Rasmus Takaluoma 16v Lapua 11.11.2022

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
Sipi
Roger Murtaugh
Viestit: 863
Liittynyt: Ke Tammi 03, 2018 10:58 pm

Re: Rasmus Takaluoma 16v Lapua 11.11.2022

Viesti Kirjoittaja Sipi »

HKV kirjoitti:
Su Touko 28, 2023 11:21 pm

No ei niitä bentso laattoja niin vaan löydetä 🤣Itsekin kuullut että bentsot nuorison keskuudessa kuumaa kamaa. Harvemmin nuoret enää ryyppää ennemmin käyttää bile huumeita.
No joo, lähinnä nyt oli sellainen kielikuva. En mä tiedä mitä nappeja ne nykyään diilaa. Oon kiinnittänyt huomiota siihen, että maastosta löytyy (lähinnä bussipysäkkien katoksista ja ostareiden liepieltä) jotain tyhjiä pillerilaattoja ihan älyttömästi. Tuskin ne ny Buranaakaan on. Joskus 10 vuotta sitten kaikki kakarat kiskoivat niitä Rivotrilejä ja Lyricaa. Ekana mainittua ei ees myydä apteekeissa, eli varmaan jossain muovipusseissa kappaleittain. Jos joku kommentoi mun asiantuntemustani näissä asioissa niin voin ihan suoraan sanoa, että ei mitään käsitystä siitä, mikä on suosikkihuume nykyään etenkään Lapualla. Aiempi tietämykseni ja se, että olen ollut ns ajan hermolla johtuu siitä, että olen työskennellyt nuorten kanssa ja toki kasvattanut omat poikani siinä samalla -ja ollut hyvin tietoinen senhetkisestä päihdetilanteesta nuorison keskuudessa. Oma päihteidenkäyttöni rajoittuu maltilliseen alkoholiin ja kahteen hasiskokeiluun 90-luvun puolivälissä. Että se siitä asiantuntemuksesta :lol:

Amandalooni
Hetty Wainthropp
Viestit: 453
Liittynyt: La Joulu 10, 2022 4:03 am

Re: Rasmus Takaluoma 16v Lapua 11.11.2022

Viesti Kirjoittaja Amandalooni »



Adhd lääkkeet menee myös kuumil kivil.

Lainaus korvattu nuoliviittauksella
-NILS-

Zorro7
Jack Bauer
Viestit: 982
Liittynyt: La Helmi 05, 2022 7:14 pm

Re: Rasmus Takaluoma 16v Lapua 11.11.2022

Viesti Kirjoittaja Zorro7 »

Eniten sieltä Sipin kommentista sana Rasse herätti huomiota.
Luulin että sillä nimellä kirjoittelevat vain Rasmuksen tunteneet.

Ymmärrän kyllä että kokemusta voi tulla myös työn kautta ja tietenkin omien lasten jos ovat asioiden kanssa olleet tekemisissä. Ja niiden bentsolaattojen erityisesti?

Kyllä tämä tapaus jonkin verran paikallaan junnaa mutta mielenkiintoinen "mysteeri" mielestäni edelleen.

Perheen ja läheisten kannalta tietenkin hyvin surullista ettei ole vielä löydetty ja siihenkin jotain ratkaisua toivoisi. Jos nyt edes kesän aikana saisivat asiaa päätökseen.

Sipuli
Jack Taylor
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Elo 29, 2011 5:51 pm

Re: Rasmus Takaluoma 16v Lapua 11.11.2022

Viesti Kirjoittaja Sipuli »

Tämä on niin omituinen katoamistapaus että on tullut seurattua alusta asti, jokainen sivu luettuna vähintään kertaalleen. Ei ole tullut kirjoitettua muutamaan sataan sivuun mitään, enkä tiedä onko nytkään mitään muuta annettavaa kuin spekulaatiota. Suomen syrjäseuduilla, joksi tuo Lapuakin kyllä voidaan laskea, on sellainen jännä mentaliteetti että nämä on meidän asioita, eikä nämä asiat muille kuulu. Tässä tapauksessa mukana selvästi vielä pohjalaane ylpeys, jonka mukaan muut ei voi asiasta mitään ymmärtääkään. Se nyt vaan on niin että meitä lainkuuliaisia ihmisiä on sen verran pitkin suomea, että on lähinnä kuvottavaa se, että paikalliset eivät kerro tietojaan ja epäilyksiään poliisille. Koska on varmaa että joku tietää jotakin oleellista. Toki siinä vaiheessa jos omatunto ja oikeudentaju on kääntynyt niin että laki ja poliisi edustavat pahaa, ja rikollisuus on ihailtava arvo, on tuollainen ihminen menetetty sielu. Valitettavasti sellainen mentaliteetti lisääntyy nuorisonkin keskuudessa.

