Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Spekulointia kadonneista henkilöistä.

Valvojat: Raid, Moderaattorit

Masteri
Alokas

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Masteri » La Syys 14, 2019 8:19 pm

Ennen Lapin kansan muuttumista 7- päiväiseksi, maanantai oli se päivä, jolloin lehti ei ilmestynyt. Ainakin kaupunkialueella lehti jaettiin sunnuntaisin.

Ande
Tarkastaja Morse

Viesti Kirjoittaja Ande » La Syys 14, 2019 10:25 pm

Masteri kirjoitti:Ennen Lapin kansan muuttumista 7- päiväiseksi, maanantai oli se päivä, jolloin lehti ei ilmestynyt. Ainakin kaupunkialueella lehti jaettiin sunnuntaisin.
Joka kerta tätä ketjua lukiessani odotan näkeväni jotain uutta. Itse asuin varhaisjakelun piirissä vasta vuosia myöhemmin, eli tämä oli oikeastaan uusi tieto minulle, että maanantai ole se päivä, jolloin lehteä ei jaettu. Silloin postilaatikkonin kolahti vasta kuuden aikaan, ilmeisesti piirin viimeisenä laatikkona. Olisi mielenkiintoista tietää, mitä sanottavaa oli tuolloisella varhaisjakelijalla liftareista ja muista sunnuntaiaamuisin näkemistään liikkujista.

Masteri
Alokas

Viesti Kirjoittaja Masteri » Su Syys 15, 2019 2:12 pm

Maanantaina kuusipäiväinen Lapin kansa ei ilmestynyt lehtityöntekijöiden sunnuntaivapaan vuoksi. Itse muistan, kun lehti oli jo seitsenpäiväinen, maakuntaan sunnuntain lehti jaettiin maanantain postin yhteydessä. Sunnuntaina lehti jaettiin ilmeisesti vain kaupunkeihin, ei haja-asutusalueelle. En tiedä, kuinka lähelle Rovaniemeä tuolloinen sunnuntaijakelu ulottui. Keskustan lehdet oli kuitenkin jaettu jo viiteen-kuuteen mennessä sunnuntainakin.

Bee_in_the_light
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Bee_in_the_light » Ma Syys 16, 2019 10:08 am

Näinhän sen täytyy tietysti olla. Lehden tekeminen ja painaminen on kalliimpaa työtä kuin sen jakaminen. Yleisesti tuo jakoaikataulu menee suunnilleen siten, että lehti sopii postin kanssa, monelta lehtien tulee olla jaettu. Mitä itse olen joskus tehnyt hetken varhaisjakelua, tuo aika oli 6.00 tai 6.30, sunnuntaina saattoi olla 7.30. Jakaja sai käytännössä itse päättää, monelta aloittaa työt. Rajoitteena tietysti lehden tuleminen painosta jaettavaksi.

Käytännössä jakoaikataulussa on oltava paljon löysää, koska muuten esimerkiksi lomatuuraaja ei koskaan ehtisi jakaa lehtiä aikataulussa. Yhden piirin vakijakaja saattoikin olla valmis esimerkiksi 2.30, jos lähtee jakamaan heti kun lehdet ovat valmiita. Osa hyvistä jakajista tekikin kahta piiriä, osa taas aloitti työpäivänsä varhaisjakelusta ja jatkoi siitä suoraan postilla päivätyössä.

Mutta kiitos Masterille tästä tiedonjyväsestä, ehkä varhaisjakelusta on nyt sanottu riittävästi tähän ketjuun, ainakin minun osaltani.

Vastaa Viestiin