Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Spekulointia kadonneista henkilöistä.

Valvojat: Raid, Moderaattorit

Crishelle
Poliisikoira Rex
Viestit: 570
Liittynyt: Su Tammi 10, 2010 7:29 pm

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja Crishelle » Pe Elo 12, 2016 1:57 am

Ei ainakaan Viking Xprs-paatilla Tallinnan reissulla kukaan kysynyt keltään meistä henkkareita, liputkin lunastettiin automaatista.

Mutta siis kaiken kaikkiaan ketään ei laivoilla näytä juurikaan kiinnostavan, keitä siellä ihan oikeasti on. Olen kummastellut tätä jo kauan.
"You say stick to the highway. I say we should take my shortcut.
Why don't we just flip a coin?"

Maura Isles
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 213
Liittynyt: To Syys 01, 2011 9:01 pm

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja Maura Isles » Pe Elo 12, 2016 11:00 am

Crishelle kirjoitti:Ei ainakaan Viking Xprs-paatilla Tallinnan reissulla kukaan kysynyt keltään meistä henkkareita, liputkin lunastettiin automaatista.

Mutta siis kaiken kaikkiaan ketään ei laivoilla näytä juurikaan kiinnostavan, keitä siellä ihan oikeasti on. Olen kummastellut tätä jo kauan.
Lunastitte nimellänne tilatut liput automaatista ja menitte portin läpi syöttämällä lipun (hyttikortin) lukijalaitteen läpi. Kaikki tarvittava tieto saatu.

Henkkareita ei tarkisteta, ellei ole päällä minkäänlaista poikkeustilannetta. Siksi ei kannata varata hyttiä Jaakon nimellä, koska jos sattuisikin juuri sinä päivänä tulemaan jonkinlainen tilanne, jolloin kaikilta matkustajilta tarkistetaan henkkarit, ei Pekka pääse laivaan, koska lipussa lukee Jaakko.

ISPS ja turvatasot:

Turvataso 1 tarkoittaa tasoa, jolla ylläpidetään jatkuvasti asianmukaisia suojaavia vähimmäisturvatoimenpiteitä. (henk.koht. lipulla laivaan)
Turvataso 2 tarkoittaa tasoa, jolla ylläpidetään tietyn aikaa asianmukaisia suojaavia lisäturvatoimenpiteitä turvavälikohtauksen kohonneen riskin vuoksi. (lipulla ja henkkareilla laivaan)
Turvataso 3 tarkoittaa tasoa, jolla ylläpidetään rajoitetun ajan suojaavia erityistoimenpiteitä, kun turvavälikohtaus on todennäköinen. (lipulla ja henkkareilla laivaan, henkkarit tarkistetaan lippua lunastettaessa sekä laivaan noustessa, myös matkatavaroita tarkkaillaan ja tehdään pistokokeita).

Näistä voi lukea lisää googlettamalla trafi ISPS turvatasot satamaturvallisuus jne.

Tässä nyt mennään todennäköisyyksillä, kuinka monta terrori-iskua on kohdistunut risteilyaluksiin (Itämerellä :D) ? Entä reittilentoihin?

Jokienvalloittaja
Tarkastaja Clouseau
Viestit: 666
Liittynyt: Ti Tammi 19, 2016 4:33 pm

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja Jokienvalloittaja » Pe Elo 12, 2016 6:02 pm

ISPS on terroriuhkaan ymv perustuva ja uskaltaisin väittää että jos turvatasoa nostetaan ei laivaan tule sisälle kukaan joka ei ole henkilökuntaan sidoksissa vaikka henkkarit olisivatkin kunnossa. Tai no itseasiassa edes koko satama alueelle. Tasolla 2 pidetään kaikki ovet lukittuina, vahdit päällä yms. Kolmas taso on jo sellainen että oikein partioidaan ja etsitään jäniksiä, terroristeja tai vaikkapa pommeja.

