Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Spekulointia kadonneista henkilöistä.
Neo7
Christopher Lorenzo
Viestit: 1508
Liittynyt: La Kesä 27, 2020 8:28 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Neo7 »

Siis tuolle miehelle on ilmeisesti täysin normaalia toimintaa pyytää nuori (alaikäinen) nainen kotiinsa ja tarjota oikein yöpaikkaakin, Edit: RR käytti sanamuotoa "käskenyt"?! Vaikka olisi ihan viattomasti liikkeellä, niin ei tuon suurempaa red flagia varmasti olekaan.

Ja jos on nähnyt Raisan menevän auton kyytiin, mutta pitää itseään viimeisenä Raisan hengissä nähneenä, niin eikö kuitenkin ne autossa olleet henkilöt ole tuossa tapauksessa ne hänen jälkeen Raisan nähneet, joten miksi pitää itseään viimeisenä näkijänä?

Oliko tuo jonkinlainen epäsuora tunnustus?

dscullyalien
Harjunpää
Viestit: 334
Liittynyt: Ti Heinä 21, 2020 4:45 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja dscullyalien »

Jos leikkisi paholaisen asianajajaa:

Jälkikäteen voi puhua skenaarioita siitä, mitä olisi "voinut tehdä". Eli siis pyytää kotiin lämmittelemään ym, sillä havainnon tyttö olisi tuossa vaiheessa ollut jo palelevan oloinen sekä kevyissa vaatteissa. Se ei vielä tee kenestäkään syyllistä, pervoa tai mitään muutakaan.

Se, miksi näitä mietteitä pitää alkaa puimaan julkisesti, on eri asia. Varsinkin, kun havainto on ilmeisen epävarmalla pohjalla ja oletettavasti poliisi on häntä kahdesti tentatessaan näitä asioita jo kyseenalaistanut.

Itse olen kuitenkin sitä mieltä että kysymys voi olla haastatellun persoonasta ja sen muokkaamasta puhetavasta, ei niinkään syyllisyydestä (kunnes toisin todistetaan).

Raisasta puhutaan usein nuorena naisena, ikäistään vanhemman näköisenä, aikuismaisesti pukeutuneena jne. Ajoittain unohtuu, että kyse on alaikäisestä lapsesta.

Pidän todennäköisenä sitä, että miehen muistikuvat ovat sekoittuneet ja koostuvat monista erilaisista kaupungilla iltasella tehdyistä havainnoista, ottaen huomioon, että yksityiskohdat vaihtelevat tavattoman suuresti ja hän itse kertoo ulkoilun olleen tapana usein.

Thesjoart
Hetty Wainthropp
Viestit: 481
Liittynyt: Pe Helmi 14, 2020 12:06 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Thesjoart »

Poliisi vaan tutkimaan Rengon liikkeitä tarkemmin. Itse olen vieläkin naisparilinjan kannalla koska se oli se originaali tutkintalinja. VB:n (ei Bottaksen :lol: ) osuushan tähän on pystytty poissulkemaan?

teho77
Remington Steele
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Elo 16, 2011 6:27 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja teho77 »

Neo7 kirjoitti:
Ma Kesä 20, 2022 5:38 pm
RR käytti sanamuotoa "käskenyt"?! Vaikka olisi ihan viattomasti liikkeellä, niin ei tuon suurempaa red flagia varmasti olekaan.
Tampereen murteessa käskeä~kutsua. Esim. Olen käskenyt heitä syntymäpäivilleni. Ilmaisu on vanhahtava, mutta sitä kuulee kyllä edelleen käytettävän.

Mitä haastatteluun tulee, siitä saa sen käsityksen että tämä RR on antanut tietonsa ja vihjeensä poliisille heti, kun katoaminen on tullut julki. Sikäli merkittävä vihje jos näin on, vrt. näihin vuosien päästä tulleisiin vihjeisiin. Se on outoa, että iltalehden haastattelussa hän kertoi vain nähneensä, kuinka Raisaa houkuteltiin autoon. Ei puolella sanallakaan, että olisi jutellut Raisan kanssa. Ja kuten todettua, auton värikin vaihtunut.

