65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Spekulointia kadonneista henkilöistä.
Avatar
ruusumaa
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Elo 31, 2020 5:47 pm

Re: 65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Viesti Kirjoittaja ruusumaa »

10314559_1518330315045799_7512468235228459614_n.jpg
10314559_1518330315045799_7512468235228459614_n.jpg (32.32 KiB) Katsottu 1293 kertaa
Eli Birgitta ei tuota profiilikuvaansa oo varmaankaan ite kuvannut, vaan napannut tuosta blogista.

Tuo Skounen laittamana maisemakuva viittaa Hausjärveen, joka taas on Kanta-Hämeessä lähellä Hämeenlinnaa.

jos sillä miesystävällä oli sinne suuntaan jotain siteitä?
Suoraan sanottuna, suurin piirtein, sellaista elämä on.
MEG
Adrian Monk
Viestit: 2589
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 2:01 pm

Re: 65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Viesti Kirjoittaja MEG »

Ongelmia Öinen ruumiinkuljetus ideassa.
Jos PW luuli Birgitan asuvan yksin niin ei ongelmia Mutta jos tiesi asuinkumppanista niin hänen pitänyt tehdessään kanpaamossa päätöksen surman salaamisesta, ymmärtää, että Birgittaa kotiin odottava kumppani jossain vaiheessa iltaa hälyttäisi poliisin, joka m.m tarkistaisi olisiko B palannut kampaamoon ja kaiketi löytänyt ruumiin.
Olisiko Birgitta 15.00 palaverin alussa kertonut miehen matkustaneen itä-suomeen.
Silmiin pistävää ovat tapauksen puuttuvat puhelinsoitot. Jos PW oli syyllinen tai syytön niin olisi kannattanut tai odottanut hänen soittavan Birgitan numeroon, vaikka harhautus mielessä, puheluthan selvitettiin.
Paikalla
skoune
Neuvoja-Jack
Viestit: 574
Liittynyt: Ti Heinä 18, 2023 12:09 pm

Re: 65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Viesti Kirjoittaja skoune »

MEG kirjoitti: Pe Maalis 08, 2024 4:10 pm Ongelmia Öinen ruumiinkuljetus ideassa.
Jos PW luuli Birgitan asuvan yksin niin ei ongelmia Mutta jos tiesi asuinkumppanista niin hänen pitänyt tehdessään kanpaamossa päätöksen surman salaamisesta, ymmärtää, että Birgittaa kotiin odottava kumppani jossain vaiheessa iltaa hälyttäisi poliisin, joka m.m tarkistaisi olisiko B palannut kampaamoon ja kaiketi löytänyt ruumiin.
Olisiko Birgitta 15.00 palaverin alussa kertonut miehen matkustaneen itä-suomeen.
Silmiin pistävää ovat tapauksen puuttuvat puhelinsoitot. Jos PW oli syyllinen tai syytön niin olisi kannattanut tai odottanut hänen soittavan Birgitan numeroon, vaikka harhautus mielessä, puheluthan selvitettiin.
Kannattaisi lukea tämän sivuston alkupään juttuja. Ersimerkiksi Birgitan kuudesta fb-kamusta oli kaksi ko kampaamoon liittyvää, eli PW ja äitinsä. Niin että varmasti Birgitasta tiedettiin kaikki "tarpeellinen". Luulenpa, että hän sai apua mm tietokoneen käytöstä (myös virallisten asioiden esim raha-asioiden hoitamisessa ?) Sekin on mahdollista, että BSllä ei ollut omaa tietokonetta, joten ehkä kampaammossa oli yhteinen tietokone?
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10719
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: 65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Viesti Kirjoittaja damfin »

^
Apua tietokoneen käytössä?

