65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Spekulointia kadonneista henkilöistä.
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10654
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: 65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Viesti Kirjoittaja damfin »

MEG kirjoitti:Linkkiyhteyden itsestään sammuminen tuohon aikaan olisi taas yksi episodi outojen sattumusten sarjassa.
Akun irroittaminen tai veteen joutuminen aiheuttanee luonnollisen, yhteyden katkeamisen.
Akun irrotus sopisi hyvin kampaamossa menehtymiseen. Puhelimen veteen pudotus 17.00 aikoihin ei oikein sovi mihinkään hypoteesiin. Miksi olisi surman aiheuttaja tai itsetuhoinen Birgitta käynyt puhelimen Ruoho-tai Töölönlahteen viskaamassa? ellei sitten itse hypännyt mukana.
En minä tuota itsestään sammumista akun loppumisen takia mitenkään outona sattumuksena pitäisi, mitä nyt nähnyt tuon ikäisten naisten kännyköiden käyttöä niin näyttää monille juurtuneen se tapa että kännykkä muistetaan laittaa lataukseen vasta sitten kun akku alkaa loppumaan tai on jo loppunut, eikä suinkaan laiteta sitä lataantumaan yöksi kun käydään nukkumaan.
Ilmeisesti monille vanhemmille ihmisille on jäänyt se uskomus että ei sitä puhelinta joka päivä tarvitse ladata kun eihän sitä vanhaa nokialaistakaan tarvinnut kuin kerran viikossa ladata.
Ryder
Olivia Benson
Viestit: 729
Liittynyt: To Marras 23, 2017 1:59 pm

Re: 65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Viesti Kirjoittaja Ryder »

dazu kirjoitti:Itsemurhaidea näyttää edelleen olevan kannatetuin tässä topiikissa, tai ainakin eniten esiintuoduin. Minä en kyllä jaksa uskoa itsemurhaan tässä tapuksessa, koska kuten jo aiemmin olen kirjoittanut, niin olisi oikeasti kummallista, että Birgitta olisi matkustanut Helsingin keskustaan juuri silloin, kun siellä piti olla palaveri työpaikalla ja hän olisi sitten siellä työpaikan nurkalla sammuttanut puhelimen ja sieltä sitten lähtenyt johonkin ulos kaupungista tekemään itsemurhan... Ei vain oikein kolahda tällainen logiikka... En näe oikein mitään tolkkua siinä, että Birgitta olisi tällä tavalla lavastanut työkaverinsa syylliseksi katoamiseensa.
MEG kirjoitti:Niin tunnetut viimevuosien itsemurhat ,Nela Saglenova , Päivi Heikinheimo ,Mira Varhee , V-H Karjalainen ,on toteutettu n.s kesken arkiaskareita ,ilman läheisten havaitsemia valmisteluita.
No eipä noista tapauksista yksikään ole mennyt ihan näin. Jokaista noista tiedettyä itsemurhatapausta oltiin suunniteltu etukäteen ja niissä oltiin selvästi lähdetty sitä itsemurhaa tekemään. Ajatus siitä, että Birgitta olisi yhtäkkiä matkalla palaveriin päättänyt tappaa itsensä, on jotain ö-luokan scifiä. Kyllä näitä itsareita suunnitellaan yleensä kuukausia eteenpäin ja vaikka teko olisikin tapahtunut keskellä päivää, sitä on silloinkin suunniteltu pitkään etukäteen.
Itsemurha tässä Silanderin tapauksessa tarkoittaisi väkisinkin sitä, että hän olisi suunnitellut lavastaa työkaverinsa. Ja se on ajatuksena vain yksinkertaisesti älyttömän typerä.

Sitten mua ihmetyttää nuo täällä esitetyt perustelut mahdollisen itsemurhan motiiviksi. Täällä on väitetty, että Paulalla ei olisi ollut kykyä maksaa Birgitalle yrityksen hintaa ja, että Birgitta olisi näin ollen jäänyt yrityskaupasta tyhjin käsin ja siksi olisi tappanut itsensä hohhoijakkaa...

