Oliko Harry hirttäytynyt? Jotenkin ihmiset eivät ole miettineet tarpeeksi sitä vaihtoehtoa että Raisa olisi tehnyt itsemurhan vaikka hukuttautumalla....
Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)
Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)
"If you aim for a king, you better not miss"
Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)
Ehjänä oli Harryn ruumis maassa. Huumeen tai kemikaalien kyydillä ehkä jättäytynyt kuolemaan.
Raisan itsemurha käytännössä vaikuttaa mahdolliselta vain vesistöön hukuttautumalla.
Raisan itsemurha käytännössä vaikuttaa mahdolliselta vain vesistöön hukuttautumalla.
-
- Harjunpää
- Viestit: 294
- Liittynyt: La Helmi 15, 2020 7:23 pm
-
- Horatio Caine
- Viestit: 6491
- Liittynyt: Ke Elo 16, 2017 3:16 pm
- Paikkakunta: aarniometsä
Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)
Kuvien näyttäminen on tuottanut tulosta, mitä sitten löytyy tai on löytymättä mutta, tällä tavalla se poliisin ja kansalaisten yhteistyö toimii parahaiten.
Lehdistö, some siellä riittää silmäpareja. Lokakuussa aletaan Hervantajärveä tutkia.
Lehdistö, some siellä riittää silmäpareja. Lokakuussa aletaan Hervantajärveä tutkia.
Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)
Poliisin toimesta suunnitellaan Hervantajärven vesistötutkimusta lokakuulle. Ehkä vesikasvit myös lakastuvat syksyllä helpottaen tutkimusta. Kuulin ,että siviiliryhmän on tarkoitus tutkia järvenpohjaa heinäkuussa. Onko joku lukija käynyt tuolla epäillyllä upotuspaikalla. Silmämääräisestikin voinee arvioida onko riittävää upotussyvyyttä ,vai onko normaali matala kaislaranta.
Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)
Käsittääkseni tuo "museoauto" -linja on jo loppuun käsitelty. Alunperin valvontakameravideon perusteella etsitty "50-luvun yksilamppuinen museoauto" osoittautui 60-luvun alkupuolen Cadillac limousineksi, joka oli kyseisenä iltana todistetusti liikenteessä Tampereella, mutta suljettiin pois epäiltyjen joukosta poliisin toimesta.
Silminnäkijähavainto oli että nainen "kaapattiin" amerikanraudan kyytiin ja museoautoharrastajaksi itsensä esitellyt silminnäkijä kertoi auton olleen "yksilamppuinen" ja siksi päätteli sen olevan vuosimallia 1957 tai varhaisempi. Tosiaankin amerikkalaiset autot siirtyivät vuosina 1957-58 kahdennettuihin ajovaloihin, joista tämän vuosimallirajauksen voi knoppitietäjä tehdä. Ja kenties juuri tämän "yksilamppuisuuden" vuoksi tuo 60-luvun limusiini poimittiin valvontakamerakuvasta ja sitä oletettiin ensin 50-luvun Cadillaciksi tai Tshaikaksi. Molemmat harvainaisia kuin kanan hampaat syksyisessä liikenteessä.
Mutta asiassa on yksityiskohta, joka vie tuolta vuosimallioletukselta pohjan. Ajovalot tosiaan kahdennettiin jenkkiautoissa 1957-58, mutta sisemmät valot paloivat vain pitkät päällä ja taajamissa käytettävillä normiajovaloilla auto näyttää edelleen hämärässä "yksilamppuiselta". Kenties siis auto johon nainen napattiin kyytiin olikin uudempi 60-80-luvun jenkkiauto.
Tämän puolesta puhuu myös se, että tuohon aikaan syksystä ei vanhempaa harrastekalustoa juuri liikenteessä näkynyt. Edellisviikonloppuna oli ollut jenkkiharrastajien October Swap Meet -tapahtuma Teivon raviradalla, mutta sekään ei ole kokoontumisajo vaan rompetori jonne harvempi matkustaa harrasteautolla. Ja kyseinen tapahtuma ei katukuvassa enää vaikuttanut seuraavana viikonloppuna.
