Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Spekulointia kadonneista henkilöistä.
Toto Riina
Armas Tammelin
Viestit: 75
Liittynyt: La Heinä 20, 2019 7:37 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Toto Riina »

dscullyalien kirjoitti: Ti Joulu 15, 2020 9:57 pm Keskustelu vähän rönsyilee, mulla tuli vasta hiljattain mieleen ohi kulkiessa, että olen itse aivan satavarmasti mennyt Tampereen Seurahuoneelle ainakin kerran alaikäisenä. Onko kellään muulla muistikuvia samanlaisesta? Täällä on monesti mainittu että tuo on vanhempien ihmisten paikka + ikärajat, mutta muistan menneeni kaverin kanssa vuosituhannen vaihteessa sinne just siksi, että sinne saattoi säkällä päästä.
Juuri näin toimittiin tuolloin vuosituhannen vaihteessa. Vanhempaa seuraa sitä halajaville, sisäänpääsy helpompaa verrattuna nuorten aikuisten yökerhoihin.
kid

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja kid »

Toto Riina kirjoitti: Ke Joulu 16, 2020 11:18 am
dscullyalien kirjoitti: Ti Joulu 15, 2020 9:57 pm Keskustelu vähän rönsyilee, mulla tuli vasta hiljattain mieleen ohi kulkiessa, että olen itse aivan satavarmasti mennyt Tampereen Seurahuoneelle ainakin kerran alaikäisenä. Onko kellään muulla muistikuvia samanlaisesta? Täällä on monesti mainittu että tuo on vanhempien ihmisten paikka + ikärajat, mutta muistan menneeni kaverin kanssa vuosituhannen vaihteessa sinne just siksi, että sinne saattoi säkällä päästä.
Juuri näin toimittiin tuolloin vuosituhannen vaihteessa. Vanhempaa seuraa sitä halajaville, sisäänpääsy helpompaa verrattuna nuorten aikuisten yökerhoihin.
Kiintoisaa! Eli tämän puolesta ei olisi mikään ihan täysi mahdottomuus, että Raisa olisi sinne mennyt ja päässytkin. Minua kuitenkin häiritsee tuo kaverin kommentti, että hän ei kuulemma ole Seurista maininnut sanallakaan, vaan että on menossa johonkin ja autoon pitäisi mahtua (ja sitten ei mahtunutkaan). Jos hän tosiaan ei ole Raisalle tästä sanonut, niin sitten olisi vallan omituista, että Raisa olisi juuri Seurikselle mennyt kavereitaan etsimään.
Sigsegv
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Joulu 03, 2019 1:14 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Sigsegv »

dscullyalien kirjoitti: Pe Marras 06, 2020 11:19 pm KRP oli puhuttanut miestä vielä uudelleen vuosia myöhemmin, koska mies oli ollut sanojensa mukaan katoamisiltana kaupungilla liikkeellä. Ajanut ensin Tullintorille polkupyörällä ja sieltä kävellen High Energy -ravintolaa kohti.
Onko tietoa missä osoitteessa tämä kyseinen ravintola on toiminut tuolloin?
Raisa Räisäsen katoamistapaus kartalla - https://maphub.net/Sigsegv/raisa
Hammasvaras
Jack Taylor
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Elo 28, 2019 8:46 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Hammasvaras »

Tästäkin on ketjussa varmasti puhuttu runsaasti, mutta nämä kalastajan Näsijärvestä naaraamat vaaleat hiukset ovat vaivanneet minua tapaukseen liittyen. Parturikampaaja-vaimon mukaan ne olivat naisen tukkaa. Onhan toki mahdollisuus että joku päätti heittää vaikka peruukin veteen, mutta jotenkin se tuntuisi oudolta. Myöskään levää tai muita kasveja ei Suomessa varmasti voisi luulla hiuksiksi, etenkin jos on alalta kokemusta.

Raisan hiuksiin ne sopisivat, koska pitkiä ja vaaleita. Harmi vaan että vihje tuli aivan liian myöhään.
Maat
Alibin satunnaislukija
Viestit: 64
Liittynyt: Ma Loka 28, 2019 12:38 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Maat »

Hammasvaras kirjoitti: Ti Joulu 22, 2020 2:40 pm

Raisan hiuksiin ne sopisivat, koska pitkiä ja vaaleita. Harmi vaan että vihje tuli aivan liian myöhään.
Vai oliko Raisalla tuolloin kumminkin olkapäille ulottuvat punaruskeat hiukset :wink:
Hammasvaras
Jack Taylor
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Elo 28, 2019 8:46 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Hammasvaras »