Mun ykkösvaihtoehto on tällä hetkellä, että Paula tappoi Birgittan siellä palaverissa. Tämä siksi, että tässä on vaan liikaa sattumia sen puolesta.
Mielenkiintoinen juttu tähän skenaarioon liittyen on tämä täällä nyt esiinotettu pakettiauton lainaaminen. Joku selvänäkijähän oli nähnyt tästä tapauksesta, että tähän liittyy pakettiauto...

Kakkosvaihtoehtoni on sitten, että Birgitta surmattiin jo kotonaan, jonka jälkeen hänen kulkunsa keskustaan lavastettiin kuljettamalla puhelin sinne ja leimaamalla Birgittan matkakortti metroon.

Kolmosvaihtoehto on, että Birgitta meni ennen palaveria käymään jossain työpaikkansa lähellä olevassa yksityisasunnossa jostain syystä X. Käynnin on tarkoitus ollut olla nopea, mutta siellä onkin tapahtunut henkirikos.

Ottaisin Paulan kyllä vielä kiinni tästä tapauksesta. Mielestäni puhelimen paikantuminen viimeiseksi työpaikan alueelle on riittävä syy ottaa Paula pidemmäksi aikaa kiinni ja kuulusteltavaksi.
Birgitalla ei olisi periaatteessa ollut mitään syytä itemurhaan. Vaikka hän möi kampaamon,työ jatkui kuitenkin vuorakatuolissa. Birgitallahan ei ollut perhettä:ei miestä,ei lapsia,eikä lapsenlapsia.Tuskin hän yht´äkkiä havahtui pohtimaan perheettömyyttään. Hän sai rahat kampaamosta,hän olisi voinut myydä myös asuntonsa ja muuttaa ulkomaille,vaikka samaan maahan siskonsa luo.Hänellä olisi ollut varaa vanhuuden tullessa ostaa hoivakoti paikka.Eli ei mitään syytä itsemurhalle.Mutta,toisen ihmisen pään sisään ei näe.Itsemurha selittäisi kuitenkin omalta osaltaan Birgitta Silanderin täydellisen katoamisen.
L'amourha
Jessica Fletcher
Viestit: 3073
Liittynyt: To Elo 24, 2017 8:02 pm

Re: 65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Viesti Kirjoittaja L'amourha »

Onhan tuolle vuokratuolikampaajaksi siirtymiselle joku syy ollut, hyvinkin voinut olla terveydellinen syy. Jos ei ole enää jaksanut täyspäiväistä vääntöä, se on voinut olla kovakin paikka ihmiselle kun elämäntyö on kutistunut vuokratuolilaiseksi.
Kampaamonsa on ollut ilmeisimmin hieman varttuneemman väen paikka, sellainen miksi hän oli sen muokannut aikojen saatossa. Sitten siitä tulikin joku ihmeen Studio Lässy, varmaan olisi vituttanut katsella sitä menoa vuokralaisena.
Surfin' USA - Parasta waterboarding-musaa ikinä
Tähtisade
Neuvoja-Jack
Viestit: 510
Liittynyt: To Heinä 24, 2008 5:37 pm

Re: 65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Viesti Kirjoittaja Tähtisade »

Pitkästä aikaa elämää tässäkin ketjussa.

Birgitta oli kampaamokaupat tehdessään 65-vuotias eli eläkeiässä. Ei kai taustalla tarvitse olla mitään erityistä sairautta/uupumusta/tms. Birgitan miesystävä on sittemmin asettunut Etelä-Eurooppaan, joten ehkä sama oli Birgitalla suunnitelmissa.

Olen nimimerkin “dazu” kanssa ehdottomasti samaa mieltä siitä, että itsemurhateoriaa vastaan puhuu tarkasti ajoitettu matka mainittuun klo 15 palaveriin. Ellei tätä tietoa olisi, niin todennäköisesti uskoisin itsekin vahvemmin omaehtoiseen katoamiseen.
L'amourha
Jessica Fletcher
Viestit: 3073
Liittynyt: To Elo 24, 2017 8:02 pm

Re: 65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Viesti Kirjoittaja L'amourha »

Tähtisade kirjoitti:Pitkästä aikaa elämää tässäkin ketjussa.

Birgitta oli kampaamokaupat tehdessään 65-vuotias eli eläkeiässä. Ei kai taustalla tarvitse olla mitään erityistä sairautta/uupumusta/tms. Birgitan miesystävä on sittemmin asettunut Etelä-Eurooppaan, joten ehkä sama oli Birgitalla suunnitelmissa.

