Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Spekulointia kadonneista henkilöistä.
Avatar
Yggdrasil
Jane Marple
Viestit: 1010
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 10:31 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Yggdrasil »

kid kirjoitti: Ti Joulu 29, 2020 2:05 am ..niin kuskia ei välttämättä kiinnosta ottaa riskiä, että joutuu myöhemmin siivoilemaan oksuja autostaan.
Poliisillahan pitäisi olla kyseiset nauhat tuolta kuninkaankadulta mutta ilmeisesti videolla ei näy kävelyssä humalaisuutta? :?
---
dscullyalien
Harjunpää
Viestit: 334
Liittynyt: Ti Heinä 21, 2020 4:45 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja dscullyalien »

Mietin kyllä kans sitä mikä on johtanut siihen, ettei Raisa olekaan päässyt kyytiin. Onko Raisan kaveri jättänyt mainitsematta kuskille, että Raisakin tulee kyytiin? Miksi? Tai vaihtoehtoisesti onko kuski jättänyt sanomatta, että kyytiin mahtuu vain yksi? Miksi ihmeessä?

Yleensä kun joku on kuskina, niin se tiedetään jo ennen viikonloppua ja sille voi sen jälkeen soitella viikonlopun aikana että lähdetkö ajaan sinne-ja-sinne. Ainakin meidän kaveripiirissä se meni suunnilleen noin. Sitten kun kuskille soitetaan niin se on aina: "moi, ootko kaupungissa? Vietkö mut ja (kaverin) Pirkkalaan" Ei vaan ole koskaan ollut järkevää syytä jättää mainitsematta kaveria siinä kohtaa. Se on olennaista, koska autoissa on melkein aina vääjäämättä vähintään kuskin oma tyttöystävä tai joku tuttu kalja kädessä seurana. Se kuskaamisen kulttuuri on jotain ihan omanlaistaan.

Vai onko sit vaan kuskin kiellosta huolimatta ajateltu lapsellisesti, että jos siihen autolle menee, niin kyllä se ottaa molemmat kyytiin vaikka ei mahtuiskaan... Varsinkin, jos se on ollut illan ainoa tiedossa oleva kuski.

Haluaisin kyllä tietää mikä oli se syy, miksi Raisan kaveri meni kyytiin. Eli mikä siellä kyydissä tai vaihtoehtoisesti Huittisissa houkutti enemmän kuin Tampereen keskusta tai mahdolliset Pirkkalan bileet. Siis syyllistämättä mitenkään, koska nuoret tosiaan on vielä aika lapsellisia tuossa iässä. Tuollaista vaan ei tapahtunut meidän porukoissa koskaan. Jos oli riitaa tms, niin se on voinut hyvinkin vaikuttaa Raisan mielentilaan ja valintoihin varsinkin riskien ottamisen kannalta (vastuullisuudesta huolimatta).
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5185
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 8:18 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Ylen mukaan (vuonna 2019), Raisasta ei ole ainuttakaan valvontakamera kuvaa ko illalta.
Lisäksi jutussa sanotaan, että tytöt saivat Casablankassa ollessaan puhelun toisen tytön poikaystävältä, jonka johdosta menivät Sokoksen eteen. Poikakaverilla oli tuttuja Huittisissa ja halusi lähteä sinne ja että Raisa ei mahtunut kyytiin.
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
Jerryjee
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2018 12:14 am

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Jerryjee »

Oliko taksikuskilinjan taksikuski syntyjään suomalainen? Eläkkeellä oleva (oliko ikää kerrottu missään?), tamperelainen, näin oli jossain häntä kuvailtu.

