Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Spekulointia kadonneista henkilöistä.
Maat
Alibin satunnaislukija
Viestit: 64
Liittynyt: Ma Loka 28, 2019 12:38 pm

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Maat »

pilipali kirjoitti: Ti Marras 05, 2019 3:17 am
pilipali kirjoitti: Ti Marras 05, 2019 3:06 am
hhentsu kirjoitti: Ma Marras 04, 2019 8:38 pm Borås on pieni kunta jossa on ahkera suomiseura... Mahtaisiko sieltä irrota tietoa tästä "Tomista", jolla sukua itä-suomessa.. jos sellainen siis on... Toki nopeasti löytää Boråssa olevia Tomeja google - fb kombollakin havainnontehneeksi. Jos siis poliisi tuon haluisi ratkoa kai ne olisi jo kyselleet nämä Tompat.
Kirje sinänsä kyllä vaikuttaa kielellisesti harvemmin kuin äidinkielenään suomea käyttävän kirjoittamalta, joskin Turun saaristostakin ja rannoilta löytyy paljon ruotsinkielisiä alueita.

Itse siis kallistun kuitenkin anagrammin suuntaan:
Tom on Borås - Åbos motorn (myös kirje kuitattu postin leimalla Turussa eikä itä-suomessa)
https://www.google.com/search?q=åbos+mo ... e&ie=UTF-8
Liittyykö juttuun yhtään kuorma-autoa? (historiallinen ajoneuvo REO on tunnettu kai myös "Turun moottorina")
Tai tuleeko turun seudulla asuville jotain muuta tai joku mieleen Turun moottorista?
Ruotsinkieliset suomalaiset kirjoittavat ruotsin kielellä, Suomen poliisi on ja pitää olla ruotsin kielen taitoinen. Sen tietävät kaikki ruotsinkieliset suomalaiset ja ne ruotsalaiset jotka Suomessa ovat käyneet. Poliisi tiedottaa ruotsiksi samat kuin suomeksi. Palvelua saa ruotsiksi. Tosin suomenkielinen joka esittää ruotsin kielistä ei sellaista itse tule ajatelleeksi vaan leikkisi ruotsinkielistä huonolla suomella. Ja tässä kirjeessä on tehty perustavaa laatua oleva virhe ruotsiksi. Ruotsinkielinen ei sellaista tekisi.

Uskoisin että juuri tästä syystä poliisi ei ole antanut kirjeelle sen suurempaa arvoa.Koska se on yritetty tehdä sen näköiseksi että kirjoittaja on ruotsinkielinen muttei selkeästi sitä ole. Ja toiseksi sen rekkarin omistaja oli todistetusti muualla. Joku sitä kirjettä ja teoriaa kaikesta huolimatta kuitenkin nostaa jatkuvasti esille.
Mitä pilipali vihjaat? että täällä Minfossa siis joku aina nostaa tuon kirjeasian esille? :shock:
Elizabeth
Neuvoja-Jack
Viestit: 579
Liittynyt: To Huhti 30, 2015 8:40 am

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Elizabeth »

Onhan tuon Tomppa-kirjeen voinut kirjoittaa joku joka on halunnut harmia tälle auton omistajalle. Eikö se rekkari kuulunut jollekin seksuaalirikolliselle..?
MikaK
Theo Kojak
Viestit: 1102
Liittynyt: Ke Syys 18, 2019 9:29 pm

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja MikaK »

Elizabeth kirjoitti: Ti Marras 05, 2019 4:49 pm Onhan tuon Tomppa-kirjeen voinut kirjoittaa joku joka on halunnut harmia tälle auton omistajalle. Eikö se rekkari kuulunut jollekin seksuaalirikolliselle..?
Miksi hän tällöin olisi lisännyt lauseen "voihan olla että kyse oli jostain muustakin" jos halusi aiheuttaa haittaa jollekin? Onhan se aika sattuma jos tällaisen katoamisen yksi todennäköisimmistä motiiveista on seksuaalinen ja tuo auto kuului seksuaalirikolliselle.
pilipali
Harjunpää
Viestit: 322
Liittynyt: Pe Helmi 15, 2019 3:25 am

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja pilipali »