Jos turvatasoa joudutaan yllättäen nostamaan kun matkustaja-alus on jo täynnä matkustajia täytyy siihen olla jokin suora syy ja se onkin sitten vähän erikoisempi murheenkryyni, mutta uhan luonteesta riippuen saattaisi johtaa suoraan evakuointitoimenpiteisiin tai sitten kaikki toiminta olisi ns. hiljaista ettei lietsottaisi paniikkia kun ihmisiä on paljon. Tarkoitan vain että se on vähän siinä ja siinä onko sillä niin suoranaista tekemistä Viking Linejen matkustajaluettelointien kanssa kuitenkaan.. Jossain ulkomailla tämä Taso 2 voi olla ihan normaali tasokin ja kriisialueilla. Arvio perustuu kuitenkin uhkaan ja jos on uhka niin ei ole mitään pakkoa kuljetella huvimatkustajia itämerellä ylipäätään.

Näitä ruotsinlaivoja voi ajatella vähän kuin ne olisivat vain linja-autoja. Ei sillä bussikuskilla ole mitään tietoja kuka matkustaja on vaikkapa rikollinen. Sitä varten on ne tullit kummassakin päässä.

Helmie
Komisaario Köster
Viestit: 1793
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2009 5:55 pm

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja Helmie » Pe Tammi 27, 2017 7:46 pm

Tästä laivakatoamisesta en löytänyt täältä keskustelua. Kadonnut Viron risteilyllä vuonna 2003:

KOTIMAA 16.12.2003 12:27 | PÄIVITETTY 16.12.2003 12:28

Kainuulainen mies katosi pik­ku­jou­lu­ris­tei­lyl­lä

Helsingin rikospoliisi kaipaa yleisöhavaintoja espoolaisesta miehestä, joka katosi Tallinnan-risteilyllä viikonvaihteessa. 34-vuotias Juha Kemppainen lähti Silja Operan risteilylle lauantaina Helsingistä työpaikkansa seurueessa. Sunnuntaina työkaverit huomasivat Kemppaisen kadonneen.
Kemppainen nähtiin viimeksi hytissä sunnuntaiaamuna kello neljän aikaan.

Silja Opera oli Viron aluevesillä aamuneljästä yhdeksään saakka, jonka jälkeen se lähti takaisin Helsinkiin.

Juha Kemppainen on noin 170-175-senttinen ja ruumiinrakenteeltaan roteva. Hänellä on vaaleat, lyhyet hiukset. Yllään hänellä oli mustat farkut ja tumma paita.

Kemppainen on kotoisin Pohjois-Suomesta, ja hän puhuu Kainuun murretta.

Havainnoista voi ilmoittaa Helsingin rikospoliisin numeroihin 09-189 5319 tai 09-189 4240.


Virallisen lehden mukaan Juha on mitä todennäköisemmin julistettu kuolleeksi 5.1.2017.
Oli syntynyt 15.12.1969.
En löytänyt tästä tapauksesta enempää tietoa.

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/ka ... la/551979/

Foxie
Alibin satunnaislukija
Viestit: 100
Liittynyt: La Elo 07, 2010 8:32 pm

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja Foxie » Ke Helmi 01, 2017 8:02 am

Wanhoja viestejä, mutta pitänee hieman korjailla asiavirheitä.
Maura Isles kirjoitti:ISPS ja turvatasot:

Turvataso 1 tarkoittaa tasoa, jolla ylläpidetään jatkuvasti asianmukaisia suojaavia vähimmäisturvatoimenpiteitä. (henk.koht. lipulla laivaan)
Turvataso 2 tarkoittaa tasoa, jolla ylläpidetään tietyn aikaa asianmukaisia suojaavia lisäturvatoimenpiteitä turvavälikohtauksen kohonneen riskin vuoksi. (lipulla ja henkkareilla laivaan)
Turvataso 3 tarkoittaa tasoa, jolla ylläpidetään rajoitetun ajan suojaavia erityistoimenpiteitä, kun turvavälikohtaus on todennäköinen. (lipulla ja henkkareilla laivaan, henkkarit tarkistetaan lippua lunastettaessa sekä laivaan noustessa, myös matkatavaroita tarkkaillaan ja tehdään pistokokeita).