Kai tuolloin oli taksikuskeina maahanmuuttajiakin Treella, ainakin 2000-luvun alkupuolella oli. Jos taksikuski oli itsekin lähtöisin Turkista? Selittäisi tuota ympäripyöreää tiedottamista tutkinnanjohtajan taholta. Kulmakarvat ainakin olisi monella kohonneet ja huulien heilunta muodostanut lausahduksen: "Pitipäs sattua!", jos olisikin täräytetty, että myös taksikuski oli turkkilainen. En lähde syyttelylinjalle, mutta tuo tiedotuspuoli on itseäni vaivannut.
dscullyalien
Harjunpää
Viestit: 334
Liittynyt: Ti Heinä 21, 2020 4:45 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja dscullyalien »

Tampereen Tyttö kirjoitti: Ke Joulu 30, 2020 12:44 pm Ylen mukaan (vuonna 2019), Raisasta ei ole ainuttakaan valvontakamera kuvaa ko illalta.
Lisäksi jutussa sanotaan, että tytöt saivat Casablankassa ollessaan puhelun toisen tytön poikaystävältä, jonka johdosta menivät Sokoksen eteen. Poikakaverilla oli tuttuja Huittisissa ja halusi lähteä sinne ja että Raisa ei mahtunut kyytiin.
Jos Raisa on jätetty poikakaverin takia yksin kaupunkiin hetken mielijohteesta, niin se on vähän kuin kirjoittamattoman "tyttökoodin" rikkomista. Oliko Raisan kaverin poikakaveri siis tuo kuski vai joku kuskattavista, käykö ilmi mistään? Mulla on ollut sellainen käsitys, että kuski ei olisi ollut ainakaan Raisan kaverin poikkis, mutta en löydä lähdettä tälle.
Ghost hunting
Horatio Caine
Viestit: 6458
Liittynyt: Ke Elo 16, 2017 3:16 pm
Paikkakunta: aarniometsä

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Ghost hunting »

Mutta olipa Raisalla äärmmiäsen huono tuuri, aiemmin loistosuoritus huippupistein, mutta alamäki alkoi kun jäi kuormasta, tuli ryöstetyksi baarissa ja sitten kotimatkallaan sai takertujan riesakseen, vielä kerran kaapatuksi autoon?
kid

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja kid »

dscullyalien kirjoitti: Ti Joulu 29, 2020 10:29 pm Mietin kyllä kans sitä mikä on johtanut siihen, ettei Raisa olekaan päässyt kyytiin. Onko Raisan kaveri jättänyt mainitsematta kuskille, että Raisakin tulee kyytiin? Miksi? Tai vaihtoehtoisesti onko kuski jättänyt sanomatta, että kyytiin mahtuu vain yksi? Miksi ihmeessä?

Yleensä kun joku on kuskina, niin se tiedetään jo ennen viikonloppua ja sille voi sen jälkeen soitella viikonlopun aikana että lähdetkö ajaan sinne-ja-sinne. Ainakin meidän kaveripiirissä se meni suunnilleen noin. Sitten kun kuskille soitetaan niin se on aina: "moi, ootko kaupungissa? Vietkö mut ja (kaverin) Pirkkalaan" Ei vaan ole koskaan ollut järkevää syytä jättää mainitsematta kaveria siinä kohtaa. Se on olennaista, koska autoissa on melkein aina vääjäämättä vähintään kuskin oma tyttöystävä tai joku tuttu kalja kädessä seurana. Se kuskaamisen kulttuuri on jotain ihan omanlaistaan.

Vai onko sit vaan kuskin kiellosta huolimatta ajateltu lapsellisesti, että jos siihen autolle menee, niin kyllä se ottaa molemmat kyytiin vaikka ei mahtuiskaan... Varsinkin, jos se on ollut illan ainoa tiedossa oleva kuski.

