Lauri Johansson: Entisen rikollispomon uusi elämä

Sana on vapaa, jos uskaltaa...
Averell
Harjunpää
Viestit: 302
Liittynyt: Ti Marras 29, 2016 6:02 am

Re: Lauri Johansson: Entisen rikollispomon uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Averell »

Mikäli Late otti murhat omaan piikkiinsä niin sillä tietty pestiin todelliset tekijät puhtaiksi murhien suhteen. Jokin kaupankäynti asiaan liittyy.

Olikos se jokin pitkätukkainen rituaalimurhaaja jota käsittelevässä ketjussa mainittiin hänen olleen Lasten ilahduttajana ja patjana lusimisensa aikana?
Oleskelulupa, tarkoittaako se lupaa oleskella ilman velvollisuuksia?

Avatar
Kalle-Ville
Axel Foley
Viestit: 2431
Liittynyt: To Tammi 17, 2008 5:48 pm

Re: Lauri Johansson: Entisen rikollispomon uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Kalle-Ville »

kekkuli kirjoitti:
Ke Syys 23, 2020 5:53 am
El Pajarito kirjoitti:
La Syys 19, 2020 9:50 pm
Tunnustanut, tuomittu ja istunut elarin. Toista henkilöä ei voi enää samasta rikoksesta syyttää. Case closed.
Kyllä voi syyttää, jos tapauksesta tulee uuttaa tietoa.
Juuri tästä syystä ex-ylikomisario ja nykyinen vanki Jari Aarnio sekä hänen vasikka-Vilhusensa ovat nyt syytteessä murhasta, josta jo aiemmin on tuomittu neljä siihen osallista elinkautiseen.
Suomen kansalaiset ovat muka tasa-arvoisia ja yhdenvertaisia lain edessä, mutta toisilla meistä tätä tasa-arvoisuutta ja yhdenvertaisuutta on jostakin syystä kuitenkin enemmän kuin muilla.

Helmukka
Armas Tammelin
Viestit: 83
Liittynyt: La Heinä 13, 2019 9:40 am

Re: Lauri Johansson: Entisen rikollispomon uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Helmukka »

Kirja luettu ja mielestäni ihan hyvä.
Kertoo ampuneensa Aaltosta otsaan velkojen takia.
Jokainen murha aika turha, varsinkin viimeinen mistä jäi kiinni kun ei edes velkoja ollut.
Kertoo olevansa psykopaatti, mutta käytti aineita Aaltosen murhasta asti uskoontuloon ja näki painajaisia.
Tämä kertoo että jossain on tuntunut kun pitänyt lievittää huumeilla en sano omaatuntoa mutta jotakin.
Psykopaatti ei ajattelisi asiaa ollenkaan.
Erikoista myös niin rivien välistä voi ajatella että homoili Lusun kanssa ekan tuomion aikana konnunsuolla 19 vuotiaana, ei tosin sano tätä suoraan.

Sivustamulkoilija
Jack Bauer
Viestit: 967
Liittynyt: To Kesä 21, 2018 1:57 pm

Re: Lauri Johansson: Entisen rikollispomon uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Sivustamulkoilija »

kekkuli kirjoitti:
Ke Syys 23, 2020 5:53 am
El Pajarito kirjoitti:
La Syys 19, 2020 9:50 pm
Tunnustanut, tuomittu ja istunut elarin. Toista henkilöä ei voi enää samasta rikoksesta syyttää. Case closed.
Kyllä voi syyttää, jos tapauksesta tulee uuttaa tietoa.
Täälä minfossa voi syytellä kuka vaan ketä tahansa koska tahansa,mutta niinkuin pajarito kirjoitti,samasta rikoksesta ei voi enään syyttää jos tuomiot on jaettu ja ne on lainvoimaisia.
Jos vaikka itseäsi olisi syytetty viimevuonna murhasta/vaihtoehtoinsa taposta ja sinulla olisi oikeuden(oli se sitten hovin tai korkeimman)päätös:olet syytön tähän rikokseen.lainvoimainen päätös asialle tarkoittaa,että vaikka löytyisi mitä materiaalia ja mistä jossa tulisi ilmi että olisit sittenkin syyllinen tähän rikokseen,niin samoilla syytteillä sinua ei voisi enään Suomessa oikeudessa syyttää.
:mrgreen:

Helmukka
Armas Tammelin
Viestit: 83
Liittynyt: La Heinä 13, 2019 9:40 am

Re: Lauri Johansson: Entisen rikollispomon uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Helmukka »

Kirjassaan Late kertoo että Aaltosen ruumista ei ikinä löytynyt hänen näyttämästään paikasta.
En tiedä yrittääkö sanoa jotain rivien välistä.
Silloinen tutkinnanjohtaja Tolvanen arveli että pehmeä maa niin eläimet kaivaneet ylös ja vieneet.
En tiedä onko mahdollista, vai onko vain tyytynyt tilanteeseen.
Totta joo että jotain outoa.

