Kotkan Kaukolassa 26.3.2020 kadonnut Esa Varma

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
Helmie
Adrian Monk
Viestit: 2879
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2009 5:55 pm

Kotkan Kaukolassa 26.3.2020 kadonnut Esa Varma

Viesti Kirjoittaja Helmie »

Kadonneet kartalla-keskustelussa ja Minfon etusivulla olevassa kartassa jossa kadonneita on, on 26.3.2020 kadonnut Kaukolasta mies. Kartalla miehen nimeksi kerrotaan Esko Vaara.

Mielestäni tämäkin tapaus ansaitsee enemmän huomiota. Sen vuoksi aloitin tämän keskustelun Eskosta.

Kartalla hänestä kerrotaan seuraavaa:
"73-vuotias, Kotkan Kaukolassa asuva Esa Varma katosi 26.3.2020.
-Hän oli lähtenyt normaalille iltakävelylleen.
-Viimeinen tieto hänestä oli tullut vaimon siskon puhelimeen klo 19:40, jolloin hän oli yrittänyt tavoitella tätä.
-Sen jälkeen hänestä ei ole havaintoja."
Nimimerkki Blues kertoo Kadonneet kartalla-keskustelussa seuraavaa:
viewtopic.php?f=7&t=24622&start=60
Esasta ei ole löytynyt jälkeäkään, vaikka häntä tuolloin melkein vuosi sitten etsittiin viikkokausia sekä Vapepan, että yksityishenkilöiden toimesta.
Googlettamalla löytyi seuraavaa:
73-vuotias mies katosi Kotkassa – poliisi pyytää havaintoja
Mies katosi torstaina Kotkan Kaukolasta.

Kadonneet Henkilöt
28.3.2020

73-vuotias mies katosi torstaina 26. maaliskuuta noin kello 17 Kotkan Kaukolassa.

Miehellä on päällä tumma kevyttoppatakki, tummat housut ja musta pipo.

Kaakkois-Suomen poliisilaitos pyytää nyt(siirryt toiseen palveluun) miehen löytämiseksi havaintoja ihmisiltä. Ihmisiä pyydetään ilmoittamaan hätäkeskukseen 112, jos miehestä saadaan havaintoja.

Muut vihjeet tai havainnot pyydetään ilmoittamaan poliisille sähköpostitse osoitteeseen [email protected]
https://yle.fi/uutiset/3-11280852

Hienoa kuulla, että tätä miestä on etsitty kunnolla. Harmillista, ettei tiedotteita netistä juurikaan hänestä löydy. Eskolla siis oli tapana käydä iltakävelyllä.
Oliko Eskolla muistiongelmia?

Ymmärsinkö oikein että Esko on yrittänyt soittaa vaimonsa siskolle klo 19:40, mutta tämä ei ole vastannut. Tuossa on katoamishetkestä 2 tuntia ja 40 minuuttia aikaa. Onko Esko tuon koko ajan kävellyt jonnekin? Miksi on soittanut juuri vaimon siskolle eikä vaimolleen? Onko kenties vaimon siskon numero ollut puhelinvalikossa ensimmäisenä tai onko Esko ollut tuolloin klo 19:40 aikoihin lähellä vaimonsa siskon asuntoa ja on meinannut siellä käydä?
Mielenkiintoista.

Otsikko muutettu. Nimi varmistettu ja oli kartalla oikein.
-NILS-

squeaky
Susikoski
Viestit: 34
Liittynyt: Pe Touko 12, 2017 7:35 pm

Re: Kaukolasta kadonnut Esko Vaara, 26.3.2020

Viesti Kirjoittaja squeaky »

Onko tämä kadonnut nyt Esko Vaara vai Esa Varma? Mutta jokatapauksessa muistan tämän katoamisilmoituksen, ja olen itsekkin miettinyt joko mies olisi löydetty. Ilmeisesti ei, vaikka ei poliisi aina tiedotakkaan löytyneistä vanhemmista ihmisistä, varsinkaan jos löytyvät kuolleena jonkin ajan kuluttua katoamisesta.

