------

Teltan pystytyksestä Gustafsson sanoo, että narujen kiinnitykseen tarvittavat kepit piti tehdä, eikä puhu pystysaloista. Mahdollisesti teltassa oli holkilla kokoonpantavat puiset pystysalot. Salkojen on täytynyt olla suhteellisen tukevat, koska ne ovat irrottaneet kiinnitysrenkaansa kummassakin päässä teltan katolle tulleen kuorman vuoksi --- elleivät vanhan teltan paikat olleet jo menollaan rikki. Olisiko teltta jäänyt lumen alle jonain aikaisempana syksynä, ja lumi sortanut katon? Dynaaminen kuorma (esim. tuuli) sortaa mielestäni helpommin jatketut salot, staattinen kuorma (esim. lumi) kiinnikkeet. ETP:n mukaan kiinnikkeet olivat irti, pystysalot ovat hieman hakusessa. Toisen pystysalon voisi saada ETP:n keppikuvan kahdesta kepistä, jotka näyttäisivät olevan saman, pidemmän kaksi katkennutta puolikasta. --- Olisiko II-4 jalusnarun purjerengas lähtenyt irti siksi, että jaluksesta olisi yritetty suoristaa telttaa pahiten lytyssä olleesta kulmasta, käyttäen jalusvaajaa kapulana? Kuka siinä tapauksessa olisi vetänyt?
awa
Angus MacGyver
Viestit: 6555
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: Saloniuksen haastattelu.

Viesti Kirjoittaja awa »

Teemu ansiokkaasti on yrittänyt miettiä Gustafssonin aivoituksia, mutta olen kuitenkin sitä mieltä, että tuo on mahdoton tehtävä. Parasta olisi kysyä nämä asiat tarkennuksineen, Nils Gustafssonilta itseltään, mitä hän näillä sanomisillaan on tarkoittanut. Uskoisin, että Gustafsson hyvin auliisti tarkentaisi sanomisiaan ja kertoisi asioille taustoja.

Nils Gustafssonia voisi lähestyä haastattelun muodossa, vaikkapa näissä 50-vuotta tapahtuneesta tunnelmissa.
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Re: Saloniuksen haastattelu.

Viesti Kirjoittaja konsta »

awa kirjoitti:Teemu ansiokkaasti on yrittänyt miettiä Gustafssonin aivoituksia, mutta.... [plaapati plaa]
Onhan se hyvä, että edes joku vähän yrittää. Poliisiltakin sitä olisi toivotto, mutta siellä ei osattu kuin jääräpäisesti keskittyä vammojen liioitteluun.

Olen samoilla linjoilla Teemun kanssa, nilsin tyyliin kuuluu, ettei hän jää toiseksi - siis ainakaan tappelussa. Ja tietenkin ehkä se, että hänellä on huono omatunto siitä, ettei pystynyt puolustamaan ystäviään, mutta jäi kuitenkin henkiin(tämä olisi kenelle tahansa ihan tavallista).
KO:Edellä todetut lukuisat seikat tukevat vahvasti johtopäätöstä Gustafssonin syyttömyydestä, eikä asiassa esitetty näyttö edes kokonaisuutena arvostellen osoita, että Gustafsson olisi kohdistanut syytteessä kerrotussa tilanteessa väkivaltaa...
awa
Angus MacGyver
Viestit: 6555
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: Saloniuksen haastattelu.

Viesti Kirjoittaja awa »

^ Niin mikä on tavallista ihan kenelle tahansa?
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Re: Saloniuksen haastattelu.

Viesti Kirjoittaja konsta »

awa kirjoitti:^ Niin mikä on tavallista ihan kenelle tahansa?
Sinä siis et olisi katunut sitä, ettet pystynyt puolustamaan ystäviäsi. No jaa... enpä toisaalta ole yllättynyt.
KO:Edellä todetut lukuisat seikat tukevat vahvasti johtopäätöstä Gustafssonin syyttömyydestä, eikä asiassa esitetty näyttö edes kokonaisuutena arvostellen osoita, että Gustafsson olisi kohdistanut syytteessä kerrotussa tilanteessa väkivaltaa...
awa
Angus MacGyver
Viestit: 6555
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: Saloniuksen haastattelu.

Viesti Kirjoittaja awa »

Eli Gustafssonilla oli huono omatunto siitä, että ei pystynyt puolustamaan ystäviään. Toki mahdollista tuokin.

- hymm -
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Re: Saloniuksen haastattelu.

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Minun mielestäni Gustafsson on menettänyt osittain muistaan ja osittain myös muistaa tapahtumia, mutta ei kuitenkaan ole niistä kertonut mitään, koska pelkää näin tekemällään huonontavan omaa asemaansa.

Nyt olisikin oleellisen tärkeää, jos Gustafssonkin haluasi jotain tolkkua juttuun se, että Gustafsson avautuisi ja kertoisi kaikki mitä muistaa, olkoonpa se mitekä pahaa kelle hyvänsä, ulos ja sen pohjalta katsottaisiin kortit uudemman kerran.

Mitään tuomiota kuitenkaan hänelle ei olisi tulossa, vaan omatunto saattaisi sen sijaan hieman puhdistua.

En väitä, että hän olisi tekoon syyllinen, vaan hänen kertomansa, siis nyt niin, kuin hän oikeasti muistaa, saattasi avata keissin ja johtavan sen lopulliseen ratkaisuun!
Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Saloniuksen haastattelu.

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Hanki snorkkeli, räpylät ja painovyö.
Aivan ystävällisesti aikanaan neuvoin, ettei Bodomin pohjasta löydy muuta kuin risuja ja simpukoita.
Käy kokeilemassa, kesällä tuon erään sukellusta harrastavan lapsenlapseni etsimään uistimia keskituroilta.

8)
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Re: Saloniuksen haastattelu.

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Kertaillessani noita Samuli Laineen kerrostalotietoja, satuin löytämään Ilta-Sanomien haastattelun pätkän 04.06.62 jossa lukee:

"Herätessäni huomasin olevani Töölön sairaalassa ja kuulin, että teltassamme oli käynyt vieras......

Sanat olivat nyt 20 vuotiaan Nils Gustafssonin.....

Että mitenkä se olikaan silloin sen muistin kanssa ja sen, että hän sai tietää tapahtuneesta vasta kolmen viikon kuluttua, joo?

Olisi luullut, että tuon vuoden -62 ajan haastattelussa, muisti on ollut vielä kristallinkirkas, eikä aika ole sitä haalistanut!

No strange, mikä on selityksesi tuolle haastattelulle, jota aika ei varmasti ollut vielä harmaannuttanut, heh?
Maza
Jane Marple
Viestit: 1032
Liittynyt: La Touko 26, 2007 1:17 pm

Re: Saloniuksen haastattelu.

Viesti Kirjoittaja Maza »

Wagner kirjoitti:Hanki snorkkeli, räpylät ja painovyö.
Aivan ystävällisesti aikanaan neuvoin, ettei Bodomin pohjasta löydy muuta kuin risuja ja simpukoita.
Käy kokeilemassa, kesällä tuon erään sukellusta harrastavan lapsenlapseni etsimään uistimia keskituroilta.

8)

Sen verran on sameata ja tunkkaista Bodomin vesi, että ei oikein houkuttele sukeltelemaan. Minkään asiaan liittyvän löytyminen olisi äärimmäisen epätodennäköistä.
The path of the righteous man is beset on all sides by the inequities of the selfish and the tyranny of evil men.
Vastaa Viestiin