Olen nimimerkin “dazu” kanssa ehdottomasti samaa mieltä siitä, että itsemurhateoriaa vastaan puhuu tarkasti ajoitettu matka mainittuun klo 15 palaveriin. Ellei tätä tietoa olisi, niin todennäköisesti uskoisin itsekin vahvemmin omaehtoiseen katoamiseen.
Mun mielestä tuo palaverijuttu ei ole niin yksiselitteinen. Mistähän palaverissa oli tarkoitus puhua?
Joissain jutuissa on aiemminkin haettu vertausta siihen yliopistonaisen katoamiseen, mikä päättyi ilmeisimmin itsariin. Siinä oltiin matkalla vanhempien luokse, ihan sovitusti. Sitten matka muuttuikin hukuttautumisreissuksi.
Noista vaan ei aina tiedä, tuo palaveri puhuu toisaalta jatkuvuuden puolesta, mutta ei ole ns. varma tekijä jutussa.
Enemmän mua häiritsee tämän uuden yrittäjän käytös, Birgitan tulematta jääminen ei tuntunut pahemmin kiinnostavan. Tuonkin suhteen kiinnostaisi palaverin aihe.
Toisaalta, välinpitämättömyys voi viitata siihen ettei ole hämärää hänen taholtaan. Itse olisin syyllisenä soitellut ainakin jokusen kerran Birgitan numeroon ja ihmetellyt asiaa sopivasti parille asiakkaalle.
Ihminen taitaa luonnostaan kytkeä tällaisiin henkirikoksen tai vähintään onnettomuuden, tuntuu niin luonnottomalta ja turhalta että ihminen vain menisi ja katoaisi. Ja jos juttua ajattelee minfolaisittain, henkirikoshan huutaa läsnäoloaan vielä kovemmin.
Surfin' USA - Parasta waterboarding-musaa ikinä
Tähtisade
Neuvoja-Jack
Viestit: 510
Liittynyt: To Heinä 24, 2008 5:37 pm

Re: 65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Viesti Kirjoittaja Tähtisade »

Birgitta nostettu esiin kadonneita koskevassa yhteisjutussa.
Tuossa hänen osuutensa.
Iltalehti kirjoitti:Suomessa on kateissa lukuisia henkilöitä, joiden kohtalo on täysi mysteeri. Iltalehti listasi tapauksista 11 ja keräsi niistä uusimpia tietoja.

Katoaminen keskellä Helsinkiä

65-vuotias Birgitta Silander katosi Helsingissä 24. elokuuta 2015.

Silander asui Viikissä. Hänen tiedetään lähteneen katoamispäivänä kotoaan kohti Pohjoisella Rautatiekadulla sijaitsevaa kampaamoa. Silander oli kyseisessä kampaamossa töissä ja hänellä oli sovittuna palaveri työkaverinsa kanssa.

Hän ei koskaan saapunut työpaikalleen.

Silanderista ei ole löytynyt kuvia kaupungin valvontakameroista. Viimeisin varma merkki naisesta on, kun hänen matkapuhelimensa paikantui Tennispalatsin katolla olevaan tukiasemaan kello 17 katoamispäivänä. Tennispalatsi sijaitsee Helsingin ytimessä Kampissa. Paikantuminen ei tarkoita sitä, että Silander olisi itse ollut noilla seuduilla.

– Meillä ei tällä hetkellä ole mitään muuta tietoa kuin että hänen puhelimensa on ollut Helsingin keskustassa. Emme ole voineet yksilöidä, että henkilö on ollut siellä, tapauksen tutkinnanjohtaja Teemu Kruskopf sanoi Iltalehdelle elokuussa, kun katoamisesta tuli kuluneeksi tasan kolme vuotta.

Vihjeitä tapauksesta ei ole viime aikoina tullut.

– Jos jotain vihjeitä tulee, tarkastelemme niitä, mutta niidenkin osalta on ollut hiljaista, Kruskopf sanoi Iltalehdelle huhtikuun alussa.