Niin, hyvä pointti, minulle se on jäänyt näiden uutisissa esiintyvien kuvien vuoksi hieman epäselväksi, kun näissä yleisimmissä hänellä on pitkät ja vaaleat hiukset :D
Maura Isles
Frank Drebin
Viestit: 390
Liittynyt: To Syys 01, 2011 9:01 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Maura Isles »

Mulla olis perinteisenä versiona Tampereen kaupungin kartta vuodelta 1998. Onko kiinnostusta jos laittaisin kännyräpsyn tähän (miten?)
dscullyalien
Harjunpää
Viestit: 334
Liittynyt: Ti Heinä 21, 2020 4:45 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja dscullyalien »

Maura Isles kirjoitti: Ti Joulu 22, 2020 7:15 pm Mulla olis perinteisenä versiona Tampereen kaupungin kartta vuodelta 1998. Onko kiinnostusta jos laittaisin kännyräpsyn tähän (miten?)
Tuolta alhaalta noiden Lähetä- ja muiden nappien alapuolelta kohdasta "liitteet" pystyy laittamaan, mutta ei saa olla liian iso kuvakoko. Kokeilin eilen just eri ketjuun tuota. Laita vaan, jos saat laitettua!
Toto Riina
Armas Tammelin
Viestit: 75
Liittynyt: La Heinä 20, 2019 7:37 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Toto Riina »

Sigsegv kirjoitti: Ti Joulu 22, 2020 9:49 am
dscullyalien kirjoitti: Pe Marras 06, 2020 11:19 pm KRP oli puhuttanut miestä vielä uudelleen vuosia myöhemmin, koska mies oli ollut sanojensa mukaan katoamisiltana kaupungilla liikkeellä. Ajanut ensin Tullintorille polkupyörällä ja sieltä kävellen High Energy -ravintolaa kohti.
Onko tietoa missä osoitteessa tämä kyseinen ravintola on toiminut tuolloin?
Tuulensuussa, Hämeenkadun alkupäässä.
kid

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja kid »

dscullyalien kirjoitti: Pe Marras 06, 2020 11:19 pm Juutuin nyt Viimeinen Johtolanka -podcastissa kohtaan, jossa yksi Raisan miespuolisista tutuista kertoo kokemastaan. Hän oli ilmeisesti täysi-ikäinen v.99. Hän väittää, että on henkilö, jolle Raisan viimeisen puhelun sanottiin tulleen. Sanoo kuitenkin, että poliisi ja teletunnistetiedot olivat väärässä, koska puhelu tuli katoamista edeltävänä iltana eli perjantaina. Raisa oli kuulemma udellut häneltä silloin hänen toisen kaverinsa tekemisistä ja menemisistä, koska Raisalla oli hänen mukaansa ihastus kaveriin. Hän kuvaili kaverinsa välttelevän Raisaa sen takia. Raisa oli kuulemma "jostain" saanut hänen puhelinnumeronsa ja että Raisa sitä kautta yritti saada ihastukseen yhteyttä, koska ihastuksella ei ollut omaa kännykkää. Vaikutti siis turhautuneelta tähän uteluun. Väitti Raisan olleen aina meno päällä ja kännissä viikonloppuisin.

KRP oli puhuttanut miestä vielä uudelleen vuosia myöhemmin, koska mies oli ollut sanojensa mukaan katoamisiltana kaupungilla liikkeellä. Ajanut ensin Tullintorille polkupyörällä ja sieltä kävellen High Energy -ravintolaa kohti. Kertoi menneensä Sokoksen ohi, mutta omasta mielestään vasta puolenyön paikkeilla. Hänen ystävänsä yhteystiedot, siis henkilöstä jota hän oli mennyt kaupunkiin kävellen tapaamaan, oli otettu vasta 2017 eli ilmeisesti tuolla uudella puhutuskerralla. Ilmeisesti tämä kaveri on eri tyyppi kuin ihastus. Raisan tavoittelemankaan miehen yhteystietoja poliisi ei hänen mukaansa ole ottanut häneltä kuin vasta tällä toisella puhuttamiskerralla.

Hän on myös ollut katoamista edeltävänä vuonna niissä kuuluisissa kotibileissä Raisan luona kavereiden kanssa, ja heidät oli Raisan seuraavaana päivänä olevan pelin takia sieltä häädetty pois. Tätä hän kertoo kuvaillessaan sitä, minkälainen bilettäjä Raisa oli.

