Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Spekulointia kadonneista henkilöistä.
Zipe
Hetty Wainthropp
Viestit: 481
Liittynyt: Ti Huhti 19, 2016 3:51 pm
Paikkakunta: Twin Peaks

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Zipe »

:oops: Ilmaisin ajatelmani lennokkaan epämääräisesti tuolla aiemmin, pahoittelut siitä.

Tietoa minulla ei ole, ei edes juoruja. Kuvittelen vaan, että olisi inhimillistä tukkia suunsa tilanteessa, jossa arvelee/päättelee/tietää läheisensä sotkeutuneen henkirikokseen. Halu suojella rakkaitaan "kuseen joutumiselta" ajaa helposti kaiken muun edelle.

Mariangel
Neuvoja-Jack
Viestit: 588
Liittynyt: Ma Marras 03, 2008 2:00 am

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Mariangel »

Minua on mietityttänyt tuo asuntovaunun osallisuus Pian katoamiseen alusta saakka. Onko kellään muistissa, miten tämä vaunu tuli ihmisten tietoisuuteen?

seiskari
Susikoski
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Joulu 30, 2019 8:31 pm
Paikkakunta: Piikkiö

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja seiskari »

Mariangel kirjoitti:
La Syys 12, 2020 8:59 pm
Minua on mietityttänyt tuo asuntovaunun osallisuus Pian katoamiseen alusta saakka. Onko kellään muistissa, miten tämä vaunu tuli ihmisten tietoisuuteen?
Mulla on sellainen mielikuva, että Piian isä tuli itse selitelleeksi julkisesti joskus hyvin kauan tapahtuneen jälkeen, että miksi luopui erityisesti Piialle tärkeästä asuntovaunusta heti Piian katoamisen jälkeen. Voisko joku postata kyseisen, muistaakseni Alibin jutun? Vaikka uudestaankin, jos se on täällä jo joskus ollut. Poliisilta vaunu(kin) on mennyt varmaan ihan täysin ohi, ehkä ovat vasta viime vuosina alkaneet tarkastelemaan sitäkin linjaa. Kyllä heidän pitäisi ainakin vaunun historiatiedot pystyä rekisterijärjestelmistä selvittämään, vaikka se olisi jo romutettukin. Voisihan sieltä jopa Piian DNA:kin vielä löytyä, jos siis vaunu vielä jostain löytyisi, mutta se ei tietenkään tässä tapauksessa mitään auttaisi. Mielestäni todennäköisintä, että sinne asuntovaunuun Piia kuristettiin.
Viimeksi muokannut seiskari, Su Syys 13, 2020 12:25 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

sörsse
Rico Tubbs
Viestit: 1258
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2017 1:30 am

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan -Piikkiö 1988 (ketju 2

Viesti Kirjoittaja sörsse »

Ailar kirjoitti:
Pe Heinä 27, 2018 10:10 am
skoone kirjoitti:
Ailar kirjoitti:...
Edelleen minua ihmetyttää isän lausunto tästä Piian katoamisajasta. Lähes jokaisessa uutisoinnissa on kerrottu Piian kadonneen klo 20 maissa. Heikki kuitenkin eräässä haastattelussa (taisi olla se Alibin: Murhaaja vei lapseni -otsikolla ollut) kertoi, että siinä se kello taisi olla iltakuuden tai seitsemän maissa, kun Piia katosi. Miten hän on tämän yhden kerran näin hairahtunut kellonajasta? ...
Ailar, mun kokemuksen mukaan lehtihenkilöt ;) tekevät usein virheitä.. täsäkin voisi ko kirjoittaja tehnyt tuon "aikavirheen". Olisi todennäköistä jos ja kun kaikkialla muualla puhutaan yhtenväisesti klo20sta.

