Tiedossa olevat todisteet

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Re: Tiedossa olevat todisteet

Viesti Kirjoittaja Sariola »

awa kirjoitti:Tosiaan, tuonkin Gustafsson hyvin muisti, että kantokassissa oli kikkapihdit ja makkaraa. Liekö muistiaukko asettunut taas paikoilleen?
- hymm -
Löysin tämän awan kirjoituksen selaillessani kirjoituksia. Tuohan on hyvin tavallinen toteamus, siis tuo Gustafssonin. Kantokassiin tavarat on asetettu hyvissä ajoin ennen Gustafssonin päähän saamaa iskua, josta Tenovuon mukaan alkaa "pysyvä muistiaukko". Vammauttavaa iskua edeltävällä osalla voi olla myös muistiaukko, mutta siltä osin "muistia palautuu vähitellen". Hyvinhän tuohon sopii tuo Gustafssonin toteamus, mutta huonosti awan ilmaus. Kantokassin pakkausvaiheesta voi olla muistikuvia, mutta ne eivät ole täysin luotettavia nekään.
Kantokassi sisältöineen voi tietysti olla jonkunlainen todiste.

Tuohon lisäisin vielä, että mitään "kunnollisia faktoja" syyllisyyden tueksi ei löytynyt. Oli vain olettamuksia ja teorioita. Ne eivät riitä.

Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Re: Tiedossa olevat todisteet

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Entäpä:

"Minä en surmannut ystäviäni!"

" Puukkoa tuli niin pirusti", mutta kehen, Irmeliinkö?

Entä mistä muisti että surmaajia oli kaksi, se kuuluisa V?

"Ketään ei nähty, kukaan ei käyny meitä katsomassa!"

Kuitenkin hän ei pitänyt kioskiukkoa surmaajana, sen enempää, kuin Assmanniakaan, vaikka kertoi nähneensä juuri tuon näköiset "kalastajapojat" keskiniemellä, jossa kertoi, ettei ollut koskaan käynyt, joo, olisihan näitä, mutta ne ovat Sariolan mielestä normaaleja narrailuita, eivät sen kummempia!

awa
Angus MacGyver
Viestit: 6540
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: Tiedossa olevat todisteet

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola kirjoitti:
awa kirjoitti:Tosiaan, tuonkin Gustafsson hyvin muisti, että kantokassissa oli kikkapihdit ja makkaraa. Liekö muistiaukko asettunut taas paikoilleen?
- hymm -
Löysin tämän awan kirjoituksen selaillessani kirjoituksia.

Laitapa Sariola ajankohta milloin tuota kantokassi -asiaa Gustafssonilta kysyttiin?

Miten kysyttiin? Näytettiinkö esimerkiksi teltapaikalta otettua valokuvaa ja siellä ollutta kassia?

Vielä sekin, että Nils Gustafsson kertoi, että ei tiennyt tovereidensa kohtalosta mitään kolmeen viikkoon. Muistiaukko selittää toki monta asiaa, mutta voiko sen taakse loputtomasti piiloutua?

No - eihän se ollut Gustafssonin kassi. Siellä ei ollut makkaraa eikä kikkapihtejä. Murhaaja oli ottanut Gustafssonin kassin mukaansa, kuin omansa, ja ei palauttanut sitä murhapaikalle. Gustafssonin kassia sieltä murhaniemeltä ei löytynyt.

Toki Nils Gustafsson epäili, että hänen kassinsa olisi ollut teltalla, koska eihän sitä kukaan ollut sieltä hänen tietojensa mukaan poiskaan vienyt.

Muistiaukkossa oli ongelmia, siitä huolimatta makkarat ja kikkapihdit oli muistissa, mutta muistiin ei jäänyt se, että minkälaiseen laukkuun ne oli pakattu.

- hymm -
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"

awa
Angus MacGyver
Viestit: 6540
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: Tiedossa olevat todisteet

Viesti Kirjoittaja awa »

Siirretty vammakeskustelusta edes vähän oikeammalle osastolle:
Sariola kirjoitti:Ei poliisi kyllä niin tyhmä ollut, että ei lainkaan tutkinut Gustafssonin farmarihousuja. Minä kyllä luulen, että tutkittiin - riippumatta siitä pidettiinkö häntä silloin tekijänä vai uhrina. Niin olisi pitänyt tehdä joka tapauksessa. Housut olisi tietysti pitänyt liittää todisteiden joukkoon eikä luovuttaa pois. Kengät sentään säilytettiin todisteina. Kyllä nuo farmarihousut olisivat loistavasti täydentäneet noiden kenkien todistusarvoa.
Gustafssonin housut luovutettiin parin päivän päästä omaisille. Housut Gustafsson riisui ilmeisesti sairaalassa siirryttäessä osastolle. Puettiin sairaalan vaatteet kuten tapana on. Onko tiedossa säilyttikö sairaala Gustafssonin housuja ja muitakin vaatteita vai tutkiko poliisi ne? Kahdessa päivässä ei kovinkaan paljon tutkita!