Haluaisin kyllä tietää mikä oli se syy, miksi Raisan kaveri meni kyytiin. Eli mikä siellä kyydissä tai vaihtoehtoisesti Huittisissa houkutti enemmän kuin Tampereen keskusta tai mahdolliset Pirkkalan bileet. Siis syyllistämättä mitenkään, koska nuoret tosiaan on vielä aika lapsellisia tuossa iässä. Tuollaista vaan ei tapahtunut meidän porukoissa koskaan. Jos oli riitaa tms, niin se on voinut hyvinkin vaikuttaa Raisan mielentilaan ja valintoihin varsinkin riskien ottamisen kannalta (vastuullisuudesta huolimatta).
Niin, tämä on hyvä kysymys. Ehkä kaveri tiesi, että autossa oli muitakin, mutta ajatteli että saa paikan päällä sitten kuskin kyllä ylipuhuttua, kun ei Pirkkalaan nyt mitään sataa kilometriä matkaa ole. Vaihtoehtoisesti tuo on voinut mennä jotenkin niin, että kaveri on sanonut että joku toinenkin tulee kyytiin, ja kuski on sitten nähnyt Raisan ja kieltäytynyt ottamasta kyytiin. Joistain jutuista lukemalla saa sellaisen kuvan, ettei Raisa välttämättä ollut mitään kovin haluttua bile- tai autoseuraa. Olisi mielenkiintoista kuulla ihmisiltä, jotka hänet oikeasti tunsivat. Mediasta saa lähinnä puhtoisen koristyttösen tai kreisibailaajan maineen, ei mitään siltä väliltä. Ja kuitenkin jossain siinä välillä se totuus lienee.

Tuosta kuskaamisen kulttuurista, itse en ole koskaan tuollaiseen niin törmännyt. Itselle kyytejä ei koskaan ollut sovittuina, vaan niitä sai sattumalta joltain kaverilta, joka sattui olemaan menossa jonkun toisen kyydillä johonkin. Myöskään tuota myöhemmin mainitsemaasi "tyttökoodia" ei meidän porukoissa koskaan juuri ollutkaan, tosin uskoisin tämän "tyttökoodin" olevan melko normaali juttu heterotyttöjen keskuudessa. Mutta yleensä sitä nyt miehiä saakin enemmän pelätä kuin naisia :wink:

Näin joitakin vuosia sitten unen, jossa sanoin, että "meillä on kaikki Raisan katoamiseen liittyvät palaset. Emme vain ole osanneet yhdistää niitä." Ja tähän minä uskon edelleenkin. Joku näistä vihjeistä, näistä illan aikana mainituista ihmisistä tietää jotain.
dscullyalien
Harjunpää
Viestit: 334
Liittynyt: Ti Heinä 21, 2020 4:45 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja dscullyalien »

kid kirjoitti: To Joulu 31, 2020 12:42 am
Tuosta kuskaamisen kulttuurista, itse en ole koskaan tuollaiseen niin törmännyt. Itselle kyytejä ei koskaan ollut sovittuina, vaan niitä sai sattumalta joltain kaverilta, joka sattui olemaan menossa jonkun toisen kyydillä johonkin. Myöskään tuota myöhemmin mainitsemaasi "tyttökoodia" ei meidän porukoissa koskaan juuri ollutkaan, tosin uskoisin tämän "tyttökoodin" olevan melko normaali juttu heterotyttöjen keskuudessa. Mutta yleensä sitä nyt miehiä saakin enemmän pelätä kuin naisia :wink:
Meidän porukassa oli aika paljon saman pienen naapurikunnan saman ikäisiä tyttöjä ja poikia, joten voi olla että se kuskauskulttuuri oli jotain ihan paikallista, mutta aina se meni noin. Tyttökoodi tosiaan oli sellainen, että kun lähdettiin kaksin johonkin, ei missään tapauksessa olisi katsottu hyvällä illan kesken jättämistä poikien takia. Isommissa porukoissa kulkiessa sillä ei sen sijaan olisi ollut kovasti väliä, koska joku jäi seuraksi. Itsekin tein tuollaisia ohareita isommassa porukassa, koska poikkis oli silloin jotakin niin olennasta, että oli pakko päästä samaan paikkaan. :roll: Joten uskon tosiaan että se on mennyt jotenkin noin, että on ollut pakottava tarve mennä kyytiin. Samoin kun uskon, että Raisa olisi pyrkinyt illan aikana joko ihastuksen tai poikaystävän luo, jos sellainen tilaisuus olisi tullut eteen.
kid