Neo7
Christopher Lorenzo
Viestit: 1508
Liittynyt: La Kesä 27, 2020 8:28 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Neo7 »

teho77 kirjoitti:
Ma Kesä 20, 2022 7:57 pm
Neo7 kirjoitti:
Ma Kesä 20, 2022 5:38 pm
RR käytti sanamuotoa "käskenyt"?! Vaikka olisi ihan viattomasti liikkeellä, niin ei tuon suurempaa red flagia varmasti olekaan.
Tampereen murteessa käskeä~kutsua. Esim. Olen käskenyt heitä syntymäpäivilleni. Ilmaisu on vanhahtava, mutta sitä kuulee kyllä edelleen käytettävän.

Mitä haastatteluun tulee, siitä saa sen käsityksen että tämä RR on antanut tietonsa ja vihjeensä poliisille heti, kun katoaminen on tullut julki. Sikäli merkittävä vihje jos näin on, vrt. näihin vuosien päästä tulleisiin vihjeisiin. Se on outoa, että iltalehden haastattelussa hän kertoi vain nähneensä, kuinka Raisaa houkuteltiin autoon. Ei puolella sanallakaan, että olisi jutellut Raisan kanssa. Ja kuten todettua, auton värikin vaihtunut.
Murresanaksi tai tavaksi sen ajattelinkin, mutta tuossa yhteydessä se oikein korostaa tuota ilmaisua, että harmittelee kun ei tullut käskeneeksi alaikäistä tyttöä kotiinsa yöksi. Sanojensa mukaan tiesi tytön alaikäiseksi kun se oli tullut puheeksi. Eikös hän kertonut jutelleensa tytön kanssa 20 minuuttia?

Ruusumaa kirjoitti:
Tyttö oli yrittänyt sisään Seurahuoneelle
Renko jäi juttelemaan Sokoksen kulmalla tapaamansa tytön kanssa. ”Juttelimme parikymmentä minuuttia. Hän kertoi, että hänen oli pitänyt mennä Seurahuoneelle, mutta hän ei ollut päässyt sisään, koska oli alaikäinen. Hän näytti kyllä vanhemmalta”, Renko kertoo.

teho77
Remington Steele
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Elo 16, 2011 6:27 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja teho77 »

Neo7 kirjoitti:
Ma Kesä 20, 2022 8:16 pm
teho77 kirjoitti:
Ma Kesä 20, 2022 7:57 pm
Neo7 kirjoitti:
Ma Kesä 20, 2022 5:38 pm
RR käytti sanamuotoa "käskenyt"?! Vaikka olisi ihan viattomasti liikkeellä, niin ei tuon suurempaa red flagia varmasti olekaan.
Tampereen murteessa käskeä~kutsua. Esim. Olen käskenyt heitä syntymäpäivilleni. Ilmaisu on vanhahtava, mutta sitä kuulee kyllä edelleen käytettävän.

Mitä haastatteluun tulee, siitä saa sen käsityksen että tämä RR on antanut tietonsa ja vihjeensä poliisille heti, kun katoaminen on tullut julki. Sikäli merkittävä vihje jos näin on, vrt. näihin vuosien päästä tulleisiin vihjeisiin. Se on outoa, että iltalehden haastattelussa hän kertoi vain nähneensä, kuinka Raisaa houkuteltiin autoon. Ei puolella sanallakaan, että olisi jutellut Raisan kanssa. Ja kuten todettua, auton värikin vaihtunut.
Murresanaksi tai tavaksi sen ajattelinkin, mutta tuossa yhteydessä se oikein korostaa tuota ilmaisua, että harmittelee kun ei tullut käskeneeksi alaikäistä tyttöä kotiinsa yöksi. Sanojensa mukaan tiesi tytön alaikäiseksi kun se oli tullut puheeksi. Eikös hän kertonut jutelleensa tytön kanssa 20 minuuttia?