Näistä voi lukea lisää googlettamalla trafi ISPS turvatasot satamaturvallisuus jne.
Hetkinen!

Mä olen noin 15v toiminut enemmän tai vähemmän tiiviissä yhteistyössä myös kummankin Itämeren laivayhtiön (Silja Line, Viking Line) kanssa. Itse asiassa taidan olla jopa noin neljä vuorokautta ollut ihan laivayhtiöiden palkkalistoilla, kun pari kertaa olen jäänyt tuuraamaan jotain "yllättävää" sairaslomaa tms.

Taskustani löytyy mm. kansainvälinen Certificate of Proficiency (valid until 17.01.2019)
- survival craft and rescue boats VI/2.1
- security awareness training VI/6.1
- crowd management VI/2.1

Ne tietää, kenen tarvitsee - muiden on vain uskottava sanojani tai sanottava suoraan kusettavani.

Turvallisuuspuolen osalta voin kyseisellä kortilla halutessani/tarvittaessa työskennellä Suomen ja Ruotsin välisillä autolautoilla, Karibian risteilijöillä, Norjan pohjoisimmilla öljynporauslautoilla tai vaikka käytännössä millä tahansa merellä kulkevalla vehkeellä noiden väliltä. Itse uskoisin pystyväni tarvittaessa laukaisemaan minkä tahansa Itämerellä kulkevan aluksen pelastuslautan tai -veneen. Niiden valmistajia ei kuitenkaan niin hirvittävästi ole maailmassa. Turvallinen väkijoukon saattaminen kyseisiin aluksiin - etenkin myrskysäässä - onkin täysin toinen juttu. Tässä suhteessa luotan enemmän laivojen henkilökuntaan. "Vedä turpaan vain jos eivät muuten usko" ja "Älä ikinä saata itseäsi hengenvaaraan" ovat lauseet, joihin uskon merellä ollessani kuin Raamattuun.

ISPS (International Ship and Port Facility Security) käytännössä ruotsinlautoilla:

ISPS1: normaali suojataso - terminaalin henkilökuntaa tai laivan vahteja ei käytännössä vittujakaan kiinnosta, ketä laivaan astuu. Pääasia on, että kaikilta löytyy voimassaoleva matkalippu + tietävät KENEN NIMELLÄ matka on varattu. Käytännössä edes EU-passia tai voimassaolevaa EU-henkilöllisyystodistusta - "kohta: vaadittavat matkadokumentit" - ei tarkasteta.

ISPS2: korotettu suojataso - teoriassa terminaalin henkilökunta kysyy henkkareita ja tarkastaa matkatavarat jokaiselta matkustajalta, käytännössä mohammedeilta ja ahmadeilta tai muilta potentiaalisilta terroristeilta. Laivan vahteja (sekä henkilökuntaa?) pyydetään pitämään silmänsä auki "normaalia enemmän" mm. jälkeenjätettyjen laukkujen yms. johdosta. Suojatason korottaminen on aina tullut maista! Tällöin on todellakin syytä, että matkatavaroista löytyy vaadittavat matkadokumentit (voimassaoleva EU-passi tai EU-henkilöllisyystodistus).

ISPS3: laivat pysyvät merellä tai satamissa! Kyseessä on todellinen poikkeustilanne, jolloin yksikään laiva ei piipahda missään satamassa tai lähde satamasta - maista tullut päätös koskee tuolloin koko Itämerta. Toisin sanoen ketään ei pääse yhdestäkään laivasta ulos eikä yhteenkään laivaan sisään. Satamissa ISPS-alueet ovat joka tapauksessa, kaikilla ISPS-tasoilla sellaisia, joihin tavallinen pulliainen ei pääse (sekä Katajanokalla, Olympiaterminaalissa sekä Turun satamassa porteilla/aidoilla rajatut alueet).

