jukuripää kirjoitti:Kissankello, aplodit loistavasta kirjoituksestasi!
Kiitos
Panu kirjoitti:Poliisit, tuomarit ja poliitikot voivat rikoslakiin uudelleenmääritellä sanoja niin paljon kuin lystäävät, se ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että tässä tapauksessa ketään ei raiskattu.
Ainoat, jotka tässä yrittävät epätoivoisesti "uudelleenmääritellä sanoja", olette sinä ja hengenheimolaisesi Pula-aho.
Raiskaus-sana on teonkuvaltaan määritelty lakiin, ja sitä lakia teille on nyt jo ties kuinka monta kertaa luettu. Sille, että sinä ja te ette siltikään ymmärrä, me emme voi mitään, mutta onneksi teidän heikko ymmärryksenne ei vaikuta lainsäädäntöön eikä lainkäyttöön. Vasta sitten, jos "sanoja uudelleenmääritellään" sinun toiveidesi mukaan, muiden esineiden kuin sukupuolielimen tunkemista toisen alapään aukkoihin ei ole pidettävä raiskauksena. Tällä hetkellä se sitä on. Vaikka SINÄ yrität kuinka "uudelleenmääritellä sanoja". Oletko sinä oikeasti jotenkin heikkolahjainen, kun et tosissasi näytä ymmärtävän, mitä laki sanoo ja että lakia luetaan lakikirjasta, vaan hoet mantranomaisesti että "sormentunkemineneioleraiskaus-sormentunkemineneioleraiskaus-ketääneiraiskattu-ketääneiraiskattu"? Jollen tietäisi että tekijät olivat somaleita, saattaisin jopa epäillä sinulla olevan oma lehmä ojassa. Normaalilla järjellä varustettu ihminen ymmärtää mitä sanotaan ja yrittää saamansa uuden ja todenmukaisen tiedon (kuten tässä rikoslain sisältö) perusteella löytää uusia näkökulmia tai argumentteja väitteilleen, mutta sinä ja Pula-aho hoette viestistä toiseen vain umpisokeasti tuota mantraa ilmeisesti kuvitellen, että laki sillä toivomanne kaltaiseksi muuttuu. Ei muutu.
Pula-aho kirjoitti:Kyse on nimenomaan siitä mitä laki sanoo vain rangaistuksia määritellessä ja oikeussalissa rangaistuksia jaettaessa. Sillä mitä lakipykälät sanovat ei ole taas minkäänlaista merkitystä siihen miten kadunmies, tai -nainen asian näkee ja millaisena tekoa pitää.
Lue edellä kirjoittamani. En jaksa kirjoittaa samoja asioita kahteen kertaan. Kyse todellakin on vain ja ainoastaan siitä mitä laki sanoo. Ja se on ainut, millä oikeudessa on merkitystä. Sillä, mitä mieltä sinä, naapurin Hessu tai muut kadunkulkijat olette, ei ole mitään merkitystä. Ei, vaikka se niin kovasti näyttää teitä harmittavan.
Pula-aho kirjoitti:On tuota kyllä useatkin ihmiset ehdottaneet. Ja tuollaisia kansanedustajiahan siellä on nytkin mitä mainitset. On ollut varasta, vaimonhakkaajaa, veropetollista, asiakirjaväärentäjää, pahoinpitelijää, huumeveikkoja, alkoholisteja. Tuomitut seksuaalirikolliset taitavat toistaiseksi puuttua.
Useat ihmiset, kuten...? Laita vaikka linkki jostain vakavasti otettavasta poliittisesta ponnesta, jossa tuollaiseen järjestelmään siirtymistä on ehdotettu. Ostarilla tai lähipubissa kuulemistasi "useiden henkilöiden ehdotuksista" en ole kiinnostunut.