En vihjaa mitään vaan sanon suoraan että on täysin mahdotonta että kirjeen on kirjoittanut äidinkieleltään ruotsinkielinen tai ruotsinkieltä arkikielenään puhuva kirjeessä olevien virheiden takia. Ja toisaalta MIKSI suomenkielinen olisi sekoittanut kirjeeseen ruotsinkieltä vaikka kuinka asuisi Ruotsissa. Ei mistään syystä. Suomenkielinen kirjoittaa Suomessa suomeksi. Tässä vihjekirjeessä häiritsee sekin että siihen on yritetty lisätä viestin lisäksi persoonallisuutta juuri tällä kielikikkailulla, yksityiskohtia jotka synnyttävät mielikuvia sen kirjoittajasta. Tässä kohtaa mielikuvaa ruotsinkielisestä vaikkei edes sen alkeet ole hallussa. Todella outo piirre. Ja lopuksi kirjeen allekirjoitus on tyylin: Roope Setä Ankkalinnasta (paitsi että ei ole osattu kirjoittaa prepositiota oikein, ihminen joka kuuntelee ruotsinkielisiä eikä osaa ruotsia itse niin on voinut kuulla sanan från muodossa on). Kirje on ihan varmasti feikki vailla mitään totuuspohjaa.
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja skoone »

pilipali kirjoitti: Ke Marras 06, 2019 1:26 am En vihjaa mitään vaan sanon suoraan että on täysin mahdotonta että kirjeen on kirjoittanut äidinkieleltään ruotsinkielinen tai ruotsinkieltä arkikielenään puhuva kirjeessä olevien virheiden takia. Ja toisaalta MIKSI suomenkielinen olisi sekoittanut kirjeeseen ruotsinkieltä vaikka kuinka asuisi Ruotsissa. Ei mistään syystä. Suomenkielinen kirjoittaa Suomessa suomeksi. Tässä vihjekirjeessä häiritsee sekin että siihen on yritetty lisätä viestin lisäksi persoonallisuutta juuri tällä kielikikkailulla, yksityiskohtia jotka synnyttävät mielikuvia sen kirjoittajasta. Tässä kohtaa mielikuvaa ruotsinkielisestä vaikkei edes sen alkeet ole hallussa. Todella outo piirre. Ja lopuksi kirjeen allekirjoitus on tyylin: Roope Setä Ankkalinnasta (paitsi että ei ole osattu kirjoittaa prepositiota oikein, ihminen joka kuuntelee ruotsinkielisiä eikä osaa ruotsia itse niin on voinut kuulla sanan från muodossa on). Kirje on ihan varmasti feikki vailla mitään totuuspohjaa.
Olen tuolla aiemmin (kauan sitten, en ehdi hakea viestiä) tätä kirjeen kieltä. Jotenkin kirjeen kieli voisi viitata ihmisiin, jotka kulkee paljon Suomen ja ERuotsin väliä...
Muista lähdekritiikki!
pilipali
Harjunpää
Viestit: 322
Liittynyt: Pe Helmi 15, 2019 3:25 am

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja pilipali »

skoone kirjoitti: Ke Marras 06, 2019 10:30 am
pilipali kirjoitti: Ke Marras 06, 2019 1:26 am En vihjaa mitään vaan sanon suoraan että on täysin mahdotonta että kirjeen on kirjoittanut äidinkieleltään ruotsinkielinen tai ruotsinkieltä arkikielenään puhuva kirjeessä olevien virheiden takia. Ja toisaalta MIKSI suomenkielinen olisi sekoittanut kirjeeseen ruotsinkieltä vaikka kuinka asuisi Ruotsissa. Ei mistään syystä. Suomenkielinen kirjoittaa Suomessa suomeksi. Tässä vihjekirjeessä häiritsee sekin että siihen on yritetty lisätä viestin lisäksi persoonallisuutta juuri tällä kielikikkailulla, yksityiskohtia jotka synnyttävät mielikuvia sen kirjoittajasta. Tässä kohtaa mielikuvaa ruotsinkielisestä vaikkei edes sen alkeet ole hallussa. Todella outo piirre. Ja lopuksi kirjeen allekirjoitus on tyylin: Roope Setä Ankkalinnasta (paitsi että ei ole osattu kirjoittaa prepositiota oikein, ihminen joka kuuntelee ruotsinkielisiä eikä osaa ruotsia itse niin on voinut kuulla sanan från muodossa on). Kirje on ihan varmasti feikki vailla mitään totuuspohjaa.
Olen tuolla aiemmin (kauan sitten, en ehdi hakea viestiä) tätä kirjeen kieltä. Jotenkin kirjeen kieli voisi viitata ihmisiin, jotka kulkee paljon Suomen ja ERuotsin väliä...
Juuri sitä yritän sanoa ettei voi mutta täysin suomenkielinen KUVITTELEE että voi. Siksi on ihan täysin varmaa että kirjeen on kirjoittanut suomenkielinen ihminen joka ei puhu ruotsia. On hei ihan eri asia sekoittaa asuinmaan kieltä puheeseen kuin kirjoittaa. Mä olen itse asunut 15 vuotta pois Suomesta. Mun lapsuuden perhe oli sekoitus ruotsinkielistä ja suomenkielistä. Mä puhun joka päivä muuta kieltä kuin suomea sekä perheeni että muiden kanssa. Olen perheeni ainoa suomenkielinen. Siltikään en sekoita kirjoituksiini mitään muita kieliä. Vaikka kuinka pieneen kirjoitukseen tulee keskityttyä suomenkielellä. Kirjoittelen edelleen sekä arkiset kauppalaput että kortit Suomeen suomenkielellä. Suomalaisten viranomaisten kanssa kun on jotakin niin todellakin kirjoitan suomeksi sekoittamatta siihen mitään muuta. Ja mä tunnen paljon itseni kaltaisia. Ulkosuomalaisia ja monikielisiä, sekä ei suomenkielisiä mutta Suomessa asuvia. Kirjoittaminen on aivan eri asia kuin puhuminen. Suomalainen täysin suomenkielinen jolla ei itseasiassa ole omakohtaista kokemusta muulla kielellä elämisestä kuvittelee juuri niinkuin sinä.
wine_1
Harjunpää
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 20, 2018 12:02 am