Minun äitini on 85 vuotias, ja hoitaa edelleen pankkiasiansa ja muutkin asiansa itse pöytätietokoneella, eli tuo 65 vuoden ikä ei mitenkään välttämättä tarkoita sitä että Birgitta olisi tarvinnut kenenkään apua asioidensa hoitamiseen :D
MEG
Adrian Monk
Viestit: 2589
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 2:01 pm

Re: 65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Viesti Kirjoittaja MEG »

Kiitos Skoune! Pidänkin todennäköisenä, että PW tiesi Birgitan asuvan kumppanin kanssa. Kampaamossa kuolema idean kannalta siis johdonmukaista, että Birgitta palaverin alussa kertonut miehen matkustaneen kauas, jotta PW kuoleman salaamis päätöstä tehdessään , tiesi saavansa etumatkaa ruumiin kätkentään.
Korostan, että tämä on hypoteettistä pohdintaa.Birgitan katoamiseen voi olla monta syytä. (lisäys)
Paikalla
skoune
Neuvoja-Jack
Viestit: 574
Liittynyt: Ti Heinä 18, 2023 12:09 pm

Re: 65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Viesti Kirjoittaja skoune »

damfin kirjoitti: La Maalis 09, 2024 10:56 am ^
Apua tietokoneen käytössä?

Minun äitini on 85 vuotias, ja hoitaa edelleen pankkiasiansa ja muutkin asiansa itse pöytätietokoneella, eli tuo 65 vuoden ikä ei mitenkään välttämättä tarkoita sitä että Birgitta olisi tarvinnut kenenkään apua asioidensa hoitamiseen :D
No kun Birgitalla ei tiettävästi ollut lapsia eikä lapsenlapsia (!), jotka häntä olisi perehdyttänyt tietokoneen käyttöön.. Miksi otin tuon BSn fb-tilin ja sen kaverilistan esiin, johtuu siitä, että kun olin silloin jo vuonna 2015 "tutkimassa" Birgitan katoamista, niin pääsin pitkälle, kun mm pääsin lukemaan PWn äidin FB-päivityksiä ja kaverilistoja ja jopa videopätkiä juhlista ja jopa tämän eräistä suunnitelmista ja lastensa yksityiselämästä..Valitettavasti en löydä senaikaisia muistiinpanojanni enää. - Samoin tutkin niitten muittenkin BSn fb-kavereiden päivitykset ja tykkäykset ja kamujensa ystävälistat - ja pääsin taas pitkälle. - Ja miesystävänsäkin elämänvaiheet kävi selväksi..paljon löytyi myös mielenkiintoisia päivityksiä ja ystäviä rajojen takaa..

Niin ehkä ei ollut apua tietokoneen käytössä, vaan nimenomaan fb-tilin luomisessa...Se vaan ihmetyttää, miksi se PWn äiti oli BSn fb-kaveri - olisiko hän ammattinsa puolesta (siistijä) ollut BSn palkkalistoilla (kampaamossa ja ehkä kotonakin?)
ps itse olen ollut ekalla tietokone"kurssilla" vuonna 1971 ;) Silloin koneet eivät todellakaan oleet "kannettavia", vaan huoneenkokoisia järkäleitä. ds
Paikalla
skoune
Neuvoja-Jack
Viestit: 574
Liittynyt: Ti Heinä 18, 2023 12:09 pm

Re: 65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Viesti Kirjoittaja skoune »

MEG kirjoitti: La Maalis 09, 2024 11:13 am Kiitos Skoune! Pidänkin todennäköisenä, että PW tiesi Birgitan asuvan kumppanin kanssa. Kampaamossa kuolema idean kannalta siis johdonmukaista, että Birgitta palaverin alussa kertonut miehen matkustaneen kauas, jotta PW kuoleman salaamis päätöstä tehdessään , tiesi saavansa etumatkaa ruumiin kätkentään.
Korostan, että tämä on hypoteettistä pohdintaa.Birgitan katoamiseen voi olla monta syytä. (lisäys)
MEG, ei BS asunut "miesystävänsä" kanssa yhdessä. Mutta tuo on hyvä huomio, että jos tiedettiin, että ko mies on lähdössä pidemmäksi aikaa pois Helsingistä, niin silloin ei naista kaipaisi kukaan vähään aikaan.
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10719
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: 65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Viesti Kirjoittaja damfin »

skoune kirjoitti: La Maalis 09, 2024 2:04 pm
damfin kirjoitti: La Maalis 09, 2024 10:56 am ^
Apua tietokoneen käytössä?

