Laivakatoamiset ja vesistöön hukkuneet

Spekulointia kadonneista henkilöistä.
Liinakko
Alibin satunnaislukija
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 12:18 pm

Laivakatoamiset ja vesistöön hukkuneet

Viesti Kirjoittaja Liinakko »

Onko muita, jotka eivät jaksa uskoa näissä katoamisissa laivoilta ja vesistöistä löydetyistä, että ovat päätyneet itsemurhaan? Hypänneet laivasta tai hukuttautuneet veteen..

Laivakatoamisissa uskon enemmän jossain mainittuihin yliheittäjiin tai jopa "lentohuumeisiin". Vaikea on uskoa siihen, että normaalisti elävät päätyisivät itsemurha ratkaisuihin, ilman että kenelläkään läheisistä olisi minkäänlaista aavistusta.

Myöskään en usko, että maankamaralla baarireissuilta kotiin suunnistavilla humalaisilla olisi itsemurha aikeita, vaikka heitä harmittavan usein löytyy hukkuneena lähivesistöistä. Ennemmin yritän uskoa, että humalatilasta/pahasta olosta tulee tarve mennä veden läheisyyteen "virkistäytymään" tms. ja onnettomuus kohtaa..

Liinakko on puhunut,mitä muut miettii?
- Elämä on elämistä varten -

Avatar
vivy
Martin Beck
Viestit: 822
Liittynyt: Ma Joulu 08, 2008 1:11 pm

Re: Laivakatoamiset ja vesistöön hukkuneet

Viesti Kirjoittaja vivy »

Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Turussa kadonneet opiskelijat - mystinen "jokeenheittäjä"

Itse olen täysin päinvastaisella kannalla. En usko mihinkään jokeen/vesistöihinheittäjään, saati laivalla ihmisiä huumailevaan liigaan, jonka käytössä on erikoishuume, jolla saadaan ihmiset hyppäämään vapaaehtoisesti mereen. En myöskään ole kuullut vedestä löytyneiden olleen poikkeuksetta housut auki, joten veteen virtsaaminenkin on aika ontuva selitys. Varsinkin laskuhumalassa ihmismieli on kummallinen ja pienetkin asiat tuntuvat elämää suuremmilta.

Todella usein läheisen itsemurha on shokki ja se tulee yllätyksenä. Joskus, muttei toki aina, vasta vuosien päästä huomaa, että merkkejä olikin ilmassa. Tai sitten ei, kaikki ihmiset eivät vaan näytä päälle päin, että on joku vialla.

elli72
Vic Mackey
Viestit: 1913
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 12:46 pm
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Laivakatoamiset ja vesistöön hukkuneet

Viesti Kirjoittaja elli72 »

No minä olen kyllä Liinakko kanssasi aivan eri mieltä. Psyykkisellä puolella on tullut joskus työskenneltyäkin. Ei sen masentuneen tai muuten vaan ahdingossa olevan ihmisen mieleen kukaan osaa katsoa. Usein käy myös niin, että ihminen ennen itsemurhaa alkaa näyttämään onnellisemmalta kuin aikaisemmin, on harvinaisen hyväntuulinen. Tässä vaiheessa hän on yleensä jo tehnyt päätöksensä tappaa itsensä.

Näissä kahdessa viimeisimmässä laivatapauksessa on valvontakameran materiaalia. Ja molemmissa näkyy, että hyppääjä on yksin hyppäämisen hetkellä. Tarkoitan nyt porvoolaista Jania ja sitten sitä ruotsalaista joka katosi Ruotsin laivalta.

joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Re: Laivakatoamiset ja vesistöön hukkuneet

Viesti Kirjoittaja joey »

Kiitos vivylle aiempien ketjujen linkkaamisesta.

Pidän laivahukkumisia selvinä tapauksina, sillä laivan kannella/kannelle on aina turvakamerat, joista näkyisi, mikäli kannella olisi ollut joku samaan aikaan kadonneiden kanssa. En siis tarkoita sitä että turvakamerakuvat kattaisivat koko yläkannen, vaan että ne kattavat yleensä kaikki kulkureitit kannelle ja pois.

Aina jää tietysti se mahdollisuus, että tekijä on laskeutunut kannelle helikopterilla. Tai jäänyt kannelle piiloon laivan edellisellä reissulla ja poistuu kannelta vasta seuraavalla...

Kovin suunnitelmallisiin itsemurha-aikeisiin en kyllä usko minäkään, vaan pidän sekä maissa että merillä tapahtuneita hukkumisia lähinnä onnettomuuksina. Huomionarvoista on, että humalaisten katoamisia ja hukkumisia tapahtuu verrattain paljon syksyisin ja talvisin, jolloin penkereet ovat liukkaita. Sitä vain aina ihmettelen, että maissa kadonneet löytyvät usein yllättävästä paikasta sellaisesta osasta vesistöä, joiden ohi heidän lyhyin reittinsä ei olisi kulkenut. Miksi kukaan haluaa kylmällä ilmalla kävellä mitään muuta kuin nopeinta mahdollista reittiä?

debbie

Re: Laivakatoamiset ja vesistöön hukkuneet

Viesti Kirjoittaja debbie »

Yksi laivakatoaminen tässä viime aikoina, siitä tuli mieleeni tällainen visio: humalainen nainen menee kannelle ja hetken päähänpistosta alkaa leikkimään Titanicin kohtausta "minä lennän", mutta ei tulekaan Leonardoa pelastamaan ja käy oikeasti huonosti.
Jotkut ihmiset ovat humalassa aika omituisia. Tunsin joskus nuorempana naisen, joka vähänkin juotuaan alkoi käyttäytyä kuin hämähäkki, hän meni siis yhdestä siististä drinkistä sekaisin.
Osa noista onnettomuuksista voi johtua humalaisen uhkarohkeista tai uhmakkaista tempauksista.

Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Re: Laivakatoamiset ja vesistöön hukkuneet

Viesti Kirjoittaja Blues »

Itse reissasin aika paljon viimeisten vuosien aikana Tallinna-Helsinki-Tallinna -väliä ja ikäväkseni täytyy todeta, että ulkokannella tupakalla käydessäni siellä hyvin usein joku, yleensä nuorehko, henkilö kehitti itselleen ja muille jännitystä keikkumalla partaan yli.

Tiedän myös ainakin kolme tapausta 1998-2010 välillä, joissa Tallinnan satamassa joku on saanut kuningasidean hypätä laivan kannelta mereen uidakseen maihin.
Ainakin kahdessa näistä oli tarkoituksena "näyttää kavereille", että kyllä sinne pääsee helposti ilman passia! Kaksi ui rantaan, kolmannen pelasti luotsi.

Viimeinen, jota todistin ja jossa poikaa kaiteelta kavereidensa kanssa alas kiskoin, oli 2011 maaliskuussa.
Tulin jostain työreissulta ja istuin baarissa jonkun nuorisoporukan kanssa jutellen.

Lopulta mentiin ulos tupakalle, kun laiva oli juuri kiinnittymässä laituriin, samalla eräs tyyppi sai päähänsä kokeilla kaiteen päällä istumista.
Humalatila oli noin kahden promillen luokkaa ihan vaan visuaalisesti katsoen, ja sinne se poika koetti kaiteenpäälle päästä. Onneksi kaverit oli sen verran skarppina, että kundi saatiin alas ja nukkumaan.

Toinen lukunsa olivat nämä "risteilyllä ilman maihinpääsylupaa" olevat, joista ilman poikkeusta aina jotkut, halusivat lähteä yöksi Tallinnan yöelämää kuitenkin kokeilemaan.
Aamuisesta laivaanpääsystä ei tietoakaan, ei huolta huomisesta siis.

En sitä sano, etteikö ole mahdollista että joku niitä viskaakin sieltä alas, mutta melkein voin vannoa, että ainakin Tallinnan -lautalla suurin syy on halvan viinan ja kännin himo, joka pistää tekemään ihmeellisiä juttuja!
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.

corppi
Olivia Benson
Viestit: 729
Liittynyt: To Tammi 20, 2011 8:14 pm

Re: Laivakatoamiset ja vesistöön hukkuneet

Viesti Kirjoittaja corppi »

Joo,eipä siellä mitään laidanyliheittäjää taida kuitenkaan olla... Valvontakamerat tuli pakolliseksi ISPS sääntöjen myötä joskus 2000luvun alkupuolella ja kylläpä ne ihan omatoimisia loikkauksia on...

Kaikki ei välttämättä ole olleet syvästi masentuneita,mutta viina ym voi joskus saada tekemään typeryyksiä...

Tiina
Sherlock Holmes
Viestit: 7241
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 6:48 pm
Paikkakunta: Suomessa ollaan.

Re: Laivakatoamiset ja vesistöön hukkuneet

Viesti Kirjoittaja Tiina »

corppi kirjoitti:Joo,eipä siellä mitään laidanyliheittäjää taida kuitenkaan olla...
Mitä? Voisko oikeesti olla, että kännipäissään ovat itse toikkaroineet mereen ja jokeen. Eikä... :roll:

jarmo.janis
Vic Mackey
Viestit: 1982
Liittynyt: Su Heinä 29, 2012 6:25 pm
Paikkakunta: kaakkois suomi

Re: Laivakatoamiset ja vesistöön hukkuneet

Viesti Kirjoittaja jarmo.janis »

Tiina kirjoitti:
corppi kirjoitti:Joo,eipä siellä mitään laidanyliheittäjää taida kuitenkaan olla...
Mitä? Voisko oikeesti olla, että kännipäissään ovat itse toikkaroineet mereen ja jokeen. Eikä... :roll:
Murhia niistä voi olla 0,25 - 0,50 % kaikista tapauksista. Muistan bonganneeni luvun jostain rikosdokkarista, jossa esiintyi nyt jo edesmennyt poliisivaikuttaja Markku Salminen (muun muassa krpn ja vahon johdossa) sekä Thomas Elfgren niminen poliisi.

elli72
Vic Mackey
Viestit: 1913
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 12:46 pm
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Laivakatoamiset ja vesistöön hukkuneet

Viesti Kirjoittaja elli72 »

Itsekin olen tuonkaltaisen luvun joskus nähnyt ja siihen oikeasti voisi uskoa. Varmasti siellä taustalla saattaa olla joitakin henkirikoksia, mutta niitä on todella pieni osa. Tietysti sitten todentaminen on melko mahdontonta, jonkun täytyisi nähdä tapahtuma tai tunnustaa.

Thesjoart
Hetty Wainthropp
Viestit: 481
Liittynyt: Pe Helmi 14, 2020 12:06 pm

Re: Laivakatoamiset ja vesistöön hukkuneet

Viesti Kirjoittaja Thesjoart »

Kyllä minä luulen, että laskuhumalassa oman elämän murheet/ehkä vastikään saadut pakit tms. ovat olleet vain liikaa joillekin risteilymatkustajille, ja turhautuminen on saanut heidät hyppäämään impulsiivisesti laidan yli kun pahaa oloa on pitänyt päästä karkuun :(

Vastaa Viestiin