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja kid »

dscullyalien kirjoitti: To Joulu 31, 2020 1:35 am Meidän porukassa oli aika paljon saman pienen naapurikunnan saman ikäisiä tyttöjä ja poikia, joten voi olla että se kuskauskulttuuri oli jotain ihan paikallista, mutta aina se meni noin. Tyttökoodi tosiaan oli sellainen, että kun lähdettiin kaksin johonkin, ei missään tapauksessa olisi katsottu hyvällä illan kesken jättämistä poikien takia. Isommissa porukoissa kulkiessa sillä ei sen sijaan olisi ollut kovasti väliä, koska joku jäi seuraksi. Itsekin tein tuollaisia ohareita isommassa porukassa, koska poikkis oli silloin jotakin niin olennasta, että oli pakko päästä samaan paikkaan. :roll: Joten uskon tosiaan että se on mennyt jotenkin noin, että on ollut pakottava tarve mennä kyytiin. Samoin kun uskon, että Raisa olisi pyrkinyt illan aikana joko ihastuksen tai poikaystävän luo, jos sellainen tilaisuus olisi tullut eteen.
Joo, tosiaan! Tuosta olen samaa mieltä, että jos kaksin on oltu liikkeellä niin silloin ei kyllä jätetä toista jonkun toisen takia. Illan päätteeksi korkeintaan on voitu lähteä eri osoitteisiin, kuka mistäkin päin löytänyt seuraa jne. Mutta tuo että Raisa on jätetty yksin on kummallista, nyt kun asiaa tarkemmin ajattelen. Ilmeisesti tällä kaverilla on ollut joku todella pakottava tarve päästä tuonne Huideen, joko itsensä tai jonkun toisen puolesta.

Yhdyn mielipiteeseen, että Raisa on mitä luultavimmin yrittänyt ihastuksen tai edes sitten sen poikakaverin luo. Kiinnostaisi tietää, missä tämä hänen ihastuksensa kohde vaikutti tuona iltana, sillä se voisi selventää sitä mihin Raisan on ollut matka. Tämä "välikappaleena" toiminut poikahan on ilmeisesti ollut pyörällä liikkeellä tuona iltana, ja siis väittää että Raisa on juuri tuona iltana hänelle soitellut. Oliko näin? Miksi hän väittäisi tällaista, jos näin ei ole asian laita? Huomionhakumielessä?
Sigsegv
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Joulu 03, 2019 1:14 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Sigsegv »

-(Marko Niemi) Ja se viime jaksossa mainittu toinen mies, jolle Raisa katoamisiltanaan soitti, kun ei saanut Jannea kiinni. Löysin tämän miehen, jolle Raisa poliisin tietojen mukaan soitti viimeisen puhelunsa. Hänen kertomansa sotkee soppaa vielä entisestään.

-(Haastateltu) Poliisit oli löytäny mun puhelinnumeron jostain teletunnistetiedoista ja ne väitti, että puhelu ois ollu hänen viimeinen puhelunsa sillon katoamisiltana. Sehän ei pitäny paikkaansa, vaan se puhelu tuli mulle katoamista edeltävänä iltana.

-No se on siis faktaa, että Raisa soitti sinulle perjantaina - edellisenä päivänä. Minkä takia hän sinulle soitti?

-Sillä oli ollu joku juttu mun ystävän kanssa ja se oli jo ilmeisesti ollu vähän ihastunukkin tähän mun ystävään, mut se ei ollu molemminpuoleista. Mun ystävällä ei ollu tohon aikaan omaa kännykkää, niin Raisa oli sitten saanu sitten meikäläisen puhelinnumeron ja soitteli aina välillä ja kyseli, että oonko mä tän ystävän seurassa tai tiedänkö missä se menee tai ja muuta sellaista.

-No tässä on syytä korostaa, että tää sinun ystäväsi ei siis ollut kumpikaan niistä, joille Raisa soitti silloin katoamislauantaina, tää varsinainen poikaystävä Janne Kangasalla, eikä sitten tää Pirkkalassa kotibileissä bilettänyt kaveri, vaan tää oli ikäänkuin kolmas mies?