Kadonnut Silander on noin 165 senttimetriä pitkä ja normaalipainoinen. Poliisin mukaan naisella oli katoamishetkellä vaaleahkot ja hieman punertavat, lyhyet hiukset. Katoamishetken vaatetuksesta poliisilla ei ole varmuutta.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4132 ... exi_sM3AyE
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10654
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: 65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Viesti Kirjoittaja damfin »

Tähtisade kirjoitti:Birgitta nostettu esiin kadonneita koskevassa yhteisjutussa.
Tuossa hänen osuutensa.
Iltalehti kirjoitti:Suomessa on kateissa lukuisia henkilöitä, joiden kohtalo on täysi mysteeri. Iltalehti listasi tapauksista 11 ja keräsi niistä uusimpia tietoja.

Katoaminen keskellä Helsinkiä

65-vuotias Birgitta Silander katosi Helsingissä 24. elokuuta 2015.

Silander asui Viikissä. Hänen tiedetään lähteneen katoamispäivänä kotoaan kohti Pohjoisella Rautatiekadulla sijaitsevaa kampaamoa. Silander oli kyseisessä kampaamossa töissä ja hänellä oli sovittuna palaveri työkaverinsa kanssa.

Hän ei koskaan saapunut työpaikalleen.

Silanderista ei ole löytynyt kuvia kaupungin valvontakameroista. Viimeisin varma merkki naisesta on, kun hänen matkapuhelimensa paikantui Tennispalatsin katolla olevaan tukiasemaan kello 17 katoamispäivänä. Tennispalatsi sijaitsee Helsingin ytimessä Kampissa. Paikantuminen ei tarkoita sitä, että Silander olisi itse ollut noilla seuduilla.

– Meillä ei tällä hetkellä ole mitään muuta tietoa kuin että hänen puhelimensa on ollut Helsingin keskustassa. Emme ole voineet yksilöidä, että henkilö on ollut siellä, tapauksen tutkinnanjohtaja Teemu Kruskopf sanoi Iltalehdelle elokuussa, kun katoamisesta tuli kuluneeksi tasan kolme vuotta.

Vihjeitä tapauksesta ei ole viime aikoina tullut.

– Jos jotain vihjeitä tulee, tarkastelemme niitä, mutta niidenkin osalta on ollut hiljaista, Kruskopf sanoi Iltalehdelle huhtikuun alussa.

Kadonnut Silander on noin 165 senttimetriä pitkä ja normaalipainoinen. Poliisin mukaan naisella oli katoamishetkellä vaaleahkot ja hieman punertavat, lyhyet hiukset. Katoamishetken vaatetuksesta poliisilla ei ole varmuutta.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4132 ... exi_sM3AyE
Onpas melko erikoisella asenteella kirjoitettu juttu, kampaamo on kerrottu Birgitan työpaikaksi aivan niinkuin hän kävisi siellä palkattuna työntekijänä eikä otettu mitään kantaa kampaamon omistuskuvioihin, kampaamon sijaintikin kerrottu vain summittaisesti Pohjoisella Rautatienkadulla, mutta sitten kuitenkin tuon puhelimen linkittyminen tennispalatsiin on oikein korostettu tennispalatsin olevan helsingin ydinkeskustassa kampissa, unohtaen mainita että siinähän se kampaamokin on ihan melkein tennispalatsin nurkan takana... ja painotetaan sitä että puhelimen linkittyminen tuonne ei millään lailla varmaksi tarkoita että Birgitta itse olisi ollut siellä mutta ei kuitenkaan kerrota miksi poliisilla tai kenelläkään olisi jotain syytä epäillä että Birgitta ei olisi itse ollut siellä missä puhelinkin oli, kun yleensä katoamistapauksissa kuitenkin oletetaan lähtökohtaisesti henkilön olevan siellä minne puhelimensa linkittyy, mutta tässä Birgitan tapauksessa sitten puhelimen sijainnista ei saisi päätellä mitään.
Täysi Purenta
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1481
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2010 11:05 am

Re: 65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Viesti Kirjoittaja Täysi Purenta »

Kiehtovasti kirjoitettu juttu. Minä päättelin rivien välistä paljonkin. Jotussa korostui se, ettei Birgittaa ole nähty ainoassakaan valvontakamerassa. Samoin tuo, että alleviivaten todettiin ettei puhelin välttämättä ole samassa paikassa kuin sen omistaja on kiinnostavaa. Tahtovat saada uskomaan ettei Birgitta olisi poistunutkaan kotoaan.
Minä päättelen tästä poliisinkin uskovan, että Birgitta kohtasi kampaamossa loppunsa. Tekijät pitäisi vaan saada vielä rentoutumaan kylliksi että tekisivät jonkun virheen.