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja wine_1 »

Juuri sitä yritän sanoa ettei voi mutta täysin suomenkielinen KUVITTELEE että voi. Siksi on ihan täysin varmaa että kirjeen on kirjoittanut suomenkielinen ihminen joka ei puhu ruotsia. On hei ihan eri asia sekoittaa asuinmaan kieltä puheeseen kuin kirjoittaa. Mä olen itse asunut 15 vuotta pois Suomesta. Mun lapsuuden perhe oli sekoitus ruotsinkielistä ja suomenkielistä. Mä puhun joka päivä muuta kieltä kuin suomea sekä perheeni että muiden kanssa. Olen perheeni ainoa suomenkielinen. Siltikään en sekoita kirjoituksiini mitään muita kieliä. Vaikka kuinka pieneen kirjoitukseen tulee keskityttyä suomenkielellä. Kirjoittelen edelleen sekä arkiset kauppalaput että kortit Suomeen suomenkielellä. Suomalaisten viranomaisten kanssa kun on jotakin niin todellakin kirjoitan suomeksi sekoittamatta siihen mitään muuta. Ja mä tunnen paljon itseni kaltaisia. Ulkosuomalaisia ja monikielisiä, sekä ei suomenkielisiä mutta Suomessa asuvia. Kirjoittaminen on aivan eri asia kuin puhuminen. Suomalainen täysin suomenkielinen jolla ei itseasiassa ole omakohtaista kokemusta muulla kielellä elämisestä kuvittelee juuri niinkuin sinä.
[/quote]

Se nyt on selvää, että kirjeen on kirjoittanut suomenkielinen ihminen ja kirjekin on lähetetty Turusta Tampereelle Poliisi Tv:n toimitukseen ja sieltä se on lähetetty eteen päin poliisille.

Kirjeen sepitetty tarina Ruotsissa asuvasta Tomista on vaan keino peittää kirjeen kirjoittaneen henkilön oma henkilöllisyys. Tarina on keksitty, mutta että kirje olisi pelkästään sepitettä, niin se tuskin pitää paikkaansa.

Kirje onkin ainut oleellinen johtolanka tapauksessa ja poliisi on antanut kirjeelle arvoa. Poliisilla on ollut paljon vaivaa selvittää kenelle auto kuului vuonna 1988. Tutkinnanjohtaja Heinonen on sanonut, että poliisin "eväät" silloin eivät riittäneet, mutta mitään ei voitu sulkea pois. Lisäksi se on poliisi joka tätä kirjettä on tuonut jatkuvasti esille mediassa. Jos kirje olisi vain sepitettä, niin poliisi olisi kuitannut vihjeen perättömäksi jo kauan sitten.

Henkilö joka kirjeen kirjoitti odotti puoli vuotta ennen kuin lähetti sen. Lisäksi se oli leimattu Turussa ehkä 2 viikkoa ennen kuin se lähetettiin. Kyseinen henkilö on siis punninnut tarkaan, että laittaako tiedon poliisille. Hän ei kuitenkaan halunnut mennä kertomaan asiasta suoraan poliisille, mutta otti kuitenkin sen riskin, että jos tekijä tunnustaa, niin myös hän itse voi joutua rikosoikeudelliseen vastuuseen.