Avatar
Sledge
Lauri Hanhivaara
Viestit: 137
Liittynyt: To Loka 10, 2013 10:59 am

Re: Kaukolasta kadonnut Esko Vaara, 26.3.2020

Viesti Kirjoittaja Sledge »

Olisko ihan otsikkotasolla syytä mainita myös paikkakunta. Melko yleinen kylännimi ympäri Suomea tuo Kaukola...

Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Re: Kotkan Kaukolassa 26.3.2020 kadonnut Esa Varma

Viesti Kirjoittaja Blues »

Kyllä kartassa lukee ihan Esa Varma, ja kadonnut on nimeltään Esa Varma.
Sattuu olemaan suht läheinen sukulainen, joten nimestä olen varma.
Kävin etusivun kartankin tarkistamassa vielä kertaalleen.
Liitteet
varma.png
varma.png (119.3 KiB) Katsottu 5778 kertaa
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.

Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Re: Kotkan Kaukolassa 26.3.2020 kadonnut Esa Varma

Viesti Kirjoittaja Blues »

Olen pyytänyt ylläpitoa muuttamaan otsikon oikeaan henkilöön kohdistuvaksi.

Muutettu
-NILS-


Esa tosiaan katoamisiltanaan oli yrittänyt soittaa vaimonsa sisaren puhelimeen, varmasti syynä oli se, että nimen vuoksi se oli hänen puhelimessaan ensimmäisenä yhteystiedoissa.
Puhelu ei koskaan kuitenkaan saavuttanut vastaanottajaa.

Vaimonsa kanssa hän oli myös puhunut ennen tätä, ja sanonut, jotain, että "nyt edessä on ryteikköä...", mutta on tulossa kotiin iltateelle kyllä.

Hänestä ei ole löytynyt jälkeäkään.

Häntä etsittiin viikkoja katoamisen jälkeen ystävien, sukulaisten ja Vapepan toimesta.
Vapepa teki hienoa etsintätyötä, nostan hattua.
Valitettavasti se ei tuonut tulosta.

Oletetulla katoamisalueella on runsaasti louhikkoa, lähistöllä, parin kilometrin päässä myös koski ja suistoalue Kymijoelta merelle.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.

Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Re: Kotkan Kaukolassa 26.3.2020 kadonnut Esa Varma

Viesti Kirjoittaja Blues »

Ja kyllä, hänellä oli todettu pitkälle edennyt Alzheimer, mutta lääkityksen vuoksi hän oli pysynyt vuosia ihan hyvässä kunnossa ja käveli tuon saman reitin melkein joka päivä.
Tällä kertaa vaan katosi totaalisesti.

Esa ihan varmasti ansaitsee oman ketjunsa,
mutta joskus, kun katoaminen osuu lähelle, sitä jättää sen tekemättä. Toivoo, että kadonnut löytyy ilmankin.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.

Avatar
viinitty
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1345
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2020 5:02 pm

Re: Kotkan Kaukolassa 26.3.2020 kadonnut Esa Varma

Viesti Kirjoittaja viinitty »

Olen useasti törmännyt muistisairaiden kanssa tilanteeseen, jossa hyvässäkin hoitotasapainossa oleva alzheimer tekee tepposet. Lapsuudesta asti kotina ollut talo muuttuu silmänräpäyksessä täysin vieraaksi. Nämä kohtaukset kestävät yleensä 1-15min, mutta metsässä kulkevalle tuo on todella pitkä aika.
Hätääntynyt ja eksynyt ihminen ei myöskään toimi rationaalisesti. Kansallispuistoissa kadonneiden kroppia on löydetty mitä ihmeellisimmistä paikoista vuosienkin päästä ja näennäisesti "ihan reitin vierestä".

Jokatapauksessa toivottavasti tähän saadaan pian vastaus.
Mitkä hiton salaliittoteoriat?!