Tedätkö muuten, mikä mahtoi olla Piian äidin tyttönimi? Tai äidinisän ammatti?
Totta tuokin, mutta kyllä tämä on suora lainaus Heikin haastattelusta, enkä sikäli virheeseen usko. Tosin voi olla, että aikaa on jossain vaiheessa tarkennettu, mutta kun hän vielä 2012 puhuu tällaisia!
Äidin tyttönimeä en tiedä, en myöskään tätä äidinisän ammattia.
Seuraavassa varmemmaksi vakuudeksi ed. mainituista asioista.

**********
Alibista 9/2012 suoria lainauksia (artikkelin kirjoittanut Mika Lahtonen):

- Se oli perjantai-ilta. Olin lämmittänyt saunan, mutta Piia ei sinne mennyt, vaan jäi katsomaan televisiota. Jossakin vaiheessa oli syntynyt jotain pientä riitaa veljen kanssa. Minä olin saunassa ja sinä aikana Piia oli lähtenyt. Kello oli kuuden ja seitsemän välillä illalla. Tarkkaa aikaa on vaikea sanoa, mutta joka tapauksessa hämärä oli jo tullut. (Tämä siis Heikki Ristikankareen kertomaa)

-------- (muuta tekstiä välissä)

Heikki Ristikankare ei tiedä, minne Piia on kotoaan mennyt. Ei sitäkään, menikö kävellen vai jollakin kulkuvälineellä.
-Jos Piia olisi mennyt Paimioon, silloin hän olisi kulkenut linja-autolla. Matkaa on 11 kilometriä.

-------- (muuta tekstiä välissä)

-Meillä oli tuolloin asuntovaunu. Viimeiset kesät retkeiltiin aika paljon. Viimeisenä kesänä kävimme Ähtärin eläinpuistossa katsomassa eläimiä, Kalajoella katsomassa hiekkarantoja, Oulangan kansallispuistossa patikoimassa ... Se oli hieno kesä. Sitten Piian katoamisen jälkeen luovuinkin asuntovaunusta. Ajattelin, että mitä minä sillä enää teen.

persearska
Martin Riggs
Viestit: 625
Liittynyt: To Helmi 13, 2020 6:29 pm

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja persearska »

"Sitten Piian katoamisen jälkeen luovuinkin asuntovaunusta. Ajattelin, että mitä minä sillä enää teen."

Minkähän aikaa meni katoamisesta vaunun hävitykseen?
Tiesikö heikki ettei tyttö tule takaisin.

Maura Isles
Frank Drebin
Viestit: 390
Liittynyt: To Syys 01, 2011 9:01 pm

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Maura Isles »

persearska kirjoitti:
Su Syys 13, 2020 6:29 am
"Sitten Piian katoamisen jälkeen luovuinkin asuntovaunusta. Ajattelin, että mitä minä sillä enää teen."
Jatkat elämää ja matkailet sillä poikien kanssa? Miksi Piian läsnäolo olisi edellytys asuntovaunun käytölle?

Mariangel
Neuvoja-Jack
Viestit: 588
Liittynyt: Ma Marras 03, 2008 2:00 am

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Mariangel »

Maura Isles kirjoitti:
Su Syys 13, 2020 9:35 pm
persearska kirjoitti:
Su Syys 13, 2020 6:29 am
"Sitten Piian katoamisen jälkeen luovuinkin asuntovaunusta. Ajattelin, että mitä minä sillä enää teen."
Jatkat elämää ja matkailet sillä poikien kanssa? Miksi Piian läsnäolo olisi edellytys asuntovaunun käytölle?
Niinpä. Piia varmaankin oli kodissa 'naisen roolissa' äitinsä lähdettyä. Tarkoitan nuoremman veljensä hoitoa, mutta varmasti jotain siivousta, ehkä ruoanlaittoa ym. Mutta asuntovaunua olisi kai voinut käyttää ilman Piiaakin.