Ruusumaa kirjoitti:
Tyttö oli yrittänyt sisään Seurahuoneelle
Renko jäi juttelemaan Sokoksen kulmalla tapaamansa tytön kanssa. ”Juttelimme parikymmentä minuuttia. Hän kertoi, että hänen oli pitänyt mennä Seurahuoneelle, mutta hän ei ollut päässyt sisään, koska oli alaikäinen. Hän näytti kyllä vanhemmalta”, Renko kertoo.
Viittasin Iltalehden haastatteluun muutaman vuoden takaa. Siitä sai sen käsityksen, että mitään juttelua ei tapahtunut.

On mielenkiintoista, että tyttö on puhunut Rengolle Seurahuoneella käynnistä. Tarinan uskottavuus nousee merkittävästi, mikäli RR on kertonut poliisille tämän tarinan Seurahuoneineen, ENNEN kuin koko Seurahuoneesta on alettu puhua julkisuudessa.

Neo7
Christopher Lorenzo
Viestit: 1508
Liittynyt: La Kesä 27, 2020 8:28 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Neo7 »

teho77 kirjoitti:
Ma Kesä 20, 2022 8:45 pm
Neo7 kirjoitti:
Ma Kesä 20, 2022 8:16 pm
teho77 kirjoitti:
Ma Kesä 20, 2022 7:57 pm


Tampereen murteessa käskeä~kutsua. Esim. Olen käskenyt heitä syntymäpäivilleni. Ilmaisu on vanhahtava, mutta sitä kuulee kyllä edelleen käytettävän.

Mitä haastatteluun tulee, siitä saa sen käsityksen että tämä RR on antanut tietonsa ja vihjeensä poliisille heti, kun katoaminen on tullut julki. Sikäli merkittävä vihje jos näin on, vrt. näihin vuosien päästä tulleisiin vihjeisiin. Se on outoa, että iltalehden haastattelussa hän kertoi vain nähneensä, kuinka Raisaa houkuteltiin autoon. Ei puolella sanallakaan, että olisi jutellut Raisan kanssa. Ja kuten todettua, auton värikin vaihtunut.
Murresanaksi tai tavaksi sen ajattelinkin, mutta tuossa yhteydessä se oikein korostaa tuota ilmaisua, että harmittelee kun ei tullut käskeneeksi alaikäistä tyttöä kotiinsa yöksi. Sanojensa mukaan tiesi tytön alaikäiseksi kun se oli tullut puheeksi. Eikös hän kertonut jutelleensa tytön kanssa 20 minuuttia?

Ruusumaa kirjoitti:
Tyttö oli yrittänyt sisään Seurahuoneelle
Renko jäi juttelemaan Sokoksen kulmalla tapaamansa tytön kanssa. ”Juttelimme parikymmentä minuuttia. Hän kertoi, että hänen oli pitänyt mennä Seurahuoneelle, mutta hän ei ollut päässyt sisään, koska oli alaikäinen. Hän näytti kyllä vanhemmalta”, Renko kertoo.
Viittasin Iltalehden haastatteluun muutaman vuoden takaa. Siitä sai sen käsityksen, että mitään juttelua ei tapahtunut.

On mielenkiintoista, että tyttö on puhunut Rengolle Seurahuoneella käynnistä. Tarinan uskottavuus nousee merkittävästi, mikäli RR on kertonut poliisille tämän tarinan Seurahuoneineen, ENNEN kuin koko Seurahuoneesta on alettu puhua julkisuudessa.
Ai joo, luin huolimattomasti ja luulin että viittasit tuohon uuteen lehtijuttuun. Mutta samaa mieltä, jos on tuoreeltaan asiat kertonut poliisille.

weisses fleisch
Harjunpää
Viestit: 308
Liittynyt: To Loka 20, 2016 5:53 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja weisses fleisch »

Miksi ihmeessä Raisa olisi jollekin vieraalle aikuiselle miehelle ruvennut kertoilemaan yrityksistään päästä kapakkaan alaikäisenä? Siitähän olisi voinut seurata ilmoitus poliisille, lastensuojelulle, vanhemmille... Elettiin kuitenkin ihan eri aikaa kuin nykyään, kun kakarat saavat tehdä mitä huvittaa ja pitävät vain pilkkanaan asioihinsa puuttumista yrittäviä aikuisia.