Vallitseva ISPS-taso on nähtävissä jokaisessa kiulussa jokaiselle henkilökunnan jäsenelle + muille työntekijöille mm. messissä! ISPS-tasoa EI nostettu yhdessäkään aluksessa Itämerellä mm. Pariisin (13.11.2015) terroristi-iskujen jälkeen.
Jokienvalloittaja kirjoitti:ISPS on terroriuhkaan ymv perustuva ja uskaltaisin väittää että jos turvatasoa nostetaan ei laivaan tule sisälle kukaan joka ei ole henkilökuntaan sidoksissa vaikka henkkarit olisivatkin kunnossa. Tai no itseasiassa edes koko satama alueelle. Tasolla 2 pidetään kaikki ovet lukittuina, vahdit päällä yms. Kolmas taso on jo sellainen että oikein partioidaan ja etsitään jäniksiä, terroristeja tai vaikkapa pommeja.
Onko tämä vain omaan pers'kutinaasi perustuvaa mutua vai onko väitteillesi tasojen eroista jotain todellista näyttöäkin? Kuulisin mielelläni lisää, jos sulla on jotain oikeaa tietoakin.

Helmie
Komisaario Köster
Viestit: 1793
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2009 5:55 pm

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja Helmie » Pe Helmi 17, 2017 9:04 pm

Tällainen vuonna 2002 tapahtunut katoaminen Tukholman laivalta tuli netissä vastaan Virallisen Lehden eli Creditan kautta (julkaisu 50/4.5.2009), sillä kadonnut Lasse Antero Siltala (synt. 29.10.1979) on julistettu kuolleeksi 15.8.2009 Helsingin käräjäoikeudessa.

Tässä juttua Lassen katoamisesta:
Mies­mat­kus­ta­ja katosi laivalta
KOTIMAA 8.10.2002 15:26

Helsingin poliisin väkivaltarikosyksikkö tutkii Viking Linen Gabriella-laivalla viikonvaihteessa tapahtunutta miesmatkustajan katoamista.
Helsinkiläinen kokki Lasse Antero Siltala nähtiin viimeksi Tukholmaan matkalla olleen laivan kuudennella kannella aamuyöllä noin puoli kahden aikaan.

Poliisi pyytää kaikkia, joilla on havaintoja Siltalasta katoamisyöltä tai tietävät hänestä, soittamaan virka-aikana numeroon 09-189 5338 ja muulloin 09-189 4240.

Kadonnut on 22-vuotias ja ruumiinrakenteeltaan normaali. Hän on 176 senttiä pitkä, ja tummat hiukset ulottuvat poninhännällä selkään.

Lauantai-iltana hänellä oli yllään musta, puolihihainen t-paita, jonka rintamuksessa on valkoiset viikinkisiivet ja hihoissa valkoiset kuviot sekä mustat farmarihousut ja jalassa mustat maihinnousukengät. Oikean lonkan päällä roikkui metallinen avainketju.

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/mi ... ta/482653/

stalkkeri
Sammakkoprofessori
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Syys 21, 2015 5:36 pm

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja stalkkeri » La Helmi 18, 2017 8:39 am

Kuitenkin terminaaleissa ja autokaistoilla on tallentavat "nauhurit" niin eikö niiden perusteella nähdä ainakin se että onko kadonnut koskaan astunut/mennyt laivaan ?

Helmie
Komisaario Köster
Viestit: 1793
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2009 5:55 pm

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja Helmie » La Helmi 18, 2017 10:52 am

Tällainen laivakatoaminen vuodelta 1998:
Nuori mies katosi perjantaina Silja Europalta

Pihlaja Jaakko
Julkaistu: 9.12.1998 2:00¨

TURKU-Turkulainen nuori mies katosi laivaristeilyllä Silja Europalla viime perjantaina Turun ja Tukholman välillä. Viimeksi hänet on nähty aamuyöllä laivan kahdeksannella kannella.