Tuosta en saa muuta irti kuin sen, että tätä miestä on näiden erinäisten sattumusten vuoksi ihan hyvästä syystä puhutettu siis useampaan kertaan ja että Raisan yhteydenotot olivat hänen mielestään ilmeisen rasittavia. Hänen kertomansa mukaan Raisa oli siis koko ajan baareissa ja menopäällä, hänen ystävänsä (Raisan "ihastus") piti Raisaa epätasapainoisena ("ei vaikuttanut olevan tasapainoinen teini-ikäinen"), ja että poliisi ei ilmeisesti osaa työtään. Jotenkin tästä huokuu ärsyyntyminen sekä menneisyyden Raisaan, että nykytilanteeseen, ja se taas on omiaan antamaan vaikka minkälaisia vaikutelmia myös henkilöstä itsestään.

Ihastuksen kohteesta on vaikea mennä sanomaan mitään koska tietoja on niin vähän. Vältteleminen ja/tai ärsyyntyminen ihastuksen kohteena olemiseen ei ihan ensimmäisenä vaikuttaisi antavan tarpeeksi aiheita väkivallantekoon, ellei kuvioissa ole sitten jotain kolmiodraamaa jonka väliin tämä puhelimen omistava kaverikin olisi sitten tahtomattaan joutunut, mutta mitään sellaista tuossa ei vihjattu.
En tiedä miten mulla tämä on mennyt ohi, mutta tässä olisi mielestäni ensimmäinen solidi motiivi sekä henkirikokselle (Raisa ottaa päähän/on mustasukkainen että hän itse ei ole huomion kohde) että ruumiin piilottamiselle (tekijä tuntee uhrin). Sitähän me ei tiedetä, että olisiko Raisa esimerkiksi mennyt pyörän tarakalla Pirkkalaa kohti Tullintorilta? Missä tämä henkilö itse asui, olisiko pyöräillyt tuon 10km helposti, vai asuiko lähempänä? Olisiko Raisa ollut hänen kanssaan tuolla High Energy -ravintolassa, jonka vuoksi ei havaintoja klo 22:50 ja 23:53 välillä? Oliko tällä henkilöllä mitään yhteyttä Kuninkaankatuun tai esim. Puutarhakatuun, mihin Raisa olisi voinut olla matkalla noin klo 23:53?

Kovasti tätä henkilöä tuntuu vaivaavan tämä Raisan tapaus, jos on edelleen siitä ärtynyt, poliisillekin puhunut kahdesti, ja väittää että "poliisi ei osaa työtään". Tiesikö hän kenties mitä Raisalle tapahtui? Muttei voi sanoa suoraan, ettei puhu itseään pussiin..?
Meri-Mari
Nikke Knakkertton
Viestit: 187
Liittynyt: Ke Elo 14, 2019 11:44 am

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Meri-Mari »

Kuuntelin nyt vasta osan tuosta Viimeinen johtolanka -podcastista. Haastateltu autoilija oli nähnyt naiskaksikon kävelevän keskustan alueella juuri sinä iltana ennen katoamista. Toisen tuntomerkit, vaatetus varsinkin, sopi Raisaan, ja toisen, vanhemman ja harteikkaan naisen, tunnisti, sanoi nimenkin mutta sitä ei voitu paljastaa. Mutta tiesi tuon naisen syyllistyneen henkirikokseen myöhemmin

Minulle välähti heti mieleen Virpi Butt. En tiennyt naisesta muuta kuin että oli tuomittu paloittelumurhasta. Ja kas, olihan hänen tekemisiään tutkittukin, mutta ei löydetty mitään yhteyttä Raisan katoamiseen. Muutenhan tuo nainen sopisi kuin nakutettu osalliseksi jopa murhaan.

Kuinkahan varmasti poliisi on voinut sulkea tuon Buttin epäilysten ulkopuolelle?

Tuo tilanne ja vanhemman naisen käytös nuorempaa kohtaan, minkä autoilija näki, sai hänet ajattelemaan, että pitäisikö hänen pysähtyä auttamaan tyttöä. Se jäi vaivaamaan häntä. Kyllä siinä Raisaa ilmeisesti talutettiin kohti kovaa kohtaloaan.
.
Sigsegv
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Joulu 03, 2019 1:14 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Sigsegv »

Toto Riina kirjoitti: Ke Joulu 23, 2020 11:15 am
Sigsegv kirjoitti: Ti Joulu 22, 2020 9:49 am
dscullyalien kirjoitti: Pe Marras 06, 2020 11:19 pm KRP oli puhuttanut miestä vielä uudelleen vuosia myöhemmin, koska mies oli ollut sanojensa mukaan katoamisiltana kaupungilla liikkeellä. Ajanut ensin Tullintorille polkupyörällä ja sieltä kävellen High Energy -ravintolaa kohti.
Onko tietoa missä osoitteessa tämä kyseinen ravintola on toiminut tuolloin?
Tuulensuussa, Hämeenkadun alkupäässä.
Miksihän se jätti pyörän 1,4 kilometrin päähän määränpäästä? Oliko tarkoitus käydä muissakin Hämeenkadun ravintoloissa ennen High Energyä vai vaikuttiko kyseisen illan liikennejärjestelyt valintaan?
Raisa Räisäsen katoamistapaus kartalla - https://maphub.net/Sigsegv/raisa
dscullyalien
Harjunpää
Viestit: 334
Liittynyt: Ti Heinä 21, 2020 4:45 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja dscullyalien »

