Nykypäivän merirosvot
Ei tässä nyt tosiaankaan oo tarkotus pilkkua viilailla, enkä noita linkkejä edes käynyt kattomassa, koska oletin ettei ne oo suomenkielisiä.
Vaikee valinta varmaan kapteenilla jos tommonen tilanne tulee päälle.
Mietin vain jos itte joutus olemaan sitä päätöstä tekemässä.
Päästääkkö rosvot alukseen ja ottaa riski, että voi tulla hengenmenetyksiä vai painella karkuun ja toivoa etteivät saa vahingoitettua alusta niin pahoin, että siitä seuraa henkilövahinkoja.
Ei nyt pidä kimpaantua, mutta esim itse en tottelisi monessakaan ton tyyppisessä tilanteessa varmaankaan roistoja.
Jos taloni pihaan tulis kriminaaleja, jotka ilmottais, että tämä on ryöstö ja ovi auki tai pistetään torppa tuleen, nin en taatusti aukasis ovea.
Jos ne kerta on valmiit polttamaan mut kakaroineni elävältä, nin on ne varmaan valmiita listimään meidät muutenkin.
Jos ajasin rekalla, jossain jumalan selän takana ja moottoripyörällä tulis krimit vierelle sekä ilmoittaisvat ampuvansa renkaani palasiksi ellen pysähdy, nin taatusti en pysähtyis.
Matkustajia, jos mulla olis kyydissä, nin sitä suuremmalla syyllä en pysähtyis.
Sitten jos ois pakko pysähtyä, nin minuthan ne ampuis, tuskin matkustajia.
En tosiaan tiedä esim. merilaista mitään, mutta onkohan ihan kiellettyä puolustautua, vaikka aseellisesti, selkeissä ryöstöaikeissa olevia merirosvoja vastaan.
Laivan kannelta poksauttais kumiveneeseen reiän.
Loppuu meno nopeesti.
No nää nyt vaan näitä spekulaatioita ja älä Otus ota hernettä nenään.
En näillä mielipiteilläni ole sinua tai ketään muutakaan vastaan ollut, päinvastoin.
Jotenkin vaan oon sitä mieltä, että on yksi helpoimmin torjuttavia ryöstön muotoja tuo merirosvous, johtuen vallitsevista olosuhteista.
Todennäköiseti olen kuitenkin väärässä, kuten monesti muutoinkin.
Edit. Jamppakin jo kommentoi,joten tuskin ne rosvotkaan myrskyssä hyökkäävät.
Selvennän kantaani vielä.
Meinaan sillä pysähtymättä jättämisellä, että saisi lisäaikaa apujoukkojen paikalle saapumiseen.
Tokihan apua on pyydetty heti ryöstöyrityksen alkaessa, kaiketi.
Vaikee valinta varmaan kapteenilla jos tommonen tilanne tulee päälle.
Mietin vain jos itte joutus olemaan sitä päätöstä tekemässä.
Päästääkkö rosvot alukseen ja ottaa riski, että voi tulla hengenmenetyksiä vai painella karkuun ja toivoa etteivät saa vahingoitettua alusta niin pahoin, että siitä seuraa henkilövahinkoja.
Ei nyt pidä kimpaantua, mutta esim itse en tottelisi monessakaan ton tyyppisessä tilanteessa varmaankaan roistoja.
Jos taloni pihaan tulis kriminaaleja, jotka ilmottais, että tämä on ryöstö ja ovi auki tai pistetään torppa tuleen, nin en taatusti aukasis ovea.
Jos ne kerta on valmiit polttamaan mut kakaroineni elävältä, nin on ne varmaan valmiita listimään meidät muutenkin.
Jos ajasin rekalla, jossain jumalan selän takana ja moottoripyörällä tulis krimit vierelle sekä ilmoittaisvat ampuvansa renkaani palasiksi ellen pysähdy, nin taatusti en pysähtyis.
Matkustajia, jos mulla olis kyydissä, nin sitä suuremmalla syyllä en pysähtyis.
Sitten jos ois pakko pysähtyä, nin minuthan ne ampuis, tuskin matkustajia.