Jagge
Neuvoja-Jack
Viestit: 530
Liittynyt: Ke Heinä 22, 2020 6:35 am

Re: Lauri Johansson: Entisen rikollispomon uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Jagge »

El Pajarito kirjoitti:
La Syys 19, 2020 9:50 pm
tutkijax kirjoitti:
La Syys 19, 2020 9:21 pm
El Pajarito kirjoitti:
La Syys 19, 2020 8:45 pm


Nämä uhrit olisivat kyllä elämää jatkaessaan aiheuttaneet itsekin sen verran pahaa mieltä, etten näkisi asiaa aivan noin.

Remun broidikin suorastaan kerjäsi kohtaloaan. Veljensäkin tämän myöntänyt.
Niin, Late ei vaan häntä tappanut..
Ei nyt takerrutaan pikkuasioihin :D

Tunnustanut, tuomittu ja istunut elarin. Toista henkilöä ei voi enää samasta rikoksesta syyttää. Case closed.
Sikäli jos paljastuu, että Late on oikeaa murhaajaa suojellakseen, valheellisesti tunnustanut nämä teot, voidaan oikea murhaaja silti tuoda oikeuteen ja ja tuomita. Sikäli jos todisteet löytyvät.

Teoriassa Late saattaa silloin joutua tuomiolle murhaajan suojelusta, mutta tältä osin asia lienee jo vanhentunut.

Jagge
Neuvoja-Jack
Viestit: 530
Liittynyt: Ke Heinä 22, 2020 6:35 am

Re: Lauri Johansson: Entisen rikollispomon uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Jagge »

Lihava lappalainen kirjoitti:
Ke Syys 23, 2020 9:50 am
Julkisuudessakin on ollut hiljattain keissi, jossa haetaan jopa kuuluisiksi luokiteltaville henkilöille tuomiota 17 vuotta vanhasta murhasta. Jos joku muu olisi Huhtimon ampunut, niin miksi Late olisi johtajan ominaisuudessa ottanut elinkautisen omalle kontolleen?
En osaa sanoa onko Late syyllinen näihin vai ei, mutta hänellä ei ollut elinkautisvankina mitään menetettävää. Mutta jos on syyttömänä tunnustanut toisten tekemät rikokset, hän on voinut saada siitä hyvänkin korvauksen.
Tai sitten hän on todella syyllinen näihin murhiin ja halusi putsata tilinsä ja/tai omatuntonsa.

El Pajarito
Frank Drebin
Viestit: 386
Liittynyt: Pe Tammi 26, 2018 1:58 pm

Re: Lauri Johansson: Entisen rikollispomon uusi elämä

Viesti Kirjoittaja El Pajarito »

Jagge kirjoitti:
Pe Syys 25, 2020 8:54 am
Lihava lappalainen kirjoitti:
Ke Syys 23, 2020 9:50 am
Julkisuudessakin on ollut hiljattain keissi, jossa haetaan jopa kuuluisiksi luokiteltaville henkilöille tuomiota 17 vuotta vanhasta murhasta. Jos joku muu olisi Huhtimon ampunut, niin miksi Late olisi johtajan ominaisuudessa ottanut elinkautisen omalle kontolleen?
En osaa sanoa onko Late syyllinen näihin vai ei, mutta hänellä ei ollut elinkautisvankina mitään menetettävää. Mutta jos on syyttömänä tunnustanut toisten tekemät rikokset, hän on voinut saada siitä hyvänkin korvauksen.
Tai sitten hän on todella syyllinen näihin murhiin ja halusi putsata tilinsä ja/tai omatuntonsa.
Itse uskon Laten tunnustaneen "loput" murhat aikanaan istuessaan jo EK:ta nimenomaan puhdistaakseen pöydän. Hänen käskystään kyseiset murhat kuitenkin on tehty, vaikka tekijä olisikin joku muu kuten minä ja monet muut uskomme.

Uskoontulon jälkeen halusi varmasti sovittaa oman rikoksensa (yllytys, josta sama tuomio kuin murhasta) ilman että hänen entiset "sotilaansa" joutuvat lusimaan. Eihän yhtäkään näistä murhista olisi kuitenkaan ilman Laten päätöstä tehty, eli on ikään kuin "päävastuullinen" riippumatta varsinaisesta tekijästä. Näin myös varmasti itse asian näki/näkee.