-Joo, ei ollu kumpikaan niistä.

-Haastattelemani mies kertoo, että hän oli tutustunut Raisaan lähinnä baareissa ja kotibileissä.


Yle Areena. Viimeinen johtolanka - jakso 2: Raisa ei kaihtanut riskejä pelikentällä - eikä kentän ulkopuolella (06:01-). 13.10.2020.
https://areena.yle.fi/audio/1-50649994
Raisa Räisäsen katoamistapaus kartalla - https://maphub.net/Sigsegv/raisa
Ghost hunting
Horatio Caine
Viestit: 6458
Liittynyt: Ke Elo 16, 2017 3:16 pm
Paikkakunta: aarniometsä

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Ghost hunting »

Ihan mielenkiintoinen jakso, pisti silmään vuosien varrelta Tampereelta niin tuttua kuultua juttua, joku tietää enemmän mutta ei kerro.
Porukassa sovittu ettei puhuta.
Lisäksi pisti silmään aimemmin kyytiin houkutellut autoporukka, hyvin tehty ohjelma.
Sigsegv
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Joulu 03, 2019 1:14 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Sigsegv »

kid kirjoitti: To Joulu 31, 2020 2:07 am Tämä "välikappaleena" toiminut poikahan on ilmeisesti ollut pyörällä liikkeellä tuona iltana,
Niin sehän liitty sitten siihen, että mä olin Raisan katoamisiltana ollu ittekkin liikenteessä. Mä olin tullu pyörällä tohon Tullintorille ja kävelly siitä Hämeenkadun toisessa päässä olevaan High Energy ravintolaan eli mä olin kävelly siitä Sokoksen edestä joko ennen tai jälkeen, kun Raisasta on se viimeinen havainto. Mä en nyt muista tarkkaan mihin aikaan mä oon ollu siinä mä oon siitä menny. Mä veikkaan, että se on ollu lähempänä puoltayötä, kuin yhtätoista. Silloin tuli lähdettyy tosi myöhään liikenteeseen.

Yle Areena. Viimeinen johtolanka - jakso 2: Raisa ei kaihtanut riskejä pelikentällä - eikä kentän ulkopuolella (17:41-19:58). 13.10.2020.
https://areena.yle.fi/audio/1-50649994

Kadonneet-jaksossa Tuominen mainitsee ruusukauppiaan tekemän havainnon olleen noin kello 23:30.

No ruusunmyyjä on varmaan Raisan nähnyt, mutta mahdollisesti kuitenkin aiemmin, kuin kello 23:30, koska näitä nuoria ei ole tavoitettu, joiden kanssa hän olisi keskustellut tässä KappAhlin edessä Hämeenkadulla.

Yle Areena. Kadonneet (12:36 - 12:52). 24.8.2006.
https://areena.yle.fi/1-50155220

Ruusuja kaupitteleva opiskelija näki kello 23.00–24.00 välisenä aikana Raisan näköisen tytön Hämeenkadulla KappAhlin edessä. Ruusukauppiaan mukaan tyttö keskusteli 2–4 nuoren kanssa. Poliisi ei ole tavoittanut silminnäkijän tarkoittamia nuoria. Ruusunmyyjä näki myöhemmin saman tytön kävelevän Kuninkaankatua pohjoiseen.

Aamulehti. 4.1.2017.
https://www.aamulehti.fi/a/24033840

Joukossa on tyttö ja pari-kolme poikaa.