Myöhemmin poliisi julkaisi kaksi muuta amerikanautokuvaa, jotka tunnistettiin 70-luvun Dodge Aspeniksi ja 80-luvun Buick Electraksi. Ja ilmeisesti tämän jälkeen tuli myös havainto yksinäisestä kuljettajasta järven rannalla niin ikään tämän aikakauden amerikanraudalla.
Vuonna 1999 Dodge Aspen oli vasta 20 vuotta vanha auto ja Buick Electra noin 15 vuotta vanha auto. Dodgeja oli tuotu Suomeen runsain mitoin ja niitä oli tuohon aikaan vielä normaalissa arkikäytössäkin. Vuonna 1999 Dodge Aspen oli saman ikäinen kuin tänä vuonna vuosimallin 2000 Dodge Neon. Se selittänee miksi amerikanautoilijat eivät ole osanneet antaa vinkkejä autosta. Se ei yksinkertaisesti herättänyt harrastajien huomiota tuohon aikaan ja autolla liikkunut seurue ei välttämättä ollut varsinaisesti amerikanautoharrastajia.
Oma veikkaukseni on - jos amerikanauto liittyy tapaukseen - että kyse olisi Dodge Aspenista. Yleinen malli, ei jää mieleen, vaikea kenenkään muun kuin autolla liikkuneen/liikkuneiden muistaa vuosia myöhemmin. Mikä tahansa 50-60-luvun museoauto olisi tuohon aikaan vuodesta jäänyt useiden amerikanautoharrastajien mieleen ja olisi varmasti tunnistettu ja paikallistettu aikoja sitten.
Silminnäkijähavainto oli että nainen "kaapattiin" amerikanraudan kyytiin ja museoautoharrastajaksi itsensä esitellyt silminnäkijä kertoi auton olleen "yksilamppuinen" ja siksi päätteli sen olevan vuosimallia 1957 tai varhaisempi. Tosiaankin amerikkalaiset autot siirtyivät vuosina 1957-58 kahdennettuihin ajovaloihin, joista tämän vuosimallirajauksen voi knoppitietäjä tehdä. Ja kenties juuri tämän "yksilamppuisuuden" vuoksi tuo 60-luvun limusiini poimittiin valvontakamerakuvasta ja sitä oletettiin ensin 50-luvun Cadillaciksi tai Tshaikaksi. Molemmat harvainaisia kuin kanan hampaat syksyisessä liikenteessä.
Mutta asiassa on yksityiskohta, joka vie tuolta vuosimallioletukselta pohjan. Ajovalot tosiaan kahdennettiin jenkkiautoissa 1957-58, mutta sisemmät valot paloivat vain pitkät päällä ja taajamissa käytettävillä normiajovaloilla auto näyttää edelleen hämärässä "yksilamppuiselta". Kenties siis auto johon nainen napattiin kyytiin olikin uudempi 60-80-luvun jenkkiauto.
Tämän puolesta puhuu myös se, että tuohon aikaan syksystä ei vanhempaa harrastekalustoa juuri liikenteessä näkynyt. Edellisviikonloppuna oli ollut jenkkiharrastajien October Swap Meet -tapahtuma Teivon raviradalla, mutta sekään ei ole kokoontumisajo vaan rompetori jonne harvempi matkustaa harrasteautolla. Ja kyseinen tapahtuma ei katukuvassa enää vaikuttanut seuraavana viikonloppuna.
Myöhemmin poliisi julkaisi kaksi muuta amerikanautokuvaa, jotka tunnistettiin 70-luvun Dodge Aspeniksi ja 80-luvun Buick Electraksi. Ja ilmeisesti tämän jälkeen tuli myös havainto yksinäisestä kuljettajasta järven rannalla niin ikään tämän aikakauden amerikanraudalla.