En tosiaan tiedä esim. merilaista mitään, mutta onkohan ihan kiellettyä puolustautua, vaikka aseellisesti, selkeissä ryöstöaikeissa olevia merirosvoja vastaan.
Laivan kannelta poksauttais kumiveneeseen reiän.
Loppuu meno nopeesti.
No nää nyt vaan näitä spekulaatioita ja älä Otus ota hernettä nenään.
En näillä mielipiteilläni ole sinua tai ketään muutakaan vastaan ollut, päinvastoin.
Jotenkin vaan oon sitä mieltä, että on yksi helpoimmin torjuttavia ryöstön muotoja tuo merirosvous, johtuen vallitsevista olosuhteista.
Todennäköiseti olen kuitenkin väärässä, kuten monesti muutoinkin.
Edit. Jamppakin jo kommentoi,joten tuskin ne rosvotkaan myrskyssä hyökkäävät.
Selvennän kantaani vielä.
Meinaan sillä pysähtymättä jättämisellä, että saisi lisäaikaa apujoukkojen paikalle saapumiseen.
Tokihan apua on pyydetty heti ryöstöyrityksen alkaessa, kaiketi.
-
- Andy Sipowich NYPD
- Viestit: 1328
- Liittynyt: Pe Elo 24, 2007 4:05 pm
- Paikkakunta: Korpi pohjoisessa
No ei ne varmaan myrskystä hyökkää mut meneppä sitten siellä merellä missä mainingit ovat normaali keleilläkin monta metriä reikä kyljessä. Kyllä se laiva sinne nopeesti uppoaisi jos siinä reikä olisi kyljessä, vaikkakin vesirajan yläpuolella. Turhaa verrata sotalaivaan mikä seisoo parkissa satamassa, olosuhteet ovat aivan toiset.
Olette lukinneet itsenne pelon häkkeihin, ja katso, valitatteko nyt vapauden puuttumisesta.
-
- Harjunpää
- Viestit: 305
- Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 8:54 pm
- Paikkakunta: Kajaani
Joissakin on, mutta ei niiden kautta kyllä ihan helposti pääse ulkoa sisään. Vaatii siis avaamista sisältä käsin tai sitten sitä singon käyttöä.Käkä kirjoitti:Vai onkohan niissä laivoissa joku "alaovi" mitä kautta alukseen pääsee.
http://kuvablogi.com/nayta/182403/
vanha ja väsynyt
Joo, tottakai on eri juttu olla reikä kupeessa satamassa, kuin merellä.
Kaikenkaikkiaan uppoavan aluksen kanssa on hengenmenetykset aikas todennäköisiä, varsinkin risteilyaluksen kyseessä ollessa.
Juuri sitä kapteenin päätöksentekoa varmaan helpottaa, jos vaihtoehtona aluksen uppoaminen.
Murhavaarilla mukavia kuvia ja Räpätillä tiukka ilme
Kaikenkaikkiaan uppoavan aluksen kanssa on hengenmenetykset aikas todennäköisiä, varsinkin risteilyaluksen kyseessä ollessa.
Juuri sitä kapteenin päätöksentekoa varmaan helpottaa, jos vaihtoehtona aluksen uppoaminen.
Murhavaarilla mukavia kuvia ja Räpätillä tiukka ilme
Tieteen Kuvalehdessä oli muutama numero sitten hieno topic merirosvoista ja heidän torjunnastaan, Keinoina mm.
* ääni laitteet jotka laittavat kuulokojeet vikatilaan
* sähköaidat laivan reunoilla
* vesitykit
* satelliitti seuranta laivoille
jutun mukaan etenkin äänilaite toimii hyvin, pistää vorot kuuroiksi kipukynnykseen asti.
* ääni laitteet jotka laittavat kuulokojeet vikatilaan
* sähköaidat laivan reunoilla
* vesitykit
* satelliitti seuranta laivoille
jutun mukaan etenkin äänilaite toimii hyvin, pistää vorot kuuroiksi kipukynnykseen asti.
Merirosvot ovat kaapanneet venäläisvalmisteisen tanskalaishinaajan Somalian rannikolla, kertoivat Tanskan ja Britannian viranomaiset maanantaina.