Yle Areena. Kadonneet (11:54 - 11:58). 24.8.2006.
https://areena.yle.fi/1-50155220

Olisiko näillä yhteyttä, kun osuvat ajallisesti näin lähekkäin?
Raisa Räisäsen katoamistapaus kartalla - https://maphub.net/Sigsegv/raisa
HePoirot
Scooby-Doo
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Joulu 28, 2020 4:34 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja HePoirot »

Niinkuin jo edellä totesin, ainoastaan minun mielestäni on merkitystä sillä kuka ja ketkä ovat olleet ne viimeiset henkilöt jotka Raisan näkivät ennen ns. katoamista ja tiesivät Raisan silloisen elämän tilanteesta. Tässä kohtaan edelleen viittaan tähän hänen tyttöystäväänsä, joka lähti hänen kanssaan Tampereen keskustaan tuona kohtalokkaana iltana, mutta jättikin Raisan sinne yksin. Tyttökoodi on voinut olla juurikin se, ettei ystävää jätetä, mutta kun todisteita tästä ei ole, ollaan heikoilla jäillä. Ainoastaan Raisaa enemmän tunteneet ystävät osaavat vastata tähän kysymykseen ja selvemmin juuri tämä tietty tyttöystävä.

Jo aiemmin toin esille mietteitäni siitä, että Raisalla on ollut jokin todella hyvä motiivi jäädä yksin Tampereen keskustaan tuona katoamispäivänä alkaa hahmottumaan ja saamaan todennäköisen syyn. Normaali nuori nainen ei olisi jäänyt yksin, vaan vaikka väkisin yrittänyt saada kyydin Pirkkalaan kotiinsa eikä jäädä haahuilemaan mihinkään yksin. Tässä on tämän keissin kamelin selkä, joka pitää katkaista. MIKÄ ON MOTIIVI Raisalla ollut jäädä yksin Tampereen keskustaan? Kun tämän saamme auki, niin olemme hyvin lähellä lopullista ratkaisua.

Niinkuin jo totesin, uskon että kukaan muu taho, kuin vain Raisan lähiystävät voivat tämän Raisan katoamiseen liittyvät yksityiskohdat ratkaista, kunhan avaavat suunsa. Ymmärrän kyllä sen, että he eivät kaikkea loppua voi tietää, mutta sen mitä tietävät siihen katoamiseen asti Raisan elämästä, uskon että asian selviämisen vuoksi, heillä on tietoa jota heidän tulisi vielä poliiseille antaa. Toivon, että he tekisivät tämän ystävänsä Raisan puolesta, ja seisoisivat uskollisesti ystävänsä puolella, vaikkakin totuus voisi kirpaista niin muitakin ystäviä, silloista poikaystävää ja perhettä. Se mitä elämää Raisa eli, on/oli Raisan omalla vastuulla, ei ystävien taakkana. Toivon heille vahvaa uskoa ja totuudenmukaista ajattelukykyä ja ennenkaikkea rakkautta, jonka avulla he voivat vielä saada tämän asian päätökseen. Vetoan siis edelleen näihin Raisan lähiystäviin, että kertokaa poliisille kaikki se pienikin tieto mikä jäi askarruttamaan tuolloin kun Raisa katosi v. 1999.
dscullyalien
Harjunpää
Viestit: 334
Liittynyt: Ti Heinä 21, 2020 4:45 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja dscullyalien »

HePoirot kirjoitti: Pe Tammi 01, 2021 2:03 am Niinkuin jo edellä totesin, ainoastaan minun mielestäni on merkitystä sillä kuka ja ketkä ovat olleet ne viimeiset henkilöt jotka Raisan näkivät ennen ns. katoamista ja tiesivät Raisan silloisen elämän tilanteesta. Tässä kohtaan edelleen viittaan tähän hänen tyttöystäväänsä, joka lähti hänen kanssaan Tampereen keskustaan tuona kohtalokkaana iltana, mutta jättikin Raisan sinne yksin. Tyttökoodi on voinut olla juurikin se, ettei ystävää jätetä, mutta kun todisteita tästä ei ole, ollaan heikoilla jäillä. Ainoastaan Raisaa enemmän tunteneet ystävät osaavat vastata tähän kysymykseen ja selvemmin juuri tämä tietty tyttöystävä.
Olen sitä mieltä, että tuolla tyttökoodilla tai mitä ikinä tuossa on mennyt kavereiden kesken pieleen, on lähinnä vaikutusta Raisan mielentilaan välittömästi auton lähdettyä Hämeenkadulta ja sitä sillä yritin kuvastaa. Jos Raisa on periksiantamatonta tyyppiä jollainen käsitys hänestä on annettu julkisuuteen, niin kotiin kävely ei ole ollut ensimmäisenä mielessä siinä vaiheessa kun tiedossa on, että muut kaverit bilettää tai ajelee jossain Huittisissa porukalla.