Sigsegv kirjoitti: Pe Joulu 25, 2020 8:38 pm
Toto Riina kirjoitti: Ke Joulu 23, 2020 11:15 am
Sigsegv kirjoitti: Ti Joulu 22, 2020 9:49 am

Onko tietoa missä osoitteessa tämä kyseinen ravintola on toiminut tuolloin?
Tuulensuussa, Hämeenkadun alkupäässä.
Miksihän se jätti pyörän 1,4 kilometrin päähän määränpäästä? Oliko tarkoitus käydä muissakin Hämeenkadun ravintoloissa ennen High Energyä vai vaikuttiko kyseisen illan liikennejärjestelyt valintaan?
Itse en välttämättä jättäisi pyörää Hämeenkadulle ilta-aikaan ilkivallan pelossa, mutta on mulla kavereita jotka on taluttaneet pyörää vappunakin mukanaan pitkin Hämeenkatua ja jättäneet baarin nurkille. Aika tapauskohtaista varmaan, mutta onhan se vähän erikoinen valinta silti.
Neo7
Christopher Lorenzo
Viestit: 1513
Liittynyt: La Kesä 27, 2020 8:28 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Neo7 »

Meri-Mari kirjoitti: Pe Joulu 25, 2020 8:19 pm Kuuntelin nyt vasta osan tuosta Viimeinen johtolanka -podcastista. Haastateltu autoilija oli nähnyt naiskaksikon kävelevän keskustan alueella juuri sinä iltana ennen katoamista. Toisen tuntomerkit, vaatetus varsinkin, sopi Raisaan, ja toisen, vanhemman ja harteikkaan naisen, tunnisti, sanoi nimenkin mutta sitä ei voitu paljastaa. Mutta tiesi tuon naisen syyllistyneen henkirikokseen myöhemmin

Minulle välähti heti mieleen Virpi Butt. En tiennyt naisesta muuta kuin että oli tuomittu paloittelumurhasta. Ja kas, olihan hänen tekemisiään tutkittukin, mutta ei löydetty mitään yhteyttä Raisan katoamiseen. Muutenhan tuo nainen sopisi kuin nakutettu osalliseksi jopa murhaan.

Kuinkahan varmasti poliisi on voinut sulkea tuon Buttin epäilysten ulkopuolelle?

Tuo tilanne ja vanhemman naisen käytös nuorempaa kohtaan, minkä autoilija näki, sai hänet ajattelemaan, että pitäisikö hänen pysähtyä auttamaan tyttöä. Se jäi vaivaamaan häntä. Kyllä siinä Raisaa ilmeisesti talutettiin kohti kovaa kohtaloaan.
.
Harteikas hullu, jonka nimenkin tietää, ja tietää myös syyllistyneen myöhemmin henkirikokseen, sopisi kyllä Buttiin. Mutta ei silti liene hän, koska poliisilla varmaan tämä naisparin tyyppi on tiedossa? Onko tämä nyt eri nainen kuin se aggressiivinen itsekseen puhuja?
liibaalaabaa
Remington Steele
Viestit: 246
Liittynyt: To Elo 04, 2011 10:09 am

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja liibaalaabaa »

dscullyalien kirjoitti: Ti Joulu 15, 2020 9:57 pm Keskustelu vähän rönsyilee, mulla tuli vasta hiljattain mieleen ohi kulkiessa, että olen itse aivan satavarmasti mennyt Tampereen Seurahuoneelle ainakin kerran alaikäisenä. Onko kellään muulla muistikuvia samanlaisesta? Täällä on monesti mainittu että tuo on vanhempien ihmisten paikka + ikärajat, mutta muistan menneeni kaverin kanssa vuosituhannen vaihteessa sinne just siksi, että sinne saattoi säkällä päästä.
Joo, siellä tuli kerran jos toisenkin hengattua. Me monesti mentiin sinne ihan vaan ilmasten juomien perässä, setämiehet kun tykkäs juottaa nuoria tyttöjä. Ja sinne pääsi helposti sisään. Ja tosiaan kotiin mentiin aina liftillä siihen aikaan 🙄
niin maan perusteellisesti
Vastaa Viestiin