Tai sitten kirjoittajatyttö on naputellut kylmästä keissistä mitä sattuu mieleen juolahtamaan ja minä vain ylitulkitsen :roll:
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10654
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: 65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Viesti Kirjoittaja damfin »

Täysi Purenta kirjoitti:Kiehtovasti kirjoitettu juttu. Minä päättelin rivien välistä paljonkin. Jotussa korostui se, ettei Birgittaa ole nähty ainoassakaan valvontakamerassa. Samoin tuo, että alleviivaten todettiin ettei puhelin välttämättä ole samassa paikassa kuin sen omistaja on kiinnostavaa. Tahtovat saada uskomaan ettei Birgitta olisi poistunutkaan kotoaan.
Minä päättelen tästä poliisinkin uskovan, että Birgitta kohtasi kampaamossa loppunsa. Tekijät pitäisi vaan saada vielä rentoutumaan kylliksi että tekisivät jonkun virheen.

Tai sitten kirjoittajatyttö on naputellut kylmästä keissistä mitä sattuu mieleen juolahtamaan ja minä vain ylitulkitsen :roll:
Minä tulkitsen tuon myös niin että toimittaja on käynyt studio sassyn silloisen pyörittäjän juttusilla ja joko ystävystynyt tai sitten uhkailujen kera kielletty liittämästä parturia millään lailla tuohon juttuun "jos kirjoitat ilman pitäviä todisteita mitään mikä johtaisi epäilyjä minun suuntaani niin päädyt käräjille"
Zipe
Hetty Wainthropp
Viestit: 484
Liittynyt: Ti Huhti 19, 2016 3:51 pm
Paikkakunta: Twin Peaks

Re: 65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Viesti Kirjoittaja Zipe »

L'amourha kirjoitti:
Tähtisade kirjoitti:Pitkästä aikaa elämää tässäkin ketjussa.

Birgitta oli kampaamokaupat tehdessään 65-vuotias eli eläkeiässä. Ei kai taustalla tarvitse olla mitään erityistä sairautta/uupumusta/tms. Birgitan miesystävä on sittemmin asettunut Etelä-Eurooppaan, joten ehkä sama oli Birgitalla suunnitelmissa.

Olen nimimerkin “dazu” kanssa ehdottomasti samaa mieltä siitä, että itsemurhateoriaa vastaan puhuu tarkasti ajoitettu matka mainittuun klo 15 palaveriin. Ellei tätä tietoa olisi, niin todennäköisesti uskoisin itsekin vahvemmin omaehtoiseen katoamiseen.
Mun mielestä tuo palaverijuttu ei ole niin yksiselitteinen. Mistähän palaverissa oli tarkoitus puhua?
Joissain jutuissa on aiemminkin haettu vertausta siihen yliopistonaisen katoamiseen, mikä päättyi ilmeisimmin itsariin. Siinä oltiin matkalla vanhempien luokse, ihan sovitusti. Sitten matka muuttuikin hukuttautumisreissuksi.
Noista vaan ei aina tiedä, tuo palaveri puhuu toisaalta jatkuvuuden puolesta, mutta ei ole ns. varma tekijä jutussa.
Enemmän mua häiritsee tämän uuden yrittäjän käytös, Birgitan tulematta jääminen ei tuntunut pahemmin kiinnostavan. Tuonkin suhteen kiinnostaisi palaverin aihe.
Toisaalta, välinpitämättömyys voi viitata siihen ettei ole hämärää hänen taholtaan. Itse olisin syyllisenä soitellut ainakin jokusen kerran Birgitan numeroon ja ihmetellyt asiaa sopivasti parille asiakkaalle..
Minä taas ajattelen, että mikäli uudella kampaamon omistajalla olisi ollut puhtaat jauhot pussissa, hän olisi aivan taatusti soitellut Birgitan perään parissa päivässä. Käsittääkseni vaikeuttaa kampaamon pyörittämistä melkoisesti, jos joutuu vastaamaan toisen kampaajan vakioasiakkaille, ettei muka tiedä milloin tämä ottaa vastaan. Birgitalla oli todennäköisesti vanhoja asiakkaita, jotka halusivat nimenomaan B:n tekevän kampauksensa. Naisethan eivät hevin luovu luottokampaajastaan. Vähentäessään työntekoaaan B oli ehkä sanonut vakioasiakkaille ottavansa vastaan tiettyinä viikonpäivinä tai muutoin valottanut suunnitelmiaan.