Sariolalla on nyt mahdollisuus kertoa, että mitä tutkimuksia poliisi teki, vai onko Gustafssonin vaatteita koskevat tutkimukset ainoastaan nuo mitkä on mainittu, eli telttapaikalla tehdyt havainnot?

Havainnotahan olivat:
- yllä farmarihousut
- harmaa villapaita
- jaloissa sukat
- vaatteet olivat kunnossa
- housunnapit kiinni


Siitä että nuo farmarihousut olisivat loistavasti täydentäneet noiden kenkien todistusarvoa, olen täsmälleen samaa mieltä.

No niin - sitten vaan Sariola kertomaan tutkimuksista joita poliisi vaatteille teki?

Jäädään mielenkiinnolla odottamaan vastauksia.
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"

Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Tiedossa olevat todisteet

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Surma-aseena käytettyä puukkoa ei löytynyt rikospaikalta.
Se ja muutakin kamaa oli kadonnut murhien yhteydessä.
Kuolleet ja hengissä selvinnyt uhri olivat rikospaikalla.
Kaikkien verta löytyi rikospaikalta ja myös kätketyistä kengistä.
Kenkäpiilolle oli matkaa edestakaisin 1200-1300 metriä.
Tästä voisi jo jotain päätellä tosiseikkoja arvioimalla.

8)
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"

Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Re: Tiedossa olevat todisteet

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Tuolla edellä awa tivaa tarkkoja yksityiskohtaisia tietoja siitä miten poliisi tutki NG:n vaatteita. Se tiedetään, että "vaatteet olivat kunnossa" poliisin mukaan. Missään ei ole kuvattu tarkemmin miten poliisi on niitä tutkinut. Mielestäni luonnollinen menettely on se, että sekä kengät että vaatteet on tutkittu silmämääräisesti mahdollisimman hyvin. Kengät onkin säilytetty - niissä oli havaittu veriroiskeita. Vaatteet sensijaan luovutettiin jo 2. päivän kuluttua eli tiistaina 7.6.1960 potilaan vanhemmille. Potilas sai tuona päivänä tavata äitinsä lääkärin ollessa vieressä valvomassa, mutta menetti vielä tajuntansa yrittäessään keskustella äitinsä kanssa. Edelleen tuona saman päivänä potilas siirrettiin sellaiselle osastolle, jossa hoidettiin mm. aivovamman saaneita ja niitä joilla epäiltiin aivovammaa.

Tarkastuskertomusta, josta ilmenisi miten poliisi tutki noita vaatteita, ei tiettävästi ole ainakaan enää saatavissa. Vain tuo toteamus "vaatteet olivat kunnossa". On niitä vaatteita tietysti voitu tutkia myöhemminkin kuin vain telttapaikalla. Sairaalassa potilaalle on annettu sairaalan varustus ja vaatteet on todennäköisesti luovutettu poliisille tutkimuksia varten. Ja vain 2. päivän jälkeen vaatteet on palautettu potilaan vanhemmille. Tämä tiedetään. Tarkkoja yksityiskohtia ei tunneta.

Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Tiedossa olevat todisteet

Viesti Kirjoittaja Wagner »

DNA-tutkimuksissa ulkopuolista DBA:ta löytyi paitsi teltasta myös teltan vierestä tyynyliinasta.
Tyynyliinassa oli jonkun valokuvan mukaan kirjailu BS, mikä saattaa viitata Arskan kuivanneen sillä jotain, sillä BS on myös lyhenne hänen äitinsä nimestä.
Sen DNA ei kuulunut uhrien läheisille, kioskimiehelle eikä 'lintupojille', tuskin Merivuokollekaan.

Tutkinta asian osalta on avoinna tämän tärkeän todisteen osalta.
Arska on oleskellut vuoksikausia Amerikoissa ja luultavasti ei Suomeen enää saavu.