Mariangel
Neuvoja-Jack
Viestit: 588
Liittynyt: Ma Marras 03, 2008 2:00 am

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Mariangel »

Käytännössä: Miten tuon asuntovaunun elämänvaiheita saisi seurattua?

seiskari
Susikoski
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Joulu 30, 2019 8:31 pm
Paikkakunta: Piikkiö

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja seiskari »

Mariangel kirjoitti:
Ti Syys 15, 2020 11:00 pm
Käytännössä: Miten tuon asuntovaunun elämänvaiheita saisi seurattua?
Tavikselta asuntovaunun historiatietojen selvittäminen ei ehkä onnistu mitenkään. Ensinnäkin Traficomin maksullisessa tietokannassa on tietoja suunnilleen vuodesta 1989 alkaen, joten jo ehkä sen puolesta mitään ei välttämättä löytyisi. Ja onhan siellä muitakin rajoitteita tietojen saantiin, esim. jos vaikka vaunu olisi jo kauan sitten poistettu käytöstä. Rekisteri- tai valmistenumero nyt joka tapauksessa tarvittaisiin, että voisi edes kokeilla tietojen etsintää.

Poliisin valtuuksilla ja resursseilla ei kuitenkaan pitäisi olla hankalaa. Ovatkohan selvittäneet asiaa?

wine_1
Harjunpää
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 20, 2018 12:02 am

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja wine_1 »

Mikäli Piian on surmannut henkilö, joka on yksi poikaporukan jäsen, niin silloin vähintään 2 miestä tietää tekijän, kenties useampikin. Se on fakta, että usea vihje osoittaa samaan suuntaan, niin kutsuttuun autolinjaan. Se miksi tapaus on jäänyt arvoitukseksi, johtuu luultavasti tietäjien pelosta tekijää kohtaan tai siitä, että vain tekijä tietää missä ruumis on.

Jos miettii Jari Pesosen tapausta, niin pelko esti silminnäkijää 13 vuoden ajan menemästä poliisin puheille. Sama on luultavasti Teemu Puumalan tapauksessa. Piian tapauksessa saatiin sentään vihjekirje, jonka avulla päästiin epäillyn jäljille. Ikävää on se, että 32 vuoden jälkeen on mahdotonta kaivaa näyttöä esille, jos ruumis on kateissa.

Kyllä tämä Piian tapaus tarvitsisi sitä, että joku joka tietää menisi ja kertoisi tietonsa poliisille. Moni voi muistaa auton merkin ja värin, mutta jollain oli syy muistaa rekisterinumero 13 vuoden jälkeenkin. Missähän vaiheessa Volvo vaihtoi omistajaa? Oliko jo Lokakuun aikana 1988?

agee
Remington Steele
Viestit: 210
Liittynyt: Su Heinä 07, 2019 7:30 pm
Paikkakunta: Lounaisrannikko

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja agee »

Tämä joku tietää jotain on sikäli mielenkiintoinen, että pystyy silti elämään normaalisti, vaikka tietoa onkin.
Se tyyppi voi olla paikallisen K-marketin kassalla samaan aikaan tai muuten olla kylillä se "naamatuttu"...

Olisi kyllä toisaalta hyvä, että tähän tapaukseen tulisi ratkaisu.

Mariangel
Neuvoja-Jack
Viestit: 588
Liittynyt: Ma Marras 03, 2008 2:00 am

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Mariangel »

Mielestäni tuo vihjekirje voi olla täysi harhautus, taikka asiaankuulumatonta pilailua. Todenperäisyyttä ei ollut, tai löydetty, tähän uskon.

Olisi kiinnostavaa tietää, onko poliisi tosiaan tarkastanut vaunun?

wine_1
Harjunpää
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 20, 2018 12:02 am

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja wine_1 »

Mariangel kirjoitti:
Ma Syys 21, 2020 12:06 am
Mielestäni tuo vihjekirje voi olla täysi harhautus, taikka asiaankuulumatonta pilailua. Todenperäisyyttä ei ollut, tai löydetty, tähän uskon.

Olisi kiinnostavaa tietää, onko poliisi tosiaan tarkastanut vaunun?


