Ismo Kumpulainen, kadonnut v. 2000 Riihimäellä

Spekulointia kadonneista henkilöistä.
Teme-84
Harjunpää
Viestit: 308
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 7:01 pm
Paikkakunta: Kokkola

Re: Ismo Kumpulainen, kadonnut v. 2000 Riihimäellä

Viesti Kirjoittaja Teme-84 »

Otin asiasta selvää. Leirintäalueella oli isompikin kahvio, mutta purettiin 2010-luvulla.
J1L5
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 98
Liittynyt: Su Huhti 30, 2023 9:45 am

Re: Ismo Kumpulainen, kadonnut v. 2000 Riihimäellä

Viesti Kirjoittaja J1L5 »

Teme-84 kirjoitti: Su Elo 06, 2023 8:29 am Otin asiasta selvää. Leirintäalueella oli isompikin kahvio, mutta purettiin 2010-luvulla.
Yritin etsiä itse samaa tietoa, mutta itse en löytänyt vastaavaa tietoa. MIstä tieto? Tuskin mikään Idea Park siellä on silti silloinkaan ollut, jossa pystyy pakenemaan helposti tavoittelemattomiin suuren ihmismassan seassa harhauttaen.

Siitä huolimatta jää jäljelle kysymyksiä: Kyllä myyjäkin olisi tyypin nähnyt jos/kun siellä on ollut. Myös ne jää arvailuksi, miksi metsässä kukaan ei mennyt juttusille, jos läheltä on nähty.
Teme-84
Harjunpää
Viestit: 308
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 7:01 pm
Paikkakunta: Kokkola

Re: Ismo Kumpulainen, kadonnut v. 2000 Riihimäellä

Viesti Kirjoittaja Teme-84 »

Ihan somen kautta otin kahvilaan yhteyttä. En hiffaa miksi takerrut siihen, että kahvilatyöntekijän puoli on jäänyt asiassa ainakin Kadonneiden jakson osalta pimentoon. Hänhän ei ehkä edes tunnistanut Ismoa, tai ei välttämättä ole muuten vain halunnut antaa kommentteja ohjelmaan. Ja mitä sitten vaikkei kukaan olisikaan pikisten varrella mennyt juttelemaan?
Abckissa
Susikoski
Viestit: 42
Liittynyt: Su Tammi 16, 2022 12:34 pm

Re: Ismo Kumpulainen, kadonnut v. 2000 Riihimäellä

Viesti Kirjoittaja Abckissa »

J1L5 kirjoitti: La Elo 05, 2023 10:15 pm Onko normaalitoimintaa, vaan tehdä havainto ja that`s it. Jättää koko juttu pitkälti siihen?

Jos metsässä on tehty varma havainto, täytyy olla myös kohtuu lähellä päästäksen juttuetäisydelle. Oon itse juossut ihmisten perään monesti ja ottanut tyyppejä kiinni: "sulta putosi avain", "sulta putosi seteli", myös multa on tultu metsälenkillä kyselemään "on löydetty avain, onko sun"...

En ainakaan itse pidä normaalina päästä kadonneen ihmisen lähietäisyydelle, menemättä kyselemään tai edes vähän kuulustelemaan, "missäs sitä ollaan oltu".
No, mä olen varmaan sitten epänormaali, mutten välttämättä lähtisi kenenkään perään ja väkisin kuulustelemaan. En edes, vaikka kyseessä olisi tuttukin ihminen.
J1L5
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 98
Liittynyt: Su Huhti 30, 2023 9:45 am

Re: Ismo Kumpulainen, kadonnut v. 2000 Riihimäellä

Viesti Kirjoittaja J1L5 »

Teme-84 kirjoitti: Su Elo 06, 2023 9:30 am Ihan somen kautta otin kahvilaan yhteyttä. En hiffaa miksi takerrut siihen, että kahvilatyöntekijän puoli on jäänyt asiassa ainakin Kadonneiden jakson osalta pimentoon. Hänhän ei ehkä edes tunnistanut Ismoa, tai ei välttämättä ole muuten vain halunnut antaa kommentteja ohjelmaan. Ja mitä sitten vaikkei kukaan olisikaan pikisten varrella mennyt juttelemaan?
Ootko saanut Somessa yhteyden, jos kahvila on suljettu? Avataan klo 11.