Kadonnut on 19-vuotias Raine Roivanen . Hän oli yöllä yhden aikoihin laivan diskossa osallisena tappelussa, joka johtui tanssitettavasta syntyneestä riidasta. Turun poliisi pyytää tapauksesta tietäviä ottamaan yhteyttä.

Roivanen on 189 senttiä pitkä ja normaalivartaloinen. Hänellä on lyhyt taaksepäin kammattu ruskea tukka. Yllään hänellä oli vaalea paita, jonka hihansuissa ja kauluksessa oli mustat raidat ja jalassaan siniset farkut. (HS)

http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000003764191.html


Raine Antero Roivanen (synt. 31.1.1979) on mitä ilmeisemmin julistettu kuolleeksi Turun käräjäoikeudessa 12.9.2008.
Lähde: Virallinen Lehti Credita, julkaisu 64/2.6.2008.

Maura Isles
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 213
Liittynyt: To Syys 01, 2011 9:01 pm

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja Maura Isles » Su Helmi 26, 2017 1:43 am

Foxie kirjoitti:Wanhoja viestejä, mutta pitänee hieman korjailla asiavirheitä.
Ja se varsinainen asiavirhe oli?

NancyDrew
Miss Marplen perikuntaa
Viestit: 1563
Liittynyt: Ti Elo 10, 2010 8:02 am

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja NancyDrew » Ke Elo 01, 2018 12:29 pm

Ilta-Sanomat

Vikingin verinen yö päätti nuoren elämän: Valtava suljetun huoneen arvoitus piinasi poliisia 31 kesää sitten

Ilta-Sanomien toimittajien uutuuskirja kurkistaa Estoniana tunnetuksi tulleen entisen ruotsinlaivan synkkään historiaan – ja 49 muuhun suomalaiseen rikokseen.

Viking Linen lautalla 31 vuotta sitten on aina kiehtonut Ilta-Sanomien rikostoimittajaa ja kirjailijaa Miika Viljakaista. Nyt hän ja IS-kollega Lauri Silvander ovat kirjoittaneet siitä – ja 49 muusta suomalaisesta rikoksesta – mukaansatempaavan ”tosidekkarin” nimeltä Helvetinkone.

– En ole millään muotoa sellainen henkilö, joka näkee tapahtumissa synkkiä ennusmerkkejä, mutta on hätkähdyttävä sattuma, että tämä kaikki tapahtui juuri Viking Sallylla – siis aluksella, joka tunnetaan paremmin myöhemmällä nimellään Estonia, Viljakainen kertoo.

Vuonna 1980 valmistuneella Viking Sallylla tosiaan oli verinen historia. Helvetinkone-kirjassa käydään lyhyesti läpi kesän 1986 surma aluksen hytissä. Seuravana vuonna laivalla matkustaneiden saksalaisnuorten kohtalo on saanut oman lukunsa ”Viking Sallyn veriteko”.

– Minua kiehtoo ratkaisemattomaksi jäänyt Viking Sallyn murha monestakin eri syystä. Kahden saksalaisnuoren kimppuun hyökättiin laivan helikopterikannella äärimmäisen raa’asti, ja vaikka laiva eristettiin heti satamassa ja poliisi kuvasi kaikki matkustajat videolle, syyllistä ei koskaan löytynyt, Viljakainen jatkaa.

Kuva

Länsisaksalaiset opiskelijat Klaus Schelkle, Bettina Taxis ja Thomas Schmid olivat kiertomatkalla Pohjoismaissa heinäkuussa 1987. Maanantaina 27. päivä he nousivat Tukholmassa Viking Sallyyn, joka lähti kohti Turkua. Kolmikko päätti säästää rahaa ja yöpyä laivan helikopteritasanteella.