Oma arvaukseni on, että tekijä todella on Volvomies ja uskoisin, että Volvomies on pyytänyt tätä kirjeen kirjoittanutta henkilöä avuksi ruuminpiilottamiseen. Kirjeessä luki, että en ole varma liittyykö näkemääni rikos. Hän ei siis ole ehkä ollut näkemässä Piian kuolemista, mutta on joutunut nostamaan ruumista jossain kohtaa iltaa 8.10 1988. Hän kirjoitaa kuinka tajuttoman tuntuista tyttöä oltiin nostamassa henkilöautoon.
pilipali
Harjunpää
Viestit: 322
Liittynyt: Pe Helmi 15, 2019 3:25 am

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja pilipali »

wine_1 kirjoitti: Ke Marras 06, 2019 8:36 pm Juuri sitä yritän sanoa ettei voi mutta täysin suomenkielinen KUVITTELEE että voi. Siksi on ihan täysin varmaa että kirjeen on kirjoittanut suomenkielinen ihminen joka ei puhu ruotsia. On hei ihan eri asia sekoittaa asuinmaan kieltä puheeseen kuin kirjoittaa. Mä olen itse asunut 15 vuotta pois Suomesta. Mun lapsuuden perhe oli sekoitus ruotsinkielistä ja suomenkielistä. Mä puhun joka päivä muuta kieltä kuin suomea sekä perheeni että muiden kanssa. Olen perheeni ainoa suomenkielinen. Siltikään en sekoita kirjoituksiini mitään muita kieliä. Vaikka kuinka pieneen kirjoitukseen tulee keskityttyä suomenkielellä. Kirjoittelen edelleen sekä arkiset kauppalaput että kortit Suomeen suomenkielellä. Suomalaisten viranomaisten kanssa kun on jotakin niin todellakin kirjoitan suomeksi sekoittamatta siihen mitään muuta. Ja mä tunnen paljon itseni kaltaisia. Ulkosuomalaisia ja monikielisiä, sekä ei suomenkielisiä mutta Suomessa asuvia. Kirjoittaminen on aivan eri asia kuin puhuminen. Suomalainen täysin suomenkielinen jolla ei itseasiassa ole omakohtaista kokemusta muulla kielellä elämisestä kuvittelee juuri niinkuin sinä.
Se nyt on selvää, että kirjeen on kirjoittanut suomenkielinen ihminen ja kirjekin on lähetetty Turusta Tampereelle Poliisi Tv:n toimitukseen ja sieltä se on lähetetty eteen päin poliisille.

Kirjeen sepitetty tarina Ruotsissa asuvasta Tomista on vaan keino peittää kirjeen kirjoittaneen henkilön oma henkilöllisyys. Tarina on keksitty, mutta että kirje olisi pelkästään sepitettä, niin se tuskin pitää paikkaansa.

Kirje onkin ainut oleellinen johtolanka tapauksessa ja poliisi on antanut kirjeelle arvoa. Poliisilla on ollut paljon vaivaa selvittää kenelle auto kuului vuonna 1988. Tutkinnanjohtaja Heinonen on sanonut, että poliisin "eväät" silloin eivät riittäneet, mutta mitään ei voitu sulkea pois. Lisäksi se on poliisi joka tätä kirjettä on tuonut jatkuvasti esille mediassa. Jos kirje olisi vain sepitettä, niin poliisi olisi kuitannut vihjeen perättömäksi jo kauan sitten.

Henkilö joka kirjeen kirjoitti odotti puoli vuotta ennen kuin lähetti sen. Lisäksi se oli leimattu Turussa ehkä 2 viikkoa ennen kuin se lähetettiin. Kyseinen henkilö on siis punninnut tarkaan, että laittaako tiedon poliisille. Hän ei kuitenkaan halunnut mennä kertomaan asiasta suoraan poliisille, mutta otti kuitenkin sen riskin, että jos tekijä tunnustaa, niin myös hän itse voi joutua rikosoikeudelliseen vastuuseen.