Britannian ulkoministeriön edustajan mukaan aluksen britannialainen kapteeni, irlantilainen konemestari ja nelihenkinen venäläismiehistö ovat kaappaajien panttivankeina.
Hinaaja Svitser Korsakov oli matkalla Pietarista Sahalinin niemimaalle Venäjän Kaukoitään, kun se kaapattiin Itä-Afrikan rannikolla.
Aluksen omistaa tanskalainen Svitser-varustamo. Varustamon edustaja Jen Viby Mogensen sanoi, että varustamo ei halua vaarantaa miehistön turvallisuutta kertomalla tapauksen yksityiskohdista.
Tanskalainen rahtialus Danica White kaapattiin viime vuoden elokuussa, ja miehistö vapautettiin 83 päivän kuluttua, kun merirosvoille oli maksettu miljoonalunnaat.
Lähde:Iltasanomat
Britannian ulkoministeriön edustajan mukaan aluksen britannialainen kapteeni, irlantilainen konemestari ja nelihenkinen venäläismiehistö ovat kaappaajien panttivankeina.
Hinaaja Svitser Korsakov oli matkalla Pietarista Sahalinin niemimaalle Venäjän Kaukoitään, kun se kaapattiin Itä-Afrikan rannikolla.
Aluksen omistaa tanskalainen Svitser-varustamo. Varustamon edustaja Jen Viby Mogensen sanoi, että varustamo ei halua vaarantaa miehistön turvallisuutta kertomalla tapauksen yksityiskohdista.
Tanskalainen rahtialus Danica White kaapattiin viime vuoden elokuussa, ja miehistö vapautettiin 83 päivän kuluttua, kun merirosvoille oli maksettu miljoonalunnaat.
Lähde:Iltasanomat
-
- Jack Taylor
- Viestit: 18
- Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 10:15 pm
- Paikkakunta: alakerrassa
Merirosvot ovat kaapanneet rahtialuksen Somalian vesillä. Rahtialuksen lastina oli purettu öljynporauslautta. Aluksella on yhdeksänhenkinen miehistö: päällystö on venäläisiä ja merimiehet filippiiniläisiä, kertoi aluksen omistaja maanantaina.
Alus lähti Mombasasta Keniasta 19. toukokuuta, eikä laivaan ole sen jälkeen saatu yhteyttä.
Somalian rannikon vesialueet kuuluvat maailman vaarallisimpiin vesiin. Viime vuonna alueella kaapattiin 25 alusta, vaikka amerikkalaisten sota-alukset partioivat laivaväylillä.
Somalialla ei ole ollut toimivaa keskushallintoa liki kahteen vuosikymmeneen.
Turun Sanomat
nonii, taas lähti.. eipä noille piraateille oikeen mitään mahda jos tosissaan haluavat kyytiin tulla niin sen myös tekevät..
Onhan noissa laivoissa toki proseduurit miten toimitaan mahdollisen merirosvohyökkäyksen uhan alla, sekä ns. terroristinappula, jolla saa aikaan hälyytyksen satelliitin kautta, mutta harvemmin kuiteskaan siviilialuksilla mitään tuliaseita siellä ole, vaan lähinnä panostetaan ennaltaehkäisyyn, ja viimekädessä ne on paloletkut joilla niitä uhkia torjutaan. Vesi kyllä sinänsä on ihan tehokas pudottamaan laivan sivua narua myöten kiipeävää rosmoa, mutta itte en kyllä siinä letkunvarressa kauan viihtyisi jos alkavat luodit ropisemaan. ja vaikka aluksella olisikin tuliaseita joilla ampua takaisin, niin esim bensalastissa oleva tankkeri ei kyllä ole niitä parhaita paikkoja käydä ammuskelemaan.. tästä johtuen proseduurien loppukaneetti yleensä kuuluu kutakuinkin; "rahaa saa aina lisää, henkiä ei". Eli turha kai sitä mihinkään sankaritekoihin on kannattavaa ryhtyä.