Oot nähnyt niinkin paljon vaivaa, että otat Somessa yhteyttä kahvilaan tämän asian takia 23 vuotta tapahtumien jälkeen... Mutta pidät normaalina jättää menemättä juttelemaan jos näkee kadonneen tuttavan muutaman metrin päästä, tapahtuma-aikana tuoreeltaan? Ok. Asiat tärkeysjärjestykseen. Myös suhteellisuudentaju todella kohdillaan.

(vähän muokattu, lisätty pari kohtaa)
Teme-84
Harjunpää
Viestit: 308
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 7:01 pm
Paikkakunta: Kokkola

Re: Ismo Kumpulainen, kadonnut v. 2000 Riihimäellä

Viesti Kirjoittaja Teme-84 »

Eiköhän tässä ole selvää vain se, että haluat vain ärsyttää. Kyllä sinun pitäisi se tietää, että kahvilan tms somesivun ylläpitäjät voivat halutessaan vastailla viesteihin myös aukioloaikojen ulkopuolella. Minusta on hassua kun yrität etsiä minun viesteistä ristiriitaisuuksia, kun itsehän tässä yrität poikkeuksellisen sinnikkäästi haastaa tämän kahvilahavainnon, vaikka väitit jo minulle kertaalleen, ettet halua kuitenkaan kiistää sitä. Laitoit kuvan väärästä kahvilastakin, mutta et voi myöntää erehtyneesi. Niin ja: Sehän ei ole sinun päätettävissäsi miten minä aikaani kulutan :)
J1L5
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 98
Liittynyt: Su Huhti 30, 2023 9:45 am

Re: Ismo Kumpulainen, kadonnut v. 2000 Riihimäellä

Viesti Kirjoittaja J1L5 »

Teme-84 kirjoitti: Su Elo 06, 2023 10:26 am Eiköhän tässä ole selvää vain se, että haluat vain ärsyttää. Kyllä sinun pitäisi se tietää, että kahvilan tms somesivun ylläpitäjät voivat halutessaan vastailla viesteihin myös aukioloaikojen ulkopuolella. Minusta on hassua kun yrität etsiä minun viesteistä ristiriitaisuuksia, kun itsehän tässä yrität poikkeuksellisen sinnikkäästi haastaa tämän kahvilahavainnon, vaikka väitit jo minulle kertaalleen, ettet halua kuitenkaan kiistää sitä. Laitoit kuvan väärästä kahvilastakin, mutta et voi myöntää erehtyneesi. Niin ja: Sehän ei ole sinun päätettävissäsi miten minä aikaani kulutan :)
Miten niin väärä kahvila? Tuo on AINUT kahvila, mitä löytyy 2023 tuolla nimellä... Jos näin on, niin siinä tapauksessa myös sinä olet ottanut yhteyttä Somessa myös väärään kahvilaan :D
Teme-84
Harjunpää
Viestit: 308
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 7:01 pm
Paikkakunta: Kokkola

Re: Ismo Kumpulainen, kadonnut v. 2000 Riihimäellä

Viesti Kirjoittaja Teme-84 »

J1L5 kirjoitti: Su Elo 06, 2023 10:30 am
Teme-84 kirjoitti: Su Elo 06, 2023 10:26 am Eiköhän tässä ole selvää vain se, että haluat vain ärsyttää. Kyllä sinun pitäisi se tietää, että kahvilan tms somesivun ylläpitäjät voivat halutessaan vastailla viesteihin myös aukioloaikojen ulkopuolella. Minusta on hassua kun yrität etsiä minun viesteistä ristiriitaisuuksia, kun itsehän tässä yrität poikkeuksellisen sinnikkäästi haastaa tämän kahvilahavainnon, vaikka väitit jo minulle kertaalleen, ettet halua kuitenkaan kiistää sitä. Laitoit kuvan väärästä kahvilastakin, mutta et voi myöntää erehtyneesi. Niin ja: Sehän ei ole sinun päätettävissäsi miten minä aikaani kulutan :)
Miten niin väärä kahvila? Tuo on AINUT kahvila, mitä löytyy 2023 tuolla nimellä... Jos näin on, niin siinä tapauksessa myös sinä olet ottanut yhteyttä Somessa myös väärään kahvilaan :D
Minähän sanoin jo, että siellä OLI toinenkin isompi kahvila vielä 2010-luvulle asti, jolloin se on purettu. Siellä Ismo on nähty, ei tuossa kioskikahviossa. Joko meni jakeluun? :) En ole ottanut yhteyttä väärään kahvilaan kun he kerran tiesivät kertoa tuosta isomman kahvilan purkamisesta, eli sen missä Ismokin oli nähty.
J1L5
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 98
Liittynyt: Su Huhti 30, 2023 9:45 am