Harhautukseen en usko. Todenperäisyydestä en tiedä. Kirje kuitenkin osui hyvin tiettyyn tekijätyyppiin ja sopisi ajallisesti Piian tapaukseen. Itse uskon, että kirje osoittaa oikeaan suuntaan, mutta en tietenkään tiedä.

Vaunu on minun mielestäni erikoisin esille nostetuista asioista. Heikin ei olisi tarvinnut edes mainita koko vaunua missään haastattelussa vaan olisi voinut olla hiljaa, jos jotain olisi siellä tapahtunut. Itse uskon, että poliisi on selvittänyt kaikki asiat liittyen lähipiiriin ja sen jälkeen on sanottu, että ei ole syytä epäillä lähipiiriä.

Kohtahan se on Piian katoamisen vuosipäivä, joten jos vaikka jotain juttua olisi lehdissä.

poepporoo
Theo Kojak
Viestit: 1121
Liittynyt: Su Touko 05, 2013 10:22 am

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja poepporoo »

Oletteko käyneet Piian kotitalon maisemissa kukaan? Minua yllätti miten pienessä mittakaavassa kaikki "elementit" ovat. Piian kotitalo sijaitsee lyhyellä kadun pätkällä, missä taloja molemmin puolin laskien yhteensä 6-8(max.) Itse talo on kyllä hieman unhoittuneen näköinen. Ei varmaan ole juurikaan remonttia nähnyt ja piha-alueilla oli myös jonkin verran pitkään seisseen näköistä roipetta. Kotitalolta on n.250- 300m Pontelan takapihan ja kallioiden kohdalle. Näillä kalliolla voisin kuvitella nuorison notkuneen päihteitä nauttien. Jos Piia on kallioden alapuolelta kulkevaa hiekkatietä matkannut Helsingintielle, on hänet todennäköisesti pongattu jo kaukaa, koska kalliot ovat korkeahkot ja ympärille avautuva näkymä on pelkkää peltoa. En huomannut katsoa katulyhtyjä ja niiden mahdollista ikää tai sijoittelua. (80-luvulla oli pylväissä yleisesti ja usein liimattuja julisteita uskonnollisilla hurmosteksteillä, liekö helluntailaisten mainoksia?) Vanhan Helsingin tien varteen, (bussipysäkeille) on kotitalolta matkaa n.450m, jos sitäkään. Helsinkitielle pääsisi myös toista reittiä, missä on taloja sekä tosiaan jokin kauppala myös(matka yhtä pitkä, kuin Pontelan kautta). Eikö siihen aikaan tuossa "kauppalan" kohdalla sijainnut myös jokin baari tai kioski tms.? Minulle vahvistui kyllä teoria sen puolesta, että Piia on päässyt bussipysäkille asti ja joku henkilö on sitten tarjonnut kyydin sinne Paimioon. Eihän Piikkiöstä ole kuin muutama kilometri Paimion huudeille. Totaalista maaseutua ja rauhaa pilvin pimein tuolla päin.
How do you hold a moonbeam in your hand?

-The Sound Of Music - Maria (The Nuns)-

Ghost hunting
Horatio Caine
Viestit: 6415
Liittynyt: Ke Elo 16, 2017 3:16 pm
Paikkakunta: aarniometsä

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Ghost hunting »

Ennen vanhaan asuttu nurkilla ei kylläkään Piikkiössä. Aivan oikein havaittu, Pontelan nurkilla mennään todella pienessä mittakaavassa, se on ollut tiedossa ja sisäistetty omiin päätelmiin, tietoihin.
Jos ja kun Pontelan, kentän nurkilla notkuneet pussikaljoittelijat ovat oleet paikalla niin varmasti ovat nähneet piian. Tapaus "Tuolla se menee" kuuluu tähän juttuun niin kuin ”Tom on Borås” autohavainto bussipysäkillä. Kun mennään pienissä mittakaavoissa, kaikki on mahdollista.

Vastaa Viestiin