Vuonna 1999 Dodge Aspen oli vasta 20 vuotta vanha auto ja Buick Electra noin 15 vuotta vanha auto. Dodgeja oli tuotu Suomeen runsain mitoin ja niitä oli tuohon aikaan vielä normaalissa arkikäytössäkin. Vuonna 1999 Dodge Aspen oli saman ikäinen kuin tänä vuonna vuosimallin 2000 Dodge Neon. Se selittänee miksi amerikanautoilijat eivät ole osanneet antaa vinkkejä autosta. Se ei yksinkertaisesti herättänyt harrastajien huomiota tuohon aikaan ja autolla liikkunut seurue ei välttämättä ollut varsinaisesti amerikanautoharrastajia.
Oma veikkaukseni on - jos amerikanauto liittyy tapaukseen - että kyse olisi Dodge Aspenista. Yleinen malli, ei jää mieleen, vaikea kenenkään muun kuin autolla liikkuneen/liikkuneiden muistaa vuosia myöhemmin. Mikä tahansa 50-60-luvun museoauto olisi tuohon aikaan vuodesta jäänyt useiden amerikanautoharrastajien mieleen ja olisi varmasti tunnistettu ja paikallistettu aikoja sitten.
-
- Horatio Caine
- Viestit: 6491
- Liittynyt: Ke Elo 16, 2017 3:16 pm
- Paikkakunta: aarniometsä
Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)
Muoseoauto linja ei vain pystytty saamaan todisteita, tutkittiin sukulaisiin asti, jossain oli että kaikki auto havainnot on vielä voimassa tai mitään jenkkiautoja ei ole pois suljettu, kaikki on avoinna. Joten antaa palaa vaan...
Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)
Museoautolinjaa kyseenalaistin lähinnä siksi, että lokakuun puolivälissä liikkuneet potentiaaliset museoautot tai museoikäiset autot olisi aika nopeasti selvitetty jo alan harrastajien toimesta. Näillä autoillahan ajetaan pääasiassa kesäaikaan ja vaikka nykyään ilmastonmuutos onkin jatkanut ajokautta syksyyn niin vielä 90-luvulla oli sangen yleistä että harrasteautot laitettiin seisontavakuutukseen syyskuussa eikä katukuvassa juuri näkynyt vanhempaa 50-60-luvun museoautokuntoista kalustoa enää syys-lokakuussa. Jos tällainen auto olisi Tampereella risteillyt niin varmasti useampi amerikanautoharrastaja olisi sen pannut merkille, koska se olisi ollut vähintäänkin erikoista.
Siksi pidän todennäköisenä että museoautolinja on vesiperä ja sen sijaan tuo 70-80-luvun uudempi amerikanrauta olisi se todennäköisempi epäilty. Vielä vuonna 1999 nuo 15-20 vuotta vanhat Dodge Aspenit ja Buick Electrat olivat ympärivuotisessa liikenteessä.
Siksi pidän todennäköisenä että museoautolinja on vesiperä ja sen sijaan tuo 70-80-luvun uudempi amerikanrauta olisi se todennäköisempi epäilty. Vielä vuonna 1999 nuo 15-20 vuotta vanhat Dodge Aspenit ja Buick Electrat olivat ympärivuotisessa liikenteessä.
-
- Alokas
- Viestit: 8
- Liittynyt: Pe Loka 18, 2019 11:54 pm
Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)
Todella hyvää pohdintaa. Itse poliisina laittaisin ensin kaikki paukut nimenomaan tuohon Dodge Aspen -tutkintalinjaan. Tämä juurikin sen takia, että se on hyvin suurella todennäköisyydellä Aspen, joka Hämeensillan valvontakameran kuvassa menee Raisan katoamispaikkaa kohti...20 minuuttia sen jälkeen kun Raisan ystävä lähti Huittisiin ja johon 100% vahvistetut jäljet Raisasta päättyy. Ja tämä valvontakamerakuvan Aspenihan menisi myös täydellisesti yksiin sen 23-24 välillä tehdyn havainnon kanssa, jossa Raisan näköistä henkilöä on "laitettu" autoon.