Olisi mielenkiintoista tietää, mitä kampaamon uusi omistajatar on vastannut asiakkaille, jotka ovat kyselleet aikoja nimenomaan Birgitalle. Onko käskenyt soittamaan Birgitan henk.koht. numeroon vai tuosta vaan tokaissut, ettei ole tietoa, milloin B tulee töihin? Ehkä on kehottanut asiakasta etsimään uuden luottokampaajan?
Paikalla
MEG
Adrian Monk
Viestit: 2586
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 2:01 pm

Re: 65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Viesti Kirjoittaja MEG »

Yllämainittua soittamattomuutta ei oikein voi ymmärtää mistään näkökulmasta. Jos nuorempi kampaaja oli vastuussa Siljanderin kuolemasta , niin olisi kannattanut soittaa tämän numeroon ja valittaa ettei saa yhteyttä. Olisiko ollut niin paniikissa että ymmärtänyt.
Puhelinhan olisi kannattanut viedä kaukaisemman linkkimaston alueelle,itsestään sammumaan.
Ehtivä
Lauri Hanhivaara
Viestit: 149
Liittynyt: Ti Huhti 16, 2013 10:50 am

Re: 65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Viesti Kirjoittaja Ehtivä »

damfin kirjoitti:
Onpas melko erikoisella asenteella kirjoitettu juttu
[/quote]

Kyllä. Ja kuitenkin samoilla kirjoitetaan heti alussa, että "Hänen tiedetään lähteneen katoamispäivänä kotoaan kohti Pohjoisella Rautatiekadulla sijaitsevaa kampaamoa", vaikka eihän tuostakaan ole aihetodistetta kummempaa jota puhelimen tapauksessa erikseen oikein korostetaan?

Eiköhän tässä kyse ole kuitenkin vain pienestä toimittajan töppäilystä sanavalintoineen. Ei olisi ensimmäinen eikä viimeinen kerta.
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10654
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: 65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Viesti Kirjoittaja damfin »

Ehtivä kirjoitti:
damfin kirjoitti:
Onpas melko erikoisella asenteella kirjoitettu juttu
Kyllä. Ja kuitenkin samoilla kirjoitetaan heti alussa, että "Hänen tiedetään lähteneen katoamispäivänä kotoaan kohti Pohjoisella Rautatiekadulla sijaitsevaa kampaamoa", vaikka eihän tuostakaan ole aihetodistetta kummempaa jota puhelimen tapauksessa erikseen oikein korostetaan?

Eiköhän tässä kyse ole kuitenkin vain pienestä toimittajan töppäilystä sanavalintoineen. Ei olisi ensimmäinen eikä viimeinen kerta.
Sanavalinnat voisi tietenkin olla vain töppäilyä, mutta miksi ihmeessä edes kirjoittaa artikkeli ellei vaivauduta taustoittamaan asioita mitenkään, kyllähän näissä jutuissa yleensä edes jollain lailla käydään läpi kadonneen henkilön taustoja mutta tässä tapauksessa sitten toimittaja "vahingossa" ennemminkin peittelee taustoja kuin kertoisi niistä totuudenmukaisesti, varsinkin tässä kohdassa:
Silander oli kyseisessä kampaamossa töissä ja hänellä oli sovittuna palaveri työkaverinsa kanssa.