Oma arvaukseni on, että tekijä todella on Volvomies ja uskoisin, että Volvomies on pyytänyt tätä kirjeen kirjoittanutta henkilöä avuksi ruuminpiilottamiseen. Kirjeessä luki, että en ole varma liittyykö näkemääni rikos. Hän ei siis ole ehkä ollut näkemässä Piian kuolemista, mutta on joutunut nostamaan ruumista jossain kohtaa iltaa 8.10 1988. Hän kirjoitaa kuinka tajuttoman tuntuista tyttöä oltiin nostamassa henkilöautoon.
[/quote]

Sinullapa tuntuu olevan selitys kirjeen sisältöön. Miten ihmeessä sinulle tällainen näin yksityiskohtainen "kuvitelma" tulee mieleen pelkästään kirjeen sisältöä ajatellen, että juuri näin olisi tapahtunut. Että kirjeen kirjoittaja olisikin ottanut osaa tapahtumaan ja nimenomaan nostamalla ruumista autoon tuona iltana:) Onko tämä se tarina johon poliisin olisi pitänyt päätyä kirjeen luettuaan? Kuulostaa hyvin kaukaa haetulta. Poliisihan on tarkistanut "volvomiehen" tekemiset eikä ole mahdollista että hän olisi ollut tuolla tuolloin. Eli kirjeen kirjoittaja on jokatapauksessa valehdellut.

Minäpä luulen että poliisi on kiinnostunut kirjeestä koska se melko varmasti on sen henkilön kirjoittama joka on vastuussa Piian katoamisesta. Ehkäpä sen kirjoittaja turhautuu vuosien mittaan ja kun kirjettä tarpeeksi nostaa esille niin provosoituu antamaan lisää "vihjeitä".
wine_1
Harjunpää
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 20, 2018 12:02 am

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja wine_1 »

Pilipalille.

No se on vain paras mahdollinen arvaukseni, mitä olisi voinut käydä. Pidän kuitenkin todennäköisenä sitä, että Piian tappoi henkilö, johon kirjeessä viitattiin yksityiskohtaisesti valkoisella Volvolla ja sen rekisterinumerolla.
pilipali
Harjunpää
Viestit: 322
Liittynyt: Pe Helmi 15, 2019 3:25 am

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja pilipali »

wine_1 kirjoitti: Ke Marras 06, 2019 10:16 pm Pilipalille.

No se on vain paras mahdollinen arvaukseni, mitä olisi voinut käydä. Pidän kuitenkin todennäköisenä sitä, että Piian tappoi henkilö, johon kirjeessä viitattiin yksityiskohtaisesti valkoisella Volvolla ja sen rekisterinumerolla.
Miksi jos kerran poliisi on asian jo tarkistanut ja kyseinen henkilö johon kirjeessä osoiteltiin todistettavasti ollut estynyt osallistumaan kyseiseen tapahtumaan tuolloin?
wine_1
Harjunpää
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 20, 2018 12:02 am

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja wine_1 »

pilipali kirjoitti: Ke Marras 06, 2019 10:21 pm
wine_1 kirjoitti: Ke Marras 06, 2019 10:16 pm Pilipalille.

No se on vain paras mahdollinen arvaukseni, mitä olisi voinut käydä. Pidän kuitenkin todennäköisenä sitä, että Piian tappoi henkilö, johon kirjeessä viitattiin yksityiskohtaisesti valkoisella Volvolla ja sen rekisterinumerolla.
Miksi jos kerran poliisi on asian jo tarkistanut ja kyseinen henkilö johon kirjeessä osoiteltiin todistettavasti ollut estynyt osallistumaan kyseiseen tapahtumaan tuolloin?
Se oli niin, että poliisilla ei vain riittänyt näyttö silloin. Heinonen on useasti todennut, että mitään ei voitu sulkea pois. Eli ei sitä ole todistettu, että kyseinen henkilö ei olisi voinut osallistua silloin. Hän on toki voinut väittää mitä tahansa. Aika vaikea on mitään todistaa noin pitkän ajan jälkeen ja kun poliisilla ei ole tiedossa kuka kirjeen lähetti eikä Piian ruumista, niin aika hankalaksi menee.
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja skoone »

pilipali kirjoitti: Ke Marras 06, 2019 7:47 pm Kirjoittaminen on aivan eri asia kuin puhuminen. Suomalainen täysin suomenkielinen jolla ei itseasiassa ole omakohtaista kokemusta muulla kielellä elämisestä kuvittelee juuri niinkuin sinä.
Laitoin niitä kirjeanalyysiselityksiäni yvnä.
Muista lähdekritiikki!
OscM
Poliisikoira Rex
Viestit: 266
Liittynyt: Su Maalis 06, 2016 10:34 pm

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja OscM »

Jos kirjeen kirjoittaja olisi ollut ruotsinkielinen (kuten ilmeisesti yritti huonosti esittää olevansa), virheet olisivat olleet toisenlaisia. Yleisimpiä ruotsinkielisten tekemiä virheitä suomea käyttäessään ovat virheet objektin sijamuodon valinnassa.