Vaikea nähdä mistä/keneltä sellaisia uusia todisteita tulisi, joiden perusteella tutkinta kannattaisi uudelleen avata. Eikä ainakaan minun oikeustajuni edes jää sitä edes kaipaamaan.

buttis
Alokas
Viestit: 4
Liittynyt: La Elo 22, 2020 1:21 pm

Re: Lauri Johansson: Entisen rikollispomon uusi elämä

Viesti Kirjoittaja buttis »

Kirjan alussa kerrotaan tapauksesta jossa kaverinsa/idolinsa tappoi Laten isän puukottamalla. Onko tästä tapauksesta mitään lisätietoa tai ketjua? Haulla en nopeasti löytänyt mitään konkreetttista.

Dope Boy
Axel Foley
Viestit: 2021
Liittynyt: To Marras 17, 2016 10:52 pm

Re: Lauri Johansson: Entisen rikollispomon uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Dope Boy »

buttis kirjoitti:
Pe Syys 25, 2020 3:57 pm
Kirjan alussa kerrotaan tapauksesta jossa kaverinsa/idolinsa tappoi Laten isän puukottamalla. Onko tästä tapauksesta mitään lisätietoa tai ketjua? Haulla en nopeasti löytänyt mitään konkreetttista.
Olikohan Hannu Johansson joka puukkoon kuoli noin vuonna 1991. Tekijänä Jouni (Laten omien sanojen mukaan). Sukunimestä ei tietoa eikä muutakaan tietoa tekijästä.
"If you aim for a king, you better not miss"

Sivustamulkoilija
Jack Bauer
Viestit: 967
Liittynyt: To Kesä 21, 2018 1:57 pm

Re: Lauri Johansson: Entisen rikollispomon uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Sivustamulkoilija »

Kalle-Ville kirjoitti:
Ke Syys 23, 2020 7:36 pm
kekkuli kirjoitti:
Ke Syys 23, 2020 5:53 am
El Pajarito kirjoitti:
La Syys 19, 2020 9:50 pm
Tunnustanut, tuomittu ja istunut elarin. Toista henkilöä ei voi enää samasta rikoksesta syyttää. Case closed.
Kyllä voi syyttää, jos tapauksesta tulee uuttaa tietoa.
Juuri tästä syystä ex-ylikomisario ja nykyinen vanki Jari Aarnio sekä hänen vasikka-Vilhusensa ovat nyt syytteessä murhasta, josta jo aiemmin on tuomittu neljä siihen osallista elinkautiseen.
Kyllä siis jotain toista/toisia henkilöä voidaan syyttää,sitä ei siis voi joka on lainvoimaisen tuomion asiasta saanut tai jäänyt saamatta.sen henkilön kohdalla asia on taputeltu.jotakin toista kohtaan voidaan nostaa samastakin asiasta syyte.
Itse luin väärin kun luin "el pajariton" kommentin.siitä jäi itseltä huomaamatta sana "toista".
:mrgreen:

Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17026
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Lauri Johansson: Entisen rikollispomon uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Sanovat Laurin muuttuneen:
Kolmoismurhaaja istui vankilassa liki 19 vuotta – takaisin hän ei aio palata: "Välillä yöllä kokeilen nilkkaa, ettei siinä olekaan pantaa"

Vapautuvista vangeista kaksi kolmasosaa palaa takaisin vankilaan.

Minusta on nyt outoa mennä illalla kello 21 jälkeen ulos, kun ei ole siihen tottunut.

Lauri "Late" Johansson on nyt ollut vapaalla jalalla tasan neljä kuukautta. Sitä ennen hän suoritti kolmesta murhasta saamaansa elinkautistuomiota ensin vankilassa ja myöhemmin avolaitoksessa.
– On koko ajan olo, että pitäisi johonkin ilmoittautua. Välillä yöllä kokeilen nilkkaa, ettei siinä olekaan mitään pantaa, kertoo Johansson arjestaan nyt.

Vangittuna hän oli yhtäjaksoisesti tarkalleen 18 vuotta, 7 kuukautta ja 16 päivää.

Johanssonin elämä muuttui 13 vuotta sitten, kun hän vankilassa tuli uskoon. Hän näytti viranomaisille, että pystyy käyttäytymään moitteettomasti, minkä ansiosta hän pääsi vuosien vankeuden jälkeen vapauteen.