Hän ei koskaan saapunut työpaikalleen.
Eli ellemme muuta kautta tietäisi Birgitan suhteesta kampaamoon ja "työkaveriinsa" niin tuon mukaan käsitykseksi jää se että Birgitta olisi tosiaan ihan vaan palkallisena kampaajana töissä jonkun muun omistamassa kampaamossa, ja palaveri olisi siis sovittu työkaverin eli toisen palkallisen työntekijän kanssa.
Jos toimittaja olisi halunnut totuudenmukaisesti ja asiallisesti asian kertoa, hän olisi voinut kirjoittaa vaikkapa että "Silander työskenteli aiemmin omistamassaan kampaamossa vuokratuolilla ja hänellä oli sovittu palaveri kampaamon uuden omistajan kanssa"

Ja sitten tuo lause "Hän ei koskaan saapunut työpaikalleen" se mainitaan niinkuin siitä olisi aivan varma varmistettu tieto, unohtaen mainita että se tieto on peräisin pelkästään tuon palaverin toisen osapuolen kertomuksesta, ja sitten kuitenkin puhelimen paikannuksesta huomataan kertoa:
Paikantuminen ei tarkoita sitä, että Silander olisi itse ollut noilla seuduilla.
Eli toisessa seikassa varmistamaton tieto kerrotaan täysin varmana, ja toisessa seikassa taas oikein korostetaan että tietoa ei välttämättä tarkoita sitä mitä se todennäköisesti tarkoittaa.

No jaa turhaanhan minä noista nillitän, mutta onhan tuo uutinen joko selkeästi asenteellisesti ja vääristellen kirjoitettu, tai sitten toimittaja on vaan osaamaton ja tyhmä, ihan kummin vaan.
edna
Neuvoja-Jack
Viestit: 516
Liittynyt: Ma Syys 14, 2015 11:31 pm

Re: 65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Viesti Kirjoittaja edna »

B.S.vain jaksaa kiinnostaa.
Selailin taas vanhoja kirjoituksia.
Birgitta siis katosi 24.08.2015
Poliisi ilmoitti katoamisesta 18.09.2015
Miksi tämä katoaminen ilmoitettiin näin myöhään.
Eihän kukaan ole voinut Helsingissä muistaa näin pitkän ajan kuluttua näkemäänsä henkilöä.
Ja on näytetty vain passikuvaa.
Aina on sellainen ajatus, että Birgittaa ei oikeastaan koskaan ole haluttukaan löytää.
Eli olisi jotenkin tiedossa, että hän on lähtenyt vapaaehtoisesti.
Ja sehän hänellä on oikeus.
Ainoa lievästi kaipaava on, kumma kyllä, ollut uusi omistaja.
Ikäänkuin tähän liittyisi jokin salaperäinen kuvio.
Jos vertaa kuuluun Nela-tapaukseen, hän katosi myöhemmin, 09.09.2015, kuin Birgitta.
Ja alkoi senpäiväinen rummutus.
Birgitasta ei puhuttu oikeastaan mitään lehdissä.
Katosiko Birgitta sovitusti.
Jonkun on pakko tietää tämä kuvio.
Mistä täällä muuten tiedettiin kertoa, että miesystävä on Etelä-eurooppalainen?
Missään ei ole vahvistettu, kuka on miesystävä.
Joku kirjoitti, että Birgitta jäi pois Rautatieasemalla ja lähti junaan.
Mutta kun se känny oli linkittynyt Tennispalatsin katolle.
Joku muu kuljettaa kännyä matkassaan ja Birgitta on aivan jossain muualla.
Perin kummallista.
Jos oikein tarkemmin ajattelee tätä keissiä, miksi Birgitta loppujen lopuksi ilmoitettiin kadonneeksi?
Kuka sen teki ja miksi?
Jos ihminen haluaa lähteä, eikä ilmoittele kenellekään mitään, mitä sitten.
On pakko olla selvittämättömiä asioita, jotka saivat kaipaamaan Birgittaa.
Ei taida liittyä mitenkään tunnetasoon.
Enempi johonkin taloussotkuun.
WannabeH
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Elo 28, 2018 11:54 pm

Re: 65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Viesti Kirjoittaja WannabeH »

Mistä täällä muuten tiedettiin kertoa, että miesystävä on Etelä-eurooppalainen?
Eikös se miesystävä ollut ihan vaan hankasalmelainen bussikuski, joka on nyt myöhemmin asettunut asumaan ulkomaille? :D
Vastaa Viestiin