Itselläni herätti suurta ihmetystä jossakin vaiheessa se, että romaninaiset kommentoivat kovasti, toivottivat ylemmän olennon siunausta jne. Näitä kommentteja oli paljon. Tuli vaan mieleen että onko heidän porukka tämän pojan lynkannut. Naiset tietävät, ovat hiukan peloissaan taivaspaikkansa menettämisestä, ja siksi siunailevat asiaa?

Samalla tämä teoria selittäisi sen, miksi paikalliset nuoret eivät uskalla avata suitaan. Ja jopa sen, miksi poliisi ei aloittanut tutkintaa huolella ja tarmokkaasti heti ekoina päivinä? Kaikille meille kun oma ja läheisten henki on kuitenkin tärkein.

Tällaisia ajatuksia heitän tähän väliin. Itselle tulee kyllä olo että Suomessakin pitäisi olla jokin järjestö, joka tutkisi katoamistapauksia vaikka lahjoitusvaroin, jollei poliisin resurssit riitä.

Zorro7
Jack Bauer
Viestit: 982
Liittynyt: La Helmi 05, 2022 7:14 pm

Re: Rasmus Takaluoma 16v Lapua 11.11.2022

Viesti Kirjoittaja Zorro7 »

^ todella hyvä kommentti Sipuli!
Itse samoja asioita tapauksessa miettinyt siinä romaninaisten runsaassaa kommentoinnissa ja "rukoilussa" löytymisen puolesta. Samanlaisia mietteitä ollut muutenkin mitä tuossa kirjoitit.
Hyvää Spekulaatiota

Nml84
Harjunpää
Viestit: 308
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2022 10:42 pm

Re: Rasmus Takaluoma 16v Lapua 11.11.2022

Viesti Kirjoittaja Nml84 »

Oli aiemmin jo keskustelua tuosta romaninaisten rukoilusta, jos seuraatte mitä tahansa nuorten katoamisten facekommentointia niin rukoilevat siellä löytymisen puolesta.

Voisin veikata että liittyy siihen kun romaneilla noita nuoria "katoaa" niin usein, kuuluu kulttuuriin ilmeisesti lähteä lipettiin tyttö/poikakaverin kanssa hetkeksi (korjatkaa jos oon väärässä)

Mutta siis eivät nyt ole rukoilleet pelkästään Rasmuksen ketjuissa vaan on aivan yleistä katoamisissa että siellä niitä romaninaisten kommentteja on pilvin pimein

Zorro7
Jack Bauer
Viestit: 982
Liittynyt: La Helmi 05, 2022 7:14 pm

Re: Rasmus Takaluoma 16v Lapua 11.11.2022

Viesti Kirjoittaja Zorro7 »

Ymmärtäisin paremmin jos kateissa olisi joku romani nuori mutta "valkolaisten" katoamisissa ilmiö niin runsaana hieman aiheuttaa kummastusta.

Itse en ole ilmiöön törmännyt aikasemmin ennen Rasmuksen katoamista mutta kai sitä on kuitenkin ollut sitten?
Spelulaatio
Viimeksi muokannut Zorro7, Ma Touko 29, 2023 10:37 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Molo
Martin Beck
Viestit: 827
Liittynyt: Pe Joulu 30, 2022 6:59 pm

Re: Rasmus Takaluoma 16v Lapua 11.11.2022

Viesti Kirjoittaja Molo »