Minun äitini on 85 vuotias, ja hoitaa edelleen pankkiasiansa ja muutkin asiansa itse pöytätietokoneella, eli tuo 65 vuoden ikä ei mitenkään välttämättä tarkoita sitä että Birgitta olisi tarvinnut kenenkään apua asioidensa hoitamiseen :D
No kun Birgitalla ei tiettävästi ollut lapsia eikä lapsenlapsia (!), jotka häntä olisi perehdyttänyt tietokoneen käyttöön.. Miksi otin tuon BSn fb-tilin ja sen kaverilistan esiin, johtuu siitä, että kun olin silloin jo vuonna 2015 "tutkimassa" Birgitan katoamista, niin pääsin pitkälle, kun mm pääsin lukemaan PWn äidin FB-päivityksiä ja kaverilistoja ja jopa videopätkiä juhlista ja jopa tämän eräistä suunnitelmista ja lastensa yksityiselämästä..Valitettavasti en löydä senaikaisia muistiinpanojanni enää. - Samoin tutkin niitten muittenkin BSn fb-kavereiden päivitykset ja tykkäykset ja kamujensa ystävälistat - ja pääsin taas pitkälle. - Ja miesystävänsäkin elämänvaiheet kävi selväksi..paljon löytyi myös mielenkiintoisia päivityksiä ja ystäviä rajojen takaa..

Niin ehkä ei ollut apua tietokoneen käytössä, vaan nimenomaan fb-tilin luomisessa...Se vaan ihmetyttää, miksi se PWn äiti oli BSn fb-kaveri - olisiko hän ammattinsa puolesta (siistijä) ollut BSn palkkalistoilla (kampaamossa ja ehkä kotonakin?)
ps itse olen ollut ekalla tietokone"kurssilla" vuonna 1971 ;) Silloin koneet eivät todellakaan oleet "kannettavia", vaan huoneenkokoisia järkäleitä. ds
Kyllä moni 65 vuotias on vielä hyvin kykenevä ihan itsenäisestikin oppimaan uusia asioita kuten tietokoneen käyttöä, ilman lasten apuakin, ja Birgitta kuitenkin pyörittänyt kampaamoa itsenäisesti jo pitkään joten on siinä voinut tulla tietokoneetkin tutuksi.
Vai perustuuko tuo tieto avun tarvitsemisesta tietokoneiden tai fb-tilin luomisen kanssa johonkin esille tulleeseen faktaan vai mistä tuo nyt tuli esille?

Itse opiskelin tietokoneiden käyttöä ja ohjelmointia joskus 80-luvun puolivälissä mutta ajauduin nuoruuden hullutuksissa hieman eri suuntaan, kunnes sitten joskus vanhempana innostuin aiheesta ja tietokoneiden rakentelusta harrastuksena uudelleen.

Tuo nyt menee toki jo hieman ohi aiheen enkä tiedä onko tietokoneilla ja fasebookeilla mitään tekemistä Birgitan katoamisen kanssa, mutta itse en ainakaan jaa sitä käsitystä että 65 vuotias jotenkin yleisesti tarvitsisi ulkopuolista apua tietokoneiden tai fb-tilien kanssa, toki jotkut tarvitsevat, mutta olen minä autellut 25 vuotiaitakin tietokoneongelmien ja tilien luomisen kanssa.
Avatar
ruusumaa
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Elo 31, 2020 5:47 pm

Re: 65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Viesti Kirjoittaja ruusumaa »

Kaikkia ei edes kiinnosta fb ja monet kaverit.

Ei mulle ainakaan tuu ekana mieleen, jos jollakulla on facessa vähän kavereita, että HAA, tuo ei osaa käyttää tietokonetta.
Suoraan sanottuna, suurin piirtein, sellaista elämä on.
Paikalla
skoune
Neuvoja-Jack
Viestit: 574
Liittynyt: Ti Heinä 18, 2023 12:09 pm

Re: 65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Viesti Kirjoittaja skoune »

damfin kirjoitti: La Maalis 09, 2024 7:03 pm
skoune kirjoitti: La Maalis 09, 2024 2:04 pm ...