Re: Ismo Kumpulainen, kadonnut v. 2000 Riihimäellä

Viesti Kirjoittaja J1L5 »

Abckissa kirjoitti: Su Elo 06, 2023 10:00 am
J1L5 kirjoitti: La Elo 05, 2023 10:15 pm Onko normaalitoimintaa, vaan tehdä havainto ja that`s it. Jättää koko juttu pitkälti siihen?

Jos metsässä on tehty varma havainto, täytyy olla myös kohtuu lähellä päästäksen juttuetäisydelle. Oon itse juossut ihmisten perään monesti ja ottanut tyyppejä kiinni: "sulta putosi avain", "sulta putosi seteli", myös multa on tultu metsälenkillä kyselemään "on löydetty avain, onko sun"...

En ainakaan itse pidä normaalina päästä kadonneen ihmisen lähietäisyydelle, menemättä kyselemään tai edes vähän kuulustelemaan, "missäs sitä ollaan oltu".
No, mä olen varmaan sitten epänormaali, mutten välttämättä lähtisi kenenkään perään ja väkisin kuulustelemaan. En edes, vaikka kyseessä olisi tuttukin ihminen.
Todella fiksu ajattelumalli, ja antaa aihetta suureen yleistykseen - kannatti kirjoittaa. Onko kadonneen tuttavan luo juttelemaan meno väkisin tehtyä kuulustelua? Jos kaikki ajattelisi samoin, koko tutkinnan saa lopettaa ja heittää samalla mapit silppuriin. TV-jaksot saa poistaa arkistosta, ja leikata Poliisi Tv:stä aihetta käsittelevät klipit pois.

Sitten on pohdittu, että Ismoksi väitetty henkilö poistui kahvilasta kun näki tuttavan? - Olis varmaan muussa tapauksessa jäänyt sinne asumaan?
Helmie
Adrian Monk
Viestit: 2881
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2009 5:55 pm

Re: Ismo Kumpulainen, kadonnut v. 2000 Riihimäellä

Viesti Kirjoittaja Helmie »

Katsoin Ismon katoamista käsittelevän Kadonneet-jakson pitkästä aikaa. Jäin miettimään, miksi poliisi yritti saada lupaa kuunnella Ismon vaimon puhelinta. Katoaminenhan ei ole rikos :wink: Poliisi ei saanut lupaa puhelimen kuunteluun, mutta vaimo silti "verkotettiin". Miksi? Jos vaimoa epäiltiin osallisuudesta rikokseen / rikoksen tekijän suojelemisesta, luulisi, että rikos on ollut arviolta törkeämpi kuin se, että epäiltiin vaimon / Ismon kusettavan valtiolta rahaa lasten elatukseen. :wink: Eikös tuon vaimon "verkottamisen" voisi ajatella myös niin, että poliisi epäilee Ismon sotkeutuneen vähän isompiin rikolliskuvioihin ja tämänkin takia poliisi on yrittänyt vaimon kautta saada tietoja Ismosta.

Onko Ismo Kumpulainen muuten julistettu kuolleeksi? Yritin Virallisen Lehden sivuilta etsiä ns. haastehakemusta, mutta nopealla etsimisellä en löytänyt. Sivustolta kuitenkin löytyy julkaisut ihan vuodesta 1997 alkaen, eli pitäisi sieltä Ismonkin löytyä, jos siis kuolleeksi julistamista on haettu.
Helmie
Adrian Monk
Viestit: 2881
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2009 5:55 pm

Re: Ismo Kumpulainen, kadonnut v. 2000 Riihimäellä

Viesti Kirjoittaja Helmie »

Iltasanomat, 16.9.2000:
Onko mies sittenkin elossa?
33-vuotias kahden lapsen isä Ismo Kumpulainen katosi mystisesti viime helmikuussa saunareissulla palattuaan rallikilpailuista Ruotsista. Ystävä näki Kumpulaisen viimeisen kerran suihkuun mennessään.

