Ymmärtääkseni myös rikoksia tekeviä romaneja rangaistaan siinä kuin muitakin kansalaisia. Ja tässä päästäänkin itse aiheeseen; on romaneja, jotka tekevät rikoksia ja oikeutetusti saavat siitä rangaistuksensa. On myös ihmisiä, jotka katsovat oikeudekseen kertoa, että jokainen -tai ainakin lähes jokainen - romani on rikollinen ja jokainen romaninainen saa hamekankaansa automaattisesti sossusta eikä yksikään heistä tee töitä saatikka ole kiinnostunut koulutuksesta tai sen työpaikan hankkimisesta. Epähuomiossa tällaiset ihmiset saattavat julistuksiaan painottaakseen ottaa myös työtätekevän epäkriminaalin romanin mielipiteen huomioon, mikäli tämä sopii ajettavaan asiaan. Tai sitten juuri nämä julkisuuteen tulleet ihmiset kuuluvat tässä käänteisessä prosenttijengissä "hyvisten" puolelle. Tämä on heidän mielestään järkevää ja asiallista keskustelua, johon vaaditaan ja saadaan järkeviä ja asiallisia kommentteja.
Epäilemättä ongelmia on. Kuten Hannu Hanhi tuossa jo huomioistaan kertoikin, jykeviä päihdeongelmia on nuorten romanien keskuudessa. Myös vanhemman polven romaneja pyörii valtaväestön kanssa "puliporukoissa". Ongelmaa on ehkä vähätelty, mutta kyllä se tiedossa on ollut. Osa näistä ihmisistä on varmasti pullautettu ulos yhteisöstä, mutta todennäköisesti näin on käynyt myös joille kuille valtaväestön ko. piireihin ajautuneille.
Erilaisiin rikoksiin myös romanit eittämättä siis syyllistyvät. Voi olla, että esim. henkirikoksia on suhteellisesti enemmän romanien keskuudessa verrattuna esim. valtaväestöön. Asiallisen keskustelun aloittaja ei tätä näkemystään mututuntumasta juurikaan avartanut, kunhan laittoi mustalaisakka tappoi- tyyppisillä viittauksillaan esimerkkejä rikoksista. Työttömyyttä esiintyy paljon, ja tähän löytyy syitä romanien "loisimisen, laiskuuden ja kulttuurin" lisäksi myös vallalla olevista valtaväestön asenteista. Pari linkkiä pikaisesti löysinkin aiempaan postaukseeni.
Rappa tuossa yllä esitti mielestäni ihan mielenkiintoisen huomion; romanikulttuurissa vanhempia ihmisiä kunnioitetaan, mutta tuo kunnioitus ei aina ylety valtaväestöön. Onko kysymys sitä saa, mitä tilaa -tyyppisestä tilanteesta, pelkästään rikollisuuteen liittyvästä ilmiöstä vai opitusta asenteesta vai tapauskohtaisesti kaikista näistä?
Jahah. Oli kysymyksiäkin esitetty:
DL:
Onko oikein, että yksi etninen ryhmä saa kulttuuriinsa sekä perinteeseen vedoten päättää missä joku toinen suku saa asua? Tai kuka saa asua kenenkin yläpuolella. Kaikki tuollainen perinnepaska on räikeässä ristiriidassa kansalaisten yhdenvertaiseen ja tasa-arvoiseen kohteluun nähden.
-Jopa valtiovalta ja kunnat ovat polvillaan kulttuurisen rikollisjärjestön edessä.
Mihin perustuu mustalaisten varhainen eläköityminen?
Tästä asumisasiasta oli vähän aikaa sitten oikeudenkäynti.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/J%C3 ... 5268105096
Romaniperinteitä noudattavista ainakin osa haluaa vaalia tapaa, ettei voi asua vanhempaa romania ylempänä tjs. En tiedä mistä ja johtuu ja miksi enkä sitäkään, josko joku romani kuitenkin näin asuu.
Romanien oikeuksiako nyt peräänkuulutat?
En tiedä, mihin perustuu mustalaisten varhainen eläköityminen. Tiedätkö sinä?
E; Ja vielä lisäyksenä: henkilökohtaisesti pidän hyvänä asiana sitä, että vakavista asioista käydään keskustelua ja kritisoidaan käytäntöjä yhteisön sisälläkin.
Justiinsa rapsahti framille tällainen:
http://www.hs.fi/kotimaa/Romanilapset+y ... 5557845143
Tuoltakin voi lukaista;
http://www.romanifoorumi.fi/index.php?page=yleistae
Herrasmies kulkee aina portaissa edellä. Myös yksin ollessaan.