Niin ehkä ei ollut apua tietokoneen käytössä, vaan nimenomaan fb-tilin luomisessa...Se vaan ihmetyttää, miksi se PWn äiti oli BSn fb-kaveri - olisiko hän ammattinsa puolesta (siistijä) ollut BSn palkkalistoilla (kampaamossa ja ehkä kotonakin?)
...
Kyllä moni 65 vuotias on vielä hyvin kykenevä ihan itsenäisestikin oppimaan uusia asioita kuten tietokoneen käyttöä, ilman lasten apuakin.
...

.. enkä tiedä onko tietokoneilla ja fasebookeilla mitään tekemistä Birgitan katoamisen kanssa..
Luit vähän huolimattomasti viestini, ks eka mustaus yllä. - Tiedän kyllä, että jotkut tarvii apua ja jotkut ei - eri asioissa. - Minulla oli tässä taka-ajatuksena se, että jos nyt PW olisi ollut BSn katoamisen takana tai apuna (!) Suomesta lähtemiseen, niin tuo Birgitan fb-tili olisi ollut tärkeä juttu salaiseen yhteydenpitämiseen asiainhoidossa... BSllä oli yksi fb-kaveri (poistui jossain vaiheessa näkyvistä) jonka tilin sisältöjä ei näkynyt julkisesti. Löysin muinoin sen fb-"kaverin" tykkäyksiä erääseen maantieteellisesti kaukaiseen paikkaan. Ja sitten sieltä löytyikin taas yllättäin eräs S-nimisen henkilön matkailuun liittyvä yritys. En muista niin tarkkaan. - Jossain tuolla aikoja sitten esitin teorian, että BS olisi itse lähtenyt Suomesta jonnekin lämpimämpääm paikkaan (ei Italia eikä Espanja). - Jos asia kiinnostaa, niin kirjoitin aiemmin nikillä skoone, niin voisit haulla löytää jotain mun teorioita täältä..Jonkin aikaa olen kirjoittanut skounena täällä, kun vanha nikki "katosi". - Eli tuohon toiseen mustaukseen, en minäkään tiedä onko mitään tekemistä, mutta mahdotonta se ei ole. mutta toivon, että näin olisi käynyt.
Anteeksi epäselvä esitys! - Tarkistin kirjoittamani tekstin ja tuli sitä lukiessa mieleeni, että PWn velipuolilla on ilmeisesti sukua muuallakin kuin Suomessa (ei kuitenkaan Italiassa eikä Espanjassa).
Diego
Hetty Wainthropp
Viestit: 467
Liittynyt: Su Kesä 28, 2015 10:27 pm

Re: 65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Viesti Kirjoittaja Diego »

Ulkomailla piileskelyn helppoudesta tai vaikeudesta. Viime viikon Rikospaikka-ohjelmassa on Jan Salmisen haastattelu. Hän oli neljän vuoden ajan yksi Euroopan etsityimpiä rikollisia, ei rikosten suuruuden (talousrikoksia, ei jättimäisiä) vuoksi, vaan siksi koska Euroopan poliisit eivät olleet saaneet häntä kiinni. Salminen pakoili väärennetyillä papereilla ja muokatulla ulkonäöllä Espanjassa, kunnes jäi kiinni viime vuonna.

Jos Birgitta olisi lähtenyt vaikkapa juuri Etelä-Eurooppaan, olisi hänen piilottelunsa oleellisesti helpompaa, koska Birgitan perässä ei ole poliisi. Katoaminen ei ole rikos, jos kadonnutta ei epäillä tai syytetä jostain rikoksesta. Jos Salminen onnistui väärennetyillä papereilla (niitä saa suht helposti, kuten haastattelusta käy ilmi) ja muutetulla ulkonäöllä pakoilemaan neljä vuotta vaikka hän oli Euroopan etsityimpiä rikollisia, niin tästä näkökulmasta katsoen ulkomailla piilottelu olisi Birigitalle helpompaa ja ihan mahdollista, miksei olisi. Syyt mahdolliseen omaehtoiseen katoamiseen ovat sitten oma kysymyksensä.
MEG
Adrian Monk
Viestit: 2589
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 2:01 pm