16.9.2000 0:00
Kumpulaisella oli mukanaan vain lompakko.

Elokuussa vanha tuttava uskoo nähneensä Kumpulaisen Jyväskylän MM-rallissa. Elokuuhun asti poliisi epäili katoamiseen liittyvän henkirikoksen. Katoamispaikalla ei kuitenkaan ollut merkkejä kamppailusta.

Ystävän elokuista havaintoa poliisi pitää luotettavana.

Varsinkin perheelle katoaminen on ollut kova isku. Vaimolle tiedot tuoreista havainnoista olivat sokki.


https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000266386.html

Poliisilla on täytynyt olla painava syy epäillä henkirikosta jo noinkin pian Ismon katoamisen jälkeen.

Löysin täältä rallikuvia Ismosta: https://zoomailija.kuvat.fi/searchresults/

https://zoomailija.kuvat.fi/searchresul ... mpulainen/

Kuvien päällä on teksti "Kopioiminen kielletty", joten sen takia en laittanut kuvia tänne. Vanhimmat kuvista on vuodelta 1994. Aika pitkään on Ismo säilyttänyt itsellään Immosen Ismon ajokorttia, kerta on ollut ainakin vuodesta 1994 eteenpäin nimeltään Ismo Kumpulainen!

Lisäksi löysin rallifoorumin, jossa rallivideoita: https://f1-forum.fi/threads/rallivideoita.329/page-194''

Siellä eräässä 26.2.2023 kirjoitetussa viestissä video vuoden 1994 ralliin ja kirjoitus:

"https://www.rally-maps.com/Aku-Ralli-1994
Junnu-SM:ää Suurajo-maisemissa. Tuota EK3:n runkipaikkaa muistan katsoneeni 90-luvulla muutamaltakin kaatovideolta. Mukana N-ryhmän Celicalla myös Ismo Kumpulainen, joka on sittemmin esiintynyt lehti- ja tv-jutuissa hieman toisesta syystä."

Itseäni ei ralli kiinnosta pätkääkään, joten en jaksanut tuota lähes tunnin videota katsoa. :wink:


Vielä pakko palata Kadonneet-sarjan jaksoon ja Ismon siskon puheisiin
No sitten näiden kuuden vuoden aikana reilun mitä Ismo on ollu kateissa ni kyllä minä henkilökohtaisesti niinku varmaan mun kaikki sisaruksetkin ollaan tultu siihen tulokseen, että jokuhan sen on varmaan ottanu päiviltä näiden kaikkien bisnesten, velkojen mitä näitä nyt on ollut takia. En usko että se on ollu mikään perheasia minkä takia siltä ois henki menny. Ennemminkin se on joku velkajuttu mitä se ei oo pystyny hoitamaan tai on hoitanu sit niin huonosti että... Mut mä, mä en jaksa uskoo että se ois mikään pakoilu tai muu et kyllähän siltä kaverilta on henki viety."
- Lainaus siskon puheista.

Mitähän sisko tuolla "perheasialla" tarkoitti?

Ismosta ei ole vuosiin ollut juttua Iltalehdissä yms. Muutoinkin tuntuu niin vaietulta tapaukselta.
Helmie
Adrian Monk
Viestit: 2881
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2009 5:55 pm

Re: Ismo Kumpulainen, kadonnut v. 2000 Riihimäellä

Viesti Kirjoittaja Helmie »

Ismosta tällainen maininta 7.4.2023 julkaistussa Ylen artikkelissa "Toimittajalta: Tutkimme suomalaisia katoamistapauksia ja selvisi, että kenelläkään ei ole edes tarkkaa tietoa, kuinka monta niitä on", https://yle.fi/a/74-20026126

Lainausta lyhennetty, koska en nähnyt aiheelliseksi kopioida koko juttua tähän keskusteluun.