Paketissa
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 118
Liittynyt: Ke Loka 20, 2021 4:41 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Paketissa »

RR on nähnyt unta, että on jutellut Raisan kanssa. Aivan käsittämättömän naurettava stoori. Eiköhän poliisit ole vähintäänkin säälineet tyyppiä. Mikäli juttu olisi totta, niin ainoa vaihtoehto tapahtuneeseen olisi, että RR on itse syyllinen. Sehän on antanut tuntomerkitkin ihan väärin.

Avatar
ruusumaa
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5262
Liittynyt: Ma Elo 31, 2020 5:47 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja ruusumaa »

Paketissa kirjoitti:
Ti Kesä 21, 2022 1:20 pm
RR on nähnyt unta, että on jutellut Raisan kanssa. Aivan käsittämättömän naurettava stoori. Eiköhän poliisit ole vähintäänkin säälineet tyyppiä. Mikäli juttu olisi totta, niin ainoa vaihtoehto tapahtuneeseen olisi, että RR on itse syyllinen. Sehän on antanut tuntomerkitkin ihan väärin.
Joo, munkin mielestäni tyyppi puhuu hevon peetä.

Kai se nyt jo ekassa haastattelussa olis tullut ilmi, jos Renko olis jutellut Raisan kanssa.
Suoraan sanottuna, suurin piirtein, sellaista elämä on.

Ghost hunting
Horatio Caine
Viestit: 6416
Liittynyt: Ke Elo 16, 2017 3:16 pm
Paikkakunta: aarniometsä

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Ghost hunting »

Naispari linjaa ja että jenkkikaarat, piirit kuuluu kuvioihin mukaan. Tätä mieltä ollaan vieläkin.
Asiaan liittyy kolme miestä ja kaksi naista, ihan kotimaista sorttia.

Veera84
Lauri Hanhivaara
Viestit: 148
Liittynyt: To Elo 20, 2020 12:39 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Veera84 »

weisses fleisch kirjoitti:
Ti Kesä 21, 2022 12:52 pm
Miksi ihmeessä Raisa olisi jollekin vieraalle aikuiselle miehelle ruvennut kertoilemaan yrityksistään päästä kapakkaan alaikäisenä? Siitähän olisi voinut seurata ilmoitus poliisille, lastensuojelulle, vanhemmille... Elettiin kuitenkin ihan eri aikaa kuin nykyään, kun kakarat saavat tehdä mitä huvittaa ja pitävät vain pilkkanaan asioihinsa puuttumista yrittäviä aikuisia.
Mä taas olen sitä mieltä, että nykyään puututaan kaikkeen huomattavasti enempi, vaikka teinit kyllä tosiaan väittää vastaan enempi. Pidän siis ihan mahdollisena, että Raisa olisi voinut kertoa jollekin yrittävänsä baariin.

dscullyalien
Harjunpää
Viestit: 334
Liittynyt: Ti Heinä 21, 2020 4:45 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja dscullyalien »