Avatar
ruusumaa
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5262
Liittynyt: Ma Elo 31, 2020 5:47 pm

Re: Kotkan Kaukolassa 26.3.2020 kadonnut Esa Varma

Viesti Kirjoittaja ruusumaa »

viinitty kirjoitti:
Ke Maalis 17, 2021 12:51 pm
Olen useasti törmännyt muistisairaiden kanssa tilanteeseen, jossa hyvässäkin hoitotasapainossa oleva alzheimer tekee tepposet. Lapsuudesta asti kotina ollut talo muuttuu silmänräpäyksessä täysin vieraaksi. Nämä kohtaukset kestävät yleensä 1-15min, mutta metsässä kulkevalle tuo on todella pitkä aika.
Hätääntynyt ja eksynyt ihminen ei myöskään toimi rationaalisesti. Kansallispuistoissa kadonneiden kroppia on löydetty mitä ihmeellisimmistä paikoista vuosienkin päästä ja näennäisesti "ihan reitin vierestä".
Tää on niin totta!
Suoraan sanottuna, suurin piirtein, sellaista elämä on.

Helmie
Adrian Monk
Viestit: 2879
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2009 5:55 pm

Re: Kotkan Kaukolassa 26.3.2020 kadonnut Esa Varma

Viesti Kirjoittaja Helmie »

Väärä sukunimi oli minun virheeni, anteeksi siitä. :(

Kuulostaa siltä, että Esan katoamisympäristö on haasteellinen. Tuo että hän on vaimolleen puhunut ryteiköstä ja yrittänyt soittaa vaimonsa sisaren puhelimeen, kertoo mielestäni siitä että Esa on joutunut onnettomuuteen ja menehtynyt tosiaan jonnekin ryteikköön. :(

Omaisille ja läheisille varmasti raskasta elää epätietoisuudessa. On hienoa kuulla että Esaa on etsitty kunnolla. Vielä enemmän nämä Esan kaltaiset vanhemmat miehet ansaitsisivat huomiota mediassa. Ei se huomio ketään takaisin tuo, mutta voisi joissakin tapauksissa auttaa etsinnöissä ja tuoda uusia vihjeitä tai näkökulmia.

Voimia Esan ystäville ja omaisille.

Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Re: Kotkan Kaukolassa 26.3.2020 kadonnut Esa Varma

Viesti Kirjoittaja Blues »

Helmie kirjoitti:
To Maalis 18, 2021 3:47 pm
Väärä sukunimi oli minun virheeni, anteeksi siitä.
Voimia Esan ystäville ja omaisille.
Sattuuhan noita.
Virhe sinne, tai tänne, ei varmaan tässä kohdin haittaa.
Pian on vuosi Esan katoamisesta, eikä tosiaan ole olemassa pienintäkään vihjettä hänestä 😔
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.

NeitiEtsivä
Poliisikoira Rex
Viestit: 280
Liittynyt: Su Joulu 23, 2007 10:25 pm
Paikkakunta: Eagle

Re: Kotkan Kaukolassa 26.3.2020 kadonnut Esa Varma

Viesti Kirjoittaja NeitiEtsivä »

Itsehän tosiaan olin viikkoja etsimässä lähes joka päivä koiran kanssa ja etsittiin niin suurelta alueelta ja kaiken näköisistä ryteiköistä, että kyllä ihmetyttää mihin voi ihminen kadota. On siis mullekin läheinen ihminen. Ja edelleen koko tämän reilun vuoden ajan on ollut aina mielessä kun tuolla metsässä kävellään ja monesti on mentykin uusia reittejä jos jotain löytyisi, mut ei yhtään mitään. :cry:
Ja olen miettinyt et jos viime vuonna olisi ollut luminen talvi niin Esa olisi varmaan löytynyt jo, mutta kun täällä ei ollut lunta ollenkaan katoamishetkellä eli jälkiäkään ei näkynyt.

Pk_etsijä
Harjunpää
Viestit: 349
Liittynyt: Su Maalis 20, 2016 9:16 pm
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Viesti:

Re: Kotkan Kaukolassa 26.3.2020 kadonnut Esa Varma

Viesti Kirjoittaja Pk_etsijä »

Ikäviä nuo muistisairaudet. Tuossa on Kymijoki hyvin lähellä. Mahdollisuus jokeen joutumisesta on ollut olemassa. Ryteikkö voi tarkoittaa myös jonkinlaista rantaryteikköä tai penkerettä. Etsinnän kannalta hankalaa, kun voi kulkeutua pitkällekin tai jäädä kiinni johonkin, mikäli virran vietäväksi joutuu.