- -

Kaikki kadonneet eivät ole KRP:n listalla

Joitain kadonneista etsitään enemmän, joitain vähemmän.

Jos ihmisen on nähty hyppäävään hyiseen mereen, ei paljoa ole välttämättä tehtävissä. Epäiltyihin henkirikostapauksiin poliisilla on luonnollisesti enemmän resursseja käytettävissä. Joitain kadonneita, joiden ei uskota joutuneen rikoksen uhriksi, etsitään yhä. Useitakin vuosia sitten kadonneita etsitään jälleen tänä keväänä lumien sulettua.

Jotta ihmisiä voidaan etsiä, tulee viranomaisilla olla ajantasainen tieto kadonneista. Sellaista ylläpitää keskusrikospoliisi (KRP).

Juttua tehdessä selvisi, ettei lista ole täydellinen. Listassa oli useita henkilöitä, jotka olivat jo löytyneet. Osa elossa, osa kuolleina. Siitä, että KRP:n tiedoissa on ihmisiä, jotka ovat jo löytyneet, on tuskin suurta haittaa.

Huolestuttavampaa on se, että listasta puuttui useita kadonneita.

Tämän huomasimme, kun teimme omaa listaa kadonneista mediatietojen perusteella. Löysimme artikkeleita ihmisistä, joiden löytymisestä ei ole uutisoitu, mutta heitä ei myöskään löytynyt KRP:n listasta.

Melko tunnettujakin katoamistapauksia puuttui. Yksi esimerkki tästä on Riihimäeltä vuosituhannen taitteessa kadonnut 33-vuotias Ismo Kumpulainen. Kumpulaisesta on uutisoitu laajasti vuosien varrella.

Syitä siihen, miksi KRP:n listasta ei kaikkia löydy, on muutamia.

Tieto ei aina liiku poliisilaitosten ja KRP:n välillä nopeasti, poliisin kirjaustavoissa voi olla eroja ja mukana lienee myös näppäilyvirheitä. Mikäli tapauksesta jää jostain syystä kirjaamatta katoamisilmoitus, ei se välttämättä koskaan siirry KRP:n listalle. Näin voi olla esimerkiksi niissä tapauksissa, joissa epäillään alusta saakka henkirikosta.

KRP:n listasta löytyi myös henkilöitä, joita poliisilaitokset eivät löytäneet omista tiedoistaan. Selitys myös tälle on kirjauserot.

Elämäntarinoita on yhtä monta kuin kadonneita. On perheenisiä ja -äitejä, opiskelijoita, työssäkäyviä, työttömiä, vanhuksia, sairauksista kärsiviä ja rikosten uhreja. He ovat kadonneet kotoaan, työmatkalla, kalareissulla, lenkillä ja ravintolaillan jälkeen. Toisin sanoen sinä tai minä, voimme kadota missä vain, milloin vain.

Isolla osalla kadonneista on joku, joka kaipaa ja muistaa. Heille kadonnut on rakas ja tärkeä, ei vain numerosarja poliisin tai toimittajan tietokoneen näytöllä.

Jokaisella pitäisi olla oikeus luottaa siihen, että mikäli katoaa, olisi siitä viranomaisilla tieto. Siitä riippumatta, millainen kadonneen tarina on tai millaiset poliisin työtavat tai työmäärä ovat.

Kirjoittaja on Yle Tampereen rikos- ja oikeustoimittaja.




Vilikale
Alibin satunnaislukija
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Huhti 07, 2023 10:29 pm

Re: Ismo Kumpulainen, kadonnut v. 2000 Riihimäellä

Viesti Kirjoittaja Vilikale »