Nyt Johansson asuu Tampereella ja nauttii uudenlaisesta elämästä.
– Minä käyn julistamassa sanaa eri seurakunnissa. Olen siunannut yhden lapsen ja häissä siunaamassa sellaisia aviopareja, jotka eivät kirkossa mene naimisiin. Hengentyötä, kertoo arjestaan Lauri Johansson.

Lauri Johansson tietää itsekin, että hän kantaa lopun ikäänsä kolmoismurhaajan leimaa otsassaan, mutta hän on tehnyt päätöksen olla palaamatta takaisin vankilaan. Kaikki eivät sitä usko.

Epäileviä lauseita saa lukea erityisesti Facebookista. Johansson itse kertoo uskovansa itseensä.
– Minä en usko, että 13 vuotta kukaan pystyy näyttelemään. Jos näin olisi, minulle pitäisi antaa maailman parhaan miesnäyttelijän rooli, kertoo Johansson.

Moni muu ei pysty pysymään kaidalla tiellä. Tilastot osoittavat selvästi, että vankilassa olleen ihmisen todennäköisyys uuteen rikokseen on suuri.
...

Johansson ei huomannut maailman muuttumista
Lauri Johansson oli 35-vuotias, kun hän sai elinkautisen tuomion. Nyt ikää on 54.

Vangeilla ei ole käytössään internetiä eikä älypuhelimia. Yhteydenpito ulkomaailmaan on vähäistä ja kontrolloitua.

Vuosien istumisen aikana moni asia yhteiskunnassamme muuttuu. Hyvä esimerkki siitä on tietotekniikka ja sen avulla arkisten asioiden hoitaminen. Muutos on ollut lyhyessä ajassa valtava, mutta vanki jää helposti siitä tietämättömäksi.

Lauri Johansson kritisoi sitä, miten hänen mielestään pitkäaikaisvankeja valmistetaan kotiutumiseen.
– Ei minulle ainakaan opetettu yhtään mitään. Minä sain käyttää internetiä ainoastaan erityissosiaaliohjaajan valvonnassa sen verran, että pystyin maksamaan laskuja verkkopankissa, kertoo Johansson.

Vangit eivät voi käyttää edes sähköpostia.

Johanssonillekin tuli vasta hiljattain uutena asiana esimerkiksi sähköpostin liitetiedosto.
– Ei minulle opetettu mitään digitaitoja.

Vuonna 2011 esitetyssä Tiilenpäät-sarjan jaksossa Lauri Johanssonia haastatellaan Riihimäen keskusvankilassa, jossa hän kertoo muun muassa uskoontulostaan.
Vuonna 2011 esitetyssä Tiilenpäät-sarjan jaksossa Lauri Johanssonia haastatellaan Riihimäen keskusvankilassa, jossa hän kertoo muun muassa uskoontulostaan.
Johansson_Areenalla.jpg (42.61 KiB) Katsottu 5822 kertaa
Pitkään vankilassa ollut vanki hyvin todennäköisesti vapautuu niin, että asuntoa ei ole ja ainoa tulonlähde on Kelan avustus. Kolmasosa vangeista vapautuu asunnottomuuteen.

Johanssonin on helppo ymmärtää, miksi silloin palaa helposti rikosten tielle.
– Jos ei osaa tehdä niitä hakemuksia, niin mitä sitten tapahtuu. Ihminen palaa takaisin sinne vanhaan paskaan, josta on tullutkin, sanoo Johansson.

Nyt vapauduttuaan Johanssonillakin on älykännykkä ja Whatsapp. Vapautumisen jälkeiseen elämään hän sai apua Tampereen seudulla olevalta Silta-valmennusyhdistykseltä, jossa asiantuntijat opastavat pulmallisissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä.
– Siellä ohjaajat opettivat minua kärsivällisesti, kertoo Johansson.
...

Johansson katuu, mutta ei märehdi
Lauri Johansson pyöri rikollispiireissä eri puolilla Suomea, muun muassa Kymenlaaksossa. Hän oli kotkalaisen rikollispomo Osmo "Lusu" Ahlqvistin oppipoika. Yksi Johanssonin murhaamistaan uhreista löydettiin Kotkasta Hallan satama-altaasta vuonna 1992.

Nyt hän kertoo, että teot olisivat saaneet jäädä tekemättä. Aika oli kuitenkin silloin sellainen kuin oli.
– Se oli kylmää bisnestä. Kun raha ei liikkunut, niin sitten liikkui luoti, kertoo Johansson.

Johansson kokee, että hän on rangaistuksensa kärsinyt, eikä vanhoihin asioihin kannata jatkuvasti palata.
– Totta kai minä niitä kadun, mutta en minä niitä päivittäin märehdi. Minä olen ne teot 13 vuotta sitten Herralta saanut anteeksi, ja hän otti minulta painajaiset pois.