Ja juu, onhan siellä kaikenlaista rötösherraa. Tärkeä ja olennainen ero on siinä, että nämä rötösherrat ovat
kansan demokraattisella valinnalla sinne itse valitsemia, ei satunnaisotannalla arvottuja kansalaisia. Ja mitä se taas kertoo suomalaisten kyvystä valita päättäjiä? Vanha sanonta, että kansa saa sellaiset päättäjät kuin se ansaitsee... Toisaalta, voidaan ajatella niinkin, että kansanedustajat ovat edustus kansasta, ja kansalaisissa on rikollisia. Edustajaksi taas voi hakea kuka tahansa, olipa yhteiskunnallinen tausta mikä tahansa. Kaikkia ei kiinnosta ja kaikki eivät pääse. Yhteiskunnallisessa päätöksenteossa on oltava motivaation lisäksi myös niin paljon ymmärrystä käsiteltäviin asioihin, että suurimmalla osalla kadunmiehistä ei olisi minkäänlaisia edellytyksiä tehdä päätöksiä käsiteltävistä asioista. Katso joskus vaikkapa eduskunnan kyselytuntia, niin ymmärrät mitä tarkoitan. Iso osa asioista koskee talousasioita, rahankäyttöä, sote-uudistusta, kuntauudistusta jne jne... ei siellä jankata asiaa tyyliin "onko sormen työntäminen vaginaan tai peräaukkoon raiskaus", jollaisesta asiasta myös heikompilahjainen kansalainen saattaa pystyä muodostamaan mielipiteen, toisin kuin edellä luetelluista monimutkaisemmista asioista. Ja em. asioiden käsittely olisi kyllä todella heikolla pohjalla, jos päätöksiä olisivat tekemässä satunnaisotannalla eduskuntaan valitut kadunmiehet.
Pula-aho kirjoitti:Ja kyllä yhdellä NAISELLA on mahdollisuus selvitä 5 pojan hyökkäyksestä, ei suuri, mutta mahdollisuus on olemassa. Laukussa voi kantaa esim. pippurikaasua, terä-asetta, asetta tms.
Ei todellakaan ole. Paitsi hahmoilla toimintaelokuvissa, joita sinä olet tainnut katsoa vähän liikaa. Tiedoksesi, että pippurisumutteiden ja teräaseiden kantaminen on Suomen lain mukaan rikos (rikosnimike on Toisen henkilön vahingoittamiseen soveltuvan esineen tai aineen hallussapito) ja siitä saa tuomion oikeudessa, joten jätän rikokseen kehottavan viestisi osuuden omaan arvoonsa. Toistan siis jälleen saman kuin raiskaus-termin rikoslaissa määritellyn teonkuvan osalta: lue lakia.
Pula-aho kirjoitti:Tuossa kärjistyksessäsi unohdat kokonaan, että lautamiehillekin kuuluu tehtäviä ja velvollisuuksia, joista em. henkilöt eivät selviä, jonka vuoksi he eivät myöskään pystyisi toimimaan tuomareina ja lautamiehinä.
En ole unohtanut mitään. Lautamiehille
ei kuulu tehtäviä ja velvollisuuksia, joista he eivät selviä. Lautamiesten tehtävänä on edustaa kansan oikeustajua, ja sitä jokaisella lautamiesvalinnan läpäisseellä henkilöllä voidaan olettaa olevan. Lautamiehet eivät ole esim. lakimiehiä eikä heidän sinänsä tarvitse lakia tunteakaan, vaan tuoda vakavien rikosasioiden käsittelyyn (nykylainsäädännöllä) kansan oikeustajua (siitä, toteutuuko se, voidaan olla montaa mieltä). Vaihtoehtoinen termi maallikkotuomari on ehkä kuvaavampi lautamiehen tehtävän osalta. Lautamiesten valintaan liittyvät tekijät taas säätelee Käräjäoikeuslaki. Jälleen: lue lakia.
Pidän hyvänä, että ihmiset ovat kiinnostuneita yhteiskunnallisista asioista. Sellaisia ihmisiä, joita asiat eivät kiinnosta, on aivan liikaa. Ja toisaalta, niitä joita yhteiskunnalliset asiat (esim. vain rikokset) kiinnostavat aivan liian yksipuolisesti, on liikaa. Siksi tätä(kin) keskusteluketjua lukiessani olen iloinen, että pääsyssä merkittäviin yhteiskunnallisiin tehtäviin, joissa päätöksiä tehdään, on edes senkään verran kynnystä kuin on. Jäävät edes pahimmat mantranhokijat jankkaamaan keskustelupalstoille. Tuollaisella hokemisella ei nimittäin pääsisi politiikassa eikä liioin virkamiehenä lakien säätämisessä viemään asiaansa työryhmissä yhtään eteenpäin. Onneksi.