8)

awa
Angus MacGyver
Viestit: 6540
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: Tiedossa olevat todisteet

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola kirjoitti:Ei poliisi kyllä niin tyhmä ollut, että ei lainkaan tutkinut Gustafssonin farmarihousuja.
awa kirjoitti:Sariolalla on nyt mahdollisuus kertoa, että mitä tutkimuksia poliisi teki, vai onko Gustafssonin vaatteita koskevat tutkimukset ainoastaan nuo mitkä on mainittu, eli telttapaikalla tehdyt havainnot?
Sariola kirjoitti:Tuolla edellä awa tivaa tarkkoja yksityiskohtaisia tietoja siitä miten poliisi tutki NG:n vaatteita. Se tiedetään, että "vaatteet olivat kunnossa" poliisin mukaan. Missään ei ole kuvattu tarkemmin miten poliisi on niitä tutkinut.
...
Tarkastuskertomusta, josta ilmenisi miten poliisi tutki noita vaatteita, ei tiettävästi ole ainakaan enää saatavissa. Vain tuo toteamus "vaatteet olivat kunnossa".
Eli jälleen kerran, Sariola väittää, että poliisi on tutkinut Gustafssonin housut ja ne olivat verettömät. Mitään faktaa ei ole. Vain Sariolan väite.

On täysin mahdollista, että vaatteet luovutettiin Helga -äidille suoraan sairaalasta. Onhan hän voinut jopa pyytää niitä kotiin pestäviksi. Aikalaispoliisilla ei välttämättä ole mitään muuta havaintoa vaatteista kuin tuo teltalle tehty. Ja se on aika vähän se.

Lahkeiden veriroiskeet olisivat olleet, Gustafssonin kannalta, todella tärkeää tutkia mm tarkasti.

- hymm -
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"

Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Re: Tiedossa olevat todisteet

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Niin, yhtä hyvin awa voi väittää, että lahkeissa oli veripisaroita, mutta ei hänkään voi sitä todistaa. Arvailuahan tämä on. Niin, mihin viitannee tuo poliisin ilmaus, "vaatteet olivat kunnossa". Siitä on lähdettävä. Olisipa ollut hyvä säilyttää nuo farmarihousut. :D

awa
Angus MacGyver
Viestit: 6540
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: Tiedossa olevat todisteet

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola kirjoitti:Niin, yhtä hyvin awa voi väittää, että lahkeissa oli veripisaroita, mutta ei hänkään voi sitä todistaa.
Niin voi, mutta awa ei väitä moista potaskaa, koska tietoa ei ole. Voisin korkeintaan epäillä lahkeissa olleen juuri kenkien kanssa yhteensopivia jälkiä, vastaten Sariolan väitteeseen, että housut/Gustafssonin vaatteet olivat verettömät. Tai niissä ei ole ollut veriroiskeita. Samanarvoisia väitteitä, eroten kuitenkin siinä, että Sariola väittää poliisin tehneen nuo hänen kertomansa huomiot, jotka todistavat NG n vaatteiden verettömyyden, ja minä väitän, että tuollaisista tutkimuksista ei ole tietoa, ja epäilen, että Gustafssonin vaatteet ovat mahdollisesti vereentyneet. Tämä minun mielipiteeni lienee todennäköisempi. Jokainen voi aatella ihan ite, kuten Jope Ruonansuukin laulussaan kehoittaa tekemään.
Sariola kirjoitti:Arvailuahan tämä on. Niin, mihin viitannee tuo poliisin ilmaus, "vaatteet olivat kunnossa". Siitä on lähdettävä.
Vaatteet olivat kunnossa - voi tarkoittaa vaikkapa sitä, että housut oli jalassa, villapaita päälla, sukat jalassa ja housunnapit kiinni. Verestä siinä kuvauksessa ei puhuta mitään.

Olisi ollutkin mielenkiintoista, mikäli vaatteista olisi tehty hieman tarkempi kuvaus, vaikkapa juuri vereentymisen suhteen.

Esimerkkinä (vain kuvitteellisesti) olisi tehty näitä huomiota:

Oliko sukan teräosa veretön, mutta varsissa roiskeverta? Lahkeet on jo käsiteltykin. Villapaidasta olisi voitu tehdä havainto, että muuten kunnossa ja jokseenkin veretön, mutta hihan kärkiosat vereentyneet, myös paidan kauluksen seudulla veriroiskeita. Villapaidan selkäosa ja etumuksissa ei roiskeverta, ainoastaan kuivuneesta veresta siirtyttä kosketusverta. Gustafssonin nahkatakki etuosaltaan kauttaaltaan roiskeveren ja pyyhkäisyjälkien peittämä. Takin hihoissa suuria määriä roiskeverta .. jne.