Vaihtoehdot kahdenkympin budjetilla ovat siinä vaiheessa nää perinteiset:

- Saako keneltäkään muulta tutulta kyytiä Pirkkalaan*? (esim. jenkkiautolinja)
- Pääseekö bussilla Pirkkalaan*? (eksyminen bussireitiltä Pirkkalan puolella kenenkään huomaamatta)
- Maksaako taksi Pirkkalaan* liikaa? (taksilinja)
- Ilmainen kyyti vieraalta ihmiseltä Pirkkalaan* (taksilinja, yksittäinen pervo tai vieras autoporukka -linja)
- Illan jatkaminen yksin kaupungissa (kaksi naista -linja? Baarihavainnot?)
- Kaverien odottelu takaisin yksin kaupungilla hengaillen (mutta oliko paluusta edes tehty mitään lupausta?)

*Pirkkalan voi halutessaan korvata jollain muulla kohteella, esim. poikaystävän sijainti.

Ja tuosta tuli mieleen, että eikö tuohon aikaan Hämeenkadulla ollut Hese siinä Sokosta vastapäätä, joka oli baarien sulkemiseen asti auki, samoin kuin mäkkäri(n kulma)? Jos oli kylmä, niin mikään ei olisi estänyt menemästä noihin lämmittelemään baarin sijasta. Ei niistä ainakaan pihalle heitetty yleensä ja niissä oli yleensä paljon nuorta porukkaa safkalla. Vähän ihmetyttää se, ettei jompi kumpi olisi ollut mahdollinen paikka ajatusten kokoamiseen. Olikos noissa kameravalvontaa?
Jo aiemmin toin esille mietteitäni siitä, että Raisalla on ollut jokin todella hyvä motiivi jäädä yksin Tampereen keskustaan tuona katoamispäivänä alkaa hahmottumaan ja saamaan todennäköisen syyn. Normaali nuori nainen ei olisi jäänyt yksin, vaan vaikka väkisin yrittänyt saada kyydin Pirkkalaan kotiinsa eikä jäädä haahuilemaan mihinkään yksin. Tässä on tämän keissin kamelin selkä, joka pitää katkaista. MIKÄ ON MOTIIVI Raisalla ollut jäädä yksin Tampereen keskustaan? Kun tämän saamme auki, niin olemme hyvin lähellä lopullista ratkaisua.
Motiivi voisi olla se, että Raisa tietäisi jonkun muun kaverin, ihastuksen tai porukan puhuneen menosta johonkin tiettyyn baariin samana iltana, mutta mistään tällaisesta ei ole ollut viitteitä toistaiseksi.
pilipali
Harjunpää
Viestit: 322
Liittynyt: Pe Helmi 15, 2019 3:25 am

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja pilipali »

Todennäköisempää on ollut että yhdellä tytöistä on ollut jo illan alussa tieto että ehkä viettää loppuillan muussa seurassa. Joskus kaverit mahtuu poikakaverin autoon mukaan joskus ei. Joskus yks ja joskus kaks, kaikki ei aina mahdu. Ei mitenkään erikoinen tilanne sinällään. Jos Raisa on jollakin tapaa ollut vähän riitaa haastava persoona niin hyvin todennäköistä että on se joka jäänyt ekana pois porukasta. Raisa lähtenyt katsomaan löytyykö tuttuja, ehkä joku jolta sais kyydin kotiin. Ei siinä paljon ole vaihtoehtoja kun muut lähtee bilettää muualle.
Vastaa Viestiin