Veera84 kirjoitti:
Ti Kesä 21, 2022 9:18 pm
weisses fleisch kirjoitti:
Ti Kesä 21, 2022 12:52 pm
Miksi ihmeessä Raisa olisi jollekin vieraalle aikuiselle miehelle ruvennut kertoilemaan yrityksistään päästä kapakkaan alaikäisenä? Siitähän olisi voinut seurata ilmoitus poliisille, lastensuojelulle, vanhemmille... Elettiin kuitenkin ihan eri aikaa kuin nykyään, kun kakarat saavat tehdä mitä huvittaa ja pitävät vain pilkkanaan asioihinsa puuttumista yrittäviä aikuisia.
Mä taas olen sitä mieltä, että nykyään puututaan kaikkeen huomattavasti enempi, vaikka teinit kyllä tosiaan väittää vastaan enempi. Pidän siis ihan mahdollisena, että Raisa olisi voinut kertoa jollekin yrittävänsä baariin.
Olen Raisan ikäluokkaa Tampereen keskustasta. Silloin ei tullut LASUa yhtään mistään verrattuna nykyaikaan. Kotiin soitettiin, jos kouluaikana niin sanotusti perseili tai lintsasi liikaa. Kukaan ei oikeastaan pelännyt kehuskella sillä, mitä oli tullut viikonloppuna tehtyä ja missä.

Murheli
Vic Mackey
Viestit: 1991
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2016 12:34 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Murheli »

Veera84 kirjoitti:
Ti Kesä 21, 2022 9:18 pm
weisses fleisch kirjoitti:
Ti Kesä 21, 2022 12:52 pm
Miksi ihmeessä Raisa olisi jollekin vieraalle aikuiselle miehelle ruvennut kertoilemaan yrityksistään päästä kapakkaan alaikäisenä? Siitähän olisi voinut seurata ilmoitus poliisille, lastensuojelulle, vanhemmille... Elettiin kuitenkin ihan eri aikaa kuin nykyään, kun kakarat saavat tehdä mitä huvittaa ja pitävät vain pilkkanaan asioihinsa puuttumista yrittäviä aikuisia.
Mä taas olen sitä mieltä, että nykyään puututaan kaikkeen huomattavasti enempi, vaikka teinit kyllä tosiaan väittää vastaan enempi. Pidän siis ihan mahdollisena, että Raisa olisi voinut kertoa jollekin yrittävänsä baariin.
Joo, samaa mietin. Ei tuolloin vielä jokaisesta löydetystä kaljasta lastensuojeluun ilmoitettu, eikä edes vanhemmille.
Voi voi, kun päättyi elämän koi

Murheli
Vic Mackey
Viestit: 1991
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2016 12:34 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Murheli »

Murheli kirjoitti:
Su Kesä 19, 2022 10:04 pm
Minua mietityttää... Miksi Aikuinen mies kävelee keskustassa joka ilta, ja varsinkin se, että miksi aikuinen mies alkaa keskustella tuntemattoman nuoren tytön kanssa, ja keskustelee vieläpä sangen pitkään? Voiko olla, että liittyisi kin tapaukseen, ja tämä haastattelu olisikin yritys muuttaa taas tutkinnan suuntaa? Tai leikitellä poliisin kanssa?

Tietysti tapahtuma voi olla ihan viaton, ja minä vain turhan paranoidinen... Tai sitten on törmännyt johonkuhun muuhun, tai vain keksinyt tarinan...
Huomaan monen muunkin pitävän RR:n juttua vähintäänkin outona, eli se ei varmaan olekaan mun yli tulkintaa. Minulle tulee tuosta, mitä kertoo, mieleen hormoonihirmu, joka paineitaan purkaakseen, ja julkkisstatusta hyödyntäen hakee kaupungilta (nuorta) naisseuraa kotiinsa yöksi. Ja että tällainen on hänen normaali tapansa toimia. Olisiko Raisa voinut lähteä, kokeilunhaluisena tai naiivina nuorena hänen mukaansa, ja olisi sattunut jotain siellä? Tokihan tämän miehen oli pakko käydä kertomassa stoorinsa poliisille, koska vaarana oli, että joku olisi nähnyt heidät yhdessä, ja olisi ollut tosi epäilyttävää, jos ei olisi tapaamisesta kertonut.

Mutta miksi tulla julkisuuteen nyt?
Voi voi, kun päättyi elämän koi

Vastaa Viestiin