Vaikkapa jos tällainen, edes jotakuinkin tarkasti tehty tutkimus olisi tehty, ja siitä olisi raportti, tietäisimme edes jotakin. Mutta kun aikalaispoliisi ei sitä ole tehnyt, niin kaikki tieto on todella pieninä murusina maailmalla. Mutta en pidä noiden murusten kokoamista mahdottomana. Työtä on tehtävä, ja siihen tarvitaan ehkä onneakin, että yhteys oikeisiin ihmisiin saadaan luotua.
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"

Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Re: Tiedossa olevat todisteet

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Onkohan noita vaatteita poliisiasemalla edes kuvattu, ennen pios luovuttamista, vai onko poliisilta ollut jo silloin filmi loppu?

yövuoro
Martin Beck
Viestit: 781
Liittynyt: To Joulu 11, 2008 5:26 pm
Paikkakunta: HUS

Re: Tiedossa olevat todisteet

Viesti Kirjoittaja yövuoro »

Gutafssonin vaatteet, muistan lukeneeni, että mamma Gustafsson haki jo parin päivä kuluttua pesuun vakavasti loukkaantuneen poikansa vaatteet.

Tuo BS nimikirjaimet tyynyliinassa, köyhän miehen uimahousuissa, on voinut W olla muukin kuin mainitsemasi kuten Boisman Sakari, Birgit Sundström, arvailua tämäkin.
Mysteereitä ei ole. Ainakaan mun tietääkseni.

Misri
Jessica Fletcher
Viestit: 3450
Liittynyt: La Marras 22, 2008 12:05 pm

Re: Tiedossa olevat todisteet

Viesti Kirjoittaja Misri »

yövuoro kirjoitti:Gutafssonin vaatteet, muistan lukeneeni, että mamma Gustafsson haki jo parin päivä kuluttua pesuun vakavasti loukkaantuneen poikansa vaatteet.

Tuo BS nimikirjaimet tyynyliinassa, köyhän miehen uimahousuissa, on voinut W olla muukin kuin mainitsemasi kuten Boisman Sakari, Birgit Sundström, arvailua tämäkin.
Joo se taisi olla tiistai 7-päivä, kun vanhemmat noutivat NGn vaatteet Leppävaaran poliisiasemalta, vaatteet oli toimitettu sairaalasta sinne. Tuo " BS" voisi olla myös laboratoriomerkintä. Näinkin voi olettaa! :wink:

Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Re: Tiedossa olevat todisteet

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Niin, tuo BS voisi olla vaikka Boris Stroganovski tai kuka vaan, sillä minusta ei tuolla rätillä ole minkäänlaista tekoa surmien kanssa, sen on joku "innokas etsijä" myöhemmin toimittanut teltalle muka tärkeänä todisteena.

Tuo rätti on saattanut olla vaikkapa edellis viikonlopun aikaansaannoksia, eikä sen oikea omistaja olisi kehdannut missään nimessä kertonut, että se oli hänen liinansa, vaikka olisi liinan ihan vaan uimasta tullessaan unohtanut rätin sinne maastoon!

Niin, tai pariskunta olisi sen rakastelunsa jäljiltä jättänyt lepikkoon, ta jotain muuta!

Paljon uskottavampia nuo minun selitykseni ovat, kuin se Urhon teoria, että surmaaja olisi tihutyönsä tehtyään tumputtanut rättiin, siinä Gustafssonnin öristessä vieressä, joohan!

Navetanhajuinen
Harjunpää
Viestit: 322
Liittynyt: Pe Loka 30, 2009 2:17 am

Re: Tiedossa olevat todisteet

Viesti Kirjoittaja Navetanhajuinen »

Laskostettu tyynyliina jonka molempiin päihin oli ommeltu vyötärön ympäri ylettynyt kuminauhalenkki, haarukassa pysymisen varmistamiseksi. Nykyiset sringit, poikkeuksena oli ehkä takaosasta paksuhko tyynyliinapaketti.

Koska varuste oli riisuttu käyttäjältään puukolla kuminauhat ompeleitten väliltä katkaisten ei housuja tarvinnut riisua kokonaan jalasta.

Uhrikuvasta huomaa että Irmelillä on housunlahkeet jalkaterissä, joten jos varuste oli Irmelin, puukkoa on tarvittu riisuttaessa varuste irralleen haarukasta.

Varusteessa ei ollut Irmelin vertä, käyttikö hän kaksinkertaista varmistusta, teltalla oli irrallisia kuukautis rättejäkin. Miespuolinen DNA sitävastoin tallentui varusteesta löydetystä siemenneste tahrasta.

Kuminauhan katkaisu kohdista löydettiin puukonterästä tarttunutta väriainetta puunmahlan värjäämää punaa, jota alkuun oletettiin vereksi.

Vastaa Viestiin