Koneiden yksitoikkoinen jyskytys ja meren pauhu karkottivat yhden heistä, Thomas Schmidtin, kerrosta alemmas sisälle nukkumaan. Hän näki matkakumppaninsa Schelklen viimeisen kerran elossa keskellä yötä, kun tämä kävi hakemassa häneltä makuupussinsa helikopteritasanteelle.

Sydänyön tunteina joku hyökkäsi taivasalla nukkuneiden Schelklen ja Taxisin kimppuun ja hakkasi heidät henkihieveriin.

– Myös poliisi ihmetteli tapausta, sillä hyökkäykselle ei näyttänyt olleen minkäänlaista rationaalista motiivia, kuten uhrien ryöstämistä tai sen sellaista. Sekin on outo yksityiskohta, että vaikka toinen saksalaisnuorista jäi henkiin, hän ei pystynyt kertomaan hyökkääjästä mitään, Viljakainen kertoo.

Helvetinkoneessa kuvaillaan kuinka Schelkleä ja tämän tytöystävää Bettina Taxista hakattiin silmittömästi kasvoihin ja yläruumiiseen. Ase oli mahdollisesti laivan varustukseen kuulunut palokirves.

– Poliisi ei koskaan vahvistanut lehdistölle murha-asetta, vaikka poliisilla siitä käsitys olikin. Se kuitenkin tiedetään, ettei poliisi löytänyt asetta vaan hyökkääjä kenties heitti sen laidan yli mereen, Viljakainen ja Silvander kirjoittavat.

Kuva
Saksalaiset Klaus Schelkle ja Bettena Taxis pahoinpideltiin Viking Sallylla 28.7. vastaisena yönä. Schelkle menehtyi saamiinsa vammoihin.

Uhrit löydettiin aamuvarhaisella helikopterikannelta, kun partiolaisten joukko tuli katsomaan merta. Kannella hoipertelevat hahmot vaikuttivat ensi silmäyksellä ruotsinlaivojen vakiokalustoon kuuluvilta humalaisilta, mutta pian nuoret tajusivat, että nyt oli tosi kyseessä: Kaksikko oli yltäpäältä veressä. Molemmat kiidätettiin ensiapupisteeseen ja laivalle hälytettiin helikopteri. Klaus Schelkle kuoli vammoihinsa matkalla sairaalaan.

Helvetinkoneessa kerrotaan kuinka haastava edelliskesän Viking-murha oli poliisille ollut. Ammattiroisto Reijo Hammar naisystävineen oli ryöstänyt ja surmannut laivalla 44-vuotiaan tamperelaismiehen, joka oli lähtenyt heidän kanssaan jatkoille hyttiin ravintoloiden sulkeuduttua.

Hammar puukotti miestä ja kuristi tämän hengiltä lakananriekaleella. Surmaa ei huomattu ennen kuin vasta satamassa, kun suurin osa matkustajista oli jo poistunut autolautalta. Poliisi ehti puhuttaa ja kuulustella yli tuhatta matkustajaa ennen kuin Hammarin jäljille päästiin vihjeen avulla keväällä 1987.

Nyt Viking Sallyn kannella oli taas verta – eikä poliisi halunnut tapahtumien toistuvan. Viljakainen ja Vilander kirjoittavat kuinka rikostutkijat lennätettiin laivalle helikopterilla ja poliisi päätti eristää aluksen satamassa; kaikki matkustajat kuvattaisiin ja heidän henkilötietonsa otettaisiin ylös.

Edessä oli kuitenkin klassinen suljetun huoneen arvoitus – isossa mittakaavassa. Matkustajia oli 1 400. Vastaavaa jättitutkintaa ei ollut tehty Suomessa aiemmin. Murhatutkinnan alkuvaiheessa kerrottiin varmana tietona, että surman motiivi olisi ollut joko mustasukkaisuus tai huumeista syntynyt riita. Poliisi kuulusteli joukon kolmatta henkilöä Thomas Schmidiä heti surman jälkeen, mutta rajasi hänet pian tutkinnan ulkopuolelle.