Tuon Electra-linjankin sivuuttaisin alkuun täysin, ennen kuin kaikki Aspenit/omistajat on kammattu perusteellisesti läpi. Kellonaika on aivan liian aikainen ja suunta väärä, että sitä voisi pitää läheskään yhtä varteenotettavana linjana. Aspenin kohdalla kellonaika ja suunta täsmää täysin muiden havaintojen kanssa.
Tuon Electra-linjankin sivuuttaisin alkuun täysin, ennen kuin kaikki Aspenit/omistajat on kammattu perusteellisesti läpi. Kellonaika on aivan liian aikainen ja suunta väärä, että sitä voisi pitää läheskään yhtä varteenotettavana linjana. Aspenin kohdalla kellonaika ja suunta täsmää täysin muiden havaintojen kanssa.
Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)
Dodge Aspeneita on vuoden 1999 lopun tilastojen mukaan ollut tieliikenteessä lähes 200 kappaletta ja Buick Electroja noin 20 kappaletta. Uutena autoilla on ollut melkoinen hintaero ja voisi olettaa että ko. mallien status sekä hintahaitari on vielä vuonna 1999 ollut sellainen, että Aspeneita on ollut rahvaalla kun taas Electrat on voineet vielä 15-vuotiaina olla hyvinkin vielä viikonloppuajelijoiden tavoittamattomissa. Uutenahan Aspen oli melko yleinen auto taksissa ja loppuunajettuja taksi-Aspeneita liikkui autojobbareiden tarhoissa 90-luvulla runsaasti. Mallia myös usein ylenkatsottiin amerikanautoharrastajien keskuudessa.D. B. Cooper kirjoitti: ↑Pe Heinä 03, 2020 6:46 pm Todella hyvää pohdintaa. Itse poliisina laittaisin ensin kaikki paukut nimenomaan tuohon Dodge Aspen -tutkintalinjaan. Tämä juurikin sen takia, että se on hyvin suurella todennäköisyydellä Aspen, joka Hämeensillan valvontakameran kuvassa menee Raisan katoamispaikkaa kohti...20 minuuttia sen jälkeen kun Raisan ystävä lähti Huittisiin ja johon 100% vahvistetut jäljet Raisasta päättyy. Ja tämä valvontakamerakuvan Aspenihan menisi myös täydellisesti yksiin sen 23-24 välillä tehdyn havainnon kanssa, jossa Raisan näköistä henkilöä on "laitettu" autoon.
Tuon Electra-linjankin sivuuttaisin alkuun täysin, ennen kuin kaikki Aspenit/omistajat on kammattu perusteellisesti läpi. Kellonaika on aivan liian aikainen ja suunta väärä, että sitä voisi pitää läheskään yhtä varteenotettavana linjana. Aspenin kohdalla kellonaika ja suunta täsmää täysin muiden havaintojen kanssa.
Aspen on ollut tilava 6-hengen auto, kuitenkin amerikkalaisilla mukavuuksilla ja tuohon aikaan suht edullisesti hankittavissa. Se on juuri sellainen menopeli, jolla on voinut kuskata viihteellä olevia kavereita yöelämässä. Itsekin olen 90-luvun puolivälissä ollut Aspenilla kaverin kanssa liikenteessä Kuopiossa ja tuolla reissulla sattui hauska tapaus kun ravintolan edessä takaovesta hyppäsi takapenkille umpituiterissa oleva mies joka sanoi osoitteen ja sitten vilkaistuaan meitä etupenkkiläisiä totesi: "Ai sori, eihän tää ollutkaan taksi" ja loikki takaisin ulos.