Ellei sitten aluksen ruokahuollosta vastaa Casey Ryback
Ainoa mikä on saanut merirosvouksen hetkeksi kuriin oli tsunami joka paiskasi merirosvojen veneet pitkälle sisämaahan ja muutenkin antoi niille hetkeksi muuta ajateltavaa. Ei siis ole mitään niin pahaa etteikö siinä olisi jotain hyvääkin..
its nice to be important, but its more important to be nice..
No just oli tilanne päällä, kun skönättiin Hankoon eli "itämerenporttiin" ja ihmeteltiin, että kun siellä oli yks affenanmaalainen paatti merirosvolippu keulassa??? Ja sit ruvettiin tinkkaamaan, että onko se nyt ihan sallittua/hyvän merimiessäännönmukaista???
Onko jollain parempaa tietoa???
Onko jollain parempaa tietoa???
-Game Over-
-
- Susikoski
- Viestit: 48
- Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 6:09 pm
Eipä taida veneilijät hirveästi tosta innostua..Spertti kirjoitti:No just oli tilanne päällä, kun skönättiin Hankoon eli "itämerenporttiin" ja ihmeteltiin, että kun siellä oli yks affenanmaalainen paatti merirosvolippu keulassa??? Ja sit ruvettiin tinkkaamaan, että onko se nyt ihan sallittua/hyvän merimiessäännönmukaista???
Onko jollain parempaa tietoa???
Jos muistan oikein niin laissa on määräykset vain veneen perälipulle?Spertti kirjoitti:No just oli tilanne päällä, kun skönättiin Hankoon eli "itämerenporttiin" ja ihmeteltiin, että kun siellä oli yks affenanmaalainen paatti merirosvolippu keulassa??? Ja sit ruvettiin tinkkaamaan, että onko se nyt ihan sallittua/hyvän merimiessäännönmukaista???
Onko jollain parempaa tietoa???
Mutta anyway, merirosvolippujen pitäminen edes lapsien iloksi on aika irvokasta eikä sitä katsota kovin hyvällä muiden veneilijöiden toimesta.
Miljoona lunnaat eli mitä se meinaa tarkalleen??PitBull kirjoitti:....ja miehistö vapautettiin 83 päivän kuluttua, kun merirosvoille oli maksettu miljoonalunnaat.
Lähde:Iltasanomat
Olisi mielenkiintoista kuulla jonkun ryöstön tapahtumat jos joku tietää tai voi kertoa niin suuri kiitos hänelle.
Laitkin ovat ihmisten laatimia. Luonnon laki on elinehto.
I´am HOT, drugs are not.
...
I´am HOT, drugs are not.
...
Reutersin mukaan 1,5 miljoonan dollarin lunnasrahat maksettiin 5 miehistön jäsenen ja itse laivan vapauttamiseksi.
( http://uk.reuters.com/article/worldNews ... 1620070822 )
Alla vielä 25 sivuinen englanninkielinen raportti Danica Whiten kaappauksesta:
http://www.dma.dk/sw20988.asp
( http://uk.reuters.com/article/worldNews ... 1620070822 )
Alla vielä 25 sivuinen englanninkielinen raportti Danica Whiten kaappauksesta:
http://www.dma.dk/sw20988.asp
KUKAAN EI VARMAAN jaksa suomentaa tuota tänne??mämmi kirjoitti:Reutersin mukaan 1,5 miljoonan dollarin lunnasrahat maksettiin 5 miehistön jäsenen ja itse laivan vapauttamiseksi.
( http://uk.reuters.com/article/worldNews ... 1620070822 )
Alla vielä 25 sivuinen englanninkielinen raportti Danica Whiten kaappauksesta:
http://www.dma.dk/sw20988.asp
Itsellä ainakin tuo englannin lukeminen tuottaa sen verran vaikeuksia ettei varmaan onnistu, ainakaan itseltäni .
Mutta jos joku pystyy tekemään tuosta lyhennetyn version niin kiitos hänelle.
Laitkin ovat ihmisten laatimia. Luonnon laki on elinehto.
I´am HOT, drugs are not.
...
I´am HOT, drugs are not.
...
-
- Vähänniinkuharrastaja
- Viestit: 93
- Liittynyt: Ti Helmi 05, 2008 10:19 pm
- Paikkakunta: Suomen Sosialistinen Kansantasavalta