Ymmärrän hyvin Sipin mietteitä itselläni 18-vuotias tyttö nyt, mutta seuranut nuorten bilettämistä itse. Tosin omaltani nyt jääneet ahertaa lukion viimeisiä koeita ym. Olen miettinyt sitä auktoriteettiasiaa, että millanen se pitäisi olla ja vaikuttaako mitenkään alkaako nuori käyttämään aineita. En itse ainakaan tiedä miten olisin voinut enemmän niistä valistaa ja yrittää kertoa. Silti joitakin aikoja sitten tuli niintä pilvikokeiluja ja parhaiden kavereidensa kanssa ja mitä tulee niihin perheisiin hyvät ja huonot? Minusta se voidaan jättää keskustelematta on nähty ihan kaikista yhteiskuntaluokista tulevia lapsia ja nuoria jotka ajautuvat huumeisiin. Alkaa ehkä hauskanpitona kunnes ei enää ole hauskaa tulee ongelmia ja niitä tulee tulee takuuvarmasti ennenpitkää. Yhdestä asiasta olen varma, että kun saa sen keskusteluyhteyden nuoreen voi olla enemmän hyvää vaikutusta asiaan kuin huonoa. Alkujärkytysten jälkeen opettelin itse keskustelemaan rauhallisesti ja olen aina sanomut, että maailmassa ei ole mitään asiaa mitä mulle pitäis pelätä kertoa. Siiitä syntyi pikkuhiljaa luottamus ja keskustelu joka minun mielestä on auttanut. Ei kaikki suostu keskustelemaan eikä siinä 15-16-vuotiaana omanikaan. Kuitenkin sitä mieltä, että nuoret tietävät ihan liian vähän mihin voi bilekäyttökin johtaa suurin osa varmaan pössyttelee, mutta esim. amfetamiini koukuttaa saman tien. Minusta myös hassis, mutta sitä nää nuoret ei usko, vaikka moni narkomaani on siirtynyt niistä kovempiin kun kynnys madaltunut. Mulle on sanottu, että hassis on luonnontuote sinä juot viiniä joka vaurioittaa sisuskaluja no harvemmin naukkailen viiniä 8) Toinen väittämä on , että sehän nyt ei ole yhtään mitään ulkomailla ihan laillista jne.

Mitä tulee siihen spekuun, että joku huhu kertoo Rasmuksen hakeneen lastin Alajärveltä niin olisiko hakenut ja annettu jos olis ollut huumevelkoja?
Niitä ManneMammoja ihmetellyt ihan alusta alkaen sankoin joukoin rukoilleet jos jotain tekemistä tän asian kanssa olisvat varmaan naisväki kuulleet juttuja. Ainahan niitä siunauksia näkee jossain, mutta tässä tosi paljon.
Toivottavasti ei jäis tutkinta tähän vaan selviäisi mitä ikinä onkaan tapahtunut.

Zorro7
Jack Bauer
Viestit: 982
Liittynyt: La Helmi 05, 2022 7:14 pm

Re: Rasmus Takaluoma 16v Lapua 11.11.2022

Viesti Kirjoittaja Zorro7 »

En itsekään mielellään lähtisi leimaamaan joko hyvän tai huonon perheen lapsiksi.
Toisilla nuorilla myös se jännityshakuisuus voi olla niin suuri jo pienestä pitäen että jo sen ansiosta helpommin eksyy vääriin porukoihin ja valintoihin.
Sekin että jos päihteet on nuorilla helposti saatavilla nykyään ja jos kaveritkin niin monikaan ei sitten välttämättä kehtaa kieltäytyä. Aineen koukuttavuus voi tulla yllätyksenä vasta sitten myöhemmin.
Kuitenkin väittäisin että sillä kotikasvatuksella on ainakin jotain merkitystä siihen miten pitkälle onglemat mahdollisesti menevät.
Mitä minullakin aika paljon nähtyä ja koettua ja sen perusteella arviointia siihen liittyen.
Mutta jokainen on yksilö näissäkin asioissa eikä voi yleistää.
Spekulaatio

Sipi
Roger Murtaugh
Viestit: 863
Liittynyt: Ke Tammi 03, 2018 10:58 pm

Re: Rasmus Takaluoma 16v Lapua 11.11.2022

Viesti Kirjoittaja Sipi »

Amandalooni kirjoitti:
Ma Touko 29, 2023 2:16 am

Adhd lääkkeet menee myös kuumil kivil.
Joo, näin olen myös ymmärtänyt. Ja rivien välistä lukenut Rasmuksen osalta sitä, että hän oli hyvin vilkas, eloisa ja ehtiväinen. On siis hyvinkin mahdollisuuksien rajoissa, että omia mahdollisia nepsy-lääkkeitään on myös päässyt hyödyntämään muuhun kuin alkuperäiseen tarkoitukseensa.

Upponalle
Poliisikoira Rex
Viestit: 256
Liittynyt: Su Joulu 18, 2022 4:31 pm

Re: Rasmus Takaluoma 16v Lapua 11.11.2022

Viesti Kirjoittaja Upponalle »

Zorro7 kirjoitti:
Su Touko 28, 2023 11:35 pm
Sipi kirjoittaa kyllä yllättävän asiantuntevasti noista jutuista perheenäidiksi. Ei siinä sinänsä voihan hänellä olla kokemusta asiasta.
Mielenkiintoista oli lukea tätä ketjua ihan alusta asti tänään. Paljon on sellaisia nimimerkkejä ollut siellä alussa ketkä jääneet pois spekulaatioista myöhemmin ( elleivät ole jatkaneet toisella nimimerkillä)
Siellä ekoilla sivuilla myös aika paljon vinkattu Seinäjokea ja Kasperia.
Kasperi on sen verran pieni ja tiivis asuinalue, että ainakaan elävänä Rasmus ei onnistu piileksimään. Jos ei sitten tietyt piirit ole tehneet "savolaiset" ja poika tungettu johonkin vanhan kerrostalon salakätköön.