Sellainen teoria tuli itselle mieleen, että jospa kyseessä on ollut jonkun porukan kuskiksi värvätty tuttu tai puolituttu, kenties melko tuntematonkin tyyppi, joka on vaan sattunut sopivasti olemaan ajokortillinen ja selvinpäin. Känniseurue on koettanut houkutella simpsakoita tyttöjä lämpimään taksikokoluokan autoon kadulta ja sinne on sitten Raisa päätynyt. Jos on alkoholia veressä ja päätyy lämpimään autoon niin siinä sammuu helposti jos ei ole kokenut viinapää. Ehkä känniseurue on jatkanut seuraavaan baariin ja sammunut tyttö on jäänyt takapenkille kuskin vastuulle. Tilaisuus on tehnyt varkaan, kuski on ajellut jonnekin sivukulmille raiskaamaan sammuneen takapenkkiläisen, joka onkin sitten syystä tai toisesta menettänyt tilanteessa henkensä. Tulee mieleen se Mikkelissä tapahtunut tragedia, jossa nuori naisasiakas sammui taksiin ja taksikuski raiskasi ja tappoi tämän heivaten ruumiin syrjäiselle paikalle. Mikä ettei tässäkin voisi olla samanlainen tapahtumien kulku?
Tähän pohdintaan päädyin koska yksinäinen kuski ei saa ketään houkuteltua jalkakäytävältä takapenkille - mutta sitten jos kyseessä olisikin tekijäjoukko niin siinä tapauksessa taas joukkoraiskaus ja ruumiin kadottaminen porukalla olisi tilastollisesti epätodennäköistä ja varmasti jonkun mukana olleen hermot olisi pettäneet ja omatunto alkanut soimata vuosien varrella. Sen sijaan känninen rytmiryhmä ja satunnainen kuski on hyvinkin mahdollinen yhdistelmä. Voihan olla ettei kyydissä ollut seuruekaan ole ollut toisilleen täysin tuttu. Välttämättä tapaus ei ole känniköörille jäänyt mieleen tai muistikuvat on hataria - ja kun Aspenia ei ole etsitty kuin vasta viime vuodesta lähtien niin kellot eivät ole soineet tai sitten ei ole vaan uskallettu ilmoittaa osallisuudestaan autoon houkutteluun jos ei ole tekemistä loppuyön tapahtumien kanssa.
Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)
fenefica kirjoitti: ↑Pe Heinä 03, 2020 8:57 pmOnhan se mahdollista mutta erona tässä on että Sannan ruumista ei piilotettu vaan jätettiin levikkeelle. Ruumiin piilottaminen kertoo siitä että tekijä tietää että jos ruumis olisi löydetty se olisi voitu yhdistää häneen.D. B. Cooper kirjoitti: ↑Pe Heinä 03, 2020 6:46 pm Tulee mieleen se Mikkelissä tapahtunut tragedia, jossa nuori naisasiakas sammui taksiin ja taksikuski raiskasi ja tappoi tämän heivaten ruumiin syrjäiselle paikalle. Mikä ettei tässäkin voisi olla samanlainen tapahtumien kulku?
---
Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)
"Paikka ei ole kaukana Sokoksen edustalta missä Raisa nähtiin viimeisen kerran varmuudella. Kuski muistaa että kyyti oli ennen kuin illan ruuhkahuippu kello kahdelta alkoi. Hänelle tuli mieleen tyypillinen pitserian myyjä naisen seurassa olleesta miehestä. Poliisi jäljitti Tampereen keskustassa Hämeenkadulla sijainneen pitserian omistajaa ja työntekijöitä. Vihjeiden mukaan osa työntekijöistä asui Raisan katoamisvuonna Multisillassa. Eräs pitserian mies myyjä on ollut poliisin kiinnostuksen kohteena vuosia. Silminnäkijät kertoivat että mies jutteli itsään nuoremman ja pidemmän naisen kanssa Tampereen keskustassa sen jälkeen kun Raisa erosi ystävistään. Olemme kuulustelleet häntä useita kertoja jo vuonna 2009, olemme myös selvitelleet hänen liikkeitään, Tuominen sanoo. Myyjällä oli suomalainen naisystävä Raisan katoamisen aikoihin. Nainen kiisti liikkuneensa tuona lauantaiiltana miehensä seurassa. Myyjä taas on kieltänyt tunteneensa tai nähneensä Raisaa."