Tätä tapausta lukiessa tulee mieleen seuraavanlainen skenaario:
Katoaminen sieltä saunalta on Ismon itsensä järjestämä omaehtoinen ettei joudu vaikeisiin tilanteisiin velkojiensa kanssa. Veri on kuitenkin vetänyt liikaa tiettyihin tapahtumiin ja sen perusteella se rallihavaintokin voi olla oikea. Tästä rallista Ismon on sitten tunnistanut myös joku siellä ollut velkoja eikä ole halunnut päästää tätä enää karkaamaan. Onko tilanne jossain eskaloitunut ja tapahtunut vahinkotappo tai murha, on toinen asia.
Tämä velkoja voi olla joku sellainen, esimerkiksi entinen epäonninen autoalan yrittäjä, jolle Ismon pystyyn jättämä ehkä suurehkokin summa, on voinut olla viimeinen niitti, eli on tullut konkurssi, mennyt talot, tullut ehkä avioero ja kymmenien vuosien ulosotto. Välttämättä siis mitään entistä rikollista taustaa ei ole, mitta vain tullut täyteen. Kokee tehneensä oikein niin omatuntokaan ei juuri paina.
Mace73
Remington Steele
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Kesä 22, 2016 9:10 am

Re: Ismo Kumpulainen, kadonnut v. 2000 Riihimäellä

Viesti Kirjoittaja Mace73 »

Tottakai Kumpulainen teki omaehtoisen katoamistempun. Oli aiemminkin ollut piilottelemassa velkojiltaan, peräti kolmen vuoden ajan. Hän ei ilmeisesti kuitenkaan kokenut olevansa hengenvaarassa, kun palasi takaisin ns ”normaalielämään” sen ensimmäisen katoamistempun jälkeen.

Tuossa Kadonneet-sarjan jaksossa on mielenkiintoinen kohta, jossa tutkija sanoo ensimmäisen havainnon Kumpulaisesta Suurajoissa, kahvilassa, olevan luotettava havainto. Havainnon teki tyyppi, joka tunsi Kumpulaisen hyvin. Heti tuohon perään oli leikattu Kumpulaisen siskon kommentti, jossa hän väittää poliisin sanoneen hänelle että havainto Kumpulaisesta Suurajoissa ei ole uskottava. Ja tästäpä tulikin heti mieleeni, että Kumpulaisen ensimmäisen katoamistempun aikana omaiset tiesivät missä mies luuraa, mutta velkojat eivät. 1+1=2?
JasseHames
Christopher Lorenzo
Viestit: 1569
Liittynyt: Ke Tammi 06, 2021 5:54 pm

Re: Ismo Kumpulainen, kadonnut v. 2000 Riihimäellä

Viesti Kirjoittaja JasseHames »

Olen siinä käsityksessä, että aiemmin laki tosiaankin oli sellainen, että katoamalla joksikin vuosiksi velat juridisesti mitätöityivät. Nykyään velat vanhenevat lopullisesti 15/20 vuodessa, vaikka viranomaiset eivät tavoittaisikaan velallista. Mahdollisesti Ismon tapauksessa velkansa ensimmäisen katoamistempun aikana olivat peräisin tahoilta, jotka turvautuivat vain laillisiin perintäkeinoihin.

Itse kukin voi arvioida Ismon viimeksi nähneen ystävän kehonkieltä ja kertomusta. Poliisikin on näin varmasti tehnyt ja konsultoinut psykologian ja käyttäytymistieteen asiantuntijoita. Oman näkemykseni mukaan ystävän kertomus vaikuttaa täysin uskottavalta enkä näe käyttäytymisessä muutenkaan mitään sellaista, mikä voisi viitata mahdolliseen osallisuuteen henkirikoksessa. Mitä oikeasti väitettynä katoamishetkenä ja sen jälkeen on tapahtunut, sitä en tietenkään varmasti voi tietää. Pidän kuitenkin kokonaisuutena arvioiden omaehtoista katoamista ylivoimaisesti todennäköisimpänä vaihtoehtona.

Suomi24:n "Näkymättömän miehen" juttu on katoamistempusta Tanskaan ei pidä paikkaansa. Tosielämässä tiedustelupalveluiden rutiinitehtäviin kuuluu vaihtaa tällaisia tietoja eri rekistereistä. Etenkin Pohjoismaiden Supot, Säpot ja PET:t tekevät tiivistä yhteistyötä. Muutama vuosi voi tosin kestää: Esimerkiksi eräs suomalainen pakeni armeijaa Ruotsiin. Parin vuoden päästä tiedusteluviranomaisten tietojenvaihdossa selvisi, että Ruotsin väestörekisteriin oli ilmestynyt samoilla henkilötiedoilla henkilö, joka oli ilmoitettu kadonneeksi Suomessa.
Vastaa Viestiin