Re: 65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Viesti Kirjoittaja MEG »

Birgitta olisi ulkomaille -jossa tapasi lomiaan viettää- voinut muuttaa julkisesti, asunnonsa ja irtaimistonsa myyden. Mikä olisi syy salaiseen karkaamiseen.
En keksi muuta kuin mielikuvituksellinen ,että olisi ollut KGB-GRU agentti joka v. 2014 tapahtumien jälkeistä toiminnan elvytystä olisi lähtenyt pakoon. Mutta silloinkin luulisi voineen normaalisti matkustaa ulkomaille ja järjestää asunnon myynnin.
Nyt vaikuttaa takaa-ajajat kintereillään paenneen Metrolla Kamppiin sieltä "auton takakontissa ulkomaille".
Jos joku keksii paremman motiivin salaiseen ulkomaille siirtymiseen, niin tuokoon sen esiin.
Itse uskon Birgitan menehtyneen kampaamossa.
Paikalla
Hurjimus
Axel Foley
Viestit: 2188
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 10:41 pm

Re: 65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Viesti Kirjoittaja Hurjimus »

Poliisilla ei ole pienintäkään syytä epäillä Paulaa.
Kylläkin tässäkin tapauksessa on rikoksen mahdollisuus otettu hyvinkin vakavasti huomioon, jolloin myös Paulankin teletinnistetiedot on ollut luultavasti käytettävissä.
Nämä ja todennäköisesti kadulla olleet huonolaatuisetkin kamerat ovat tallentaneet Paulan poistumisen ja Birgitan puuttumisen niistä.
Yleensäkkään aika harvoin parin tonnin vuoksi kampaajaystävää tapetaan. Sitten ruumiin pois kuljettaminen ilman huomioita ei taida tuollaisesta paikasta olla mitenkään helppoa.
MEG
Adrian Monk
Viestit: 2589
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 2:01 pm

Re: 65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Viesti Kirjoittaja MEG »

Teletunnistustiedot eivät välttämättä osoita Paulan syyllisyyttä tai syyttömyyttä. Hän on voinut normaalisti poistua kampaamolta kotiinsa, illalla jättää puhelimen kotiinsa ja avustajan kanssa hakea autolla ruumiin kanpaamosta kätköön. Jos kampaamon ovella olisi ollut toimiva kamerointi olisimme siitä varmasti poliisilta kuulleet. Muistetaan, että kampaamon takaovesta oli kulku sisäpihalle ja siitä edelleen takorautaportin kautta Arkadiankadulle. Birgitta ei sitä kautta varmaan kulkenut metrolta tullessaan, mutta öiset ruumiin hakijat hyvinkin.
Paikalla
Hurjimus
Axel Foley
Viestit: 2188
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 10:41 pm

Re: 65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Viesti Kirjoittaja Hurjimus »

Olen kyllä täysin eri mieltä tuosta poliisin ulostulosta.
Miksi ihmeessä sen olisi tehnyt, poliisi ei yleensäkään kerro tutkimuksistaan, kuin sen mikä on olennaisinta jutun selviämisessä.
On selkeästi ilmoittanut myös, ettei rikosta epäillä, eikä siitä ole mitään viitteitä.
Ei poliisi ajattele, että murhainfossa ollaan kiinnostuneita kameroiden sijainnista, pitää se nyt kertoa. 99 prosentille ihmisistä riittää se tieto, ettei poliisi epäile rikosta. Paula ja miesystävä on tässä oikeastaan ainoat, joita poliisi voisi ajatella henkirikoksen tekijäksi ja heidän liikkeensä luonnollisesti ensimmäiseksi on selvitetty ja poissuljettu rikoksesta. Kun kirjoitin esimerkiksi kamerat ja puhelintiedot, se ei tarkoita, ettei poliisit ole tehneet muitakin selvityksiä ja pidänkin sitä hyvin todennäköisenä.
Vastaa Viestiin