Ei jälkeäkään. Tiina Saari ja Maiju Majamaa.
Ei jälkeäkään. Tiina Saari ja Maiju Majamaa.
---
Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)
Piti vielä tilastoja kaivella. Vuoden 1999 lopussa Dodge Aspeneita oli liikenteessä lähes 200 kpl ja vuoden 2019 lopussa niitä oli jäljellä enää noin 100 kpl eli Raisan katoamisen jälkeen lähes joka toinen Dodge Aspen on romutettu tai ainakin poistettu rekistereistä siten, että loppusijoituspaikka ei ole enää jäljitettävissä.
Se mikä olisi mielenkiintoista, olisi selvittää ne Dodge Aspenit jotka on poistettu rekisteristä loppuvuonna 1999 tai 2000-2001. Mikäli auto on haluttu hävittää todistusaineistona niin varmasti on myös lopetettu ajoneuvoveron maksaminen ja vuosikatsastukset. Tämä tietohan varmasti on viranomaisten saatavissa nykyiseltä Traficomilta, silloiselta AKE:lta.
Se mikä olisi mielenkiintoista, olisi selvittää ne Dodge Aspenit jotka on poistettu rekisteristä loppuvuonna 1999 tai 2000-2001. Mikäli auto on haluttu hävittää todistusaineistona niin varmasti on myös lopetettu ajoneuvoveron maksaminen ja vuosikatsastukset. Tämä tietohan varmasti on viranomaisten saatavissa nykyiseltä Traficomilta, silloiselta AKE:lta.
Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)
^^
Tuossa Yggdrasilin lainauksessahan on ilmiselvä tekijäehdokas. Vain ruumis ja tunnustus puuttuu.
Tuossa Yggdrasilin lainauksessahan on ilmiselvä tekijäehdokas. Vain ruumis ja tunnustus puuttuu.
- Kyläseppä
- Harjunpää
- Viestit: 343
- Liittynyt: Pe Maalis 28, 2014 6:09 am
- Paikkakunta: Seppä Ilmarisen paja
Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)
Jos toi Aspen linja on niin Trafilta purkaamaan Dodkeja jotka myyty tapahtuman jälkeen. Tuskin jos tappaa tosta vaan niin uskoisin että sen verran tyhmä että myy kärryn heti pois tai kun ekat vihjeet tulivat julkisuuteen sekin tyhmää. Ei olisi isoa asia selvittää tutkijoilla tota linjaa.fenefica kirjoitti: ↑Ma Heinä 06, 2020 10:54 am Piti vielä tilastoja kaivella. Vuoden 1999 lopussa Dodge Aspeneita oli liikenteessä lähes 200 kpl ja vuoden 2019 lopussa niitä oli jäljellä enää noin 100 kpl eli Raisan katoamisen jälkeen lähes joka toinen Dodge Aspen on romutettu tai ainakin poistettu rekistereistä siten, että loppusijoituspaikka ei ole enää jäljitettävissä.
Se mikä olisi mielenkiintoista, olisi selvittää ne Dodge Aspenit jotka on poistettu rekisteristä loppuvuonna 1999 tai 2000-2001. Mikäli auto on haluttu hävittää todistusaineistona niin varmasti on myös lopetettu ajoneuvoveron maksaminen ja vuosikatsastukset. Tämä tietohan varmasti on viranomaisten saatavissa nykyiseltä Traficomilta, silloiselta AKE:lta.