Vankilassa alkuaikoina murhat tulivat uniin. Uskoon tulemisen jälkeen olo parani.
– Minä tiedän, että omaisilta ja suurelta yleisöltä en tule ikinä saamaan anteeksi. Tulen aina olemaan mediassa kolmoismurhaaja-tittelillä. Minä pystyn niiden asioiden kanssa elämään, eikä minulla muuta vaihtoehtoa edes ole.

Oman tuomionsa aikana Lauri Johansson kävi lukion loppuun ja kirjoitti ylioppilaaksi.

Johanssonin mielestä pitkä istuminen rauhoittaa, jos sen pystyy ottamaan oikealla tavalla.
– Olin työtoiminnassa ja suoritin kaikki mahdolliset kurssit, mitä järjestelmä tarjosi. Kävin psykologin, diakonin, pastorin ja monen muun juttusilla koko tuomion ajan. Selätin päihdeongelman, väkivaltaongelman ja sosiaaliset taidot paranivat, kertoo Johansson.
...

Parasta vapaudessa
Syyskuussa ilmestyi Lauri Johanssonin ja rikostoimittaja Jarkko Sipilän yhdessä tekemä elämäkerta Late - Suomen pelätyimmän rikollisen tarina. Siinä Johansson kertoo olleensa tunnekylmä psykopaatti. Tai tällaisen diagnoosin hän ainakin sai ja tavallaan uskookin tulokseen, koska kertoo saaneensa testistä niin kovat pisteet.
– Siellä oli sellainen kysymys, että “Olen Jumalan työtoveri”. Siihen pitää vastata kyllä tai en. Jos vastaan kyllä, minua pidetään ihan hulluna, koska eiväthän lääkärit Jumalaan usko. Minä koen syvästi olevan Jumalan työtoveri.

Pilke silmäkulmassa Johansson kertoo, mikä on vapaudessa parasta.
– Pääsi kunnon sänkyyn. Minäkin painan 118 kiloa. Vankilassa oli vain ohut patja – selkä ja lonkka olivat tosi kovilla.
YLE
3.10.2020 klo 14.21 päivitetty 4.10.2020 klo 15.12

Jätin pois vapautumisesta ja vankien kuntouttamisesta kertovaa, sinänsä ihan tarpeellistakin tietoa, mutta ei nyt suoranaisesti kuulu tämän ketjun yhteyteen.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

sskkll
Remington Steele
Viestit: 248
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2013 6:03 pm

Re: Lauri Johansson: Entisen rikollispomon uusi elämä

Viesti Kirjoittaja sskkll »

Onhan tossa tapahtunut iso muutos ihmisessä ja asenteissa. Sitä ei käy kenenkään kiistäminen. Täytyy vain omata rautainen itsekuri, ettei luikahda entiseen menoon. Ei tarvi kuin kerran sortua piristeisiin, niin se on menoa taas ja pudotus jyrkkä. Toivon kyllä parasta ja uskon, että ihminen voi oikeasti muuttua. Raamatussa on ajatus, että joka auraan tarttuu ei tulisi taakseen katsella. Latella puheet pyörii pelottavan paljon menneessä. Tarvis vaan katsoa nyt eteen päin ja löytää sieltä uusia haasteita.

Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9122
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: Lauri Johansson: Entisen rikollispomon uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

En tiedä, seuraako Lauri Johansson murhainfossa käytäviä keskusteluja, mutta haluan kiittää häntä silmiä avaavasta lukuelämyksestä. Sain luettua hänen kirjansa "Late - Suomen pelätyimmän rikollisen tarina". Kirja herätti paljon ajatuksia, toi esiin tiettyjä epäkohtia, lisäsi ehkä ymmärrystä joihinkin asioihin yms. Toivon Latelle hyvää elämää ja Taivaan Isän johdatusta valitsemallaan tiellä.
Pauli Kuusiranta kirjassaan "Ulvilan murha - Kadonneen tekijän jäljillä" sivulla 23:

"Murhaajan kiinnisaaminen mahdollisimman nopeasti on aina poliisin tärkein tehtävä."

RL11/6
Axel Foley
Viestit: 2083
Liittynyt: Pe Elo 07, 2020 9:53 am

Re: Lauri Johansson: Entisen rikollispomon uusi elämä

Viesti Kirjoittaja RL11/6 »

Vihkiikö homopareja, kun itsekin kuuluu sateenkaarikansaan? Pridekulkueeseen vaan rohkeesti.

Vastaa Viestiin