Viranomaisten ponnisteluista huolimatta Schelklen murha ja Taxisin vakava loukkaantuminen ovat arvoituksia vieläkin, 31 kesää myöhemmin.

Kuva
Schelkle ja Taxis löydettiin autolautan helikopterikannella olevien penkkien alta.

Hiemankin salaliittoteorioihin kallellaan oleva henkilö huomaa helposti yhtymäkohtia kesän 1987 verilöylyn ja Suomen ehkä tunnetuimman rikostapauksen, Bodominjärven murhien välillä. Joukko nuoria lähtee yhdessä iloiselle kesäreissulle, mutta matka päättyy murhenäytelmään. Kumpaakaan tapausta ei ole vieläkään ratkaistu.

Myös Viljakainen on törmännyt yrityksiin yhdistää vuoden 1960 helluntain kolmoismurha 27 vuotta myöhemmin tapahtuneeseen Vikingin veriyöhön.

– Lähinnä joillakin keskustelupalstoilla on leikitelty ajatuksella, että Kyllikki Saaren, Bodomin ja Tulilahden murhiin sitkeästi yhdistetty saksalainen Hans Assman olisi ollut myös Viking Sallyn matkustajana Ruotsista Suomeen, hän sanoo.

– Näillä tapauksilla ei kuitenkaan todellisuudessa ole muuta yhteyttä kuin se, että uhrit olivat nuoria.

Ilta-Sanomien ISTV:n toimittaja Lauri Silvander kertoo, että Helvetinkoneen teko alkoi vasta viime vuonna.

– Kun aloitimme kirjaamme, Suomi vietti satavuotisjuhliaan. Kiersin juttukeikoilla eri maakunnissa ja tulin kerranneeksi Suomen lähihistoriaa. Samalla pääsin pienen tauon jälkeen kirjoittamaan pitkiä juttuja. Halu tehdä jotakin laajempaa oli siis kytemässä, Silvander muistelee.

– Istuimme sitten eräänä syksyisenä iltana Miikan kanssa Helsingin rautatieaseman vieressä Bierhausissa. Miika totesi, että Suomen rikoshistoriasta pitäisi kirjoittaa kirja. Lähdimme siitä varsin kovalla tahdilla liikkeelle ja päätimme, että kirjoitamme 50 tapausta.

Tahti piti, ja materiaalia lähti Gummeruksen luettavaksi jo ennen vuodenvaihdetta.

– Näkisin, että löysimme hyvin nopeasti kummallekin sopivan tavan kirjoittaa.

Silvander ja Viljakainen kirjoittivat kumpikin tapauksia tahoillaan ja lähettivät ne raakaversioina toisilleen.

– Etsimme kummatkin tuntemattomampia tapauksia arkistoista. Työnjako meni aika tarkkaan puoliksi. Sitten tietenkin kokoonnuimme ajoittain käymään kokonaisuutta läpi.

Edellämainitut Bodomjärven kolmoissurma ja Kyllikki Saaren murha puuttuvat Helvetinkoneesta. Silvanderille ja Viljakaiselle oli alun perin selvää, että joitain kaikkein kalutuimpia tapauksia ei enää esitellä uudestaan.

– Se oli tietoinen valinta. Halusimme rikosten vuosikymmenistä mahdollisimman monipuolisen kuvan. Siksi kaikki tapaukset eivät voineet olla tunnetuimpia murhia, Silvander perustelee.

Viljakainen muistuttaa, että kirjassa on myös monia tunnettuja rikosjuttuja, kuten Tattarisuon ruumislöydöt, Myllypuron lapsensurmat ja nailonsukkamurhaaja. Kaksikko halusi kuitenkin penkoa myös pienempiä ja unohtuneita tapauksia.