Jos allekirjoitus olisi anagrammi, pitäisi keksiä lisäksi jokin teoria, kenelle se siinä tapauksessa olisi suunnattu ja keneltä haluttaisiin kätkeä? Anagrammit ovat helppoja ratkaista, noin lyhyen voi ratkaista ilman paperia ja kynääkin, mikäli se on ratkaistavissa. Miksi siis lähettää se telkkariin kaiken kansan nähtäväksi? Anagrammit eivät siksi ole kovin salaisia.

Allekirjoituksesta kyllä saa väänneltyä erilaisia ruotsinkielisiä paikannimiä ja erisnimiä, mutta joitain kirjaimia tuntuu jäävän aina yli.

Myöskin poliisi olisi varmaankin jo ratkaissut sen, mikäli "allekirjoitus" olisi muutettavissa joksikin muuksi viestiksi. Ehkäpä julkisuuteen annettu viesti onkin siksi jokin toinen kuin alkuperäinen? Silloinhan sitä on mahdotontakaan täällä yrittää ratkoa.
pilipali
Harjunpää
Viestit: 322
Liittynyt: Pe Helmi 15, 2019 3:25 am

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja pilipali »

OscM kirjoitti: To Marras 07, 2019 12:25 am Jos kirjeen kirjoittaja olisi ollut ruotsinkielinen (kuten ilmeisesti yritti huonosti esittää olevansa), virheet olisivat olleet toisenlaisia. Yleisimpiä ruotsinkielisten tekemiä virheitä suomea käyttäessään ovat virheet objektin sijamuodon valinnassa.

Jos allekirjoitus olisi anagrammi, pitäisi keksiä lisäksi jokin teoria, kenelle se siinä tapauksessa olisi suunnattu ja keneltä haluttaisiin kätkeä? Anagrammit ovat helppoja ratkaista, noin lyhyen voi ratkaista ilman paperia ja kynääkin, mikäli se on ratkaistavissa. Miksi siis lähettää se telkkariin kaiken kansan nähtäväksi? Anagrammit eivät siksi ole kovin salaisia.

Allekirjoituksesta kyllä saa väänneltyä erilaisia ruotsinkielisiä paikannimiä ja erisnimiä, mutta joitain kirjaimia tuntuu jäävän aina yli.

Myöskin poliisi olisi varmaankin jo ratkaissut sen, mikäli "allekirjoitus" olisi muutettavissa joksikin muuksi viestiksi. Ehkäpä julkisuuteen annettu viesti onkin siksi jokin toinen kuin alkuperäinen? Silloinhan sitä on mahdotontakaan täällä yrittää ratkoa.
Näinhän se on. Toisaalta poliisi on useaan otteeseen sanonut että kirjeen tiedot on tarkistettu ja todettu paikkansapitämättömiksi eli kyseinen henkilö autoineen ei ole voinut tuolloin olla tekemässä sitä mitä kirjoittaja väittää. Se tarkoittanee sitä että poliisilla on todella vahva todiste siitä etteivät kyseinen auto ja henkilö liity asiaan millään tapaa. Ja miksi laittaa " salattu viesti" allekirjoitukseen kun kirjeessä itsessään viitataan suoraan tiettyyn rekisterinumeroon ilman vihjailua. Mitä tarkoitusta vihjailu allekirjoituksena palvelisi?
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja skoone »

pilipali kirjoitti: To Marras 07, 2019 1:20 am [ Ja miksi laittaa " salattu viesti" allekirjoitukseen kun kirjeessä itsessään viitataan suoraan tiettyyn rekisterinumeroon ilman vihjailua. Mitä tarkoitusta vihjailu allekirjoituksena palvelisi? [/b]
Niinpä, olen jo useaan otteeseen esittänyt, että se allekirjoitus viittaa varsinkin ja juuri siihen tekijään, vrt Tom on poros eli huumeissa tai kännissä. Ei se mikään anagrammi ole, vaan vihje Tompasta, jolla on/oli jonkinlainen päihderiippuvuus. Mutta jatkakaa toki, ei näköjään kiinnosta out of (,) ) box -jutut. :D
Muista lähdekritiikki!
Vastaa Viestiin