NeitiEtsivä
Poliisikoira Rex
Viestit: 280
Liittynyt: Su Joulu 23, 2007 10:25 pm
Paikkakunta: Eagle

Re: Kotkan Kaukolassa 26.3.2020 kadonnut Esa Varma

Viesti Kirjoittaja NeitiEtsivä »

Hänen kotiovestaan on ehkä 50 metriä joenhaaraan. Joku tiesi sanoa et katoamisen aikoihin oli paljon risukkoa kaatunut jokeen, että olisi todennäköisesti jäänyt niihin kiinni kun tuo haara on melko kapea eikä ilmeisesti kovin syväkään. Mutta en tiedä kyllä kuinka aktiivisesti joelta on etsitty. Enkä myöskään tiedä minkälaista se ranta on siis onko ryteikköä kun en ole koskaan siinä kohdalla rannassa käynyt.
Mutta siellä metsässä myös paljon kaikenlaista risukkoa/ryteikköä kun metsää on kaadettu aika monesta paikasta. Itsekin välillä ollut joissain kohdissa ihmeissäni et missähän kohdassa nyt ollaan kun on maisemat niin muuttuneet niin muistisairas voi varmaan mennä vielä enemmän sekaisin kohdatessaan ihan oudon maiseman tutuilla reiteillä. On kyllä sinänsä outoa kun ei silloin löytynyt vaikka helikopterikin samana iltana pyöri lämpökameran kanssa ja etsijöitä oli paljon ja ettei edes kesähelteillä ole hajun perusteella löytynyt kun koronan aikana tuollakin metsässä on tainnut porukkaa liikkua enemmän kuin yleensä ja on vielä merkattuja reittejäkin tehty enemmän. Paljon ainakin maastopyöräilijöitä siellä seikkailee ympäri vuoden.

Pk_etsijä
Harjunpää
Viestit: 349
Liittynyt: Su Maalis 20, 2016 9:16 pm
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Viesti:

Re: Kotkan Kaukolassa 26.3.2020 kadonnut Esa Varma

Viesti Kirjoittaja Pk_etsijä »

Jos ollut jo pinnan alla etsintöjen aikaan, niin ei kopterista lämpökameralla varmaan näy. Jos jäänyt johonkin pinnan alaisiin risuihin kiinni. Voi myös estää pintaannousua kaasuuntumisvaiheessa jos jossain kiinni.

NeitiEtsivä
Poliisikoira Rex
Viestit: 280
Liittynyt: Su Joulu 23, 2007 10:25 pm
Paikkakunta: Eagle

Re: Kotkan Kaukolassa 26.3.2020 kadonnut Esa Varma

Viesti Kirjoittaja NeitiEtsivä »

Niin ei varmaan joesta tai jostain suosta lämpökameralla näy jos pinnan alla ollut. Ihmeellistä kyllä jos ja kun metsässä on ollut ettei lämpökameralla ole löytynyt. Vaikka olisi menehtynytkin niin pitäisi ilmeisesti olla useamman tunnin sen verran lämmin, että näkyy lämpökameralla. Siellä oli näkynyt vaan hiipuva nuotio laavulla.

Mutta onko kellään tietoa miten laajan alueen sellainen helikopterin lämpökamera näyttää? Siis kun on tullut mietittyä et jos on kävellyt jossain kohtaa ja kamera ei ole just sitä kohtaa näyttänyt ja sit kerennyt kävelemään taas vaikka sinne mistä on jo kameralla katsottu. Mulla ei siis ole mitään tietoa miten nuo toimii enkä ole oikein netistä löytänyt tietoa. Suht matalalla kopteri ainakin lenteli et voisi kuvitella ettei kovin laajaa aluetta kerralla näy.

Vastaa Viestiin