– Esimerkiksi Bodomista, Kyllikki Saaresta ja Tulilahden murhista on kirjoitettu ennestään niin paljon, ettei niihin olisi saanut kovinkaan omaperäistä lähestymistapaa, Viljakainen sanoo.

– Kyllikki Saarta sivutaan tosin kirjan tapauksessa, joka kertoo Kyllikin rippipapin seksuaalirikoksista.

Kuva

Viljakaisen kiinnostus Viking Sallyn veriseen yöhön tuli jo selväksi. Mutta mikä Helvetinkoneen tapauksista kiehtoi eniten Silvanderia?

– Tattarisuon ruumislöydöt.

– Tapauksen voi nähdä kertomuksena äärimmäisen oudosta rikoksesta – tai hiukan näkökulmaa muuttaen yhden syyttömän ja lehdistön riepotteleman vahtimestarin tragediana, Silvander sanoo.

Selvästi molempia kiinnosti myös joulupäivän tragedia Espoon Rastaalassa vuonna 1956. Siitä on nimittäin kirja saanut nimensä.

sossikran
Aloitteleva besserwisser
Viestit: 53
Liittynyt: Ma Loka 01, 2018 10:50 pm

Re:

Viesti Kirjoittaja sossikran » Pe Loka 18, 2019 2:56 am

Patricia C. Itämaa kirjoitti:
Pe Elo 03, 2007 4:42 pm
On aivan pakko kertoa eräs tarina,mikä sai vilunväreet nousemaan pystyyn. Oli jotain 80-luvun loppu abiristeily. Eräs järjestyksenvalvoja käyttäytyi koko laivamatkan erittäin agressiivisesti meitä nuoria kohtaan,jopa pukkasi kerran meitä tyttöjä kun olimme hissiin menossa. Sellainen vaalea pitkätukkainen mies, lihaksikaskin. Laiva oli muistaakseni Cinderella. Sitten tapahtui valitettava juttu,eräs luokkatoverimme särki vahingossa ikkunan,tämä mies oli alkanut aivan hurjana etsiä tätä poikaa,poika oli kätketty erääseen toiseen hyttiin koska oli aika kännissä :roll:
Tämä mies mesosi kuin "hullu" etsien poikaa,agressiivisuus vain lisääntyi tästä. Itse ajattelin tuolloin,että en ikinä uskaltaisi olla tuon ihmisen kanssa samassa tilassa. Hänhän olisi vienyt tämän pojan laivan putkaan.Luulen,että pojalle olis käynyt ohrasesti. Onkohan sama väkivaltainen henkilö vielä töissä laivalla.
Pelottaa vieläkin kun ajattelen. :oops:

Sen vain sanon,että jos sen henkilön nyrkin väliin joutuu,henki lähtee varmasti,todella joka aistilla pelottava henkilö,muistan ulkonäön vieläkin.
Harvoin ketään muuten pelkään :twisted:

Kovin muuten kuulostaa esim. tuo Arken tapaus samanlaiselta,ensin häikkää henkilökunnan kanssa...huh
Kuulostaa ihan eräältä sarjahukuttajalta jolla on mainittu olleen nuorena pitkät vaaleat hiukset.

MikaK
Alokas
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Syys 18, 2019 9:29 pm

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja MikaK » Ma Loka 21, 2019 7:45 am

Nyt Europalta löytyi kaksi nuorta kuolleina, eri hyteistä ja eri seurueista. Mikähän tällaisen todennäköisyys on että nuorukaiset toisistaan riippumatta saivat jonkun sydänkohtauksen? Vai oliko niin että tällä kertaa tyrmäystippojen annostelu meni yli, heitä ei voitu enää kiinnijäämättä taluttaa autokannelle takakonttiin tai elimet eivät enää kuolleina olisi kelvanneet jälkimarkkinoille?

https://www.is.fi/kotimaa/art-200000627 ... x2TP76VnEI

Vastaa Viestiin