Myrttinen
Alokas
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Maalis 24, 2023 4:17 am

Re: Rasmus Takaluoma 16v Lapua 11.11.2022

Viesti Kirjoittaja Myrttinen »

Ruudolf kirjoitti:
Ma Touko 29, 2023 12:55 am
Rasmus voi olla missä vaan, itse miettimy alajärviä!
Itse myös miettinyt Alajärveä kun mainittu niin oleellisesti tapahtumaillan kulun yhteydessä ja olen pohtinut että Alajärven (/Lapuan?) Rasvalampi olisi etsimisen arvoinen paikka; sijainti valtateiden 16 (Alajärventie, Tarmo Lähikaupan risteys) ja 66 (Kuortaneentie) välittömässä läheisyydessä ja google mapsin perusteella etäisyys tiehen vain joitakin kymmeniä metriä eikä taloja näyttäisi olevan kuin lähinnä lammen Lapuan puoleisessa päädyssä, muuten kaiken kaikkiaan suojaisaksi kuvailtava ympäristö. Google mapsin linkki paikkaan: https://goo.gl/maps/bSs5TFpWU8nTHaTN7

Molo
Martin Beck
Viestit: 827
Liittynyt: Pe Joulu 30, 2022 6:59 pm

Re: Rasmus Takaluoma 16v Lapua 11.11.2022

Viesti Kirjoittaja Molo »

Siitäkin on puheltu, että vanhempi mies ajanut takaa ja uhkaillut nuoria Rasmuksen kavereita aseen kanssa Lapualla. Muutama viikko sitten Ilmakiväärillä. Olivat kuulema jo pitkään ärsyttäneet ukkoa joka huudellut nuorille tappaneensa Rasmuksenkin. Mikähän se totuus siinä?

Zorro7
Jack Bauer
Viestit: 982
Liittynyt: La Helmi 05, 2022 7:14 pm

Re: Rasmus Takaluoma 16v Lapua 11.11.2022

Viesti Kirjoittaja Zorro7 »

Upponalle kirjoitti:
Ma Touko 29, 2023 4:21 pm
Zorro7 kirjoitti:
Su Touko 28, 2023 11:35 pm
Sipi kirjoittaa kyllä yllättävän asiantuntevasti noista jutuista perheenäidiksi. Ei siinä sinänsä voihan hänellä olla kokemusta asiasta.
Mielenkiintoista oli lukea tätä ketjua ihan alusta asti tänään. Paljon on sellaisia nimimerkkejä ollut siellä alussa ketkä jääneet pois spekulaatioista myöhemmin ( elleivät ole jatkaneet toisella nimimerkillä)
Siellä ekoilla sivuilla myös aika paljon vinkattu Seinäjokea ja Kasperia.
Kasperi on sen verran pieni ja tiivis asuinalue, että ainakaan elävänä Rasmus ei onnistu piileksimään. Jos ei sitten tietyt piirit ole tehneet "savolaiset" ja poika tungettu johonkin vanhan kerrostalon salakätköön.
Joo, rehellinen mielipiteeni etten elävänä löytymiseen itse usko enää ollenkaan tässä vaiheessa.
Maastosta löytymistä ajattelin jos sillä suunnalla olisi kun ei Lapualta meinaa löytyä.

Huutaja Jaana
Vic Mackey
Viestit: 1915
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2022 8:54 am

Re: Rasmus Takaluoma 16v Lapua 11.11.2022

Viesti Kirjoittaja Huutaja Jaana »

Molo kirjoitti:
Ma Touko 29, 2023 4:40 pm
Siitäkin on puheltu, että vanhempi mies ajanut takaa ja uhkaillut nuoria Rasmuksen kavereita aseen kanssa Lapualla. Muutama viikko sitten Ilmakiväärillä. Olivat kuulema jo pitkään ärsyttäneet ukkoa joka huudellut nuorille tappaneensa Rasmuksenkin. Mikähän se totuus siinä?
kuulostaa paikalliselta mensan kokoukselta.
soitit 112 vaa kaljarahan perässä

Vastaa Viestiin